در امریکا یک تویوتا هایلندر مدل ۲۰۰۱ با کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر و قیمت ۵ هزار دلار، نزدیک به ۹ هزار دلار هزینهٔ تعمیرات داشته است.
هرچند در ایران، بسیاری افراد خرید خودروهای ۲۰ سال کارکرده را به نمونههای صفرکیلومتر ترجیح میدهند ولی در آمریکا این کار چندان منطقی نیست زیرا هزینههای تعمیرات بسیار بالا است. مثلا در یک مراجعه به مکانیکی برای هایلندر دست دوم، ۸,۹۱۳ دلار خرج تعمیرات شده. درحالیکه این خودرو را با قیمت ۵ هزار دلار خریداری شده بود.
مالک پس از خرید خودرو، متوجه صدایی غیرعادی در اطراف چرخ جلوی سمت راننده شد و به همین دلیل به تعمیرگاه مراجعه کرد اما این کار فهرستی طولانی از قطعات تعویضی و هزینهای گزاف را روی دست او گذاشت. در همان ابتدا، مکانیک هر چهار کمکفنر را تعویض کرده است. البته معمولاً کمکفنرهای خودرو را بهصورت جفتی در جلو یا عقب تعویض میکنند و تعویض هر چهار کمکفنر شاید زیادهکاری باشد ولی ازآنجاییکه ۲۴ سال از عمر این خودرو گذشته و کمکفنرهای جلو به صدا افتاده بودند، احتمالاً کمکفنرهای عقب هم اوضاع خیلی خوبی نداشته و تعویض شدهاند.
دلیل هزینهٔ گزاف تعمیر این هایلندر اما فقط کمکفنرها نبوده است و مکانیک جناغیهای پایینی سیستم تعلیق را هم تعویض کرده است تا سروصدای جلوبندی هایلندر کاملاً برطرف شود. علاوه بر این، چهار حلقه لاستیک نو با قیمت ۷۲۱ دلار روی خودرو انداخته شده و برای نصب و بالانس این لاستیکها هم ۲۱۲ دلار دریافت شده است. البته معمولاً آپاراتیهایی که لاستیک نو میفروشند، نصب و بالانس را بهصورت رایگان انجام میدهند و مشخص نیست که چرا این مکانیکی برای این کار هزینه گرفته است. دیگر هزینههایی که برای این هایلندر شده هم شامل تعویض باطری با قیمت ۲۵۰ دلار، تست دینام و تمیزکاری جای باطری با هزینه ۸۹ دلار و تعویض دیسکها و لنتهای ترمز عقب و روغن ترمز با هزینه ۱,۱۵۸ دلار میشود.
مجموع این هزینههای تعمیرات هایلندر نزدیک به ۹ هزار دلار شده که تقریباً دو برابر قیمت خود خودرو است. البته در فاکتوری که از این مکانیکی منتشر شده، برخی هزینهها غیرعادی به نظر میرسد و همینطور برای تعویض بعضی از قطعات هم ضرورتی وجود نداشته است.
حسین
۲۰ بهمن ۱۴۰۳دوست من آلمان زندگی میکنه میگه اینجا با قیمت 500 یورو فولکس گلف نسل 4 میشه خرید ولی همون رو ببری تعمیرگاه لنت های عقب و جلوش رو عوض کنی باید 550 یورو بدی 😂
گاس فرینگ
۲۰ بهمن ۱۴۰۳میتونی از اونجا بخری ببری افغانستانی جایی ۲ برابر قیمت بفروشی که بازم حدود ۱۰۰۰ یورو برای خریدارش در میاد بیزینس سودآوریه
۲۰ بهمن ۱۴۰۳آره تازه داش افغانستان ماشیناش پلاک هم نمیخوان فقط سالم باشه سند و اینا مهم نیست فقط یارو نفهمه ایرانی ای وگرنه خرید نمیکنه
۲۰ بهمن ۱۴۰۳(در امریکا یک تویوتا هایلندر مدل ۲۰۰۱ با کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر )
دقت کنید
۱۶۰ هزار کیلومتر!
بعد اون وقت
ماشین مدل ۸۹ پدر من ۳۵۰ هزار کیلومتر کارکرد داره از صفری هم دست خودش بوده و کل ایران رو باهاش گشته
تازه آمریکا یه کشوریه که خیلی بزرگه و کلی ایالت داره
اون چطور یه همچین ماشین مدل بالا و لوکسی داره ولی اصلا جایی باهاش نرفته؟
Taha Ayoobi
۲۰ بهمن ۱۴۰۳این تویوتا بود، ببین بقیه چیه
samurai
۲۰ بهمن ۱۴۰۳دوبرابر ازش گرفته همه چیو نو گذاشته
Omar.M
۲۰ بهمن ۱۴۰۳خود ماشین رو ۵ هزار دلار خریده با ۹ هزار دلار تعمیر میشه ۱۴ هزار دلار یه تویتای عالی نو شده با قطعات اصلی سوار میشی که تا ۱۰ سال دیگه واست کار میکنه در حالی که تازش رو کمتر از ۴۰ هزار دلار نمیخری بعد ما میگیم تو ایران ماشین نو رو ترجیح میدیم اونم ساینا و پراید و…🤣🤣🤣
Grant
۲۰ بهمن ۱۴۰۳فقط یه ایرانی میتونه موضوع بحثو ۱۸۰ درجه بچرخونه و از نقطه ضعف به بهای یکی کردن ماشین ساخت ۲۰۰۱ و ۲۰۲۵ نقطه قوت بسازه
محمد
۲۰ بهمن ۱۴۰۳با همون ۱۴ هزار دلار یه تویوتای جدیدتر و به روز تر میگرفت بیشتر سود میکرد ، تازه این هزینه تعمیرات تویوتا بود که قطعات ارزون و فراوان و تعمیرکاران زیادی داره برند های گرون تر که هیچ منطق اقتصادی جز علاقه برای تعمیر و نگهداری مدل های قدیمیشون وجود نداره
گاس فرینگ
۲۰ بهمن ۱۴۰۳اینجا ماشین ۱۶۰ تا کار در حد صفر حساب میشه دایی
۲۰ بهمن ۱۴۰۳آره داش
Titanium
۲۰ بهمن ۱۴۰۳یکی از جالبترین مطالبی بود که خواندم
تشکر.
۲۰ بهمن ۱۴۰۳به کی بگم
که زندگی آنقدر سخته
سهیل گل آزاد
۲۰ بهمن ۱۴۰۳اینطوری ماشین دست دوم خریدن میتونه تا حدود زیادی منطقی به نظر بیاد طرف حداقلش خیلی پول ماشین رو نداده بیشتر هزینه تعمیراتش رو کرده ۵۰۰۰ دلار پول خود ماشین رو داده ۹۰۰۰ دلارم حدودا خرجش کرده ولی تو ایران اصلا اینطوری نیست با تمام فشار هایی که ما داریم بابت خرید خودرو صفر ولی بیشتر از اون فشار خرید خودرو کارکرده یا دست دومه انصافا این قضیه خیلی آدم رو میسوزونه که یه ماشینی که همه جا بعد چند سال از گذشت عمرش کلی افت قیمت پیدا میکنه رو بری کلی پول واسش تو ایران بدی تو ایران طرف ۷ ۸ سال یه ماشین رو سوار میشه و نهایت استفادشم میکنه و وقتی به خرج میافته شروع به فروشش میکنه نقطه منفی قضیه اینجاست که همون ماشین با اون سن نسبت به نسخه صفرش ۲۵ تا ۳۰ درصد اختلاف قیمت داره که بدین سبب این قضیه در بازار خودرویی ایران خرید خودرو کارکرده جنبه اقتصادی اصلا نداره از یه طرف ماشین رو گرون میخری از طرف دیگه کلی هم هزینه تعمیرات باید واسش بدی