تویوتا پس از ۱۷ سال رسماً به تولید شاسیبلند قدیمی FJ کروزر پایان داده است. این خودرو در ژاپن تولید و در آفریقای جنوبی و خاورمیانه عرضه میشد.
حدود شش ماه پیش تویوتا با معرفی FJ کروزر فاینال ادیشن برای بازار خاورمیانه خبر از خاتمه تولید این خودرو داد و حالا سازندهٔ ژاپنی رسماً اعلام کرده که این آفرودر سالخورده پس از ۱۷ سال از روی خط تولید کنار رفته است. ازاینرو، FJ کروز در تمام بازارهایی که عرضه میشد مثل آفریقای جنوبی و خاورمیانه دیگر در دسترس نیست و تویوتا به پایان تولید آن در دسامبر سال ۲۰۲۲ اشاره کرده است.
عرضهٔ این شاسیبلند ژاپنی اواخر سال ۲۰۱۷ در ایالاتمتحده پایان یافت اما در دیگر مناطق جهان همچنان به حیات خود ادامه داد. FJ کروز توسط شرکت هینو موتورز (زیرمجموعهٔ تویوتا) در کارخانهٔ هامورا در ژاپن تولید و به خاورمیانه، آفریقای جنوبی و فیلیپین صادر میشد. این خودرو در خاورمیانه قیمت پایهای معادل ۴۱ هزار دلار داشت. نسخهٔ پایانی یا فاینال ادیشن FJ کروز که تنها در هزار دستگاه ساخته شد، در بیرون به رنگ بژ با جلوپنجره، سپرها، آینههای جانبی، دستگیرهٔ درها و کاور زاپاس مشکیرنگ بود. این نسخه در داخل هم از تودوزی بژ و پلاک شمارهدار منحصربهفردی بهره میبرد تا تولید محدود بودن آن را نشان دهد.
FJ کروزر فقط با یک پیشرانه به بازار عرضه میشد. این همان موتور ۴ لیتری V6 بنزینی نامیرای تویوتا است که ۲۷۰ اسب بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود و FJ کروزر را ظرف حدود ۷.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. کنترل کشش فعال، کرال کنترل، کنترل پایداری و قفل الکترونیکی دیفرانسیل عقب هم ازجمله تجهیزات استاندارد این ماشین هستند.
درود
۳۱ فروردین ۱۴۰۲اگه یادتون باشه این ماشین یکی از سمبل های دوره اول روحانی بود
در کنار مازراتی
Python
۳۱ فروردین ۱۴۰۲تویوتا =ارزان قیمت بودن وعمر بی نهایت
NAVID۰۰۹۸
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲سلطان سامورایی ❤FJ / عشق❤ / خداحافظ !
محمد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ارزان هست بله ولی نه در ایران
Hamilton1970
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ما با همه دنیا متفاوتیم و ساز مخالف داریم…
تلخ…
iman1199
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲نه ارزانه و نه عمر بینهایت هم نداره و بعد به مدت خراب میشه بخصوص تو ایران
که به دلیل انحصار خودروهای اقتصادی معمولی خارجی گرون شدن و دسترسی به قطعات سخته
Python
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲چون نمیتونید یه سال نخرید.
مهدی
۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲آی گل گفتی تازه قیمتشم۱۰۵میلیون تومان بود
محمد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲خداحافظ اسطوره 😭
پیام
۳۱ فروردین ۱۴۰۲واقعا با این طراحی داخل و خارج باید هر چی سریعتر متوقف میشد!
datsun
۳۱ فروردین ۱۴۰۲اره این توقف بشه النترا با اون طراحی تولید
زیزیگولو
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲با عرض پوزش نه حرف پیام درسته و نه حرف شما و هیچکدوم رو قبول ندارم
TRD PRO
۳۱ فروردین ۱۴۰۲آره منطقیه . فقط یه سوال
چرا ۱۷ سال رو خط تولید موند ؟
زیزیگولو
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲چون مشتریای پر و پا قرص داشت که تولید میشد و اگه تولیدش متوقف نمیشد بازم همچنان مشتریای پر و پا قرص داشت
Reza Waffen SS
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲پسر هنوزم که هنوزه تو استرالیا مردم واسه سری 70 تویوتا صف انتظار 2 ساله میبندن
Avan
۳۱ فروردین ۱۴۰۲حیف شد.آرزوی داشتن یکی از این ها را داشتم. گورستان رویاها!
محمد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲موضوعی که برای من جالبه من به دفعات پشت فرمون این ماشین خانم های محترم رو دیدم.و موضوع دیگه اینکه در آفرود دست کمی از لندکروز نداره.
datsun
۳۱ فروردین ۱۴۰۲سایت خیلی کند باز میشه
mahdi-es17
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲برای من بعضی وقت ها باز نمیشه
Afg
۳۱ فروردین ۱۴۰۲الان اینو تولید نمیکنن چی میخوان تولید کنند؟مشید با ایجاد تغیرات این ماشین رو به روز نگهداشت اما ژاپنیا گاهی یه تصمیماتی میگیرند که ادم تعجب میکنه
TRD PRO
۳۱ فروردین ۱۴۰۲ماشین خوب کم ندارن .
شرکتی که ۱۷ سال پیش اینو زده ، چندین برابر بهترشو میتونه بزنه .
بالاخره به روز رسانی برای همه محصولاتشون نیازه .
datsun
۳۱ فروردین ۱۴۰۲تنها مدلی که میتونه جایگزین این بشه فوررانر که اونم محدود به بازار آمریکا
TRD PRO
۳۱ فروردین ۱۴۰۲کاش این نسل اخر یکمی کابین رو تغییر میدادن و به روز میکردن اما خب ، دیگه حتما هزینه ش صرفه نداشته برا مدلی که به خط پایان رسیده .
ولی نکته جالبش اینه ماشینیو ۱۷ سال سر پا نگهداری اونم اکثر فروشش تو خاورمیانه و کشورای شیخ نشین باشه . این نشون میده چه اعتباری داره این کمپانی .
حلالشون باشه .
R@min
۳۱ فروردین ۱۴۰۲هبچ وقت نتونست ماشین خوبی باشه و تو آمریکا هم استقبال نشد و جاشو به فوررانر داد. قرار بود رقیب رانگلر باشه که آسیب پذیری بالاش مشکل ساز شد.
TRD PRO
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲هیچ وقت نتونست ماشین خوبی باشه ؟
از کی تا حالا ماشین بد ، ۱۷ سال رو خط تولید میمونه ؟
Bagher
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲با حرفتون موافقم که کیفیت خوبی داره
ولی دلیلتون مثال نقض داره
پراید
MASOUD 0099
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اگه این جوری پراید چند سال روی خط تولید بود؟!
TRD PRO
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲الان داری بازار انحصاری و بیمار و فاسد و مافیای ایران رو با بازار آزاد خاورمیانه با اون همه کشورای عربی و ثروتمند مقایسه میکنی ؟!
ما پراید رو میخریم و رو خط تولید داشتیمش چون بازار خودرومون انحصاری و مافیایی بود و انتخابی جز اون نداشتیم . محبور بودیم . اگه ما هم بازازمون آزاد بود ، پراید اصلا به خط تولید نمیرسید که بخاد بمونه رو خط تولید .
اما اونا چی ؟ مجبورن مگه بخرن ؟ دنیای انتخاب رو دارن . با این وجود ۱۷ سال رو خط تولید موند تو همچین بازارای ازادی .
net
۳۱ فروردین ۱۴۰۲طراحی داخلی وبیرونی قدیمی شده بود و بهتر که خاتمه یافت
Kato
۳۱ فروردین ۱۴۰۲حیییییییییییییییف 😞
محمد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲از نظر قیافه واقعا جذاب بود ولی یه سری مشکلات داشت که تا آخر هم باهاش موند ، هندلینگش از پرادو و لندکروز ضعیف تر بود و خیلی هاشون که راننده زیادی به ماشین اعتماد کرده بود چپ شده بودن سر و صدای کابین به دلیل شیشه تختش و کم کردن عایق ها زیاد بود و زمختی ادوات داخلیش و ضدآب بودنشون خوراک آفرود بود ولی برای استفاده روزمره جالب نبود ، اگه طراحی بیرونی رترو و جذابش رو در نظر نگیریم خود من به شخصه پرادو رو ماشین خیلی بهتری میدونم هم از نظر رانندگی آفرود هم داخل اتوبان و شهر ، البته تقصیری هم نداشت طراحی و فناوریش برای بیست سال پیش بود ، اگه اشتباه نکنم ۲۰۰۳ کانسپتش رو ساخته بودن و بعد استقبال رفت برای تولید .
گلاب
۳۱ فروردین ۱۴۰۲چه خبر بدی بود واقعا 😥
NAVID۰۰۹۸
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲خداحافظ اسطورهی ژاپنی من / خداحافظ مرد روزهای سخت / خداحافظ عشق مجردی من / سامورایی بمیری مرررررد !
اشتباه نکنم برای دفعهی اولی که دیدمش سال ۲۰۰۸ بود با رنگ زرد و پلاک شیراز تکخال بدونِ مشابه تا چند سال ، روانیش شدم ، مدتی سه ساله آمد ، رفت و دیگر نیامد ، چون کسی فکر نمیکرد آخریهایش سال ۲۰۱۳ پلاک بشود !
حالا باز هم خوب که نسل ما اینها را دید و داشت !
چه بدبختند نسل دههی ۸۰ که نه تنها لوکس اسپرت خوب و معمولی یا حتی ارزانترینهای بینالمللی هم ندارند ، چینیها هم رویا شده ، ایرانیها هم برایشان دست نیافتنی شده !
همه سوختیم ، اما دهه ۸۰ آتش گرفت و خاکسترهایش را هم باد برد !
یک درصد خودتان را بگذارید به جا یه دهه ۸۰دی که هرکاری هم کند مگر از پسِ خرج خوراکش بر بیاید در خانهی پدری ( بچه بابا پولدارهارو نمیگما / دارم از ۹۸٪ جوان امروز ایرانی میگم که ۲۰سالگی را رد داده در اوج خوشی ناخوشه) !
میماند رفتن و غربتکشیدن و ندانمکاری با پایانی بدونِ شرح مگر روزگاری بتواند سَری میان سَرها در بیاورد و مزهی زندگی نرمال را بِچِشَد !
دنیایِ بدی شده ، ولی برای ایرانیجماعت زحمتکِشِ حلالخور با این تورم و گرانی و استرس ، جهنمِ نه دنیای بد !
ما نه تنها از FJ کروز دور ماندیم ، بلکه از چشیدنِ زندگی آدموار هم جا ماندیم چه رِسَد FJ تکرار نشدنی !
ما نفت داشتیم ، عربها نفت دارند !
ما خار داریم ، عربها گُل کاشتند !
سَرِ ما گرمِ به بدبختیها !
سَرِ آنها گرمِ به انتخاب لکسوس یا بنز !
🖤🤦♂️💩!
سالار فصل
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲آقای اشتری امکانش هست که یک شرکت سرمایه گذار خصوصی در ایران بتونه این پلتفورم قدیمی را از تویوتا بخرد؟
در ایران این امکان هست؟
تویوتا میفروشد؟
محمد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲از نظر طراحی بیرونی خیلی خوب بود ولی داخل کابین خودرو … بنظرم میشد با یه طراحی بهتر میزان فروش این خودرو رو برد بالا
رحیم کرکس
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲آخه بیست ساله همسایه ما داره و میبینمش چطور ۱۷ ساله که تولید شده ، شاید از بس پزشو داده زمان برام سخت گذشته