تویوتا حساب ویژهای روی خودروهای هیدروژنی باز کرده است و جدیدترین محصولی که از این نوع قوای محرکه استفاده میکند کرولا کراس H2 کانسپت خواهد بود.
این خودروساز ژاپنی آینده خوبی را برای خودروهای هیدروژنی متصور شده و کرولا کراس H2 کانسپت نیز مؤید این موضوع است. محصول مفهومی تویوتا از پیشرانه درونسوزی استفاده میکند که بجای بنزین یا گازوئیل از هیدروژن برای سوخت خود استفاده خواهد کرد. البته این پیشرانه درونسوز از انواع عادی وجود در بازار نیست چراکه زیر کاپوت تویوتا کرولا کراس H2 کانسپت نسخه متفاوت از پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوی موجود در GR کرولا قرار دارد.
اگر حضور تویوتا در رقابتهای موتور اسپرت را دنبال میکنید پس حتماً میدانید که ژاپنیها در حال استفاده از GR کرولا هیدروژنی در مسابقات استقامت سوپر تایکیو هستند. تویوتا همچنین در مسابقات قهرمانی رالی جهان نیز از GR یاریس H2 هیدروژنی استفاده کرده است. هماکنون دانش به دست آمده از خودروهای هیدروژنی این برند در مسابقات خودرویی به خودروهای جادهای و کرولا کراس H2 کانسپت تزریق میشود. اما نتیجه انتقال دانش بدست آمده به خودروهای جاده ای چه بوده است؟ تویوتا میگوید قدرت احتراق هیدروژن ۲۴ درصد افزایش یافته و میزان قدرت تولیدی به سطوح قابلمقایسه با یک پیشرانه بنزینی رسیده است. از طرف دیگر شعاع حرکتی نیز ۳۰ درصد بیشتر شده و زمان سوختگیری مجدد تنها به یک و نیم دقیقه کاهش یافته است. البته این زمان در مسابقات موتور اسپرت زمان زیادی است اما برای یک کراس اوور پنج نفره کوچک همچون یک چشم بر هم زدن خواهد بود.
البته نباید فکر کنیم تویوتا فقط هیدروژن را در باک سوخت عادی کرولا کراس ریخته و آن را خودرویی هیدروژنی مینامد چراکه H2 کانسپت از تانک مخصوصی استفاده میکند که دانش تولید آن از سدان تولیدی میرای به دست آمده و خود پیشرانه نیز از تکنولوژی تزریق مستقیم هیدروژن با فشار بالا سود میبرد. بررسیهای واقعی این خودروی مفهومی در حال انجام بوده و تستهای زمستانی آن نیز به زودی در شمال ژاپن شروع خواهند شد.
معرفی این خودرو بخشی از تلاشهای تویوتا برای رسیدن به هدف کربن خنثی است. البته ژاپنیها معتقد هستند این هدف فقط از طریق خودروهای تمام برقی میسر نخواهد شد. به همین خاطر است که تویوتا اخیراً از پروتوتایپ تویوتا هایلوکس سلول سوخت هیدروژنی رونمایی کرده و در آن نسل دوم تکنولوژی سلول سوختی میرای را بکار گرفته است. علاوه بر این تویوتا به توسعه محصولات هیبریدی و پلاگین هیبریدی و البته تمام برقی ادامه خواهد داد هرچند خود این برند میگوید در حال حاضر با قطعیت نمیتوان گفت که آیا سیستمهای هیدروژنی در نهایت راهی به خودروهای تولیدی و جادهای خواهند یافت یا خیر…
محمدرضا
۱۶ آذر ۱۴۰۱این بده کاش یا همه هیدروژنی بشن یا برقی .
این مبایل نیست که مثل ۲ قطبیه اندروید و ایفون راحت باهاش کنار اومد بحث جایگاه سوخت یا شارژ خیلی هزینه بره و مثل لایتنینگ و تایپ سی نیست
Dian
۱۶ آذر ۱۴۰۱با عرض پوزش از آقای محمدرضا
جدیدا تو پدال تایید کامنت ها خیلی طول میکشه
من از ظهر امروز دو تا کامنت دادم هنوز تایید نشدن
تا تایید بشه هم دیگه مقاله های جدید جاشو میگیره کامنتام دیگه دیده نمیشن
پدال جان لطفا سیستم تایید کامنت هارو اصلاح کن
کیانوش
۱۷ آذر ۱۴۰۱به نظرم جفتش باید باشه. واسه هاچ بک ها و خودرو های شهری برقی ها جذابیت بیشتری دارن و میسه با پنجاه کیلو واات باتری ی برد سیصد چهارصد کیلومتری ازشون گرفت پنجاه کیلو وات باتری الان دویست تا دویت و پنجاه کیلو وزن داره که در اینده با باتری های حالت جامد پنجاه کیلو باتری به صد و بیست سی کیلو وزن خواهد داشت صد کیلو واتش هم نزدیک سیصد کیلو پس باتری هم میتونه واسه خودرو عای شهری جذاب باشه اما واسه خودرو هاس فول سایزی که تو سفر های بین شهری استفاده میشن یا افرود ها و پیک اپ عا و هودرو های تجاری به نظرن قطعا هیدروژن گزینه بهتریه و هرچقدرم اصلا احمقانه است بیایم دو تن باتری تو ی کشنده بزاریم ،، و به نظرم هیدروژنی ها هم بیشتر باید رو همین احتراقی ها تمرکزکنن چون سلول های سوختی بیشتر به کار هواپیما ها میخورن تا خودرو ها چون تو هواپیماها سبک و یا سنگین ملخ دار دور موتور ثابته و زاویه ملخ تغییر میکنه پس احتیاحی به این نیست که علاوه بر سلول های سوختی از باتری هم استفاده کنن ولی تو خودرو نا مجبورن از باتری هم بین سلول و موتور استفاده کنن
چون سلول نای سوختی تحچیل انرژیشون خطی هستش و نمیشه با افزایش تزریق هیدروژن به سلول قدرت رو بالا برد پس میان انرژی رو از سلول به ی باتری یا در اینده سوپر خازن انتقال میدن تا از اونجا بر اساس میزان قدرتی که راننده نیاز داره به موتور بفرستن. واسه همین به نظرم هزینه استفاده از هیدروژنی های احتراقی خیلی کم تره چون پیشرانه های احتراقی همین الان خطوط تولیدشون فعاله و با تغییرات کمی میتونن هم هیدروژن مصرف کنن هم سوخت نای مصنوعی و درکل بنظرم بهترین راه کوتاه مدت تا دو دهه اینده واسه کاهش کربن صنعت حمل و نقل استفاده از همین پیشرانه عای احتراقی با مصرف سوخت مصنوعی و هیدروژنه تا اینکه بیام کل فروس خودرو ساز ها رو برقی کنیم این کار خودر تریلیون ها دلار هزینه ساخت زیرساخت ها و خطوط تولید حدید رو میطلبه که هر دلارش با الوده کردن محیط زیست بدست اومده و این همه هزینه هم باید با ساخت و تولید و فروش دوباره حبران بشه هیچ صتعنی هم پاک نبوده و پاک نخواهد شد کاملا
NAVID۰۰۹۸
۱۷ آذر ۱۴۰۱اتفاقاً این خوبه ، خیلی خیلی هم خوبه !
برای رسیدن به تکامل باید تمام راهها رفته بشه تا به یک راه کاراتر و ارزانتر و بَهرهورتر رسید !
این یک دوئل زیباست بین هیدروژن و برق که ببینیم کدام سرمایهگذاری شکست میخورد و کدام پیروز میشود !
امیدوارم تا دیر نشده دوباره ژاپن دستی بر سر کرهمربا بکشد تا مثل ۲۰ سال پیش که دست به دامان میتسوبیشی شدند و امروز هم تا دیر نشده التماس تویوتا را بکنند تا بلکه گذاشت اون گوشه موشهها یه تیکه تکنولوژی هیدروژن داشته باشه تا بتواند سرپا بماند و سرنوشت سانگیانگ دچارشان نشود بندگان خدا گناه دارند !
NAVID۰۰۹۸
۱۷ آذر ۱۴۰۱وای اگر واردات برقرار بود و این تراژدی دلار و بدبختیهاش پیش نیامده بود ، امروز یکی از پرفروشترین خودروهای تویوتا در ایران همین کرولا کراس بود که بین راوفور و CHR قرار میگیره و از بهترین کلاسهای خودرویی جهت استفادهی عموم جامعه میبود !
پدرام
۱۷ آذر ۱۴۰۱اتفاقا این بده که فقط یکی باشه
فرض کن تو دنیا مثلا ماشین ها فقط بنزینی بودن و گازوییلی و یا هیبریدی در کار نبود!
هر کدومش مزایا و معایب خودشون رو دارن و این که فقط بگیم همه برقی بشن چون دنیا هنوز ظرفیت کامل برای برقی شدن تمام ماشین ها رو نداره
آقای همساده
۲۹ آذر ۱۴۰۱قطعا هیدروژنی اگر روش کار بشه خیلی بهتره
ماشین باز
۱۶ آذر ۱۴۰۱راهی برای نجات درون سوزها جونم تویوتا 😍😍
matin
۱۶ آذر ۱۴۰۱پدال چند روزه چسبیده به هیدروژن
علی
۱۶ آذر ۱۴۰۱تویوتا کرولا ، یعنی ماشینی برای تمام فصول ، همه مردم ، همه زمانها ، سلطانی به خدا
DoctoR
۱۶ آذر ۱۴۰۱من چندروز پیش کرولا سقف فلز رو فقط 150 میلیون ارزون تر از سانتافه گرند فول هم مدل خودش فروختم
تا دیروز که وکالت دادیم وکالت باورم نمیشد این قیمت داره میخره 😂😂😂😂
بسی خوشحالم
محمدرضا
۱۷ آذر ۱۴۰۱کدوم منطقه آزاد هستید؟
DoctoR
۱۷ آذر ۱۴۰۱چیزی که چک کردم فکر کنم 145 تومن البته
DoctoR
۱۶ آذر ۱۴۰۱اول کار سوخت گیری 1.5؟
تا اینجا آینده برای هیدروژنی هاست باید ببینیم تویوتا تنها میتونه شبکه سوخت رسانی و تامین سوخت رو به نتیجه برسونه یا نه
❤BMW❤
۱۶ آذر ۱۴۰۱منتظرم
منتظر معرفی بیامو سری ۵
sina
۱۷ آذر ۱۴۰۱حال نکردم با رخش