آیا تویوتا کرولا وارداتی معین خودرو با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری ۱۲۰ اسب بخاری و قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان ارزش خرید دارد؟
تویوتا کرولا یکی از پرفروشترین خودروهای جهان است که در کشورهای سراسر جهان عرضه میشود. در ایران نیز اولین حضور جدی کرولا با نسل نهم رقم خورد و طی نسلهای بعدی هم ادامه پیدا کرد. حال با آزادسازی واردات، این سدان محبوب ژاپنی دوباره به کشورمان بازگشته و شرکت معین خودرو اقدام به واردات جدیدترین نسل کرولا کرده است. این شرکت کرولا را با پیشرانههای مختلفی وارد کرده است که یکی از آنها، ۱.۵ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است. در ادامه به بررسی کرولا ۱.۵ لیتری وارداتی معین خودرو خواهیم پرداخت.
معرفی اجمالی تویوتا کرولا
کرولایی که معین خودرو وارد کرده، درواقع نسخهای از این خودرو است که با نام کرولا پرستیژ شناخته میشود. این نسخه در بازارهای چین، تایوان، بازارهای اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی عرضه میشود و در طراحی جلو و عقب نمای متفاوتی با نسخه بینالمللی کرولا دارد. کرولاهای وارداتی به ایران تولید چین هستند و توسط جوینت ونچر تویوتا فاو در این کشور به تولید میرسند.
طراحی تویوتا کرولا
همانطور که اشاره شد، کرولا پرستیژ ظاهر متفاوتی با نسخه بینالمللی کرولا دارد که این تفاوتها در قسمت جلو بیشتر است. در اینجا، کرولا پرستیژ با چراغهای متفاوتی که توسط نواری کرومی به هم متصل شدهاند به همراه ورودی هوای بزرگ روی سپر با خطوط افقی و دهانههای عمودی در طرفین سپر، تا حدودی شبیه نسل قبلی تویوتا کمری به نظر میرسد زیرا طبق تحقیقات تویوتا، خریداران بازارهای مذکور ظاهر سطح بالاتر و باوقارتری را برای کرولا میپسندند. در عقب نیز هرچند کرولا پرستیژ از چراغهای افقی شبیه نسخه بینالمللی استفاده میکند اما شکل کلی این چراغها و همینطور طراحی سپر و جا پلاک متفاوت است.
مشخصات فنی تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری
نسل قبلی یا یازدهم کرولا که در مدلهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ توسط شرکت ایرتویا در کشورمان عرضه میشد، به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با خروجی قابلتوجه ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور مجهز بود. در نمونههای وارداتی جدید اما متأسفانه خبری از آن پیشرانهٔ قدرتمند نیست و معین خودرو سراغ ضعیفترین پیشرانههای کرولا رفته است که شامل 1.۸ لیتری هیبریدی، 1.۲ لیتری چهار سیلندر توربو و ۱.۵ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی میشود. نسخهٔ ۱.۵ لیتری که در اینجا به بررسی آن میپردازیم، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتن متر گشتاور دارد که اعدادی بسیار اقتصادی و معمولی هستند و وقتی در کنار وزن ۱۳۲۵ کیلوگرمی کرولا قرار میگیرند، نباید انتظار شتاب چندان بالایی را داشته باشیم. همچنین انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت میگیرد تا پکیج اقتصادی قوای محرکهٔ کرولای وارداتی تکمیل شود.
عملکرد، رانندگی و مصرف سوخت تویوتا کرولا
همانطور که اشاره شد، کرولای وارداتی معین خودرو تولید چین هستند و به همین دلیل، انتظار کیفیت تویوتاهای تولید ژاپن یا آمریکا را نباید از آن داشت و این موضوع در کیفیت پایینتر برخی قطعات داخلی به چشم میخورد هرچند که درمجموع، این خودرو هنوز هم یک تویوتا است و از لحاظ کیفیت و متریال شرایط بهتری نسبت به خودروهای چینی دارد. به لطف قوای محرکهٔ اقتصادی با پیشرانهٔ سه سیلندر و گیربکس CVT، کرولا خودروی بسیار کممصرفی است و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۵.۶ لیتر بنزین مصرف میکند. همچنین باک ۵۰ لیتری هم بهخوبی جوابگوی این مصرف خواهد بود.
بااینحال، از کرولای ۱.۵ لیتری نباید انتظار رانندگی هیجانانگیز و درگیر کنندهای را داشته باشید. شتاب گیریهای سریع با این خودرو به صبر نیاز دارد و با تحتفشار قرار دادن پیشرانه، سروصدا را به اوج میرساند ولی وقتی به سرعتهای بالا برسید، موتور بسیار ساکتتر خواهد شد. در این سرعت، کمی سروصدای باد از اطراف آینههای جانبی به گوش میرسد اما سروصدای بیشتر، آوای لاستیکها است که به کابین وارد میشود. بااینحال، این صداها آزاردهنده نیستند و کرولا هنوز هم یک خودروی ساکت در پیمایشهای طولانی محسوب میشود.
در جادههای پرپیچوخم اما تجربهٔ رانندگی با کرولا خیلی لذتبخش نخواهد بود زیرا هرچند خودرو در پیچها بسیار پایدار است ولی گویی در برابر پیچیدن مقاومت میکند. علاوه بر این، اگر بخواهید پیچها را سریعتر طی کنید، با محدودیتهای گیربکس CVT مواجه خواهید شد. در داخل کابین، صندلیهای جلو فضای کافی برای دو بزرگسال را ارائه میکنند درحالیکه فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلیمتری، فضای زانو و پای مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهد ولی خط سقفی که شیب ملایمی به سمت پایین دارد، میتواند فضای سر عقب را برای سرنشینان بلندقد محدود کند.
امکانات و تجهیزات تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری
لیست امکانات کرولای ۱.۵ لیتری وارداتی معین خودرو عبارت است از:
- ۹ ایربگ شامل جلو، جانبی، پردهای، زانو
- کنترل کشش و کنترل پایداری
- هشدار خروج از خط
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سانروف
- کروز کنترل تطبیقی
- دوربین دید عقب
- کامپیوتر سفری
- نمایشگر لمسی ۸ اینچی
- سنسور نور
- نوربالای خودکار
- ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سیستم پایش باد تایرها
- رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
- ترمزهای جلو و عقب دیسکی
- چراغهای جلو LED
با توجه به موارد فوق، کرولای وارداتی معین خودرو خصوصاً در قیاس با رقبای چینی، از لحاظ امکانات خودروی نسبتاً فقیری است. این شرکت همچنین تیپ لو آپشن کرولا ۱.۵ لیتری را هم وارد کرده که شرایط بدتری دارد و از چهار آپشن مهم شامل چراغهای جلوی LED، سانروف، استارت دکمهای و سیستم تهویه اتوماتیک بیبهره است.
مزایا و معایب تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری
ازجمله مزیتهای کرولای ۱.۵ لیتری وارداتی میتوان به قوای محرکهٔ اقتصادی کممصرف، کابین جادار، برند معتبر تویوتا، سواری نرم و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر اما توان پایین پیشرانه که شتاب گیری کندی را به دنبال دارد و رانندگی کسلکننده هم ازجمله معایب این سدان وارداتی هستند. علاوه بر این، کرولای وارداتی معین خودرو از لحاظ امکانات و تجهیزات هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و هرچند از آپشنهای خودروهای امروزی بهره میبرد اما در بازار آپشن پسند ایران خصوصاً با توجه به قیمتی در حدود ۲.۵ میلیارد تومان، کاستیهای بزرگی مثل تنظیم برقی صندلیها، سیستمهای کمکرانندهٔ پیشرفته و دوربین ۳۶۰ دارد. در نسخۀ لو آپشن این خودرو حتی سیستم تهویه هم بهصورت دستی کار میکند.
مزایا
- برند مطمئن
- مصرف سوخت پایین
- کابین جادار
معایب
- امکانات محدود
- پیشرانهٔ ضعیف
- رانندگی کسلکننده
قیمت، رقبا و جمعبندی
تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری هماکنون در بازار ۲.۵ میلیارد تومان قیمت دارد. اصلیترین رقبای کرولا در بازار کشورمان، هیوندای النترا وارداتی کرمان موتور و کیا سراتو وارداتی کوشا خودرو هستند یعنی سدانهایی که در بازارهای جهانی هم با کرولا به رقابت میپردازند. بااینحال، سراتو که از پیشرانهٔ ۲ لیتری بهره میبرد، با قیمت بازار حدود ۴ میلیارد تومان بسیار از کرولا گرانتر است ولی النترا که امکانات بسیار محدودی دارد و از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی استفاده میکند، با قیمت بازار ۲.۶ میلیارد تومان دقیقاً در مقابل کرولا ۱.۵ لیتری قرار میگیرد. همچنین بهزودی رقبای هموطن کرولا یعنی هوندا سیویک و مزدا ۳ هم در بازار کشورمان عرضه خواهند شد تا رقابت در بخش سدانهای کامپکت وارداتی داغتر شود.
جدول مشخصات فنی تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۳ سیلندر |
قدرت | ۱۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۱۴۹ نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
محور محرک | جلو |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۵.۶ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۵۰ لیتر |
وزن | ۱۳۲۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۶۳۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۸۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۵۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۰ میلیمتر |
۱ آذر ۱۴۰۳دوستان کرولا ردیف عقبش دریچه تهویه هوا داره ولی این نداره
علی
۱ آذر ۱۴۰۳یکی از معایب بزرگش اینه که خدمات و قطعات نداره ولی خیلی برند خوبی هست
mickeyy
۱ آذر ۱۴۰۳به نظرتون کدوم مدلش بهتره؟ 1.2 توربو 1.5 تنفس طبیعی یا 1.8 هیبرید؟ خودم به نظرم 1.8 هیبریدیش بهترین مدلش باشه
۱ آذر ۱۴۰۳خب صد درصد ۱۸۰۰ هیبرید بهترین مدلشه
ولی خب گرون تر هم هست از همشون دیگه
هرچی حجم موتور بیشتر قیمت بالاتر
گرچه ۱۵۰۰ تنفس طبیعی از نظر من از ۱۲۰۰ توربو بهتره چون ما ایران زندگی میکنیم
Toyota
۱ آذر ۱۴۰۳هیبرید بدذد ایران نمیخوره بنظرم
Toyota
۱ آذر ۱۴۰۳هیبرید بدرد ایران نمیخوره بنظرم
Kiarash
۱ آذر ۱۴۰۳کرولا یه سدان جمع و جور اقتصادی درست و حسابی هست و بنظرم خوبه که وارد بارار ایران شده ولی کلی هم از شایعه درست کردن اینکه مونتاژ چین هست درست ولی خوب تحت لیسانس اون شرکت داره تو شرکت FAW مونتاژ میشه که آقای امیر دهقان هم تو متن اشاره کردن و مثل ماکسیما تو دهه ۸۰ ایران که پارس خودرو مونتاژ میکرد .
من فعلا تجربه سواری و از نزدیک دیدنش رو نداشتم متاسفانه ولی بعید میدونم این مشکلات هم داشته باشه .
یوسف
۱ آذر ۱۴۰۳چرا 1.5 لیتری های چینی تا 190 اسب میرسن ولی تویوتا باید 120اسب باشه……
اینکه خودمون رو گول بزنیم که بگیم این اقتصادیه و اون GDI رو قبول ندارم…. یه ماشین اقتصادی هم میتونه GDI باشه…..
۱ آذر ۱۴۰۳به این خاطر که تویوتا دوامش از اون چینیا بهتره
تویوتا رو کیفیت بیشتر کار میکنه ولی چینیا که ۱۹۰ اسب هستن با موتور ۱۵۰۰ زیاد رو دوام کار نکردن چون بعده ۵ سال ماشینو عوض میکنن و میندازن دور ولی تویوتا ماشینو جوری ساخته تا ۱۵ سال بی خرج کار کنه
هاشمی
۱ آذر ۱۴۰۳بازار هدفش 0.01 درصد ابر ثروتمند جامعه که پول خرید این دوباره سریعا به جیبش برمیگرده و دیه عده که پز میدن وگرنه خیلی از پولدار ها حاظر به خرید این ماشین شهری با این قیمت فضایی نیستند یه سال تو شهر با این بچرخید یه جا پارک باشه تو ترافیک رانندگی کنید میزنند خرابش میکنند راحت 500 به بالا افت قیمت داره و میشه سوهان روح من خودم برا تو شهر 207 دارم که حتی سپر ها و آینه ها رو که خرابه عوض نمیکنم بدنه رو هم درست نمیکنم چون هر جا پارک باشه میای میبینی ماشینتون رو زدن
هاشمی
۱ آذر ۱۴۰۳قیمت 1.5 لیتری بالای 3 هست