گزارش فروش تویوتا نشان میدهد خودروهای برقی تنها سهم ۰.۹۲ درصدی از کل فروش این خودروساز ژاپنی در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دادهاند.
بسیاری از کارشناسان و طرفداران تویوتا از این برند به خاطر عدم سرمایهگذاری و توجه جدی به خودروهای برقی انتقاد کردهاند اما آمار فروش ژاپنیها در سال ۲۰۲۳ چیز دیگری را نشان میدهد. تویوتا نه تنها توانسته برای چهارمین سال پیاپی پرفروشترین خودروساز دنیا لقب بگیرد بلکه سال قبل رکورد جدیدی را در این زمینه بر جای گذاشته است.
از بین ۱۱,۲۳۳,۰۳۹ خودرویی که تویوتا و زیرمجموعههایش در سال قبل به فروش رساندهاند، سهم خودروهای برقی بسیار ناچیز است و به ۱۰۴,۰۱۸ دستگاه میرسد که اگرچه نسبت به یک سال قبل از آن رشد ۳۲۵.۲ درصدی نشان میدهد اما زمانی که این میزان فروش را با استقبال از خودروهای درونسوز تویوتا مقایسه کنید به سهم بسیار پایین آنها پی خواهید برد. در جدول زیر میتوانیم آمار فروش محصولات متنوع تویوتا را مشاهده کنیم:
آمار فروش خودروهای برقی | آمار فروش خودروهای هیبریدی کامل | آمار فروش خودروهای هیبریدی ساده | آمار فروش خودروهای پلاگین هیبریدی | آمار فروش خودروهای سلول سوختی هیدروژن | آمار فروش خودروهای هیبریدی، پلاگین هیبریدی و برقی | آمار فروش کلی |
۱۰۴,۰۱۸ | ۳,۴۲۰,۰۰۴ | ۲۶,۸۵۹ | ۱۲۴,۷۵۵ | ۳,۹۲۱ | ۳,۶۷۹,۵۵۷ | ۱۱,۲۳۳,۰۳۹ |
با توجه به آمار فوق میتوان گفت خودروهای برقی تنها ۰.۹۲۶ درصد از کل فروش خودروهای تویوتا در سال قبل را به خود اختصاص دادهاند. البته بر اساس استراتژی جدید این برند در آینده شاهد تولید طیف وسیعی از خودروهای بدون آلایندگی خواهیم بود هرچند خود تویوتا تخمین میزند خودروهای برقی همیشه سهم کمتری از کل فروش را به خود اختصاص خواهند داد. حتی پس از تولید چنین محصولاتی هم خودروهای موردبحث تنها ۳۰ درصد از کل فروش تویوتا را تشکیل خواهند داد. آکیو تویودا رئیس این برند در مصاحبه با مجله تویوتا تایمز گفته است:
صرفنظر از میزان پیشرفت خودروهای برقی، من فکر میکنم سهم آنها از بازار ۳۰ درصد خواهد بود و ۷۰ درصد باقی مانده به خودروهای درونسوز، هیبریدی و هیدروژنی اختصاص خواهد یافت. شکی ندارم که خودروهای درونسوز زنده باقی خواهند ماند.
تویوتا میگوید پیشرانه درونسوز میتواند همچنان تولید شود و خودروسازان در این زمینه تلاشهای زیادی باید داشته باشند. به همین منظور پروتوتایپ های GR یاریس و GR کرولا با پیشرانه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری توربویی که بجای بنزین از هیدروژن استفاده میکند تولید و تست شدهاند. البته ژاپنیها تکنولوژی هیدروژنی را نیز کنار نگذاشتهاند و قرار است در آینده محصولات جدیدی تولید شوند.
با تمامی این تفاسیر تویوتا باید نگران خیزش تسلا باشد مخصوصاً اینکه مدل Y به پرفروشترین خودروی سال قبل بدل شده است. البته هنوز هم زمان برای تویوتا باقی است تا بتواند با تولید محصولات برقی مناسب نظر مشتریان را جلب کند. قبلاً برخی کشورهای اروپایی قوانین جدیدی برای محدود کردن فروش خودروهای درونسوز تصویب کردهاند و اگر این اتفاق در نهایت رخ داد شاید فشار زیادی به تویوتا وارد شود. از طرف دیگر شاید برخی افراد معتقد باشند تویوتا با تولید خودروهای هیدروژنی روی اسب مرده شرط میبندد. در نهایت هدف این برند مشهور تبدیل شدن به کمپانی کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ است به این معنی که در تمامی مراحل تولید و عرضه محصول هیچگونه آلایندگی کربنی وجود نخواهد داشت.
khashayar
۱۴ بهمن ۱۴۰۲” در نهایت هدف این برند مشهور تبدیل شدن به کمپانی کربن خنثی تا سال ۲۰۵۰ است به این معنی که در تمامی مراحل تولید و عرضه محصول هیچگونه آلایندگی کربنی وجود نخواهد داشت.””
بله حتما ماهم باور میکنیم.
سبحان
۱۴ بهمن ۱۴۰۲تسلا آماده برای موج بعدی خودرو های برقی هست که
قرار ارزون تر و کار آمد تر باشن
جوری که خودروی ۲۵ هزار دلاری معرفی بکنه برای تولید سالی ۳ میلیون دستگاه
بعد تویوتا فکر میکنه فقط ۳۰ درصد بازار به برقی ها میرسه !
چین و اروپا که کاملا برقی میشن شکی در این نیست
آمریکا دیر تر کاملا برقی میشه بازارش
سوال اینه این ۷۰ درصد منظورشون آفریقا و خاورمیانه هستش ؟؟
ارسلان
۱۴ بهمن ۱۴۰۲اروپا گفته ۲۰ درصد و باید بدیم به هیدروژنی….ولی کو هیدروژنی ؟! زیاد حرف هارو جدی نگیر ، تحقیقات و محققان انجام میدند ، قانون و سیاست مدارها میزارند!!! تا تحقیقات به نتیجه نرسه سیاست مدار هرچی نمیخوات خودش و پاره کنه!! این برنامه هام کشکشه….بنزینی هستش حالا حالا….
جومونگ
۱۴ بهمن ۱۴۰۲منظورش این نیست که تویوتا وارد برقی نمیشه .
اتفاقا برای دو سال دیگه ۱۰ مدل برقی قراره وارد بازار کنن و بعدشم خودروهایی با باتری حالت جامد . پیش بینی شده سهم فروش برقیاش میلیونی باشه .
منظورش اینه برقیا تهش تا ۳۰ درصد کل بازار دنیا رو میگیرن و نمیتونن به بقیه غلبه کنن که کاش میگفت استدلال و نتیجه گیریش بر چه اساسه چون برقی سازی با اجبار دولت ها بیش از پیش شتاب میگیره .
از طرفی بعضی کمپانیا از ریویان بگیر تا بزرگانی مثل جی ام و فورد ، بابت برقی سازی ضرر کردن و حتی تعویق تولید زدن . از طرفی تو برقی سازی هیچکی به چین نمیرسه و byd با ۶۰ درصد رشد نسبت به پارسال حتی تسلا رو هم داره پشت سر میزاره و رقابت با چین بسیار سخته .
در کل نکته ی کاملا درست یا کاملا غلطی نگفته و بنظرم باید بیشتر توضیح میداد .
mehran
۱۴ بهمن ۱۴۰۲استدلالش اینه برخی کشورها که البته زیاد هم هستن مثلا ایران خودمون نمیتونه یعنی زیر ساخت برقی سازی و وارد کردنشو نداره ،این چند تایی که وارد کردن نه جای شارژی ،نه تعمیرکار خودروی برقی ،و هزار دلیل دیگه خیلی طول میکشه
پیام
۱۴ بهمن ۱۴۰۲فقط صبر کنید باتری جامد تویوتا بیاد 😂😂😂😂 الان فهمیدید واقعا جایگاه این جملتون کجاست؟! اینم یکی دیگه از تحلیلاتون بود! تازه یه چهار ماه ازین جمله طلاییتون می گذره و دنیا اینقدر پرشتاب تغییر کرده!
جومونگ
۱۴ بهمن ۱۴۰۲تحلیل فقط اونجا که نمیدونستی چین تو برقیا حتی سوپر اسپرت هم زده .
یا میگفتی کره کلاهبرداری نکرده در حالیکه دادگاه محکومش کرده بود .
یا میگفتی ژاپن ماشین با شتاب زیر ۳ – ۴ نداره درحالیکه ۱۷ سال پیش GTR این کار رو کرده بود .
الانم حتی نمیدونی کمپانیایی که سنگشون رو به سینه میزنی مثل هیوندای و سامسونگ هم دنبال حالت جامدن . در این حد سطح اطلاعاتت وخیمه 😂
amir
۱۴ بهمن ۱۴۰۲تحلیل طلایی فقط اونجا که از روزی که گفتی دودوتا کاهش فروش خواهد داشت و با سر میخوره زمین همه جا رکورد فروش زد چیز ببخشید تازه محصولات فراخوان خورده شکست خورده شعاع نصف شونده بی کولر فروشش ده برابرم شد( همونی که رو تیتره عکسش) برای من هم نگو که مثلا از ۱۴۰۰ شده ۱۴۰۰۰ کار شاخی کرده یه روزی هم اوضاع جنسیس جی هفتاد همینطوری بود منتها چون جنسیس بود خیلی کار شاخی کرده بود و همه جا پزشو میدادی!!!
بهزاد
۱۴ بهمن ۱۴۰۲شرکت ها بر اساس یکسری داده ها مشغول پیش بینی هستند تا میزان تولیدات خودشون را با بازار هماهنگ کنند.
موج تولیدات ارزان برقی توسط چینی ها چند سالیست شروع شده و نمیدونم چرا اسم تسلا به میان اومد!
متاسفانه این موج برخلاف باور شما که فکر میکنید کاراتر هست ، اصلا نیست!
باتری های ارزان که سنگینتر و چگالی ذخیره انرژی کمتری دارند به همراه الکتروموتورهایی که بهینه نیستند چون از مواد ارزانتر ساخته شده.
وقتی میگه ۳۰ درصد منظورش تا زمانی که درون سوزها اجازه ساخت دارند و بعد از اون اوضاع متفاوته.
حتی گروه کیا هیوندای پیش بینی میکنه تا ۲۰۲۳۰ حدود ۳۵ درصد محصولاتش برقیه بعد یک عده فکر میکنند قراره به زودی همه برقی شوند!
بهنام
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ولی همین چند وقت پیش مقاله ای چاپ شد گه خودروهای برقی رو دست کمپانی ها مونده و تقریباً فروششون اشباع شده. در کل فکر کنم تسلا کمپانی های برقی یاز دیگر رو بیشتر تهدید میکنه هرچند تعلل تویوتا خطرناکه.
Killer
۱۴ بهمن ۱۴۰۲“چی شد که از جاپونی ها عقب افتادن؟”
جومونگ
۱۴ بهمن ۱۴۰۲«رکورد فروش تویوتا در سال 2023 و حفظ عنوان پرفروشترین خودروساز دنیا»
Killer
۱۴ بهمن ۱۴۰۲“چی شد که از جاپونی ها عقب افتادن؟”
Car love
۱۴ بهمن ۱۴۰۲😂😂😂😂
به من باتری بدهید
جومونگ
۱۴ بهمن ۱۴۰۲باتریای کمپانی محبوبت از byd و catl نرسید مگه ؟ 🤡😂
Car love
۱۴ بهمن ۱۴۰۲نه ولی باتری های ال جی به دودوتا رسید 😂😂😂
سامورايي
۱۴ بهمن ۱۴۰۲به گوش من بعنوان سامورایی فن رسیده که کره دومین تامین کننده باتری در جهانه و از جاپون تشکر کردن که ازشون باتری میخرن
اما یک سوال، catl و byd اهل کشور سامورایی ها (ژاپن) هستند؟ چون خیلی بهشون افتخار میکنی و اسمشون رو میاری جومونگ جان؟
جومونگ
۱۴ بهمن ۱۴۰۲نه . ژاپن پاناسونیک داره که تسلا ازش خرید میکنه .
اسم byd و catl رو میارم چون با اون یکی اکانتت خیلی افتخار میکردی به باتریای کره در حالیکه خودروسازی کره هم سمت اون باتریا نمیره 😂
مخصوصا ال جی که فراخوان ها و دردسراش یقه ی جی ام و کیا و … رو بدجور گرفت .
پیام
۱۴ بهمن ۱۴۰۲اون زمانی که رئیس تویوتا گفت بازار برقی فایده نداره و بهش حمله کرد من گفتم چرت میگه. زمان همه چیز رو ثابت میکنه. مهم نیست رئیس تویوتا کیه، مهم اینه چی میگه! این همون چیزی هست که قشر سنتی جامعه که بی سواد هستن و تحصیلات تکمیلی رو نگذروندن نمی فهمن. اصولا این قشر سنتی مثل چی … به صورت انبوه می افتن دنبال یه اسطوره کاذب.
کیان/
۱۴ بهمن ۱۴۰۲واسه هیترهای کره و مربا باید بگم ک علی رغم این همه تبلیغات و غلو و خالی بندیایی تبلیغاتیشون یه نگاه کنن بببین چندم رده بندی برقیها ایستادن ؟
تسلا
امریکا و آلمان
چین
کره و مربا
در چه شرایطی اینقدر خوشحالن، اینکه ژاپنیها میشه گفت تو این عرصه تازه دارن ورود میکنن.
به فنهای کره و مربا سایت باید یه چیزی گفت : اونی ک خواب هست و میشه بیدار کرد، ولی اونی ک خودش و به خواب زده هیچ وقت
Anti BTS
۱۴ بهمن ۱۴۰۲دقیقا . فقط چین رو بالای تسلا باید گذاشت . برقی سازی تو چین بسیار پر شتاب و سریع داره صورت میگیره و بزرگترین بازار برقی دنیا در چینه . BYD هم از تسلا عبور کرده و پایین تر تو خبر Byd و تسلا بهش اشاره شده .
…
Taha Ayoobi
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ببینیم چی میشه
D
۱۶ بهمن ۱۴۰۲من نمی دونم خودرو های برقی چه چیزش خوبه دقیقا یک اسباب بازی اصلا حس و حال یه خودرو درون سوز رو نمیده به نظرم خودرو های برقی خیلی مسخره اند هیچ وقت جای یک خودروی احتراق داخلی حجیم رو نمی گیره ….. در ضمن خودرو های برقی اتلاف انرژی دارند و خودرو هایی نیستند که عامه پسند باشند ..درکل به یاد خاطرات گذشته که روزی شاهد واردات خودرو های مطرحی در کشور بودیم و با حجم موتور خود رو هارو ازهم متمایز میکردیم