تویوتا

تویوتا GR سوپرا 3.0 با دنده دستی رونمایی شد، رویای دوست‌داران سوپرا

تویوتا از یک نسخه جدید GR سوپرا ۳.۰ بت یک جعبه‌دنده دستی ۶ سرعتی رونمایی کرده است و درکنار ویژگی کلیدی، چند تغییر دیگر را نیز در شاسی و فناوری این خودرو اعمال کرده است. این دگرگونی‌ها راه خود را به مدل‌های ۴ و ۶ سیلندر کنونی سوپرا نیز باز خواهند کرد.

ممکن است برخی بر این باور باشند که ارائه یک نسخه دنده دستی از سوپرا تنها نیازمند چند بازتنظیم کوچک در اجزای داخلی این خودرو (که از ب‌ام‌و به امانت گرفته شده) باشد اما این مدل جدید اتفاق‌های بیشتری را به خود دیده است؛ تویوتا در ساخت نسخه دستی، دگرگونی‌های دقیقی را در ساختار شاسی، ترمزها، برنامه سیستم کنترل پایداری و نمای داخلی آن داده است تا نقوص و گسستگی‌های نسخه‌های معمولی را رفع کند.

تنها مدلی گه با جعبه۲دنده دستی نیز قابل سفارش خواهد بود، مدل Spec 3.0 است که در بهترین نسخه سوپرا محسوب شده و ۳۵۵ اسب بخار انگلیسی دارد. این جعبه‌دنده جدید کاملا توسط خود تویوتا توسعه داده شده است و به همراه کلاچ، دیفرانسیل لغزش محدود و نسبت دنده نهایی کوتاه‌تر از گذشته (۳.۱۵ نسبت‌به ۳.۴۶) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم یادشده از ویژگی موسوم‌به «Auto Blip» سود برده و نسبت دنده‌های کوتاه‌تری دارد. تویوتا برای اطمینان از عملکرد بی‌نقص این جعبه‌دنده، وزن دسته آن را با دقت زیاد اندازه‌گیری کرده است. کاهش وزن به اجزای جعبه‌دنده ختم نشده و شاهد استفاده از رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی جدید و زیبا، سیستم بلندگوی استریو و مواد داخلی سبک‌تر از گذشته هستیم که وزن این کوپه اسپرت را با ۳۸.۳ کیلوگرم کاهش، به ۱۵۳۱ کیلوگرم رسانده است.

تویوتا پارامترهای سیستم دیفرانسیل عقب را نیز افزایش داده است و حال در سوپرا، شاهد استفاده از «Hairpin Plus» هستیم که به چرخ‌های عقب داخل پیچ اجازه می‌دهد تا هنگام قفل کامل، تا حد خاصی لغزش داشته باشد. سیستم کنترل پایداری نیز بازتنظیم شده و درکنار تغییرات حالت اسپرت جدید، به حرکت بهتر خودرو کمک می‌کند.

تویوتا از فرصت به‌روزرسانی جعبه‌دنده نهایت استفاده را کرده تا شاسی بهبودیافته‌اش را برای تمام مدل‌های سوپرا GR رونمایی کند. بوش‌ها و میل‌های ضدلغزش این شاسی سفت‌تر، میراگرهای تطیبق‌پذیر (دمپرها) آن بازتنظیم و سیستم فرمان با دستیار الکترونیکی نیز دچار تغییر شده است. تویوتا معتقد است که این دگرگونی‌ها با استفاده از کنترل بهتر فنربندی خودرو، قصد در کم‌کردن اثر ذاتی فرمان‌پذیری تیز سوپرا دارد. نظر شما درباره نسخه دستی تویوتا چیست؟! آیا چنین کوپه اسپرت کوچکی اصلا به یک حعبه‌دنده دستی برای سواری بهتر نیاز دارد؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. SRT

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (625 ديدگاه)

    این ماشین روش روکش طلا هم بزنی بازم نمیره تو دل
    همچین شاهکاری فقط از تویوتا برمیاد

    موافقم 20
    مخالفم 44
    1. GMA

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      دقیقا،غیر از پیشرانه و بحث فنی،ظاهرش هم متعفن هست

      موافقم 14
      مخالفم 42
  2. سپهر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (388 ديدگاه)

    بهتره بگیم ب ام و سوپرا نه تویوتا سوپرا

    موافقم 17
    مخالفم 34
  3. AMANTE

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    خسته نباشی تویوتا! ما سوپرایی میخوایم که با فراری و لامبورگینی و…. رقابت کنه نه یک گیربکس دستی با تنظیم های فلان فلان شده که در دنیای واقعی تاثیر اش رو یا اصلا نشون نمیده یا کم نشون میده.

    موافقم 24
    مخالفم 14
    1. meysam

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (3630 ديدگاه)

      دقیقا👍👍

      موافقم 12
      مخالفم 2
    2. FTB

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (750 ديدگاه)

      این چیز خوبیه ولی تا 2jz نگیرم آروم نمیگیگیرم

      موافقم 13
      مخالفم 3
    3. Mad.z.Max

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1863 ديدگاه)

      حتما یه ایران ادیشن طبق خواسته های اربران وطنی میزنن برامون

      موافقم 12
      مخالفم 5
  4. پدرام

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (793 ديدگاه)

    ممنون میشم یه توضیحی هم در مورد 355 اسب بخار انگلیسی بدید

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. بی طرف

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (100 ديدگاه)

      اسب بخار متریک:۷۳۵ وات
      اسب بخار انگلیسی: ۷۴۶ وات
      ۳۵۵ اسب بخار انگلیسی میشه ۳۶۰ اسب بخار متریک.

      موافقم 13
      مخالفم 2
    2. javadhy

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (331 ديدگاه)

      واحد متریک ps برای آلمانه که با واحد cv ایتالیا هم یکسانه و در واقع از همه پر کار بردتر و فرا گیر تره که حتی اکثر خودروهای ژاپنی هم توی سایتاشون از واحد ps استفاده میکنن.حالا مثلا چند مثال تو خودروهای معروفو بخوام برات بزنم که حتما میدونی همه به ps هستند مثلا ۱۰۰۱ اسب بخار ویرون (که به واحد بریتانیا یه چیزی حدود۹۸۶ اس بخار میشه یا نسل اول اونتادور در واقع ۷۰۰ ps بود که در اسمش lp700 اومده بود یا هر لامبوی دیگه ای یا ۵۶۰ اسب بی ام و m6 و …. (لامبو ۶۹۰ و بی ام و ۵۵۲ اسب بخار بریتانیایی)
      بریتانیا هم که گفتی واحدش با بقیه فرق میکنه که در واقع همون bhp (brake horsepower) هست در کل ps ضرب در 0.986 میشه bhp یا همون اسب بخار بریتانیایی البته کل موضوع یکم پیچیده تر و گیج کننده تره من زیاد واردش نشدم که گیج کننده نشه

      امیدوارم کارساز بوده باشه

      موافقم 19
      مخالفم 1
      1. Mad.z.Max

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (1863 ديدگاه)

        خیلی ممنون از توضیح درست و مفیدت

        موافقم 2
        مخالفم 0
    3. Mad.z.Max

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (1863 ديدگاه)

      همون breaking horse power

  5. javadhy

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (331 ديدگاه)

    نسل قبلی سوپرا اومده بود همونطور که دوستان گفتن باعث ترس سوپر کارها شده بود و یه ماشینی در حد ۹۱۱ های بالارده بود ولی این نسل در حد ۷۱۸ ۴ سیلندرم نیست

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. Jdm باز

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    مثل این میمونه که رو زخم ششمیر، چسب زخم بزنی!
    فایده ای نداره

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. samurai

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (599 ديدگاه)

    بازم میگم تویوتا یه مدل با موتور ساخت خودش میده بیرون اونجا هم فروش هم اسب بخار افزایش پیدا میکنه

    موافقم 2
    مخالفم 2
  8. سپهر

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (388 ديدگاه)

    تویوتا رو چه به این چیزا اخه،تویوتا کلا نماد تاکسی بودن و افراد خسیس و اقتصادی بودنه

    موافقم 3
    مخالفم 9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا