در بازار جهانی، تویوتا کرولا یکی پرتقاضاترین خودروهای دنیا است. در کلاس سدان کامپکت، کیا سراتو و هیوندای النترا، رقبای کرهای تویوتا کرولا هستند.
تویوتا خودروساز محبوب بازار ایران است و ارزش محصولات آن برای مردم کشور ما، ثابت شده. از سویی دیگر، عدم دسترسی به برندهای متنوع بازار جهانی، تولیدات شرکتهای کرهای را در گروه رقبای تویوتا جای داده و طی ۲۰ سال اخیر مشتریانی ایرانی را جذب کرده است.
بیشتر بخوانید:
هرچند تویوتا کرولا چند دهه یکی از پرفروشترین خودروهای دنیا باقی ماند؛ به تعداد بالا در ایران عرضه نشد. به بیان دیگر، هیوندای النترا و کیا سراتو برای مردم کشور ما، شناخته شدهتر هستند. حالا اندک نمونههای وارد شده از تویوتا کرولا بین سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۶، به قیمتهای نجومی رسیدهاند و برای نسخهی ۲۰۱۵ با کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر، حدود قیمت ۲/۵ میلیارد تومان دیده میشود. با این شرایط، کرولا جدید و کیا سراتو ۲۰۲۵ وارداتی، نگاه بازار را به سمت خود کشیدهاند.
اولین کرولا سال ۱۹۶۶ تولید شد و حالا پرفروشترین سری خودرو در تاریخ محسوب میشود. طی ۵۹ سال، ۱۲ نسل تویوتا کرولا به دست مصرفکنندگان رسیده است. برای مردم ما، کرولا نسل ششم و هفتم اوایل دهه ۷۰ خورشیدی عرضه شد. سپس نسلهای نهم و دهم وارد کشور شدند تا خاطره خوب از یک محصول باکیفیت ژاپنی در ذهن ایرانیها شکل گیرد.
کرولا نسل ۱۲، در سه تیپ بدنه سدان و هاچبک و تورینگ، انواع پیشرانههای بنزینی، دیزلی و هیبرید برای کشورهای مختلف دنیا ارایه میکند. کرولا هماکنون در ژاپن، برزیل، تایوان، تایلند، ترکیه، امریکا، انگلیس و چین مونتاژ میشود. براساس اطلاعات موجود، کرولا سدان مونتاژ چین وارد ایران شده است. شرکت معین خودرو، مدل ۱.۸ لیتر هیبرید و ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱/۲ لیتر توربوشارژ را عرضه میکند.
کیا سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت . تقریبا نیمی از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگترین گروههای خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات سالانهی کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد میشود.
اولین سراتو، سال ۲۰۰۳ معرفی شد و همان زمان، به بازار ایران رسید. نسلهای دوم و سوم این خودرو هم در کشورمان فروخته شدند؛ اما رونمایی از نسل چهارم در سال ۲۰۱۸، به دلیل ممنوعیت واردات ایران، مصرفکنندگان ایرانی را محروم باقی گذاشت. سراتو جدید، در کره جنوبی، ویتنام و چین مونتاژ میشود. ۸ نوع پیشرانه و ۵ مدل گیربکس دستی یا اتوماتیک برای سراتو ۲۰۲۵ وجود دارد. این محصول با دو تیپ بدنهی سدان و هاچبک تولید شده است که البته برای ایران، قطعا سدان دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد. پیشبینی میشود بسیار از قطعات فنی کیا سراتو وارداتی، مثل موتور و گیربکس، مشابه کیا K5 کوشا خودرو باشد.
مقایسه طراحی تویوتا کرولا و کیا سراتو ۲۰۲۵
از دیدگاه کلی، تویوتا کرولا وارداتی نسبت به کیا سراتو، باوقارتر دیده میشود. برند کرهای، همچنان بر حس اسپرت و جوانپسند تولیدات خود تاکید دارد؛ اما کرولا ۲۰۲۵ با الگوبرداری از کمری، تا حدودی بر مشخصههای لوکس متمرکز است.
بدون شک، کرولا جدید نسبت به نسلهای قبل، جذابتر شده است. حالت تیز و مثلثی، وفادار به سبک خودروهای ژاپنی در چراغ اصلی دیده میشود. همچنین، کاپوت کوتاه و سپر حجیم به کرولا کمک میکند تا حالت تهاجمی داشته باشد.
در نمای جانبی و عقب، حالت ساده با حجمدهی کمعمق وجود دارد. شیب سقف تا صندوق، چشمنواز به نظر میرسد و خط کشیده شده زیر پنجرهها، ظرافت در طراحی کرولا را نشان میدهد. رینگ آلومینوم ۱۶ اینچ و آینه بغل همرنگ بدنه، در تمام نسخهها وجود دارد. طراحی این خودرو به گونهای است که مالک بتواند چرخهای ۱۸ اینچ هم نصب کند. مدلهای مختلف این خودرو، ادوات پلاستیک در سپر عقب دارند و حس یک خودروی اقتصادی را تداعی میکنند؛ اما نسخهی وارداتی، سپر جلو و عقب فلزی همرنگ بدنه دارد.
حالت برجسته در روشنایی اصلی، حس اسپرت و تهاجمی سراتو ۲۰۲۴ را تقویت میکند. برای دیلایت (روشنایی روز) از ۴ الایدی کوچک داخل کاسه چراغ استفاده شده است و رشته یا خط بلند ندارد. فضای خالی در نمای روبرو به وفور دیده میشود و عملا ادوات پلاستیکی، نقش پررنگ برای ظاهر سراتو بازی میکنند. حتی در نسخههای سفارشی مثل GT لاین هم، قطعات با جزئیات لوکس استفاده نشدهاند.
در نمای جانبی، حجمدهی بدنه با خطوط ملایم و هوشمندانه انجام شده است. سراتو با رینگ ۱۷ اینچ، ارایه میشود و خصوصا در نمای پشت خودرو، بهبود چشمگیر نسبت به نسلهای قدیمی را نشان میدهد. سراتو در کلاس سدان، یک خودروی اقتصادی برای بازار اروپا و امریکا محسوب میشود؛ اما در نمای عقب، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست.
ابعاد کرولا سدان ۲۰۲۵ شامل طول ۴۶۳۵ و عرض ۱۷۸۰ و ارتفاع ۱۴۵۵ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتر است. سراتو جدید با طول ۴,۶۶۰ و عرض ۱,۷۸۰ و ارتفاع ۱,۴۵۰ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلیمتر تفاوت چندانی با کرولا ندارد. هر دو خودرو نسبت به نسخههای قدیمی موجود در ایران، بزرگتر هستند.
مقایسه طراحی داخلی تویوتا کرولا و کیا سراتو ۲۰۲۵
برخلاف نمای بدنه، میتوان کابین سراتو را زیباتر از کرولا دانست. در اتاق تویوتا، تقریبا همهچیز، کمهیجان است و مواد پلاستیک سخت، توی ذوق میزند. البته سراتو هم فاقد چرم داشبورد ارایه میشود؛ اما با الگوبرداری از هوندا سیویک، جذابیت بیشتری دارد. نکتهی عجیب برای هر دو خودروی کرهای و ژاپنی، عدم استفاده از دستهدندهی الکترونیکی است که طی سالهای اخیر، در مدلهای چینی دیدهایم.
مانیتور لمسی ۸ اینچ برای کرولا ارایه میشود. این خودرو در غالب مدلها فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است. دیگر اجزا نیز بسیار ساده به نظر میرسند. نمایشگر ایستاده روی داشبورد، فرمان مدور، دستهدنده پلاستیک و مواد سخت روی داشبورد، اجزای اصلی در کابین کرولا ۲۰۲۵ هستند. البته مدلهای آپشنال در بازار اروپا و امریکا، پنل دیجیتال دارند که احتمالا برای نسخههای وارداتی به ایران موجود نخواهد بود.
کرولا به خوبی چهار سرنشین بالغ را جای میدهد. صندلیهای جلو ، ساده و راحت هستند. در عقب، نشیمن صاف و تختهای دیده میشود. مجموع این تجهیزات، فضای داخلی کرولا را ساده و کمهیجان نشان میدهند. صندوق عقب این خودرو، ۴۷۱ لیتر است و به لطف صندلیهای جمعشده، ۱۶۰۰ لیتر فضای حمل بار فراهم میکند.
در سراتو، مانیتور لمسی ۱۰/۲۵ اینچ، نسبتا بزرگ و کاربردی به نظر میرسد. کیلدهای زیر نمایشگر، شلوغ و پرتعداد هستند. خروجیهای تهویه مطبوع در مرکز داشبورد، ساده و کمهیجان طراحی شدهاند؛ ضمن اینکه برای کنترل درجه حرارت یا شدت باد، کلید گردان سنتی با دکمههای فیزیکی استفاده شده است.
ظاهرا سراتو وارداتی دسته دنده اهرمی دارد که البته نکته منفی محسوب میشود. صندلی مدل پایه، ساده است و تمام چرم نیست. بخش اصلی برای نشیمنگاه و پشت کمر، از پارچه ساخته شده است. سراتو ۲۰۲۴ برای ۴ سرنشین بلندقد، فضای کافی فراهم میکند و صندوق عقب ۵۰۰ لیتر فضا دارد.
مقایسه پیشرانه و شرایط فنی تویوتا کرولا و کیا سراتو ۲۰۲۵
براساس اطلاعات موجود، کرولا وارداتی غیر هیبرید مجهز به موتور ۱/۲ لیتر توربو با قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۸۵ نیوتنمتر است. این مدل با گیربکس اتوماتیک CVT، در زمان ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد. نهایت سرعت تویوتا کرولا ۱/۲ لیتر توربو، ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.
در بازار جهانی، ارزانترین کرولا با موتور ۱/۸ لیتری هیبرید، شناخته میشود. موتور بنزینی این مدل در ایران، ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور دارد. موتور الکتریکی هم ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور به پیشرانه میافزاید. کرولا هیبرید، همراه گیربکس CVT، میانگین مصرف سوخت ۴ لیتر در صد کیلومتر فراهم میکند و در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد.
کرولا با موتور سه سیلندر ۱/۵ لیتری وارداتی، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتنمتر گشتاور دارد. این مدل نیز گیربکس CVT دارد و از نظر عمکرد فنی، مشابه نسخهی ۱/۲ لیتر توربو عمل میکند. میانگین مصرف سوخت کرولا ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی، ۶ لیتر در صد کیلومتر است.
مهمترین امکانات تویوتا کرولا وارداتی به شرح ذیل اعلام شده:
- ۹ ایربگ شامل جلو، جانبی، پردهای، زانو
- کنترل کشش و کنترل پایداری
- هشدار خروج از خط
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- سانروف
- کروز کنترل تطبیقی
- دوربین دید عقب
- کامپیوتر سفری
- نمایشگر لمسی ۸ اینچی
- سنسور نور
- نوربالای خودکار
- ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سیستم پایش باد تایرها
- رینگ ۱۶ اینچی آلومینیومی
- ترمزهای جلو و عقب دیسکی
- چراغهای جلو LED
برای کیا سراتو وارداتی، موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی مشابه کیا K5 وارداتی است. این پیشرانه بنزینی برای سراتو ۲۰۲۴، قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتنمتر فراهم میکند. سراتو ۲ لیتر در اکثر کشورهای دنیا مثل امریکا CVT است اما برای ایران، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارایه میشود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت این مدل، حدود ۹ لیتر در صد کیلومتر است.
هرچند که سراتو نسبت به انواع کرولا وارداتی، شتاب و قدرت بهتری فراهم میکند؛ امکانات کمتری دارد. تهویه مطبوع دستی، فقدان کیسه هوای پردهای و ارایه با ۲ ایربگ برای ردیف جلو، مهمترین تفاوتهای سدان کیا نسبت به رقیب ساخت تویوتا است.
مقایسه قیمت تویوتا کرولا و کیا سراتو ۲۰۲۵
هزینه خرید کرولا ۱/۲ لیتر توربو، ۲/۷ میلیارد تومان و نسخهی هیبرید، ۳ میلیارد تومان است. کیا سراتو به تعداد اندک وارد ایران شده و هماکنون، پیشنهاد قیمت ۴ میلیارد تومانی را تجربه میکند. با شرایط موجود، علاقهمندان رانندگی اسپرت و تهاجمی، مجبور به پرداخت مبلغی گزاف برای سراتو هستند. کرولا نیز مشابه سالهای قبل، گزینهای قابل اعتماد، مناسب استفادهی خانوادگی است.
در بازار ایران، رقبای چینی کرولا و سراتو با هزینهی ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان معامله میشوند. همچنین گک امپو با شتاب و قدرت بالاتر، ۲/۵ تا ۲/۸ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.
محی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳با توجه به اختلاف قیمت ۱۲ هزار دلاری تو ایران،کرولا انتخاب منطقی تری هست،جاهای دیگه تقریبا هم قیمت هستن،سراتو چون کم وارد شده این قیمت هست
۲۴ بهمن ۱۴۰۳انتخابم کرولا بدون هیچ شکی.
ولی اگه جای سراتو اون ماشینه چی بود اسمش یادم رفت آها آپتیما رو میوردن من شاید نظرم به آپتیما تغییر میکرد
صامورایی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳هر کسی از کوره جنوبی بد بگه اهل کوره شمالی هست و باید توسط شوروی دستگیر و به آمریکا تبعید بشه.
خودانگهدار
صامورایی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳سهیل زورتو بزن 😇
صامورایی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳اصلا تو کی هستی؟ ای بابا این که خودمم. چرا با خودم حرف میزنم؟
Cehx
۲۳ بهمن ۱۴۰۳ببخشید اینجا می گم دیدم زیر یک پست داری راجب اسمت حرف میزنی گفتم یه چیزی بگم
اولا صامورایی غلطه و صامورای درسته
و دوما هر فارسی زبانی میدونه که استفاده از س بیشتر از ص و ث هست مخصوصا برای کلماتی که از خارج وارد شدند مثل جنسیس و ساندرو و سانگ یانگ و غیره تا صبح می تونم برات مثال بزنم
کوره هم درسته پس مثل خورشید دلیل نمیشه که بگیم کوره مگه بی سوادیم یا عقب افتاده یا بگیم جنثیث
.
۲۵ بهمن ۱۴۰۳رفیق پیدا کردی بدجور.🤣
Gh_camry
۲۴ بهمن ۱۴۰۳😂👍
کسرا
۲۳ بهمن ۱۴۰۳یه نسخه هایی با یه قیمتهایی وارد کردن که هنوز بازار چینی ها محاله که بخوابه
بشخصه هیچ وقت این همه پول واسه کرولایی با قدرت دنا و یه سراتو با این امکانات نمیدم وقتی چینی های حتی با کیفیت مطلوب و امکانات و فنی بسیار خوبی مثل fx و گگ امپو هستن
علی جردن
۲۴ بهمن ۱۴۰۳کرولا و سراتو چون هرساله یا فیس لیفت دارن و یا نسل جدیدشون ساخته میشه سال بعد به عنوان خودروی از رده خارج یا بهتر بگم دموده شده بهشون نگاه میشه پس عمدتا نمیشه کرولا یا سراتو 2025 خرید و حداقل 3 سال به عنوان آخرین نسل نگهداریش کرد عملا غیر ممکنه اما بقول شما انتخاب سدان چینی کار عاقلانه آیی هست و در اکثر مواقع خیالت راحته نسل جدید گک امپو ساخته نمیشه و سال بعد سدان جدید با اسم جدیدی وارد بازار می کنه تا سدان قبلیش به حاشیه نره با این کار می تونی با خیال راحت خودروی چشم بادومی آخرین سیستم با انبوه امکانات و استهلاک کم تر خریداری کرد
SS
۲۴ بهمن ۱۴۰۳یا حتی ممکنه سال آینده برندی به اون نام وجود نداشته باشه و باید در بازارهای شانگهای بگردی تا شاید قطعه خودروت رو پیدا کنی 😂😂
آرش
۲۴ بهمن ۱۴۰۳وقتی تویوتا و حتی سراتو رو با چینی ها مقایسه میکنی خب مشخصه اطلاعاتت در حوزهء خودرو چقدر هست
کسرا
۲۴ بهمن ۱۴۰۳شما با اطلاعات بسیارت لطفا تحلیلهای منو به صورت منطقی زیر سوال ببر
ممنون
Ali
۲۳ بهمن ۱۴۰۳هیچکدوم .ولی اگه مجبور بشم کرولا انتخاب خیلی بهتریه
یوسف
۲۳ بهمن ۱۴۰۳شتاب سراتو رو زدید ۶ ثانیه با موتور 150 اسبی……. محاله….
آرش
۲۴ بهمن ۱۴۰۳وقتی تویوتا و حتی سراتو رو با چینی ها مقایسه میکنی خب مشخصه اطلاعاتت در حوزهء خودرو چقدر هستسراتو مونتاژ دارم که البته هم موتورش و هم گیربکسش درحد مدل ۲۰۲۴ نیست ولی شتاب صفرتاصد حدود ۱۰ ثانیه هست قطعا مدل ۲۰۲۴ شتابش بهتر و زمانش کمتر خواهد بود ولی دیگه ۶ثانیه احتمالا اشتباه باشه
کسرا
۲۴ بهمن ۱۴۰۳تو حرف دیگهای بلد نیستی😂
همه شدن بی اطلاعات
شما خود اطلاعات
تحلیل هات هم که تو همه جا دارن ترجمه میکنن
آرش
۲۴ بهمن ۱۴۰۳وقتی تویوتا و حتی سراتو رو با چینی ها مقایسه میکنی خب مشخصه اطلاعاتت در حوزهء خودرو چقدر هست
رامتین
۲۳ بهمن ۱۴۰۳بین این دو اگر بخوای انتخاب داشته باشیم، کرولا در ارجحیت هست.
Ehsan
۲۳ بهمن ۱۴۰۳جفتشون خیلی ضعیف هستن و ارزش خرید ندارن مگر برای کسی که صرفا ماشین صفر و بی دردسر بخواد وگرنه من باشم مدل ها قدیمی و تمیزشون رو انتخاب میکنم که هم آپشن های خوبی نسبت به اینا دارن هم کامل ترن
مهدی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳کیا چون موتور تنفس طبیعی داره با این بنزین ایران که شبیه نفت کوره هستش توربو یعنی رفاقت با مکانیک اونم مادام العمر
گاس فرینگ
۲۳ بهمن ۱۴۰۳سراتو این نسلش قدیمی شده باید کی 4 میاوردن
صامورایی
۲۴ بهمن ۱۴۰۳نکته اینه همینم قابلیت رقابت با کرولای جدیدو داره چه برسه k4 که یه پله بالاتره
صامورایی
۲۳ بهمن ۱۴۰۳سراتو بخاطر موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس اتومات
عارف
۲۳ بهمن ۱۴۰۳انتخابم قطعا سراتو… سراتو ۲۰۱۰ تو ایران هنوز آخ نگفته… کیا از نظر دوام فوق العاده است… بهتر هیوندای… سورنتو ۶ سیلندر ۲۰۰۸ تو ایران هنوز ارزش خرید داره… نمیگم تویوتا بده ولی سراتو محشره و آپشن بیشتر داره و پلاستیک کاری کمتر… کرولا لامصب هیچی نداره
Sunmartin
۲۴ بهمن ۱۴۰۳سراتو به جرات یکی از قدرتمند ترین با کیفیت ترین و بی آزار ترین خودروهای ساخته شده تا به امروز هست کسانیکه تعصب کورکورانه روی برند چینی شده تویوتا دارند هیچ آگاهی از مهندسی و تکنیک طراحی خودرو ندارند بیایید منطقی فکر کنید سراتو های td مونتاژ سایپا. بعد از ۱۰ سال هیچ ایرادی پیدا نکردند همچنین ریو
عیسی صنوبری
۲۴ بهمن ۱۴۰۳واقعا صفر تا 100 سراتو 6 ثانیه؟ با موتور 2 لیتر تنفس طبیعی؟ مگه داریم؟!!!!
صمد
۲۵ بهمن ۱۴۰۳صفر تا صد کرولا ۱۲۰۰ توربو ۱۰ ثانیه هست نه ۱۳ ثانیه گرانترین مدل کرولا هم تو بازار جهانی مدل هیبرید هست در ضمن تو بازار جهانی کرولا چند هزار دلار از سراتو گرونتره
ساسان قراچکلو
۳ اسفند ۱۴۰۳آخه این متن چه ربطی داشت که در انتها آورده بشه؟
“همچنین گک امپو با شتاب و قدرت بالاتر، ۲/۵ تا ۲/۸ میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.”
بجای این اشغال چینی باید اسم النترا یا کره و ژاپنی های وارداتی رو می آوردی.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۳چون با قدرت بیشتر و بدنه بزرگتر، قیمتش کمتره
Mohsen
۷ اسفند ۱۴۰۳تویوتا یعنی اصالت
ماشین های بی ام و بنز پورشه همه برند هستند ولی تویوتا اصالت است
TOYOTA My life⭐️🇯🇵
علی
۸ اسفند ۱۴۰۳سراتو تو کانادا به اسم فورته عرضه میشه، من دو ساله دارم ، ماشین خوب و نرمیه ، این مدلی که اینجا عکساش هست برای مدل ۲۰۲۱ اینا است ،یه مدل جدیدتر از این هست که مانیتور داشبوردش کشیده تر هست ، از ۲۰۲۴ هم به جاش k4 اومده، فورته نیست