تویوتا

پنج تویوتا اسپرت GR که از وجودشان خبر نداشتید؛ از GT86 تا سنچوری

درحالی‌که خودروهایی مثل GR یاریس و GR86 بسیار مشهور هستند، بخش گازو ریسینگ تویوتا مدل‌هایی هم ساخته که ناشناخته ماندند.

طی سال‌های اخیر، مدل‌های گازو ریسینگ تویوتا سروصدای زیادی به راه انداخته‌اند. GR یاریس بسیار تحسین شده و GR86 هم یکی از کوپه‌های ارزان‌قیمت هیجان‌انگیز بازار محسوب می‌شود. بااین‌حال، گازو ریسینگ از مدت‌ها قبل روی خودروهای تویوتا کار می‌کرده و قبل از اینکه در سطح جهانی به شهرت برسد، مدل‌هایی را ساخته که عمدتاً به بازار داخلی ژاپن محدود بودند و کسی از وجودشان خبر ندارد. در ادامه با پنج نمونه از این خودروها آشنا خواهیم شد.

تویوتا ۸۶ GRMN

در طول دوران تولید GT86، خیلی‌ها فریاد ساخت نسخه‌ای قوی‌تر را سردادند ولی پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی این ماشین هیچ‌گاه بیش از ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید نکرد. بااین‌حال، کسانی که در ژاپن زندگی می‌کردند و خوش‌شانس بودند، می‌توانستند در سال ۲۰۱۶ یکی از ۱۰۰ دستگاه نسخهٔ ویژهٔ ۸۶ GRMN را بخرند. البته این نسخه جهش بزرگی در قدرت نداشت و خروجی موتور را با تنها ۲۰ اسب بخار افزایش به ۲۲۰ اسب بخار رساند ولی بیشتر ارتقاءهای GRMN با تنظیم مجدد تعلیق روی شاسی متمرکز بود و مردان گازو ریسینگ با استفادهٔ گسترده از فیبر کربن روی کاهش وزن هم کار کرده و GT86 را حدود ۴۵ کیلوگرم سبک‌تر کردند. علاوه بر این، سیستم ترمز خودرو هم ارتقاء قابل‌توجهی را تجربه کرده و ضرایب گیربکس دستی نزدیک‌تر شدند. ۸۶ GRMN حدود ۳۵ هزار پوند قیمت داشت که تقریباً دو برابر قیمت GT86 معمولی در ژاپن بود.

تویوتا سنچوری GRMN

اگر رئیس تویوتا بودید برای خودروی شخصی خود چه مدلی را انتخاب می‌کردید؟ پاسخ «آکیو تویودا» به این سؤال، تویوتا سنچوری GRMN بود. تویودا در سال ۲۰۱۸ در صندلی‌های عقب یک سنچوری GRMN دیده شد و این تمام چیزی است که از نسخهٔ اسپرت سدان مجلل تویوتا میدانیم. این سنچوری اسپرت علاوه بر نشان‌های GRMN، با عناصری مثل اسپویلر فیبر کربنی، دیفیوزر اختصاصی و رینگ‌های BBS، ظاهری مسابقه‌ای به خود گرفته بود. تویوتا هیچ‌گاه جزئیاتی در مورد این خودرو منتشر نکرد و تصور می‌شود تنها یک دستگاه از سنچوری GRMN ساخته شده باشد.

تویوتا ویتز GRMN توربو

هرچند در سال ۲۰۱۸ اروپایی‌ها با یاریس GRMN از دست‌پخت گازو ریسینگ بهره‌مند شدند اما این خودرو اولین یاریسی نبود که از نشان GRMN بهره‌مند شد زیرا این افتخار به تویوتا ویتز تعلق دارد که اساساً نسخه‌ای از یاریس برای بازار ژاپن محسوب می‌شد. این خودرو که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، ویتز GRMN توربو نام داشت و از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. کالیپرهای ترمز چهار پیستونه در جلو، تنظیمات جدید سیستم تعلیق و رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی هم از دیگر ویژگی‌های ویتز GRMN بودند. از این نسخه تنها ۲۰۰ دستگاه ساخته شد.

تویوتا iQ GRMN

از iQ نه یکی بلکه دو نسخهٔ GRMN ساخته شد. نسخهٔ اول در سال ۲۰۰۹ با پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری جدید ۱۰۰ اسب بخاری iQ عرضه شد که در کنار یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی قرار گرفته بود. سیستم تعلیق سفت‌تر، ترمزهای دیسکی عقب بجای کاسه‌ای و رینگ‌های ۱۶ اینچی Rays هم از دیگر ویژگی‌های این نسخه بودند. از iQ GRMN تنها ۱۰۰ دستگاه ساخته شد. چندی بعد، در سال ۲۰۱۲ تویوتا فضایی برای نصب یک سوپرشارژر زیر کاپوت کوچک iQ پیدا کرد و GRMN سوپرشارژ را با ۱۲۰ اسب بخار قدرت به بازار فرستاد. تصور کنید خودرویی به‌اندازهٔ جعبه کفش با چنین قدرتی چه شتابی داشته است!

تویوتا مارک X GRMN

مارک X که در سال ۲۰۱۹ از روی خط تواید کنار رفت، اساساً پاسخ تویوتا به ب‌ام‌و سری ۳ در ژاپن محسوب می‌شد. در سال ۲۰۱۵ نیز تویوتا نسخهٔ GRMN را برای این خودرو ارائه کرد که هرچند نمی‌توانست پاسخی به ب‌ام‌و M3 باشد ولی هنوز هم ارزش این نشان را داشت. مارک X GRMN به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی مجهز بود که ۳۲۰ اسب بخار قدرت داشت. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی و دیفرانسیل لغزش محدود تورسن به چرخ‌های عقب منتقل می‌شد. از این خودرو ابتدا ۱۰۰ دستگاه ساخته شد و سپس در سال ۲۰۱۹ یعنی سال پایانی تولید مارک X نیز ۳۵۰ دستگاه دیگر از نسخهٔ فیس‌لیفت آن ساخته شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای
منبع
CarThrottle

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. bMw

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (52 ديدگاه)

    واقعا هیچ کدومشو نمیدونستم
    بجز gt86 نسخه Grmn و ویتز Grmn توربو که تو یکی از سایت ها دیده بودم الان یادم نمیاد

    موافقم 24
    مخالفم 5
  2. nima.jdm

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1128 ديدگاه)

    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2025/04/Toyota-GRMN-3.jpg
    سنچوری یه عالمی داره واسه خودش

    موافقم 39
    مخالفم 6
  3. Mohammad

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (49 ديدگاه)

    تویوتا واقعاً حرفی برای گفتن نمیذاره همیشه عالی بوده ، واقعاً همه ژاپن رو فقط با تویوتا میشناسن
    البته برند های قوی دیگه مثل میتسوبیشی ، هوندا ، نیسان و . . . هم هست ولی اصل کاری تویوتا عه
    همون طور که آرژانتین رو با مسی و پرتغال رو با رونالدو میشناسن .

    موافقم 31
    مخالفم 7
    1. ممد پایین

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (43 ديدگاه)

      واکنش نیسان، مزدا، میتسوبیشی و سوبارو
      🫠🫠

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. nima.jdm

        ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (1128 ديدگاه)

        لکسوس و اینفینیتی و اکورا

        موافقم 10
        مخالفم 1
    2. ممد بالا

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (43 ديدگاه)

      و هوندا

      موافقم 7
      مخالفم 2
    3. رضا جوان

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (7 ديدگاه)

      سوبارو. وای سوبارو من خیلی عاشق سوبارو هستم

      موافقم 6
      مخالفم 2
  4. Gh_camry

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (79 ديدگاه)

    جانم مارک اکس با تمام نسل های این ماشین تجربه رانندگی دارم بچه های زاهدان و بلوچستان که روندن میدونن چه شاهکاریه.
    البته برای ما یه مشکلی که داره فرمون راستشه چون تمام نسخه هاش فرمون راستن

    موافقم 20
    مخالفم 3
  5. Hf

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (63 ديدگاه)

    همشون خیلی عالین.
    ولی اون iQ یک چیز دیگست
    120 اسب بخار با موتور سوپرشارژ روی همچین ماشین کوچکی!

    موافقم 16
    مخالفم 3
  6. الکساندر

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1255 ديدگاه)

    سنچوری
    وای حاجی
    کلکسیونیه

    موافقم 21
    مخالفم 3
  7. khosrow

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2432 ديدگاه)

    سنچوری همون استایلی رو داره که همیشه دوست داشتم مرسدس S Class رو طراحی کنه ..

    موافقم 17
    مخالفم 2
  8. قدرت طهماسبی

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (61 ديدگاه)

    ایران بی بهره شد چرا ، تویوتا عالی

    موافقم 4
    مخالفم 2
  9. رامتین

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (3361 ديدگاه)

    تنها GR86 میشه گفت جذابه!

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. Taha Ayoobi

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5825 ديدگاه)

    86، عشق من

  11. نی نی

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (915 ديدگاه)

    آقا خانم غیر از هیوندای equus و اس کلاس که دکمه تنظیم صندلی شبیه دارن ماشینای دیگه ای با این شباهت هستن ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا