مدیرعامل تویوتا، «آکیو تویودا»، که پیشتر علاقه خود را نسبتبه خودروهای هیدروژنی اعلام کرده بود، پشت فرمان پروتوتایپ GR یاریس H2 رالی نشست تا خودروی موردبحث را بررسی کند. این خودرو با عملکرد خود نشان داد که یک هاچبک هیدروژنی ظرفیت حضور در رقابتهای رالی را دارد.
در این رویداد که در بلژیک برگزار شده بود، راننده WRC تویوتا و دارنده ۴ عنوان قهرمانی در این رقابتها، «جوها کنکونن»، مدیرعامل این شرکت را همراهی میکرد. این نخستینبار است که تویوتا خودروی زاپنی خود را در محلی خارج از ژاپن تست میکنند.
آقای تویودا (همانگونه که در ویدئو مشاهده خواهید کرد) گفت:
من واقعا خوشحالم که جوها فرصت رانندگی در کنار خود را در اختیار من قرار داده است. او من را برای هماهنگی رانندگیام راهنمایی کرد که باعث شد احساس راحتی بیشتری داشته باشم. مسیر دشوار بود چراکه نهتنها لغزنده و درعینحال باریک بود و سطح آن لجظهبهلحظه تغییر میکرد.
این مسیر مانند جادههای رالی ژاپن بودند و فرصت خوبی را برایمان فراهم کردند تا خودرو را از دید تماشاگران ببینیم. ما در این رویداد تویوتا میرای را نیز به همراه داشتیم که نقش منبع قدرت خارجی را برایمان بازی میکرد. ما با استفاده از رانندگی با موتور هیدروژنی موفق شدیم تا در اروپا نشان دهیم که گنجایش هیدروژن برای پیشرفت برای استفاده در آینده بدون کربن چقدر است.
کنکونن نیز افزود:
رانندگی آکیو خیلی خوب بود. موتور هیدروژنی هم گشتاور مناسب و پایداری را در اختیارمان میگذاشت که باعث شده بود هیچ فرقی با موتور احتراقداخلی نداشته باشد. از انجایی که این موتورها هیچ کربندیاکسیدی تولید نمیکنند، باور دارم که موتورهای هیدروژنی به یکی از گزینهها برای رسیدن به هدف عدم انتشار کربن خواهند بود. این امر نهنتها در دنیای موتوراسپرت که در دنیایی خودروهای روزمره نیز محقق خواهد شد.
تویوتا چندین ماه است که درحال موتورهای درونسوز با هیدروژن بوده و نتیجه این بررسیها را در رویداد ۲۴ ساعتی فوجی «سوپر تایکو» مورد وارسی قرار میدهد. خودوی مسابقهدهنده این شرکت، یک کرولا تورینگ است که از همان موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ هیدروژنی استفاده میکند. تویوتا معتقد است که فناوری موتورهای درونسوز هیدروژنی به خودروها اجازه میدهد تا با هزینه مناسب به هدف عدم انتشار کربن نزدیک شوند.
«مت هریسون»، مدیرعامل تویوتا در اروپا، میگوید که این شرکت با استفاده از فناوری یادشده میتواند بدون برقیشدن به هدف عدم انتشار کربن نزدیک شود و درعینحال به هوادارانی که صدا و سرعت موتورهای درونسوز علاقه دارند نیز پاسخ مناسب دهد. او معتقد است که صدای این خودروها برای طرفداران دوآتشه موتوراسپرت مانند موسیقی خواهد بود.
تویوتا GR یاریس H2 از همان موتور موجود در مسابقهدهنده کرولا استفاده میکند. سازنده برای بررسیهای خود این موتور را کمی تغییر داده اما همچنان سختافزار یکسانی با خودروی تولیدانبوه میرای دارد.
بهبودهای مکانیکی GR یاریس H2 شامل مستحکمسازی بلوک موتور (برای حفاظت از آن دربرابر انفجار قدرتمندتر هیدروژن نسبتبه بنزین)، جایگاه جدید سوپاپ و سیستم تزریق سوخت جدید میشود. مسئول پیشرانه، «تیبالد پاکوت»، تخمین میزند که این موتور به راندمان مشابه نمونههای بنزینی بهبودنیافته دست خواهد یافت اما عملکرد آن همچنان نامعلوم است.
پاکوت درباره خودروهای کانسپت تویوتا که سال گذشته رونمایی شده بود، به مجله «اتوکار» گفت:
زمانی که شروع کردیم، کمی لرزش و صدا ایجاد شد پس معلوم شد که موتور چطور به نظر میرسد. این یکی از چیزهایی بود که میخواستیم نشان دهیم: این موتور در مقایسه با موتور بنزینی که ساکت است میتواند حس اسپرتی را به راننده منتقل کند؛ بهگونهای که ان را از خود خودرو بشنوید و حس کنید.
در نمونه اول یک خودروی مفهومی بود. میخواهیم از دادههایمان در ورزش استفاده کنیم تا مشکلات را فهمیده و آن را سریعتر بهبود ببخشیم و هرچه زودتر به پیشرفت فناوری برسیم.
نظر شما درباره پیشرانههای هیدروژنی چیست؟ آیا میتوان از آنها بهعنوان جایگزینی برای بنزین استفاده کرد؟!
Taha Malek
۳۱ مرداد ۱۴۰۱دوستان یه سوالی داشتم مشکلات پیش رو موتور های احتراق داخلی با سوخت هیدروژن چیه؟
1.هیدروژن نسبت به بنزین گرونه اینو میدونم
2.تعداد خیلی کم جایگاه سوخت هیدروژن
بقیشو اگه اطلاع دارید لطفا بگید اگه حرفای منم اشتباه بود هم بگید
phonix
۳۱ مرداد ۱۴۰۱اشتعال پذیری زیاد هیدروژن که دربارش برای کی از دوستان قبلا توضیح دادم و هزینه بر بودن تکنولوژِ تولیدش
meysam
۳۱ مرداد ۱۴۰۱سوخت هیدروژن همونطور که در متن هم اشاره شد، قدرت انفجار بیشتری نسبت به بنزین داره.
تا جایی که من اطلاع دارم حرارت سوختنش هم بیشتره
از طرفی هیدروژن بشدت فرراره و ممکنه موقع متراکم شدن در محفظه احتراق مقداری فرار هیدروژن داشته باشیم (ممکنه ولی اطلاع دقیقی ندارم)
پس در مجموع، طراحی و متریال قطعات موتور باید مورد بازنگری قرار بگیرن و با این سوخت هماهنگ بشن
ولی همونطور که اشاره شده اختلافها جزئی هستن و کلیت ماجرا دست نخورده باقی میمونه و با ایجاد تغییراتی کوچیک در طراحی و تولید انبوه قطعات، براحتی میشه اونارو با هیدروژن مطابقت داد و بر این اساس تولید کرد
حق گوی باطل
۳۱ مرداد ۱۴۰۱این کارو داره تویوتا میکنه یاتاقان نمیکنه که نگران باشیم تویوتا وقتی ی کاریو میکنه یعنی خیالت راحت
Clean energy (سلام فرمانده)
۳۱ مرداد ۱۴۰۱اینو
Elemento
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ساخت خود سلول هیدروژنی هم هزینه ی زیادی داره. یکی از کاتالیزور های سلول هیدروژنی فلز پلاتینیومه.
قیمت هر گرم پلاتینیوم 30 دلاره!
راه هایی برای کاهش نیاز به پلاتینیوم در دست توسعه هستن ولی در مقیاس وسیع تست نشدن
کیانوش
۳ شهریور ۱۴۰۱تا اخر این ده هر کیلو هیدروژن دو یورو میشه تویوتا میرای با پنج و نیم کیلو هیدروژن نزدیک هزار. و سیصد کیلومتر رو طی کرد الان نه ولی تا اخر این ده هیدروژن نسبت به بنزین هم ارزون تر میشه
phonix
۳۱ مرداد ۱۴۰۱رالی و ماشین هاش و تست هاشو و مسابقاتشو لطفا پوشش
این بار چندم
یکی از ستون های موتور اسپرته بسیار با قدمته و یه جورایی خیلی از راحتی الان ما با ماشین های فعلی رو مدیون همین رالی هستیم
فقط چون داخلش یه ماشین عجیب و غریب کشیده با صدای بلند و اسپویلر بزرگ نیست و چند صد کیلومتر در چند ثانیه سرعت نمیگیره دوستان بهش کم توجهی میکنن
JDM lover
۳۱ مرداد ۱۴۰۱منم خیلی به مسابقات رالی علاقه مندم نمیدونم چرا پدال و در کل اکثر افراد توجه چندانی بهش نمیکنن
meysam
۳۱ مرداد ۱۴۰۱من که شخصا امیدوارم و خیلی هم خوشبین هستم که هیدروژن به جاهای خوبی برسه
REBORN OF KAMRAN
۳۱ مرداد ۱۴۰۱آینده خودرو برقه
هیدروژن باگ زیاد داره
هیچوقت نمیتونه گسترده بشه
تویوتا بعد این همه پول هدر دادن بلاخره سرش به سنگ میخوره
و میره سمت برق
اگه تا اون موقع به سرنوشت نوکیا دچار نشده باشه
datsun
۳۱ مرداد ۱۴۰۱شهاب تو از آینده اومدی
Alan.r
۳۱ مرداد ۱۴۰۱اگه فناوری استفاده ازش پیشرفت کنه تمامی مشکلاتش کم کم حل میشن هیدروژن مزایای بنزین و الکتریسیته رو با هم داره
JDM lover
۳۱ مرداد ۱۴۰۱موتور هیدروژنی خیلی خوبه ، هم الایندگی نداره و هم صدای جذابی مثل بنزینی ها داره
من خیلی بهش امیدوارم
Elemento
۳۱ مرداد ۱۴۰۱خودروهای هیدروژنی هم مشکل آلایندگی دارن فکر نکنید آلاینده نیستن. الان اصل ترین راه تولید هیدروژن از متان هستش که دی اکسید کربن یکی از محصولات جانبی این واکنش شیمیاییه. بقیه ی روش های تولیدش هم بسیار گرون هستن.