تویوتا در نمایشگاه حملونقل توکیو ۲۰۲۳ از دو کانسپت برجسته با نامهای FT-Se و FT-3e رونمایی کرد.
ژاپنیها با معرفی کانسپت های متنوع در سال ۲۰۲۱ باعث سورپرایز افراد زیادی شده بودند. یکی از آن کانسپت ها محصولی اسپرت و برقی بود و نوید آیندهای اسپرت و بدون آلایندگی را میداد. حالا در نمایشگاه حملونقل ژاپن شاهد رونمایی از یک کانسپت جدید با نام FT-Se هستیم که یک خودروی دو نفره به شمار میرود و با نشان گازو ریسینگ شناخته میشود. این خودروی مفهومی از تناسبات یک محصول پیشرانه وسط و اسپرت سود میبرد.
کانسپت تویوتا FT-Se از رنگ بدنه جذاب نارنجی با سقف مشکی سود میبرد و ورودیهای هوای بزرگ در آن به چشم میخورند. البته بهصورت واضح نمیتوان گفت این خودرو نسخه نزدیک خط تولید از کانسپت سال ۲۰۲۱ است مخصوصاً اینکه تویوتا اشارهای به جزئیات قوای محرکه این کانسپت نکرده است. مدل قبلی دارای سقف تارگا جداشدنی بود درحالیکه FT-Se ظاهراً یک خودروی کوپه با سقف ثابت و دو بخش شیشهای جداگانه است. نکته جالب اینکه در برخی تصاویر شاهد حضور تویوتا FT-Se در پیست هستیم. این خودرو از بال ثابت بزرگ استفاده میکند و بنابراین تصور میکنیم ژاپنیها نسخه پیست محور FT-Se را نیز ساختهاند. از جمله ویژگیهای بصری این کانسپت میتوان به نوارهای نورانی کشیده در جلو و عقب اشاره کرد که باعث میشوند پهنای خودرو بیشتر به نظر برسد.
درست همانند بدنه که نسبت به خودروهای GR86 و سوپرا بسیار متفاوت کار شده است کابین نیز طراحی کاملاً جدیدی دارد. غربیلک فرمان یوغ مانند تویوتا FT-Se توسط نمایشگرهای مشابه گوشیهای هوشمند احاطه شده و راننده از طریق آنها به تمامی عملکردهای اصلی دسترسی خواهد داشت. همچنین پشت آمپرهای دیجیتالی پهن و تخت نیز در پیش چشمان راننده قرار دارند. هرچند تویوتا جزئیات این کانسپت را منتشر نکرده اما امیدواریم یک روز شاهد رونمایی از نسخه تولیدی آن باشیم. FT-Se میتواند نسخه مدرن MR2 در عصر محصولات برقی لقب بگیرد هرچند نباید زیاد امیدوار بود.
کانسپت دوم تویوتا در نمایشگاه حملونقل توکیو ۲۰۲۳ با نام FT-3e شناخته میشود که یک شاسیبلند کاربردیتر است و از قطعات مشترک با کانسپت FT-Se استفاده میکند. این خودرو از استایل متفاوتی نسبت به تمامی محصولات تویوتا سود برده ولی جزئیات فنی آن نیز در هالهای از ابهام قرار دارد. البته استایل تیز با نوارهای نورانی عریض و اسپویلر سقف شناور باعث شدهاند کانسپت موردبحث شبیه محصول سری bZ تویوتا برای سالهای آینده باشد.
یکی از ویژگیهای جالب این خودرو نمایشگرهای جانبی و بیرونی در دربها هستند که به راننده و سرنشینان اطلاعاتی همچون دمای کابین، کیفیت هوا و میزان شارژ باتری را اعلام میکنند. این نمایشگرها در ستونهای B و C جای گرفتهاند و احتمالاً دارای حسگرهایی برای تشخیص اثرانگشت هستند. همچنین با دقت در بدنه میتوان قرار گرفتن درگاه شارژ خودرو در سمت چپ را تشخیص داد.
خط سقف تویوتا FT-3e تقریباً تخت است و این امر نوید فضای سر زیادی را برای سرنشینان عقب خودرو میدهد. در بخش داخلی این کانسپت ۷ نمایشگر وجود دارد که شامل پشت آمپرهای دیجیتالی و نمایشگر مرکزی، دو نمایشگر عمودی در سمت چپ و راست فرمان و نمایشگر دوربینهای نصب شده بجای آینههای سنتی هستند. همچنین آینه وسط خودرو نیز به عنوان نمایشگر عمل میکند. طراحی داشبورد نیز به گونهای انجام شده که هدآپ دیسپلی در آن بکار گرفته شود. تنها دکمهای که متوجه حضور در آن کابین شدیم روی پانل دربها قرار دارد هرچند این کنترلها نیز ظاهراً از نوع لمسی هستند. تویوتا اشارهای به معرفی نسخه تولیدی FT-3e در آینده نکرده است. باید دانست حروف FT در این خودرو به معنی Future Toyota است اما این امر ضرورتاً به معنی تولید آن در آینده نخواهد بود. رقم ۳ نیز به معنی ابعاد کوچکتر FT-3e نسبت به bZ4X خواهد بود.
HessamS500
۴ آبان ۱۴۰۲این چرا شبیه اون ماشین چینی شده
فرشاد
۴ آبان ۱۴۰۲من فک کردم اولی جلوش شبسه پورشه میشن ایکس هس یکم
LAMBORGHINI
۴ آبان ۱۴۰۲زشته
Enzo Ferrari 2008
۴ آبان ۱۴۰۲ولی فکر کنم جای gr86 بگیره
Car love
۴ آبان ۱۴۰۲” کانسپت موردبحث شبیه محصول سری bZ تویوتا برای سالهای آینده باشد”
سوژه جدید 😂😂😂 البته این یکی چون از باتری کره ای استفاده میکنه قطعا بردش بهتره حداقل
amir
۴ آبان ۱۴۰۲خب این یعنی بدبخت شدیم و قراره آتیش بگیره
اتیش سوزی جگوار هایی که باتری ال جی استفاده میکردن هم سندش
parhamiof
۴ آبان ۱۴۰۲بسیار ادم طنزی هستی
TRD
۴ آبان ۱۴۰۲قشنگ حس و حالی که بعد دیدن این همه کانسپت پیدا کردی معلومه .
به زودی انبوهی از مدلای الکتریکی ژاپنی میاد تو بازار و تو هم برو از الان هر چی مای بیبی تو بازار هست بخر که استفاده کنی . فشار زیادی قراره بهت بیاد 😂
حسین
۴ آبان ۱۴۰۲سوژه به این میگن :
https://www.pedal.ir/hyundai/hyundai-rn22e-crash-hard-at-goodwood/
😂😂😂
لینک بعدی رو هم واسه ایجاد حرص مضاعف میذارم:
https://www.pedal.ir/magazine/10-fastest-cars-at-the-2023-goodwood/
قشنگ بخون لینک دوم رو سوبارو دوم شده :) هیوندا rn22e هم رفته تو یونجه ها😂
Killer
۴ آبان ۱۴۰۲هیچی دردناک تر از این نیست واسشون که برندشون بعد از صدسال تلاش و محصول ناموفق الان میخواد از باتری کره زی استفاده کنه! نمیدونن خوشحال باشن یا ناراحت بنده خداها🤣
phonix
۴ آبان ۱۴۰۲سرمایه گزاری چند میلیارد دلاری تویوتا روی باتری حالت جامد پاناسونیک رو چیکار کردی پس ؟
Killer
۴ آبان ۱۴۰۲فعلا که دست به دامن ال جی شده، ۲۰۰ ساله فقط داره هی جامد جامد میکنه 😂 ال جی رو بچسب
amir
۴ آبان ۱۴۰۲یادت نمیاد قبلا هم جگوار ال جی ال جی میکرد به غلط خوردن افتاد؟؟؟؟
parhamiof
۴ آبان ۱۴۰۲باتری جامد بیاد که برقیای کره ای و میزارن تو شهر بازی برای بچه های 4 ساله سکه بندازن تکون بخوره😂
فرشاد
۴ آبان ۱۴۰۲تویوتا میخواد واردشه
Killer
۴ آبان ۱۴۰۲مشخصه از اون سوپراسپرته که تو افغانستان ساخته شد الگوبرداری کرده
𝐀𝐥𝐢
۴ آبان ۱۴۰۲آخه تویوتا با اون همه عظمت واصالت بیاد از سوپر اسپرت افغانستانی کپی کنه؟
amir
۴ آبان ۱۴۰۲حالا خوبه دیروز تو اون پست تانکه سوپر اسپرت افغانستان رو یادت دادم وگرنه تا دیروز داشتی کنارشون از ناس های نابی استفاده میکردی
رضا
۴ آبان ۱۴۰۲تویوتا طراحیش دگرگون داره میشه کلن با برقی شدنش و نسبت به برقیا دیگه هم کانسپت هاش طراحی منطقی تری دارن.
نسخه های بنزینی هم دیدیم که چه طراحیایی داره. از جمله همین پریوس نسل جدید یا پرادو. از لحاظ فروش عالی بوده و عالی تر هم میشه.
TRD
۴ آبان ۱۴۰۲این همه کانسپت و طرح و برنامه برای خودروهای الکتریکی .
از هوندا و نیسان و سوزوکی و تویوتا و لکسوس و ….
اون وقت بیای بگی صنعت خودروی ژاپن مثل نوکیا عقب موندست 😂
عقب مونده ذهن تو و درک تو از دنیای خودروئه نه ژاپن 😂