شرکت تویوتا با ارسال نامهای عجیب به مالکان دو دستگاه GR کرولا آتش گرفته اظهار داشت این خودروها مشمول گارانتی نیستند.
چندی پیش بود که خبر آتشسوزی یک دستگاه تویوتا GR کرولا Circuit ادیشن سفارشی در پدال منتشر شد. ظاهراً وجود مشکلی در پیشرانه باعث این حادثه بوده و زمانی که مأموران آتشنشانی به محل وقوع آن رسیدند با خودرویی کاملاً آتش گرفته روبرو شدند. با اینکه شرکت بیمه بخش اعظم خسارات را پرداخت کرده اما مالک خودرو برای دریافت باقی هزینهها با تویوتا تماس گرفته تا از طریق گارانتی پیگیر خسارات باشد. اما پاسخ تویوتا به مالک خودرو عجیب بوده است. او نامهای از تحلیلگر دعاوی حقوقی تویوتا دریافت کرده و جدای از لحن دوستانه نامه، ژاپنیها بهطور واضح از قبول این درخواست سر باز زده و با اشاره به گزارش رسانهها به سرعت فراتر از ۱۳۷ کیلومتر در ساعت خودرو اشاره کردهاند. بر اساس متن نامه، تویوتا پوشش گارانتی GR کرولا را در صورت رانندگی پرسرعت با هاچبک ۳۰۰ اسب بخاریاش رد میکند هرچند این فقط بخشی از مشکل است. مالک خودرو در مصاحبه با رسانهها میگوید:
آنچه نظر من را در نامه به خود جلب کرد سرعت خودرو بود. زمانی که طی تماس تلفنی با مسئولان تویوتا صحبت کردم موضوع شفافتر شد. در کل دفترچه راهنمای خودرو تنها فقط یکبار به عدم رانندگی با سرعت بالا اشاره شده و این بخش از دفترچه راهنما نیز به لاستیکها ارتباط داشته است. البته که چنین چیزی منطقی به نظر میرسد زیرا تویوتا نمیخواهد به خاطر سرعت بالا و ترکیدن لاستیک خودرو به دردسر بیفتد؛ اما آتش گرفتن پیشرانه نمیتواند ارتباطی با سرعت بالا و لاستیکها داشته باشد
در نامه تویوتا به مالک خودرو آمده است:
در پاسخ به نگرانیهای شما، بررسی خودرو در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ انجام شد. آخرین گزارش کارکرد خودرو رقم ۳۷۶۸۰ کیلومتر را نشان میدهد. بر اساس گزارش کارفاکس در ۱۲ فوریه ۲۰۲۴، این حادثه باعث خسارت بخش جلو، جلو سمت چپ و راست و عقب سمت راست خودرو شده است. در زمان بررسی، آتشسوزی باعث آسیب قسمت جلو و پیشرانه خودرو شده است. همچنین حفره کوچکی در بلوک پیشرانه دیده شده است. باقیماندههای روغن هم در توربوشارژر، پایین پیشرانه و لولههای اگزوز وجود دارد
در ادامه این نامه میخوانیم:
دفترچه راهنمای خودرو هشدار میدهد که نباید خودرو را فراتر از سرعت مجاز راند. حتی اگر محدودیت سرعت نیز وجود نداشته باشد، نباید با سرعت فراتر از ۱۳۷ کیلومتر در ساعت حرکت کرد مگر اینکه خودرو از لاستیکهایی با تواناییهای سرعت بالا برخوردار باشد. رانندگی با سرعت فراتر از ۱۳۷ کیلومتر در ساعت شاید باعث خرابی لاستیک، از دست رفتن کنترل خودرو و شاید جراحت شود. بر اساس بررسیهای صورت گرفته و مستندات مربوط به این حادثه، ما نمیتوانیم هیچ کمکی بکنیم
مالک این GR کرولا سوخته می اسناد مربوطه را نیز به تویوتا ارسال کرده اما زمانی که با این شرکت تماس گرفته تا دلیل رد ادعاهای خود را پیگیری کند تویوتا به سادگی گفته که خودرو بهطور مناسب استفاده نشده است. او تصریح میکند:
آنها گفتند قبلاً بسته دادهای که سرعت خودرو را نشان داده ارسال کردهاند. البته نگفتند که کی و کجا این کار را انجام دادهاند بنابراین من این موضوع را متوجه نمیشوم. تویوتا اظهار داشت خودرو قبلاً با سرعت ۱۸۳ کیلومتر در ساعت حرکت کرده و این به معنی سو استفاده از خودروست. آنها اهمیتی نمیدهند که GR کرولا با پکیج پیست تولید شده است
مالک خودرو دو هفته قبل از آتشسوزی متوجه عملکرد ضعیف GR کرولا شده و ظاهراً یکی از سیلندرها کار نمیکرده اما پس از خاموش کردن خودرو و چند دقیقه صبر کردن این مشکل رفع میشده است. او خودرو را به نمایندگی ارسال کرده تا روغنموتور تعویض شده و مشکل مربوطه نیز رفع شود. نمایندگی مشکلی در خودرو نیافته و گفته این مشکل میتواند نتیجه استفاده از مکمل سوخت یا اوکتان بیش از حد در آن باشد. مالک اظهار میدارد به خاطر توصیه تویوتا از بنزین سوپر استفاده میکند.
مورد بعدی به تویوتا GR کرولا ۲۰۲۴ مربوط میشود که شدت سوختگی آن بیشتر از خودروی اولی است. مالک این خودرو نیز که فقط حدود ۱۵ هزار کیلومتر کار کرده در حین سفر خود متوجه آتشسوزی شده و البته این حادثه در زمانی رخ داده که خودرو بیمه نبوده است. او میگوید:
در ابتدا اعلانی از طریق مرکز ارتباط تویوتا روی گوشی من ارسال شد که پیشرانه را بررسی کنم چراکه عیبی در کنترل الکترونیکی وجود دارد. من از این موضوع تعجب کردم. این اتفاق زمانی رخ داد که نمایشگر داشبورد کار نمیکرد. من حس نکردم که پیشرانه از کار افتاده اما اندکی بعد از آن شاهد برخاستن دود از بخش جلوی خودرو بودم. سریعاً خودرو را متوقف کرده و چیزی که دیدم آتشسوزی پیشرانه بود
نتیجه این حادثه نیز سوختن کامل GR کرولا در آتش بوده هرچند همانند خودروی اول، تویوتا ادعای گارانتی این خودرو را نیز رد کرده و البته دلیل مشخصی را نیز ارائه نکرده است. هرچند در هر دو ادعای گارانتی به وجود حفرههایی در بلوک پیشرانه اشاره شده است. در نامه تویوتا به مالک این خودرو آمده است:
در پاسخ به نگرانیهای شما بررسی خودرو در ۶ ژوئن ۲۰۲۴ انجام شد. کیلومتر کارکرد خودرو در آخرین سرویس نمایندگی ۱۳۱۰۹ کیلومتر بوده است. خودرو به شدت سوخته و یک حفره احتمالی در بلوک پیشرانه مشاهده گردید. به دلیل شدت آتشسوزی نمیتوان دادهای را از خودرو به دست آورد. بر اساس یافتهها، علت این آتشسوزی را نمیتوان تشخیص داد و به همین خاطر ما نمیتوانیم هیچ کمکی به شما بکنیم
رسانهها با تویوتا درباره این حوادث تماس گرفتهاند و تنها جوابی که تویوتا ارسال کرده به این شرح است:
تمامی ادعاها بهصورت جداگانه بررسی شده و ما فاکتورهای زیادی از جمله دادههای خودرو، سوابق حضور در نمایندگی، بیانیههای شاهدان و… را در نظر میگیریم
همچنین تویوتا در زمینه پوشش گارانتی خودرو حین حضور در مسابقات و پیست اینگونه بوده است:
شرکت در رویدادهای رانندگی پرفورمنس از جمله رویدادهایی با پشتیبانی تویوتا ضرورتاً به معنی محدود شدن گارانتی نیست اما آسیب رساندن به خودرو یا قطعات آن که ناشی از استفاده نادرست از خودرو در پیست باشد شامل گارانتی نخواهد بود. همچون همیشه ما مشتریانی را که مشکلی با خودروی خود دارند تشویق میکنیم با نمایندگی مجاز تویوتا یا مرکز برند تویوتا تماس حاصل کنند
ممد ژانگولر
۱۸ مرداد ۱۴۰۳همه این خبرها و اتفاقات حکایت از آینده خودرو در چین داره . جا داره باز میشه برای چاینیز کار
حالا هی بهتون بر بخوره یا نخوره . دنیا همینه.
ی روز مال اینوریا میره بالا ی روز مال اونوریا . خود ما هم اینو تو زندگیم صبح به صبح تجربه میکنیم . 🙌
froG-driVer
۱۸ مرداد ۱۴۰۳البته که بازار خودروی کشور عزیزمون هم بین اینور و اونور گیر کرده و پوسیده..
Spooke
۱۸ مرداد ۱۴۰۳بنظرم خود راننده ها یکارایی کردند . وگرنه ۲ تا ماشین برای تویوتا که صدهزار تا موتور و گیربکس عوض میکنه چیزی نیست . الکی که نمیخواد اعتبارشو خراب تر کنه . باید دید آیا خریداران دیگه همین مدل هم این مشکلات رو تجربه میکنند یا نه . با ۲ نفر نمیشه نتیجه گیری کرد . بنظر میرسه خود راننده ها باعث محرومیت از گارانتی شدند
هراکلیوس
۱۸ مرداد ۱۴۰۳دقیقا یاد اونایی افتادم که تو رستوران ها سوسک تو غذا پیدا می کنن بعد صاحب رستوران میگه خودتون گذاشتید تو غذا طرز فکر شما هم اینطوری
froG-driVer
۱۸ مرداد ۱۴۰۳حرفت ذاتا حق بود.چیزی برای اضافه کردن نیست…
Dariush
۲۸ مرداد ۱۴۰۳اگه گردن بگیره یعنی مشکل از کمپانی بوده وقتی گردن نمیگیره یعنی اینکه مشکل از کمپانی نیست
مسئله پول نیست مسئله اعتباره
هراکلیوس
۱۸ مرداد ۱۴۰۳وقتی مدیر تویوتا پدرش ژاپنی ومادرش ایرانی باشد نتیجه پاسخگویی به مردم این میشود
هراکلیوس
۱۸ مرداد ۱۴۰۳وقتی مدیر تویوتا از شهرداری تهران انتخاب میشود
نانو
۱۸ مرداد ۱۴۰۳یاد جواب های که یه خرید میکنی تو ایران ووقتی خراب میشه میری برای گارانتیش بهت تحویل میدن افتادم
Mohsen68
۱۸ مرداد ۱۴۰۳آفرین، آفرین تویوتا
همین فرمون برو جلو
دور تا دور برند و مارکت رو بمال، جای سالم نذاریا. همین فرمون برو…
JaMsHiD_R1988
۱۸ مرداد ۱۴۰۳بنظرت دلیل خاصی وجود نداره برندی که اومد صد هزار تا موتور رو مفتی عوض کرد دوتا ماشین رو گردن نگیره؟
Dariush
۲۸ مرداد ۱۴۰۳آتیش سوزی پیشرانه فرق داره
صحبت پیشرانه کم حجم پر قدرت یه که تویوتا خیلی بهش میندازه
اگه این دو مورد گردن بگیره میدونی چه معنی میده؟
حاضره ده تا ماشین به این دو تا مالک بده اما رسانه ای نشه
محمد
۱۸ مرداد ۱۴۰۳تویوتا دیگه تویوتای قدیم نیست ، اول که اون فراخوان بزرگ برای تعویض موتور ها ، اینم از گردن نگرفتن مشکل ، خب کسی که ماشین پرفورمنس میخره برای اینکه که رانندگی اسپرت داشته باشه اینکه با سرعت غیر مجاز رانندگی کرده چیزیه که پلیس باید اعمال قانونش کنه نه اینکه به این بهانه آتیش سوزی پیشرانه رو گردن نگیرند ، اتفاقا باید یه مدل صفر کیلومتر برای جلب اعتماد بقیه مالک ها به این طرف بدن ، ماشینی که تو استفاده عادی آتیش بگیره پس تو پیست قطعا غیر قابل اعتماده فکر نکنم دیگه کیفیت ماشین های دهه نود و پیشرانه هایی مثل 2jz دیگه تکرار بشه همه سمت مصرف گرایی رفتن
حسن
۱۸ مرداد ۱۴۰۳بهانه ی احمقانه ایه اخه کدوم اسگولی میتونه خودروی 300 اسبی بخره بعد بره جایی که ممنوعیت یا محدودیت سرعت نداره 137 تا بره
چرا باید اصلا چنین محدودیتی داشته باشه لاستیک عادیه داغون 60 درصد ایرانی هم توان تحمل سرعت 180 تا سرعت را داره
علیرضا
۱۸ مرداد ۱۴۰۳احتمال میدم ترجمه اشتباه و اون ۱۳۷ مایل یعنی ۲۱۰ کیلومتر در ساعت اما باز هم دلیل بشدت احمقانه ای
شاهین
۱۸ مرداد ۱۴۰۳سلام خیر سرعت ۸۵ مایل بر ساعت بوده که میشه ۱۳۷ کیلومتر در ساعت.
mosafer
۱۸ مرداد ۱۴۰۳چقدر قشنگ با انتخاب کلمات محترمانه و زیبا سرتاپای مشتری رو قهوه ای میکنند.بسیار یاد گرفتیم
eternal
۱۸ مرداد ۱۴۰۳چه مسخره
نباید اینجوری اعتبار خودشون رو خراب کنن
اعتماد چیزی که یه شبه بدست نمیاد ولی می تونه یه شبه از بین بره
کیان
۱۸ مرداد ۱۴۰۳به وضوح نوشته تو هر دو موتور حفره بوده، خب پیشرانه ها دستکاری شده هستن ظاهرا، خودروی دوم اخطار هم دریافت کرده ولی بی تفاوت عمل کرده !!!
این همه تولید بوده از این ماشین، اگر مشکل بود باید موردهای دیگه هم پیدا میشد.
datsun
۱۸ مرداد ۱۴۰۳پدال خیلی شیطونی:)
samurai
۱۸ مرداد ۱۴۰۳اول که اون 137 مایل هست که میره بالای 200 کیلومتر در ساعت
دوم تو چند میلیونی که از این ماشین فروخته 2 تاش اینجوری شده که معلومه یه کاری کردن
سوم ……………..
چهارم …………………
………………….
شاهین
۱۸ مرداد ۱۴۰۳بالا هم عرض کردم ۸۵ مایل بر ساعت بوده
احسان
۱۸ مرداد ۱۴۰۳خدمت کره ای فن ها و ژاپنی ها ،چند خبر پایین تر خبر هیوندای بود الان هم ژاپن ،اینکه الان هم بزنید تو سر و کله هم چیزی رو از کم کاری این دو برند کم نمی کنه. فکر نکنم هیچ کدوم تون چه دوست داشته باشین چه تویوتا بخرین چه هیوندای ، وچنین مشکلی پیش بیاد دوست داشته باشین شرکت از زیر مسئولیت در بره یا مجبور بشید ماشین رو چند روز بخوابونید تو نمایندگی، عملکرد خودروسازان در مجموع خیلی بد شده به نظرم.
Saleh
۱۸ مرداد ۱۴۰۳تیترو که دیدم گفتم فقط باید بیام کامنت بخونم بخندم
Taha Ayoobi
۱۹ مرداد ۱۴۰۳ولی اومدی دیدی کامنت خاصی نیست.
۱۹ مرداد ۱۴۰۳بچه هستن
۱۹ مرداد ۱۴۰۳از ایرانخودرو یاد گرفته داشمون