تویوتا

تویوتا GR یاریس سه سیلندر با 741 اسب بخار قدرت!

GR یاریس یک موتور سه سیلندر ۱.۶ لیتری دارد که اکنون با تیون سنگین یک شرکت استرالیایی، قدرتی سه برابر را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

هاچ‌بک محبوب تویوتا، GR یاریس، عملکرد خوبی را در نسل آخر به نمایش گذاشت و توجه بسیاری از مشتریان و نشریات را به خود جلب کرد. این سامورایی کوچک با ارائه ۲۶۸ اسب بخار قدرت از موتور ۱.۶ لیتری ۳ سیلندر خود گامی بزرگ در راستای بهینه‌سازی موتوری محصولات تویوتا به شمار می‌رود. تویوتا موتور G16E-GTS این خودرو را آنقدر حساب شده طراحی کرده که از آن در GR کرولا نیز استفاده می‌کند اما خروجی‌اش در این خودرو به ۳۰۰ اسب بخار رسیده؛ انگار که همه‌چیز تحت تسلط مهندسان این شرکت است.

حال یک تیونر استرالیایی از پروژه‌ای تازه رونمایی کرده است که در آن، توانسته از موتور ۳ سیلندر یک دستگاه GR یاریس، قدرت موتور V8 مک‌لارن 750S را استخراج کند. مجموعه «پاورتیون استرالیا» موفق شده تا موتور یاریس را به‌گونه‌ای بهینه‌سازی کند که در دور ۸,117rpm حدود ۷۴۱ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد؛ به این ترتیب، GR یاریس پاورتیون به ازای هر لیتر سوختی که مصرف می‌کند، ۴۶۲ اسب بخار تویلد خواهد کرد که برای یک خودرو با این ابعاد و موتوری ۳ سیلندر شگفت‌آور محسوب می‌شود.

این مجموعه که به تازگی قراردادی را با مجموعه «کارباز» در جنوب «ولز»، انگلستان، منعقد کرده، از توربوشارژرهای G30-770 در موتور یاریس بهره برده است. از جمله تغییرات موتوری این خودرو می‌توان به واشر سرسیلندر حجیم‌تر، سیستم اگزوز جدید، اینترکولر تازه و ورودی هوای جدید برای توربوشارژر اشاره کرد. از آنجا که قطعات یادشده تنظیمات جدیدی را می‌طلبند، ECU خودرو هم با نمونه‌ای از «موتک» جابه‌جا شده است.

برخلاف GR یاریس عادی که نیروی خود را از طریق یک حعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی به هر چهارچرخ می‌فرستد، یاریس پاورتیون به جعبه‌دنده تناوبی «X-Shift» و کلاچی از یک شرکت ارائه‌کننده خدمات پس از فروش تویوتا استفاده می‌کند. البته خود تویوتا هم‌اکنون درحال توسعه یک نمونه ۸ سرعتی با مبدل خودکار گشتاور است اما هنوز از آن رونمایی نکرده و خبری از آن در هاچ‌بک محبوبش نیست.

هاچ‌بک کوچک اما قدرتمند با نام «رودنت» شناخته می‌شود. تیونر برای اینکه از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کند آن را ۳۰ بار در تست داینو قرار داده است. این مجموعه کار خود روی این موتور را حدود ۱ سال پیش شروع کرد و حال با تحقیقات و آزمایش‌های بسیار، می‌توان گفت به حدی رسیده است که محصول خود را با اطمینان‌خاطر به بازار عرضه کند. وقتی به این مسئله دقت می‌کنیم که ۷۴۱ اسب بخار قدرت درون یک هاچ‌بک ۱۲۸۰ کیلوگرمی چهارچرخ محرک قرار گرفته است، می‌بینیم که تجربه رانندگی آن با تمام محصولات اوریجینال بازار متفاوت خواهد بود.

استرالیایی‌ها تمام تست‌های خود را روی خودروی «پیتر فریدمن»، بنیان‌گذار میکروفون‌های راد، انجام دادند. نظر شما درباره این خودروی جذاب و قدرت بسیارش چیست؟ آیا چنین محصولی واقعا کاربردی است یا مانند سایر ابرخودروها باید در خیابان‌ها خودنمایی کند؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰۷ رای
منبع
carbuzz

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. کسرا

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (69 ديدگاه)

    با تیبا ۲ فرق داره بنظرتون؟
    اگر داره بخرم

    موافقم 151
    مخالفم 2
    1. Amirreza.M

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (301 ديدگاه)

      نه بابا ولش کن تازه دو تا در کمتر از تیبا ۲ داره

      موافقم 136
      مخالفم 3
      1. .

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (24 ديدگاه)

        نگو الان میرسلیم میاد باز سمی جات میگه.
        اون از مقایسه شاسی بلند و هاچ بکش که سمی ترین چیز جهان برام بود.

        موافقم 83
        مخالفم 3
    2. JDM

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (203 ديدگاه)

      فرقی نداره
      تازه خودروساز داخلی بهتر هم هست

      موافقم 80
      مخالفم 5
    3. Behi

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (173 ديدگاه)

      داداش یه دیس داری، احتمالاً میرسلیم اینجا اکانت داره!!

      موافقم 45
      مخالفم 3
    4. علی

      ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (31 ديدگاه)

      آره فرق داره اینو انسان ساخته ، اونو دزد تو پاچه میکنه.
      از دزد نخرید تا در آینده اینو بخرید

      موافقم 11
  2. R/T

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (962 ديدگاه)

    فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه

    موافقم 71
    مخالفم 6
  3. AMANTE

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1913 ديدگاه)

    دیگه زیادی قدرت داره برای هاچ بکی با این اندازه حداکثر 400 اسب کافیه که تازه اونم زیاده.

    موافقم 42
    مخالفم 6
    1. علیx76

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (394 ديدگاه)

      این ماشین حتی با لاستیک اسلیک هم رو زمین بند نمیشه و اصلا نمیشه فول تراتل روند.
      ماستنگ GT500 تقریبا همین‌قدر قدرت داره با حدود ۵۰۰ کیلو وزن بیشتر و اونم توی درگ به زمین نمی‌چسبه. توی پیست هم به کمک کیت آیرودینامیکی سنگینش، رو زمین بند شده و در نمیره.
      این یاریس عملا show case هست.

      موافقم 21
      مخالفم 28
      1. علی

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (31 ديدگاه)

        کاملا درسته فقط در نظر بگیر که با توجه به فاصله محور ها و مرکز ثقلش این یه هیولای دریفته

  4. HKS

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (26 ديدگاه)

    2JZ÷2=G16E-GTS

    موافقم 24
    مخالفم 3
  5. Ali

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اباالفضل پشمام

    موافقم 34
    مخالفم 5
  6. BMW

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    عجب چیزی شده به‌به مخصوصا با رنگ سیاه بیشتر هم بهش میاد

    موافقم 32
    مخالفم 3
  7. محمد

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    بدیهی است که این قدرت زیاد فشار زیادی بر قسمت های دیگر ماشین وارد می‌کند و عمر قسمت های دیگر را کوتاه می‌کند. یاریس یک ماشین کوچک اقتصادی است که با هزینه کم بهترین بازدهی را میدهد و بالغ بر ده سال بدون تعمیر کار میکند.حالا با این دستکاری یک ماشین گرانقیمت داریم با عمر کوتاه تر .
    ولی در هر حال کار جالبی هست و رانندگی با قدرت بالای ششصد اسب بخار لذت بخش است و نشان از استانداردهای بالای تویوتا دارد
    ولی به قول دوستان به پای تیبا نمیرسد.فکر کنم از بالای سر تیبا پرواز کند و به پای نامحرم نزدیک نشود .به صلاح خودش هم نیست که به پای تیبا برسد.

    موافقم 7
    مخالفم 43
    1. حامد

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (126 ديدگاه)

      این یاریس معمولی نیست محمدجان یاریس جی آره که یه ماشین کوچیک اسپرته
      و اینکه معمولا روی تمام بخش هایی که این قدرت زیاد روشون اثر میذاره کار میکنن که طول عمرشون خیلی کم نشه

      موافقم 31
      مخالفم 3
  8. mahdi-es17

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (565 ديدگاه)

    فقط یه سبک سازی کم داره😈
    400متر چند ثانیه میزنه؟

    موافقم 29
    مخالفم 5
    1. Hamilton1970

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (541 ديدگاه)

      ایکی ثانیه:)

      موافقم 16
      مخالفم 1
  9. زیزیگولو

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    این ماشین واسه عموم مردم که خواهان هیجانو لذت رانندگی هستن گزینه مناسبی هستش 👌👌👌 ……. البته به غیر از مردم ایران

    موافقم 36
    مخالفم 3
  10. .

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    حالا مملکت ما خودرو با۹۰ اسب بخار.
    عجب خودرو های پر قدرتی داریم ما.

    موافقم 38
    مخالفم 4
  11. R@min

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2051 ديدگاه)

    یه چیزی حدود 50 هزار دلار خرج ماشین کردن. با قیمت خود ماشین نزدیک 100 هزار دلار میشه !!!

    بحث حجم موتور اینجاها خودشون نشون میده که با کمترین هزینه و پیچیدگی بیشترین قدرت رو می گیری. بحث دوام هم به کنار که اصلا راجبش صحبت نکنیم بهتره.

    موافقم 17
  12. harry.potter

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (192 ديدگاه)

    از نشانه های حلال خوری تویوتا

    موافقم 44
    مخالفم 3
  13. جومونگ

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (32 ديدگاه)

    یا ابالفضضضضضصلللللللللل اخه چطوررر ممکنه از یک موتور ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری 700 اسب بخار گرفت ☠️😨

    موافقم 32
    مخالفم 2
  14. ....

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (60 ديدگاه)

    خب انگاریکه این شده کیلر تسلا

    موافقم 14
    مخالفم 2
  15. فرامرز

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    لندکروز با نداشتن آنتن ابلی شکل و کلی آپشن الکی جلوی ۲۰۶ کم اورد….
    حالا ببینیم یاریس می‌تونه پرچم داری کنه.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  16. '/_'-'_\'

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هامر H2 با اون عظمت و ۳ تن وزن فقط ۴۰۰ اسب بخار قدرت داره =| تویوتا دیگه یکم زیاده روی کرده .
    فکر کنم با این قدرتی که این گروه تیونینگ استرالیایی بهش دادن میتونه راحت صفر تا صد رو زیر یه ثانیه بره =/

    موافقم 11
    مخالفم 2
  17. محمد

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برسونید دست آقایان خودروساز ایرانی و وابسته جات آنها ببینیم نظرشون چیه..کلّی میخندیم به خدا

    موافقم 11
    مخالفم 2
  18. Javad

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    داداش ما با ماشینای 100 اسبی جاده هارو ساییدیم به بی ام و نور بالا میدیم حالا این اگه 200 اسبم بود میومد ایران دیگه بیچاره میشدن این ماشین خارجیا اخه جنبه ما خیلی بالا

    موافقم 14
    مخالفم 2
  19. Tumor

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من از بچه گی عاشق تویوتا بودم وهستم واقعا معرکه است دمشون گرم بااین کارشون انشاالله دوتا بگیرم یه مشکی یه سفید یاحق ♥️

    موافقم 10
    مخالفم 4
  20. ram1500trx

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (212 ديدگاه)

    با این مشخصات مثه یه فشنگ میمونه
    فقط باید ماشه رو بکشی….

    موافقم 10
    مخالفم 1
  21. فرزاد افشار

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (160 ديدگاه)

    چجوری ۷۴۰ اسب از موتور ۳ سیلندر گرفتن بنازم مغز انسان

  22. میر سلیم

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیچ فرقی با تیبا 2 نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا