تویوتا در حال توسعهٔ گیربکس اتوماتیک جدیدی بنام DAT است که در مدلهای GR ارائه خواهد شد و به گفتهٔ آکیو تویودا، بازی را برای خودروهای اسپرت تغییر خواهد داد.
تویوتا بیش از یک سال است که روی گیربکس اتوماتیک جدیدی برای خودروهای اسپرت کار میکند که گیربکس اتوماتیک مستقیم یا بطور مخفف DAT نام دارد. در اوایل سال ۲۰۲۲ یک GR یاریس با این گیربکس در مسابقات رالی گازو ریسینگ در ژاپن دیده شد و اندکی بعد، تویوتا از سرعت بخشیدن به توسعهٔ گیربکس DAT خبر داد. گیربکس اتوماتیک جدید تویوتا آخرین بار چند ماه پیش در یکی از مسابقات سری سوپر تایکو آزمایش شد و هرچند هنوز در دسترس عموم مردم نیست اما به گفتهٔ آکیو تویودا، ارزش صبر کردن را خواهد داشت.
وی این گیربکس را یک تغییردهندهٔ بازی برای خودروهای اسپرت اتوماتیک توصیف کرده است. با این حال، احتمالاً به این زودیها گیربکس DAT تویوتا را نخواهیم دید زیرا به گفتهٔ تویودا، موانع بسیاری بر سر راه توسعهٔ آن باقی است:
من واقعاً میخوام این اتفاق بیفتد و بسیاری از مردم با این خودروها رانندگی کنند. بعنوان مثال، کسانی که فقط با خودروهای اتوماتیک رانندگی میکنند هم میتوانند از موتوراسپرت لذت ببرند. آنها میتوانند صداهای مختلف و احساس بالا و پایین رفتن دنده را تجربه کنند.
تویودا میگوید زمانی که در GR یاریس مسابقهای دندهها را با گیربکس دستی تعویض میکند، زمان ارزشمندی را از دست میدهد اما این مشکل با گیربکس DAT وجود نخواهد داشت:
هیچ زمانی هنگام تعویض دنده از دست نمیرود و میتوان روی شتاب گیری، ترمز گیری و فرمان دادن تمرکز کرد.
تویوتا در نظر دارد این گیربکس را در مدلهای اسپرت GR خود ارائه کند اما اینکه آیا DAT را در دیگر محصولات این شرکت هم خواهیم دید یا نه، مشخص نیست. در حال حاضر، GR یاریس و GR کرولا فقط با گیربکس دستی عرضه میشوند اما GR86 و GR سوپرا با گیربکسهای اتوماتیک هم قابل خریداری هستند.
Enzo Ferrari 2008
۲۲ مهر ۱۴۰۲چه علمی
NAVID۰۰۹۸
۲۲ مهر ۱۴۰۲چه سلطانی 😍👏
مهدی۱
۲۴ مهر ۱۴۰۲این گیربکس تویوتا برای خودرو های اسپرت ساده و ارزان قیمت ساخته می شه که گزینه مناسبی هست
و برای همین کار هم توسعه داده شده
این گیربکس تویوتا نمونه ساده و ارزان قیمت گیربکس پیشرفته هایپرکار کونیکزگ jesko هست ( معروف به گیربکس سرعت نور )
و یا گیربکس زینگر c21 ( توانایی تعویض دو دنده در ۱ لحظه ) و مرسدس بنز ای ام جی one ( گیربکس و موتور مشابه خودروهای فرمول ۱ )
گیربکس هایی مثل اینها خیلی پیشرفته و در سطح بالایی هست و البته گران قیمت و پیچیده هم هستند و مهندسی سطح بالایی دارند.
برای همین در خودرو های اسپرت ارزان قیمت و ساده مورد استفاده قرار نمی گیرند
و با توجه به اینکه خودرو های اسپرت ساده و ارزان نمی تونند از گیربکس هایی که به اونها اشاره شد بهره ببرند
این گیربکس گزینه مناسبی هست
البته هنوز هم در خودرو های مسابقه ای چیزی جای گیربکس های دنده سگی و سکوئنشال رو نمی گیره.
در خودرو های کاربردی هم گیربکس های مبدل گشتاوری و دوکلاچه گزینه اول هستند
این گیربکس فقط شکاف خالی که لازم بود پر بشه رو شاید پر کنه که البته از نظر کاربرد محدوده کوچکی هست
بهنام
۲۲ مهر ۱۴۰۲تویوتای دوست داشتنی.