گیربکسهای دستی حتی قبل از خیزش خودروهای الکتریکی هم طرفداران زیادی در بازارهای غربی نداشتند اما به نظر میرسد استقبال خریداران از خودروهای الکتریکی میخ نهایی بر تابوت گیربکسهای دستی باشد. البته تویوتا ایدههای جدیدی دارد.
درحالیکه ژاپنیها با خودروهایی همچون bZ4X آیندهای الکتریکی را دنبال میکنند اما درعینحال هشت پتنت را در آمریکا ثبت کردهاند که طی آن خودروهای الکتریکی آینده دارای گیربکسهای دستی غیرواقعی خواهند بود. این اختراعات جدید چندین تکنولوژی از جمله پدال کلاچ شبیه سازی شده، تعویض دنده شبیهسازی شده و روش قطع جریان گشتاور را به منظور ایجاد حس راندن خودروهای درونسوز گیربکس دستی شامل میشود.
تویوتا دراینباره گفته است:
خودروی الکتریکی دارای اهرم تعویض دنده و پدال کلاچ برای ایجاد حس کاذب تعویض دنده خودروهای گیربکس دستی است. اهرم تعویض دنده توسط راننده و برای انتخاب دندههای مجازی بکار میرود. کنترلر سرعت پیشرانه مجازی را محاسبه میکند و سرعت مجازی را روی نمایشگر نشان میدهد
تویوتا میگوید محصولات مجهز به این سیستم دارای سه حالت مختلف خواهند بود. در حالت اول راننده از کلاچ و دستهدنده استفاده میکند درحالیکه در حالت دوم نیازی به استفاده از کلاچ نیست و تویوتا میگوید این ویژگی میتواند در زمان پارک کردن، دندهعقب رفتن یا گیر کردن در ترافیک مفید باشد. در حالت سوم هم راننده نه از پدال کلاچ و نه از دستهدنده استفاده نمیکند.
اما به نظر میرسد در حالت سوم این کارها بهصورت خودکار انجام خواهد شد و بنابراین خودرو همانند یک محصول درونسوز با گیربکس اتوماتیک انجاموظیفه خواهد کرد و خبری از عملکرد مشابه خودروی الکتریکی مرسوم با نسبتهای ثابت نخواهد بود. احتمالاً این حالت برای خودروهای پرفورمنس همچون سوپرای آینده در نظر گرفته شده است. همانگونه که در تصاویر دیده میشود شما حتی یک دور شمار غیرواقعی مشابه خودروهای درونسوز را نیز خواهید داشت. احتمالاً این پتنت ها برای شما آشنا به نظر برسند چراکه تویوتا با کانسپت GR HV 2017 چنین چیزی را نشان داده است. GR HV که اساساً نسخه الکتریکی شده از GT86 تارگا بود به راننده اجازه میداد با فشار یک دکمه مخفی زیر پوشش دستهدنده الگوی H سنتی را باز کند. HV یک خودروی نمایشی بود اما به وضوح نشان میداد تویوتا بهصورت جدی درباره حفظ گیربکسهای دستی فکر میکند.
فعلاً نمیدانیم که این تکنولوژی چه حسی خواهد داشت و باعث جذابتر شدن خودروهای الکتریکی و حفظ گیربکسهای دستی خواهد شد یا خیر اما خب درهرحال طرفدار ایدههای جذاب برای حفظ سنتهای قدیمی صنعت خودرو هستیم. فراریهای مدرن همچون روما، SF90 و ۲۹۶ GTB دارای دستهدنده با استایل رترو هستند و جذابیتهای زیادی دارند. شما بهصورت واقعی نمیتوانید دندههای مختلف را انتخاب کنید و تنها قادر به انتخاب D و R خواهید بود اما نمیتوانیم تصور کنیم چنین تکنولوژیای در یک تویوتای ۳۰ هزار دلاری دیده شود و خبری از محصولات پورشه و فراری با تکنولوژیهای جذاب نباشد. آیا از ایده گیربکسهای دستی غیرواقعی برای خودروهای الکتریکی استقبال میکنید؟ نظر شما درباره این تکنولوژی چیست؟
مردیم از خوشی
۲۵ بهمن ۱۴۰۰البته خیلی از کسانی که مدل برقی میخرند اصلا مدل دنده دستی دوست ندارند !
sobhaaaaaaan
۲۵ بهمن ۱۴۰۰خیلیاشون. نه همشون.
Jaeger - LeCoultre
۲۵ بهمن ۱۴۰۰دوران حماقت کارگاه هایی که یکی دو ساله ادعای کارخانه بودن می کنن ! :))) مشکلات تسلا مدل ۳ در یخبندان زمستانی!
۱۸ بهمن ۱۳۹۷ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . . اعتراف ایلان ماسک به مشکلات کنترل کیفیت تسلا
۱۷ بهمن ۱۳۹۹ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . . مشکلات کیفیتی عدیده در تسلا مدل Y؟!
۲۹ خرداد ۱۳۹۹ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . مشکلات رنگآمیزی تسلا مدل Y جدید
۱۰ فروردین ۱۳۹۹ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . مشکلات کیفیتی تسلا مدل ۳ صفرکیلومتر
۴ دی ۱۳۹۷ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . . . تست بلندمدت تسلا مدل ۳، کوهی از مشکلات!
۴ خرداد ۱۳۹۷ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد . . . . . تسلا مدل ۳، کلکسیونی از مشکلات مهندسی!
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . . مالکان تسلا اهمیتی به مشکلات کیفیتی نمیدهند
۹ فروردین ۱۳۹۶ خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد . . . . تسلا حدود ۵۰۰ هزار دستگاه از محصولات خود را فراخوان کرد
۱۲ دی ۱۴۰۰ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد . . . . . . . تحویل تسلا مدل ۳ بدون لنت ترمز به مشتری!
4 هفته پیش خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد . . . . . سیستم صدای هشدار عابران، مشکل جدید تسلا
3 ساعت پیش خواندن این مطلب 1 دقیقه زمان میبرد
Silent
۲۵ بهمن ۱۴۰۰دوران حماقت شرکت هایی که یک عمر ادعای بزرگی می کردن! :)))
مردیم از خوشی
۲۵ بهمن ۱۴۰۰بد گفتی ، خیلیم بد گفتی ولی به نظر منم دوران بزرگان دیگه به سر آمده
Silent
۲۵ بهمن ۱۴۰۰بد و خوبی در کار نیست برا کسی که خبر داره از دنیای ev ها پارادوکس به تمام معناس.
هر چند از شرکتی که تا دیروز می گفت پی توسعه باطری هست الان همچین جوکی در حد ساختن بالکن ویوو دار توو زیرزمین هست.
آرین
۲۵ بهمن ۱۴۰۰پارادوکس ذهن شما دو نفره که هنوز توانایی تشخیص ندارید و خودتون رو فن ماشین میدونید.
در واقع شما فن ایلان هستید. امیدوارم یک روزی یه نگاه هم به شما بکنه. شاید هم بعد از ابراز ارادتتون ازتون بپرسه “ناهار خوردید؟”.
NAVID۰۰۹۸
۲۵ بهمن ۱۴۰۰درسته
دوران آب دوغ خیاری آغاز شده !
حالا که تحلیلگری میکنید حداقل مثال بزنید تا نخدیم و بدانیم از خودرو و این صنعت یه چیزهایی هم میدانید !
sound of silence
۲۵ بهمن ۱۴۰۰گیربکس ۲ سرعته تایکان و گیربکس دستی تویوتا دو نمونه از بیخاصیت بودن و نماد دست و پا زدن شرکت های عقب مانده :))
Porsche 911
۲۵ بهمن ۱۴۰۰وقتی فن های آمریکا و تسلا خودشون و به این در و اون در میزنن که خودشون و برند و کشوری که مورد علاقشون هست رو به دیگران تحمیل کنن این میشه
دست وپا زدن!!!
از تعداد دیدگاهت معلومه اصلا فیک نیستی
بحث فیک هم نباشه استاد وقتی هیچ اطلاعی راجع به هیچ چیزی ندری نباید راجع بهش حرف بزنی چون خودت ضایع میشی
محض اطلاعت گیربکس دو سرعته تایکان به دلیل بهتر کار کردن موتور برقی با راندمان خوب و کمک در شتاب گیری هست
و کلی دلیل دیگه که باکس کامنت نمیکشه بنویسم یه سرچ بزنید خودتون ببینید
sound of silence
۲۵ بهمن ۱۴۰۰به پلد رسید؟ نه
پس جاش تو سطل زبالست :))
Sina10
۲۵ بهمن ۱۴۰۰با این منطق بخوایم جلو بربم پس:
تسلا مدل۳ و X و Y به پلاد رسیدن ؟ نه
پس جاشون تو سطل زباله است!!!
hssn
۲۵ بهمن ۱۴۰۰داداش من الان بوگاتی ویرون هم دیگه نمیتونه با خیلی ماشینای الان توی یک چهارم مایل رقابت کنه
باید بگیم جاش تو سطل زبالست؟ هرچیزی توی این صنعت به اندازه خودش ارزشمنده
این شماهایید که تصب کورتون کرده ، فقط و فقط دودستی پلاد رو چسبیدید و همونو میبینید
sound of silence
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ببهوده و بیخاصیت
آرین
۲۵ بهمن ۱۴۰۰چرا لقمه رو دور سرت میچرخونی؟ یک موتور بزرگ رو وضل کن به یک گیربکس دستی واقعی به جای چندتا موتور کوچک روی هر محور.
ارین صاحب جمعی
۲۵ بهمن ۱۴۰۰اصلن دنده دستی یک جورایی دوباره برگشت الان بی ام و m3 و m4 هم دستی دارن
ارین صاحب جمعی
۲۵ بهمن ۱۴۰۰خیلی جالبه یکسریاتون همانند مستر سایلنت و مردیم از خوشی یک جوری حرف میزنید انگار تحلیلگر صنعت خودرو هستید لامصبا اخه شما را چه به تویوتا و بقیه بزرگان
Porsche 911
۲۵ بهمن ۱۴۰۰در واقع پر بار ترین کاربر سایت هم در اصل چیز کاملی نمیدونه
اگه به طرز تفکر این آمریکا فن ها بود که خودروسازی رو با ۱۰ نفر هم میشه سر پا کرد ولی خب متاسفانه این فعلا تو ذات مردم رفته که فقط نظر بدن بدون هیچ اطلاعی…
ارین صاحب جمعی
۲۵ بهمن ۱۴۰۰نه اخه پورشه جان یکجوری میگه دوران حماقت بزرگان و پایان راه بزرگانه انگار همین الان تو دفتر امار و تحقیقات تویوتا نشسته از همه چی خبر داره معمولن طرفداران ماشینهای تسلا و امریکایی اصلا به بقیه خودروسازی ها توجه نمیکنن
زیزیگولو
۲۵ بهمن ۱۴۰۰ایده جالبیه ولی از برقیا خوشم نمیاد
Philipp
۲۵ بهمن ۱۴۰۰تویوتا جان
عین آدم یه گیربکس بذار سر موتور
هرچند که نمیدونم چرا باید همچین چیزی جذاب باشه
Aboalfazl demon
۲۵ بهمن ۱۴۰۰کاری به کارآمد یا ناکارآمد بودنش ندارم .
ولی جدا از همه چی ایده خیلی جالبیه
شاید به جذاب تر شدن خودرو های اسپرت الکتریکی کمک کنه
AMIN (M.A.S)
۲۵ بهمن ۱۴۰۰توی الکتریکی ها نمیدونم ولی توی درونسوز ها بعضی مدل های دارای انتقال قدرت CVT یه چیزی شبیه این وجود داره وقادر به شبیه سازی دنده ها هست مثل همین ماشین های چری و ام وی ام
اینطور که شنیدم حداقل X33 و تیگو5 یه جوری هستن که ضایع میشه شبیه سازیه و ماشین علاقه شدیدی به رفتن به اون بالاترین دنده داره و به جز زمان نیاز سعی میکنه مثلا تو دنده سبک باشه تا در واقعیت دورموتور پایین بیاد و مصرف سوخت کم بشه (حالا اینکه چقدر کم میشه جای بحث داره)
چرا مثلا نمیان از خود گیربکس با حداقل الان سرعتای کمتر استفاده نمیکنن؟ به نظرم کار پورشه خیلی خوب بود که از گیربکس استفاده کرد ولی میشد مثلا سه سرعته یا چهار سرعته کرد تا کشش ثانویه ماشین بهتر باشه
ولی درنهایت
چشم امیدمون به تویوتا با هیدروژن درونسوز و پورشه با سوخت سنتتیکه
به امید موفقیتشون
امیر
۲۵ بهمن ۱۴۰۰کسایی که میگن این ایده خوبی نیست باید در نظر بگیرن خیلی ها خودرو های اسپورت رو برای همین چیز ها میخرن و تویوتا هم تو این زمینه فعالیت داره و مشتری ها لذت رانندگی براشون مهم هستش و مثل تسلا دنبال یه وسیله برای رفتن از نقته الف به ب نیستند که به یه ماشین شبیه بازی کامپیوتری اکتفا کنند