تویوتا هدف فروش خودروهای برقی خود را 40 درصد کاهش داد
تویوتا با اتکا به خودروهای بنزینی و هیبریدی، به سوددهی کمسابقهای دست پیدا کرده و ازاینرو، هدف فروش سالانهٔ مدلهای الکتریکی خود را به 123 هزار دستگاه کاهش داده است.
تویوتا در گزارش مالی سهماههٔ دوم خود اعلام کرده که هدف فروش خودروهای الکتریکی در سال مالی جاری را به میزان قابلتوجه 39 درصد کاهش داده و از 202 به 123 هزار دستگاه رسانده است. این رقم برای تویوتا که بزرگترین خودروساز جهان محسوب میشود بسیار اندک است. این یعنی غول ژاپنی صرفاً به خودروهای درونسوز و هیبریدی خود تکیه کرده و البته از این طریق سود بیسابقهای کسب کرده است. پیشازاین، تویوتا پیشبینی کرده بود سود عملیاتی آن تا پایان سال مالی جاری یعنی 31 مارس 2024، به 3 تریلیون ین معادل 20.1 میلیارد دلار برسد اما در جدیدترین گزارش مالی، این پیشبینی به 4.5 تریلیون ین معادل 30.1 میلیارد دلار افزایش یافته است.
تا پایان سال مالی، تویوتا پیشبینی فروش 3.6 میلیون دستگاه خودروی هیبریدی را دارد درحالیکه پیشبینی میشود کل فروش خودروهای الکتریکیشدهٔ این شرکت شامل مدلهای تمام الکتریکی، هیبریدی، پلاگینهیبریدی و هیدروژنی سلول سوختی به 3.9 میلیون دستگاه برسد. این رقم نسبت به سال مالی قبل افزایش 42 درصدی را نشان میدهد. بدین ترتیب، خودروهای الکتریکیشده حدود 37 درصد از کل فروش تویوتا را به خود اختصاص خواهند داد. مجموعاً انتظار میرود برندهای تویوتا و لکسوس در سال مالی جاری به رکورد فروش 10.1 میلیون دستگاه برسند.
در سهماههٔ مالی گذشته، تویوتا سود عملیاتی بسیار کمسابقهٔ 12.6 درصدی را به ثبت رسانده که بیش از دو برابر سود 6.1 درصدی سال قبل است. در حال حاضر، این شرکت ژاپنی خودروهای الکتریکی اندکی در سبد محصولات خود دارد که مهمترین آنها تویوتا bZ4X و لکسوس RZ هستند اما تویوتا قصد دارد تا سال 2026 تعداد 10 خودروی الکتریکی جدید و یک سال بعد باطریهای حالت جامد را به بازار عرضه کند که با هر بار شارژ کامل بردی بیش از 1000 کیلومتر را ارائه میکنند. مدیر مالی ارشد تویوتا میگوید خودروهای هیبریدی به این شرکت کمک کردهاند تا پایهٔ مالی محکمی برای خودروهای الکتریکی در دست توسعه ایجاد کند:
نکتهٔ مهم دیگر، زمانبندی دقیق تصمیمات سرمایهگذاری ما است. ارزیابی جامع ما در مورد سرمایهگذاری روی خودروهای تمام الکتریکی و باطریها با در نظر گرفتن وضعیت انرژی و زیرساختهای هر کشور، تکامل تکنولوژی و تغییرات در تقاضای خریداران، باعث شده به پایهٔ مالی قوی دست پیدا کنیم و بر اساس آن بتوانیم برای آینده سرمایهگذاری انجام دهیم.
علاوه بر تویوتا، فورد و جنرال موتورز هم هدف فروش و تولید خودروهای الکتریکی خود را کاهش دادهاند. جنرال موتورز از هدف تولید 400 هزار دستگاهی این خودروها صرفنظر کرده و فورد هم احداث یکی از کارخانههای تولید باطری خود را به تعویق انداخته و تیراژ تولید موستانگ Mach-E را کاهش داده است.