سال گذشته یکی از مشهورترین خودروهای اسپرت جهان با قیمت پایین، شاهد تولد نسل دوم خود بود. تویوتا برای جذب مشتریان بیشتر برای GR86 از موتوری بزرگتر و کمی قدرتمندتر استفاده کرد. در این میان، برخی از طرفداران تویوتا معتقدند که شرکت سازنده باید برای استفاده حداکثری از توان موتور، تقویتکنندههایی مثل توربوشارژر را استفاده کند.
تویوتا سرانجام به این درخواست پاسخ داده و نسخه توربوشارژ کوپه GR86 را معرفی کرده است اما کسی حق خرید آن را ندارد! مجله استرالیایی «CarSales» به نقل از تویوتا میگوید که یک نمونه GR86 مجهزبه توربوشارژر ساخته شده است. موتور این خودرو همان ۱.۶ لیتری ۳ سیلندری است که در هاچبکهای GR یاریس و GR کرولا مورد استفاده قرار گرفته.
استفاده بهینه از این موتور در مدلهایی چون GR کرولا موریزو ادیشن نشان داده که تویوتا میتواند تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور را از آن استخراج کند. اگر همین ارقام به GR86 برسند، شاهد افزایش ۷۲ اسب بخاری قدرت و ۱۵۰ نیوتن متری گشتاور این مدل خواهیم بود.
احتمال برایتان سوال است که چرا کسی حق خرید این خودرو را ندارد! مهندسان تویوتا این GR86 خاص را برای بررسی و توسعه سوختهای مصنوعی تولید کردهاند. ژاپنیها پیشتر مدلهای GR کرولا و GR یاریس را با سوختهای مصنوعی موردبررسی قرار دادهاند و حال نوبت به GR86 رسیده است. این دسته از سوختها اگر آزمایشهایشان را با موفقیت پشت سر بگذارند، احتمالا از انقراض موتورهای درونسوز جلوگیری خواهند کرد.
احتمالا کندی و کاهلواری در عملکرد تویوتا برای کنارگذاشتن موتورهای درونسوز و استفاده از پیشرانههای برقی نیز به همین دلیل باشد؛ چراکه این برند هنوز به سنگرداری برای این دسته از پیشرانهها امید دارد.
با این وجود، امید تولید انبوه GR86 توربو همچنان پابرجا است. مهندس ارشد گازو ریسینگ، «نائویوکی ساکاموتو»، میگوید:
بله ما به ساخت این مدل در آینده هم فکر میکنیم اما فعلا هیچ برنامه قطعی نداریم. درحال حاضر تنها از آن برای توسعه سوخت بدون کربن استفاده میکنیم.
ساکاموتو در ادامه توضیح میدهد که GR86 سرانجام با موتور G16E-GTS در مسابقات «سوپر تایکو» ژاپن به رقابت خواهد پرداخت. همین مسئله جا را برای تولید یک نمونه سرسختتر از GR86 با زیربرند GRMN و جایی بالاتر از GR اسپرت باز میکند. البته تمام این فرضیات در حد شایعه هستند و تویوتا هنوز هیچ خبر قطعی را در اینبار منتشر نکرده است.
فعلا بهتر است در یاد داشته باشیم که تویوتا درحال توسعه و کار روی یک سوپراسپرت جدید با زیربرند GR است که آن را بهطور همزمان با جانشین لکسوس LFA توسعه میدهد. درکنار این دو خودرو، یک خودروی اسپرت تمام برقی، سوپرا با جعبهدنده دستی و… سایر خودروهای آینده این شرکت خواهند بود. نظر شما درباره تولید GR86 با موتور توربوشارژ چیست؟ آیا توسعه سوختهای مصنوعی را بهجای استفاده و تولید موتورهای برقی مهم میدانید؟!
࿗
۲۱ شهریور ۱۴۰۱بیاید حالا از تویوتا بد بگید یک تنه داره موتور های درون سوز رو زنده نگه میداره
اگه به الکتریکی سازی باشه که هنر نیست چانگانم بلده آرمیچر و باتری ببنده روی ماشین هاش
Amir
۲۱ شهریور ۱۴۰۱تویوتا بجنب فقط وقت کمه
AMANTE
۲۱ شهریور ۱۴۰۱من که طرفدار اینکار تویوتا هستم و امیدوارم بتونه همچین کاری انجام بده و به نظرم حتمی موفق میشه چون برند تویوتا احتیاج داره از موتور های درون سوز استفاده کنن.
چرا احتیاج داره چون با اینکار میتونه دوباره موتور های خراب نشدنی ایش رو نگه نداره.
حالا ببین همون فعالان محیط زیستی وقتی این سوخت کامل شد و به مرحله تولید انبوه رسید چقدر از تویوتا تشکر و قدردانی میکنن.
احمدرضا
۲۱ شهریور ۱۴۰۱به نظرم 86ها نیازمند یه نسخه کانورتیبل هستن
گرچه که عین این معرفی شد اما هیچوقت عرضه نشد
مهدی
۲۱ شهریور ۱۴۰۱طراحی بدنه و چهره ماشین ، کلا قدیمی میزنه
Royal Driver UK 70
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ولی لذت رانندگیش مثل بقیه خشک و بی احساس نیست!
۹۱۱
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ماشین خیلی خوبیه ولی نمیدونم چرا حس میکنم نسل قبلی بهتر بود.
meysam
۲۱ شهریور ۱۴۰۱اوضاع محیط زیست اصلا خوب نیست
خیلی بدتر از چیزیه که رسانه ای میشه، خیلی خیلی بدتر
بنظر میرسه الکتریکیها هم برعکس اون مدینه فاضله ای که ازشون ساختن کمک چندانی نمیکنن
قطعا باید یه سوخت پاک و در دسترس جایگزین سوختهای فسیلی تولید بشه
تویوتا هم که اینهمه داره به هر دری میزنه صرفا بخاطر حفظ پیشرانه های درونسوز نیست
دغدغه واقعی محیط زیست داره
دغدغه واقعی نه فیک مثل خیلی از جریانات
حالا هی میان میگن برای فروش قطعاته، تکنولوژی الکتریکی نداره، برای سود خودشه و ….
اگه اینطور بود که تویوتا میرای نسبت به یه درونسوز قطعات و خرابی بمراتب کمتری داره پس چرا اینهمه هزینه توسعه نسل جدید تکنولوژی هیدروژنی میکنه
مجید
۲۱ شهریور ۱۴۰۱عکس آمازون رو تو ۱۰۰ سال قبل با الانش مقایسه کنیم میفهمیم عمق فاجعه از کجاست، تا وقتی جمعیت بشر افسارگسیخته در حال افزایشه باید هر روز جنگلای بیشتری تخریب بشن و کوههای بیشتری صاف بشن تا زمینای کشاورزی بیشتری بوجود بیاد که تازه اون، با گیاهان اصلاح نژاد شده که بزرگتر و مغذیترن، مواد بیشتری از خاک بکشن و خاک اون منطقه رو زودتر فرسوده کنن و حاصلخیزی خاک رو نابود کنن!
از یه طرف هم خود کارخونهای که باتری و … رو میسازه از انرژی پاک استفاده نمیکنه! ولی میشه با کاهش جمعیت تقاضا رو کمتر کرد و تولید رو هم به همون نسبت کاهش داد و خودرو هم از این قاعده مستثنی نیست، جمعیت کمتر، خودروی کمتری میخواد.
JDM lover
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ایول تویوتا
دمت گرم
امیدوارم این سوخت های مصنوعی یا هیدروژن به یه جایی برسه و خودروهای درونسوز حفظ بشن
وی
۲۱ شهریور ۱۴۰۱این کم اهمیتی تویوتا به الکتریکی سازی نشون میده مصممه که سوخت مصنوعیش موفق میشه👌
پدرام
۲۲ شهریور ۱۴۰۱اگه بنا به توربو کردن باشه همین موتور 2.4 لیتری خودش رو توربو کنن که قدرت بیشتر با فشار کمتری می تونه بگیره
وقتی میشه از موتور 1.3 لیتری یاریس نزدیک 300 اسب گرفت قطعا میشه از موتور 2.4 لیتری خود جی آر 86 قدرتی بالای 400 اسب گرفت
البته دوستان اهل فن در این باره بفرمایید
ارشک
۳۱ شهریور ۱۴۰۱خودروهای هیدروژنی تویوتا نشون دادن تویوتا بیشتر از همه به فکر محیط زیست. کاش توی ایران هم وارد میشدن و دولت روی این سوخت هیدروژنی سرمایه گذاری میکرد تا مناطق خشک دوباره احیا بشن. خیلی جالبه که به جای دود ، بخار اب یا اب از اگزوز خارج بشه