درحالیکه اکثر خودروسازان با سرعت به سمت الکتریکیسازی حرکت میکنند، تحلیلها نشان میدهند که رویکرد احتیاطی تویوتا در این رابطه و تمرکز بر خودروهای هیبریدی نتیجه بهتری داشته است.
چند سالی است که تقریباً همه خودروسازان باعجله در حال جایگزینی محصولات خود با خودروهای تمام الکتریکی هستند اما این ممکن است رویکردی اشتباه برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باشد و به نظر میرسد تویوتا که بااحتیاط در این مسیر حرکت میکند، تصمیم درستی گرفته است. البته هرگز منکر این نیستیم که خودروهای الکتریکی پاکتر از همتایان درونسوز هستند. برای فهمیدن این موضوع، فقط کافی است یک خودروی بنزینی را در پارکینگ خانه با درهای بسته روشن کنید و پس از پنج دقیقه دیگر نمیتوانید نفس بکشید.
بااینحال، خودروهای الکتریکی راهحل نهایی برای مشکلات زیستمحیطی ناشی از حملونقل نیستند. در ایالاتمتحده، ۲۹ درصد از کل گازهای گلخانهای توسط بخش حملونقل تولید میشود. از این ۲۹ درصد، سهم وسایل نقلیهٔ سبک یعنی خودروهایی با حداکثر وزن زیر ۳.۸ تن، ۵۸ درصد است. این یعنی بیش از نیمی از گازهای گلخانهای بخش حملونقل آمریکا توسط خودروهایی مثل سدانها، شاسیبلندها و پیکاپها تولید میشود. این آمارها توسط آژانس حفاظت از محیطزیست آمریکا یا EPA اعلام شده است. به گفتهٔ همین منبع، خودروهای بنزینی سالانه بهطور متوسط ۱۸,۵۰۰ کیلومتر پیمایش دارند و با میانگین مصرف سوخت ۱۰.۶ لیتر در هر صد کیلومتر، سالانه حدود ۴.۵ تن دیاکسید کربن تولید میکنند.
دیاکسید کربن بدترین گاز است زیرا اثر گلخانهای را تسریع میکند؛ بنابراین، هرچه بتوانیم تولید این گاز را کاهش دهیم بهتر است. البته راهحل دیگری هم برای جبران تولید دیاکسید کربن وجود دارد. شما میتوانید ۲۰۰ درخت بکارید تا دیاکسید کربن ناشی از یک سال رانندگی با خودرویی بنزینی مثل هوندا اودیسه را جبران کند! بااینحال، خودروهای آلودگیهای دیگری هم تولید میکنند که یکی از مهمترین آنها لاستیکها است. ذرات کوچک لاستیک وارد هوایی که تنفس میکنیم، آبی که مینوشیم و خاکی که در آن کشاورزی میکنیم وارد میشوند. علاوه بر این، گردوغبار ترمزها هم یکی دیگر از نگرانیها است. ما اساساً درشکههای اسبی را با خودروهای درونسوز جایگزین کردیم زیرا از آلودگی مدفوع اسبها میترسیدیم ولی نهایتاً با مشکل بزرگتری مواجه شدیم.
بااینوجود، سهم آمریکا از تولید جهانی گازهای گلخانهای حدود ۱۵ درصد است که تنها حدود ۱۶ درصد از این میزان به خودروهای سواری مربوط میشود؛ بنابراین، استفاده از خودروهای درونسوز آنقدرها هم بد نیست. این یعنی سهم خودروهای سواری ایالاتمتحده از تولید گازهای گلخانهای جهان تنها حدود ۲.۵ درصد است. از سوی دیگر، ۸۰ درصد از دیاکسید کربن جهان فقط توسط ۵۷ شرکت تولید میشود. درنتیجه، هرچند تاکنون خیلیها خودروهای درونسوز را شبیه شیطان جلوه داده و آنها را به خاطر گرمایش جهانی سرزنش میکنند اما مشخص است که این تفکر کاملاً اشتباه است.
در همین راستا، تویوتا بارها اشاره کرده است که خودروهای الکتریکی تنها راهحل برای داشتن آیندهای سبز نیستند. این شرکت دائماً اظهار میداشت که خودروهای هیبریدی بهترین گزینه هستند اما خیلیها به این اظهارات توجه نداشتند و حتی تویوتا را به سخره گرفتند. همین موضع تویوتا علیه خودروهای الکتریکی تغییر بزرگی را در این شرکت به دنبال داشت زیرا پس از انتقاد شدید سازمانهای محیطزیستی، مدیرعامل شرکت مجبور به استعفا شد. بااینوجود، برخی کشورها مثل بریتانیا بیسروصدا برنامههای خود برای ممنوعیت فروش خودروهای درونسوز را لغو کردند.
خیلیها معتقد بودند این رویکرد تویوتا صرفاً راهی برای پوشاندن شکست اولین خودروی الکتریکی آن است. bZ4X واقعاً خودروی خوبی نیست. این ماشین فاقد بسیاری از ویژگیهای اساسی است و مهمتر از همه، برد پایین و مصرف انرژی وحشتناکی دارد. علاوه بر این، حامیان محیطزیست هم هرگز نظر یک خودروساز برای آینده که خلاف جریان عمومی بود را نمیپذیرفتند. وقتی لوسید، تسلا، ریویان و دیگر شرکتها خودروهای الکتریکی بسیار خوبی ساختهاند، چرا تویوتا نتوانست همین کار را انجام دهد؟
پاسخ واضح است. همه نباید بهیکباره به سمت الکتریکی تغییر کنند. تویوتا برای چندین دهه مظهر قابلیت اطمینان بوده است؛ بنابراین، وقتی چنین شرکتی میتواند برخلاف رویه جهانی حرکت کند، چرا خودروسازان بیشتری نباید به حرف آن گوش کنند؟ علاوه بر این، تویوتا به ساخت پیشرانههای جانسخت شهرت دارد و این چیزی است که ما برای آینده نیاز داریم زیرا بخشی از آیندهٔ سبز با استفاده از وسایل برای مدت طولانیتر و امکان تعمیر بدون نیاز به تعویض قطعات زیاد حاصل میشود. دور انداختن قطعات برای محیطزیست خوب نیست و ما هماکنون بیشازحد زباله تولید میکنیم؛ بنابراین، تویوتا با این استدلال که خودروهای الکتریکی مثل تسلا مدل Y بسیار پیچیده هستند و برای تولید به منابع زیادی نیاز دارند، هیبریدیها و همینطور خودروهای هیدروژنی را راهحل بهتری میداند.
هرچند در مورد خودروهای هیدروژنی نمیتوانیم با تویوتا موافق باشیم اما بخش دیگر رویکرد این شرکت یعنی حفظ پیشرانهٔ درونسوز کاملاً منطقی به نظر میرسد. با استفاده از سیستمهای هیبریدی میتوانیم پیشرانههای بنزینی را کارآمدتر کنیم که این منجر به سوزاندن سوختهای فسیلی کمتر و خروج گازهای گلخانهای کمتر از لوله اگزوز میشود. همچنین درجات مختلف هیبیداسیون میتواند انواع مختلفی از قوای محرکه را در اختیار ما قرار دهد که سازگاری بیشتری با محیطزیست داشته باشند. بهعنوانمثال، بامو X5 50e را در نظر بگیرید. یک شاسیبلند پلاگینهیبریدی با برد تمام الکتریکی ۵۵ کیلومتر که برای ترددهای روزانه کافی خواهد بود و وابستگی به بنزین را بشدت کاهش میدهد.
رم نیز در پیکاپ جدید رمشارژر راهحلی مبتکرانه و شجاعانه را به کار گرفته است. این یک پیکاپ الکتریکی ژنراتوری است که مزیت خودروهای الکتریکی را با سهولت استفادهٔ پیشرانههای درونسوز ترکیب میکند. در رمشارژر، موتور بنزینی تنها زمانی روشن میشود که شارژ باطریها رو به اتمام باشد. این موتور به چرخها متصل نیست و بنابراین هرگز تحتفشار سنگین قرار نمیگیرد. همچنین پیشرانهٔ بنزینی همیشه در دور ایدهآل کار میکند و درنتیجه کمترین مصرف سوخت ممکن را خواهد داشت.
بنابراین، حداقل تا چند سال دیگر، پیشرانههای درونسوز جایی نخواهند رفت و این خوب است. این پیشرانهها با وجود همه اتهامهایی که بابت آلایندگی میخورند، هنوز از حمایت یکی از مهمترین خودروسازان جهان برخوردار هستند. علاوه بر این، مردم دیدهاند که تکنولوژی الکتریکی کنونی چقدر محدودیت دارد. اگر هوای بیرون خیلی سرد باشد و شب فراموش کرده باشید خودرو را به شارژ بزنید، صبح باید با اتوبوس به سر کار بروید. باطریها نسبت به دمای هوا بسیار حساس هستند و شعاع حرکتی خودروهای الکتریکی در زمستان یا اوج تابستان بشدت کاهش پیدا میکند. حال دیگر بحث استهلاک خودروهای الکتریکی، فرایند تولید برق و باطری، تعویض باطریها و هزینهٔ بالای شارژ سریع را پیش نمیکشیم.
درنتیجه، حق با تویوتا است. همه خودروسازان نباید به خودروهای الکتریکی روی بیاورند. باید گزینهها متنوع باشد. برای برخی، نیسان لیف همان چیزی است که نیاز دارند درحالیکه برای برخی دیگر، یک تاندرای هیبریدی گزینهٔ ایدهآل است. علاوه بر این، حرکت مثبت برای حفظ محیطزیست صرفاً در خرید یک خودروی الکتریکی خلاصه نمیشود. بهتر است خودروی کنونی خود را بهدرستی نگهداری کنید و عمر آن را تا زمانی که ممکن است افزایش دهید. البته در آینده ممکن است پیشرانههای درونسوز صرفاً به ژنراتور برای شارژ باطریها تبدیل شوند اما تا آن زمان، حق با تویوتا است. قلب تپندهٔ درونسوز با کمک هیبرید ماندگار خواهد بود.
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ما تو ایران ماشینای الکتریکیمون اگزوز دارن و دود هوا میدن
به گفته ایران خودرو ماشین داره سیگار میکشه
۲۸ فروردین ۱۴۰۳و یک چیز عادی هست حتی ماشین های برقیمون بنزین هم میخورن چون مجبورن کنار موتور برقی یه موتور xu7pهم بزارن چون موتور برقیه خیلی زود خراب میشه
کیان
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ایران که دوست عزیز متاسفانه …
خیلی راحت خبرنگار اگر اشتباه نکنم بی تران با یه حساب ساده نشون داد تو تهران اصلا برق خودروی برقی در دسترس نیست، مسئلش هم پذیرفت و …
ولی دو تا چیز خیلی پنهانه، کدامیک به معنای واقعی الوده کننده تر هستند ؟ هزینه و اثرات تولیدات برق و الودگیش و کسی یا بررسی نکرده و یا اگر کردن دوست نداشتن منتشر بشه
به غیر از بحث تمیزی و … ، ایا الزراما برقی یا بنزینی رو میشه برای همه دیا نسخه پیچید ؟ شاید یه جایی بنزینی یه جایی هم برقی بهتر باشه و …
امریکاییها و تسلا خوب ترندی رو راه انداختن و خیلیارو با خودشون کشوندن، شاید فقط برای خودشون خوب بوده باشه و …
froG-driVer
۲۸ فروردین ۱۴۰۳تویوتا یکی از شرکتی هاییه که یکی از دلایل موفقیتش اینه که میدونه مشتری چی میخواد و دقیقا میاد دست روی اون میزاره و طبق میل مشتری میره.الانم میدونه مردم برقی رو به درونسوز ترجیح نخواهند داد و حساب شده میره جلو.
Taha Ayoobi
۲۸ فروردین ۱۴۰۳اینم جواب کسایی که خودشون میدونن…
KAIZEN
۲۸ فروردین ۱۴۰۳چندین بار در مقاله گفته شد حق با تویوتاست
آکیو تویودا بیچاره چندین سال هم همینو میگفت
ما هم هروقت اینا رو گفتیم، گفتن چون تویوتا بلد نیست برقی بسازه داره اینجوری میگه
تسلا فنها هم که معلومالحالن
هنوزم دنیا نفهمیده تویوتا چیه
تویوتا خودروساز نیست، یک فلسفهست
Taha Ayoobi
۲۸ فروردین ۱۴۰۳تجربه هایی که با تویوتا ثبت شده اصلا معجزه اس.
خود من انقدر از دوام تویوتا شنیدم دیگه برام عادی شده، انگار وضیفه اش شده.
ولی اگه توی دنیای خودرو هایی که هرکدوم با یه مشکلی دست و پنجه نرم میکنن به تویوتا نگاه کنی، یه افسانه میبینی.
یه لول بالاتر که اصلا هوش از سر آدم میبره لکسوسه.
معمولا میگن ماشینی که پرفورمنس بالا داشته باشه استهلاکش میره بالا چون قطعات زیاد درگیر میشن.
حالا چرا لکسوس هوش از سر آدم میبره، چون هم پرفورمنس بالا داره و دوام اندازه تویوتا.
eternal
۲۸ فروردین ۱۴۰۳اون کوروت c6 سمت چپ تصویر :)
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/Cars-2-14.jpg
Taha Ayoobi
۲۸ فروردین ۱۴۰۳لامصب انقدر جذبه داره انگار جزو بقیه نیست، با فتوشاپ گذاشتنش اونجا.
javad-bmw
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ماشالله به این تیز بینیت😉😉
John Marston
۲۸ فروردین ۱۴۰۳E39 جاوییش هم باحاله
Reza
۲۹ فروردین ۱۴۰۳Rx 350 2013 لاین وسط پایین
دیا
۲۸ فروردین ۱۴۰۳عجب مقاله ای. عالی من خیلی ابهامات برام روشن شد. ممنون
زیزیگولو
۲۸ فروردین ۱۴۰۳یک شرکت موفق به جای جنگیدن بر سر اثبات اینکه صاحب ایده موفق تری هستش و ایده بهتری داره با صبرو حوصله میره سراغ تکنولوژیا و نوآوریای تازه و مطمئناً تویوتا در وقت مناسب این کار رو به نحو احسن انجام خواهد داد ………. و بخاطر همینه که محصولات ژاپنی جماعت مو لای درزشون نمیره و یه عمر کارایی دارن
پیام
۲۸ فروردین ۱۴۰۳در نهایت الکتریکی میشه. تا آخر عمر کره زمین که نفت وجود نداره! هنوز کلی گزینه هست که باتری های جدید بیان، عمر بالاتری داشته باشن و به راحتی بازیافت بشن. در آینده هوامیما ها و … با باتری کار می کنن.
تویوتا این مسئله رو فهمیده که اگه تو فروش خودروهای الکترکی خوب عمل نکنه، در چند سال آینده بخش بزرگی از بازار چین رو از دست میده؟!!!
اگه رئیسش رو دیدید این سوال رو از قول من ازش بپرسید.
پیام
۲۸ فروردین ۱۴۰۳دوستان داتسون کشفش کرد!!! داتسون میگه که بهره گیری از انرژی خورشید کشکه. مثلا الان که انرژی خونه ها از طریق خورشید و … تانین میشه حرف مفته! تمام کشورهای دنیا دیوانه هستن باتری تولید می کنن و برق خونه ها رو اینجکری تامین می کنن! باید از تیروگاه خورشیدی استفاده کنن! 😂😂😂😂😂 آده بالای ده ساله که دنیا حماقت کرده ماشین الکتریکی بیرون داده فقط نمیدونم چرا اینقدر خودرو الکتریکی فراگیر شده!
داتسودن، اگه چند ثانیه فکر میکنی، میبینی که تویوتا فقط این حرفارو برای خودش میزنه! خودرو برقی فقط به انرژی پاک مربوط نمیشه! یارو ۱۸ سالش شده میخواد با چهل هزار دلار یه ماشین با صفر تا صد ۳ بگیره! اصلا اینارو میفهمی؟!!! به این میگن بازار!!! این فقط یه موردشه !
تو دنیای امروز دنبال اینن که مثلا یه سد بزنن تا چیزی حدود ۱ درصد برق فلان کشور رو تامین کنه! بعد تو این مقاله گفته ۱۵ درصد از آلایندگی و … چیز زیادیم نیست!!!!!! 😂😂😂😂😂
datsun
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ساقیتو حتما عوض کن
JaMsHiD
۲۸ فروردین ۱۴۰۳کاشکی متن هم ویس داشت برات پلی میشد .
بااینوجود، سهم آمریکا از تولید جهانی گازهای گلخانهای حدود ۱۵ درصد است که تنها حدود ۱۶ درصد از این میزان به خودروهای سواری مربوط میشود؛ بنابراین، استفاده از خودروهای درونسوز آنقدرها هم بد نیست. این یعنی سهم خودروهای سواری ایالاتمتحده از تولید گازهای گلخانهای جهان تنها حدود ۲.۵ درصد است. از سوی دیگر، ۸۰ درصد از دیاکسید کربن جهان فقط توسط ۵۷ شرکت تولید میشود. درنتیجه، هرچند تاکنون خیلیها خودروهای درونسوز را شبیه شیطان جلوه داده و آنها را به خاطر گرمایش جهانی سرزنش میکنند اما مشخص است که این تفکر کاملاً اشتباه است.
هشتاد میلیون نفر خریدار تویوتا اشتباه میکنن تو که سوناتا موتور میتسوبیشی زیر پاته درست میگی .
datsun
۲۸ فروردین ۱۴۰۳فقط یه مشت سیاست مدار احمق باعث شدن تو این چند سال مانع پیشرفت و توسعه موتورهای درون سوز بشن مطمئنا به کمپانی های بزرگ فرصت میدادن خودروهای درون سوز پاک تر تولید میکردن ،از اون ها احمق تر کسی های بودن که تویوتا رو سُخره گرفته بودن، فقط چندتا کمپانی که تو درون سوزها گند زده بودن و تو گل گیر کرده بودن مثل…. به شدت از الکتریکی شدن استقبال کردن،
Taha Ayoobi
۲۸ فروردین ۱۴۰۳چین رو الکتریکی شدن نجات داد
اصن جدای از نجات، چین توی درونسوز هیچ حرفی برای گفتن نداشت، چون داره الکتریکی میشه کم کم داره شاخ میشه.
پیام
۲۸ فروردین ۱۴۰۳در آینده ای نزدیک معلوم میشه که تویوتا درست گفته یا چرت و پرت! خلاف این مقالات هم خیلی هست
JaMsHiD
۲۸ فروردین ۱۴۰۳از پیامات اسکرین دارم .
پارسال میگفتی تویوتا پنج ماه بعد میشه نوکیا .
بیا :
با ارزش ترین خودرو ساز امسال؟ آهاااااا
پر فروش ترین خودرو جهان؟ آهااااا
ماشین با کارکرد ۱.۶ میلیون کیلومتر؟ آهااا
بهترین ماشین کره ای؟ سوناتا نسل دو با شاسی و موتور میتسوبیشی
Reza
۲۸ فروردین ۱۴۰۳منم هر وقت تو زندگی عجله کردم، اکثراً تصمیم بدی گرفتم؛ چه برسه به شرکت تویوتا!
لازم نیست اولین باشید، کافیه بهترین اولی باشید!
KAIZEN
۲۸ فروردین ۱۴۰۳👍👍👍
بهزاد
۲۸ فروردین ۱۴۰۳آمار مربوط به تولید دی اکسید کربن برای بازار آمریکاست که میانگین مصرف حدود ۱۱ لیتر را در نظر گرفته و برای سایر بازارها مثل اروپا و ژاپن و جنوب شرق آسیا که خودروهای کوچکتر و کم مصرفتری دارند سهم تولید کربن کمتر نیز میشه و در کل سهم خودروهای سواری سبک در آلایندگی جهانی حدود ۱۰ الی ۱۲ درصده و احتمالا بسیاری از قانون گزاران متوجه شدن ۹۰ درصد مابقی در اولویت تغییرات قرار میگیرند.
یوسف
۲۸ فروردین ۱۴۰۳در آینده نزدیک باطریها کوچک تر میشوند….
به چند دلیل
1.تعداد جایگاه شارژ بیشتر میشود
2.تغییر ساختار باطری ها و افزایش راندمان
3.تقویت شارژر ها
4.افزایش ولتاژ باطری ها مثل 800 و 960 ولت
و چند دلیل دیگه که باعث کاهش وزن ماشین ها میشه و تویوتا به غلط کردن میافته….
Taha Ayoobi
۲۸ فروردین ۱۴۰۳همفکری و برنامه ریزی یکی از بزرگترین شرکت هارو با یه کامنت زیر سوال بردی😂
پیام
۲۹ فروردین ۱۴۰۳Taha میتسوپیشی خدا بیامرز هم بزرگترین بود!!! ایییییی روزای مرده دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ !!! چه دورانی بود! 😂😂😂😂😂
Taha Ayoobi
۲۹ فروردین ۱۴۰۳اولا کی گفته بزرگترین بود و دوما خب مگه الان چشه؟
همه که همیشه تو اوج نیستن
JaMsHiD
۲۹ فروردین ۱۴۰۳اصالت هیوندا بسیار زیباست .
هیوندا سوناتا نسل دو با پلتفرم و موتور میتسوبیشی ، بهترین ماشین کره ای در جهان❤️😂
Galant.VR4(JDM)
۳۱ فروردین ۱۴۰۳میتسوبیشی خدا بیامرزی که میگی فقط برند خودروسازی نیست اولا که یه هولدینگ بزرگ که به صنایع نظامی در هر زمینهای هوایی/دریایی/زمینی فعالیت داره و خودروسازی یه بخشی ازش بود و اصلا هم دچار بحران نشد فقط زیاد بهش بها نمیده
بعد من سوالی که دارم از شما هست
چطور برندی که مهندسیش سر زبونا بود حتی تا امروز از بین رفته اونم با این سبد محصولات که گالانت و میتسوبیشی و اکلیپیس باشن؟ و یه دفعه شروع میکنه تک به تک محصولات خوبش رو حذف میکنه؟ پس حرف های بی سر و ته نزن اولا از درباره چیزی که میخوای بیان کنی اطلاعات داشته باش
(میتسوبیشی بزرگترین نبود فقط بزرگتر هارو اذیت میکرد)
حسین
۲۸ فروردین ۱۴۰۳شایدم لندرور و جگوار به غلط کردن بیفتن چون اونوقت دیگه حتی هند هم حاضر نمیشه گردن بگیرشون. علتش هم واضحه خودروسازهای انگلیسی در زمینه خودورهای الکتریکی رسما هیچ غلطی نکردن!! در حالی که همون تغییر باطری که ازش حرف زدی ژاپنی ها پیشگامش هستن.
خیلی عجیبه بزرگترین دهن رو تو این سایت فنای انگلیس و کره دارن که اتفاقا از همه هم وضع برندهای محبوب شون داغون تره! وضع خودروسازی انگلیس به حدی خرابه که حتی لگن سارای ایرانی هم اگه بخرن شون ضرر می کنن! بعد تو میای تویوتا رو ترول می کنی بچه سال؟
John Marston
۲۸ فروردین ۱۴۰۳درخت هرچی پربارتر سربه زیرتر
javad-bmw
۲۸ فروردین ۱۴۰۳ایلان ماسک از خودرو های درون سوز یه هیولا ساخت تا بتونه تسلاها رو بفروشه و با مارکتینگ خوبی که داشت موفق شد و جهان رو قانع کرد، اما کسانی که این بمباران تبلیغاتی علیه درون سوزها رو قبول کردن و فکر کردن با ماشین برقی جَو زمین پاکیزه میشه ، به این فکر نکردن که ، کشتی ها یا هواپیما ها یا خودرو های کشنده دیزلی و صد تا مورد دیگه به محیط زیست آسیب نمیزنن؟
Taha Ayoobi
۲۸ فروردین ۱۴۰۳من زیر چندتا پست دیگه دقیقا همین رو گفته بودم.
به نظر من باید قبل از ماشین های سبک و سواری و شهری، ماشین های صنعتی برقی بشه.
چون اکثر خودرو و کامیون های صنعتی دیزلی هستن و موتور دیزلی 4 برابر بنزینی آلاینده تولید میکنه.
صنعتی ها مثل کشنده ها، کامیون ها، اتوبوس ها و اگه بخواد ماشین های شهری برقی بشه اول باید از تاکسی ها شروع بشه.
KAIZEN
۲۸ فروردین ۱۴۰۳اول باید برن سراغ اون ۵۷ تا شرکت که ۸۰٪ گازهای گلخانهای رو تولید میکنن
ای کاش ازشون نام هم میبردن
بهزاد
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ده تای اول بدین ترتیبه؛
شرکت زغال سنگ چین ۱۴.۳ درصد
آرامکو ۴.۵ درصد
گازپروم روسیه ۳.۹
شرکت ملی نفت ایران ۲.۳
اگزون ۲ درصد
زغال سنگ هند ۱.۹
پترولئوس ۱.۹
زغال سنگ روسیه ۱.۹
شل ۱.۷
شرکت ملی نفت چین ۱.۶
javad-bmw
۲۸ فروردین ۱۴۰۳غیر از تمام این مسائل،موضوع مهم اینه که الان تقریبا تمام پلاگین هیبریدی ها ، اونقدری برد تمام برقی دارن که مصارف شهری رو پوشش بِدن و مردم با استفاده از این شرایط میتونن مصرف بنزین در شهر رو بسیار پایین بیارن و برای مسیر های بین شهری هم مصرفی کمتر از یه خودرو که فقط موتور درونسوز داره ، دارید و برد بسیار بیشتر از خودرو تمام الکتریکی و برای افزایش برد ماشینتون به حدود ۱۰ دیقه زمان برای بنزین زدن دارید.
samurai
۲۸ فروردین ۱۴۰۳بله :))
وقتی اصالت و کیفیت و قدرت و….داشته باشی سریع نمیوفتی دنبال یه شرکتی مثل تسلا پلاستیکی :))
کشورای بی هویت و بی ارزشی مثل چین-کرره نمونه کشورای درجه سه هستند که منتظرن ببینند کشورای درجه یک چکار میکنند اونا هم بیفتن دنبالشون :))
اشپزحونه تویوتا غذای سالم و باکیفیت با بهترین متریال و سرو میکنه :)))
همایون
۲۹ فروردین ۱۴۰۳خودروهایی مثل فیسکر کارما و بعدش کارما جیتی و خودروی رم شارژر که تو متن بهش اشاره شد اگر مجبور به برقی ساختن و سوار شدن هستیم بهترین گزینه هستند که تو مصرف روزمره و عادی کلا رو مود تمام برقی هستند و اگر شارژ باطریت در حال اتمام باشه ژنراتور بنزینیشون تو حداقل فشار و روی دور ایده ال کم فشار باطری رو شارژ میکنه تا لنگ ایستگاه شارژ و تاین طولانی شارژ شدن نباشی نمیدونن چرا فراگیر نمیشند وقتی انقدر کاربردی و راحت برای مصرف کننده هستند من اگر تو جهان غرب بودم و مجبور به استفاده از خودروی برقی بودم چون تو حالت عادی هرگز نمیخریدم بخاطر هزینه گرون باطری و مدت شارژ طولانی و اصطحلاک زیاد لاستیک و برد کم،میرفتم یه کارما جی تی یا فیسکر کارما کارکرده میخریدم که هم بتونم مصافرت برم هم لنگ پیدا کردن ایستگاه شارژ خالی نباشم و هم مجبور نباشم یه تایم بین نیم تا یکساعت از روزم رو تلف کنم برای شارژ کردن ماشینم تازخ پول کمی هم نمیشه هزینش مگر تسلاهای قدیمی که شارژ کردنشون رایگان بود الآن هم که خودروهای برقی زیاد شدن یه معضل بزرگ تو صف بودن برای خالی شدن شارژر به بدبختی هاشون اضافه شده اگه کسی جلوت باشه سریع ترین سرعت شارژ رو هم داشته باشه ماشینت راحت یکساعت طول میکشه تو صف بودن بعلاوه شارژ شدن خود ماشینت اگر هم خونه شترژ بکنی یه شب تا صبح باید از خودروت استفاده نکنی تازه هوای سرد و مسافرت نرفتن با خودروت و هزینه دو برابری خرید لاستیک رو هم در نظر بگیرید و اینکه اگر یدونه از لاستیک های ماشین برقیت فقط خراب بشه مجبوری هر چهار حلقه رو عوض کنی چون نمیشه یک لاستیم رو فقط نو کرد حتی اگر مدل و عاج یکسانی با بقیه داشته باشه ولی چون اون نو هست و بقیه کهنه خودرو بردش کم میشه و میکشه
محمد
۲۹ فروردین ۱۴۰۳راه حل برتر:
انرژی خورشیدی و خودرو برقی است.
این راه حل با سرعت در بسیاری از کشورها در حال تحقق است.
این باعث حل مشکلات کمبود انرژی و آلودگی محیط زیست می شود.
جنگ بر سر انرژی خاور میانه هم تمام می شود یا بسیار کاهش مییابد. انرژی هسته ای هم از حیث تولید انرژی کم اهمیت شده است.
باتری قلب تحولات تکنیکی اخیر است که با سرعت در حال توسعه هستند و هم اکنون نیز به قدر لازم جابگو هستند. باتری سدیمی، نیمه جامد و جامد با چگالی انرژی بالا برای خودرو ها، وسایل پرنده، وسایل آبی و وسایل ثابت.
مخالفان انرژی خورشیدی و خودرو برقی عمدتاً افراد و گروه هایی هستند که منافع آنها به خطر می افتد، مانند تولید کنندگان موتورهای درونسوز، روغن، بنزین، تعمیرکاران و شرکتهای خدمات پس از فروش خودروهای درونسوز و تولید کنندگان انرژی از روشهای غیر خورشیدی.
غربی ها و ژاپن از پیشرفت سریع چین غافلگیر شده اند و در حال دست و پا زدن هستند.
هومن
۲۹ فروردین ۱۴۰۳ممنون از نویسنده خیلی مطلب خوبی بود حتی اگر ترجمه مقاله خارجی هم بوده باشه مقاله خوبی انتخاب کردی آفرین، و بنظرم اونجا که مدیرعامل فقط بخاطر همین موضوع مجبور به استعفا شد خیلی دراماتیک شد