شاید تیتر این مطلب در نگاه اول خنده دار و یک شوخی به نظر برسد اما تویوتا با سوپرا در مسابقات کلاس خودروهای خنده دار NHRA شرکت خواهد کرد. اولین حضور سوپرا Funny Car در پومونا کالیفرنیا در فوریه ۲۰۲۲ خواهد بود.
سوپرا فانی کار خیلی شبیه نسخه جادهای نیست اما خب طراحان حداکثر تلاش را داشتهاند تا در چارچوب قوانین مسابقات بتوانند خودرویی مسابقه ای با ظاهر شبیه به سوپرای جادهای را بسازند. دماغهی بسیار بلند و پروفایل جانبی بسیار نزدیک به زمین تنها بخشی از ویژگیهای عجیب ظاهری سوپرای موردبحث هستند.
پاول دولشال مدیر بخش موتور اسپورت تویوتا در آمریکای شمالی میگوید:
تیم TRD به همراه بخش طراحی در کالتی تلاشهای زیادی برای تزریق ویژگیهای طراحی GR سوپرا جادهای در مدل فانی کار داشتهاند. رانندگان این خودروی مسابقه ای در سال ۲۰۲۲ جی آر تاد و الکسیس دخوریا خواهند بود.
جدای از ظاهر جدید بهبودهای دیگری نیز در جدیدترین خودروی فانی کار تویوتا رخ داده است. این خودروساز میگوید دید بیرون راننده بهتر شده و از فوم ایمنی بیشتری در کاکپیت استفاده شده است.
خودروها برای حضور در کلاس NHRA فانی کار باید از پیشرانه ۸ سیلندر ۸.۱۹ لیتری سوپرشارژردار استفاده کنند. این خودرو فاقد گیربکس سنتی هستند اما بجای آن از کلاچ چندمرحلهای استفاده میکنند.
خودروی قبلی تویوتا در این کلاس عجیبتر از سوپرا بوده است. تویوتا از سال ۲۰۱۲ تاکنون با خودرویی که به کمری شبیه بود در کلاس فانی کار حضور داشت. پیش از آن نیز خودروهایی با ظاهر سلیکا و سولارا روانه این مسابقات شده بودند.
امسال سالگرد ۲۰ سالگی حضور تویوتا در NHRA است. طی این سالها تیم تویوتا ۱۳۷ پیروزی در بخش تاپ فیول و ۴۳ پیروزی در بخش فانی کار کسب کرده و ۶ عنوان قهرمانی کلی در تاپ فیول و ۳ قهرمانی کلی در فانی کار را به دست آورده است.
تویوتا از سوپرا برای حضور در مسابقات مختلفی استفاده میکند. از جمله مدلهای یاد شده میتوان به سوپرای حاضر در مسابقات نسکار، کلاس GT4 و کلاس GT500 در سوپر جی تی ژاپن اشاره کرد.
GT
۲۶ آبان ۱۴۰۰و جایزه زشت ترین جسم متحرک سال تقدیم میگردد به… 🙂
Ninja
۲۶ آبان ۱۴۰۰httpsNinja://www.zoomit.ir/car-news/338302-dodges-charger-hellcat-widebody-funny-car/
این مقاله اقای اسلامی که الان در پدال هم فعالیت میکنند درباره فانی کار چارجر هم جالبه حتما ببینید
(نینجا رو پاک کنید و لینک رو سرچ)
Iman99
۲۷ آبان ۱۴۰۰آره داداش جالبه که تو دنیای درگستر ها هم یه شوماخر اسطورشون هست تونی شوماخر این تو تاپ فیول ها هست تو فانی کار هم جان فورس اسطوره شده. خودروهای همه هم با موتور v8 همی هستن
جالبه همونطور رانندگی با خودروی فرمولاوان برای افراد عادی میسر نیست
درگستر ها هم واسه افراد عادی ممکنه کشنده باشه
میثم
۲۶ آبان ۱۴۰۰خود سوپرا که یه حالگیری اساسی بود
بهتر بود با شکل و شمایل کمری یا کرولا بعنوان پرفروشترین خودرو جهان ظاهر میشد
شاهین
۲۶ آبان ۱۴۰۰والا من علاقه زیادی به سوپرای جدید دارم به حدی که تصویرش تو بک گراند سیستم هست.
کاش میتونستم یکیشو بخرم 🥲
میثم
۲۶ آبان ۱۴۰۰من از اینکه بر اساس بی ام و ساخته شده خوشم نیومد
نه اینکه بی ام و بد باشه، مشخصا عالیه و همون ویژگیها به سوپرا هم منتقل شده
ولی حرف من اینه که خود تویوتا تواناییشو داشت که مستقل عمل میکرد
الان موتورهای 6 سیلندر تویوتا رو محصولات لوتوس استفاده میشن که همه میدونیم چه پرفورمنسی دارن
دلیل این کار تویوتا فقط مسائل مالیه که قابل توجیهه چون توسعه یه پلتفرم جدید هم هزینه داره هم زمانبره
ولی حال منو گرفت
مشارکت با سوبارو برای توسعه تولید GR86 خوب بوده
ولی سوپرا اعتبار و حیثیت تویوتا بود.
نباید این کارو میکرد
Behrouz. anzali
۲۶ آبان ۱۴۰۰احسنت👌
Ninja
۲۶ آبان ۱۴۰۰برعکس من از سوپرای جدید خوشم نمیاد دلیلشم وجود انجین بی ام و زد 4 درون قلب این ماشینه بی ام هم بد نیست خیلم عالیه اما مگه تویوتا چند تا سوپرا داره که بره انجین بی ام داخلش بزاره
اما از اون طرف علاقه خیلی زیادی به نیسان زد جدید دارم که بک گراند گوشیمه
به هر حال ای کاش منم میتونستم یدونه نیسان زد بخرم (میگن جمله ای که کاش داخلش داره هیچوقت به حقیقت نمی پیونده و یه رویا باقی میمونه ولی دیگه چه کنیم درضمن امیدوارم مثل سابق کامنت های زیادی بزارید)
Sina10
۲۶ آبان ۱۴۰۰اتفاقا منم از سوپرای جدید خوشم میاد ، از قیافش هم که عالی دراومده خوشم میاد
ولی ایکاش بامو توی ساختش نبود
موتور بامو بله برای تیونینگ و تقویت و کلا موتور عالی و جالبیه ولی کاش تویوتا خودش اقدام میکرد
بزرگترین اشتباه طرفداراش اینه که دارن با نسل قبل مقایسه اش میکنن ، در حالی که نسل قبلش یه ماشین افسانه ای در تاریخ محسوب میشه
قرار نیست هر چیزی تکرار بشه
این سوپرا هم کم کم داره بهتر و دوست داشتتی تر میشه
اگه هم نسخه پرفورمنسی ازش بسازن عالی میشه
mos
۲۶ آبان ۱۴۰۰آقا شاهین اگه انجین و پلتفرم بی ام و نداشت بازم تصویرش رو میزاشتید بک گراند؟ 😄
R@m!n
۲۶ آبان ۱۴۰۰چون یه بی ام و هست ؟؟😄😄
ممد ژانگولر
۲۶ آبان ۱۴۰۰واقعا بهش میاد
قاسم
۲۶ آبان ۱۴۰۰دو صفر ۹۸ کجایی که ببینی عشقت رو بردن واسه شرکت تو مسابقه خنده دارها 😂😂😂😂
datsun
۲۶ آبان ۱۴۰۰داداش حال خودت خنده داره تره چون نمیدونی چه هیولاهای تو این مسابقات شرکت میکنن
قاسم
۲۶ آبان ۱۴۰۰باشه تو راست میگی👏😂😂😂
Ninja
۲۷ آبان ۱۴۰۰اینارو ولشون کن بزار تو جهل خودشون بمونن
نمیدونن فقط اسم ماشین ها فانی کاره مگرنه 1 تن خ (جیگر) هم داشته باشه بعد از سوار شدن این ماشن خودتو خیس میکنی
از بیرون خنده دارن از داخل هیولان
وقتی هر روز سوار ماشین 100 اسبی میشیم ماشین 10000+ اسبی رو میشه گفت هیولاااااااا
هیچوقت گول ظاهر کسی رو نخورین به قول دوستمون یکی گول ظاهر منو خورد الان گول ظاهر ندارم (فان)
زیزیگولو
۲۶ آبان ۱۴۰۰واقعاً هم طراحی عجیبو غریبو خنده داری داره
امیر
۲۶ آبان ۱۴۰۰شبیه این جارو برقی های ترسناک شده.
ولی خداوکیلی هم ماشین ناجوره هم نوع مسابقه ناجوره هم اسم های توی متن ….
Sina10
۲۶ آبان ۱۴۰۰عجب قیافه ای داره
قشنگ انگار یه تریلی از روی سوپرای عادی رد شده این بجا مونده!!
AMIN (M.A.S)
۲۶ آبان ۱۴۰۰امسال در کلاس فانی کار داج چارجر هلکت فانی کار مجهز به انجین همی با قدرت حدود یازده هزار اسب بخار به رانندگی ران کپس قهرمان مسابقات NHRA شد
جزییاتشو میتونید از سایت Dodgegarage مطالعه کنید
داج برنامه کاری خودش و چند تریم از ماشیناش و همچنین برنامه دیرکت کانکشن رو چند روز پیش معرفی کرد که متاسفانه هیچکدوم پوشش داده نشدن
دیرکت کانکشن داج راهی امن برای تیونینگ ماشین بدون از دست رفتن وارانتی و زیر نظر خود داج و هست
این برنامه قبلا هم در دهه 1970وجود داشته که انواع مختلف قطعات تزیینی و فنی حتی برخی از قطعات دیمن رو میتونید بعد از خرید ماشین روش نصب کنید
برای مثال توی سطح یک با افزایش بوست انجین6.2لیتری میتونید حداقل 100اسب بخار بیشتر ازش بگیرید
این برنامه شاید برای تیونرا خیلی جالب نباشه اما خب برای مشتری مزیت خیلی بزرگیه
Aboaldazl demon
۲۶ آبان ۱۴۰۰از همون اول که گند زدن به اصالتش
دقیقا به درد همین کار میخور
AMG GT R
۲۶ آبان ۱۴۰۰یک کلمه می تونم در وصف این بگم
صُوَرِ قَبیحه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۶ آبان ۱۴۰۰دوستان کسی میدونه تویوتا از چه انجینی بهره میبره
datsun
۲۶ آبان ۱۴۰۰مطمئن نیستم ولی فکر کنم بلوکش همون موتور توندراست
11000 اسب بخار قدرت تولید می کنه و گفته شده کمتر از 4 ثانیه به سرعت 330 مایل در ساعت میرسه
یه انجین معروف همی هم هست تو این مسابقات
Iman99
۲۶ آبان ۱۴۰۰من فکر میکنم انجینش بیگ بلاک ۴۲۶ همی هست.
انجین های وی ۸ امریکایی طیف وسیعی دارن که تعدادشون زیاد هم هست در هر مدل و کاربردی که فکرش رو کنی بکار برده شدن از انجین های ۲ و ۲.۴ لیتری وی ۸ مسابقه ای با ردلاین بالای ۱۱ هزار rpm
تا انجین های گودزیلا و پوشراد و انجین 632cu in و 1005cu in اتمسفریک با ۱۰۰۰ و ۲۱۰۰ اسب قدرت تنفس طبیعی ( خیلی هستن چندتاشو مثال زدم ولی این آخری خیلی خاصه ) این انجین ها تاریخچه پرباری دارن که اگه بخوای بنویسیش اینجا جا نمیشه
تجربه کرایسلر تو انجین همی هم به راحتی بدست نیومده از جنگ جهانی دوم وقتی که جنگنده p-47 thunderbolt ساخته شد کرایسلر یه موتور v16 به نام XIV-2220 واسه این جنگنده ساخت تحقیق و توسعه انجین همی از اینجا شروع شد
انجین همی الکی همی نشده
قابلیت های این انجین به همراه پشتوانه و تجربه های کسب شده اون در صنعت هوانوردی باعث شدن که توانایی های این انجین شناخته شه و تو nhra از پتانسلیشون استفاده شه در top fuel ها هم تا حدود ۲۰۰۰۰ اسب قدرت تولید میکنن همه هم قدرت تولیدی رو حدودی میگن چون داینویی توان تحمل قدرتشون رو نداره
Ninja
۲۷ آبان ۱۴۰۰کاملا درست
Reza Waffen SS
۲۷ آبان ۱۴۰۰ایندیگه چع سمیه