تویوتا

گیربکس دستی مجازی؛ ابتکار تویوتا برای خودروهای الکتریکی

گیربکس‌های دستی حتی قبل از خیزش خودروهای الکتریکی هم طرفداران زیادی در بازارهای غربی نداشتند اما به نظر می‌رسد استقبال خریداران از خودروهای الکتریکی میخ نهایی بر تابوت گیربکس‌های دستی باشد. البته تویوتا ایده‌های جدیدی دارد.

درحالی‌که ژاپنی‌ها با خودروهایی همچون bZ4X آینده‌ای الکتریکی را دنبال می‌کنند اما درعین‌حال هشت پتنت را در آمریکا ثبت کرده‌اند که طی آن خودروهای الکتریکی آینده دارای گیربکس‌های دستی غیرواقعی خواهند بود. این اختراعات جدید چندین تکنولوژی از جمله پدال کلاچ شبیه سازی شده، تعویض دنده شبیه‌سازی شده و روش قطع جریان گشتاور را به منظور ایجاد حس راندن خودروهای درون‌سوز گیربکس دستی شامل می‌شود.

تویوتا دراین‌باره گفته است:

خودروی الکتریکی دارای اهرم تعویض دنده و پدال کلاچ برای ایجاد حس کاذب تعویض دنده خودروهای گیربکس دستی است. اهرم تعویض دنده توسط راننده و برای انتخاب دنده‌های مجازی بکار می‌رود. کنترلر سرعت پیشرانه مجازی را محاسبه می‌کند و سرعت مجازی را روی نمایشگر نشان می‌دهد

تویوتا می‌گوید محصولات مجهز به این سیستم دارای سه حالت مختلف خواهند بود. در حالت اول راننده از کلاچ و دسته‌دنده استفاده می‌کند درحالی‌که در حالت دوم نیازی به استفاده از کلاچ نیست و تویوتا می‌گوید این ویژگی می‌تواند در زمان پارک کردن، دنده‌عقب رفتن یا گیر کردن در ترافیک مفید باشد. در حالت سوم هم راننده نه از پدال کلاچ و نه از دسته‌دنده استفاده نمی‌کند.

اما به نظر می‌رسد در حالت سوم این کارها به‌صورت خودکار انجام خواهد شد و بنابراین خودرو همانند یک محصول درون‌سوز با گیربکس اتوماتیک انجام‌وظیفه خواهد کرد و خبری از عملکرد مشابه خودروی الکتریکی مرسوم با نسبت‌های ثابت نخواهد بود. احتمالاً این حالت برای خودروهای پرفورمنس همچون سوپرای آینده در نظر گرفته شده است. همان‌گونه که در تصاویر دیده می‌شود شما حتی یک دور شمار غیرواقعی مشابه خودروهای درون‌سوز را نیز خواهید داشت. احتمالاً این پتنت ها برای شما آشنا به نظر برسند چراکه تویوتا با کانسپت GR HV 2017 چنین چیزی را نشان داده است. GR HV که اساساً نسخه الکتریکی شده از GT86 تارگا بود به راننده اجازه می‌داد با فشار یک دکمه مخفی زیر پوشش دسته‌دنده الگوی H سنتی را باز کند. HV یک خودروی نمایشی بود اما به وضوح نشان می‌داد تویوتا به‌صورت جدی درباره حفظ گیربکس‌های دستی فکر می‌کند.

فعلاً نمی‌دانیم که این تکنولوژی چه حسی خواهد داشت و باعث جذاب‌تر شدن خودروهای الکتریکی و حفظ گیربکس‌های دستی خواهد شد یا خیر اما خب درهرحال طرفدار ایده‌های جذاب برای حفظ سنت‌های قدیمی صنعت خودرو هستیم. فراری‌های مدرن همچون روما، SF90 و ۲۹۶ GTB دارای دسته‌دنده با استایل رترو هستند و جذابیت‌های زیادی دارند. شما به‌صورت واقعی نمی‌توانید دنده‌های مختلف را انتخاب کنید و تنها قادر به انتخاب D و R خواهید بود اما نمی‌توانیم تصور کنیم چنین تکنولوژی‌ای در یک تویوتای ۳۰ هزار دلاری دیده شود و خبری از محصولات پورشه و فراری با تکنولوژی‌های جذاب نباشد. آیا از ایده گیربکس‌های دستی غیرواقعی برای خودروهای الکتریکی استقبال می‌کنید؟ نظر شما درباره این تکنولوژی چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. مردیم از خوشی

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1450 ديدگاه)

    البته خیلی از کسانی که مدل برقی میخرند اصلا مدل دنده دستی دوست ندارند !

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. sobhaaaaaaan

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (38 ديدگاه)

      خیلیاشون. نه همشون.

      موافقم 21
      مخالفم 1
    2. Jaeger - LeCoultre

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      دوران حماقت کارگاه هایی که یکی دو ساله ادعای کارخانه بودن می کنن ! :))) مشکلات تسلا مدل ۳ در یخبندان زمستانی!
      ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . . اعتراف ایلان ماسک به مشکلات کنترل کیفیت تسلا
      ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . . مشکلات کیفیتی عدیده در تسلا مدل Y؟!
      ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . مشکلات رنگ‌آمیزی تسلا مدل Y جدید
      ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . مشکلات کیفیتی تسلا مدل ۳ صفرکیلومتر
      ۴ دی ۱۳۹۷ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . . . تست بلندمدت تسلا مدل ۳، کوهی از مشکلات!
      ۴ خرداد ۱۳۹۷ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد . . . . . تسلا مدل ۳، کلکسیونی از مشکلات مهندسی!
      ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . مالکان تسلا اهمیتی به مشکلات کیفیتی نمی‌دهند
      ۹ فروردین ۱۳۹۶ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . تسلا حدود ۵۰۰ هزار دستگاه از محصولات خود را فراخوان کرد
      ۱۲ دی ۱۴۰۰ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد . . . . . . . تحویل تسلا مدل ۳ بدون لنت ترمز به مشتری!
      4 هفته پیش خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد . . . . . سیستم صدای هشدار عابران، مشکل جدید تسلا
      3 ساعت پیش خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد

  2. Silent

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (631 ديدگاه)

    دوران حماقت شرکت هایی که یک عمر ادعای بزرگی می کردن! :)))

    موافقم 20
    مخالفم 63
    1. مردیم از خوشی

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1450 ديدگاه)

      بد گفتی ، خیلیم بد گفتی ولی به نظر منم دوران بزرگان دیگه به سر آمده

      موافقم 11
      مخالفم 26
      1. Silent

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (631 ديدگاه)

        بد و خوبی در کار نیست برا کسی که خبر داره از دنیای ev ها پارادوکس به تمام معناس.

        هر چند از شرکتی که تا دیروز می گفت پی توسعه باطری هست الان همچین جوکی در حد ساختن بالکن ویوو دار توو زیرزمین هست.

        موافقم 13
        مخالفم 42
        1. آرین

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (444 ديدگاه)

          پارادوکس ذهن شما دو نفره که هنوز توانایی تشخیص ندارید و خودتون رو فن ماشین می‌دونید.
          در واقع شما فن ایلان هستید. امیدوارم یک روزی یه نگاه هم به شما بکنه. شاید هم بعد از ابراز ارادتتون ازتون بپرسه “ناهار خوردید؟”.

          موافقم 42
          مخالفم 6
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        درسته
        دوران آب دوغ خیاری آغاز شده !
        حالا که تحلیل‌گری میکنید حداقل مثال بزنید تا نخدیم و بدانیم از خودرو و این صنعت یه چیزهایی هم میدانید !

        موافقم 20
        مخالفم 6
  3. sound of silence

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    گیربکس ۲ سرعته تایکان و گیربکس دستی تویوتا دو نمونه از بیخاصیت بودن و نماد دست و پا زدن شرکت های عقب مانده :))

    موافقم 8
    مخالفم 53
    1. Porsche 911

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      وقتی فن های آمریکا و تسلا خودشون و به این در و اون در میزنن که خودشون و برند و کشوری که مورد علاقشون هست رو به دیگران تحمیل کنن این میشه
      دست و‌پا زدن!!!
      از تعداد دیدگاهت معلومه اصلا فیک نیستی
      بحث فیک هم نباشه استاد وقتی هیچ اطلاعی راجع به هیچ چیزی ندری نباید راجع بهش حرف بزنی چون خودت ضایع میشی
      محض اطلاعت گیربکس دو سرعته تایکان به دلیل بهتر کار کردن موتور برقی با راندمان خوب و کمک در شتاب گیری هست
      و کلی دلیل دیگه که باکس کامنت نمی‌کشه بنویسم یه سرچ بزنید خودتون ببینید

      موافقم 31
      مخالفم 6
      1. sound of silence

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (37 ديدگاه)

        به پلد رسید؟ نه
        پس جاش تو سطل زبالست :))

        موافقم 3
        مخالفم 26
        1. Sina10

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (2429 ديدگاه)

          با این منطق بخوایم جلو بربم پس:
          تسلا مدل۳ و X و Y به پلاد رسیدن ؟ نه
          پس جاشون تو سطل زباله است!!!

          موافقم 23
          مخالفم 3
        2. hssn

          ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
          سوابق: (491 ديدگاه)

          داداش من الان بوگاتی ویرون هم دیگه نمیتونه با خیلی ماشینای الان توی یک چهارم مایل رقابت کنه
          باید بگیم جاش تو سطل زبالست؟ هرچیزی توی این صنعت به اندازه خودش ارزشمنده
          این شماهایید که تصب کورتون کرده ، فقط و فقط دودستی پلاد رو چسبیدید و همونو میبینید

          موافقم 10
          مخالفم 2
  4. sound of silence

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (37 ديدگاه)

    ببهوده و بیخاصیت

    موافقم 8
    مخالفم 28
  5. آرین

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (444 ديدگاه)

    چرا لقمه رو دور سرت می‌چرخونی؟ یک موتور بزرگ رو وضل کن به یک گیربکس دستی واقعی به جای چندتا موتور کوچک روی هر محور.

    موافقم 3
    مخالفم 10
  6. ارین صاحب جمعی

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    اصلن دنده دستی یک جورایی دوباره برگشت الان بی ام و m3 و m4 هم دستی دارن

    موافقم 5
    مخالفم 1
  7. ارین صاحب جمعی

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    خیلی جالبه یکسریاتون همانند مستر سایلنت و مردیم از خوشی یک جوری حرف میزنید انگار تحلیلگر صنعت خودرو هستید لامصبا اخه شما را چه به تویوتا و بقیه بزرگان

    موافقم 27
    مخالفم 3
    1. Porsche 911

      ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      در واقع پر بار ترین کاربر سایت هم در اصل چیز کاملی نمیدونه
      اگه به طرز تفکر این آمریکا فن ها بود که خودروسازی رو با ۱۰ نفر هم میشه سر پا کرد ولی خب متاسفانه این فعلا تو ذات مردم رفته که فقط نظر بدن بدون هیچ اطلاعی…

      موافقم 20
      مخالفم 2
      1. ارین صاحب جمعی

        ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
        سوابق: (1104 ديدگاه)

        نه اخه پورشه جان یکجوری میگه دوران حماقت بزرگان و پایان راه بزرگانه انگار همین الان تو دفتر امار و تحقیقات تویوتا نشسته از همه چی خبر داره معمولن طرفداران ماشینهای تسلا و امریکایی اصلا به بقیه خودروسازی ها توجه نمیکنن

        موافقم 13
        مخالفم 2
  8. زیزیگولو

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    ایده جالبیه ولی از برقیا خوشم نمیاد

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. Philipp

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (1110 ديدگاه)

    تویوتا جان
    عین آدم یه گیربکس بذار سر موتور
    هرچند که نمیدونم چرا باید همچین چیزی جذاب باشه

    موافقم 4
    مخالفم 1
  10. Aboalfazl demon

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (523 ديدگاه)

    کاری به کارآمد یا ناکارآمد بودنش ندارم .
    ولی جدا از همه چی ایده خیلی جالبیه
    شاید به جذاب تر شدن خودرو های اسپرت الکتریکی کمک کنه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  11. AMIN (M.A.S)

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (849 ديدگاه)

    توی الکتریکی ها نمیدونم ولی توی درونسوز ها بعضی مدل های دارای انتقال قدرت CVT یه چیزی شبیه این وجود داره وقادر به شبیه سازی دنده ها هست مثل همین ماشین های چری و ام وی ام

    اینطور که شنیدم حداقل X33 و تیگو5 یه جوری هستن که ضایع میشه شبیه سازیه و ماشین علاقه شدیدی به رفتن به اون بالاترین دنده داره و به جز زمان نیاز سعی میکنه مثلا تو دنده سبک باشه تا در واقعیت دورموتور پایین بیاد و مصرف سوخت کم بشه (حالا اینکه چقدر کم میشه جای بحث داره)

    چرا مثلا نمیان از خود گیربکس با حداقل الان سرعتای کمتر استفاده نمیکنن؟ به نظرم کار پورشه خیلی خوب بود که از گیربکس استفاده کرد ولی میشد مثلا سه سرعته یا چهار سرعته کرد تا کشش ثانویه ماشین بهتر باشه
    ولی درنهایت
    چشم امیدمون به تویوتا با هیدروژن درونسوز و پورشه با سوخت سنتتیکه
    به امید موفقیتشون

    موافقم 5
    مخالفم 2
  12. امیر

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰
    سوابق: (43 ديدگاه)

    کسایی که میگن این ایده خوبی نیست باید در نظر بگیرن خیلی ها خودرو های اسپورت رو برای همین چیز ها میخرن و تویوتا هم تو این زمینه فعالیت داره و مشتری ها لذت رانندگی براشون مهم هستش و مثل تسلا دنبال یه وسیله برای رفتن از نقته الف به ب نیستند که به یه ماشین شبیه بازی کامپیوتری اکتفا کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا