«انستیتو تحقیقات تویوتا» برای نخستین بار موفق به برنامهریزی یک خودروی خودران شد که ر پیستهای بسته، توانایی دریفت کشیدن دور اجسام را دارد. نخستین دریفت بدون راننده جهان شاید شبیه بدلکاریهای غیرکاربردی بهنظر برسد، اما این دستاورد برای تویوتا جدی و مهم تلقی میشود. برای هدایت خودران این تویوتا، از سیستمها و فناوریهای پیچیده بسیاری استفاده شده است؛ فناوریهایی نظیر TRI (کنترل پیشبینی غیرخطی مدل).
از دست رفتن چسبندگی خودروها بهویژه در مسیر خیس، برفی یا یخزده اتفاقی معمول بهشمار میآید؛ اما این اتفاق گاهی در مسیرهای خشک هم رخ میدهد که نیازمند پاسخگویی فوری و گریزجویانه راننده است. تویوتا با آموزش به خودروهایش برای درک و رفع این موقعیتها، به بهتر شدن سیستم پیشرفته کمکراننده خود کمک میکند.
آویناش بلاچاندران، مدیر ارشد توسعه TRI رانندهمحور، درباره این سیسیتم اینگونه توضیح میدهد:
هدف ما در ساخت TRI، استفاده از فاوریهای پیشرفته برای ارتقا و اعتلای توانایی انسانها است، نه اینکه آنها را با فناوری جایگزین کنیم. با این پروژه، ما در حال توسعه نواحی کنترلپذیر خودرو هستیم. هدف اصلی ایجاد سطح توانایی یک راننده حرفهای مسابقه در مدیریت شرایط بحرانی و برای افراد عادی است.
تویوتا برای طراحی سیستم ایمنی این خودرو با «آزمایشگاه دینامیک دانشگاه استنفرود» همکاری داشته است. همچنین تا آنجا که توانسته است از متخصصان GReddy و راننده افسانهای دریفت، کِن جیوشی، کمک گرفته است. تویوتا مدعی است که هدف آن، رساندن راننده معمولی به سطحی از کنترل است که جیوشی آنگونه خودرو را کنترل میکند.
دانشمند تحقیق و توسعه سیستم TRI، جاناتان جو، میگوید:
اگر یک راننده حرفهای مسابقه در جادهای خیس و مرطوب با یک پیچ روبهرو شود، احتمالا شروع به دریفت کشیدن میکند؛ اما بیشتر ما رانندههای حرفهای نیستیم! TRI تلاش میکند تا موانع سر راه را شناسایی کند؛ این سیستم میتواند در یک پیست بسته بهصورت خودکار دور آنها شروع به دریفت کشیدن کند.
خودروی دریفت-خودران تویوتا درحقیقت یک دستگاه سوپرای تقویتشده با کنترل فرمان، پیشرانه، کلاچ، جعبهدنده و ترمز تمام کامپیوتری است. این خودرو بهگونهای توسعه داده شده است تا شبیه خودروهای سری «فرمولا دریفت» گردد.
توانایی این سوپرا در دریفت، سیستم TRI را یک قدم به هدف نهایی خود که توسعه سطح رانندگی افراد عادی است، نزدیکتر میسازد. نرمافزار توسعهیافته برای این پروژه بهمنظور یافتن مسیری جدید، در هر ۲۰ صدم ثانیه محاسبات جدیدی انجام میدهد. به این ترتیب میتواند بهخوبی پیرامون پیست تست تویوتا برای این پروژه، «تاندرهیل ریسوی» که ۳.۲ کیلومتر طول دارد، دریفت بکشد.
زیزیگولو
۱۵ بهمن ۱۴۰۰تویوتا نمادی از توسعه قوی یه کمپانی و یه شرکت حقیقتاً جهانی
Hamid
۱۵ بهمن ۱۴۰۰به به!
دمشون گرم واقعا …
کار جالبی بود هیچوقت همچین چیزی به ذهنم نرسیده بود!
ولی انگار سرعت دریفت پایین بود …
یا حالا من شاید اینطور حس میکنم …
ارین صاحب جمعی
۱۵ بهمن ۱۴۰۰مگه همین خودروسازی های قدیمی ما را از دست این مرد چندش ایلان ماسک نجات بدن
ali167
۱۵ بهمن ۱۴۰۰🤣😂
میثم
۱۵ بهمن ۱۴۰۰2 تا مطلب:
1. این نشون میده که تویوتا از نظر نرم افزاری خیلی پیشرفته است و میتونه سیستم های خودران سطح بالا بسازه اما همونطور که تو متن هم اشاره شده “”هدف ما در ساخت TRI، استفاده از فاوریهای پیشرفته برای ارتقا و اعتلای توانایی انسانها است، نه اینکه آنها را با فناوری جایگزین کنیم “” قبلا هم آکیو تویودا گفته بود هنوز زوده که کل رانندگی رو بسپاریم به نرم افزارها و بهتره که از اونها برای کمک به راننده استفاده کنیم.
حالا بماند تمام سیستم های خودرانی هم که تاحالا ارائه شدن، همگی به راننده متکی هستن ولی در معرفی شون جور دیگه ای القاء میکنن و خیلی مشکلات درست میکنن
2. کاری که تویوتا با این بی ام و به نام سوپرا کرد رو فکر نکنم خود بی ام و کرده باشه.
ولی من هنوزم این سوپرا رو یه سوپرای واقعی نمیدونم
B.A.E Systems
۱۵ بهمن ۱۴۰۰لذت دریفت به اینه که خوده آدم انجام بده
ولی دم و باز دم تویوتا گرم
آرش
۱۵ بهمن ۱۴۰۰شاهکاری از مهندسی ژاپنی
ALIREZA
۱۵ بهمن ۱۴۰۰دانشگاه استنفورد نیست چون تو متن نوشته شده استنفرود😁😁😁😁😁
Jdm باز
۱۵ بهمن ۱۴۰۰با اینکه دوس دارم خودم دریفت بکشم ولی این چیزی که تویوتا بهش رسیده نشان از فناوری و تکنولوژی این شرکته
خوشمان امد :)
ایران
۱۵ بهمن ۱۴۰۰آفرین تویوتا
Afg
۱۷ بهمن ۱۴۰۰تویوتا و بازهم تلاش برای چیزهایی که حتی فکرشم به ذهن خیلیا خطور نمیکنه واقعا افرین به تویوتا