تویوتا در یک سال گذشته به دلیل تعلل در توسعه خودروهای برقی تحتفشار سهامداران و فعالان محیطزیست قرار داشته است؛ اما حالا خبر میرسد ژاپنیها برنامههای مفصلی دارند که از جمله آنها میتوان به تولید خودروهای بدون آلایندگی با شعاع حرکتی حدود ۱۵۰۰ کیلومتر اشاره کرد.
برنامه جاهطلبانه تویوتا شامل عرضه خودروهای برقی با شعاع حرکتی فراتر از ۹۶۵ کیلومتر در سال ۲۰۲۶ و خودروهایی با شعاع حرکتی ۱۴۴۸ کیلومتری پس از سال ۲۰۲۸ خواهد بود. در برنامههای جدید تویوتا گفته شده که اولین مدل از نسل بعدی خودروهای برقی شرکت در سال ۲۰۲۶ و با نشان لکسوس معرفی خواهد شد. این خودرو به نسل بعدی باتری لیتیوم یون با شعاع حرکتی فراتر از ۹۶۵ کیلومتر مجهز میشود. قدم بعدی که برای سال ۲۰۲۶ و ۲۰۲۷ تعیین شده شامل استفاده از باتری دو قطبی لیتیوم آهن فسفات است که میتواند هزینههای تولید را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. همچنین شعاع حرکتی باتری دو قطبی لیتیوم آهن ۱۰ درصد بیشتر خواهد بود و در سال ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ راهی خط تولید خواهد شد. تویوتا تخمین میزند با این تکنولوژی حدود ۱.۷ میلیون خودروی برقی را تا سال ۲۰۳۰ راهی بازار کند. از سال ۲۰۲۷ نیز محصولاتی با باتری حالتجامد در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت.
این غول خودروسازی ژاپنی اظهار میدارد باتریهای حالتجامد ۲۰ درصد شعاع حرکتی بیشتری نسبت به نسل بعدی باتریهای لیتیوم یونی خواهند داشت و نسخههای تولیدی این باتریها پس از سال ۲۰۲۸ قادر خواهند بود شعاع حرکتی را ۵۰ درصد بیشتر کنند که در این صورت شاهد عرضه خودروهایی با شعاع حرکتی فراتر از ۱۴۴۸ کیلومتر خواهیم بود.
البته تویوتا میخواهد تکنولوژیهای تولید جدیدی را نیز بکار گیرد تا فرایند تولید خودرو سادهتر و سریعتر شود. در واقع ژاپنیها برای تولید خود از گیگا پرسهای تسلا الهام میگیرند و هدف آنها توسعه طراحیهای فوقالعاده آیرودینامیک با ضریب درگ زیر ۰.۲۰ است. برنامه مهم تویوتا برای اولین بار در روزهای اخیر توسط مدیران ارشد شرکت تشریح شده است. این برنامه که با عبارت ” بیایید آینده خودروها را تغییر دهیم” شناخته میشود شامل نیازهای تکنولوژیک و تولیدی برای عرضه محصولات برقی تراز اول از سال ۲۰۲۶ خواهد بود. هیروکی ناکاجیما مدیر تکنولوژی ارشد تویوتا خاطرنشان میسازد:
ما در بحث توسعه باتریها میبایست پیشتاز دنیا باشیم. ما نیازمند گزینههای متنوعی برای باتریها خواهیم بود و این موضوع درست همانند گزینههای گوناگون برای پیشرانههاست. رقابتی سازی چنین باتریهایی اهمیت بالایی خواهد داشت
شایان ذکر است اگرچه ژاپنیها به دنبال توسعه محصولات برقی خود هستند اما همچنان به تولید خودروهای درونسوز و هیدروژنی نیز ادامه خواهند داد. تویوتا در حال حاضر فقط یک خودروی برقی را در آمریکا عرضه میکند. کراس اور bZ4X با قیمت ۴۲ هزار دلاری خود شعاع حرکتی ۴۰۵ کیلومتری دارد.
Tesla
۲۶ خرداد ۱۴۰۲تویوتا جان الکی خودت رو به زحمت ننداز !! فعلا یه bz4x ساختی که رکورد های فروش رو جا به جا کرده و میتونه با یکبار شارژش ۱۰۰۰ کیلومتر بره !! 🤣🤣🤣🤣🤣👎👎
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ایشون کاربر تسلا هستند !
همانی که در مقالات مربوط به تسلا پیداش نمیشه اما اینجا کارشناسِ هوافضاست 😂 !
Kamy
۲۶ خرداد ۱۴۰۲زیر پست آمار تصادف و کشته های تسلا چرا پیدات نبود 😂😂😂
خیلی دنبالت گشتیم آدرس کوه و دشت و بیایون دادن دنبالت هم اومدیم ولی تو افق محو شدی 🤣🤣🤣🤣
Tesla
۲۶ خرداد ۱۴۰۲( ما در بحث توسعه باتری ها می بایست پیشتاز دنیا باشیم ) !!! یادمه با bz4x هم میخواستین پیشتاز برقی ها باشین و به رقابت پرفروش ترین خودرو جهان یعنی مدل y کبیر برین ! ( ولی یه دفعه از خواب بیدار شدین ) 🤣🤣🇺🇸🇺🇸⚡️⚡️💪💪
NAVID۰۰۹۸
۲۶ خرداد ۱۴۰۲اِ
این کاربر تسلاست !!!
همونی که دنبالش میگشتید اینجا پیدا شد🤣 !
PRPR
۲۶ خرداد ۱۴۰۲اگر تسلا کبیر باشه لغتی برای وصف بی ام و ، پورشه ،… پیدا نمیشه
❤BMW❤
۲۶ خرداد ۱۴۰۲کبیر
😂
زیزیگولو
۲۶ خرداد ۱۴۰۲تو بخش صنایع ژاپن یکی از پیشرفته ترین کشورا تو زمینه تولید خودرو و تجهیزات الکترونیکیو ماشین ابزارو فولادو فلزات غیرآهنیو کشتیسازیو صنایع شیمیاییو نساجیو صنایع غذایی فرآوری شده و ………. بحساب میاد و مطمئناً میتونه از پس این کار هم بر بیاد
پیام
۲۶ خرداد ۱۴۰۲همش حرف مفت. کمبود ماشینای الکتریکیش رو با چاخان جبران میکنه تا تو بازار محو نشه. این بار اولشم نیست!!! دیدیم یه سال پیش چه ادعایی برای ماشین الکتریکی داشت و ۷ ماه پیش چی تحویل داد! با اون همه ایراد!!!
اشکان
۲۶ خرداد ۱۴۰۲والا من تو این شرکت ها نمیبینم برا خودرو هیدروژنی کاری کنند! به تحقیقات شون ادامه میدند و چهارتا مدل هیدروژنی ام تولید میکنند …تموم میشه میره !! قدرت ریسک تو اینا نیست ، فقط حرفه….
کیان
۲۶ خرداد ۱۴۰۲حرف شما درسته
یه فرقی تو سیستم مدیریتی شرکتها هست مثلا تسلا با تعداد کثیری از شرکتهای دیگه دنیا تو هر حوزه ای، سهامی عام بودن و نبودن و سیستم مدیریتی و بودن هیئت مدیره و یا نبودن اون هست
اصولا هرجایی ک هیئت مدیره وسط هست ترمزی هست برای ریسک و ازادی عمل و خلاقیت فردی مدیر ک یه جاهایی خوبه یه جاهایی هم مثه کشور خودمون همشون با هم هستن و …
در کل هیئت مدیره فقط به فکر سود ثابت هست و سهام و سهامدار، راضی کردنشون هم کلا کار سختیه، غالبا هم یه مشتی … هستن و رو به موت
حالا یکی
۲۶ خرداد ۱۴۰۲کیان فکر میکنم کاملاً برعکس باشه
مدیر عامل سابق تویوتا گارد سنگینی در برابر الکتریکی سازی و اصرار بسیار بر ادامه تولید خودروهای درون سوز داشت
وقتی هیئت مدیره که نماینده سهامداران هستند عقب افتادگی تویوتا را در رقابت خودروهای الکتریکی دیدند، مدیر عامل را عوض کردند
Car love
۲۶ خرداد ۱۴۰۲نون آپاراتیا تو روغنه پس
عارف
۲۶ خرداد ۱۴۰۲خیلی خوبه که پیمایش خودروهای برقی زیاد و زیادتر بشه . اما مسئله ای که باید بیشتر توجه کرد زمان شارژ خودرو است . خودروهای درون سوز در مسافرت کمتر از پنج دقیقه سوختگیری میکنه ولی برقی حداقل نیم ساعت زمان لازم داره . بنظرم کاهش زمان شارژ از پیمایش مهمتره
سبحان
۲۶ خرداد ۱۴۰۲دارن هایپ الکلی درست میکنن با اعداد گنده
واسه بازی با قیمت سهام
به قدری از این حرف های بی منطق شنیدیم که دیگه جذابیتی نداره
شما فعلا به جمع شرکت هایی که استاندارد شارژ تسلا قبول دارن میکنن بپیوند 1500 تا رنج پیش کش
به روز بودن پیشرو بودن از همینجا شروع بکن
بعد به اون پروژه سری باتری جامد که 5 سال وعده داره وعده میدید میرسید عمل بکنید
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ما یاد نداریم این شرکت ها با بلوف زدن بخواهند قیمت سهامشونو بالا ببرند و حداقل این حرف شما ناشی از یکسری تلقین هاست.
از روزی که توسعه و تحقیق باتری جامد را شروع کرده بارها عنوان کردن حول و حوش ۲۰۲۸ عملیاتی میشه و به خاطر بالا بودن هزینه های این نوع باتری برای لکسوس و مدل های هیبریدی این برند استفاده میشه و با کاهش هزینه ها به برند تویوتا و مدل های ارزانتر سرایت میکنه.
استاندارد پورت یک شارژ و یکی شدنش برای راحتی سازندگان و مصرف کننده اینقدر جذابیت داره!؟!؟
الان شما وقتی usb میزنی به وسایل الکترونیکت همش دچار چالشی تا بدونی این شکل و اندازه و سایز توسط چه شرکتی اختراع شد و بعد ساعت ها فکر میکنی چرا سایرین با همین استاندارد دارن usb میسازند؟
شما ها لذتی از پیشرفت صنعت خودروی برقی توسط سایرین نمیبرید چون رویاهاتون داره تخریب میشه.
سبحان
۲۶ خرداد ۱۴۰۲تلقین چی ؟
عکس بالا رو ببینید چند تا کانسپت کنار هم چیدن که حتی یدونه از این ها قدرت تولید پشتش نیست
بعد حرف های بسیار بزرگ از شعاع حرکتی 1300 کیلومتری رو با شعاع حرکتی ۳۰۰ کیلومتری bz4x کنار هم بزار
متوجه میشی جز بلوف هایپ ایجاد کردن هیچ هدفی نداشتن
اگه قرار باتری حالت جامد تا ۲۰۲۸ تو هیچ خودرویی نبینیم پس حداقل تا یک دهه دیگه تو خودرو های تویوتا نخواهیم دید
پس کاربرد این ادعا ها چیه ؟
پ ن پ تویوتا تو افزایش ارزش سهامش از رقبا جا مونده !
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲بنده خبر ندارم شما در چه سنی به سر میبری و چقدر این صنعت را دنبال میکنی اما باور دارم موضوع ارائه ی کانسپت و بعد توسعه و تولید را نمیدونی.
تمام کانسپت های بالا از نظر بنده چندین خودرو در کلاس های مختلف هستند و هرچقدر هم توجه کردم زیردریایی ، ناوشکن، فضا پیما و … ندیدم که بگیم قرار نیست توسط این شرکت تولید نشه!
همین الانم اگر یک خودرو برقی با باتری مثلا ۱۲۰ کیلوواتی و وزن کمتر از ۱۸۰۰ کیلو با ضریب درگ ۰.۲ تولید بشه میتونه بالای ۱۰۰۰ کیلومتر مسافت طی کنه.
باتری جامد هزینه ی بیشتری به نسبت باتری های رایج داره و به فرض اگر این هزینه بیش از ۵۰ درصد معمول باشه نمیشه در کلاس متوسط به کار گرفته بشه و شرکت مجبوره در یک کلاس بالاتر استفاده کنه.
احتمالا میدونی برند لکسوس زیر مجموعه ی لوکس یا شاخه ی لوکس تویوتاست و وقتی دارن برنامه میدن دیگه چرا برچسب ادعا میزنی و فکر نکنم به قولشون وفا نکنند.
عمری باشه تا این آینده را با هم ببینیم تا حداقل به سوالات و شبهات شما جامه عمل بپوشند.
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲پورت یا شکل اتصال شارژ برقی توسط کمیسیون استاندارد سازی آمری کا به عنوان مرجعی برای یکسان سازی وسایل نقلیه برقی چند وقت پیش با پذیرش چند شرکت یکسان سازی شد که اسم این پورت NACS هست که اولین بار توسط تسلا ارائه شد.
پذیرش این استاندارد توسط هر تولید کننده ای احترام به قانونه تا مصرف کننده ها از دو قطبی شدن این اتصالات دور بشن.
الان پریز برق هند با انگلیس متفاوته و انگلیس با ایران و اسمشون تایپ a ,b ,c و … هست و مثلا شرکت LG اگر تلویزیونی برای هند بزنه مجبوره پورت tv را با پریز برق این کشور ارائه کنه و اگر برای انگلیس باشه بازهم طبق استاندارد اونجا پورت برق را ارائه میکنه و استاندارد سازی هیچگونه عایدی برای شرکتی ایجاد نمیکنه و نیازی هم به کسب اجازه نداره و بعد از این تمام عرضه کنندگان خودروی برقی در آمریکای شمالی محصولات خودشون را با استاندارد nacs عرضه میکنند.
تسلا داوطلبانه ایستگاه های شارژ خودشو برای استفاده آزاد برای سایرین باز کرد و هیچ انحصاری در این حوزه وجود نداره و اتفاقا بیش از ۶۰ درصد جایگاه ها در آمر ی کا از پورت ccs عرضه شده بودن و از ۵۴ هزار ایستگاه فقط ۱۷ هزار متعلق به تسلا بود و از این رو مالکان تسلا به جایگاه های بیشتری بعد از این دسترسی دارند و لطف کنید واژه تکنولوژی در مورد پورت را جایی نگید چون یک پورت اتصال بین دو دستگاه جزو تکنولوژی های مد نظر شما و ساختارشکن به حساب نمیاد و چیز بسیار پیش پا افتاده ای هست منتهی نیاز به یکسری استاندارد از نظر ابعاد داره.
خداییش در سال ۲۰۲۳ توضیح همچین موارد ساده ای برای کسانی که دنباله روی تکنولوژی هستند مثل تو ه ین میمونه و چند ساله گرفتار سنگربانان تسلا شدیم که از کوچکترین اطلاعات فنی و قانونی صنعت خودروی برقی سر در نمیارن.
سبحان
۲۶ خرداد ۱۴۰۲من خوب میدونم کانسپت یعنی چی
فقط میخواستم مطمن بشم این اطلاعات داری و وقتی بحث تسلا میشه یادت میره و فراموشی میگیری
کم کانسپت های تسلا رو مسخره نکردید که
تازه تسلا معرفی میکنه بعد چند سال میسازه این ها که تو تصویر هستن چند تا ماکت در اندازه مختلف هستن
حتی کانسپت هم حساب نمیشن
سبحان
۲۶ خرداد ۱۴۰۲مسئله این نیست استاندارد درگاه تایپ سی رو کی توسعه داده
مسئله این همه شرکت ها قبولش بکنن همون جور که اروپا اپل مجبور کرد
قطعا یکسان سازی استاندارد ها مهم برای دنیا
همون جور که فورد جی ام بعد استلانتیس قطعا بعدش فلکس واگن دارن با تسلا به توافق میرسن تا هم از جایگاه های شارژ هم از تکنولوژی شارژ تسلا استفاده بکنن تویوتا اگه ادعای پیشرفت داره الان باید قبول بکنه این قضیه رو
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲پورت یا شکل اتصال شارژ برقی توسط کمیسیون استاندارد سازی آمری کا به عنوان مرجعی برای یکسان سازی وسایل نقلیه برقی چند وقت پیش با پذیرش چند شرکت یکسان سازی شد که اسم این پورت NACS هست که اولین بار توسط تسلا ارائه شد.
پذیرش این استاندارد توسط هر تولید کننده ای احترام به قانونه تا مصرف کننده ها از دو قطبی شدن این اتصالات دور بشن.
الان پریز برق هند با انگلیس متفاوته و انگلیس با ایران و اسمشون تایپ a ,b ,c و … هست و مثلا شرکت LG اگر تلویزیونی برای هند بزنه مجبوره پورت tv را با پریز برق این کشور ارائه کنه و اگر برای انگلیس باشه بازهم طبق استاندارد اونجا پورت برق را ارائه میکنه و استاندارد سازی هیچگونه عایدی برای شرکتی ایجاد نمیکنه و نیازی هم به کسب اجازه نداره و بعد از این تمام عرضه کنندگان خودروی برقی در آمریکای شمالی محصولات خودشون را با استاندارد nacs عرضه میکنند.
تسلا داوطلبانه ایستگاه های شارژ خودشو برای استفاده آزاد برای سایرین باز کرد و هیچ انحصاری در این حوزه وجود نداره و اتفاقا بیش از ۶۰ درصد جایگاه ها در آمر ی کا از پورت ccs عرضه شده بودن و از ۵۴ هزار ایستگاه فقط ۱۷ هزار متعلق به تسلا بود و از این رو مالکان تسلا به جایگاه های بیشتری بعد از این دسترسی دارند و لطف کنید واژه تکنولوژی در مورد پورت را جایی نگید چون یک پورت اتصال بین دو دستگاه جزو تکنولوژی های مد نظر شما و ساختارشکن به حساب نمیاد و چیز بسیار پیش پا افتاده ای هست منتهی نیاز به یکسری استاندارد از نظر ابعاد داره.
خداییش در سال ۲۰۲۳ توضیح همچین موارد ساده ای برای کسانی که دنباله روی تکنولوژی هستند مثل تو ه ین میمونه و چند ساله گرفتار سنگربانان تسلا شدیم که از کوچکترین اطلاعات فنی و قانونی صنعت خودروی برقی سر در نمیارن.
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲مدیر محترم بنده تقریبا بیش از ۲۰ بار نظر ثبت کردم اما هیچکدام حتی ثبت نمیشه و نمیدونم چه مشکلی هست که برای هر ثبت نظری باید ده ها بار تلاش کنیم و البته این نوع کامنت ها حتما ثبت میشه.
شاهین
۲۶ خرداد ۱۴۰۲بهزاد جان کامنت ها میره برای بررسی و حتما تایید میشه. گاهی چون پای سیستم نیستیم تایید کامنت ها زمان می بره که از این بابت پوزش می طلبم. ارادتمند
سبحان
۲۶ خرداد ۱۴۰۲پورت یا شکل اتصال شارژ ??
الان خدا وکیلی پریز برق شهری رو با پورت دستگاه های الکترونیک یکی کردی ؟ حتما مدرک تحصیلی مرتبط هم داری چون ادعا که ماشالله !
پورت USB رو چند تا شرکت با هم توسعه میدن تا استاندارد بشه
البته که پتنت هاش رو هم به نام خودشون ثبت میکنن و البته که در راه رضای خدا هم این همه هزینه نمیکنن
تحلیل گر ها میگن خودرو های برقی جنرال موتورز و فورد روی هم میتونن درامد سالانه 3 میلیارد دلاری از طریق خدمات شارژ به جیب تسلا سرازیر بکنن
تسلا مگه دیوانه شده که استاندارد شارژ خودش داوطلبانه به روی بقیه باز بکنه
ارزش سهام شرکت های مایکروسافت و اپل از 2.5 تریلیون دلار گذشته و ما هنوز داریم شکل پریز های برق رو با پورت های الکترونیک مقایسه میکنیم
بهزاد
۲۷ خرداد ۱۴۰۲شما داری از یک پورت شارژ ،افسانه میسازی به همراه دوستت!
دقیقا خودت به مدل ادعا و کذب بودن یک تحلیل برای بالا رفتن ارزش سهام اشاره میکنی.
وقتی تحلیلگرانی میان و رو هوا حرف میزنند و همینجوری عدد میسازن دیگه انتظاری از شما نیست که نری به دنبال یک پورت.
هر صنعتی در دنیا دارای اتحادیه های مخصوص خودش هست و یکی از وظایفشون استاندارد سازی اندازه ی هر ابزاری هست که قراره چند تولید کننده اونو بسازند.
محض اطلاع بیشتر شما کارکرد پریز برق و اتصالش به یک وسیله ی بهره بر هیچ تفاوتی نداره منتها شکل و اندازه ی این اتصالات کشور با کشور متفاوته و برخی از کشورها به خاطر مسئله ی ایمنی یکسری قوانین میزارن که تولید کننده مجبوره اونو رعایت کنه.
برای هوش و ذکاوت شما همین نکته که استاندارد پورت اتصال شارژر خودروهای برقی در اروپا ccs type 2 هست و تسلا در اونجا از این نوع پورت استفاده میکنه و در چین این استاندارد GB/T نام داره و اگر مدلهایی خارج از خطوط این کشورها با پورت متفاوت وارد بشه از وسیله ای به نام adapter استفاده میکنند و مثلا مبدل nacs به ccs تسلا ۲۵۰ دلار قیمت داره.
همانطور که مشاهده میکنی با یک تبدیل ساده میشه از هر شارژری در هر کشوری استفاده کرد و هیچگونه تکنولوژی خاصی هم نداره و انصافا صنعت خودرو را مسخره نکنید.
همانطور که تسلا میتونه بدون یک دلار پرداخت به ابداع کننده ی ccs و GB/T اونو در تولیداتش نصب کننده از این به بعد هم هیچ تولید کننده ای در آمریکا حتی ۱ دلار هم بابت nacs به تسلا نمیده و همین الان هم ۷۰ درصد ایستگاه های شارژ در آمریکا متعلق به سایرین هست و تا ۷ سال آینده که تعداد اونها به بیش از ۶۰۰ هزار برسه سهم تسلا در خوش بینانه ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود و این میلیاردها دلار زائیده ی تخیلات هست.
بهزاد
۲۷ خرداد ۱۴۰۲شما داری از یک پورت شارژ ،افسانه میسازی به همراه دوستت!
دقیقا خودت به مدل ادعا و کذب بودن یک تحلیل برای بالا رفتن ارزش سهام اشاره میکنی.
وقتی تحلیلگرانی میان و رو هوا حرف میزنند و همینجوری عدد میسازن دیگه انتظاری از شما نیست که نری به دنبال یک پورت.
هر صنعتی در دنیا دارای اتحادیه های مخصوص خودش هست و یکی از وظایفشون استاندارد سازی اندازه ی هر ابزاری هست که قراره چند تولید کننده اونو بسازند.
محض اطلاع بیشتر شما کارکرد پریز برق و اتصالش به یک وسیله ی بهره بر هیچ تفاوتی نداره منتها شکل و اندازه ی این اتصالات کشور با کشور متفاوته و برخی از کشورها به خاطر مسئله ی ایمنی یکسری قوانین میزارن که تولید کننده مجبوره اونو رعایت کنه.
برای هوش و ذکاوت شما همین نکته که استاندارد پورت اتصال شارژر خودروهای برقی در اروپا ccs type 2 هست و تسلا در اونجا از این نوع پورت استفاده میکنه و در چ ین این استاندارد GB/T نام داره و اگر مدلهایی خارج از خطوط این کشورها با پورت متفاوت وارد بشه از وسیله ای به نام adapter استفاده میکنند و مثلا مبدل nacs به ccs تسلا ۲۵۰ دلار قیمت داره.
همانطور که مشاهده میکنی با یک تبدیل ساده میشه از هر شارژری در هر کشوری استفاده کرد و هیچگونه تکنولوژی خاصی هم نداره و انصافا صنعت خودرو را مسخره نکنید.
همانطور که تسلا میتونه بدون یک دلار پرداخت به ابداع کننده ی ccs و GB/T اونو در تولیداتش نصب کننده از این به بعد هم هیچ تولید کننده ای در آمری کا حتی ۱ دلار هم بابت nacs به تسلا نمیده و همین الان هم ۷۰ درصد ایستگاه های شارژ در آمری کا متعلق به سایرین هست و تا ۷ سال آینده که تعداد اونها به بیش از ۶۰۰ هزار برسه سهم تسلا در خوش بینانه ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود و این میلیاردها دلار زائیده ی تخیلات هست.
بهزاد
۲۷ خرداد ۱۴۰۲شما داری از یک پورت شارژ ،افسانه میسازی به همراه دوستت!
دقیقا خودت به مدل ادعا و کذب بودن یک تحلیل برای بالا رفتن ارزش سهام اشاره میکنی.
وقتی تحلیلگرانی میان و رو هوا حرف میزنند و همینجوری عدد میسازن دیگه انتظاری از شما نیست که نری به دنبال یک پورت.
هر صنعتی در دنیا دارای اتحادیه های مخصوص خودش هست و یکی از وظایفشون استاندارد سازی اندازه ی هر ابزاری هست که قراره چند تولید کننده اونو بسازند.
محض اطلاع بیشتر شما کارکرد پریز برق و اتصالش به یک وسیله ی بهره بر هیچ تفاوتی نداره منتها شکل و اندازه ی این اتصالات کشور با کشور متفاوته و برخی از کشورها به خاطر مسئله ی ایمنی یکسری قوانین میزارن که تولید کننده مجبوره اونو رعایت کنه.
برای درک شما همین نکته که استاندارد پورت اتصال شارژر خودروهای برقی در اروپا ccs type 2 هست و تسلا در اونجا از این نوع پورت استفاده میکنه و در چین این استاندارد GB/T نام داره و اگر مدلهایی خارج از خطوط این کشورها با پورت متفاوت وارد بشه از وسیله ای به نام adapter استفاده میکنند و مثلا مبدل nacs به ccs تسلا ۲۵۰ دلار قیمت داره.
همانطور که مشاهده میکنی با یک تبدیل ساده میشه از هر شارژری در هر کشوری استفاده کرد و هیچگونه تکنولوژی خاصی هم نداره و انصافا صنعت خودرو را مسخره نکنید.
همانطور که تسلا میتونه بدون یک دلار پرداخت به ابداع کننده ی ccs و GB/T اونو در تولیداتش نصب کننده از این به بعد هم هیچ تولید کننده ای در آمریکا حتی ۱ دلار هم بابت nacs به تسلا نمیده و همین الان هم ۷۰ درصد ایستگاه های شارژ در آمریکا متعلق به سایرین هست و تا ۷ سال آینده که تعداد اونها به بیش از ۶۰۰ هزار برسه سهم تسلا در خوش بینانه ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود و این میلیاردها دلار زائیده ی تخیلات هست.
Killer
۲۶ خرداد ۱۴۰۲همونطور که شعاع حرکتی BZ4X رو بیشتر از برد اصلی اعلام کرد و تو تست و بررسی ها لو رفت؟
دیا
۲۶ خرداد ۱۴۰۲تکنولوژی برتر مسلما مال ژاپنی هاست و مطمئن باشید هدفی رو که اعلام بکنن بهش می رسن. مثه سایپا یا ایرانخودرو نیستن که فقط حرف باشن.
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲مثه سایپا یا ایرانخودرو نیستن که فقط حرف باشن.
واقعا همینطوره
تکنولوژی برتر مسلما مال اروپایی و امریکایی هاست واقعا مطمئن باشید هدفی رو که اعلام بکنن بهش می رسن. چون با جهان همکاری دارن یعنی با اروپا و امریکا همکاری دارند
مثه سایپا و ایرانخودرو نیستن که شعار مفت بدن و بگن مرگ بر همه غیر از خودمون اونها با جهان همکاری میکنن و پیشرفت میکنن
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ایمان جان واقعا شما ژاپن را مثلا به عنوان یک ضلع برتر از مثلث تکنولوژی دنیا قبول نداری؟
چون بارها دیدیم با گفته های دوستان زود جبهه میگیری و مشخصا این کشور را تقریبا درجه ۲ به حساب میاری.
احساس میکنم با چندتا چیزی که میدونی و خیلی چیزهایی که نمیدونی داری نتیجه گیری میکنی و به عنوان مثال ساخت یک سرامیک مقاوم در یک آزمایشگاه دانشگاهی در غرب که نهایت به خاطر هزینه ها کاربردی نظامی یا هوا فضا داره فکر میکنی تکنولوژی همش در همیناست؟
یا مثل داستان کارکرد تراک ها که رفتی هوی دیوتی هارو به عنوان مرجع آوردی در حالی که ژاپنی ها در اون بخش اصلا حضور ندارن و مقایسه با تراک های معمول که مشخصا خودت فهمیدی قیاست اشتباه بود.
اگر فکر میکنی در صنایعی که ژاپن حضور داره به غیر از نظامی و فضایی که این کشور سالها محدود بود مثلا عقبه حداقل مطرح کن تا ببینیم منظورت چیه و شاید بتونیم کمکت کنیم تا با واقعیات آشنا بشی.
البته مدلهای آزمایشگاهی مثال نزن چون در آزمایشگاه همه چیز درست میشه و مثالهات در مدلهای واقعی تولید و استفاده باشه.
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲چرا قبول دارم قطعا قبول دارم
فقط بعضی حرفا و نظرات متعصبانه و یکطرفه رو قبول ندارم که درقبالش ری اکت خودم رو نشون میدم
احترام شما رو هم دارم چون شما هم مثل داتسون پیشرفت کردی و حواسم هست که مدتی هست که نظرات مناسبی داری و از تصب نابجا دوری میکتی
الان همینجا مثلا بعضیا مسخره میکنن مثلا میگن تویوتا تو برقی ها و .. مشکل داره
من خودم حرف اینها رو رد میکنم حرفاشون .. شعری بیش نیست
چون تویوتا مدتها هست که داره تو این موضوع کار میکنه و مطمئن باشید در چند سال آینده بر خلاف تصور اینها در سالهای آینده تو برقی ها حضور پررنگی خواهد داشت
اینم به خاطر احترامی که برای شما قائلم گفتم و از تویوتا دفاعم کردم
تا بدونید با واقعیات آشنا هستم و همه رو میدونم منتها بعضی نظرات متعصبانه رو بهتره جوابشون رو بدیم تا این کاربرا به خودشون بیان
IMAN0099
۲۶ خرداد ۱۴۰۲چیزی که واضحه اینه که شرکت های آمریکایی به شرکت های ژاپنی هست مثل کمک شرکت های اروپایی و امریکایی به تویوتا و هوندا و یاماها و نیسان و مزدا و … کمک شرکتهای اروپایی و امریکایی به اینها زبانزد هست
حالا اینم بهش اضافه کنید تا شما بیشتر بری تو شک فرو بری از پلی استیشن بگیرید تا ناو هواپیمابر زاپنی همش اصل کارش و تکنولوژی های اصلی اینها از اروپا و امریکاست
برید بررسی کنید به همینها میرسید
شما از اونور دنیا متعصبانه درموردشون نظر میدی
ولی اینها هیچ ژاپن هیچ وقت اینطور که میگی نیستن چون اگه اینطور بودن که راه پیشرفت خودشون رو میبستن
از اختراع موتور بگیرید تا پیشرفته ترین و بهترین موتور های جهان برتری و پرچمدار بودن و یکه تاز بودن و اول۱ بودن در هر چیز اروپا و امریکا اثبات شدست شرکتهایی مثل ب ام و که بیشترین جوایز بین الملیلی بهترین موتور سال رو برنده شده تا مرسدس بنز آلمان از اروپا که از اول۱ مخترع موتور درون سوز بوده و الانم افتخار رکورد پیشرفته ترین موتور خودروی تولیدی درون سوز برگرفته از موتور و پاوریونیت خودروی فرمول یک۱ خودش که اینم رکورد دار قهرمانی تو مسابقات فرمول یک هم هست در یک محصول تولیدی رو تو دستش داره افتخار و رکوردی که تا ابد باقی خواهد ماند دلیلشم مشخصه تا امریکایی هایی مثل فورد و جنرال موتورز که پایه کذار صنعت خودروسازی در احداث کارخانه و پرچمداری و اول۱ در آفرود رکورد دار هستن و افتخار بهترین موتور ۸ سیلندر تاریخ و پدر آفرودر های جهان رو یدک میکشن و تو موتور ساختن و مهندسی و توسعه موتور ها بخصوص موتور های ۸ سیلندر حرف اول۱ رو میزنن این هنره کلا تو هرچیزی بهترین و پرچمدار و یکه تاز اول۱ هستن اروپا و امریکا بقیه به گرد پاشونم نمیرسن کمک شرکتهای اروپایی و امریکایی به بقیه تو هرچیزی زبانزده
البته فکر نمیکنم با این سطح از بحث کردن اطلاعی از اینا داشته باشی وگرنه اون حرفا رو نمیزدی
ولی جهت اثبات و روشن شدن موضوع و گفتن حقیقت را ادامه میدیم
در ادامه رتبه بندی بزرگترین سازمانهای فضایی جهان رو بطور کلی میگم
طبق شاخص ها و …
تو سازمان های فضایی شاخص های برتری و بزرگتر بودن
۱ تعداد پرتابه ها: بریتانیا به تنهایی تعداد پرتابه هاش دو برابر هست نسبت به مورد ادعایی شما
اروپا رو که اضافه کنی تعداد پرتابه ها میشه بالای ۱۰۰۰ پرتابه و ماهواره بعد از امریکا و روسیه بزرگترین سازمان فضایی سازمان فضایی اروپا هست اینها مقام های اول۱ بزرگترین سازمان های فضایی هستن
۲ بودجه بودجه سازمان فضایی اروپا بیش از ۶ میلیارد دلاره یعنی ۶ برابر بودجه بیشتر از مورد ادعایی شما که این یعنی بعد از امریکا روسیه و اروپا هردو با فاصله زیادی تو سازمان های فضایی بزرگترین و برترین و برتر و اول ۱ هستن تو سازمان های فضایی
تازه به این مورد بودجه جداگانه چند کشور پیشرفته اروپایی رو هم باید اضافه کنیم که اینها هم هرکدوم بودجه و برنامه های جداگانه خودشون رو دارن کشورهای آلمان و بریتانیا و فرانسه و ایتالیا که سازمان فضایی و برنامه های فضایی خودشون رو دارن که هرکدوم بودجه هاشون بیش از ۳ میلیار دلار و ۴ میلیارد دلار و ۲ میلیارد دلار هستن
۳ شاخص ها مثل شاخص space foundation و
H-index و
برای محققان و دانشمندان مشغول در آنها
و…
تحقیق و توسعه میزان موفقیت تعداد پرتابه ها بودجه میزان اهمیت و تاثیر گذاری جهانی و…
تو شاخص ها هم همیشه بعد از ناسا سازمان فضایی اروپا و روسیه برتر بوده
سازمان فضایی ناسا و اروپا و روسیه هم کدوم پروژه های جهانی مهم و تاثیر گذاری مثل موقعیت یاب جهانی و اینترنت ماهواره ای و ارسال انسان به فضا و .. رو دارن که برتری و اول۱ بودن اینها رو متمایز تر هم میکنه بعنوان بزرگترین سازمان های فضایی جهان
شاخص ها و آمار ها هم مختلف هستن اینجورم نیست به سادگی درموردش حرف بزنید
موارد مختلف میشه طوری که فقط میشه بطور کلی نظر داد
ولی این نکته مهمه که طبق بررسی ها در هر آمار و شاخصی مثل شاخص space foundation بطور کلی بعد آز ناسا امریکا سازمان فضایی اروپا و روسیه جزو برترین ها و مقام های اول۱ بزرگترین سازمان های فضایی جهان بودن
تو هر آمار و شاخصی ژاپن زیر اینهاست
ژاپن اصلا هیچ قبل از سال ۲۰۰۳ سازمان فضایی نداشته
یعنی مثلا ۵۰ سال پیش ناسا با ماهواره هایی که با سوخت اتمی و یا سلول های سوختی هیدروژنی اخراع هودشون ماهواره میفرستادن فضا این مورد ادعایی شما اصلا وجود نداشته
میتونی بری چون واقعا هرکی جای شما باشه میره تو افق
چون تمام مواردی که کن گفتم علاوه بر درست بودن اثبات هم شدن و حرفای شما رو هم رد کردیم در عین حال
بهش میگی کمک شرکت های اروپایی و امریکایی به همه هر تو هر چیزی زبانزده که البته همینایی هم که بقیه دارن از اروپا و امریکا دارن که همینم به گرد پای خود اروپا و امریکا کلا نمیرسه
IMAN0099
۲۶ خرداد ۱۴۰۲البته من ژاپن رو دوست دارم و قبولش دارم ولی فاصله ژاپن و اروپا میلیون ها کیلومتره و امثال میرسلیم ها باید قبول کنن که ژاپن با کمک تکنولوژییکی اروپا و آمریکا هر چی داره رو بدست آورده
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲IMAN0099 سروقتش به حساب شما رسیدگی میکنم چون فن ژاپنی و عمدا برای ایجاد بحث از این حرفا میزنی
و همچنین شما حسین
هرچی میخوای خودتو خالی کن
ژاپن از تمام جهات در برابر اروپا هیچه. ژاپن هم چون تعصب نداره و با اروپا و امریکا همکاری می کنه واسه همین پیشرفت می کنه
elonlion
۲۶ خرداد ۱۴۰۲در مورد صنایع نیمه رسانای ژاپن توضیح بده
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲میزان تولید نیمه رسانا در ژاپن حدود ۴۴ میلیارد دلاره که براساس تخمین ها و سرمایه گذاری این کشور بعد از ۲۰۳۰ حجم تولیدات به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار میرسه.
ارزش بازار صنعت تولیدکنندگان دستگاه های ساخت و فرآوری نیمه رسانا در حال حاضر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار هست که شرکت های ژاپنی نزدیک ۴۰ درصد از این حوزه درآمد دارند و تا سال ۲۰۳۰ حجم این بازار به بیش از ۱۷۰ میلیارد دلار میرسه.
در حال حاضر به خاطر افزایش رقابت و کاهش تقاضا به غیر از تولیدکنندگان تایوانی مابقی روزهای خوبی را سپری نمیکنند.
بخش نیمه رسانای سامسونگ رو مدار زیان دهی هست و شرکت sk hynix هم اولین بار طی ۱۰ سال گذشته زیان دهی داشته و شرکت intel هم چندین ماهه با زیان کارشو پی میبره و سود سال قبلش ۶۵ درصد افت داشته و ibm هم با کاهش فروش و سوددهی روبرو شده و فعلا با تعدیل نیرو و کاهش هزینه ها به استقبال آینده میره.
همانطور که میبینی صنعت نیمه رسانا با مشکلات خاص خودش دست و پنجه نرم میکنه اما در آینده با صف کشی هایی که اتفاق افتاد و داستان تامین قطعات، کشورها با اقدامات دولتی سعی میکنند وابستگی شرکت هاشون را به یک مکان خاص کم کنند و از اونجایی که شرکت های خصوصی به خاطر ریسک های برگشت سرمایه تمایل زیادی به سرمایه گذاری نداشتند دولت ها ده ها میلیارد دلار به این صنعت پول تزریق میکنند که یکیش ژاپن هست و در آینده شرکت تازه تاسیس rapidus به یکی از قطبهای صنعت نیمه رسانا تبدیل میشه.
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲اینم بخاطر گل روی شما ما هم بگذریم ازش
ولی بعضیا هدفشون اینه
elonlion
۲۶ خرداد ۱۴۰۲الان فهمیدم یکی از کارهایی که میکنی این که با اعداد بازی کنی
مثلا میای میگی این قدر سرمایه گذاری کردن فلان میکنن و بهمان میکنن
ولی نمیای بگی سهم ژاپن در صنعت نیمه رسانای دنیا در دهه 80 حدود 50 درصد بازار جهانی بوده
الان ده درصد هستش
یا نمیای بگی تا سال 2030 هر چی سرمایه گذاری قرار بکنن برای حفظ اون ده دردصد هستش
یا نمیای بگی سرمایه ای که دولت ژاپن به شرکت rapidus میکنه 500 میلیون دلار
در حالی که دولت امریکا و TSMI برای یه فکتوری 40 میلیارد سرمایه گذاری قرار بکنن
https://www.trtworld.com/magazine/can-japan-s-semiconductor-industry-make-a-comeback-63529
https://www.institutmontaigne.org/en/expressions/racing-new-rice-japans-plans-its-semiconductor-industry
بحث صنعت نیمه هادی ژاپن بحث بقا هست نه پیشرفت
فریب مردم یه گناه بزرگ
بهزاد
۲۷ خرداد ۱۴۰۲استاد ایلون و دانشمندان و مغزان هنوز فرار نکرده در این دیار؛
ژاپن در دهه ی ۸۰ حدود ۵۰ درصد بازار نیمه رسانا ، البته در یک دوره ی کوتاه را در اختیار داشت و شرکت های آم ری کایی که زمانی حدود ۸۰ درصد بازار براشون بود و سهمشون رسیده بود به ۳۵ درصد رفتند با هم زد و بند کردن و فکر کنم حدود ۱۴ شرکت یک کارتل درست کردن تا با تحت فشار قرار دادن دولت آم ری کا جلوی رشد شرکت های ژاپنی را بگیرند اونهم با اتهام دامپینگ.
در همان سالها دولت آم ری کا و ژاپن معاهده ای امضا کردن که طی اون قیمت گذاری قطعات ژاپنی تحت کنترل باشه و بخشی از مصرف شرکت های ژاپنی توسط برندهای آم ری کا یی تامین بشه.
در پی این معاهده و قیمت گذاری دستوری و حتی محدودیت صادرات شرکت های ژاپنی که تقریبا به برخی بازارها سهمیه ای شده بود عملا مزیت رقابت پذیری شرکت های ژاپنی از دست رفته بود و در ادامه هم این شرکت ها علاقه زیادی به سرمایه گذاری هنگفت نداشتن.
دولت ژاپن مرحله به مرحله کمک های مالیشو اعلام میکنه و در مرحله اول 500 میلیون دلار و در آخرین اقدام ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به راپیدوس پول تزریق میکنه.
برنامه ی ژاپن و اولویتش تامین نیازهای داخلیه تا در گیر و دار حوادث دچار کمبود قطعات نشن وگرنه از لحاظ اقتصادی این بخش صنعتی با ریسک بالاست و سوددهی چشمگیری نداره.
الانم دولت آم ریک ا به خاطر عقب ماندگی تولید کنندگان داخلی از تایوان و کره اقدام به کمک کرده و شاید الان مثل دوستت بیای تخیل کنی که چیپ های اپل و کوالکام و … بهترینن اما در جواب بگم اونهارو کره و تایوان میسازه و آمری کایی ها فکر میکنم در ۱۴ نانومتر ایست کردن ولی در کل این کشورها با هم همگرا هستند و هیچگونه تضادی ندارن چون دشمنشون مشترکه(چ ی ن ) و آینده را میسازن البته اگر ترول های دانشمند تسلا بزارن.
حسین
۲۶ خرداد ۱۴۰۲مطابق خود مجلات اروپایی صنعت و اقتصاد ژاپن از تمام کشورهای اروپای جلوتره و اروپا از تمام جهات در برابر ژاپن هیچه. اروپا هم چون تعصب نداره و با ژاپن همکاری می کنه واسه همین پیشرفت می کنه.
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲جناب اشتری سلام با احترام لطفا به این مورد رسیدگی کنید
حتما متوجه هستید که این کاربر فیک به نام IMAN0099 ,که حتی نام کاربریش رو هم از روی من اسکی رفته
میره از پست های قبلی کامنتای من رو کپی پیست میکنه قبلا هم بارها همین کارو کرده
لطفا رسیدگی کنید
خودش فن زاپنه ولی عمدا و برای ایجاد بحث از این کارا میکنه
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲متناسب با نظر خودت حسین
هیچه ژاپن هیچه از تمام جهات هیچه در برابر اروپا و امریکا. ژاپن هم چون تعصب نداره و با اروپا و امریکا همکاری می کنه واسه همین پیشرفت می کنه
هند هم الان اقتصادش رفته یه پله بالاتر و الان از ژاپن رفته بالاتر ولی این دلیلی نمیشه که از لحاظ علمی و تکنولوژی باتر از ژاپن باشه
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲بهزاد جان شما محترمی فقط باید بعضی کاربران رو همه بشناسن که با چه کسانی طرفیم خودشون دارن نشون میدن چی تو ذهنشون میگدزه از نظراتشون مشخصه همش تعصب و اشتباه
هموقدری که برای فن های ژاپن که منطقی و عقلانی و بدون تعصب نظر میدن احترام قائلم
جواب نظرات متعصبانه بیخود رو هم بی برو برگرد میدم چون معمولا همینها هستن که بد نظر میدن
بهزاد
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ایمان جان مگه قراره شما جواب هر کامنتی را بدی؟!
الان ده ها نفر اینجا به عنوان ترول حضور دارند و از مدل نظراتشون مشخصه که به دنبال تشنج هستند و بهترین کار بی توجهی هست و اگر بحثی هم میکنید حداقل ببینید طرف مقابلتون چه سابقه ای داره.
IMAN1199
۲۶ خرداد ۱۴۰۲اینم بخاطر اینکه شما عزیزی ما بگذریم ازش
ولی بعضیا هدفشون اینه که از آب گِل آلود ماهی بگیرن
یوسف
۲۶ خرداد ۱۴۰۲البته تلاش های تویوتا قابل احترامه…
اما با زیاد شدن جایگاه های شارژ و افزایش سرعت شارژ در سال های آینده نیاز به باطری های دور برد و سنگین کمتر میشه…. و تولید کننده ها وزن کمتر و سرعت شارژ بیشتر رو مد نظر قرار میدن. که یه موقع چرخی چیزی ازشون در نره…
net
۲۶ خرداد ۱۴۰۲امریکا شاید تو چند سال اینده بتواند ماشینی اختراع کند که برای هربار شارژ ۱۵۰۰ کیلومتر طی کند ولی کشورهای دیگر فکر نکنم بتوانند همچین کاری کنند.الان رکورد بالاترین شعاع حرکتی ماشین برقی امریکایی ۱۰۰۰ کیلومتر هست برای هر بار شارژ
Amir Abbas
۲۷ خرداد ۱۴۰۲جواب به کاربر elonlion در مورد صنعت نیمه رسانای ژاپن. ببین برادر محترم از اینکه خیلی بی منطق نظر دادید واقعا بدم اومد و ناراحت شدم. لطفا خوب توجه کنید که دفعه بعد دیگه اینجوری حرف نمیزنم و تند برخورد خواهم کرد. برادر عزیز اون دوستمون هیچ بازی با اعدادی نکرد و کاملا واقعیات رو گفت. هیچ میدونستی که اون 500 میلیون دلار دولت ژاپن فقط یارانه بوده به شرکت راپیدوس و همین شرکت رو هشت تا شرکت دیگه از غول های صنعتی ژاپن یعنی تویوتا و سونی و سافت بانک و کیوشیا و nec و دو تا دیگه تاسیسش کردن و سرمایه اصلی توسط اونا تامین میشه و دولت ژاپن هم با دادن یارانه ازشون حمایت میکنه؟ ایا میدونستی شرکت tsmc دو تا کارخانه تراشه سازی که هرکدام 8 میلیارد دلار در ژاپن میزنه؟ کیوسرا داره کارخانه میزنه و مایکرون هم داره کارخانه 3.6 میلیارد دلاری میزنه؟ سامسونگ داره در یوکو هاما کار خانه تراشه میزنه ؟تازه خود شرکت راپیدوس که قراره 2 تا دیگه کارخانه برای تراشه های 1.4 نانومتری و 1 نانومتری میزنه بماند. آیا با تمام اینا ایا سهم ژاپن رو در ده سال آینده از 10 درصد به حداقل 40 درصد در آینده نمیرسه؟ ژاپن برنامه داره تا دوباره به ابر قدرت تراشه سازی تبدیل بشه آخه دلیل فشار خوردن های تو چیه از موفقیت های پیشرفته ترین کشور دنیا یعنی ژاپن؟ چی به سرت آوردن مگه انقدر حرص میخوری ازشون ها؟
IMAN1199
۲۷ خرداد ۱۴۰۲بیشتر گفته های شما درسته ماهم قبول داریم
ولی اخر حرفتو قبول ندارم چون مطلق نباید بگی پیشرفته ترین کشور دنیا
منم میتونم بگم پیشرفته ترین کشور دنیا آلمان ( اروپا ) و امریکا هستن که پیشرفته ترین کشور دنیا هستن
ولی کلیت حرفتون درسته اون کاربر رو هم من زیاد حرفاشون رو قبول ندارم
چون همونطور که گفته شد اون ۵۰ میلیون دلار فقط کمک دولتی بوده و دهها میلیارد دلار هم قرار توسط شرکت های دیگه سرمایه گذاری بشه
البته اصل قضیه هم که مهمه بحث فنی و مهندسی هست چون همه اینهایی که تا الان گفته شد بحث های تجاری بود
تو بخش فنی که اصل کار هست هنوز تکنولوژی و برتری دست اروپا و امریکاست
این رو گفتم چون همین کارخانه راپیدوس هم مثل بقیه تراشه ساز ها قرار هست تراشه هایی که تولید کنه با تکنولوژی و توسعه شرکت IBM امریکا و دستگاههای مورد نیاز برای تولید هم از شرکت ASML اروپایی باشه بدون اینها کارشون غیرممکنه
در ادامه عین خبر ترجمه شده رو در این مورد میزارم
«IBM در اطلاعیهای از همکاری با شرکت ژاپنی Rapidus برای تولید تراشه در خاک ژاپن خبر داد. بر همین اساس IBM تولید تجاری تراشه با فناوری ساخت 2 نانومتری را برای Rapidus ممکن میکند. انتظار میرود که این همکاری در نیمه دوم دهه جاری میلادی به ثمر برسد»
«در نتیجه این همکاری شرکت ژاپنی Rapidus فناوری ساخت تراشههای 2 نانومتری که توسط IBM در سال 2021 میلادی معرفی شده را تجاریسازی خواهد کرد»
«همکاری Rapidus با IBM بر پایه یک قرارداد همکاری مشترک در اواخر سال 2022 شکل گرفته که در آن توسعه تکنولوژی گره 2 تانومتری برای اجرا در کارخانه Rapidus ژاپن مد نظر خواهد بود و پرسنل شرکت ژاپنی از تخصص IBM بهرهمند میشوند»
شرکت rapidus که قرار راه اندازی بشه در حقیقت بر اساس فناوری ها و تکنولوژی ها و چیپ های توسعه داده شده و طراحی شده توسط شرکت های IBM و imec و با دستگاههای شرکت ASML راه اندازی میشه اصل کاری در این زمینه همینها هستن برای بحث فنی و مهندسی و توسعه که همشون چند شرکت پیشرو از اروپا و امریکا هستن که پیشرفته ترین هستن
صنعت تراشه الان به دست همینها که گفتم میچرخه
فناوری های انحصاری که این چند شرکت از اروپا و امریکا توسعه دادن بیش از ۳۰ سال زمان برده تا به اینجا رسیدن
بدون اینها هیچکسی در عرض مدت کوتاهی نمیتونه اینچنین کارخانه ای راه اندازی کنه هرچقدر هم که سرمایه داشته باشند و سرمایه گذاری هم کنند بازم به تکنولوژی فوق پیشرفته و انحصاری این چند شرکت از اروپا و امریکا که بطور انحصاری تکنولوژی و توسعه تراشه های پیشرفته جهان دستشون هست نمیرسن و نمیتونن چون اگه بخوان هم فقط سرمایه و وقتشون رو هدر میدن برای همینه این همکاری ها
و برای همین اینها همکاری و سرمایه گذاری میکنند
و همچنین کارهای جانبی پشتیبانی و تامین موارد جانبی رو هم برای صرفه اقتصادی بیشتر انجام میدن
پس ما میتونیم بگیم پیشرفته ترین کشور های جهان اروپا و امریکا باعث شدن تمام تراشه های پیشرفته امروز با طراحی و تکنولوژی و توسعه و فناوری اینها تولید بشه
تمام شرکت های مطرح تولید تراشه در جهان مثل سامسونگ و tsmc و.. که چیپ های پیشرفته مثل انواع cpu و حافظه های سطح بالا و پردازنده های گرافیکی رو تولید میکنند با دستگاههای فوق پیشرفته شرکت ASML و با معماری شرکتهای arm و intel و amd و با مهندسی و طراحی توسعه شرکت های توسعه دهنده و طراحی کننده تراشه در جهان مثل اینتل و ای ام دی و انویدیا و… که همشون از اروپا و امریکا هستن تراسه تولید میکنند یعنی هم دستگاهها و فناوری و تکنولوژی تولید و هم معماری و هم طراحی و توسعه تمام چیپ های پیشرفته حال حاظر جهان همشون متعلق به پیشرفته ترین کشور های جهان یعنی اروپا و امریکا هستند که پیشرفته ترین هستن و اینها همش با نام اونها هست اصل کاری هم همیناهستن
بهزاد
۲۷ خرداد ۱۴۰۲در توسعه ی فن آوری های مربوط به ساخت تراشه هایی با مقیاس کوچکتر فعلا شرکت asml با تکنولوژی EUV توانسته بازار تراشه های گران را در دست بگیره اما همانطور که تاریخ نشان داده برتری ها پایدار نیستند و ممکنه شرایط تغییر کنه.
شرکت های ژاپنی سالهاست روند توسعه ی متفاوتی را طی میکنند و تقریبا به خاطر هزینه هایی که فن آوری EUV داره مسیرشون متفاوت بوده؛
nanoimprint lithography
این فن آوری در اصطلاح NIL خطاب میشه و فعلا توسط شرکت کانون و دای نیپون و چند شرکت ژاپنی دیگر به مراحل آخر و آماده شدن برای خطوط تولید نزدیک میشه و برای درک این فن آوری و تاثیرش همین بس که ۹۰ درصد انرژی کمتری برای تولید نیازه و بیش از ۴۰ درصد حتی تا ۵۰ درصد هزینه نهایی تراشه میاد پایین.
در واقع اگر NIL بیاد به خطوط تولید، اکثر شرکت هایی که رفتن به سمت euv شرکت asml بازنده ی میدانن ولی به خاطر یکسری معاهدات بین کشورها توزیع این فن آوری عادلانه خواهد بود.
NIL کار یک شب نیست و سالها در مراحل توسعه بوده و قواعد بازی میتونه تغییر کنه.
IMAN1199
۲۷ خرداد ۱۴۰۲تو متن بالا گفتم نسل بعدی دستگاهای شرکت asml به اسم
high-NA euv lithography هست
که تصحیم میکنم
IMAN1199
۲۷ خرداد ۱۴۰۲بله اطلاع دارم این یک سمت قضیه بود که فرمودید بهزاد جان بله
ولی هنوز گفتن تا شدنش مشخص و قطعی نیست و هنوز هم این موردی که فرمودی در عمل وجود خارجی نداره
ولی شرکت asml که همین الان حرف اول۱ رو تو این زمینه میزنه در عمل همین الان در این خصوص هم داره روی نسل بعدی همین تکنولوژی لیتوگرافی نانومتری به اسم High-NA Lithography کارمیکنه و در حال حاظر هم در مراحل نهایی توسعه هستش برای چیپ های ۲نانومتر 2nm به بعد و به زودی قراره عملیاتی بشن
از همین الانم شرکت های intel و سامسونگ و… مشتری هاش هستن این نسل جدید از تکنولوژی لیتوگرافی هم نسبت به EUV تقریبا ۹۰ درصد ( عدد تقریبی است ) یا بیشتر مصرف انرژی رو پایینتر میاره و هم هزینه های تراشه ها رو هم به همینصورت پایین میاره در هر صورت در حال حاظر کسی غیر از همون چند شرکت از اروپا و امریکا که
گفتم کسی در عمل نتونسته هنوز پا در این مدیوم بذاره در این سطح ( در سطح پایینتر نه ) چون بیرقیب هستن در این سطح بالا در حال حاظر
مگر اینکه خلافش اثبات شه که هنوز نشده
تاز بعد از اینم هنوزم
چند بخش دیگه از پازل تراشه ها و چیپ ها و پردازنده های پیشرفته سطح بالا باقی میمونه که همینها هم بازم پرچمداریش دست چند شرکت اروپایی و امریکایی هست
یعنی غیر از بخش ساخت و تکنولوژی ساخت که درموردش گفتیم
بخش معماری ساخت
و بخش توسعه و طراحی هم باقی میمونه
که در این موارد هم یکه۱ تاز رقابت بازم چند شرکت اروپایی و امریکایی هستن که دست برتر رو دارن
چون معماری پردازنده ها همشون از شرکت های اینتل و ای ام دی و آرم و انویدیا هستن
که اینها همزمان خودشون هم توسعه دهنده هستن و هم طراحی و مهندسی رو هم انجام میدن یعنی هم طراحی و هم مهندسی و هم توسعه از خودشون هست
و. اینها اونقدر توانایی و تجربه و تخصص و علم و دانش و مهندسی دارن که بتونن برتری خودشون رو حفظ کنن مگر اینکه خودشون نخواسته باشند
شرکت IBM هم که اولین تراشه ۲ نانومتری جهان رو توسعه داد با معماری خودش هم همین تکنولوژی و کار طراحی و مهندسی رو خودش بر عهده داره و برای ساختش هم از الآن گفتن در کارخانه ای که قراره احداث بشه از دستگاههای پیشرفته شرکت asml استفاده میکنن که در این مورد هم بازم در کل هنوز تمام انحصار تکنولوژی در اختیار همون چند شرکت اروپایی و امریکایی هست
پس باید منتظر بمونیم که اینم شاید تا یک دهه آینده طول بکشه تغییر وضعیت کنونی که تا اونموقه هم ممکنه عصر کامپیوتر های کوانتومی شروع بشه در عمل
IMAN1199
۲۷ خرداد ۱۴۰۲تومتن بالا نوشتم
High-NA euv lithography technology
تحصحیح میکنم
IMAN1199
۲۷ خرداد ۱۴۰۲درنهایت اون موردی که شما فرمودی بعیده رخ بده
چون فقط در بحث ساخت هست
در بحث طراحی و توسعه و معماری چیپ های پیشرفته یعنی همون پردازنده های مرکزی cpu و gpu هستن کلا فقط شرکتهای پیشرو همون intel , amd ، nvidia , arm هستن
که بازیگر ان اصلی این عرصه هستن
بعیده کسی بتونه وارد رقابت با اینها بشه
و اون موردی که شما گفتی در سطح ساخت تراشه های دیگه غیر از اینها هست
مثلا تراشه های مختلف برای دستگاههای الکترونیکی مختلف هست
پس تنها موردی که باقی میمونه همون تکنولوژی ساخت هست که اینم همونطور که گفتم فعلا یکه تاز و پرچمدارش همون چند شرکت اروپایی و امریکایی هستن که حرف اول۱ رو میزنن و تکنولوژی انحصاری اصلی دست همین اروپا و امریکا هست که تکنولوژی های انحصاری و دست برتر اول۱ رو دارن
و چندین دهه بیش از ۵۰ سال تجربه و سابقه طراحی و مهندسی پشت اینها هست و کار یک شب و اینها بماند کار سالها تخصص پشت اینها هست
و بقیه خللی در روند کنونی ایجاد نمیکنن
مگر اینکه خلافش اثبات شه که نشده
بهزاد
۲۸ خرداد ۱۴۰۲چیزهایی داری میگی نصف و نیمه ست و کاملا مشخصه دچار فقر مطالعه از منابع مختلف هستی البته با کمال احترام.
بحث ما فقط تولید تجهیزات صنعت نیمه رساناست نه طراحی چیپ.
برای ساخت و فرآوری تراشه های مختلف چندین پروسه طی میشه و از مواد اولیه با کیفیت شروع و تا پایان که یک تراشه با تست ها و بازرسی های کامل سالم به دست مصرف کننده میرسه و توضیحش برای خودش یک کتابه.
یکی از بازیگران اصلی این صنعت شرکت tel یا توکیو الکترون هست و تقریبا بدون تجهیزات این شرکت عملا این صنعت دچار نقص میشه و حتی تجهیزات شرکت advantest ژاپن تاثیری ۱۰۰ درصدی در پروسه ی تولید داره.
Tokyo Electron is a Coater / Developer with a 90% global market share.
Tokyo Electron has a 100% share for EUV exposure equipment.
Purpose of joint research:
همین الان شرکت asml مراحل توسعه و تحقیق خودشو با برخی ادوات مخصوص tel پی میبره.
در کل شما مشغول نشر اکاذیب به روش خودت هستی و واقعا ثابت شد که تحمل شنیدن توان تکنولوژی ژاپن را نداری و برای همینه فقط به منابعی که باب میلتون هست رجوع میکنی.
لازم به ذکر است که این شرکت ها در تعامل کامل با یکدیگر کار میکنند و تقسیم منافع در اون رعایت میشه منتهی شما به خط زدن نقش یک کشور سعی در تلقین برتری برای اروپا و us هستی.
همین الان asml ده ها شریک و تامین کننده داره و با ده ها شرکت ژاپنی مستقیم در روند توسعه فعاله.
تاکید میکنم هر شرکتی الان محو بشه ممکنه در کوتاه مدت جایگزینیش سخت باشه اما در بلند مدت براحتی جایگزین میشه و فکر میکنم شما فرق طراحی تراشه مثلا 2nm را با تولید تراشه 2nm نمیدونی چون مثالهات نشون داده که زبانت جلوتر از فکرت کار میکنه و خودت هم شاید نتونی ارتباط کلماتتو بین هم تشخیص بدی با کمال احترام.
IMAN1199
۲۸ خرداد ۱۴۰۲بهزاد جان اتفاقا همش رو میدونم
شما هم لطفا تهمت نزن
از شما انتظار ندارم تهمت بزنی بعد بگی با احترام این تفاوتی تو اصل مسئله ایجاد نمیکنه
منم میتونم بگم شما داری نشر اکاذیب میکنی
و فرق تولید و طراحی تراشه 2nm با 2nm رو نمیدونی با احترام
من همین مورد رو از قبل از این حرفا خودم بطور واضح و با تفکیک برای اینکه بدونید از طراحی و توسعه تراشه هاتوضبح دادم
و بعد هم درمورد بحث تولید تراشه ها با تکنولوژی های مورد نیازش هم گفتم تا بدونید
بگذریم
درمورد شرکت های دخیل در تولید که اتفاقا کاملا اطلاع دارم حتی شرکت هایی دیگه هم هستن که صد درصد در بحث تولید دخیل هستن و زاپنی هم هستن و دارن همکاری میکنن وبه نوعی همین الان شریک حساب میشن advantest یکیشون هست و چند شرکت که شما نام بردی و هنوزم بیشتر هستن در کنار اینها صدها شرکت شریک دیگه هم هستن
ولی اگه از اینها نامی نبردیم دلیلش این بود که بدون اینها کار غیر ممکن نمیشه و قابل مقایسه با تکنولوژی های پیشرفته و انحصاری خود اون شرکت ها از اروپا و امریکا که اصل کار اند نیستن
درسته که مثلا مواد اولیه رو یکی از اینها بعنوان شریک داره تامین میکنه ولی این بطور کلی تکنولوژی انحصاری و پیشرفته ای حساب نمیشه
چون مثلا فرض کنیم اگه کنار بره خود امریکا میتونه مواد اولیه رو از جایی دیگه تامین فقط هزینه هاش بیشتر میشه
اینها رو بقیه میتونن انجام بدن
چیزی رو که بقیه ندارن
تکنولوژی های انحصاری و فوق پیشرفته ای هستن که عملا به تولید تراشه توسط دستگاهای پیچیده و فوفق پیشرفته ASML قدرت دادن
این مهمه نه اونی که شما گفتی
تکنولوژی اپتیک الکترونیک فوق پیشرفته شرکت ziess آلمان از اروپا
و تکنولوژی لیزر الکترونیک فوق پیشرفته شرکت cymer امریکا
اینها اصل کاری ها هستن تکنولوژی های پیشرفته و انحصاری در این زمینه هستن که کسی نمیتونه بهشون دست پیدا کنه
بقیش قابل همکاری و مشارکت و همراهی هست
یعنی اینجور نیست advantest همکاری نکنه کار لنگ بمونه نه اصلا کار لنگ نمیمونه خودشون میرن جایگزینی برای اون مشخص میکنن و میتونن نهایتا مثلا خودشون کارخانه تامین مواد اولیه رو راه اندازی کنن اونی که مهم بود که سالها تحقیق و توسعه و مهندسی پشتش هست که باعث شکل دادن به پیشرفته ترین روش های پیاده سازی لیتوگرافی چیپ ها در جهان شده همون نکنولوژی های خود چند شرکت اروپایی و امریکایی هستن اینه که مهمه
بحث طراحی رو هم که گفتیم
چون نیمی از اصل کار همینه شرکت های طراح و توسعه دهنده پردازنده های پیشرفته که پیشرفته ترین چیپ هارو میسازن
بخش مهمی به همینها مربوط میشه
چون شما از مباحث تجاری و تاثیر جهانی هم حرف زدید
پس قطعا بیشترین ارتباط و تاثیر رو هم همینها دارن که ماهم این مورد رو بهش اشاره کردیم
تو بحث تولید هم تکنولوژی های انحصاری و فوق پیشرفته اصل کار هستن که اونم عرض کردم
یعنی این
ZEISS realized the world’s most advanced fab for EUV lithography optics with the help of the project. This enabled ZEISS to expand its international leading position in this technology and create more than a thousand jobs.
Cymer is the industry leader in DUV technology providing cutting edge solutions that help drive semiconductor manufacturing
یک۱ سری تکنولوژی های انحصاری و فوق پیشرفته ای هستن که اینها پیچیده ترین و پیشرفته ترین و سخت ترین مراحل کار را انجام میدن
که کسی نمیتونه بهشون دست پیدا کنه
و بیش از ۳۰ سال توسعه پشت اینها هست
ولی اون که شما فرمودید مراحل قبل از اینهاست
یعنی از تامین مواد اولیه تا شمش سیلیکون و ویفر سیلیکون
که بعنوان همکاری و مشارکت در این امر دخیل هستن که ماهم میدونیم ولی اگه نباشن توسط خود مثلا امریکا قابل جایگزینی و ساخت هستن و اصلا تکنولوژی پیشرفته انحصاری در اینها نیست فقط در زمینه مواد اولیه و تایید کننده های ماسک های نیمه هادی ها و چند مورد دیگه هستن بعلاوه اینها صدها شرکت شریک دیگه هم هستن
درکش سخت نیست
بنده قبل از اینکه حرفم رو بزنم قبلش فکرم رو کردم ارتباط بین کلمات رو هم خوب میدونم ممکن بوده شما مفهوم گفته ها رو درک نکرده باشید امیدوارم الان درک کرده باشید
چون بحث باب میل خودم یا ندیدن بقیه نبوده
واقعیت همین بوده که گفتیم
تکنولوژی های انحصاری که تراشه های پیشرفته جهان باهاشون ساخته میشن
رو گفتیم و توضیح دادیم
مثالش رو زدیم
این ربطی به نحوه فکر کردن من نداره
واقعیت همینه
شرکت asml صدها شریک و همکار داره برای بهینه کردن مراحل کار و سرعت بخشیدن و پویایی در پیاده سازی و توسعه دستگاههای فوق پیشرفته ای که میسازه و توسعه میده
از بین این صدها شرکت بعضی هاش هم در جهان همون یکی هستن ولی بازم با اینکه ممکنه در حد انگشت شمار باشند این موارد ولی نباید فکر کنید چون فقط یک شرکت هست که مثلا در یه زمینه همکاری میکنه اونم تکنولوژی انحصاری پیشرفته ای داشته باشه نه اصلا مثلا advantest نه اصلا اینطور نیست کار اینها رو خود اروپا با آمریکا هم میتونه هندل کنه برفرض اینکه اون شرکت کنار بره خودشون همون کاری که اون شرکت انجام داده رو میتونن انجام بدن و چیز آنچنان پیشرفته ای هم ندارن بحث اصلی همونی هست که تراشه های پیشرفته رو میسازه که اونها رو گفتم چون
تکنولوژی های انحصاری پیشرفته که روشون بحث هست و سالها طول کشیده تا توسعه پیدا کنن و اصل کار هم اونها انجام میدن رو همون ziess و cymer و انگشت شمار موارد دیگه هستن که هم انحصاری هستن و هم کسی نمیتونه بهشون دست پیدا کنه که همش از خود اروپا و امریکا هستن که باعث این برتری شدن
بهزاد
۲۸ خرداد ۱۴۰۲بازهم صد خط نوشتی که ثابت کنی شرکت های ژاپنی هیچند!
فرق ما با شما دقیق همینجاست که شما داری یکسری تخیلات را در معادلات به کار میبری اما ما داریم میگیم صدها شرکت در دنیا دارن رو پیشرفت توسعه و ساخت تراشه کار میکنند که برخیشون ژاپنی هستند و بازیگران مهم.
یاد مباحث پارسال افتادم که به طور عجیبی مطمئن بودی مرسدس میرسه و اوله در فرمول یک در حالی که ما گفتیم این تیم دیگه رقابتی نیست و شما صدها بار از جمله ی مغز همان مغزه استفاده کردی و در آخر هم مشخص شد تحلیل شما فاقد ارزش بود و از بیخ و بن اشتباه میکردی و مهمترین دلیلش به نظرم بستن ورودی کانالهای یادگیری در ذهن هست و هیچوقت شنونده ی خوبی نبودید.
یادش بخیر چقدر به دنبال اثبات اشتباه ما بودی و نمیدونم چرا دیگه وارد این مباحث نشدی!
IMAN1199
۲۸ خرداد ۱۴۰۲نه اتفاقا اگه چیزی که گفتیم رو میخوندید و متوجه میشیدید که دیگه به اشتباه خودتون اصرار نمیکردید
من شنونده حرفای اشتباه نیستم
فقط چیزایی که درست هستن رو قبول دارم
همچنین در همین مواردی هم که گفتم جایی اشاره نکردیم که هیچن شرکت های ژاپنی و تو این کار هیچ کاره اند
همون بالا هم نوشتم هستن همکاری هم میکنن ولی اصل کاری نیستن
یعنی ساخت تراشه های پیشرفته جهان در حال حاطر بعنوان دستاوردی برای اینها قلمداد نمیشه
ضمن اینکه اگه همون شرکت های زاپنی که الان دارن همکاری میکنن مثلا ناپدید بشن بعنوان بخشی از زنجیره تامین مواد اولیه یا بعضی موارد جانبی حساب میشن و بعنوان جبران این کار خود اروپا و امریکا همین کاری که اونها انجام میدادن رو میتونن خودشون انجام بدن و هندل کنن بالا هم به همین موضوع اشاره کردم
همکاری ها برای تسریع در روند کار و کاهش هزینه ها و … هست همیشه همه جا هم وجود دارن
ولی اینها نباید باهم یکی حساب بشن
چیزی چه مهمه اتفاقا همون کار و تکنولوژی های انحصاری در ساخت تراشه های پیشرفته توسط چند شرکت از اروپا و امریکا هست که در دستگاههای asml بکار میرن اینها مهم هستن و همه درموردشون حرف میزنن چون تراشه های پیشرفته امروزی رو اینها به وجود آوردن و کسی دیگه نمیتونه جاشون رو بگیره
موضوع اصلی که مهمه اینه که اگه اون تکنولوژی های انحصاری در ساخت تراشه های پیشرفته در جهان که مربوط به چند شرکت از اروپا و امریکا هستن یکدفعه ناپدید بشن فعلا هیچکسی نمیتونه جای اونها رو بگیره چون تکنولوژی های پیشرفته انحصاری فقط دست خودشونه و و اصل کاری هم خودشون هستن کسی دیگه اگه بخواد کار اینها رو انجام بده فقط وقت و سرمایه خودش رو هدر داده
چون سالها تجربه و تحقیق و توسعه و مهندسی پشت اینها هست
دلیلش این بود که گفتیم
وگرنه عرض کردم کاری به شرکت های زاپنی ندارم
فقط میخواستم منطورم رو رسونده باشم
که هیچکسی هنوز در حد اینها ظاهر نشده مگر اینکه خلافش اثبات بشه که هنوز نشده
درمورد مباحث دیگه هم از فرمول یک و .. گفتی
به من چه که مرسدس رفته اشتباه کرده و نتیجه تغییر کرده
اون ناوگانی که مرسدس از مهندسان درجه یک داشت رو اگه از دستشون نمیداد و اشتباه نمیکرد کسی حریفش نمیشد
ولی هم خودش اشتباه مدیریتی کرد و هم قوانین علیه اون شکل گرفتن
اگه مرسدس اون استباهاتش رو انجام نمیداد و قوانین توسط دستهای پشت پرده علیه مرسدس تغییر نمیکرد مرسدس همیشه جزو مدعیان قهرمانی بود هرچند که الانم دوباره داره اشتباهاتش رو اصلاح میکنه و داره دوباره به اوج و رقابت قهرمانی برمیگرده دیرو زود داره و سوختو سوز نداره
ولی کار آسونی نیست جبران اینکه مرسدس که مثلا تمام کارکنان و مهندسان بخش پاوریونیت و موتور خودش رو داد به ردبول
یا طراحی ماشین جدیدش رو سپرد دست کسی که نباید میسپرد
این اشتباهات همیشه همه جا بوده
مهم اصل قضیه است که همیشه حق به حق دار میرسه دیرو زود داره ولی سوختو سوز نداره
IMAN1199
۲۸ خرداد ۱۴۰۲یه نکته دیگه هم بگم بهزاد جان فقط من به شما با دید مثبت تری نگاه میکنم در حال حاظر چون در این مدت نسبت به قبل نشون دادی در این مدت اخیر مثل داتسون احترام و انسانیت رو تو کامنتات بیشتر در نظر میگیری
پس لطفا همین روند محترمانه و درست رو ادامه بده
چون شما دیگه مثل بعضی کاربران متعصب نیستی، اصلا شما رو با اونها یکی نمیبینیم
اگه گاهی اوقات هم من نظراتم غیر عادی یا غیر قابل پیشبینی باشه اون در موارد خواص و در جواب به کامنتای متعصبانه بوده که بارها هم دلایلش رو گفته بودیم
ولی الان منظور خاصی که به منظور جهت گیری خاصی باشه یا ری اکت خاصی باشه نداریم فقط بحث عادی واقعیت های موجود رو میگیم
پس انتظار داریم همون روند منطقی و و محترمانه درست رو داشته باشید