شرکت تویوتا از خودروی مفهومی FT-Me جدید رونمایی کرد. این محصول برقی با استفاده از سقف خورشیدی میتواند ۳۰ کیلومتر بر پیمایش کل خود بیفزاید.
در دنیایی که شاسی بلندها طرفداران بسیار زیادی دارند، تویوتا فرصت را برای معرفی یک خودروی بسیار کوچک با نام FT-Me مناسب دیده است. این خودرو حتی کوچکتر از محصولات kei بازار ژاپن است و طولی کمتر از ۲.۵ متر دارد که حتی کوتاهتر از اسمارت فورتو نسل اول به نظر میرسد. تویوتا ادعا میکند ابعاد FT-Me به حدی کوچک است که برای پارک کردن آن فقط به نصف فضای یک خودروی عادی نیاز خواهد بود.
هاچبک برقی و جالب تویوتا از سقف خورشیدی برای شارژ بهتر باتری سود میبرد. در یک روز آفتابی، تویوتا FT-Me میتواند شارژ کافی برای پیمایش ۳۰ کیلومتری را داشته باشد هرچند تویوتا اشارهای به ظرفیت باتری و حداکثر شعاع حرکتی خودروی خود نکرده است. با اینکه FT-Me از جزئیات طراحی جالبی سود میبرد اما قطعاً ظاهر آن باب میل همه نخواهد بود. ژاپنیها اظهار میدارند خودروی موردبحث به گونهای مهندسی شده که نوجوانان ۱۴ ساله در برخی کشورهای اروپایی بدون نیاز به گواهینامه امکان راندن آن را داشته باشند. به این ترتیب نسخه تولیدی FT-Me به عنوان یک چهار چرخه و مشابه محصولاتی از جمله سیتروئن آمی، اوپل راکس ای و فیات توپولینو عرضه خواهد شد. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، چهار چرخه های یاد شده حداکثر قدرت ۸ اسب بخاری و وزن ۴۲۵ کیلوگرمی دارند و حداکثر سرعت آنها نیز به ۴۵ کیلومتر در ساعت محدود میشود.
رینگهای ۱۴ اینچی تویوتا FT-Me با لاستیکهای سایز ۶۰/۱۸۵ همراه شده است. اورهنگ های خودروی جدید تویوتا جزو کوتاهترین اورهنگ های خودروهای موجود در بازار است و دوربینهای جانبی نیز بجای آینههای سنتی جلبتوجه میکنند. چراغهای جلو و عقب در ارتفاعی بالاتر از اکثر خودروها قرار گرفتهاند و نسبتی غیرعادی در مقایسه با بدنه دارند و از طراحی مشابه یکدیگر استفاده میکنند. همچنین به نظر میرسد تنها بخشی از شیشههای جانبی بزرگ خودرو قابل باز شدن هستند.
تویوتا میگوید FT-Me مناسب رانندگی با ناتوانیهای جسمی و حرکتی است و از کنترلهای دستی روی فرمان برای گاز و ترمز استفاده میکند تا نیازی به پدالهای سنتی نباشد. به همین خاطر نیازی به تغییرات بعدی برای افراد معلول نخواهد بود. مزدا نیز روش مناسبی را روی میاتا پیاده کرده تا چنین افرادی نیز بتوانند از رانندگی لذت ببرند. ژاپنیها هنوز اشارهای به برنامه خود جهت عرضه FT-Me نکردهاند هرچند باید گفت میزان مصرف انرژی این خودرو در مقایسه با یک خودروی برقی مرسوم سه برابر کمتر است و به دلیل استفاده وسیع از مواد بازیافتی در تولید آن، میزان کربن تولیدی نیز ۹۰ درصد کاهش یافته است. درصورتیکه FT-Me در اروپا عرضه شود جایگاهی پایینتر از آیگو ایکس به عنوان کوچکترین خودروی تویوتا در قاره همیشهسبز خواهد داشت.
پیام
۲۷ اسفند ۱۴۰۳برندها ها تا اونجایی که میتونن باید از خودروهای الکتریکی حامیت کنن. مشکل آلودگی هوا به راحتی قابل هست هست و فقط زیاده خواعی باعث میشه انسان سمت سوخت فسیلی بره. مشکل جدی میکروپلاستیک هست که فعلا هیچ راهکار قابل توجهی براش نیست!
حسین دهمرد
۲۷ اسفند ۱۴۰۳والا طبق استاندارد های این ماشین که یه موتور ۱۲۵ از ژاپن همین پرفورمنس رو ارائه میکنه با مصرف صدی ۲ لیتر . و البته که مشکلات باتری و داستان های خاص خودش رو هم نداره
nima.jdm
۲۷ اسفند ۱۴۰۳بنظر من بهترین کاری که میتونن بکنن اینه از خودرو های هیبریدی حمایت کنن
چون خودرو های تمام الکتریکی هم مشکلات باتری و این مسائل رو دارن
هرچند من خودم کلا با برقی و هیبرید مخالفم
ولی خب برای حفظ محیط زیست باید با ماشینای برقی و یا حتی هیبریدی کنار اومد
BMW is GOD
۲۷ اسفند ۱۴۰۳(مشکل آلودگی هوا به راحتی قابل هست هست و فقط زیاده خواعی باعث میشه انسان سمت سوخت فسیلی بره.)
قابل هست هست؟ کجا میری دکتر پیام با این عجله.
وقتی هیچی از دنیای امروز نمیدونی.
اگه مشکل هوا انقد راحت قابل حل بود که کار به اینجا نمیرسید بچه. قبل اینکه به دنیا بیای، حل شده بود و فراموش شده بود. چندین و چند ابعاد و پیچیدگی داره و حالاحالاها وقت میبره.
اگه با خرید ماشین برقی مشکل حل میشد ۲۰ سال پیش تمام دنیا اجبار میکردن که ماشینا فقط برقی باشن و درونسوز ممنوع بشه. معلومه که راهش این نیست.
nima.jdm
۲۷ اسفند ۱۴۰۳واسه حمل و نقل داخل شهر خوبه