تویوتا

گیربکس دستی 14 دنده تویوتا برای خودروهای برقی

گیربکس دستی جالب تویوتا برای خودروهای برقی می‌تواند تا ۱۴ دنده داشته باشد.

این خودروساز ژاپنی گیربکس دستی شبیه سازی شده را برای خودروهای بدون آلایندگی توسعه داده است. بر اساس تست‌های صورت گرفته این گیربکس کاملاً هیجان‌انگیز عمل می‌کند و برنامه‌های تویوتا برای افزایش جذابیت خودروهای برقی تنها به تولید گیربکسی با ۶ یا ۷ دنده محدود نخواهد شد. پتنت های ثبت شده نشان می‌دهد از نظر فنی محدودیتی در تعداد دنده‌های این نوع گیربکس وجود ندارد.

در حقیقت اسناد و تصاویر منتشر شده نشان داده‌اند گیربکس دستی تویوتا برای خودروهای برقی ۱۴ دنده دارد؛ اما این گیربکس چگونه کار می‌کند؟ پتنت های تویوتا حاوی جزئیات زیادی درباره این گیربکس جدید هستند. به‌طور خلاصه باید گفت راننده قادر است دقیقاً میزان دنده‌های موردنیاز خود را انتخاب کند. تعداد دنده‌های مجازی می‌تواند ۶ دنده یا بیشتر و کمتر باشد. راننده می‌تواند الگوی مدنظر خود را برای تعویض دنده‌ها انتخاب نماید.

البته بخش انتخاب الگو برای تعویض دنده‌ها شاید گمراه‌کننده باشد. شفاف‌تر باید گفت تویوتا سیستم الکترومکانیکی را برای ایجاد گیت‌های تعویض فیزیکی زیاد در نظر نگرفته بلکه گیت‌های واقعی ثابتی وجود خواهد داشت. تعداد این گیت‌ها احتمالاً ۶ عدد خواهد بود اما ژاپنی‌ها از ۴ گیت برای نمایش مثال خود استفاده کرده‌اند. دنده در این گیربکس درست همانند گیربکس‌های دستی عادی انتخاب می‌شود اما دسته‌دنده پس از استفاده شاید به حالت خلاص بازگردد. سپس با تعویض دنده‌ها توسط راننده، تعویض مجازی دنده‌ها به دنده بعدی انتقال می‌یابند؛ بنابراین اگر الگوی ۶ دنده وجود داشته باشد و دنده ششم انتخاب شود، نمایشگر دنده‌های در دسترس را تغییر خواهد داد تا راننده بتواند دنده هفتم و دنده‌های بعدی را انتخاب کند و یا اینکه به دنده پنجم و دنده‌های موجود معکوس دهد.

شاید گفته‌های بالا گیج‌کننده باشد و به همین خاطر است که خودروسازان در محصولات سواری و عادی خود از گیربکس‌هایی با بیش از ۷ دنده استفاده نمی‌کنند. گیربکس دستی ۱۴ دنده در خودروهای درون‌سوز کاربردی نخواهد بود اما زمانی که گیربکس دستی شما از نوع شبیه‌سازی شده باشد شاید از نظر تویوتا تأثیر منفی روی انتخاب دنده رانندگان نگذارد. باید منتظر ماند و دید ژاپنی‌ها در این زمینه چه برنامه‌هایی خواهند داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. فقط چین

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    خصاصت تویوتا🤣🤣🤣🤣 .
    گیربکس تویوتا کارینا های مونده توی انبار رو میخواد غالب کنه به اسم تکنولوژی🤣🤣🤣 .

    موافقم 11
    مخالفم 134
    1. افشار

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (772 ديدگاه)

      اشخاصی که میرن فن خودروهای چینی میشن را هرگز درک نمیکنم

      موافقم 108
      مخالفم 7
      1. Dark Knight

        ۱۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (580 ديدگاه)

        داداش اینا کسانی هستن که همیشه تو حسرت داشتن امثال تویوتا ، نیسان یا حتی ماشین های کره ای هستن ولی پولشون حداکثر به ماشین چینی میرسه به خاطر همین تو دلشون یه عقده و کینه نسبت به این برند ها به وجود میاد به خاطر همین جدی نگیر یه کنایه هست که میگه : گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه پیف پیف 😂🙌

        موافقم 86
        مخالفم 8
        1. افشار

          ۱۷ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (772 ديدگاه)

          این ضرب المثل کاملاً بجا بود👍

          موافقم 58
          مخالفم 5
        2. S.S.A

          ۱۷ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (27 ديدگاه)

          اگر شما پولشو داری،مبارکه

          موافقم 19
          مخالفم 3
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۱۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        قضیه دفاع از چینی‌ها در کشور ما نه جایی دیگر به این ربط پیدا میکنه که یه زمانی با این پول‌ها میتوانستند ژاپنی بگیرند و حالا دیگه نمیتوانند و همون چینی‌ها هم با قسط و بدبختی میگیرند تا وقتی تو چینی‌هاشون میشنند رُخ عقابی را داشته باشند که در تویوتا نشسته و با همین رویا به زندگی ادامه میدهند و دنیای شیرینی در ذهن خود دارند و همیشه واقعیت براشون دست‌نیافتنی هست !

        ولی باز هم فن چینی‌ها را میشه تحمل کرد چون بندگان خدا مظلومند ، اما بگید ببینم با فن مرباها چه‌کنیم که کلاً ادعا ادعا ادعا هستند و وقتی هم به اشتباه خودشون پی میبرند خیلی ریز از تویوتا و ژاپن تعریف میکنند مثل کاربر Ehsan که یه زمانی فقط از ژاپنی بد میگفت و امروز دیگر رستگار شده !

        موافقم 21
        مخالفم 7
      3. مومنی

        ۱۷ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (67 ديدگاه)

        چینی سواران کسانی هستند که نه پول خودروی ژاپنی و آلمانی دارند و نه اونقدر به جان و سلامت خانواده بی توجه هستند که خودروی ایرانی بخرند.
        چینی سوارها افرادی خانواده دوست هستند که بودجه کافی برای خرید خودروی غیر چینی ندارند که اگر داشتند مطمئن باشید حتی خودروی کره ای هم نیمخریدند. چه برسه به چینی.
        اما قبول کنید لا اقل مصدوم و مقتول رو دستشون نمی‌مونه مثل ایرانیها.
        بهشون احترام بگذارید

        موافقم 20
        مخالفم 2
        1. وی

          ۱۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (375 ديدگاه)

          نه لزوما دلیل خرید خیلی هاشون ایمنی نیست بلکه خودنمایی هست

          موافقم 3
          مخالفم 1
      4. ناجی

        ۲۰ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (28 ديدگاه)

        بهر حال همه جور سلیقه ای هست، ی زمانی پیکان با پلاک تهران بیست و هشت کلی فدایی داشت بین جوان‌ها یا همین الان پژو و زانتیا ی لشکر تعصب کش دارن، طرفدار های اتومبیل چینی هم احتمال خیلی زیاد دلیل طرفداریشون اینه که ماشین چینی سوار میشن

    2. MOHAMMAD

      ۱۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      یک بچه که خانودشون جک s3-s5 یا هایما یا لیفان x60 و mvm x33 و…داره که تعصب روی چینی داره!

  2. فقط چین

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    جدا از شوخی کامنت قبل این تکنولوژی سالها پیش توسط BYDبه ثبت رسید تویوتا هم از استاد خودش BYD قرض گرفته .
    https://www.pedal.ir/chinese/byd-e3-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DB%8C/

    موافقم 9
    مخالفم 88
    1. Amir

      ۱۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (10 ديدگاه)

      داش میشه واسه اینکه درد چینی خریدنت بخوابه الکی پرچمشو نبری بالا . ژاپن کشوریه که توالتاشم سیستم عامل دارن بعد بره از یمشت کمونیست که جز موتور ۲ لیتری و ۱.۶ و ۱.۵ لیتری هیچی ندارن بره گیربکس بخره
      آخه کدوم کم عقلی رو ۲ تن شاسی موتور ۱.۵ می‌ذاره که این چینیا دومیشن

      موافقم 5
      مخالفم 1
    2. MOHAMMAD

      ۱۸ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (38 ديدگاه)

      دوست عزیز
      کجای این مقاله نوشته(تویوتا از بی وای دی کپی رفته)!
      این یک ماشین اموزش رانندگی هست که برای اموزش دنده از گیربکس استفاده شده
      این ماشین هم به بازار عرضه نشده و فقط به آموزش رانندگی ها داده میشه
      و اینکه گفتی استاد اش بی وای دی!😂
      زمانی که تویوتا ماشین میزد بی وای دی کجا بود!
      یادمون نمیره که بی وای دی از قدیم چشمش به قلم تویوتا بوده

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. JDM سابق

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    مگر اینکه گیربکس اوردار یا اسپلیتر دار روش بذارن که برای فروش هم باید یه کلاس آموزشی فشرده تو هر نمایندگی برگذار بشه

    موافقم 3
    مخالفم 35
  4. جمشید

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (440 ديدگاه)

    آدم یاد ماکهای آمریکایی قدیمی که گیربوکس ۲۴ دنده داشتن میوفته

    موافقم 48
    مخالفم 2
  5. زیزیگولو

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    موضوع خیلی جالبیه چون کسایی که تو نمایشگاه های خارج از کشور تو کابین ماشینای برقی نشستن دیدن که اکثر ماشینای برقی اون شیفتری که شبیه کنترل دنده هستش رو دارن ولی بر خلاف اون چیزی که خیلیا فکر میکنن اکثر این ماشینای برقی از فیات 500 تا آئودی e-tron و بقیه فقط دارای یه دنده هستن درست بر برخلاف گیربکسای چند سرعته دستی یا اتوماتیک که تو ماشینای بنزینیو دیزلی میبینیم و بخاطر همینه که میگم موضوع جالییه که تویوتا داره رو ماشین برقی خودش به گیربکس ۱۴ دنده فکر میکنه و روی این موضوع کار میکنه

    موافقم 25
    مخالفم 4
  6. عجب

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (105 ديدگاه)

    با توجه به بی ثباتی همیشگی در بازار خودروی جهانسومی نمی‌توان انتظار داشت مدیران نالایقی که نمیدانند تویوتا چیست بتوانند با سیاستگذاری و مدیریت آرامش و ثبات را به بازار آشفته و نابسامان خودروی جهانسومی برگردانند !! حتی بازار خرید و فروش الاغ هم انقدر بی نظم و آشفته نیست ! مگر اینکه مدیرانی را بر سرکار بیایند که بدانند تویوتا چیست و شاید آن موقع بشود به آینده خودرو در ایران امیدوار شد

    موافقم 21
    مخالفم 7
  7. mostafa

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (46 ديدگاه)

    تویوتای پول پرست میخواد
    عمدا پیچیدگی ایجاد بکنه بعد با فروش قطعات یدکی سود بکنه

    موافقم 5
    مخالفم 50
    1. عجب

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (105 ديدگاه)

      آیا کسانی که میدانند تویوتا چیست با کسانی که نمیدانند تویوتا چیست برابرند ؟؟؟ مطمئناً خیر چون اصلی ترین نکته در موفقیت یک مدیر در حوزه خودروسازی اول از همه این است که بداند تویوتا چیست تا بتواند موفقیت را به طور مستقیم از بزرگانی مثل تویوتا که سالها پیش راه موفقیت را پیدا کردن بیاموزد و مثل مدیران جهانسومی عمل نکند و بدبخت شود

      موافقم 27
      مخالفم 5
    2. datsun

      ۱۷ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      تویوتا اگه به دنبال سود یدکی بود که انقدر با دوام نمیساخت،

      موافقم 36
      مخالفم 4
  8. محمد نصرالهی

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    تویوتا ، رنو و نیسان ، فقط به دوام ، قدرت و استهلاک پایین می‌اندیشند!

    موافقم 11
    مخالفم 2
  9. JaMsHiD

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2767 ديدگاه)

    بیشتر اتلاف وقت هست که بخوای چهارده تا دنده اونم تازه با دنده دستی تعویض کنی . شش دنده هم کفایت میکنه

    موافقم 1
    مخالفم 10
  10. Arash IV

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (114 ديدگاه)

    ۱۴ دنده اونم دستی؟ 🗿🗿🗿🗿

  11. ابوالفضل

    ۲۱ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (311 ديدگاه)

    ۱۴ دنده ؟؟؟
    مگه تریلی سوار شدی ؟😂
    کاربردش چیه ؟
    چند وقت دیگه اینم باب میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا