این ایدهٔ دیوانهوار، رانندگی بسیار جذابتر از چیزی که فکر میکنید را در خودروهای الکتریکی فراهم میکند و میتواند گیربکسهای دستی را برای مدتی طولانی زنده نگه دارد.
در مرکز فنی کاملاً جدید تویوتا شیمویانا، پشت فرمان لکسوس UX قرمزرنگ جدیدی نشستم که یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و پدال کلاچ دارد. این اما یک کراساوور درونسوز نیست بلکه UX300e تمام الکتریکی است. بله این یک خودروی برقی با گیربکس دستی است. تولید این ویژگی عجیب تأیید شده و قرار است در خودروهای الکتریکی آیندهٔ تویوتا استفاده شود. این گیربکس را طی چند سال آینده میتوان خریداری کرد و بسیار جذابتر از چیزی است که انتظار داشتم.
به خاطر این، باید از مردی که سمت چپ من نشسته تشکر کنم. وی «یوچیرو ایسامی» نام دارد. مهندس جوانی که طرح این ایدهٔ دیوانهوار را ارائه کرد. او و تیمش سالها زمان صرف توسعهٔ سیستمی کردهاند که شیوهٔ عملکرد گیربکس چند دندهٔ دستی را در خودروهای الکتریکی شبیهسازی میکند. ایسامی دراینباره میگوید:
من همیشه با گیربکس دستی رانندگی کردهام اما در دوران الکتریکی، هیچ خودرویی نیست که دوست داشته باشم. به همین دلیل، من این را ساختم. با این سیستم، من خودروی الکتریکی را دوست دارم.
نمایشگاه خودروی توکیو که بهتازگی به نمایشگاه حملونقل ژاپن تغییر نام داده است، قصد داشت به جهان نشان دهد خودروسازان ژاپنی آنچه که برای رقابت در دنیای خودروهای الکتریکی با چین و کرهٔ در حال رشد نیاز است را دارند. تویوتا نیز ژورنالیستها را از سراسر جهان دعوت کرد تا دستاوردهای بخش تحقیق و توسعهٔ خود مثل باطریهای حالت جامد و برنامههای نرمافزاری جدید در خودرو را نشان دهد. یکی از این دستاوردها هم گیربکس دستی الکتریکی بود. خیلیها ممکن است این اختراع را بیهوده بدانند زیرا بسیاری از خریداران این روزها در خودروهای بنزینی هم سراغ گیربکسهای اتوماتیک رفتهاند و دههها است که فروش گیربکسهای دستی رو به کاهش گذاشته است. این یعنی ظهور خودروهای الکتریکی میتواند آخرین میخ بر تابوت گیربکس دستی باشد.
برای درک بهتر اختراع تویوتا، بهتر است ابتدا با نحوهٔ عملکرد گیربکس آشنا شویم. پیشرانههای درونسوز حداکثر قدرت خود را در بازهٔ محدودی ارائه میکنند و برای انتقال نیرو به چرخها در سرعتهای مختلف به دندههایی با ضرایب مختلف نیاز دارند. خودروهای الکتریکی اما این مشکل را ندارند زیرا تمام گشتاور خود ر از همان ابتدا ارائه میکنند. به همین دلیل، اکثر خودروهای الکتریکی از گیربکسهای تک سرعته استفاده میکنند اما برخی خواهان لذت تعویض دنده با دستهدنده و پدال کلاچ هستند. این فرایندی لذتبخش است زیرا تمام بدن شما را درگیر میکند و سطحی از کنترل روی خودرو را فراهم میکند که گیربکس اتوماتیک ندارد.
تویوتا اما طی چند سال گذشته تلاش زیادی کرده تا رانندگی با خودروهای الکتریکی خستهکننده نباشد. البته این یک گیربکس دستی واقعی نیست و نیازی به کلاچ و اتصالات فیزیکی که در خودروهای درونسوز میبینیم ندارد. در این سیستم، تیم تویوتا یک گیربکس شش سرعتهٔ مستقل با پدال کلاچ و یک سنسور طراحی کردهاند. زمانی که راننده کلاچ میگیرد، این سنسور از نرمافزاری برای تعدیل مصنوعی میزان گشتاوری که موتور الکتریکی به چرخها میفرستد استفاده میکند. مهندسان تویوتا همچنین برنامهٔ کنترل موتور الکتریکی را هم تغییر دادهاند تا احساس رانندگی با گیربکس دستی را تداعی کنند.
علاوه بر این، صدای موتور مصنوعی که از طریق بلندگوها پخش میشود هم تجربهٔ رانندگی با خودروی درونسوز را فراهم میکند و این کار بهقدری خوب انجام میشود که ممکن است فراموش کنید چه چیزی زیر کاپوت قرار دارد. تویوتا مدتها است که روی این سیستم کار میکند و پیشینهٔ برخی از پتنتهای آن به سال ۲۰۱۷ بازمیگردد. حال اما مهندسان تویوتا رسماً میگویند این اختراع در حال تولید است و البته در لکسوس UX ارائه نمیشود زیرا این فقط بستر آزمایشی برای پروژه است.
علاوه بر این، تویوتا راههای دیگری را هم برای جذابتر کردن رانندگی خودروهای الکتریکی ابداع کرده است. پیش از رانندگی با UX دستی، پشت فرمان یک لکسوس RX نشستم که امکان تنظیم صدای موتور و ارائهٔ قدرت را داشت. این خودرو اساساً میتواند صدا و عملکردی شبیه پیکاپ بزرگی مثل تویوتا تاندرا، هاچبکی اقتصادی و یا سوپرکاری همچون لکسوس LFA داشته باشد. برای این ماشین، پروفایلهایی قابل دانلود است که دقیقاً مثل یک بازی ویدئویی، خودروی بنزینی مدنظر شما را شبیهسازی میکند و حتی توانایی شخصیسازی صدای موتور و نحوهٔ ارائهٔ قدرت را دارد.
مثل همهٔ خودروهای درونسوز، پشت فرمان UX برای آغاز حرکت، کلاچ میگیرم، به دنده یک میروم و گاز میدهم. این گیربکس عملکردی شبیه گیربکس GR کرولا دارد و صدای پیشرانهٔ شش سیلندر را پخش میکند که بهطور خاص برای این پروژه ساخته شده است. دقیقاً مثل یک خودروی بنزینی، دندهها را پشت سرهم عوض میکنم و تنظیم سیستم واقعاً مثل یک گیربکس دستی واقعی است. درحالیکه برای تعویض دنده کلاچ میگیرم و گوشهایم پر از صدای موتور است، لحظهای فراموش میکنم که پشت فرمان خودرویی الکتریکی نشستهام.
هنگامیکه دنده را عوض میکنم، UX دقیقاً مثل یک خودروی بنزینی دستی، کمی تکان میخورد و حتی میزان قدرتی را که در دندهٔ دو یا سه ارائه میکند بر اساس سرعت ماشین محدود میشود. در طول این آزمایش کوتاه تا دنده پنج پیش میروم و هر قسمت از این سیستم از کلاچ و تعویض دنده گرفته تا صدای موتور و تکانها باعث میشود قسم بخورم که پشت فرمان خودرویی بنزینی نشستهام. حتی وقتی معکوس میدهم و پا را از روی پدال گاز برمیدارم، ترمز موتور کاملاً احساس میشود. سپس ایسامی سوئیچی روی کنسول وسط را میزند و خودرو به حالت اتوماتیک برمیگردد. حالا صدای موتور متوقف میشود و تحویل نیرو به چیزی که انتظار دارم بازمیگردد. گویی از خواب بیدار میشوم و به واقعیت برمیگردم زیرا لکسوس دوباره به یک خودروی الکتریکی معمولی تبدیل میشود.
بهترین ویژگی گیربکس دستی تویوتا اما همین است زیرا میتوانید هر وقت میخواهید آن را خاموش یا روشن کنید. به لطف این ویژگی، هر موقع که دوست داشته باشید میتوانید از جذابیت رانندگی لذت ببرید و هر وقت بخواهید تمام راحتی، آرامش و سکوت یک خودروی الکتریکی را خواهید داشت. گیربکس دستی تویوتا اما با تمام جذابیتش، سؤالات زیادی را ایجاد میکند. تویوتا این سیستم را برای چه خودروهایی ارائه خواهد کرد؟ هزینهٔ آن چقدر خواهد بود؟ حالا که گیربکس دستی در خودروهای بنزینی اینقدر کمطرفدار شده ارائهٔ چنین سیستمی برای خودروهای الکتریکی چه توجیهی دارد؟
از دید من، در آینده برای این سیستم تقاضا در خودروهای سطح بالا وجود خواهد داشت. شبیهسازی گیربکس دستی در یک خودروی الکتریکی اقتصادی احمقانه است اما اگر لکسوس سوپرکاری الکتریکی شبیه LFA تولید کند، ارائهٔ گیربکس دستی بسیار جذاب خواهد بود. اگر خودروهای الکتریکی آیندهٔ حملونقل باشند، ممکن است روزی فرابرسد که اکثر رانندگان هیچ تجربهای با گیربکس دستی نداشته باشند و اختراع ایسامی میتواند جلوی این اتفاق را بگیرد.
mercedes
۱۲ آبان ۱۴۰۲دلیل خوبی برای توجیه بی روح بودن خودرو های برقی.
بهتر بود اگه اون صدای شبیه ساز شده از بلندگو ها نیاد ، اینطوری واقعی تر بود.
من
۵ مهر ۱۴۰۳من بودم یه لنگ بزرگ می بستم به موتورش تا هم بلرزه هم صدا بدا
مث ویبره گوشی
downfall
۱۲ آبان ۱۴۰۲الان هیوندا در نهایت بی شرمی اسکی میره و کپی بی کیفیتش رو میسازه
JDM_Japan
۱۲ آبان ۱۴۰۲الان چه ربطی به هیوندای و کره داشت واقعا:/
m
۱۲ آبان ۱۴۰۲هیوندایی شبیه ساز گیربکس 8 سرعته اتوماتیک رو روی آیونیک 5 n داده که تو آخر همین امسال میاد
amir
۱۲ آبان ۱۴۰۲داش مقاله درباره دنده دستیه نه اتومات
enayat
۱۲ آبان ۱۴۰۲ممنون از تو ایسامی….👨🔧
توی آینده دردناک صنعت خودرو رو مقداری دلپذیر تر کردی😇
محمد
۱۲ آبان ۱۴۰۲خیلی اختراع جالبی بود واقعاً حال کردم اگه تولید هم بشه خودروهای با این ویژگی خیلی کم خواهند بود ، در آینده با رانندگی خودران ، خود رانندگی هم کمرنگ میشه چه برسه به تجربه گیربکس دستی
Enzo Ferrari 2008
۱۲ آبان ۱۴۰۲خب الان خوب که چه دنده ارمیچر عوض می کنن
Navid A J
۱۳ آبان ۱۴۰۲به نظرم شبیه چسبوندن کیبورد، روی گوشی لمسیه.
HFball
۱۳ آبان ۱۴۰۲عجب مثال زیبایی زدی دقیقا عین «چسبوندن کیبورد، روی گوشی لمسیه.»
امید
۱۴ آبان ۱۴۰۲سردنده 405 گذاشتن روش:)))))
آرمین
۱۴ آبان ۱۴۰۲بیشتر برای پاسخگویی به بعضی از سلیقه ها و تداعی کننده خودروهای درون سوز برای مشتریان خاص است و طرفداران دنده اتومات به دنبال راحتی بیشتر در ترافیک های شهری هستند تا اینکه کار خسته کننده کلاچ گرفتن و تعویض دنده را انجام دهند و مشتاق صدای شنیدن موتور باشند!