تویوتا

شگفتانه تویوتا برای طرفدارانش: GR86 چهاردر می‌شود!

به گزارش رسانه «فوربز» پس از معرفی نمونه ۲ در ۲۰۲۵، نمونه چهار درِ GR86 روانه بازار می‌شود.

تویوتا برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۱ کوپه تازه GT86 رونمایی و نسل دوم آن را بعد از ۱۰ سال در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد. سپس نسل دوم از راه رسید که هم‌اکنون با نام GR86 شناخته می‌شود. این مدل با بدنه و کابین تازه روانه بازار شد و حال به لطف‌ تغییرات فنی ۱۰ درصد قدرت بیشتری را ارائه می‌کند.

تویوتا در سال گذشته میلادی موفق شد تا بیش از ۱۱ هزار دستگاه GR86 را در ایالات‌متحده به فروش برساند؛ هرچند این رقم ممکن است تحسین برانگیز باشد اما در برابر برادر بزرگ‌تر این کوپه یعنی راو۴ که ۴۳۴ هزار دستگاه از آن فروخته شد، ناچیز  به نظر می‌رسد.

اخیرا یک مجله ژاپنی به نام «Best Car» اعلام کرده که GR86 در سال ۲۰۲۵ به‌روزرسانی می‌شود. به گزارش این رسانه شرقی یک سال پس از معرفی کوپه دو در، نسخه چهار در آن هم به نمایشگاه‌ها خواهد رسید.

تویوتا به تولید یک خودرو با فرمت‌های مختلف کوپه، هاچبک، سدان و… عادت دارد (کاری که با کرولا کرد) و ظاهرا می‌خواهد با ایجاد تغییر در کوپه محبوب GR86، طیف بیشتری از خریداران را به برند خود جذب کند. انتظار می‌رود GR86 سدان از کمری و کرولای سدان قدرتمندتر باشد؛ البته در سال ۲۰۲۳ از هر دو خودروی یادشده به‌ترتیب بیش از ۲۹۰,۰۰۰ و ۲۳۲,۰۰۰ دستگاه به فروش رسید.

سدان تازه‌وارد GR86 به یکی از بهترین پیشرانه‌های تویوتا مجهز خواهد شد؛ یک واحد ۱.۶ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ بنزینی با توان تولید ۳۰۰ اسب بخار قدرت که از GR کرولا به عاریه گرفته می‌شود. به‌ ادعای رسانه بِست‌کار، سدان GR86 درکنار پیشرانه بنزینی خود از یک الکتروموتور نیز کمک می‌گیرد تا نهایتا به ۳۵۰ اسب بخار قدرت دست پیدا کند. قدرت پیشرانه هیبریدی یادشده نهایتا به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود.

از دیگر تغییرات بزرگ نسل سوم GR86 می‌توان به پلتفرم تازه آن اشاره کرد؛ ظاهرا قرارداد تویوتا و سوبارو رو به اتمام است. سوبارو به‌صورت همزمان خواهر GR86 یعنی BRZ را روانه بازار کرد که تفاوت بسیار کمی از لحاظ فنی و ظاهری با GR86 دارد. به این ترتیب، تویوتا مسئولیت تحقیق‌وتوسعه پروژه کوپه خود را به‌طور کامل از سوبارو خواهد گرفت و مدل چهار در جدیدش را با پلتفرم لکسوس IS تولید خواهد کرد.

GR86 تنها پروژه مشترک تویوتا با یک خودروساز دیگر نیست که اقبال خوبی دریافت کرده باشد؛ کوپه اسپرت و قوی‌تر سوپرا هم با همکاری بی‌ام‌و آلمانی تولید می‌شود که همزاد آن یعنی مدل Z4 را تولید می‌کند.

با توجه به موفقیت‌های زیادی که خودروی رالی این برند ژاپنی با بهره‌وری از موتور GR کرولا در مسابقات WRC به دست آورد، تویوتا می‌خواهد مسئولیت کامل تولید خودروی اسپرتش را به دست بگیرد و از پیشرانه و پلتفرم مخصوص خود استفاده کند. مدل تازه GR86 به جعبه‌دنده تماما خودکار (احتمالا ۷ سرعتی) مجهز خواهد شد اما سازنده برای جذب خریداران بیشتر، یک نمونه ۶ سرعتی دستی را هم عرضه خواهد کرد. نظر شما درباره یک GR86 چهار در چیست؟ آیا چنین خودرویی اقبالی برای موفقیت دارد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. JDM

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    عالی میشه جای یه سدان اسپرت توی سبد محصولاتش خالیه
    امیدوارم مثل همین تویوتا که داره از اول بعضی قسمتارو میکوبه و میسازه یه حرکتی به نیسان و سوبارو و مخصوصا میتسوبیشی بده
    به شخصه دوست دارم لنسر اوو که ازش به عنوان بی نقص ترین ماشین خیابونی و پادشاه رالی یاد میکردن برگرده اونم طوفانی
    فعلا که تویوتا و هوندا و مزدا سرپا شدن و دارن به دوران اوج برمیگردن

    موافقم 34
    مخالفم 3
  2. AMANTE

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    تویوتا داره خوب بازی میکنه، میگرده ببینه تو بازار چی نیست یا اگه هست اون محصول چی نداره یک رقیب براش درست میکنه.
    این GR86 سدان اگه ساخته بشه رقیب مستقیم اکورا اینتگرا تایپ S میشه که همه چی داره ولی دیفرانسیل جلو است.

    موافقم 24
    مخالفم 1
  3. Reza Waffen SS

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    این کجاش شگفتانس 🤮🤮🤮

    موافقم 14
    مخالفم 37
  4. Taha Ayoobi

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4241 ديدگاه)

    به به

    موافقم 17
  5. همایون

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (772 ديدگاه)

    عالی میشه اگه بتونه از تب شاسی بلندها در امان بمونه رقبای هموطن هم پیدا میکنه

  6. يوسف

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1040 ديدگاه)

    به جای شگفتانه بنوسید ریدمانه…..
    یه محصول خوب داشت اونم دارن خراب میکنن….. هرچند محصول مشترک تویوتا و سوبارو حساب میشه.

    موافقم 4
    مخالفم 27
  7. Taha Malek

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (916 ديدگاه)

    آفرین به تویوتا که همچین سبد خودرو های اسپورتی داره واسه مشتری هاش فراهم میکنه

    موافقم 17
  8. parhamiof

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (744 ديدگاه)

    شرکتای ژاپنی دوباره دارن به اوج میرسن کاش دوباره حماسه دهه 90 تکرار شه.

    موافقم 18
    1. بهنام

      ۷ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (903 ديدگاه)

      بله امیدوارم اینگونه باشه . بازار بورس ژاپن امسال بعد از سی سال به نقطه ی اوجش در تاریخ رسیده که امیدوارم روزهای روشن و بهتری برای مردمان سرزمین آفتاب تابان و صنعتش در پیش رو باشه.

  9. a-m-i-r

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    وقتی پشت تیبا از این خبر خوشحال میشی🥲

  10. سعید

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چه فایده برای ما مردم ایران فقط باید ببینیمو حسرتشو بخوریم

  11. JaMsHiD

    ۷ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2694 ديدگاه)

    فکر کنم قرار باشه طراحی MARK II مانند داشته باشه !
    تویوتا برگشت به سال 2000💪😎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا