پرفروشترین خودروی تویوتا در بازار جهانی، همراه با پیشرانهی ۳۰۰ اسب بخار و امکانات اسپرت از سری GR تولید میشود.
ساخت تویوتا کرولا از سال ۱۹۶۶ آغاز شد. این مدل، در کلاس سدانهای کامپکت اقتصادی به تولید رسید؛ اما پس از کسب موفقیت تجاری، بدنهی هاچبک هم ارائه کرد. کرولا طی سالهای اخیر، حضوری پررنگ در مسابقات سرعت داشته و برای علاقهمندان خودروهای اسپرت ژاپنی، بیش از پیش محبوب شده است. این شرایط، باعث شد مدیران تویوتا پروژهی تولید کرولا GR با تجهیزات ویژه را آغاز کنند.
جدیدترین محصول تویوتا از سری GR، پیشرانهی توربوشارژ ۱/۶ لیتری با قدرت ۳۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتنمتر دارد. این مدل با جعبهدندهی ۶ سرعته دستی تولید میشود. کرولا GR، یک هاچبک اسپرت دو دیفرانسیل است که میتواند به انتخاب راننده، تقسیم گشتاور ۶۰ به ۴۰ یا ۳۰ به ۷۰ یا ۵۰-۵۰ بین محورهای جلو و عقب ارائه دهد. وزن خالص این مدل، ۱۴۷۴ کیلوگرم خواهد بود و دیفرانسیل لغزش محدود روی محورهای جلو و عقب خواهد داشت.
هنوز اطلاعات دقیقی از تواناییهای فنی کرولا GR منتشر نشده است. این مدل احتمالا مشابه GR یاریس، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵/۵ ثانیه و نهایت سرعت ۲۳۰ تا ۲۵۰ کیلومتر برساعت خواهد داشت. کرولا و یاریس از سری GR، هر دو پیشرانهی ۳ سیلندر ۱/۶ لیتری دارند اما یاریس GR، قدرت ۲۵۷ اسب بخار و گشتاور ۳۶۰ نیوتنمتر تولید میکند؛ درحالیکه ۱۲۸۰ کیلوگرم است.
کرولا GR از نسخهی بهینهسازی شدهی پلت فرم GA-C تویوتا استفاده میکند که نسبت به نمونهی معمولی، سختی و استقامت بیشتری دارد. کاپوت جلو و پنل درهای ورودی به کابین نیز، آلومینیوم هستند تا کاهش وزن برای GR کرولا فراهم شود. سپرها و سینی زیر خودرو هم با هدف بهبود آیرودینامیک بازطراحی شدهاند. کرولا برای این مدل، مجهز به رینگهای ۱۸ اینچ سیاه با تایرهای ۲۳۵ میلیمتر میشلن پایلوت اسپرت خواهد بود.
در کابین، نمایشگر ۱۲/۳ اینچی پشت پنل فرمان استفاده شده است که علاوهبر مسیریاب ماهواریای، برای تنظیم تجهیزات فنی مثل حالتهای رانندگی دو دیفرانسیل، کاربرد دارد. در مرکز داشبورد هم، نمایشگر لمسی ۸ اینچ برای سیستم سرگرمی نصب خواهد شد. کرولا GR برای مشتریان، دو تیپ ویژه خواهد داشت تا امکاناتی مثل صندلی اسپرت، کاپوت فیبرکربن، کالیپرهای ترمز قرمز رنگ، گرمکن داخل فرمان و صندلی نیز ارائه کند.
قیمت نهایی GR کرولا هنوز مشخص نیست. این مدل احتمالا آستانه قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار دلار خواهد داشت تا وارد رقابت با گلف GT و هوندا سیویک تایپ R شود. آستانه قیمت کرولا با پیشرانهی ۱/۸ لیتر ۱۲۱ اسب بخار در بازار جهانی، ۲۱ هزار دلار است.
AMANTE
۱۲ فروردین ۱۴۰۱خوشبختانه دهه نود ژاپنی ها داره بر میگرده ولی متسفانه خیلی دیر و کمتر از یک دهه دیگه اکثر ماشین ها الکتریک میشن.
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۴۰۱همه به کنار ….. جونم به اون گیربکس دنده دستی !!!!!
فکر کن با ۳۰۰ اسب ، دو دیفرانسیل هم باشه ، قیمتش هم فوقعلاده رقابتی باشه ، بِخری بندازی تو اتوبان ، لایی لا لایی بکشی عشق کنی در حد …. !!!!!
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۴۰۱نه فقط تویوتا ، بلکه اگر تمام شرکتهای خودروسازی از چنین پرفورمنسهایی اجرا کنند ، باید حمایت شوند ، چون اصل لذت خودرو همین است !
اصلاً برای چه عاشق خودرو میشویم و میشوند !!!
بحث اصلی عشق خودرو بودن ، لذتی هست که از راندنش میگیریم و لذتی که موتور قدرتمند به همراه دنده دستی منتقل میکند و تازه دو دِف هم باشد ، میشود یک ترکیب بهشتی که حد ندارد !
دنیای امروز خودرو ، بسیار نیازمند چنین خودروهائیست که بشه لذت را لمس کرد و فهمیدش !!!
فرقی نمیکنه هیوندای باشه ، تویوتا باشه ، بنز یا کادیلاک باشه !!! مهم اینه که ترکیب ساخت یک خودرو مجموعهای کامل باشه تا لذت را منتقل کنه ( دو دف ، دنده دستی ، قدرت بالای ۲۵۰ اسب )
مثال میزنم از اونهایی که پشت فرمان ماکسیما ، لندکروزر ، هایلوکس ، سوناتا NF دندهای و اتومات نشستهاند میتوانند تائید کنند کدامشان ناب و لذتبخش هستند که حتی دنده اتومات با تمام مزایایی که دارد از چشم میوفتد !
حالا فکر کنید گیربکس CVT چه مضخرفی هست که نیسان ساخت و معرفی کرد و این لکهی ننگ را به صنعت خودرو وارد کرد که تازه اِلقای مصنوعی ۶ یا ۹ سرعته هم به آن اضافه کردن 😂🤦♂️🖤 !
دکتر
۱۲ فروردین ۱۴۰۱عجب تویوتای جذابی،۳۰۰ اسب دنده معمولی دو دیفرانسیل 😍 معرکس،این موتور ۳ سیلندر ۱۶۰۰ طراحی خود تویوتاس یا به عاریت گرفته از ب م و هست؟
rezarsnewphone
۱۲ فروردین ۱۴۰۱چی میگی زبون بسته؟
meysam
۱۲ فروردین ۱۴۰۱دکتر@
انجین خود تویوتاست
کیانوش
۱۲ فروردین ۱۴۰۱خخخ بابا تویوتا ی غلطی کرد واسه سوپرا از پلتفرم بی ام و استفاده کرد حالا شما هی گیر بدید هر محصولی معرفی میکنه بگید بی ام و زده واسش
رو چه حسابی فکر کردی تویوتا واسه کرولا که پرفروش ترین خودرو تاریخه نتونه انجین توسعه بده خودش
پلتفرم کرولا رو که دیگه قبول دارید بی ام و نیست
پلتفرم شامل انجین هم میشه
datsun
۱۲ فروردین ۱۴۰۱داداش پلتفرم رو که باهم توسعه دادن ولی موتور بیمره
علی
۱۴ فروردین ۱۴۰۱کرولا پرفروش ترین خودرو تاریخ
اینجا هرکس که از در توهین اومده و نظر بقیه رو مسخره کرده و بی ادبی کرده به طرز عجیبی از عبارت”خخخ”استفاده کرده نشونه بیسوادی خودشو هم گذاشته کنارش
زیزیگولو
۱۲ فروردین ۱۴۰۱تویوتا کرولای محبوب تو دنیا و مورد علاقه انگار نمیخاد دست از جذابیتش برداره!! هاچ بکی که بدون شک بازار جوان را هدف داره و آدم همینجوری که به عکسای این ماشین نگاه میکنه میبینه که این ماشین جذاب ترو اسپرت ترو ظاهری قدرتمند تر به خودش گرفته
Clean energy (صیانت!)
۱۲ فروردین ۱۴۰۱خیلی عشقه کرولا
کاشکی مدلای پایه شو وارد میکردن
قدرت سرعت و کیفیت ژاپنی…
زیزیگولو
۱۲ فروردین ۱۴۰۱از اردیبهشت که قراره واردات آزاد بشه و سامانه ثبت سفارش خودرو باز بشه چند ماه طول میکشه تا خودروهای مدل ۲۰۲۲ وارد بشن ولی به احتمال زیاد اکثراً ماشینای ژاپنی و کره ای که قیمتاشون زیر ۴۰ هزار دلار هستش وارد میشن مثل سانتافه و سوناتا و سورنتو و اسپرتیج و راو۴ و کرولا و کمری و اینجور ماشینا و البته بنجل چینیم زیاد وارد خاهد شد
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ فروردین ۱۴۰۱دوست عزیزم
از اردیبهشت قرار نیست واردات آزاد بشه و سامانه ثبت سفارش خودرو قرار نیست باز بشه
پس چند ماه هم طول نمی کشه تا خودروهای مدل ۲۰۲۲ وارد بشن
زیزیگولو
۱۲ فروردین ۱۴۰۱بله آقای اشتری تو خبرای بالاترم تو کامنتم نوشتم که متاسفانه داستان واردات خودرو شده ماجرای یه بوم و دو هوا !!!! …… چی بگم!؟؟ به هر حال امیدوارم که این اتفاق بیوفته
افشار
۱۲ فروردین ۱۴۰۱در خوب بودن همه محصولای تویوتا هیچ شکی وجود نداره اما در پنجاه درصد محصولاتشان از نظر زیبایی بدنه و دکوراسیون داخل کابین زیاد خوب کار نمیکنن و اما کره ایها در این مورد خیلی عالی عمل میکنن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ فروردین ۱۴۰۱وقتی از نزدیک و همزمان دوتا ماشین کرهای و ژاپنی همکلاس رو بینین، متوجه می شین مواد داخل کابین یک مدل ژاپنی خیلی بهتره
مثلا سانتافه و راو۴ یا کمری و سوناتا از نظر کیفیت کابین اصلا مشابه نیستن. البته اینها تجربه من از ماشین های داخل ایران هست، شاید مدل های جدید کره ای که من ندیدم خیلی بهتر شده باشن
NAVID۰۰۹۸
۱۲ فروردین ۱۴۰۱جناب اشتری
تمام مخاطبان پدال تا از خودروها استفاده نکنند و آنها را لَمس نکنند ، متوجه نمیشوند و دیدشان نسبت به تمام خودروها چشمی هست !
مطمئناً کسی که روزگاری ایرانی و چینی سوار میشده و بعدها کرهای سوار شده باشه میتونه بفهمه که کرهایها عالی هستند و کسانی که کرهای سوار بودند و سپس ژاپنی سوار شدند میتوانند بفهمند ژاپنیها چقدر متفاوت و عالی هستند و همینطور نقطهی آخر خودروها در ایران که اگر بحث استهلاکی را بگذاریم کنار به آلمانیها میرسیم که سلطان بیچون و چرایِ خودروسازی هستند که از کره و ژاپن بالاتر هستند ( البته به جز لکسوس که به جرئت میگم حتی از آلمانیها در بحث ماندگاری متریال بالاتر و باکیفیتتر هستند و میشه آن را در کارکردهای بالای ES و LX و RX نگاه کرد و درک کرد ) !
اما وقتی به وضعیت ایران نگاه میکنیم به یک نتیجه میرسیم که داشتن چه خودرویی میتونه قابل قبول باشه و آن هم ژاپنی و بخصوص تویوتا هست !
تنها تویوتاست که میتونه در شرایط کشوری ما دوام بیاره با استهلاک پائین و ماندگاری بالای قطعات که متاسفانه همین هم شده دست مایهی یه مشت نامردِ حرامخور برای کیلومتر کم کردن که تشخیصش راحت نباشه و امروزه شما کمتر محصول تویوتا را میبینید که کیلومتر کم نکرده باشه !
افشار
۱۲ فروردین ۱۴۰۱بنده هیچوقت ماشین چینی سوار نشدم ولی کره ای و ژاپنی تا دلت بخواد سوار شدم و در خیابانها هم که کره ای و ژاپنی به وفور ویده میشه ، اول بخوان ببین چی نوشتم بعد اعتراض کن
افشار
۱۲ فروردین ۱۴۰۱سلام ، منظور بنده کیفت و دوام و مواد بکار رفته نبود ، منظورم بیشتر دکوراسیون و زیبایی داخل کابین بود
rezarsnewphone
۱۲ فروردین ۱۴۰۱خیلی عالیه اما کاش یه grmn بدن رو موتور ۲ لیتر توربو. برای رقابت با a45 s amg یا حتی موتور ۲.۵ لیتری توربو اما با اونم رقابت کنند 🌹❤️
R@m!n
۱۲ فروردین ۱۴۰۱کرولای پرفورمنس ساختن اونوقت برای سوپرا آویزون بی ام و شدن نمی فهمم دلیل اینکارشونو.
ارین صاحب جمعی
۱۲ فروردین ۱۴۰۱این فسقلی خیلی بامزس .
meysam
۱۲ فروردین ۱۴۰۱ترکیب یه انجین ۳ سیلندر سبک
با گیربکس دستی و ۲ دف واقعا عالیه
این انجین ۳ سیلندر تویوتا خیلی پتانسیل داره
meysam
۱۲ فروردین ۱۴۰۱آکیو تویودا رو دیدین تو کلیپ؟
همیشه در روند توسعه مدلهای مسابقهای خودش هم میشینه پشت فرمون
بشدت عشق ماشینه
Jdm باز
۱۲ فروردین ۱۴۰۱طراحی جذاب
سیصد اسب قدرت
دو دیفرانسیل
گیربکس دستی
چه شود…
من که عاشقش شدم بینظیرهههههههه