تویوتاجنرال موتورزچشم انداز

مقایسه خطوط تولید تویوتا و جنرال‌موتورز در سه دهه پیش!

تقریباً نزدیک به سه دهه پیش، یعنی در سال ۱۹۸۶ میلادی، هیئتی از سوی دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) آمریکا به همراه گروهی از متخصصان صنعت خودرو، برنامه پژوهشی گسترده‌ای را در رابطه با مسائل بنیادی این صنعت آغاز نمودند، وظیفه این پژوهشگران، بررسی مجموعه وظایف ضروری در رابطه با ساخت و تکوین یک خودرو بود. این وظایف هم عبارت بودند از: ارزیابی بازار، طراحی محصول، مهندسی دقیق، هماهنگی زنجیره عرضه، عملیات کارخانه‌های منفرد خودرو در سرتاسر دنیا و… از همین رو، مدت‌زمانی در حدود ۵ سال و مبلغی معادل ۵ میلیون دلار صرف انجام این پروژه شد و در پی آن از حدود ۹۰ کارخانه مونتاژ هم در سرتاسر دنیا بازدید به عمل آمد تا بلکه درک بهتری از نیروهای دخیل در این صنعت به دست آید.

gm-toyota
همان‌طور که گفته شد، بازدید از کارخانه‌های مونتاژ یکی از کارویژه های اصلی این گروه بود و از آنجایی هم که قلب صنعت خودرو در مجموعه مونتاژ آن می‌تپد، لذا این بخش از اهمیت بسزایی در تکوین کیفیت نهایی یک محصول برخوردار است، اگر مجموعه عملیاتی که در این مکان جهت سرهم‌بندی قطعات صورت می‌پذیرد ناهمگون و متشتت بوده و با فن‌آوری‌های روز دنیا همخوانی نداشته باشد بالطبع کیفیت خودرو هم به‌شدت افت می‌کند و در این بین، فرقی هم نمی‌کند که کمپانی مربوطه جنرال‌موتورز باشد و یا مرسدس بنز و…

از مهم‌ترین مجموعه‌هایی که توسط این گروه تحقیقاتی، مورد بازدید و سنجش قرار گرفت کمپانی‌های معروف جنرال‌موتورز و تویوتا بودند که اولی وارث سیستم تولید انبوه‌ای بود که از فورد به‌جای مانده بود و دیگری هم نماینده سیستم تولید نابی بود که مبدع و پایه‌گذار آن نیز خودش بود (در مورد تولید انبوه و ناب هم پیش از این، در سلسله مقالاتی به تفضیل سخن گفته‌ایم). جمع‌بندی حاصل از این دیدار هم به‌طور خلاصه در سطور ذیل آمده است. پیش از خواندن آن، این مطلب را می‌خواهم خدمتتان عرض کنم که امروزه و پس از گذشت حدود سه دهه، شرکت جنرال‌موتورز از آن اوضاع درهم و نابسامان بسیار دور و عملکرد آن نیز به لحاظ کیفی تا حد زیادی به برخی از همتایان ژاپنی‌اش، ازجمله تویوتا نزدیک شده است و هیچ بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور حتی از آن نیز پیشی بگیرد اما ازآنجایی‌که شیوه مدیریت و سازمان‌دهی خودروسازان ما، در دهه دوم قرن بیست و یکم، از سه دهه پیش جنرال‌موتورز، اگر عقب‌تر هم نباشد جلوتر نیست! این نوشته تلنگری است به ذهن آنانی که به ارتقاء این صنعت می‌اندیشند و آرزومند اعتلای کمی و کیفی آن در این سرزمین هستند. حال وقتش رسیده که گزارش‌های آن هیئت را تقدیمتان کنیم.

fremontcolorpics-6
تولید انبوه تمام‌عیار: کارخانه فرامینگ هام جنرال‌موتورز
ارزیابی ما در سال ۱۹۸۶ میلادی از کارخانه فرامینگ هام (FRAMINGHAM) جنرال‌موتورز آغاز شد. این کارخانه مونتاژ در ماساچوست و در چند مایلی جنوب مقر ما در بوستون واقع شده است. انتخاب فرامینگ هام به دلیل نزدیکی آن نبود، بلکه از آن رو بود که ما حدس می‌زدیم کارخانه مذکور همه ویژگی‌های تولید انبوه را عینیت بخشیده است.

fremontcolorpics-4
در خود کارخانه، اوضاع چنان بود که انتظار داشتیم: نمونه‌ای تمام‌عیار از تولید انبوه با همه اختلال‌هایش. ما بررسی خود را با راهروها شروع کردیم و تا بررسی خط مونتاژ ادامه دادیم. همه راهروها پر بود از کسانی که آن‌ها را کارگران غیرمستقیم نامیده‌ایم، کارگرانی که منظور از وجودشان ارائه خدمات به کارگران خط تولید است؛ مانند تعمیرکارانی که وظیفه‌شان حل مشکلات مربوط به ابزارهاست، تعمیرکاران و کارگران انبار موجودی. هیچ‌یک از آن‌ها به‌راستی ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنند و شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از شیوه‌های دیگر وظایفشان را به انجام رسانند.

FRAMINGHAM
سپس به بررسی خود خط تولید مشغول شدیم. مجاور هر سکوی کار، توده‌های کالا انبارشده بود (که در برخی موارد هفته‌ها طول می‌کشید تا موجودی آن تمام شود). جعبه‌ها و روکش‌های موقت که دیگر بلااستفاده بود، دور و بر هر سکوی کار پراکنده بود. تقسیم کار در خط مونتاژ از نظر میزان حجم کار برابر نبود، به‌طوری که برخی کارگران مجبور بودند دیوانه‌وار کار کنند تا حرکت خط ادامه پیدا کند و برخی دیگر آن‌قدر فرصت داشتند تا سیگاری دود کنند یا حتی روزنامه‌ای بخوانند! به‌علاوه در برخی قسمت‌ها، بر سر اینکه چه کسی قطعات ناجور را به خودروهای در حال مونتاژ الدزموبیل سی‌یرا نصب کند، با یکدیگر جروبحث می‌کردند. البته قطعاتی که کلاً ناجور بود بدون تأمل به قوطی زباله پرتاب می‌شد.

GM-Assembly-Pontiac-GTO-Bestride
در پایان خط با چیزی مواجه شدیم که چه‌بسا بهترین گواه بر وجود تولید انبوه است: محوطه وسیعی پر از خودروهای تمام شده که هر یک عیوب بسیار داشت. همه این خودروها قبل از اینکه سوار کشتی شوند، باید تعمیر می‌شدند. وظیفه‌ای که بسیار وقت‌گیر بود و غالباً به تمام و کمال صورت نمی‌گرفت، چراکه اکنون بسیاری عیوب در زیر لایه‌های قطعات و مبلمان مخفی بود.

1959-Chevrolet-assembly-line-b
وقتی برمی‌گشتیم تا درباره یافته‌هایمان با مدیران ارشد کارخانه صحبت کنیم، به دو نشانه دیگر از تولید انبوه برخوردیم: تعداد زیادی بدنه که آماده بودند سفر خود را به اتاقک نقاشی و از آنجا به خط مونتاژ آغاز کنند، همچنین ذخایر کلان قطعه که بسیاری از آن‌ها هنوز در واگن‌هایی بود که آن‌ها را از سازنده قطعات جنرال‌موتورز از دیترویت حمل می‌کرد.

GM-Framingham-Car-Bestride
سرانجام برای توصیف نیروی کار فرامینگ هام «دلسرد» تنها کلامی است که می‌توان گفت! از آغاز بحران صنعت آمریکا در ۱۹۷۹ میلادی، کارگران این کارخانه، شش دفعه از کار معلق شده بودند و به نظر می‌رسد آن‌ها امید چندانی ندارند که کارخانه بتواند در مقابل امکانات تولید ناب (ژاپنی‌ها) واقع در کرانه غربی آمریکا مدت زیادی دوام آورد.

vert_a_pac_railcar
تولید ناب تمام‌عیار: کارخانه تاکائوکای تویوتا
گام بعدی ما، کارخانه مونتاژ تاکائوکا (TAKAOKA) در تویوتا سیتی است. تجهیزات این کارخانه که متعلق به سال ۱۹۶۶ میلادی است، همانند فرامینگ هام که در سال ۱۹۴۸ میلادی ساخته شد، نه خیلی قدیمی نه خیلی جدید است. این کارخانه در سال ۱۹۸۶ میلادی تعداد زیادتری روبات برای جوشکاری و نقاشی داشت ولی تجهیزات جنرال‌موتورز، وقتی که مدل‌های جدید GM-10 را می‌ساخت، فنّاوری برتری داشت، به‌طوری که جنرال‌موتورز برای مدل‌های مذکور، در خط مونتاژ نقاله‌هایی گذاشت که از طریق کامپیوتر هدایت می‌شدند.

23-Operations-5001
تفاوت‌های تاکائوکا و فرامینگ هام، برای کسی که با منطق تولید ناب آشنا باشد، درخور توجه است. در آنجا از خیل کارگران غیرمستقیمی که در جنرال‌موتورز دیده می‌شود، خبری نیست. هر کارگری که آنجا حضور داشت، واقعاً ارزش افزوده‌ای برای محصول ایجاد می‌کرد و این امر به‌راستی واقعیت دارد، چراکه اصلاً راهروهای تاکائوکا باریک‌تر از آن است که کسی بتواند در آن کار کند. فلسفه تویوتا در مورد میزان فضایی که برای یک تولید معین لازم است، درست مقابل فلسفه جنرال‌موتورز در فرامینگ هام است: تویوتا به حداقل فضای مورد نیاز اعتقاد دارد، به‌طوری که مکالمه رودررو کارگران راحت‌تر باشد و در این فضای کمینه، جایی برای انبار کردن موجودی در نظر گرفته نمی‌شود. در مقابل جنرال‌موتورز به حداکثر فضای لازم اعتقاد دارد، به‌طوری که در آن بتوان بر روی خودروهایی کار کرد که به کار دوباره نیاز دارند و نیز بتوان برای هموار کردن روند تولید، موجودی‌های کلان را نگهداری کرد.

TAKAOKA factory toyota 02
خط مونتاژ نهایی تفاوت‌های بیشتری را نشان می‌دهد. موجودی کالا در مجاور هر کارگر در تاکائوکا کمتر از یک ساعت بود. قطعات به‌طور پیوسته عرضه می‌شد و تقسیم کار توازن بیشتری داشت، به‌طوری که سرعت کار کارگران تقریباً یکسان بود. وقتی کارگری با قطعه معیوب مواجه می‌شد، آن را به‌دقت برچسب می‌زد و به محوطه کنترل کیفی می‌فرستاد تا قطعه جانشین آن را دریافت کند. کارگران کنترل کیفی، چراهای پنج‌گانه (FIVE WHYS) تویوتا را در مورد قطعه معیوب اعمال می‌کردند و از یک عیب تا رسیدن به منشأ اصلی آن، عیب‌یابی می‌شد و بنابراین عیب موردنظر دیگر روی نمی‌داد.

TAKAOKA factory toyota 1986 01
چنانکه خاطرنشان کردیم، هر کارگر خط تولید می‌توانست در صورت بروز یک مشکل سیم بالای سر خود را بکشد و خط را متوقف کند. در جنرال‌موتورز که تنها مدیران ارشد می‌توانستند خط را متوقف کنند، خط غالباً به دلیل مشکلات مربوط به ماشین‌آلات و ارائه قطعات متوقف می‌شد. در تاکائوکا که هر کارگر می‌توانست خط تولید را نگه دارد، خط، تقریباً هیچ‌گاه از حرکت باز نمی‌ایستاد. چراکه مشکلات از پیش رفع می‌شد و هیچ‌گاه یک مشکل برای بار دوم روی نمی‌داد.

l03_01_03_02_img03
در پایان خط تولید، تفاوت میان تولید ناب و تولید انبوه بسی درخور توجه بود: در تاکائوکا تقریباً هیچ محوطه دوباره‌کاری به چشم نمی‌خورد. تقریباً هر خودرو مستقیماً از خط تولید به‌سوی کشتی یا کامیون‌هایی که قرار بود آن‌ها را به خریدار برسانند، روانه می‌شد.

ما در راه بازگشت به کارخانه، باز هم به تفاوت‌های دیگر تاکائوکا و فرامینگ هام برخوردیم. در فاصله کارگاه جوشکاری و اتاقک رنگ و در فاصله اتاقک رنگ و خط مونتاژ نهایی از خیل بدنه‌های خودرو که منتظر نقاشی یا مونتاژ باشند، خبری نبود. همچنین اصلاً انبارهای قطعه به چشم نمی‌خورد؛ به‌جای آن، قطعات، ساعت به ساعت از کارخانه‌های عرضه‌کننده – جایی که آن‌ها را می‌ساختند – مستقیماً به خط تولید رسانده می‌شد. (در نخستین پرسشنامه ما که مربوط به ارزیابی کارخانه بود، پرسشی درج شده بود از این قرار که: «موجودی کالا تا چند روز در کارخانه می‌ماند؟» مدیر تویوتا در مقابل این پرسش، مؤدبانه پرسید آیا خطایی در ترجمه صورت نگرفته و منظور دقایق موجودی کالا نبوده است؟)

آخرین تفاوت جالب توجه تاکائوکا با فرامینگ هام در روحیه نیروی کار بود. گام‌های کار در تاکائوکا به‌وضوح سنگین‌تر بود. چنین نبود که کارگران زیر نگاه مراقب سرکارگر، حرکات لازم را انجام دهند، در حالی که ذهنشان هزار جای دیگر دور بزند. در تاکائوکا حس هدف‌دار بودن موج می‌زد و این عمدتاً به این دلیل بود که همه کارگران تاکائوکا، کارگران مادام‌العمری تویوتا بودند و در ازای مصونیت کامل شغلی که داشتند، نسبت به کار خود تعهد کامل احساس می‌کردند.

هنگامی که هر دو کارخانه ارزیابی شد ما جدول ساده‌ای که بهره‌وری و میزان دقت را در هر دو کارخانه نشان می‌داد فراهم کردیم.

کارخانه مونتاژ فرامینگ هام جنرال‌موتورز در مقابل کارخانه مونتاژ تاکائوکای تویوتا. سال ۱۹۸۶

  فرامینگ هام GM تاکائوکای تویوتا
ساعات کلی مونتاژ هر خودرو ۴۰.۷ ۱۸.۰
ساعات تنظیم‌شده برای مونتاژ یک خودرو ۳۱ ۱۶
عیوب مونتاژ در هر ۱۰۰ خودرو ۱۳۰ عدد ۴۵ عدد
فضای مونتاژ برای هر خودرو ۸.۱ مترمربع ۴.۸ مترمربع
موجودی قطعات (به‌طور متوسط) ۲ هفته ۲ ساعت

l02_01_01_01_img05
در خاتمه، می‌خواهم این مطلب را خدمتتان عرض کنم که تویوتا خیلی زودتر و سریع‌تر از بیشتر سازندگان گیتی، به سطح کیفی بسیار خوب در هر محصول نائل آمد و این امر هم از اواخر دهه ۷۰ میلادی آغاز شده بود و آنچه که این شرکت در دهه‌های بعدی، بر روی تولیدات خود انجام داد تنها تکمیل و ارتقاء این روند بود. بی‌شک خیلی از دوستداران خودرو با مدل‌های کارینا و کرونای ساخت دهه ۷۰ میلادی آشنایی دارند، خودروهایی که از کیفیت ساخت کم‌نظیری برخوردار بودند و از استهلاک بسیار پایینی هم بهره می‌بردند. برای بررسی بیشتر این موضوع، در اینجا نقل قولی از لی ایاکوکا مدیرعامل سابق فورد و کرایسلر را برایتان بازگو می‌کنم که نشان‌دهنده عمق فاصله کیفی تویوتاهای ساخت آن دوره با همتایانشان در کرایسلر بود، دوره‌ای که در آن، شرکت کرایسلر سخت در پی افزایش کیفیت محصولات خود بود:

هانس ماتیاس (مشاور کیفی شرکت کرایسلر) هر روز صبح که به کارخانه می‌رفت پنج دستگاه خودرو را به‌طور اتفاقی از خط مونتاژ بیرون می‌کشید، آنگاه تویوتای نو (مدل ۱۹۷۸ میلادی) را به کارخانه می‌برد و از کارگران می‌خواست که تفاوت‌ها را ببینند. چیزی نمی‌گذشت که سرکارگر می‌گفت ” کار ما خیلی افتضاح است “

مشاهده می‌کنید که در سال‌های نه‌چندان دور، کرایسلر که خودش یکی از پیشگامان و بزرگ‌ترین غول‌های این صنعت در دنیا و در عین حال، از مبدعان آن بود، جهت رفع معضلات کیفی خودروهای خود از روش‌های قیاسی فوق بهره می‌جست، روش‌هایی که جهت معطوف نمودن توجه کارکنان این شرکت به مشکلات و عقب‌ماندگی‌های موجود و نیز ارتقاء کیفی محصولاتش بود؛ اما آیا خودروسازان ما که از هیچ لحاظ با شرکت‌های معتبری همانند کرایسلر قابل‌مقایسه نبوده و نیستند، آن‌قدر تواضع دارند که از چنین شیوه‌هایی جهت بهبود کیفی محصولات خود استفاده کنند؟

l02_01_05_03_img02
منابع:
کتاب تولید ناب، بر اساس پژوهشی از دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT)، نوشته جیمز ووماک، دانیل جونز و دانیل روس
کتاب فراز و شیب، نوشته لی ایاکوکا، مدیرعامل اسبق فورد و کرایسلر
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۱۰۶ دیدگاه‌ها

  1. usa & japan

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (199 ديدگاه)

    حالا هی بیاین کره رو به رخ ژاپن بکشید….اینه داستان عزیزان من…دوباره بیاین در مورد تویوتا و ژاپن حرف بزنید آنچنان ***!!!!!
    اونایی که تا یه نفر از ژاپن تعریف میکرد میریختن سر کامنتش دیسلایک میدادن:دیگه حرفی داری؟برو عمو جان برو به جای پراید یه کریسیدا بگیر لاقل مطمئنی دنده عقب داره…

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. ali ayat

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (715 ديدگاه)

      چه ربطی داره دوست گل من اصالت داره که داره الان کره سطح پیشرفتش خیلی بالاست خوب داره خودشو تو بازار نشون میده مهم درصد پیشرفتشونه

      1. usa & japan

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (199 ديدگاه)

        یعنی ژاپن و بقیه ی برند ها منتظرن کره بهشون برسه؟خب البته که اونا هم دارن پیشرفت میکنن…منم با پیشرفت کاری نداشتم منظورم اصالت و کیفیت یک برند مطرح هست!اینکه بعد از یک سال دور فرمونش لاقل صاف نشه…اون حرفم بعد از آنچنان شوخی بود و حرف بدی نبود نمیدونم پدال چرا سانسور کرد…

        1. ali ayat

          ۲۷ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (715 ديدگاه)

          مگه من گفتم پیشرفت نمیکنن اونا هم پیشرفت میکنن ولی سرعتش منظورم بود

        2. mohsen

          ۲۷ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (1060 ديدگاه)

          بنده استادی داشتم ادبیات دینی عربی درس میدادن و میدن و و از مشاور های به نام هستن حالا بذارید اسنشونم بگم استاد حسین احمدی حالا خیلی هم معروفن تو زمینه کنکور و درس خوندن و کنکور ایشون وحشتناک به ادم روحیه میدن یه بار به من گفتن حسود نباش و به دیگران هم اگه میتونی کمک کن از نظر درسی حالا نفهمیدم کدوم برند رو گفتن گفت یه بار اروپایی رفتن یک کار خونه ژاپنی خواستن یه چیزایی یاد بگیرن این ژاپنی اومپ و همه جارو نشون دادو مو به مو توضیح داد کار که به پایان رسید به اروپایی ها گفت میدونم شاید بهم بخندینو فکر کنید میرید و همه چیو اجرا میکنید ولی یکسال طول میکشه این تاسیساتو را بندازید و من در عرض این یک سال 10 سال از شما جلو میفتم

      2. luis

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (611 ديدگاه)

        دوستم پیشرفت مهمه اول شدن خیلی سخته و نگه داشتن اولی خیلی خیلی خیلی خیلی سختره.
        این مقاله هم راجع به اصالت تویوتا نبود برادر راجع به مدریت صحیح و بی نقص تویوتا و اندیشه های مدریتی ناب تویوتاست که با اسب بخارو گشتاور نمیشه توضیح داد.
        خیلی ها مو میبینند ولی من پیچش مو
        کیلومتر شمار و رینگ 17 اینچ و اپشنو 300000 اسب بخارو 4444444 گشتاور خوبه ولی اصللللل نیست اصل یعنی نظم مدریت برنامه ریزی چیزی که ژاپن تو خودرو سازی داره و امریکا تقریبا در اکثر جنبه های جامعه بشری این قدرتو داره.

        1. luis

          ۲۷ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (611 ديدگاه)

          از طرفی دوست من کسی که مثل المان ژاپن امریکا در قله یا نزدیک قله ایستاده که دیگه نمیتونه سالی صد قدم بره بالا نمیتونن که تو هوا شناور وایسن همین که تویوتا بنز بی ام جنرال خودشونو اون بالا نگه داشتن سالها کلی حرفه مسلما کره که در رده پایین تره و در میانه کوه قرار داره هر هفته نسبت به هفته قبل بالاتر میاد
          ولی مهم نوک قلست اونجا هم هوا خیلی سرده هم اکسیژن کمه هم خیلی لغزندست و خودتو اون بالا نگه داشتن
          گاو نر میخواهدو مرد کهن.

          موافقم 1
          مخالفم 1
    2. luis

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (611 ديدگاه)

      گل گفتی دوستم من کرونا 77 کریسیدا 92 و… کلی تویوتا داشتم بینظیرن به معنای واقعی خودرو خانواده و دوستداشتنی.

    3. موسی

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (68 ديدگاه)

      تفاوت مهندسی 1986 المان و ژاپن
      المان: پورشه 911-944 -959 افسانه ای که هنوز ژاپن نمیتونه عینش رو تولید کنه
      بنز s500 که هنوز با قیمتای 70-80 میلبون تو ایران خرید و فروش میشه
      بنز sl500
      بی ام و ام سه و هزاران مورد دیگر
      ژاپن: تویوتا کریسیدا، وانت نیسان ابی
      البته مهندسی نیسان ابی از ام 3 و پورشه 959 بهتره
      چون کیفیتش بالاتره

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. بهزاد

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (2560 ديدگاه)

        کیارش جان کیفیت صحبت های شما هم بی شباهت به اون دوران جنرال موتورز نیست و هر روز در حال سقوطه.
        البته امیدواریم زمانی شما هم مثل جنرال تغییر رویه دهید تا کامنت های ناب تری را ببینیم.

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. موسی

          ۲۷ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          بهزاد جان چطوری ؟؟
          راستی هنوز از اون قضیه که ثابت کردم کامنتات بی پایه اساسه ناراحتی ؟
          عیب نداره به جاش مطالعت رو بیشتر کن که دیگه شاهد کامنتای این چنینی از سوی شما نباشیم

      2. موسی

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (68 ديدگاه)

        برگی زرین از افتخارات تویوتا
        کمترین میزان ثبت اختراع و بیشترین کپی کاری ( سندش رو تو پست لکسوس ال ایکس ارایه دادم)
        نا ایمن ترین لوکس ساز طوری که در 2014 هیچ نماینده ای از لکسوس تو مطمینترین ها نبود ( سندش در اون پست ارایه شد )
        کمترین میزان وفاداری مشتریان ( سندش در اون پست ارایه شد)
        بیشترین میزان خرابی در بدو خرید طی امار جی دی پاور ( خرابی 90 روزه )
        بیشترین میزان فراخوان که البته به معنی نقص مهندسی نیست به معنی احترام به مشتری هست یعنی تویوتا از قصد ماشیناش رو خراب میسازه که بعدش فراخوان بده و به مشتری احترام بذاره
        کمترین میزان رضایت مشتریان از خرید ( سندش تو همین سایت هست )
        و هزاران افتخار دیگر
        قطب جنوب یه سیاره ای که دورتر از خورشیده برای بعضی دوستان جواب میده

        موافقم 1
        مخالفم 2
        1. Nissan...Japan

          ۲۷ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (36 ديدگاه)

          چند روز پیش تو همین سایت یه پستی گذاشتن که نشون میداد ایمن ترین خودروها در کلاس های مختلف از چ کشورایی هستن پیشنهاد میکنم اگه ندیدی یه نگا بندازی بعد بیای در مورد ایمنی خودرو های ژاپنی نظر بدی.

          موافقم 2
          مخالفم 1
        2. موسی

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          http://m.youtube.com/watch?v=mVEiKFsrSf4

          البته اینا همش نامعتبره، نظریات کسی که امثال رو نمیتونه بنویسه معتبره

        3. SR

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (4 ديدگاه)

          لطفا سایت پدال از ارسال نظریات عجیب و غریب بعضی از دوستان نظیر این دوست طنز نویسمون(موسی) جلوگیری کنه.
          حتما این کار پدال احترام به بقیه دوستانی هست که به پدال سر میزنند و حداقل اطلاعاتی در مورد دنیای خودرو دارند.

        4. موسی

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          Sr جان خیلی تابلویی که همون لوییسی
          لوییس جان حالا عیب نداره که ثابت شد حرفات بی پایه اساسه
          از این به بعد سعی کن بیشتر مطالعه کنی

          موافقم 1
          مخالفم 1
        5. موسی

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          شباهتای زیادی هست بین بچه های پدال و اهالی برره
          حداکثر ماشینی که روندین پراید بوده، هیچ مطالعه ای هم ندارید منم که سند رو میکنم نمیتونید جواب بدید و فقط سکوت میکنید
          دقیقا عین برره ایها که کیانوش حرف درست میزد مسخرش میکردن
          ادامه بدید دوستان
          الان اینجا تعطیله منم برم یه دوری بزنم ببینم عملکرد q5 تو برف چطوره
          شمام به طنزنویسیاتون ادامه بدید اهالی برره خخخخ

          موافقم 1
          مخالفم 1
      3. Nissan...Japan

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (36 ديدگاه)

        درک شما از ژاپن در حد همون نیسان ابیه

        موافقم 2
        مخالفم 1
        1. موسی

          ۲۷ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          من هم سند ارایه دادم که 2014 لکسوس هیچ نماینده ای تو خودروهای ایمن نداشته
          البته چون به ضررتون بود ندیدید

          موافقم 1
          مخالفم 1
        2. Nissan...Japan

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (36 ديدگاه)

          مدرکتون یکم تاریخ گذشته بود قرار نیس هر سال نماینده داشته باشه احتمال داره یسال عقب بمونه سال بعد جبران کنه حالا هی بچسب به ۲۰۱۴.

          موافقم 1
          مخالفم 1
      4. mohsen

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (1060 ديدگاه)

        عجب؟؟؟؟
        المانها خودشون همچین ادعاهایی ندارن
        تو پست قبلی گفتم با عقل و سند و مدرک میگید ولی نه تو این مملکت یکی 2 تا چیز بفهمه فکر میکنه عقل کله

      5. usa & japan

        ۲۸ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (199 ديدگاه)

        آقای نسبتا محترم…من هر چی سعی کردم جلوی خودمو بگیرم نتونستم هیچی بهت نگم…اون زمانی که تویوتا کریسیدا تولید میکرد شما هنوز…لا اله الا الله…آخه بچه من به تو چی بگم؟تو از کجا بلند شدی اومدی اینجا نظر بدی؟پدال چرا همچین نظراتی رو منتشر میکنی؟میدونی هم اعصاب بقیه به هم میریزه هم درگیری میشه…لامصب تویوتا چیز دیگه ای داره تولید میکنه بنز چیز دیگه ای.مغز چی دادن به تو؟ای خدا به بعضی از این ملت کی میخوای شعور و عقل سالم بدی؟شما احتمالا وام 25 میلیونی هم برای خودرو گرفتی دیگه! مردک اون موقعی که تویوتا کریسیدا تولید میکرد در نوع خودش بی نظیر و تک بود.جزء ماشینایی بود که هر کسی سوار نمیشد…تو اینقدر ناقصی که داری یه برند اقتصادی رو با یه برند لوکس حساب میکنی…معلومه بنز رو با تویوتا نمیشه مقایسه کرد…چی داری میگی تو؟…تویوتا ماشینی میسازه که بعد از 60 سال هنوز داره کار میکنه.ماشینی میسازه که ارزون باشه و قشر متوسط و پایین بخرن…ماشینی تولید میکنه که بدون دردسر میتونی تیونش کنی و درگ بزاری و افرود بری و آخ نگه.ماشینی که به صرفه باشه و یه آدم معمولی براش به صرفه باشه.تویوتا برای قشر معمولی هست.بنز برای قشر پولدار که میخوان کلاس بزارن و تشریفاتی باشن و بریز و بپاش دارن…و بیشتر برای افراد سرمایه دار و قشر بالا و متوسط رو به بالا ماشین میسازه.واسه تویوتا مهم اینه که یه بد بختی که رفته ماشینشو با این قیمت خریده پول تعمییراتشو نده چون نداره که بخواد بده.برای بنز مهمه که صاحبش جلوی بقیه پز بده و کلاس بزاره و بگه ما آره…برای کسی که پرستیژ میخواد…تو واقعا دلت میاد با یه بنز افرود بری و جامپ بزنی و تیونینگش کنی و دست به موتورش بزنی و همش روی کات اف دنده عوض کنی؟لاستیکاشو صاف کنی و…؟تویوتا ماشینی ساخت که موتورش جوری توان داشت که تا هزار اسب بخار قدرت رو تحمل کنه…کدوم موتوری همچین توانی رو داره؟روی موتور ef7 الان 8 ساله میخوان توربو بزارن و فقط 80 اسب اضافه تر بگیرن موتور میترکه!منفجر میشه!از 8 سال پیش هنوز نتونستن.تویوتا اینه.تو اصن چند سال داری؟یه ازمایش به نظر من برو بده نتیجشو به خونواده بگو فکری به حالت بکنن…خیلی اوضاعت خرابه.وانت نیسان ابی که شما میفرمایید بنز خاور رو با بارش میاد توی برف بکسل میکنه و 180 کیلومتر باهاش مسافت طی میکنه تازه اصلا عین خیالشم نیست.تکنولوژی 20 سال پیش با موتور 2400 و 4 سیلندر رو داره تازه با این کیفیت مسخره ی خودروسازان داخلی.تو اگر تونستی توان موتور 2400 سی سی بیست سال پیشو الان پیدا کنی جایزه داری.میتسوبیشی لنسر اوو رو نگا…اون نه لندکروز رو نگا…نه پاجرو رو نگا…نه همون پاترول رو نگا… به پای تویوتا سری 40 توی آفرود هیچ ماشینی در رده ی خودش بهش نمیرسه.بدون هیچ تقویت شیبی رو بالا میره که راننده اگر حرفه ای نباشه ماشینو چپ میکنه…
        راستی دارن وام خودرو میدن برو پراید ثبت نام کن از دستش میدی…فقط تیک گیربکس با دنده عقب رو بزن چون جزء آپشن هاست.تا اولین ماشینی که تجربه اش میکنی بتونی باهاش دنده عقب رفتن رو هم یاد بگیری..

        موافقم 1
        مخالفم 1
        1. Iman99

          ۱۷ آبان ۱۴۰۱
          سوابق: (1863 ديدگاه)

          تو آفرودر ها که آفرودر های اروپایی و امریکایی هستن که هیچ افرودر از هرجای جهنم دره ژاپنی که میخواد باشه از تویتا یا هرکدوم از هموطناس از همون جهنم دره
          به گرد پای افرودر های اروپایی و امریکایی کلا نمیرسه

          تو موتور ها هم جایی که موتور های تویتا کم میارن و نتلاشی میشن و نابود میشن موتور های v8 امریکایی روزشون شروع میشه و بالای ۱۰۰۰ اسب بخار رو مثل حلوا تحویلت میدن بدون اینکه آخ بگن و حتی روزانه هم قابل تردد و استفاده هستن
          ولی موتور مزخرف تویتا مزخرفه در برابرشون و نهای ۶۰۰ تا ۷۰۰ اسب بده بیشتر از اون دیگه قابل استفاده نیست و بدرد همون تیونر ها میخوره و متلاشی میشه و نابود میشه

          تو موتور های پرفپرمنس ها که بازم اروپایی ها و امریکایی ها سرامد هستن
          یعنی ما میبینیم که در همه چیز بهترین و اول اروپا و امریکا هستن که در همه چیز بهترین و اول هستن با فاصله زیاد و کسی به گرد پاشونم نمیرسه همه چیز هم از خودشونه
          نه مثل مقایسه اینجا که نویسنده پول گرفته تا از یه کارخونه ای تعریف کنه تازه همین مقایسه این مطلب همیم اصلا ملاک مقایسه ای نیست و حساب نمیشه
          چون بحث مونتاژ و مدیریت تولید و سیاست گذاری خط تولیده
          نه مهندسی
          اصل کار و ملاک معیار و فاکتور مقایسه
          مهندسی تمام عیار اروپایی و و امریکایی هست که با در نظر گرفتن معیار ها و و ملاک ها و فاکتور های برتری متوجه میشید که بهشت خدایی اروپا و امریکا بهترین و اول هستن از همه نظر در همه با فاصله زیاد بهشت خدایی و کسی به گرد پاشونم نمیرسه و همه چیز هم از خودشونه

          موافقم 3
          مخالفم 1
  2. Mohamad

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    یا خدا!! این تویوتا همه چیزش عجیب غریب و فوق العادست…
    پشت سر گذاشتن تمامی اون رکوردها و افتخارات فقط از این سامورایی های سخت کوش برمیاد.
    حتی توی ریز ترین و جزیی ترین مسائل هم برنامه ریزی و استراتژیک کم نقصی دارند.
    محصول ژاپنی تنها بوی کیفیت میده و بس

    1. great britain

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2862 ديدگاه)

      جالبه این کامنت های مقایسه رو فقط تو ایران میشه دید.
      بابا بس کنید.اینقدری که ما سر مقایسه یا برتری فلان خودرو جنگ و جدال داریم خوده کشورهای سازنده ندارن !!!!!!!!!!

  3. Rouzbeh

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    حالا ایرانیا خط تو لید ده سال پیشش تا الان هیچ تغییری نکرده هیچ تازه از محصولاتشم میدزدن

  4. صادق

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2117 ديدگاه)

    مرسی سام عزیز
    متنت در حد خط منتاژ تویوتا بی نظیر بود ;)

    1. سام

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم صادق عزیز،از اینکه متن فوق مورد توجه تان قرار گرفت بسیار خرسندم.
      ارادت

  5. Archi KHAN

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    عاغا همه ی ما ایرانی اون دنیا شهادت میدیم که خط مونتاژ ” ایران خررو” و “سای دست” اصلا متشتت نبود !

  6. مهران

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (191 ديدگاه)

    طرز تفکر 30 سال پیش ژاپنی ها واقعا جالبه
    آمریکایی ها با اون عظمتشون از اونا یاد میگیرن
    ما هم اون موقع خودرو سازی داشتیم نه تنها چیزی یاد نگرفتیم سیستم تولیدمون بدترم شده

    1. Iman99

      ۱۷ آبان ۱۴۰۱
      سوابق: (1863 ديدگاه)

      همین ژاپن همه چیزش از امریکاس که همونم به گرد پای خود اروپا و امریکا نمی‌رسه

      1. Iman99

        ۱۷ آبان ۱۴۰۱
        سوابق: (1863 ديدگاه)

        بالاترین کیفیت در همه چیز هم بازم از خود اروپا و امریکاس مثل همه چیزای دیگه که در همه چیز اول و بهترین هستن اروپا و امریکا و کسی به گرد پاشونم نمیرسه

  7. امیرحسین

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (335 ديدگاه)

    بی علت نیست که کرولا و کمری و لندکروز اینقدر پرطرفداران هستند و مشتریان دائمی دارند.آدمهایی رو میشناسم که فقط با تغییر نسل تویوتا ماشین عوض میکنند چیزی که در مورد کره ای ها شبیه شوخی هست
    بقول یکی از دوستان کره ای ها ظرف شش ماه دور فرمون صاف میشه و اتاق به صدا میفته و چرم صندلی پوست میندازه

    1. luis

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (611 ديدگاه)

      دوستم ماشین های کره در نوع خودشون خوبن و دنیای دیگه ای رو به ادم میدن اساسا دنیای کره و ژاپن همین تفاوت رو داره ژاپن ساده کم نقص پر دوام کره زیبا پر تجمل و مصرفی
      هر کدوم طرفدارهای خودشونو دارن و با هم در رقابت
      بله من خودم به شخصه ازرا 2008 بارها دیدم که داشبرد ترک داشته چیزی که شما در کریسیداهای 92 کرونا و کرولا های 92 در ایران به ندرت میبینید به راحتی میشه این مطلب رو در سایت باما چک کنید.
      ولی خواهشا در این مقاله به هیچ خودرو سازی توهین نشه.

    2. پيمان

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نه دوست کیفیت را با قیمت مقایسه میکنن، کره اى ها ده برابر ژاپنى ها ابشن رو ماشیناشون میزارن بعد ماشینو نصف قیمت ژاپنى ها میدن و البته با دیزاین و طراحى خیلى جدیدتر و قشنگتر

  8. luis

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (611 ديدگاه)

    در اول ممنونم از پدال عزیز که روز به روز داره بی نقص تر و بهتر میشه پدالی همیشه موفقه که از همه کشور ها و همه خودروساز ها تاریخچه و معرفی و…. بزاره و جانب دار هیچ برندی نباشه افرین پدال ممنونم از لطفت سر دبیر.
    دوم از سام کاویانی عزیز بابت ترجمه زیباشون تشکر میکنم و امیدوارم روز به روز موفق تر و کامیاب تر باشید.
    مقاله بسیار جالب علمی و کاربردی بود و درس های زیادی برای همه علاقه مندان به خودرو داشت چیز های حیاتی و اصلی در صنعت خودرو که با چشم و به صورت مستقیم قابل رویت نیست و در پس پرده قرار داره این جور مقاله ها دانش خودروهه کاربرانو بسیار بالا میبره و مطالب زیادی می اموزه
    حال خیلی ها که کمتر تعصبی ندارن متوجه میشن که دلیل کیفیت دلیل ناب بودن موتور های ساده و طراحی های ساده هیچ وقت نبوده و نیست
    کیفیت زایده ی نظارت و مدریت درسته
    حالا خیلی دوستان متوجه میشن که چرا کمری با اپشن ها و سرعت و شتاب کمتر نسبت به هم رده های خودش ولی باز هم پر فروش ترینه دلیلش طعم قهوه تویوتا نیست دلیلش نادانی خریداران نیست دلیلش سادگی و کم خرج بودن تعمیرات نیست دلیلش این همه ثابقه و ناب بودنه که از دهه ها پیش اجر به اجر روی هم گذاشته شده نه یک شبه
    دوستان من پیشرفت کردن در این حد در مقیاس جهانی یک شبه به دست نمیاد اگر چه یک شبه با یک سونامی یا یک تقلب امکان ریزشش وجود داره.
    به دیگر برند ها توهین نکنین هر انسانی سلیقه ای داره من عاشق تویوتام چون باش بزرگ شدم ولی چرا باید متنفر از بنز باشم؟؟؟؟ چرا متفر از پورش؟؟؟؟؟
    در اخر از پدال بزرگ خواهشمندم کامنت های دوستانی که قصد توهین دارن رو سانسور کن دوستانی که زیر مقاله لکسس ال ایکس می نویسن حجم موتور 56 لیتر قدرت 50 اسب بخار و…… این افراد بهتر از هر کسی به امور خودروسازی واقف هستن و از عظمت تویوتا و بقیه قول های خودروسازی دنیا خبر دارن ولی دوست دارن که جو مقاله رو خراب کنن و این وظیفه پداله که این اجازه را بشون نده
    مطمعنم که الان در این مقاله علمی اولین کاری که میکنه با یک اسم جدید در اول به منبع ایراد میگیره و میگه منبع فقط سایت کار اند درایور و سپس بحث فراخان های تویوتا رو باز میکنه تا ثابت کنه تویوتا چون فراخان میده کیفیت نداره و……
    و خیلی هم علاقه داره که مسائل عظیم مدریتی ابر کمپانی تویوتا رو از راه دور از پشت کامپیوتر یا موبایل تحلیل کنه و در اخر هم یک مهر مردودی به نام این ابر خودروساز بزنه.پدال جان هشیار باش مثل همیشه.

    1. سام

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،انجام وظیفه بود.

  9. احسان(احسان)

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    اول اینکه از دوست عزیزمون سام باید تشکر کنم که همچین مطلب خوبی رو جمع اوری کرده.
    این قضیه خیلی هشداردهنده هست.نه تنها برای خودروسازی.حتی برای تصمیمات شخصی خودمون هم این مطلب صدق میکنه.چند بار شده یک پزشک حرفه ای رو ببینیم و با خودمون بگیم شانس اورده که به اینجا رسیده یا اون سالی که وارد دانشگاه شده کنکور اسون بوده؟چند بار شده یک صنعتگر رو ببینیم و بگیم با کلاه برداری و موقعیت مناسب و … ماشین خوب سوار میشه؟شعار میدیم باید از دیگران الهام بگیریم اما وقتی نوبت خودمون باشه میشیم عقل کل و فکر میکنیم باید تمام افتخار رو به نام خودمون ثبت کنیم و حتی حاضر نیستیم از کسی درخواست کمک کنیم.فقط دور می ایستیم و کارهای گذشته رو انجام میدیم.
    فرهنگ امریکایی و ژاپنی و چینی در مورد سختکوشی زیاد صحبت میکنه.فرهنگ ما در مورد چی حرف میزنه؟فکر کنم خودم باید از اون نوجوون های امریکایی متوسط یاد بگیرم که بعد از مدرسه یا دانشگاه تو رستوران پیشخدمت وایمیستن تا حداقل در اینده کمتر گرفتار غرور و تکبر بشم و حداقل مثل مدیر عامل ایرانخودرو نشم

    1. سام

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم احسان عزیز،لطف داری شما

  10. سامان اذری

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (3199 ديدگاه)

    I❤JAPAN

  11. سیاوش

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (45 ديدگاه)

    ماشین های کره جنوبی خیلی شبیه به تلفن های همراه ساخت این کشور هست بعد از شش ماه هزار تا مشکل پیدا میکنه! دوستی دارم که تلفن همراه تعمیر میکنه تعریف میکرد وقتی میخوای قطعه ای از تلفن همراه ساخت کره جنوبی رو جدا و تعمیر بکنی با اون قطعه پنچ قطعه دیگه هم جدا میشه!!! در عوض از گوشی های ساخت ژاپن خیلی تعریف میکرد و میگفت کیفیت قطعات و ساختشون بالاست کلا بین محصولات ساخت ژاپن و محصولات ساخت کره جنوبی از نظر کیفیت خیلی فرق وجود داره!

    1. پویان

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (54 ديدگاه)

      گوشیهای ساخت ژاپن؟! یه سونیه که اونم کیفیت گوشیاش اصلا جالب نیست در مقایسه با کره ای ها.

      1. موسی

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (68 ديدگاه)

        بله دقیقا به همین دلیله که گوشیای ژاپنی به تاریخ سپرده شدن و سامسونگ پرفروشترین گوشی دنیاست
        مردم کلا جنس بی کیفیت دوست دارن
        خیلیاشونم چون خیرخواه هستن میخوان یه نونی به تعمیرکارا برسونن سامسونگ میخرن

        1. بهزاد

          ۲۷ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (2560 ديدگاه)

          کیارش جان تکلیفت با خودت روشن نیست، اگر کالایی پر فروشه خوبه یا بده؟
          ژاپنی ها که فروش خوبی در خودرو دارند پس چرا ذهنت اونجا درگیر انتخاب مردم نمیشه؟!
          هر کشوری یا شرکتی در هر دوره ای بنا بر توانمندی و تخصصش و هزینه ها در ساخت کالایی یا کالاهایی به سوددهی میرسه و بنا بر گواهی تاریخ به یک دوره ای خاص خلاصه شده و بعد از اون دچار سقوط میشه و همانطور که سونی به پایین کشیده شد نوبت به سامسونگ و … هم خواهد رسید و این دور همیشه میچرخه.

        2. luis

          ۲۷ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (611 ديدگاه)

          د مشکل همینه
          تویوتا پر فروشه چون ارزونه ولی بی ام پر فروشه چون خوبه
          تویوتا اوله تو جیدیپاور چون سادست ولی ائودی سومه چون کیفیت داره
          تویوتا تو ارزش برند اوله چون مردم گولشو خوردن ولی بنز تو ارزش برند دومه چون 100 سال ثابقه خوب به جا گذاشته
          تویوتا تو ثبت اختراع اوله چون چیزهای به درد نخور ثبت میکنه دایملر تو ثبت اختراع امسال بعد تویوتا دوم شد چون المانا مخ خودرو هستن
          تویوتا تو امنیت اوله چون امریکا تستا رو انجام میده و امریکا یار قار ژاپنه فولکس هم تو تست های امنیت سومه و رده بالاست چون امنیت خودروهاش خیلی خوبه و………..
          جالب اینه پشت همه اولی های تویوتا یک یا دوتا المانی هست تا در دهن بعضیا بسته شه اینقدر نگن چون فلانه پس اوله .

        3. موسی

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          لووییس خیلی باحالی جدا
          ده بار سند ارایه دادم که تویوتا کمترین ثبت اختراع رو داره
          بازم میگی تویوتا اوله تو ثبت اختراع ؟؟
          یه چیزایی که دوست داری اتفاق بیوفته رو به خودت میقبولونی در حالی که سر سوزنی حقیقت نداره

        4. شکوفه های کویری

          ۴ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (432 ديدگاه)

          سلام دوست گرامی. شما چه خاطره ی بدی از ژاپن داری ؟!!! . عزیزم واقعا خجالت آوره که کره رو با ژاپن مقایسه میکنی ، کره ای ها هم همچین اجازه ای به خود نمیدن که خودشون رو با ژاپن بزرگ مقایسه کنند. ژاپن در تکنولوژی و صنعت جای پدربزرگ کره حساب میشه و ژاپن همسطح آلمان و آمریکاست و میبینیم که کیفیت محصولات ژاپنی به مراتب بیشتر از آمریکاست. یه دنیا به اسم ژاپن قسم میخورن. واقعا زشته که لگن های کره ای رو با سلاطین ژاپنی و همچنین سامسونگ پر عیب رو با سونی ژاپن مقایسه کنی. چند وقت پیش تبلیغ یک فیلم سینمایی ساخت آمریکا رو دیدم در تلویزیون که قسمتی از فیلم در ژاپن ساخته شده بود و گوینده به ژاپن میگفت قلب تکنولوژی دنیا. موتور نیسان جی تی آر افسانه ای می ارزه به کل محصولات تولیدی کره. شما برین به موتور جی تی آر بیاندیشید که چقدر توان داره و بی نهایت اسب بخار میشه ازش گرفت، اونوقت موتور لامبورگینی رو تقویت کردن آتیش گرفت.

      2. Nissan...Japan

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (36 ديدگاه)

        از چ نظر جالب نیس؟

    2. moein

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (853 ديدگاه)

      سامسونگ خوب میفروشه چون فقط آبشنه الکی داره و برا هر سنی و هر تیپی گوشی می زنه از قیمت های مختلف
      اینم بگم که اگه بکار خودش اطمینان داشت سالی یه دونه مثل اپل می زد نه هر روز یه مدل با امکانات مختلف می ده بیرون دقتم کنید افت شدید قیمت پیدا می کنن یه روز می نی یه روز دوسیم یه روز….
      اینم اینجوری نونشو در میاره با فریب مردم

      1. amir

        ۲۹ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (137 ديدگاه)

        واقعا متاسفم برای شما با این طرز فکرتون که بدون یکصفحه مطالعه یک حرف خزعبل میزنیداولا در مورد گوشیای زیاد باید بهتون بگم که اپل در واقع در بازار موبایل به عنوان سازنده ی لوکس به حساب میاد و فقط گوشی با قیمت های بالا و در رده های بالا تولید میکنه و هر یک سال هم یک پرچمدار بیرون میده و اما در مورد سامسونگ سامسونگ برندی هستش که برای هر قشری از جامعه چه متوسط چه پولدار و چه خانواده های سطح پایین گوشی تولید میکنه و از این راه باعث میشه که تمام اقشار جامعه بتونن از لذت گوشی های هوشمند با کیفیت و امکانات بالا بهره مند بشن و اگر یکم فکر کنید میتونید بفهمید که دلیل گوشی های زیاد سامسونگ به همین علته که اونها باید تمام اقشار چه فقیر چه متوسط چه پولدار رو پوشش بودن و برای هر سلیقه ای مناسب باشن و اما در مورد پرچمدار های سامسونگ اگر در این مورد هم مطالعه داشتید الان باید میدونستید که پرچمدارهای ساسمونگ سری اس سامسونگ هستند که هر یکسال یکبار برای رقابت با گوشی های این رده معرفی میشوند و هر سال هم لقب پرفروش ترین گوشی اندرویدی رو به دست میارن پس این حرفتونم خزعبلی بیش نبود و سوما موردی که شما در موردش بدون مطالعه حرف زدید شرکت اپل هست شما اگر مطالعه داشتید میدونستید که تمام پردازنده های آیفون 6 و 6اس اپل توسط سامسونگ ساخته شده و توی بنچمارک ها هم بهترین امتیاز رو به لطف سامسونگ کسب کرده پیشنهاد من به شما اینه که تعصبو کنار بزارید و بجاش یذره مطالعه داشته باشید چیز بدی نیست امتحانش کنید

        1. moein

          ۱ دی ۱۳۹۴
          سوابق: (853 ديدگاه)

          دوست عزیز شما مطالعه کنید بسه فقط چند نکته
          1. اگه کار سامسونگ اینه که برای تمام افراد جامعه گوشی های مختلف و با کیفیت!!! تولید که پس هواوی و بقیه چیکارن
          2.داخل کشور ما که هرکی به هرکیه مردم فک می کنن اپل چیه و خیلی بیش از حد بزرگش کردن من خودم از دبی آوردم وقتی پولو چینج کردم برام افتاد 730 هزار تومان
          3.اگه گوشی آیفون رو شرکت سامسونگ تولید می کنه چرا خودش یه گشی در حد آیفون نمیزنه به اسم سامسونگ
          4.اپل با سامسونگ و توشیبا و … همکاری داره که حرکت درستیه که در تمام دنیا در انواع صنعت هم استفاده می شه همین ماشین یه نمونشه .
          فک کنم کلمه ی خزعبلی را هم با مطالعه تازه یاد گرفتی داداش

  12. مسعود

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (21 ديدگاه)

    مقاله خیلی خوب بود ممنون .

  13. پویان

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (54 ديدگاه)

    پدال این تو گمرک موندن ماشینای ایرتویا بخاطر رعایت نکردن قوانین ایران رو کار کن!! آخر الزمونه!

  14. DODGE

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (278 ديدگاه)

    با تشکر از نویسنده ی عزیز !
    عالی بود!

    1. سام

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (877 ديدگاه)

      لطف داری دوست عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه شما واقع شد.

  15. lmbx

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (284 ديدگاه)

    تشکر از اقای سامکاویانی بابت ترجمه بسیار عالی و مطلب مفیدشون. اتفاقا اگر اشتباه نکنم سال 1987 هم پورشه در حال ورشکست شدن بوده که با کمک همین ژاپنی ها تونسته الان به اینجا برسه مشکل اون موقع پورشه هم تقریبا همین مشکل جنرال موتورز رو داشته پورشه ماشین های منتاژ شدش مشکل داشته که چون استاد کار های ماهری داشته
    به رفع مشکلات میپرداخته که براشون خیلی سنگین بوده .یه روز یه شرکت فرانسوی به شرکتی ژاپنی سفارش یک میلیون قطعه میده ومیزان خرابی رو 3 قطعه در یک میلیون قطعه مشخص میکنه شرکت ژاپنی همراه یک میلیون قطعه سالم یه نامه به همراه 3 قطعه خراب تحویل میده و تو نامه مینویسه که(منظور شما از سه قطعه خراب را در یک میلیون قطعه نفهمیدیم
    به هر حال به همراه یک میلیون قطعه سالم سه قطعه خراب هم برای شما فرستادیم)
    یعنی اینا اصلا نمیدونن که خرابی یعنی چی!

    1. سام

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.شما درست می فرمایید،در همان دوران، پورشه یکی از مدیران تویوتا را به استخدام خود درآورده بود تا سیستم کیفی این شرکت را ارتقاء دهد.

      1. ali a.j

        ۲۷ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (740 ديدگاه)

        آقای سام کاویانی لطفا مطلبی درباره همین استخدام یکی از مدیران تویوتا برای ارتقاء سیستم کیفی پورشه در سایت پدال بزارید

  16. ali a.j

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (740 ديدگاه)

    تشکر از آقای کاویانی

    لطفا مطلبی را به فراخوانهای خودروسازان آلمانی در دهه ۸۰ و ۹۰ اختصاص بدهید

    1. سام

      ۲۷ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (877 ديدگاه)

      لطف داری دوست عزیز،در مورد همکاری پورشه با خودروسازان ژاپنی، فعلا شما را به منبع ذیل ارجاع می دهم :
      مجله ماشین،شماره 389 ،خرداد 1394 ،صفحات 30 الی 32 ،نوشته مهندس محمدرضا زرین.نام مطلب هم چنین است : چیزهایی که در مورد پورشه نمی دانستید.

  17. Rouzbeh

    ۲۷ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (171 ديدگاه)

    دوست عزیز موسی جان ظاهرا با تویوتا پدر کشدگی داری؟

    1. موسی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (68 ديدگاه)

      اتفاقا من هیچ مشکلی با تویوتا ندارم، به کیفیتشم ایمان دارم
      من هیچ وقت نمیگم کیفیت تویوتا بده
      ولی یه سری هستن که حرفای بی پایه اساس راجع به تویوتا میزنن
      من به شخصه به کیفیت تویوتا ایمان دارم و بهش احترام میذارم
      ولی بعضیا کاسه داغتر از اشن

  18. زافال

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    پلتفرم تویوتا ها مث هایلوکس و لندکروز 100 ساله عوض نشده. خیلی داره به تویوتا پرداخته می شه
    ژاپنی های دیگه هم کیفی سازن…خودروی کم کیفیت توشون پیدا نمی کنی

  19. احمد باقری

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    انصافا در نظم، مدیریت، بهر ه وری و …، ژاپن سرآمد هست.

  20. sina

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (103 ديدگاه)

    کلا این ژاپنیا همه چیزشون متفاوته و اکثرا اصولی و حساب شده ، تویوتا هم که دیگه نیاز به تعریف نداره…
    دوستی میگفت تو سفری ک به ژاپن داشتم تازه فهمیدم مدرنیته و فرهنگ ینی چی!
    البته ایشون به کشورای اروپایی و آمریکایی هم رفتن ولی میگف ژاپن واقعا مهد مدرنیته و تکنولوژیه و ملتین ک خیلی مبادی آداب و سخت کوشن .
    بجز صنایع به اصطلاح خودروسازیه ما ک بیشتر فرغون سازی میاد بهش تا خودروووو سازی بقیه کشورا دارن روز ب روز پیشرفت میکنن و جلو میرن ولی ما هنوز تو گیر و دار وام 25 میلیونی واسه پرایدیم و امثالهم……
    خیلی عقبیم از قافله خییلییی

  21. نيما

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    اى کاش با اوایل دهه ۷۰ مقایسه میشد
    و راستى هنوزم به نظر شما یه ماشین مثل کاپریس از هر نظرى با کریسیدا قابل مقایسس؟
    صندلى چرمى و برقى و دنده اتوماتیک و سوارى نرمتر و کروز کنترل و صندوق پران برقى و … که خیلى هاش و تویوتا تا سال ۲۰۰۰ استفاده نمیکرده اصلا مثلا دهه ۷۰ تویوتا کجا و دنده اتوماتیک کجا.
    یا حتى ابهت یه کاپریس خیلى بیشتره از تویوتا کریسیدا
    حالا یکم با کیفیت کمتر (که بازم خیلى بالاس به خصوص اوایل دهه ۷۰)

    1. موسی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (68 ديدگاه)

      نیما جان دو نکته شایان ذکره
      اولا شتاب شورولت کامارو 1978 با 170 اسب تو همه منابع 10 ثانیه ذکر شده نه 7.5

      http://www.autosnout.com/Car-Performance-Statistics.php?Specs&EditionID=1648

      http://www.autosnout.com/Car-Performance-Statistics.php?Specs&EditionID=1496

      میتونی ببینی بنز با گشتاور به وزن کمتر شتاب بیشتری داره دلیلش هم اسب بخار بیشتر هست
      قبل از اظهار نظر تحقیق کن

      1. نيما

        ۲۸ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (1651 ديدگاه)

        داداش شما z/28 مدل 1979 رو ببین که 175 اسب هست و شتابش 7.2 ثانیس به دلیل دیفرانسیل ضریب کوتاه 10.41 و گیربکس 4 دنده اتوماتیک 350 که کیت متفاوتى با 350 هاى معمولى داره. شما هم رفتى شتاب ضعیف ترین نوع کامارو رو درآوردى با 165 اسب. بله کامارو 145 اسب توى مدل LT بوده سال 1975 ولى سال 1969 مدل ZL1 هم بوده که 425 اسب بوده.
        که هنوزم خیلى از ماشینا توى شتابش موندن 4.5 ثانیه.
        من فکر میکنم انقدر از ماشیناى آمریکایى اطلاعات داشته باشم به خصوص کامارو که بدونم تو سال هاى مختلف شتاب و سرعتش چقدر بوده.

        1. موسی

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          حرفات خیلی عامیانس نیما
          سند ارایه دادم که حرفت اشتباهه بازم داری حرف خودتو میزنی ؟
          در ضمن جهت اطلاع شما، بنده مهندس مکانیکم
          پس مطمیمنا از امثال تو خیلی بیشتر سر در میارم

  22. دانیال

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (92 ديدگاه)

    ممنون از نویسنده واقعا عالی

  23. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (6507 ديدگاه)

    درود . سام عزیز من که وقت نکردم مطلب رو بخونم . اما گفتم ندید برای شما دیدگاه تشکر بگذارم . ممنون از وقتی که صرف این مطالب میکنی . فردا حتما میخونم . مطالبت واقعا اک و ناب هستند . بابت پافشاری هایی که قبلا روی یکسری از حرفام هم کردم عذر میخوام . تویوتا در 90درصد موارد ، واقعا حرف اول رومیزنه . دیدم نسبت به کلیه محصولات ژاپنی عالی بود اما الان با مطلب شما خیلی فنی تر و دقیق تر به عملکردشون . دیدشون . طرز فکرشون و …. نگاه میکنم . خوشحالم از اینکه دوستانی همچون شما و دیگر دوستان در این فضای دیجیتالی دارم . به امید موفقیت روز ازون شما در همه مراحل زندگیت و البته دوست گرامیت بهزاد .
    برادر کوچکتر شما :
    میلاد ساسانی .

    1. ali a.j

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (740 ديدگاه)

      سلام آقا میلاد
      چند ماه پیش { متاسفانه الان زمان دقیقش رو یادم نیست } جواب کامنت جنابعالی که درباره مقایسه فولکس واگن بیتل و یکی از مدلهای تویوتا بود رو با توهین دادم و اگه یادت باشه گفتم { پس بهتره برگردی به جاده آسفالت صاف }
      از اون موقع نتونستم از شما بابت اون حرف چرت و پرت و واقعا مزخرفم معذرت خواهی میکنم و الان از شما معذرت میخوام و امیدوارم که به بزرگی و بزرگواری خودتان من رو ببخشید

      1. ali a.j

        ۲۹ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (740 ديدگاه)

        متاسفانه اشتباه تایپی پیش اومد و به جای اینکه و واقعا مزخرفم معذرت خواهی کنم رو تایپ کنم , و واقعا مزخرفم معذرت خواهی میکنم رو تایپ کردم

    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۹ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (6507 ديدگاه)

      درود .
      خواهش میکنم علی جان . هرکسی شاید در مواقعی که ناراحته . حرفی بزنه . مهم نیست برادر.

  24. شهریار

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (175 ديدگاه)

    دست آقای کاویانی درد نکنه و خسته نباشید عرض میکنم خدمتتون…مطلب عالی و پر از اطلاعات مفیدی هست که دوستان میتونند ازش استفاده کنند…لطفا با جرو بحث های الکی محیط رو خدشه دار نکنید…حیفه…

    1. سام

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم دوست عزیز،لطف داری شما

  25. علی

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (205 ديدگاه)

    سلام
    به نظرم نویسنده اصلی مقاله دچار پیش فرض های غلطی از خودرو سازی آمریکا و جنرال موتورز بوده و این فرض ها و علایق باعث شده تا مقاله رو به جانبداری بره…
    به گونه ای که اگه یک نفر ماشین های جنرال موتور اون دهه رو ندیده باشه یا سوارشون نشده باشه قطعا درگیر برداشت های اشتباهی خواهد شد!!!
    به طور مثال استفاده هوشمندانه از عکس های سیاه و سفید لابلای عکس های مربوط به بخش جنرال موتور(البته باید مترجم مقاله پاسخگو باشه در مورد اینکه عکسها از مقاله اصلی کپی شدن یا قرار دادن عکس ها کار خودش بوده که در اونصورت میشه تا حدودی ازش چشم پوشی کرد) که ناخوداگاه باعث القای جو دلزدگی خواهد شد.
    البته صحبت من اصلا طرفداری از یکی از این دو برند نیست، صحبتم صرفا رعایت عدالته که با دیدن نمونه های واقعی در دنیای واقعی بسیارها تفاوت داره.

    1. سام

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (877 ديدگاه)

      با سلام
      دوست عزیز،این تحقیق توسط هیئتی از زبده ترین متخصصان دانشگاهی و صنعتی و با سرپرستی موسسه تکنولوژی ماساچوست (MIT) انجام شده است و کل هزینه های مرتبط آن نیز توسط شرکت های خودروسازی،عرضه کنندگان قطعات و دولت ها تأمین شده است. تمامی نتایج حاصل از این تحقیق هم در یک کتاب 400 صفحه ای به نام THE STORY OF LEAN PRODUCTION یا تولید ناب منتشر شده است که آنچه در بالا آمده تنها بخش کوچکی از آن است. تمامی داده های موجود در این کتاب هم جز به جز و با نمودار مشخص شده است و هیچ دلیلی هم ندارد که دانشگاه معتبری مثل MIT که جز صد دانشگاه برتر جهان است خلاف واقع بگوید و بی سند و مدرک ارزش برندی را بالا ببرد و یا دیگری را پایین آورد،چون این پژوهش اصولا به درخواست خودروسازان سراسر دنیا، علی الخصوص آمریکایی انجام شده است و آنها بر عکس خودروسازان ایرانی نه به دنبال توجیه اعمال خلاف خود هستند و نه از اصلاح و انتقاد می ترسند. پس اینکه این پژوهش را با تحقیقات ادارات ایرانی مقایسه کنیم تا حدی بی انصافی و قیاس مع الفاروق است،فکر کنم شما خودتان بهتر می دانید که چه نوابغی در ادرات مان مشغول به کارند! و چه خروجی درخشانی هم دارند و…..آنطور که بنده می دانم اصولا در آمریکا و غرب وحتی برخی از کشورهای همجوار، هر دلاری که خرج می شود کلی حساب و کتاب دارد و اینطور نیست که یک مشت آدم کم سواد و هنرپیشه دور هم جمع شوند و بدون زحمت و با کپی و تقلب از دستاوردهای دیگران،یک تحقیق فرمالیته را بیرون بدهند که چند ماه بعدش هم روانه سطل آشغال شود! گذشته از آن،بخشی دیگری از این متن هم از کتاب فراز وشیب نوشته مدیر عامل سابق کرایسلر استخراج شده است و این شخص خودش یک آمریکایی است و نه یک ژاپنی و باز هم دلیلی ندارد که محصولات خودش را بکوبد و تویوتا را عالی جلوه دهد.اتفاقا این شخص در بخشی از کتاب خود شدیدا مخالف تجارت آزاد است و خواهان سخت گیری بر ورود خودروهای ژاپنی است.در خاتمه،تأکید می کنم که این داده ها مربوط به 30 سال پیش است و وضعیت امروز جنرال موتورز قابل مقایسه با آن زمان نیست،نمونه اش کادیلاک است که عرصه را سخت بر آلمانی ها و ژاپنی ها تنگ نموده است و دیگر اینکه در آمریکا و غرب و ژاپن و کره و حتی چین برخلاف کشورمان رابطه قوی بین صنعت و دانشگاه وجود دارد و صنایع از لحاظ مالی دانشگاه ها را ساپورت می کنند و در عوض از داده های آن جهت ارتقاء بهره وری و بهبود کیفی محصولات خود استفاده می کنندو پژوهش های فوق هم بخشی از این تعامل بین دو نهاد است.

      1. علی

        ۲۹ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (205 ديدگاه)

        ممنونم از متانت و ذکر منابعتون

  26. بهزاد

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2560 ديدگاه)

    برداشت و پیش فرض!
    این یک تحقیق مستقل از طرف عامل سومه که ارتباطی با اون دو شرکت نداره.
    از دید دیگر این مقاله نحوه مدیریت صنعتی را بررسی کرده و شما و سایر دوستان از خودروهای آن دوره جنرال موتورز مثل کاپریس و … صحبت میکنید!
    فکر کنم اگر سام گرامی مطلبی از کمک تویوتا به پورشه که موجب ارتقا کیفی و بهره وری در این شرکت شد ارائه کنه اوضاع بسیار جنجالی پیش بره.

    1. علی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (205 ديدگاه)

      اساسا من با همین عامل سوم مشکل دارم
      به گونه ای که ذکرش تو مقاله رفته تو اون تاریخ در مدت 5 سال!!! حدود 5میلیون دلار(توجه داشته باشین سال تحقیق رو: 1986)هزینه این تحقیقات شده!!!
      و حالا به خروجی بخشی از اون که تو مقاله اومده ….
      بنا ندارم ابدا ارزش نتیجه ای که تحقیق به دست آورده رو زیر سوال نمیبره ولی میخوام به این برسم که بعضی مسائل اظهر من الشمسه و با یک بازدید و کنترل نمایان میشه!
      این نتیجه گیری دقیقا منو به یاد اداره جات امروزی کشورمون میندازه…قراردادهای هنگفتی بابت همین طرحهای تحقیقاتی با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بسته میشه و آخر الامر نتیجه حاصله تفاوت چندانی با کار یک ناظر کیفی وظیفه شناس نداره.هزینه ای که باید بابت همچین طرح تحقیقی متحمل شد رو مقایسه کنید با استخدام چند ناظر…
      حتی اگر بزرگترین دانشگاه صنعتی جهان همچین هزینه و زمانی رو گذاشته باشه دلیل نمیشه که نتیجه کار بی عیب باشه.
      اما در مورد آوردن شاهد مثال از خودروهای اون دوره توجه داشته باشید که این خودروها خروجی همون سیستم مدیریتن و تقریبا بهترین محک برای ارزیابی اون لذا دلیلی نمیبینم که بخوام ازشون اسمی به میون نیارم.
      و نهایاتا اینکه موردی که من اشاره کردم درباره احتمال سوگیری در نتایج مربوط به جی ام بود نه ضعف تویوتا…

      1. بهزاد

        ۲۸ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (2560 ديدگاه)

        علی جان اگر به عکسها دقت کنید برخیشون قدیمی تر از 1986 هست و اهمیتش شاید جدی نباشه چون در متن هم ذکر شده که این خطوط تولید از سالها قبل احداث شده و تغییرات زیادی به خودش ندیده.
        اگر اشتباه نکنم برداشت اصلی از این مقاله بهره وری خطوط تولید و نحوه مدیریت کیفی هست که جمع همه ی این موارد باعث کاهش هزینه ها خواهد شد.
        در این بین اگر خروجی یک شرکت که محصولاتش هست از هر نظر عالی باشه چه کیفی چه قیمت پس در عالم واقعی هم موفق خواهد بود ولی به دلایل کاملا روشنی که در تحقیق آمده این امر محقق نشده و نتیجه کار موفقیت سیستم کارا تر بوده.
        در مبحث ریکاوری که شرکت ها هر چند سال یک بار یا در مواقع حساس دست به اون میزنند معمولا برای تحقیقات و یافتن علل مشکلات دست به برون سپاری میزنند و در مواقعی بهترین راه حل مقایسه با شرکت های موفق هست.
        اگر مشکل تنها با یک ناظر کیفی وظیفه شناس قابل حل باشه که این قبیل شرکت ها نیازی به تغییرات گسترده نداشتند و اون انباری که از قطعات معیوب پر شده بود نشانگر اوضاع اون زمان و حال و روز جنرال موتورز داشت.

  27. هژبر

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (75 ديدگاه)

    ژاپن همون فرهنگیو داره ک برای پیشرفت لازمه (تلاش مداوم بهبود مداوم وضع استاندارد بالاتر )

  28. نيما

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    یه مورد دیگه این که هرچى ماشین ساده تر باشه درصد خطا میاد پایین.
    من واقعا شرمنده که دوباره مثال میزنم ولى سادگى تویوتا خیییلى بیشتره از محصولات GM
    حالا مثال: یه ماشین با امکانات یه کاپریس بیشتر احتمال خرابى داره یا یه تویوتا کرونا که هیچى از نظر امکانات نداره؟؟؟
    خوب قطعا به مرور. کاپریس.

  29. بهزاد

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (2560 ديدگاه)

    دوست گرامی یک خودرو حتی در دهه ی 80 میلادی در ساده ترین شکلش از صدها قطعه شکل گرفته و جوری از سادگی صحبت میکنید که انگار مثلا کرونا صندلی و داشبورد و موتور و گیربکس و سیستم روشنایی و سیستم خنک کننده و اویل پمپ، پمپ بنزین و جعبه فرمان و… نداشته!
    احتمالا کاپریس دهه ی 80 دارای gps و انواع سیستم های کمک راننده و اتصالات برای تلفن همراه و سیستم صوتی برامستر و جعبه دنده 9 سرعته و صندلی 10 حالته و سیستم روشنایی لیزری و هدآپ دیسپلی و… بوده؟!
    تاریخ خودرو مربوط به 1000 سال پیش نیست که با احتمالات به اون نگاه میکنید! تمامی مشکلات رخ داده مثل روز روشنه و صدها مطلب در وصف این یا اون اوضاع به بیرون درز کرده و همگی بر یک موضوع اتفاق نظر دارند که سیستم تولیدی برخی شرکت ها در اون برهه مشکلات عدیده ای داشته که موجب میشده خروجی نهایی ایده آل از آب در نیاد.

    1. موسی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (68 ديدگاه)

      ***
      تویوتا مگه صندلی نداشته !؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      از کجای حرف نیما چنین برداشتی رو کردی ؟؟
      بهزاد جان، شما مطمینا رشته تحصیلیت انسانی هست و ***
      تو فرایند ساخت، ساختن بی نقص یه صندلی برقی هشت جهته مشکلتره یا صندلی کرونا ؟؟؟؟؟؟
      تو وقتی میتونی کیفیت تو تا چیز رو مقایسه کنی که فرایندای ساخت و مونتاژش اگر یکسان نیست حداقل شبیه باشه

  30. نيما

    ۲۸ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    لازم دونستم امکانات کاپریس رو بگم و کرونا:(تا شما فرق ساده و غیر ساده رو ببینى)
    کاپریس: صندلى برقى ۸ جهت راننده و سرنشین تهویه مطبوع و کولر و بخارى و گیربکس اوور درایو 4 دنده اتوماتیک و کروز کنترل و سنسور تونل و باران و صندوق پران برقى و آنتن برقى و سیستم صوتى کلاریون با ۴ بلندگو (اگر برندش رو بشناسى) شیشه برقى و فرمان هیدرولیک و تلسکوپى و موتور انژکتور و…(اینا مال سال ۱۹۸۶ هست)
    کرونا: شیشه دستى- صندلى دستى- فرمان غیر هیدرولیک- فقط بخارى- گیربکس دستى
    حالا به نظر شما درصد خرابى توى کدوم بیشتره؟

    1. موسی

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (68 ديدگاه)

      نیما بر خلاف اون یکی نظرت، با این یکی کاملا موافقم
      همیشه پیچیدگی احتمال خرابی رو افزایش میده
      یه نکته دیگه هم که هست، اینه که خیلی وقتا امریکاییا خیلی وقتا المانا، تکنولوژیا رو برا اولین به کار میبرن
      برید تاریخ تکنولوژیای صنعت خودرو رو بخونید، همون شیشه برقی که میگی ، میدونی اولش چه قدر مشکل داشته ؟؟
      طرف اپشن رو اختراع میکرده ، به کار میبرده مشکلاش رو رفع میکرده ده سال بعد تویوتا به کار میبرده و حالش رو میبرده

      1. ali a.j

        ۲۸ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (740 ديدگاه)

        مهندس فرهاد سابق
        کامنتهایی که شما درباره ژاپنیها میزاری علاوه بر این کشور درباره آلمان هم کاملا صدق میکنه و شامل این کشور هم میشه
        انقدر به کشور آلمان توهین و بی احترامی نکنید و احترام خودروسازان و سایر صنایع و … آلمان رو نگه دارید

        1. موسی

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          درباره المان صدق میکنه ؟؟
          دست پیش گرفتی که پس نیوفتی ؟
          برید تاریخ تکنولوژیای دنیای خودرو رو بخونید تا بفهمید 90% کار المان بوده
          وقتی ژاپن دوچرخه پلاستیکی تپلید میکرد المان انژکتور استفاده میکرد
          پس سعی نکنید ژاپن رو به المان بچسبونید

        2. ali a.j

          ۲۸ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (740 ديدگاه)

          تپلید ؟؟ نه بابا واقعا ؟
          اونی که شما تپلید تایپ میکنی روش تایپ صحیحش تولید هست نه تپلید

        3. موسی

          ۲۹ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          بعضی از بچه ها با فناوری تاچ اسکرین و اسمارت فون اشنایی ندارن و نمیدونن که پ کنار و هست تو کیبورد
          خب ادامه بده علی جان

        4. ali a.j

          ۲۹ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (740 ديدگاه)

          مهندس فرهاد سابق
          اگه یادت باشه خطاب به جناب آقای بهزاد گفتی : { نظریات تو و امثال تو و کسی که قضا رو مینویسه غذا اصلا مهم نیست } حالا این بخش کامنت شما آقا موسی فقط و فقط درباره خودتان صدق میکنه و خوشبختانه شامل حال آقا بهزاد نمیشه و همه نظرها و کامنتهای شما که تولید رو تپلید تایپ میکنی اصلا هیچ اهمیت و ارزشی نداره
          بریم سراغ اصل مطلب
          شما راجع به تویوتا میرای hydrogen کامنتهایی گذاشتی و بدلیل اینکه برخی خودرسازان آلمانی مثل تویوتا خوروهای hydrogen تولید کردن بیشتر کامنتهای شما علاوه بر تویوتا در مورد آلمان هم صدق میکنه

          http://www.pedal.ir/تویوتا/toyota-mirai-europe/

          و درباره فروش بالای برخی خودروسازان گفتی دلیلش طعم قهوه نمایندگی هست و چون خودروهای آلمانی در برخی کشورها مثل ژاپن فروش بالایی دارن پس دلیلش طعم و مزه عالی قهوه این نمایندگیها هست که فروش خوبی دارن
          در آینده مثالهای بیشتری میزنم

        5. ali a.j

          ۲۹ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (740 ديدگاه)

          آقا موسی جواب کامنتت رو دادم و تایید شدنش چند ساعت طول میکشه
          در ضمن برای نخستین بار در تاریخ خودروسازی انژکتور را یک شخص فرانسوی به نام آقای هنری گیفرد { ممکنه اسم ایشون رو اشتباه تایپ کرده باشم } در سال ۱۸۵۸ ابداع و اختراع کرد
          لطفا بفرمایید آلمان در سال ۱۸۵۸ چه چیزی میساخت
          نکنه درشکه و گاری ؟؟

        6. موسی

          ۲۹ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          علی جان از همین مقایسه ای که کردی کاملا معلومه ارزش کامنتت چه قدره
          کسی که فک میکنه نوشتن تپلید به جای تولید با نوشتن غذا به جای قضا و اصطحلاک به جای استهلاک یکیه کاملا مشخص هست که از فقر اطلاعاتی رنج میبره

        7. موسی

          ۲۹ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (68 ديدگاه)

          https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fuel_injection

          اولین ماشین بنز 300sl بود که انژکتور رو به کار گرفت
          همین برات کافیه علی جان

        8. ali a.j

          ۲۹ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (740 ديدگاه)

          میشه اینطور گفت برخی از بقول شما بچه ها اگه طرز کار و عملکرد یک یا چند فناوری را از نزدیک ندیده باشن به راحتی با تملک اون وسیله { لپ تاپ و موبایل اپل و سامسونگ و … } میتونن باهاش آشنا بشن
          موسی جان کامنتهای شما که درباره دزد بودن تویوتا و lexus و آلمانیها و … هست مشخصه که ارزشش بسیار بسیار پایینه
          من از هیچ چیزی رنج نمیبرم و کاملا برعکس دروغی که شما میگی اطلاعاتم خوب و بالا هست

        9. ali a.j

          ۲۹ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (740 ديدگاه)

          فرانسه نخستین مخترع انژکتور در دنیاست و باید بگم مرسدس بنز نخستین خودروساز هست که اولین خودرو انژکتوری رو تولید کرده
          در ضمن فک کردن اشتباهه و فکر کردن درسته

        10. ali a.j

          ۳۰ آذر ۱۳۹۴
          سوابق: (740 ديدگاه)

          آقا موسی لینکی که درباره مرسدس بنز 300sl { ممکنه اسم این مدل رو اشتباه تایپ کرده باشم } در کامنتت هست بسیار عالیه
          ولی قبل از اینکه شما این لینک رو بزارید می دونستم مرسدس بنز اولین خودروساز هست که نخستین اتومبیل انژکتوری رو تولید کرده و هیچ دلیل و الزام هم نمیبینم که در این مورد دروغ بگویم با فناوریها و تکنولوژیهای موبایل ها آشنا هستم و تا تا بحال چند بار از طریق موبایل و تبلت در پدال کامنت گذاشتم

    2. usa & japan

      ۲۸ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (199 ديدگاه)

      عزیز منظور از خرابی خرابی موتور هست…کیفیت مونتاژ هم از روی داشبرد و سر و صدای اتاق میشه فهمید…شما ملت مشکل دارید…فقط میخواین لج کنید با همدیگه و اعتقادات همدیگه.حالا میخواد نظراتون علمی باشه یا غیر علمی.با خودتون چپ افتادی هیچ با ژاپن هم چپ افتادید…شما برو هر چی دوست داری بخر…کسی مجبورت نکرد ژاپنی بخری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا