درحالیکه این روزها شایعات رسانه ها ما را چشم انتظار دیدن تویوتا سوپرای جدید در نمایشگاه دیترویت گذاشته بود اما حالا می بینیم که ژاپنی ها دست به رونمایی مدل جدیدتری زده اند؛ خودرویی که با مفهومی بودنش دیگر نه ارتباطی با سوپرا دارد و نه حتی به جانشینی آن آمده اما هم کوپه است و هم اسپرت پس حتما ربطی به سوپرا دارد . . . !
FT-1 نه در ژاپن بلکه توسط زیرمجموعه آمریکایی Calty Design Research طراحی شده و قرارست الگویی برای کوپه های اسپرت تویوتا در آینده ای نزدیک باشد؛ خانواده ای که با مدل 2000GT در سالهای دهه ۶۰ میلادی تشکیل شد و بعد از آن هم با آمدن مدل هایی نظیر سلیکا، سوپرا و MR2 و نهایتا GT-86 اعضای این خانواده بیشتر و بیشتر شدند.
اول از نام FT-1 شروع کنیم که از عبارت Future Toyota گرفته شده؛ تکلیف عدد “۱” هم که معلوم است! اگر از چراغ های تماما LED جلویی خودرو صرف نظر کنیم، با یک طراحی نسبتا کم نقص روبرو هستیم که در قیاس با مدل های حال حاضر تویوتا نشاط و سرزندگی فوق العاده بالایی دارد.
[jwplayer mediaid=”۵۸۵۷۶″]واقعیت اینست که FT-1 بیشتر از آنکه زبان تویوتایی داشته باشد، لکسسی طراحی شده؛ یعنی از المان های مفهومی های لکسس مانند FT-HS سال ۲۰۰۷ میلادی گرفته تا کوپه LF-LC سال ۲۰۱۲ میلادی در ساخت آن نقش داشته اند. شاید طراحی هیجان انگیزش را مدیون همین نکته باشد.
کار بر روی این پروژه دو سال پیش توسط تیم طراحی Calty آغاز شد اما همچون شاهکار اخیر مرسدس بنز AMG Vision GT Concept، این مدل برای بازی Gran Turismo 6 طراحی شده است و آن چیزی که تویوتا در دیترویت از آن رونمایی کرده است تنها مدلی فول سایز از این خودرو میباشد.
موارد دیگری مانند فن های تعبیه شده در سپر جلو، ورودی هوای جانبی و اسپویلر قابل تنظیم عقب که با الهام از لکسس LFA طراحی شده اند، شیشه یکپارچه جلو که بر روی ستون A کشیده شده، اسپویلر جلو و دیفیوزر کربنی عقب، صفحه کیلومتر دیجیتالی با سیستم HUD ونهایتا فرمان مسابقه ای با نمایشگر کوچکی که بالای آن تعبیه شده و امکان نمایش ۳ پارامتر حالت رانندگی یا Driving Mode (در سمت چپ)، دنده درگیر (در وسط) و زمان تعویض دنده (در سمت راست) را دارد، از دیگر ویژگی های جذاب این خودرو هستند.
از آنجایی که FT-1 مختص جشن ۴۰ سالگی Calty Design ساخته شده پس درهمان آمریکا می ماند و به جای دیگری نمی رود. راستی این نکته را هم فراموش نکنیم که FT-1 پلتفرم موتور جلو/دیفرانسیل عقب دارد پس حتما در ساخت سوپرای جدید یا کوپه های اسپرت آتی از آن استفاده می شود.
Kurosh
۲۴ دی ۱۳۹۲تویوتا همیشه طراحی هاش قابل تأمل وکارشدس…
چه میکنی پدال امروز..!
دم بچه های دست اندر کار گرم..
e.scamp
۲۴ دی ۱۳۹۲برو بابا
یه لحظه فکر کن یه جایی باشی بگی سوپر اسپورت دارم بگن اسمش چیه بگی تویوتا مسخرس
نیما
۲۶ دی ۱۳۹۲آره تو راست میگی باارزش ترین برند خودروسازی دنیا تویوتاست بعد بگی مسخرس
محمد
۲۷ دی ۱۳۹۲آره تو راست میگی داداش واس همینه که تونستن با GT 86 رکورد سریع ترین دریفت دنیا رو بزنن
سامان
۲۹ دی ۱۳۹۲شاید به نظر شما مسخره باشد ولى جالب است قبل از نظر دادن اطلاعاتت را زیاد کنى و با معلومات کامل نظر بدى،
دوست عزیز تویوتا حکایت اون خواننده اى است که سالى دو آهنگ مى خواند ولى آهنگش فوقالعادست.
تویوتا شاید خیلى بهش نیاد که ماشین ها اسپرت بسازد ولى وقتى مى سازه بى شک یک شاهکار در صنعت خودرو تولید میکند، چنانچه همانطور که دوست عزیزمان محمد گفت تویوتا GT86 توانست رکورد هایى در زمینه دریفت بزند و در بین ده خودروى برتر سال که اروپا انتخاب میکند فکر کنم چهارم یا پنجم شد. و تویوتا سوپرا که چندین سال پیش تولید مى شد خیلى در بین سوپر اسپرت ها سروصدا کرده بود.
zondar
۲۴ دی ۱۳۹۲F.A
سلام نسل اینده ی سوپرا
درود بی کران بر تو
Hooman
۲۵ دی ۱۳۹۲گفتم ینی چی شده تویوتا ناپرهیزی کرده…نگو ژاپن چیه…طراحاش آمریکایی بودن…
ali
۲۴ دی ۱۳۹۲زبونم بند اومد چیزی نمیتونم بگم
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲کیا کانسپت می زنه و تویتا هم کانسپت می زنه . تفاوت را احساس کنید!!!!!!!!!
محسن.د
۲۴ دی ۱۳۹۲حرفت درسته! با اینکه کانسپته و طراحی آینده نگر داره اما باز قابل حضمه!
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۲۴ دی ۱۳۹۲ازین به بعد با این اسم خواهم بود!
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲محسن جان داستان چیه . چرا گراواتارت با میلاد یکی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۴ دی ۱۳۹۲درود.
میلاد نه!!!
***** اقا میلاد *****
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲مگه قرار نبود کاری به کار هم نداشته باشیم . به همین زودی یادت رفت!!!!!!!!!!!
محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
۲۵ دی ۱۳۹۲لامبوجان، ما طرفدارهای آلمانیم.
محمد
۲۵ دی ۱۳۹۲به محض اینکه به عکسش نگاهی بندازی متوجه میشی که یانکی ها نتونستن سلیقه آمریکایی خودشون رو دخیل نکنن،پس چندتا از رگ و ریشه های دوج وایپر(مخصوصا گودی سقف و شیب شیشه عقب)و کوروت استینگری رو به تاروپود این اعجوبه پیوند زدن تا یه بار دیگه نشون بدن چقدر تو کارشون واردن
اما این تمام ماجرا نیست چون اثر انگشت فراری هم روی دماغه و سپرهای این اسپرت کار یا شایدم سوپر اسپرت دیده میشه
ودر آخر هم روح یک سامورایی(LFA)رو درش دمیدن تا به نوعی معجونی بسازن که اگر عمر جاودانه بهت نده خودش حتما جاودانه میمونه
مهران
۲۴ دی ۱۳۹۲طراحی تویوتاست دیگه مقایسه بشه با کیا gt4
e.scamp
۲۴ دی ۱۳۹۲یه طراحی مسخره دیگه از تویوتا اینا رو میزنن بعدش آخره سر میرن چراغ کرولا رو عوض میکنن میدن بیرون با 400 تا مدل تحت یک پلت فرم و میگن بزرگترین جهانیم
فرهاد
۲۴ دی ۱۳۹۲از نظرات کارشناسانه شما خیلی ممنونیم
خخخخخخخخخخخخ
zondar
۲۴ دی ۱۳۹۲F.A
واقعا تویوتا داره یه تکونی تو طراحی به خودش میده
mammad
۲۴ دی ۱۳۹۲ایول عجب طراحی جالبی داره
مثل همیشه تویوتا طراحی سنگین وبا ابوهت زده
لایک برتو تویوتا
Alpacino
۲۴ دی ۱۳۹۲طراحی عاااالیه اقا عاااالی
فرامرز
۲۴ دی ۱۳۹۲دوستان چند وقته میخوام این سوال رو بپرسم. اینجا مینویسم فقط به خاطر این که میدونم این پست زیاد خونده میشه. ببخشید غیر مرتبط هست.
فیبر کربن از نظر فیزیکی چه ویژگی هایی داره؟ استحکام و جنسش. میدونم چگالیش تقریباْ نصف چگالی آلومینیوم هست اما نمیدونم در مقابل ضربه میشکنه یا فرو میره یا …! یا مثلاْ لمس کردنش حس فلز بودن میده یا مثل پلاستیک یا حتی چوبه؟ ممنون.
علیرضا
۲۵ دی ۱۳۹۲کاملا مثل پلاستیکه…استحکام هم داره ولی اگر ضربه شدید باشه شکننده ست و بسیار هم سبک وزنه…من ورزشکارم و پاروهای قایقم جنس فیبر کربن هستن.
سجاد
۲۴ دی ۱۳۹۲بیشتر شبیح ماشینهای فرمول وان شده
حمید
۲۴ دی ۱۳۹۲کلا سوپرا همیشه خوب بوده ، واقعا دوس داشتنی بوده همیشه ، از چراغ مخفی دهه 90 بگیر برو جلو
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲فیبر کربن درونش پلاستیک کار شده . یعنی اگه بخوام تخصصی بگم رشته های کربن همراه با پلاستیک تقویت شده همراه با کامپوزیت و …… . البته این ماشین های سوپر اسپرت تماما از فیبر کربن نیستند یعنی همراه با آلومینیم هستند . به دلیل بیش از حد گران بودن فیبر کربن!!!!!!!!!!
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲یه مثالم اگه برات بزنم می توانم لامبورگینی سستو المنتو رو بگم که به دلیل استفاده از فیبرکربن گسترده(یعنی حتی تو موتورشم فیبر کربن کار کردند)وزنش 999 کیلو گرم است البته قیمتش هم تقریبا 2 میلیون دلاره!!!!!!!!!!
فرامرز
۲۴ دی ۱۳۹۲ممنون. یعنی هم خاصیت انعطاف فلزی رو داره هم مثل پلاستیک بعد از ضربه به فرم قبلیش بر میگرده؟ (قر و مچاله نمیشه؟) خدا کنه یه روز تکنولوژیش فراگیر بشه و با کمک پرینترهای سه بعدی بتونن به توسعه و تولیدش سرعت بدن. بعد خواص حرارتیش چطوره مثلاْ واسه درب موتور هم استفاده شده تو طراحی ها اما میتونه مثلاْ دماهای چند صد درجه رو تحمل کنه؟ البته چون کامپوزیتی هست امکان پایین آوردن کیفیتش مخصوصاْ تو فرغون سازی ها زیاده!!!
احمد.ف
۲۴ دی ۱۳۹۲اون مقدار که من می دونم فیبر کربن له نمیشه و میشکنه (در مسابقات فرمول ۱ باله ها فیبر کربنی است که دیده می شه می شکنه و له نمیشه) همچنین انواع مختلفی هم داره روشهای تهیه مختلفی هم داره که در خصوصیاتش تاثیر داره.
carbonado aventador
۲۴ دی ۱۳۹۲الان یکی از مهمترین کار های مهندسین فیبر کربن مقاومت سازی اون در مقابل تصادف است که خیلی هم روش تحقیق و پژوهش می شه!!!!!!!!!
احسان(احسان سابق)
۲۴ دی ۱۳۹۲اینکه انگار ماشین بتمنه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۴ دی ۱۳۹۲درود.
یجوریه.من خوشم نیامد.
کانسپت کیارو بیشتر خوشم اومد.البته نسبت به این.
ولی رینگاش قشنگه.
((( ایران و المان )))
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۴ دی ۱۳۹۲کشیدگیه دماغه ی جلوش شبیه وایپر میومنه.
((( المان ، پدر صنعت خودرو )))
امین
۲۴ دی ۱۳۹۲پوزه جلوش بیشتر شبیه ماشین های فرمول 1 میمونه.
zondar
۲۴ دی ۱۳۹۲F.A
هواکش هاش چقدر جالب
معلومه تویوتا
خیز بلندی برای 2014 برداشته
فرامرز
۲۴ دی ۱۳۹۲با نظرت کاملاْ مخالفم. نمیدونم چرا ولی این خیلی حرفه ای تر به نظرم میاد و از کنار خیلی تیپش به فراری میخوره. البته رنگش هم تاثیر داره. راستی آواتار نو مبارک!
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ دی ۱۳۹۲درود.
خواهش میکنم.
ماکه به شما گفتیم بیا به جیمیل ما سر بزن ، نیامدی.
من کامارو و چارجر و موستانگ و چلنجر رو بیشتر دوست دارم.
بعد اینها وایپر و بعدش کوروت.
تونستی حتما به جیمل ما سر بزن.
((( MILADOLF.G65AMG@GMAIL.COM )))
محمد
۲۴ دی ۱۳۹۲برو باو میلاد این یه اعلام خطره به بنز…امسال دوباره بزرگترین خودروساز دنیا تویوتا میشه و بنز باید تو حسرت رسیدن به گرد پاش بشینه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ دی ۱۳۹۲درود.
محمد خسته شدم از بس توضیح دادم.
باباجان تویوتا باید با جنرال موتورز و فولکس واگن مقایسه
بشه.تویوتا یک برند معمولیه و اصلا قابل مقایسه نیست با
بنز.شما باید لکسس را با بنز مقایسه کنی.متوجه شدی؟؟؟
فولکس هم قول اینکه در سال 2018 خودروساز اول دنیا بشه را
داده.مطالعه کن.مطالعه کن.
((( ایران و المان )))
((( المان : مهد خودروسازی دنیا )))
امین
۲۵ دی ۱۳۹۲میلاد جان از کارت خوشم اومد. داری طرفدار جمع میکنی تا اگر بحثی برای مقایسه بین ماشین های المانی با ماشین های دیگه شد کم نیاری.
خودتم که لیدر شدی
.
.
فقط زیادیش نکن که قسمت نظر دهی رو خراب میکنه.
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ دی ۱۳۹۲درود.
امین جان کاملا در اشتباهی.
اصلا اینطور نیست.
بعدشم من تو بحث ها کم نمیارم.چون برند و کشور مورد
نظر من اونقدر بزرگ و قوی هست که نخوام کم بیارم.به
اندازه ی خودش صاحب سبک هست.
زیاد و کمش دست من نیست.
موفق باشی.
((( ایران و المان )))
((( المان : مهد خودروسازی در دنیا )))
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ دی ۱۳۹۲راستی یادم رفت بگم که هر چی باشم ، کوچیک همه هستم.
((( ایران و المان )))
حمزه
۲۴ دی ۱۳۹۲بی انصافا عجب ماشینی ساختن. اووووووووففففففففففف… امیدوارم زودتر مشخصات فنیش بیاد بیرون ببینیم چه خبره؟!
رامتین
۲۴ دی ۱۳۹۲فوق العاده هست.
km
۲۴ دی ۱۳۹۲خیلی خوبه، تویوتا امسال از نظر طراحی داره بهتر میشه افت کرده بود… البته شاید نمای جلوش به تویوتا نخوره ولی ممکنه یه نوآوری برای تویوتا باشه
علیرضا
۲۴ دی ۱۳۹۲نمای بیرون آن خوب درامده ولی………..
ولی طراحی داخل را خراب کرده ببخشید از طرفداران شرکت تویوتا باید بگم که تویوتا دیگه ماشبن های جالبی نمیسازه باز هم ببخشید .
مصطفی
۲۴ دی ۱۳۹۲چه شرکتی هست این تویوتا کاش ماشین هاش به ما هم میرسید.
خدا رو شکر داره طراحی هاش هم خوب میشه
توفیقی
۲۴ دی ۱۳۹۲من ازکانسپت خوشم نمیاد.منتظر نسخه اصلی میمونم
محمد
۲۴ دی ۱۳۹۲عالیه…واقعا عالیه….نمونه نداره
کافر مقدس
۲۴ دی ۱۳۹۲عقبش خودـــه CHEVROLET MIRAY ــــــــــه
http://up.delkash.net/images/3ekg3187f7ujs8yqt5l7.jpg
http://up.delkash.net/images/p8rdu97dglt44tn06y7w.jpg
ولی میرای 2011 اومده بود . . . . .. گاز سوز هم بود و ….
کافر مقدس
۲۴ دی ۱۳۹۲عقبش عینا خوده Chevrolet miray ـه
پدال چه اشکالی داره که پست منو تایید نمیکنی!
mojtaba..designer
۲۴ دی ۱۳۹۲جناب توفیقی مدل کانسپت واسه این نیست که شما یا من اونو بخریم یا احساسی راجبش حرف بزنیم اینو من تو کامنت های شما و چند تا از دوستان عزیز دیدم تو این چند روز..
طرح یا مدل کانسپت به این نظر نمایش داده میشه که :
1-توانایی های کمپانی نشون داده بشه برای به رخ کشیدن قدرت ساخت و تولید
یا مدل های بلند پروازانه
2-یا مدل های آینده نگارانه ای هستش که واسه نسل های قدیمی تر اون ماشیه یا صرفا یه طرح تحقیقاتی محسوب میشه که تو سری های کمپانی از المان های طراحی و تکنولوژیش استفاده شه
یه احتمالی هم داره که اصلا طرح به کلی شکست بخوره.!!!!!
mojtaba..designer
۲۴ دی ۱۳۹۲اما در مورد این ماشین ..
در کل طراحی مبتکرانه ای داره . جذابه.
ولی به قول پدال لکسوسی تر طراحی شده که اونم فقط تو back show یا عقب ماشین این مورد به چش میاد.
اونم طبیعی هستش چون لکسوس بچه خود تویوتاس…
ولی هر چقر نیگا میکنم شباهتی بین این مدل با مدل های فراری پیدا نمیکنم.
دوستان فراری همیشه از مکتب طراحی انزو فراری تو طراجی هاش پیروی میکنه…
مثل مکنب فردیناد پورشه که همیشه تو ماشیناش هست…
این یعنی اگه هر کمپانی بخواد بطور رسمی از این المان ها کپی کنه که طرحش شبه کپی از کمپانی هایی باشه که زبان طراحی دارن به شدت تحت پیگرد قرار میگیرن..
حتی تا چند ساله پیش هیچ تیونری جرات نداشت فراری که تیون میکرد لوگوی فراری رو حذف کنه و به شدت تحت شکایت فراری قرار میگرفت…
ولی فراری تنها به تیونر های خاصی مجوز داده که وقتی تیون میشن لوگوی اون تیونر رو داشته باشن..
مثل منصوری..حتی نووتیک روسو یا dmc نمیتونن لوگوی فراری رو بردارن.
پس همینجوری نمیشه به تویوتا همچین بوهتونی زد…
esi
۲۵ دی ۱۳۹۲طراحی بیرونی عالی ولی طراحی داخلی مضخرف
محمد
۲۶ دی ۱۳۹۲ماشین واسه مسابقه طراحی شده مثل GT86 …. طراحی داخل این دو خودرو کاملا به ماشین های کلاس کوپه ی مسابقه ای میخوره….در کل من از داخلش خوشم میاد…جنسیس کوپه هم بیخودی اتاقش شبیه ماشین های سدان میمونه …بطوری که آدم اگه پشت ماشین باشه حس دیریفت و یک ماشین مسابقه ای بهش دست نمیده…ولی این مورد تو ماشین های تویوتا رعایت میشه
saeid
۲۵ دی ۱۳۹۲کیفیت یعنی تویوتا…..
سهند
۲۵ دی ۱۳۹۲تویوتا و لکسوس بی دردسر ترین خودروهای دنیا… آخ نمی گن
شاهین
۲۵ دی ۱۳۹۲e.scamp … رکورد دار جدید دیس لایک….
تویوتا همیشه محشره…
hrf
۲۵ دی ۱۳۹۲اقا میلاد شما خیلی ب تویوتا کم لطفی. اخه این کجا کانسپت کیا کجا؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۵ دی ۱۳۹۲درود.
من تویوتا رو دوست دارم.ولی از طرخ های فضایی و خوطوط شکسته خیلی بدم
میاد.
چون میتونست طراحیش بهتر از این باشه.بعدشم اصلا صحبت کره را نکن.فقط
پیشرفتشون قابل تحسینه.همین.
((( ایران و آلمان )))
((( آلمان : مهد خودروسازی در دنیا )))
مهرداد دریفت
۲۵ دی ۱۳۹۲بنظر من طرح زیبایی شده و خیلی مهندسی روش عمل شده دوستانی که میان احساسی نظر میدن باید بگم اصلا کارتون درست نیست . بیاید یاد بگیریم همه چیز رو بصورت تخصصی ببینیم و فنی . نه اینکه صرفا فلان برند هست باید بد گفته بشه راجبش . این خصلت خیلی بد بین ما ایرانی های خودراضی خیلی رواج پیدا کرده باور کنید همین مطلب رو توی یک فروم خارجی قرار بدند کلا نظرات راجب مسایل فنی و نقاط قوت و ضعف طراحیه و کسی نمیاد بگه اه چه اکبیره و فلا . چون اونجا واسه زحمات دیگران ارزش قایل هستند و این ماشین براش زحمت کشیده شده تا طراحی شده .. ممنون
احمد
۲۵ دی ۱۳۹۲حرفی واسه گفتن نذاشته شاهکاره
بنده خدا
۲۶ دی ۱۳۹۲سلام.دماغش شبیه مک لارنmp4