تویوتا از یک نسخه جدید GR سوپرا ۳.۰ بت یک جعبهدنده دستی ۶ سرعتی رونمایی کرده است و درکنار ویژگی کلیدی، چند تغییر دیگر را نیز در شاسی و فناوری این خودرو اعمال کرده است. این دگرگونیها راه خود را به مدلهای ۴ و ۶ سیلندر کنونی سوپرا نیز باز خواهند کرد.
ممکن است برخی بر این باور باشند که ارائه یک نسخه دنده دستی از سوپرا تنها نیازمند چند بازتنظیم کوچک در اجزای داخلی این خودرو (که از بامو به امانت گرفته شده) باشد اما این مدل جدید اتفاقهای بیشتری را به خود دیده است؛ تویوتا در ساخت نسخه دستی، دگرگونیهای دقیقی را در ساختار شاسی، ترمزها، برنامه سیستم کنترل پایداری و نمای داخلی آن داده است تا نقوص و گسستگیهای نسخههای معمولی را رفع کند.
تنها مدلی گه با جعبه۲دنده دستی نیز قابل سفارش خواهد بود، مدل Spec 3.0 است که در بهترین نسخه سوپرا محسوب شده و ۳۵۵ اسب بخار انگلیسی دارد. این جعبهدنده جدید کاملا توسط خود تویوتا توسعه داده شده است و به همراه کلاچ، دیفرانسیل لغزش محدود و نسبت دنده نهایی کوتاهتر از گذشته (۳.۱۵ نسبتبه ۳.۴۶) مورد استفاده قرار میگیرد.
سیستم یادشده از ویژگی موسومبه «Auto Blip» سود برده و نسبت دندههای کوتاهتری دارد. تویوتا برای اطمینان از عملکرد بینقص این جعبهدنده، وزن دسته آن را با دقت زیاد اندازهگیری کرده است. کاهش وزن به اجزای جعبهدنده ختم نشده و شاهد استفاده از رینگهای آلیاژی ۱۹ اینچی جدید و زیبا، سیستم بلندگوی استریو و مواد داخلی سبکتر از گذشته هستیم که وزن این کوپه اسپرت را با ۳۸.۳ کیلوگرم کاهش، به ۱۵۳۱ کیلوگرم رسانده است.
تویوتا پارامترهای سیستم دیفرانسیل عقب را نیز افزایش داده است و حال در سوپرا، شاهد استفاده از «Hairpin Plus» هستیم که به چرخهای عقب داخل پیچ اجازه میدهد تا هنگام قفل کامل، تا حد خاصی لغزش داشته باشد. سیستم کنترل پایداری نیز بازتنظیم شده و درکنار تغییرات حالت اسپرت جدید، به حرکت بهتر خودرو کمک میکند.
تویوتا از فرصت بهروزرسانی جعبهدنده نهایت استفاده را کرده تا شاسی بهبودیافتهاش را برای تمام مدلهای سوپرا GR رونمایی کند. بوشها و میلهای ضدلغزش این شاسی سفتتر، میراگرهای تطیبقپذیر (دمپرها) آن بازتنظیم و سیستم فرمان با دستیار الکترونیکی نیز دچار تغییر شده است. تویوتا معتقد است که این دگرگونیها با استفاده از کنترل بهتر فنربندی خودرو، قصد در کمکردن اثر ذاتی فرمانپذیری تیز سوپرا دارد. نظر شما درباره نسخه دستی تویوتا چیست؟! آیا چنین کوپه اسپرت کوچکی اصلا به یک حعبهدنده دستی برای سواری بهتر نیاز دارد؟!
SRT
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱این ماشین روش روکش طلا هم بزنی بازم نمیره تو دل
همچین شاهکاری فقط از تویوتا برمیاد
GMA
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا،غیر از پیشرانه و بحث فنی،ظاهرش هم متعفن هست
سپهر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱بهتره بگیم ب ام و سوپرا نه تویوتا سوپرا
AMANTE
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خسته نباشی تویوتا! ما سوپرایی میخوایم که با فراری و لامبورگینی و…. رقابت کنه نه یک گیربکس دستی با تنظیم های فلان فلان شده که در دنیای واقعی تاثیر اش رو یا اصلا نشون نمیده یا کم نشون میده.
meysam
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱دقیقا👍👍
FTB
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱این چیز خوبیه ولی تا 2jz نگیرم آروم نمیگیگیرم
Mad.z.Max
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱حتما یه ایران ادیشن طبق خواسته های اربران وطنی میزنن برامون
پدرام
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ممنون میشم یه توضیحی هم در مورد 355 اسب بخار انگلیسی بدید
بی طرف
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱اسب بخار متریک:۷۳۵ وات
اسب بخار انگلیسی: ۷۴۶ وات
۳۵۵ اسب بخار انگلیسی میشه ۳۶۰ اسب بخار متریک.
javadhy
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱واحد متریک ps برای آلمانه که با واحد cv ایتالیا هم یکسانه و در واقع از همه پر کار بردتر و فرا گیر تره که حتی اکثر خودروهای ژاپنی هم توی سایتاشون از واحد ps استفاده میکنن.حالا مثلا چند مثال تو خودروهای معروفو بخوام برات بزنم که حتما میدونی همه به ps هستند مثلا ۱۰۰۱ اسب بخار ویرون (که به واحد بریتانیا یه چیزی حدود۹۸۶ اس بخار میشه یا نسل اول اونتادور در واقع ۷۰۰ ps بود که در اسمش lp700 اومده بود یا هر لامبوی دیگه ای یا ۵۶۰ اسب بی ام و m6 و …. (لامبو ۶۹۰ و بی ام و ۵۵۲ اسب بخار بریتانیایی)
بریتانیا هم که گفتی واحدش با بقیه فرق میکنه که در واقع همون bhp (brake horsepower) هست در کل ps ضرب در 0.986 میشه bhp یا همون اسب بخار بریتانیایی البته کل موضوع یکم پیچیده تر و گیج کننده تره من زیاد واردش نشدم که گیج کننده نشه
امیدوارم کارساز بوده باشه
Mad.z.Max
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی ممنون از توضیح درست و مفیدت
Mad.z.Max
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱همون breaking horse power
javadhy
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱نسل قبلی سوپرا اومده بود همونطور که دوستان گفتن باعث ترس سوپر کارها شده بود و یه ماشینی در حد ۹۱۱ های بالارده بود ولی این نسل در حد ۷۱۸ ۴ سیلندرم نیست
Jdm باز
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱مثل این میمونه که رو زخم ششمیر، چسب زخم بزنی!
فایده ای نداره
samurai
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱بازم میگم تویوتا یه مدل با موتور ساخت خودش میده بیرون اونجا هم فروش هم اسب بخار افزایش پیدا میکنه
سپهر
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱تویوتا رو چه به این چیزا اخه،تویوتا کلا نماد تاکسی بودن و افراد خسیس و اقتصادی بودنه