تویوتا

آتش‌سوزی دو دستگاه GR کرولا و رد گارانتی آن‌ها توسط تویوتا!

شرکت تویوتا با ارسال نامه‌ای عجیب به مالکان دو دستگاه GR کرولا آتش گرفته اظهار داشت این خودروها مشمول گارانتی نیستند.


چندی پیش بود که خبر آتش‌سوزی یک دستگاه تویوتا GR کرولا Circuit ادیشن سفارشی در پدال منتشر شد. ظاهراً وجود مشکلی در پیشرانه باعث این حادثه بوده و زمانی که مأموران آتش‌نشانی به محل وقوع آن رسیدند با خودرویی کاملاً آتش گرفته روبرو شدند. با اینکه شرکت بیمه بخش اعظم خسارات را پرداخت کرده اما مالک خودرو برای دریافت باقی هزینه‌ها با تویوتا تماس گرفته تا از طریق گارانتی پیگیر خسارات باشد. اما پاسخ تویوتا به مالک خودرو عجیب بوده است. او نامه‌ای از تحلیلگر دعاوی حقوقی تویوتا دریافت کرده و جدای از لحن دوستانه نامه، ژاپنی‌ها به‌طور واضح از قبول این درخواست سر باز زده و با اشاره به گزارش رسانه‌ها به سرعت فراتر از ۱۳۷ کیلومتر در ساعت خودرو اشاره کرده‌اند. بر اساس متن نامه، تویوتا پوشش گارانتی GR کرولا را در صورت رانندگی پرسرعت با هاچبک ۳۰۰ اسب بخاری‌اش رد می‌کند هرچند این فقط بخشی از مشکل است. مالک خودرو در مصاحبه با رسانه‌ها می‌گوید:

آنچه نظر من را در نامه به خود جلب کرد سرعت خودرو بود. زمانی که طی تماس تلفنی با مسئولان تویوتا صحبت کردم موضوع شفاف‌تر شد. در کل دفترچه راهنمای خودرو تنها فقط یک‌بار به عدم رانندگی با سرعت بالا اشاره شده و این بخش از دفترچه راهنما نیز به لاستیک‌ها ارتباط داشته است. البته که چنین چیزی منطقی به نظر می‌رسد زیرا تویوتا نمی‌خواهد به خاطر سرعت بالا و ترکیدن لاستیک خودرو به دردسر بیفتد؛ اما آتش گرفتن پیشرانه نمی‌تواند ارتباطی با سرعت بالا و لاستیک‌ها داشته باشد

در نامه تویوتا به مالک خودرو آمده است:

در پاسخ به نگرانی‌های شما، بررسی خودرو در ۲۴ ژوئن ۲۰۲۴ انجام شد. آخرین گزارش کارکرد خودرو رقم ۳۷۶۸۰ کیلومتر را نشان می‌دهد. بر اساس گزارش کارفاکس در ۱۲ فوریه ۲۰۲۴، این حادثه باعث خسارت بخش جلو، جلو سمت چپ و راست و عقب سمت راست خودرو شده است. در زمان بررسی، آتش‌سوزی باعث آسیب قسمت جلو و پیشرانه خودرو شده است. همچنین حفره کوچکی در بلوک پیشرانه دیده شده است. باقی‌مانده‌های روغن هم در توربوشارژر، پایین پیشرانه و لوله‌های اگزوز وجود دارد

در ادامه این نامه می‌خوانیم:

دفترچه راهنمای خودرو هشدار می‌دهد که نباید خودرو را فراتر از سرعت مجاز راند. حتی اگر محدودیت سرعت نیز وجود نداشته باشد، نباید با سرعت فراتر از ۱۳۷ کیلومتر در ساعت حرکت کرد مگر اینکه خودرو از لاستیک‌هایی با توانایی‌های سرعت بالا برخوردار باشد. رانندگی با سرعت فراتر از ۱۳۷ کیلومتر در ساعت شاید باعث خرابی لاستیک، از دست رفتن کنترل خودرو و شاید جراحت شود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مستندات مربوط به این حادثه، ما نمی‌توانیم هیچ کمکی بکنیم

مالک این GR کرولا سوخته می اسناد مربوطه را نیز به تویوتا ارسال کرده اما زمانی که با این شرکت تماس گرفته تا دلیل رد ادعاهای خود را پیگیری کند تویوتا به سادگی گفته که خودرو به‌طور مناسب استفاده نشده است. او تصریح می‌کند:

آن‌ها گفتند قبلاً بسته داده‌ای که سرعت خودرو را نشان داده ارسال کرده‌اند. البته نگفتند که کی و کجا این کار را انجام داده‌اند بنابراین من این موضوع را متوجه نمی‌شوم. تویوتا اظهار داشت خودرو قبلاً با سرعت ۱۸۳ کیلومتر در ساعت حرکت کرده و این به معنی سو استفاده از خودروست. آن‌ها اهمیتی نمی‌دهند که GR کرولا با پکیج پیست تولید شده است

مالک خودرو دو هفته قبل از آتش‌سوزی متوجه عملکرد ضعیف GR کرولا شده و ظاهراً یکی از سیلندرها کار نمی‌کرده اما پس از خاموش کردن خودرو و چند دقیقه صبر کردن این مشکل رفع می‌شده است. او خودرو را به نمایندگی ارسال کرده تا روغن‌موتور تعویض شده و مشکل مربوطه نیز رفع شود. نمایندگی مشکلی در خودرو نیافته و گفته این مشکل می‌تواند نتیجه استفاده از مکمل سوخت یا اوکتان بیش از حد در آن باشد. مالک اظهار می‌دارد به خاطر توصیه تویوتا از بنزین سوپر استفاده می‌کند.

مورد بعدی به تویوتا GR کرولا ۲۰۲۴ مربوط می‌شود که شدت سوختگی آن بیشتر از خودروی اولی است. مالک این خودرو نیز که فقط حدود ۱۵ هزار کیلومتر کار کرده در حین سفر خود متوجه آتش‌سوزی شده و البته این حادثه در زمانی رخ داده که خودرو بیمه نبوده است. او می‌گوید:

در ابتدا اعلانی از طریق مرکز ارتباط تویوتا روی گوشی من ارسال شد که پیشرانه را بررسی کنم چراکه عیبی در کنترل الکترونیکی وجود دارد. من از این موضوع تعجب کردم. این اتفاق زمانی رخ داد که نمایشگر داشبورد کار نمی‌کرد. من حس نکردم که پیشرانه از کار افتاده اما اندکی بعد از آن شاهد برخاستن دود از بخش جلوی خودرو بودم. سریعاً خودرو را متوقف کرده و چیزی که دیدم آتش‌سوزی پیشرانه بود

نتیجه این حادثه نیز سوختن کامل GR کرولا در آتش بوده هرچند همانند خودروی اول، تویوتا ادعای گارانتی این خودرو را نیز رد کرده و البته دلیل مشخصی را نیز ارائه نکرده است. هرچند در هر دو ادعای گارانتی به وجود حفره‌هایی در بلوک پیشرانه اشاره شده است. در نامه تویوتا به مالک این خودرو آمده است:

در پاسخ به نگرانی‌های شما بررسی خودرو در ۶ ژوئن ۲۰۲۴ انجام شد. کیلومتر کارکرد خودرو در آخرین سرویس نمایندگی ۱۳۱۰۹ کیلومتر بوده است. خودرو به شدت سوخته و یک حفره احتمالی در بلوک پیشرانه مشاهده گردید. به دلیل شدت آتش‌سوزی نمی‌توان داده‌ای را از خودرو به دست آورد. بر اساس یافته‌ها، علت این آتش‌سوزی را نمی‌توان تشخیص داد و به همین خاطر ما نمی‌توانیم هیچ کمکی به شما بکنیم

رسانه‌ها با تویوتا درباره این حوادث تماس گرفته‌اند و تنها جوابی که تویوتا ارسال کرده به این شرح است:

تمامی ادعاها به‌صورت جداگانه بررسی شده و ما فاکتورهای زیادی از جمله داده‌های خودرو، سوابق حضور در نمایندگی، بیانیه‌های شاهدان و… را در نظر می‌گیریم

همچنین تویوتا در زمینه پوشش گارانتی خودرو حین حضور در مسابقات و پیست این‌گونه بوده است:

شرکت در رویدادهای رانندگی پرفورمنس از جمله رویدادهایی با پشتیبانی تویوتا ضرورتاً به معنی محدود شدن گارانتی نیست اما آسیب رساندن به خودرو یا قطعات آن که ناشی از استفاده نادرست از خودرو در پیست باشد شامل گارانتی نخواهد بود. همچون همیشه ما مشتریانی را که مشکلی با خودروی خود دارند تشویق می‌کنیم با نمایندگی مجاز تویوتا یا مرکز برند تویوتا تماس حاصل کنند

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4151 ديدگاه)

    همه این خبرها و اتفاقات حکایت از آینده خودرو در چین داره . جا داره باز میشه برای چاینیز کار
    حالا هی بهتون بر بخوره یا نخوره . دنیا همینه.
    ی روز مال اینوریا میره بالا ی روز مال اونوریا . خود ما هم اینو تو زندگیم صبح به صبح تجربه میکنیم . 🙌

    موافقم 16
    مخالفم 6
    1. froG-driVer

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      البته که بازار خودروی کشور عزیزمون هم بین اینور و اونور گیر کرده و پوسیده..

      موافقم 11
      مخالفم 2
  2. Spooke

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    بنظرم خود راننده ها یکارایی کردند . وگرنه ۲ تا ماشین برای تویوتا که صدهزار تا موتور و گیربکس عوض میکنه چیزی نیست . الکی که نمیخواد اعتبارشو خراب تر کنه . باید دید آیا خریداران دیگه همین مدل هم این مشکلات رو تجربه میکنند یا نه . با ۲ نفر نمیشه نتیجه گیری کرد . بنظر میرسه خود راننده ها باعث محرومیت از گارانتی شدند

    موافقم 15
    مخالفم 9
    1. هراکلیوس

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (282 ديدگاه)

      دقیقا یاد اونایی افتادم که تو رستوران ها سوسک تو غذا پیدا می کنن بعد صاحب رستوران میگه خودتون گذاشتید تو غذا طرز فکر شما هم اینطوری

      موافقم 13
      مخالفم 10
    2. froG-driVer

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1013 ديدگاه)

      حرفت ذاتا حق بود.چیزی برای اضافه کردن نیست…

      موافقم 2
      مخالفم 7
    3. Dariush

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (163 ديدگاه)

      اگه گردن بگیره یعنی مشکل از کمپانی بوده وقتی گردن نمیگیره یعنی اینکه مشکل از کمپانی نیست
      مسئله پول نیست مسئله اعتباره

  3. هراکلیوس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    وقتی مدیر تویوتا پدرش ژاپنی ومادرش ایرانی باشد نتیجه پاسخگویی به مردم این میشود

    موافقم 10
    مخالفم 10
  4. هراکلیوس

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    وقتی مدیر تویوتا از شهرداری تهران انتخاب میشود

    موافقم 6
    مخالفم 9
  5. نانو

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (185 ديدگاه)

    یاد جواب های که یه خرید میکنی تو ایران ووقتی خراب میشه میری برای گارانتیش بهت تحویل میدن افتادم

    موافقم 10
    مخالفم 5
  6. Mohsen68

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (111 ديدگاه)

    آفرین، آفرین تویوتا
    همین فرمون برو جلو
    دور تا دور برند و مارکت رو بمال، جای سالم نذاریا. همین فرمون برو…

    موافقم 9
    مخالفم 10
    1. JaMsHiD_R1988

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2798 ديدگاه)

      بنظرت دلیل خاصی وجود نداره برندی که اومد صد هزار تا موتور رو مفتی عوض کرد دوتا ماشین رو گردن نگیره؟

      موافقم 12
      مخالفم 4
      1. Dariush

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (163 ديدگاه)

        آتیش سوزی پیشرانه فرق داره
        صحبت پیشرانه کم حجم پر قدرت یه که تویوتا خیلی بهش میندازه
        اگه این دو مورد گردن بگیره می‌دونی چه معنی میده؟
        حاضره ده تا ماشین به این دو تا مالک بده اما رسانه ای نشه

  7. محمد

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (143 ديدگاه)

    تویوتا دیگه تویوتای قدیم نیست ، اول که اون فراخوان بزرگ برای تعویض موتور ها ، اینم از گردن نگرفتن مشکل ، خب کسی که ماشین پرفورمنس میخره برای اینکه که رانندگی اسپرت داشته باشه اینکه با سرعت غیر مجاز رانندگی کرده چیزیه که پلیس باید اعمال قانونش کنه نه اینکه به این بهانه آتیش سوزی پیشرانه رو گردن نگیرند ، اتفاقا باید یه مدل صفر کیلومتر برای جلب اعتماد بقیه مالک ها به این طرف بدن ، ماشینی که تو استفاده عادی آتیش بگیره پس تو پیست قطعا غیر قابل اعتماده فکر نکنم دیگه کیفیت ماشین های دهه نود و پیشرانه هایی مثل 2jz دیگه تکرار بشه همه سمت مصرف گرایی رفتن

    موافقم 16
    مخالفم 5
  8. حسن

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    بهانه ی احمقانه ایه اخه کدوم اسگولی میتونه خودروی 300 اسبی بخره بعد بره جایی که ممنوعیت یا محدودیت سرعت نداره 137 تا بره
    چرا باید اصلا چنین محدودیتی داشته باشه لاستیک عادیه داغون 60 درصد ایرانی هم توان تحمل سرعت 180 تا سرعت را داره

    موافقم 16
    مخالفم 3
    1. علیرضا

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (259 ديدگاه)

      احتمال میدم ترجمه اشتباه و اون ۱۳۷ مایل یعنی ۲۱۰ کیلومتر در ساعت اما باز هم دلیل بشدت احمقانه ای

      موافقم 6
      مخالفم 6
      1. شاهین

        ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4695 ديدگاه)

        سلام خیر سرعت ۸۵ مایل بر ساعت بوده که میشه ۱۳۷ کیلومتر در ساعت.

        موافقم 12
  9. mosafer

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (217 ديدگاه)

    چقدر قشنگ با انتخاب کلمات محترمانه و زیبا سرتاپای مشتری رو قهوه ای میکنند.بسیار یاد گرفتیم

    موافقم 5
    مخالفم 2
  10. eternal

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    چه مسخره
    نباید اینجوری اعتبار خودشون رو خراب کنن
    اعتماد چیزی که یه شبه بدست نمیاد ولی می تونه یه شبه از بین بره

    موافقم 4
    مخالفم 3
  11. کیان

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1491 ديدگاه)

    به وضوح نوشته تو هر دو موتور حفره بوده، خب پیشرانه ها دستکاری شده هستن ظاهرا، خودروی دوم اخطار هم دریافت کرده ولی بی تفاوت عمل کرده !!!
    این همه تولید بوده از این ماشین، اگر مشکل بود باید موردهای دیگه هم پیدا میشد.

    موافقم 11
    مخالفم 5
  12. datsun

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3961 ديدگاه)

    پدال خیلی شیطونی:)

    موافقم 4
    مخالفم 2
  13. samurai

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (599 ديدگاه)

    اول که اون 137 مایل هست که میره بالای 200 کیلومتر در ساعت
    دوم تو چند میلیونی که از این ماشین فروخته 2 تاش اینجوری شده که معلومه یه کاری کردن
    سوم ……………..
    چهارم …………………
    ………………….

    موافقم 5
    مخالفم 7
    1. شاهین

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4695 ديدگاه)

      بالا هم عرض کردم ۸۵ مایل بر ساعت بوده

      موافقم 10
      مخالفم 2
  14. احسان

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    خدمت کره ای فن ها و ژاپنی ها ،چند خبر پایین تر خبر هیوندای بود الان هم ژاپن ،اینکه الان هم بزنید تو سر و کله هم چیزی رو از کم کاری این دو برند کم نمی کنه. فکر نکنم هیچ کدوم تون چه دوست داشته باشین چه تویوتا بخرین چه هیوندای ، وچنین مشکلی پیش بیاد دوست داشته باشین شرکت از زیر مسئولیت در بره یا مجبور بشید ماشین رو چند روز بخوابونید تو نمایندگی، عملکرد خودروسازان در مجموع خیلی بد شده به نظرم.

    موافقم 2
    مخالفم 5
  15. Saleh

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    تیترو که دیدم گفتم فقط باید بیام کامنت بخونم بخندم

    موافقم 2
    مخالفم 7
    1. Taha Ayoobi

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4384 ديدگاه)

      ولی اومدی دیدی کامنت خاصی نیست.

      موافقم 5
      مخالفم 2
      1. ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4944 ديدگاه)

        بچه هستن

  16. ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    از ایران‌خودرو یاد گرفته داشمون

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا