یک تیونر استرالیایی توانسته از موتور ۱.۶ لیتری GR یاریس بدون ایجاد تغییری در بلوک استاندارد کارخانهای موتور، ۷۴۰ اسب بخار قدرت بیرون بکشد.
تویوتا GR یاریس و GR کرولا در دنیای تیونینگ موردتوجه قرار گرفتهاند. این خودروها هردو از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ یکسانی استفاده میکنند که G16E-GTS نام دارد و در بخش افترمارک پتانسیل بسیار زیادی از خود نشان داده است تا جایی که از این موتور با بلوک استاندارد، ۷۴۰ اسب بخار قدرت بیرون کشیده شده است. این GR یاریس دیوانهوار توسط یک شرکت تیونینگ استرالیایی بنام پاورتیون ساخته شده است.
این شرکت با استفاده از قطعاتی مثل توربوشارژر بزرگتر گرت ۵۵۰، میل بادامک و سوپاپهای کلفورد و تغییرات دیگر برای رساندن سوخت و هوای کافی به سیلندرها، توانسته به چنین قدرت فوقالعادهای دست پیدا کند اما نکتهٔ مهم این است که بلوک موتور دستنخورده باقی مانده و همان نمونهٔ کارخانهای است؛ اما یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر چطور میتواند ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند؟ چون تویوتا این پیشرانه را فراتر از حد معمول مهندسی و تولید کرده است. با دیوارههای سیلندر بسیار ضخیم، بلوک بسیار مستحکم، میللنگ و شاتونهای فورجکاری شده و ورودیهای هوای بزرگ که هوای زیادی را به سیلندرها میرساند، این موتور توانمندتر و مستحکمتر از بسیاری از پیشرانههای بازار ساخته شده است زیرا تویوتا قصد داشته از آن در هاچبک داغی مثل GR کرولا استفاده و با رقبای چهار سیلندر رقابت کند.
البته این پیشرانه همیشه ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید نمیکند و برای این کار به سوخت مسابقهای یا E85 نیاز دارد و با بنزین معمولی قدرت آن به ۴۰۰ اسب بخار کاهش میابد. هرچند اختلاف زیادی بین این ارقام وجود دارد اما باید توجه داشت که برای بیرون کشیدن ۷۴۰ اسب بخار قدرت از یک پیشرانهٔ کوچک ۱.۶ لیتری راهی جز استفاده از سوخت بهتر وجود ندارد. برای انتقال این نیرو هم بجای گیربکس دستی معمولی GR یاریس، یک گیربکس شش سرعتهٔ سکوئنشال X-Shift در نظر گرفته شده است.
javad-bmw
۱۶ مهر ۱۴۰۲خدا حفظتون کنه واقعا با این تولیداتتون🤲🤲
سعید دهقانی
۱۶ مهر ۱۴۰۲یا خدا….🫠
amir
۱۶ مهر ۱۴۰۲یا حضرت عباس حتی تصور ۴۰۰ اسب هم برای این کوچولو ترسناکه
JDM سابق
۱۶ مهر ۱۴۰۲استرلیا!!!
نگو لوازم Nitto براش بستن!!!
NAVID۰۰۹۸
۱۶ مهر ۱۴۰۲ژاپنِ آقا ژاپن
تعجبی نداره اصلاً
مدال طلا گردن خودشِ و تمام
سلطان
......
۱۶ مهر ۱۴۰۲آلمان و آمریکا هم مدال طلای بیشتری گردن خودشون دارن
سلطان
تعجبی نداره اصلاً.
حسین
۱۶ مهر ۱۴۰۲الان بدون اسم کامنت میذاری، فکر می کنی کسی نمیدونه همونی هستی که عدد 99 داشتی اسم اکانتت ؟ متاسفانه سوابق موتور اسپرت نشون میده حداقل در برابر آمریکا طلاهای خیلییی بیشتری به گردن ژاپن هست.
ژاپن در همه چیز اول بوده و هست همینطور که همیشه این رو ثابت کرده و ما هم ثابت کردیم جناب 99.
......
۱۷ مهر ۱۴۰۲اتفاقا برعکس در موتور اسپرت که قطعا با فاصله زیاد اروپا و بعد آمریکا بیشترین طلا ها برگردنش بوده و هست
من هم مثل خودتون می تونم از این چیزا بگم.
اروپا و آمریکا در همه چیز اول بوده و هستن همینطور که همیشه این رو ثابت کردند و…
ولی بدونید جناب حسین نظرات متعصبانه هیچگونه جایگاهی نداره و نخواهند داشت.
لطفا یاد بگیرید درست و منطقی و بدون تعصب نظر بدید و بعنوان وکیل مدافع یه کاربر که نظر متعصبانه و افراطی و غیر منطقی داده ظاهر نشید چون خودتون رو زیر سؤال می برید.
حسین
۱۷ مهر ۱۴۰۲از کامنت اولت مشخصه کی نظر متعصبانه میده.
ضمن اینکه واقعیات رو نمیتونی عوض کنی یه نگاه به سوابق موتوراسپرت ژاپنی ها بنداز حتما. قهرمانی هایی دارن که آمریکایی ها اصلا توی اون ها نیستن
JDM
۱۶ مهر ۱۴۰۲دوستان درسته تیون دردسر خودشو داره اما از یه انجین سهسیلندر 740 اسب کشیدن واقعا جای تحسین داره حتی همون انجین فابریکش نهایت شاهکار هستش
الان تو ایران بگی با یاریس میام کلکل کسی باور نمیکنه ایقدر که این نسل عالیه
NAVID۰۰۹۸
۱۶ مهر ۱۴۰۲دقیقاً همین که چطور با ۳ سیلندر میتونه تاب بیاره در برابر فشار و اون همه قدرت !!!
آیا جز اینه که فقط ایمان بیارید و بیاریم به سلطنتِ تویوتا در عصرِ خودروسازی جهان !
P
۱۶ مهر ۱۴۰۲کشیدن ۷۴۰ اسب بیرون کار سختی نیست ،مسئله اصلی اینه که این ۷۴۰ اسب برای چه مدت قابل استفاده هست ،چند ثانیه ؟ چند دقیقه ؟ چند ساعت ؟ یا چند هزار کیلومتر ؟
TRD
۱۶ مهر ۱۴۰۲کشیدن ۷۴۰ اسب وقتی کار سختی نیست که انجین عوض بشه . اما وقتی قرار باشه همون انجین اصلی یه سری ارتقا پیدا کنه اونم ۳ سیلندر ، واقعا شگفت انگیزه .
در سایت موتور ترند گفته شده این ماشین بیش از ۳۰ بار رو داینو رفته و تست خیابونی هم شده و مشکلی تو ارائه پرفورمنس نداره .
حتی حدس زدن با توربو بزرگتر و نیترو میتونه به قدرت های ۴ رقمی هم برسه و محدودیتش بیشتر از این حرفا باشه .
JDM
۱۶ مهر ۱۴۰۲دقیقا
سوالای خوبی بود👍🏻
......
۱۶ مهر ۱۴۰۲از این سطلنت ها زیاد داریم بهترش هم داریم
آیا جز اینه که که فقط ایمان بیارید و بیاریم به
سطلنتِ آلمان در عصرِ خودروسازی جهان ! با مرسدس بنز با پادشاهی در خودرو های سطح بالا و پر از تکنولوژی
و به سلطنتِ آمریکا در عصرِ خودروسازی جهان ! با پا پادشاهی در پیکاپ تراک ها و آفرودر ها که بادوام بیرقیب و… هستن.
JDM
۱۶ مهر ۱۴۰۲هر کدوم از خودروسازی که فرمودین عالی هستن سلطنت ژاپن/آلمان/آمریکا هرکدوم تو زمینه بخصوصی عالی هستن مثلا به قول خودتون آمریکایی ها که موندیم خودروسازی هست یا باشگاه پرورش اندام که مختص خودش و صاحبسبک در ماسلکارهاس یا آلمان که همیشه با مهندسی بینظیرش تو قلب همه جا داره یا ایتالیا که به دنیا ثابت کرد خودروسازی هنره نه صنعت
این بدون اینا خودروسازی معنی نداشت
🇮🇹🇺🇲🇯🇵🇩🇪
......
۱۶ مهر ۱۴۰۲بله JDM من نظرات شما رو خیلی دوست دارم و مورد قبول من بودن هستن.
Matt
۱۷ مهر ۱۴۰۲داداش، فقط 2jz که روی فراری و لامبورگینی و غیره و … میبندن خودش بهت میگه چخبره…
JDM
۱۶ مهر ۱۴۰۲سلطنت که زیاده ولی کار تویوتا واقعا درسته باورت میشه با اینکه فن ژاپنم الان ۲سال شده از تویوتا خوشم بیاد؟ من چه جاهلی بودم
داش نوید کلمه درست به نظر من (سلاطینه) جز تویوتا آمریکنکارز و ژرمنها هستن
تو خودروسازی این سه کشور مدیون هم هستن که الان شاهد پیشرفت چشمگیر این صنعت هستیم بدون هم فلج هستن که یکی از بزرگای خودروسازی هم اینو گفته بود
محمدهادی
۱۶ مهر ۱۴۰۲یا خداااا
گیربکس سکوئنشال رو دیگه برای چی آوردی وسط لنتی
JDM
۱۶ مهر ۱۴۰۲کدوم بهتره از هر لحاظ مخصوصا تو درگ و پیست
تویوتا کرولا gr لایک
تویوتا یاریس gr دیسلایک
فرشاد
۱۶ مهر ۱۴۰۲هیچ انجینی مث جاپنیا پتانسیل تیون ندارن
سه سیلندر740اسب؟🤯
amir
۱۶ مهر ۱۴۰۲تازه یه لشگر 2jz و گودزیلا ۲۰۰۰ اسبی و اینام هست
A.m.A
۱۹ مهر ۱۴۰۲4g63 از قلم افتاد
......
۱۶ مهر ۱۴۰۲بیشتر از انجینای جاپنیا انجینای آمریکایی پتانسیل تیونینگ بالاتری دارند ۸ سیلند های LS و همی و…
همشون دوست داشتنی هستن.
علی
۱۶ مهر ۱۴۰۲انصافا من طرفدار ماشین المانی بودم ولی دیدم المانی ها خوبن ولی کلی فلز و وزن و امکانات میزنن به خودرو جاپنی ها با حداقل وزن و؛ سیلندر این همه قدرت و زور انصافا شماره یک حساب میشن. تویوتا نیسان 40 ستل پیش داره هنوز کار میکنه
P
۱۶ مهر ۱۴۰۲در اینکه برندهای ژاپنی مخصوصا تویوتا خیلی سرسختن شکی نیست ،حالا یه سوال : در صورت استفاده دائم از e85 و 740 اسب ،این موتور چقدر دوام خواهد داشت ؟ 1000کیلومتر ؟ 2000 کیلومتر ؟
R@min
۱۶ مهر ۱۴۰۲اینا تیون های نمایشی هستن، بازی با اعداده و دور ریز یه مبلغ گزاف.
JDM
۱۶ مهر ۱۴۰۲جدیدا تو خود آمریکا همین یاریس رو تیون کردن اونم اصولی رسیدن به این قدرتا کار سختی نیست و نه دور ریختی منطقیه دیگه وقتی ببینی طرف با چه انجینی قدرت های خفن میگیرن و باهاش کارای روزمره هم انجام میدن
R@min
۱۶ مهر ۱۴۰۲ته این موتور همین ۳۰۰ ۴۰۰ اسبه که اونم زیاده، کار رو موتورهای حجم پایین صرفا ریختن پول تو سطل آشغاله حالا مهم نیست ساخت کیه. قدرت هایی که اینطوری بدست میاد با دی استروک و بازسازی کلی موتور و تعویض تمام قطعات و اضافه کردن کلی سیستم و استفاده از سوخت های مسابقهای بدست میاد که عمر این موتورها به هزار کیلومترم نمیرسه و صرفا جنبه نمایشی داره برای تبلیغ گاراژ تیون. هزینه این تیون ها عموما تا صد هزار دلار یا بالاترم میره. همین گیربکس سکوئنشال که روش گذاشتن ارزون ترین نمونش ده هزار دلاره !!! احتمال زیاد اندازه پول همین یاریس خرجش کردن.
تیون های jdm بخش اعظمش نمایشی هست تا کاربردی و صرفا جنون یه عده مکانیکه، البته خیلیام هستن که تیون های اصولی معقول انجام میدن با قدرت های پایین و سال ها لذتشو می برن. شما فقط عدد و رقم می بینی اما از وضعیت ۱۰ روز بعد اون ماشین خبر نداری. تو یوتیوب زیادن یه چرخ بزنی می بینی این افراد ماشین باز نیستن کارشون فقط ور رفتن و صرف هزینه هنگفت و تو خیالشون دنبال ممکن کردن غیر ممکن ها هستن بیشتر از اینکه پشت فرمون باشن سیلندر و بلوک تراش میدن.
H2
۱۶ مهر ۱۴۰۲“”اما یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری سه سیلندر چطور میتواند ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند؟ چون تویوتا این پیشرانه را فراتر از حد معمول مهندسی و تولید کرده است””
👏👏👏👏
Enzo Ferrari 2008
۱۶ مهر ۱۴۰۲دمشون گرم از 3سیلندر 740اسب !
احسان
۱۷ مهر ۱۴۰۲اگه واردات آزاد بود قطعا این خودرو تویه ایران طرفدار های زیادی پیدا می کرد و این خودرو برای استفاده بدون دستکاری تویه موتورش سالها برای صاحبش کار می کنه ک بهتر از خودرو های تویه بازار هستش
علی نواصری
۱۱ بهمن ۱۴۰۲بنظرتون این موتور رو میشه رو ماشین های ایرانی نصب کرد؟😅😂2jz که عین الماس کمیابه حداقل شاید این موتور تا یک مدت دیگه تو دبی بشه پیدا کرد