تویوتا

آیا تویوتا GR86 در مسابقه درگ مقابل سوپرا نسل چهارم شانسی دارد؟

تویوتا GR86 و نسل چهارم سوپرا هردو کوپه‌های اسپرت محرک عقب با گیربکس دستی هستند اما نزدیک به سی سال اختلاف سن دارند.

تویوتا GR86 سریع‌ترین خودروی اسپرت بازار نیست ولی اگر به دنبال خودرویی روزمره با رانندگی هیجان‌انگیز هستید قطعاً یکی از بهترین گزینه‌های بازار محسوب می‌شود. بااین‌حال، برای طرفداران متعصب تویوتا احتمالاً GR86 هرگز نمی‌توان پا جای پای نسل چهارم سوپرا بگذارد اما آیا در دنیای واقعی و مسابقهٔ درگ هم همین‌طور است؟ بالاخره زمان آن رسیده که پاسخ این سؤال را بفهمیم زیرا در جدیدترین مسابقهٔ درگ کارواو، یک GR86 در برابر یک سوپرای نسل چهار با پیشرانهٔ افسانه‌ای ۲JZ قرار گرفته است.

در نگاه اول این ممکن است مسابقهٔ غیرعادلانه‌ای به نظر برسد اما هیچ‌چیز قطعی نیست. پیش از اینکه ببینیم کدام خودرو پیروز این رقابت خانوادگی خواهد شد بیایید ابتدا اعداد و ارقام را مرور کنیم. از خودروی قدیمی‌تر شروع می‌کنیم که یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو با ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۴۳۴ نیوتن متر گشتاور زیر کاپوت دارد. البته این اعداد مال زمانی است که سوپرا نو بوده و با توجه به اینکه حتی آخرین نمونه‌های این خودرو به‌زودی ۲۵ ساله می‌شوند، بعید است که همهٔ این اسب‌ها همچنان زیر کاپوت مانده باشند. درهرحال، قدرت موتور از طریق یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و باید وزنی ۱۴۹۰ کیلوگرمی را حرکت دهد.

همین ترکیب را می‌توان در GR86 هم دید یعنی یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی که نیرو را به چرخ‌های عقب تحویل می‌دهد ولی در سینهٔ این ماشین یک موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت تنفس طبیعی با ۲۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور قرار گرفته است. هرچند این کوپهٔ اسپرت جدید قدرت کمتری از سوپرا دارد اما با وزن ۱۲۷۴ کیلوگرم، سبک‌تر است و بنابراین نسبت قدرت به وزن دو خودرو تفاوت چندانی باهم ندارد ولی آیا این برای مغلوب کردن سوپرای افسانه‌ای کافی است؟

در هنگام برگزاری این مسابقه آب‌وهوا مساعد نیست و به خاطر مسیر خیس، هردو خودرو کشش کافی نخواهند داشت ولی این شرایط می‌تواند به کوپهٔ جدیدتر به خاطر برخورداری از سیستم‌های توزیع نیروی دقیق‌تر برتری بدهد. این مسابقه بسیار نزدیک‌تر از چیزی است که احتمالاً انتظارش را دارید.

مشخصات فنی

 

تویوتا GR86

تویوتا سوپرا MK4

پیشرانه ۲.۴ لیتری H4 ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت ۲۳۴ اسب بخار ۳۲۶ اسب بخار
گشتاور ۲۶۰ نیوتن متر ۴۳۴ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
وزن ۱۲۷۴ کیلوگرم ۱۴۹۰ کیلوگرم

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. Reza Waffen SS

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    تویوتا سوپرا : 👍
    تویوتا GR86 : 👎

    موافقم 135
    مخالفم 26
    1. Amir

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (61 ديدگاه)

      سوپرا بدون تیون ۲۴۰ تا میره
      وقتی سوپرا رو تیون میکنی دیگه اون سوپرا نیست فقط اسم سوپرا رو یدک میکشه
      انگار روی شیر پوست گربه بندازی بگی گربه خیلی قویه

      موافقم 9
      مخالفم 1
  2. محمدرضا

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1075 ديدگاه)

    مگه mk4 استوک هم وجود داره😅

    موافقم 54
    مخالفم 1
    1. phonix

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      قایم شده بوده یه جایی پیداش نکنن

      موافقم 24
      مخالفم 1
  3. شاهرخ

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (338 ديدگاه)

    قابل توجه اونایی که سوپراهای تا خرخره تیونینگ رو با ماشینای مدرن مقایسه میکنن
    سوپرا فابریک حتی حریف یه ماشین مدرن به این ضعیفی هم نمیشه

    موافقم 70
    مخالفم 35
    1. علی

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (390 ديدگاه)

      سوپرا صرفا زمان خودش ماشین خوبی بود.
      معمولا ماشین های مسابقه ایران با 2jz، با اینترنال افترمارکت توانشون حدود ۷۰۰ اسب سرچرخه.
      جالبه دیروز ایمان توربو از انجین tu5 بدون لوازم اینترنال افترمارکت خارجی، ۵۸۰ اسب سرچرخ گرفت.

      موافقم 20
      مخالفم 21
      1. OM.01

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (544 ديدگاه)

        (جالبه دیروز ایمان توربو از انجین tu5 بدون لوازم اینترنال افترمارکت خارجی، ۵۸۰ اسب سرچرخ گرفت)

        اولا اون ایمان خان اگه جرئت داره موتور رو باز کنه ثابت کنه موتور فابریک TU5 میتونه 500 اسب قدرت بگیره یه آشغال پارس داره رفته اندی میلیارد خرج کرده روی ماشین بعد شتاب 0 تا 100 در 4.7 میزنه 400 متر هم در 13 ثانیه! پونتیاک 50 سال پیش فابریک یه جوری میتونه لهش کنه کنه که…هیچی ول کن.

        جالبه تو همه ویدیوهاش میگه من بدون دستکاری زیاد این همه قدرت میگیرم. آخه لعنتی قوانین فیزیک و علم که نمیشه بازی کرد. برای اینکه اون همه قدرت یه موتور آشغالی مثل TU5 بتونه تحمل کنه بدون شک باید سیلندر و سرسیلندر و واشر سرسیلندر شاتون عوض بشه همچنین پیستون هم باید عوض بشه نسبت تراکم هم باید زیاد بشه و بلوک موتور باید تقویت بشه خب همه اینا یعنی تغییر بعد میگه نه همونه! آره مردم نمیفهمن.

        درضمن 1تن وزن ماشینت باشه و 500 اسب قدرت و نسبت قدرت به وزن درحد بوگاتی بولاید بعد شتاب 0 تا 100در حد مازراتی گرن کابریو!!؟؟ 400متر هم در حد لکسس IS ؟؟
        مشخص اسب هاش اسب نیست یه چیز دیگس. البته مشخصه خب یه فردی هیچی از دنیا خودرو نمیدونه و نمیدونه گیربکس خوب چیه فقط میلیاردی پول هدر میده و نتایج خنده دار کسب میکنه.
        اومدم پدال از مطلب لذت ببرم کامنت شمارو دیدم. البته کامنت شما خوبه اسم اون یارو می‌شنوم میخونم حالم بد میشه

        متاسفانه امثال ایمان توربو علی هانتر که میدونید اون یارو که حلب 405 داره 300 اسب و اون یارو که 110 هزار دلار برای 206 خرج کرده 600 اسب قدرت گرفته و… هستن که سبب شده وضع جامعه مون این باشه. الان میگید چه ربطی داره. باید بگم یه سری ها منظورمو گرفتن همون برام کافیه.

        موافقم 49
        1. Reza Waffen SS

          ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (5360 ديدگاه)

          قانع کننده بود 👍

          موافقم 24
          مخالفم 1
        2. RENAULT5

          ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
          سوابق: (1113 ديدگاه)

          خب چرا با اون پول ماشین قوی‌ تر نمیخرن؟😑
          مگه پارس چی داره؟؟؟

          موافقم 13
          مخالفم 2
      2. R@min

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (2043 ديدگاه)

        اینترنال افترمارکت خارجی چی میشه دقیقا ؟؟

        موافقم 6
        مخالفم 5
      3. OM.01

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
        سوابق: (544 ديدگاه)

        تیونیگ یه خودرو بحث مفصلی هست که اشاره به تمام جوانب واقعا از حوصله خارجه. متاسفانه من چیزهای کم ارزش و بی ارزش دوست ندارم زیاد از دنیایی کوچیک یه عده که TU5 و XU7 و… هست رو درک نمیکنم و درک نمیکنم چرا باید ماشینایی که سقف کاپوت در با یه انگشت فرو میره تو اتوبان باید فاز فراری برداشت!
        پولم به کامارو موستانگ جارچر استریت راد پروتورینگ و دوستان با ارزش دیگر نمیرسه اما دلیل بر این نیست با وسایل بی ارزش خودمو مسخره خاص عام کنم. بگذریم.

        بنا به ادعای ایمان توربو میشه تغیبرات ناچیز 500 اسب از این موتور قدرت گرفت. ایشون مدعی هست قطعات موتور رو باز کنیم همونه هیچ فرقی نداره!!! عجب!! همچنین شما هم در اینجا فرمودید اینترنال افترمارکت خارجی!!! طرفدارهای ایمان توربو و دیگر دوستان این سبکی هم دقیقا عین خودشون هستن یه چیزهایی میگن که مهندسی رو نقض میکنه و منطق رو سوراخ میکنه

        با اینکه چیزی از TU5 حالیم نیست و علاقه ای هم ندارم بدونم ولی میدونم که 105 اسب قدرت اسمی و 85 اسب قدرت سر چرخ تحویل میده. اگر 3 سطح تیون رو درنظر بگیریم باید گفت بهترین گزینه برای TU5 کیت توربو هست حالا در هر سطحی. اتمسفر واقعا نمیشه قدرتهای بالا گرفت جز سرصدا هدرفت پول سود دیگه ای نداره.

        داستان مشکل اتمسفر و داستان گراف گشتاور هست در دورهای بالا و تفاوت با توربو که دوستان اهل فن میدونن وارد جزئیات نمیشم

        206 تیپ 5 رو مثال میزنم=خب در توربو سطح 1 برای دستیابی به قدرت 150تا 200اسب سرچرخ و شتاب حدود 8.5ثانیه دستگاه درگی (فابریک 206 تیپ 5 با درگی 13.5 الی 14 هست) شما باید منیفولد خودتون رو باید با هدرز جایگزین کنید
        باکس مکش هوا با فیلتر مکش اسپرت تعویض کنید شمع خودرو باید تعویض و شمع قوی تری جایگزین کنید نصب رگلاتور برای تنظیم فشار سوخت خودرو
        نصب پمپ بنزین و انژکتور قوی تر که سوخت رسانی بهتری انجام بشه هم باید انجام بدی اما تغییرات دیگر هم هست که شامل نصب اینترکولر شارژ پایپ داون پایپ ایسیو و سیم کشی شمع و کوئل مناسب توربو دریچه گاز و پدال مناسب توربو تنظیم داینو توربو مناسب بلو اف و پیستون مناسب توربویی لوله زیر توربو منبع آخر و ریل سوخت هم هست. دریچه گاز هم خیلی مهمه برقی باشه یا نه. درضمن خیلی مهمه چه توربویی میخواهید بندازید کوچیک با لگ کمتر یا توربو بزرگ

        این از استیج 1 بود!
        در استیج 2 علاوه بر همه اینا وارد جزئیات موتور میشویم و ساختار موتور رو تغییر میدهیم یعنی تمام و یا بیشتر اون چیزی که هست. این تغییرات شامل پیستون شاتون تغییر نسبت تراکم با کف تراشی و تغییر میلنگ خودرو متناسب با تیون ما و… هست این وسط هم استیج 1 و 2 مهمترین چیز ECU هست تنظیم اون مهمتر از هرچیزی هست.

        در استیج 2 خیلی مهمه ماشین رو برای شهر میخواهید یا ریس چون تو قدرت 250الی 300 اسب که وجود داره مصرف سوخت وجود کولر صندلی ها و… همه اینا مهمه اگه برای شهر میخواهید. تو موتورهای ایرانی به علت ساختار ماشین و موتور که وجود داره قدرت بالای 300 اسب فقط برای ریس هست باید ماشین سوار تریلی کنی ببری مسابقه و دوباره بیاری خونه.

        در استیج سطح 3 که برای ریس هست علاوه بر موارد گفته شده اضافه شدن نایتروس سبک سازی اتاق و گیربکس دست چین(که اصل ماجراس) و اضافه شدن رول کیج هم هست البته قبل از همه اینکار ها در همون استیج اول باید یه فکر اساسی برای ترمز ها کرد و اونارو ارتقا داد که بحث کاملا مفصلی هست.

        درخصوص هزینه هم مارک برندی که استفاده میکنید خیلی مهمه مثلا منیفولد که تو بازار ریخته رو میشه با 5تومن خرید و عموم مردم انجام میدن ولی منیفولد NFS هم میشه خرید قیمتش 28 میلیون هست.

        در استیج سطح 1 میشه با 50 تا 75تومن یه کیت توربو TU5 خوب با 180 اسب جمع کرد اما اگر جنس های خارجی استفاده کنید با نرخ دلار فعلی راحت 150 میلیون آب میخوره

        هرچی استیج میره بالاتر نمیدونیم چه کارهایی خوبه یا بد و ریسک انجام یه سری کارها بالاس و ممکنه موتور منفجر بشه(چون TU5 موتوری نیست که دنیا روش مانور بده) خود ایمان توربو میگه من 7 تا موتور TU5 منفجر کردم سر ارتقا به 400 اسب! جالبه یه TU5 استاندار بخواهیی بخری باید 30 تا 40 تومن خرج کنی خودتون حساب کنید چقدر فقط پول موتور داده!!

        جالبه که مبالغ نزدیک به میلیارد تومن آن هم بیش از 1 سال حالا برای TU5 یا XU7 خرج کنی و مدعی هم باشی و 400 اسب قدرت داشته باشی با 1تن وزن اما بری مسابقه درگ از یه پونتیاک ترنس ام با فاصله چند ده متر بخوری تماشاچی ها هار هار بخندن… :)

        اگه دقت کنید پرمدعیان در کلاس آزاد شرکت نمیکنن چون میدونن هیچ حرفی برای گفتن دربرابر خودروهای واقعی حالا چه پانامرا و 911 و z4 و… باشه و چه کلاسیک آمریکایی فابریک ندارن!

        برای ختم ماجرا یه ماجرای جالب بگم. یه دوستی هست تو ایران یه 206 زرد داره وزن 800 کیلو با 350 خورده ای اسب قدرت و 400 متر در حدود 13.5 ثاینه. حالا کاری ندارم ولی ایشون که اسمش یادم نیست 36 تا قهرمانی کشور کسب کرده ولی جالبه سال 97 مسابقه داشت با یه دستگاه موستانگ 2013 منطقه آزاد و جالبه به فاصله معنا داری ازش شکست خورد البته اون موقع ماشینش 300 اسب بود. از اون به بعد هیچوقت تو کلاس آزاد شرکت نکرد و هیچ وقت با ماشین آمریکایی حتی دوستانه درگ ننداخت و نمیندازه…

        خلاصه که هرچقدر هم هزینه کنی باز نهایت همونی هستی که هستی. چه خوب که ماهیتمون رو چیزهای قرار بدیم که خوب باشن. چیزهایی ببینیم بخونیم گوش کنیم ببینیم داشته باشیم که ارزشی داشته باشن…

        موافقم 10
        مخالفم 2
    2. R/T

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (962 ديدگاه)

      داخل خود متن اشاره شده با توجه به سن ۳۰ ساله همه اسب بخار در دسترس نیست هر ماشینی با این سن و سال امکان باختش هست

      موافقم 20
      مخالفم 2
    3. محسن

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (175 ديدگاه)

      یه اسطوره تا ابد اسطوره میمونه و با هیت کردن ها فقط خودتونو قانع میکنید .

      موافقم 28
      مخالفم 4
    4. Reza Waffen SS

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      برادر شاهرخ عزیز، با این کامنت تونستین اثبات کنین که چیزی از موتور سردر نمیارین

      موافقم 12
      مخالفم 3
    5. Alireza

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (200 ديدگاه)

      کاملا صحیح

      موافقم 5
      مخالفم 1
  4. زیزیگولو

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    GR86 بقول معروف از روی مشخصات روی کاغذ شانسی نداره ولی در عمل مطمئناً وضعیت فرق میکنه

    موافقم 18
  5. RENAULT5

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1113 ديدگاه)

    مهم ترین مزیت تویوتا عمر مفید زیاد وقیمت کمه

    موافقم 15
    مخالفم 4
  6. محمد

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    تازه این موتور 2jz توربو بود که این gr 86 با این اختلاف بردش مدل های ضعیف تر که هیچ ، چند وقت پیش پدال درگ فولکس جتا مدل پایه با پاسات w8 رو گذاشته بود که تقریبا پا به پای پاسات هشت سیلندر اومد ماشین های اسپرت دو دهه پیش در مقابل خیلی از مدل های معمولی مدرن هم هیچ حرفی برای گفتن ندارند و فقط باید به چشم ماشین کلاسیک بهشون نگاه کرد

    موافقم 19
    مخالفم 2
  7. Taha Malek

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (916 ديدگاه)

    یکی از سخت ترین کارای دنیا اینه که سوپرا رو فابریک نگه داشت

    موافقم 40
    مخالفم 1
  8. ❤BMW❤

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    هیچ وقت این مدل سوپرا رو فراموش نمیکنم

    موافقم 20
  9. ❤BMW❤

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    بدون توجه به هیچ نتیجه ای سوپرا با موتور 2jz

    موافقم 19
    مخالفم 3
  10. بهنام

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (903 ديدگاه)

    ویدیو های زیادی از سوپرای mk4 تقویت شده وجود داره که واقعا هوش غز سر آدم میپرونه . فکر نمیکنم هیچ مدلی در تاریخ وجود داشته باشه که اینجوری مورد توجه تیونرها قرار گرفته باشه . برخی ها ادعای سرعتی فراتر از چهار صد کیلومتر رو هم دارن که نمیدونم واقعیه یا نه ؟ برخی هم دستخوش تغییرات ظاهری و فنی شده اند که پر برخی مراسم ها حضار با وجود انبوهی از سوپر ماشین های استثنایی باز هم با دیدن سوپرا چنان هیجان زده میشن که واقعا تعجب برانگیزه . در کل اعتبار بسیار زیاد تویوتا تو آمریکا فکر کنم بخش زیادیش مربوط به سوپرا و حضور در فیلم سریع و خشن و همین تیونینگ های دیوانه وار اون باشه .

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. phonix

      ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      سوپرا از بزرگان تیون هست اون دوران ماشین هایی مثل سوپرا اسکای لاین و اوو و برخی دیگه از ژاپنی ها به پاس تعداد و تنوع بالای قطعات افترمارکت و توان پذیرش اون حجم از بار اضافه فنی معروف شدن به شکلی که بعضا به شکا غیر قانونی وارد قاره امریکا شدن تا اینکه بعضی تونستن برخی نسخه هارو وارد کنن به شکل قانونی در همه جا هم شهرت داره این نسل دهه 80 و 90 ژاپن بعضا خودرو هایی قدیمی تر هم از پا های ثابت میتینگ های تیون هستند

      موافقم 14
      مخالفم 1
    2. محمدهادی

      ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
      سوابق: (2390 ديدگاه)

      پدال ای کاش یه چنتام مطلب جذاب درخصوص اعجوبه ی اون روزهای میتسوبیشی بزی حال کنیم
      ماشینی که در WR4 بودن با این سوپرا برادر بود و اون هم چهار توربو ی غول پیکر داشت که نیرویی وحشتناک تولید میکرد
      و اون ماشینی نیست جز 3000GT اسطوره

  11. BMW/M-POWER

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (110 ديدگاه)

    سوپرا 2jz اولین خودروی تیون شده ی دنیا بود که تونست وارد محدوده ی 5 ثانیه بشه در 400 متر
    توی این ویدیو هم اصلا عملکرد واقعیشو به نمایش نزاشت احتمالا ماشین سرحال نبوده
    چون قبلا توی carwow با سوپرای جدید درگ داشت که یه سری جاها حتی سریعتر بود

    موافقم 12
    مخالفم 2
  12. Afg

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
    سوابق: (499 ديدگاه)

    بعضی خودروها نماد یه فرهنگ میشن این دو مدل از تویوتاهم با بهایی کم هیجانی به مراتب گران رو در دسترس طرفداران شون گذاشتن و واقفا دوستداشتنی هستن

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا