تویوتا

چرا تویوتا در کرولای جدید از جعبه دنده دوکلاچه استفاده نکرده است؟

بسیاری از هواداران منتظر یک جعبه‌دنده دوکلاچه سریع‌تر بودند اما سازنده معتقد است مدل خودکار خودش به همان اندازه کارایی دارد.

تویوتا با معرفی نسخه ۲۰۲۵ هاچبک جذاب کرولا امکان خرید نسخه اتوماتیک این خودرو را در اختیار خریدارانش قرار داد؛ اما بر خلاف تصور عموم، جعبه‌دنده این خودرو از نوع دوکلاچه مرسوم در صنعت نیست. شرکت تویوتا تصمیم گرفته‌ است تا کرولا ۲۰۲۵ را با یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی خودکار مجهز به مبدل گشتاور عرضه کند. این واحد با نام DAT (مخفف جعبه‌دنده خودکار مستقیم) شناخته می‌شود.

مدیر واحد مهندسی تویوتا، «نایوکی ساکاماتو»، در مصاحبه‌ای با رسانه «درایو» اعلام کرده:

اگر قدرت و عملکرد را در یک شروع ایستاده در نظر بگیرید کار به‌خوبی انجام می‌شود. مبدل گشتاور هم در رانندگی جدی در جاده با شرایط سرعتی متفاوت عملکرد خوبی دارد.

با فعال شدن حالت لاک‌آپ لغزش مبدل گشتاور از میان می‌رود دیگر تفاوتی میان DCT و جعبه‌دنده خودکار نیست. هر دو نوع جعبه‌دنده رفتار یکسانی دارند. در نتیجه ما از جعبه‌دنده خودکار استفاده می‌کنیم.

تویوتا معتقد است که استفاده از جعبه‌دنده دوکلاچه تفاوت عملکردی خاصی را برای GR کرولا به‌همراه نخواهد آورد. هر چند این نوع گیربکس مزایای خاص خود را دارد اما آنقدر برای تویوتا جذاب نبوده‌اند که بهره‌وری از آن‌ها را موجه بداند.

مشخصا مزایا و معایبی وجود دارد. گاهی DCT بهتر است برخی مواقع هم خودکار معمولی. حقیقت دارد. ما هم تاریخچه خود را در زمینه بهینه‌سازی جعبه‌دنده خودکار داریم. می‌خواهیم از توانایی‎‌ها و گنجایش‌هایمان استفاده کنیم و به‌همین دلیل روی این نوع جعبه‌دنده تمرکز می‌کنیم. ما درک می‌کنیم که DCT در بخش‌هایی مانند وزن بهتر است اما ما هم از طریق موتوراسپرت و مسابقات موفق به بهبود فناوری جعبه‌دنده خودکار شده‌ایم.

آیا استفاده از DCT در GR کرولا، این هاچبک را جذاب‌تر خواهد کرد؟ می‌دانیم که این نوع جعبه‌دنده با قدمت تعویض دنده‌های سریع‌تری را در اختیار راننده قرار خواهد داد؛ پس از این نظر جذاب‌تر خواهند بود. با این همه نمی‌توان گفت که رانندگی با جعبه‌دنده تویوتا جذاب نخواهد بود؛ فناوری این شرکت ژاپنی در مقایسه با اپراتور انسانی عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. نظر شما چیست؟ آیا استفاده از جعبه‌دنده دوکلاچه برای GR کرولا آن را بهتر می‌کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. froG-driVer

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1035 ديدگاه)

    بنظرم اینجور کوچیک های جمع و جور و وحشتناک قدرتمند رو باید با گیربکس دستی خرید.بیشتر حال میده…

    موافقم 13
    مخالفم 5
    1. ehsan.fa

      ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1948 ديدگاه)

      دوکلاچه هزینه ش زیاده واسه این نذاشتن احتمالا در ضمن دستی فقط برای پیست خوبه اصلا خوب نیست ، حداقل ما که ۲۰۷ اوتومات ۴ دنده داشتیم که کف اتومات ها هست راحتیش یه سطح دیگه س

      موافقم 7
      مخالفم 4
  2. car lover

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1566 ديدگاه)

    ولی هیچی لذت و سرعت دوکلاچه نمیشه

    موافقم 1
    مخالفم 10
  3. D.H

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (40 ديدگاه)

    گیربکس های اتوماتیک ATبسیار لذت رانندگی شون بیشتر و با حالتره درضمن استحلاک شون هم کمتره

    موافقم 7
    مخالفم 1
  4. فرزاد

    ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    اصلأ تا دو بار کلاچ نگیری و به زور دنده رو جا بدی در حالی که خررررر صدا بده و شاگرد بهت نگه خااااک بریز روش ، مگه رانندگی لذت داره

  5. kamali

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام البته به نظر من هر دو گیربکس دستی و اتوماتیک نقطه قوت وضعف خود را دارند اتوماتیک برای کسانی که اصلا اصول رانندگی و مکانیکی زیاد بلد نیستند.گیربکس دستی برای کسانی که مکانیکی و اصول راننده گی تا حد خوبی بلدن و می‌توانند از رانندگی لذت ببرند ، وکلا گیر بکس دو کلاج مقرون به صرفه تولید کننده ست نه مصرف کننده وژاپنی ها در تولید ماشینهاشون. به مصرف کننده و دوام بیشتر محصول را مد نظرشون قرار میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا