تویوتا

هزینه‌های سنگین برای تعمیر خودروهای قدیمی در بازار جهانی؛ دو برابر قیمت خرید!

در امریکا یک تویوتا هایلندر مدل ۲۰۰۱ با کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر و قیمت ۵ هزار دلار، نزدیک به ۹ هزار دلار هزینهٔ تعمیرات داشته است.

هرچند در ایران، بسیاری افراد خرید خودروهای ۲۰ سال کارکرده را به نمونه‌های صفرکیلومتر ترجیح می‌دهند ولی در آمریکا این کار چندان منطقی نیست زیرا هزینه‌های تعمیرات بسیار بالا است. مثلا در یک مراجعه به مکانیکی برای هایلندر دست دوم، ۸,۹۱۳ دلار خرج تعمیرات شده. درحالی‌که  این خودرو را با قیمت ۵ هزار دلار خریداری شده بود.

مالک پس از خرید خودرو، متوجه صدایی غیرعادی در اطراف چرخ جلوی سمت راننده شد و به همین دلیل به تعمیرگاه مراجعه کرد اما این کار فهرستی طولانی از قطعات تعویضی و هزینه‌ای گزاف را روی دست او گذاشت. در همان ابتدا، مکانیک هر چهار کمک‌فنر را تعویض کرده است. البته معمولاً کمک‌فنرهای خودرو را به‌صورت جفتی در جلو یا عقب تعویض می‌کنند و تعویض هر چهار کمک‌فنر شاید زیاده‌کاری باشد ولی ازآنجایی‌که ۲۴ سال از عمر این خودرو گذشته و کمک‌فنرهای جلو به صدا افتاده بودند، احتمالاً کمک‌فنرهای عقب هم اوضاع خیلی خوبی نداشته و تعویض شده‌اند.

دلیل هزینهٔ گزاف تعمیر این هایلندر اما فقط کمک‌فنرها نبوده است و مکانیک جناغی‌های پایینی سیستم تعلیق را هم تعویض کرده است تا سروصدای جلوبندی هایلندر کاملاً برطرف شود. علاوه بر این، چهار حلقه لاستیک نو با قیمت ۷۲۱ دلار روی خودرو انداخته شده و برای نصب و بالانس این لاستیک‌ها هم ۲۱۲ دلار دریافت شده است. البته معمولاً آپاراتی‌هایی که لاستیک نو می‌فروشند، نصب و بالانس را به‌صورت رایگان انجام می‌دهند و مشخص نیست که چرا این مکانیکی برای این کار هزینه گرفته است. دیگر هزینه‌هایی که برای این هایلندر شده هم شامل تعویض باطری با قیمت ۲۵۰ دلار، تست دینام و تمیزکاری جای باطری با هزینه ۸۹ دلار و تعویض دیسک‌ها و لنت‌های ترمز عقب و روغن ترمز با هزینه ۱,۱۵۸ دلار می‌شود.

مجموع این هزینه‌های تعمیرات هایلندر نزدیک به ۹ هزار دلار شده که تقریباً دو برابر قیمت خود خودرو است. البته در فاکتوری که از این مکانیکی منتشر شده، برخی هزینه‌ها غیرعادی به نظر می‌رسد و همین‌طور برای تعویض بعضی از قطعات هم ضرورتی وجود نداشته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    دوست من آلمان زندگی میکنه میگه اینجا با قیمت 500 یورو فولکس گلف نسل 4 میشه خرید ولی همون رو ببری تعمیرگاه لنت های عقب و جلوش رو عوض کنی باید 550 یورو بدی 😂

    موافقم 51
    مخالفم 2
    1. گاس فرینگ

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (643 ديدگاه)

      میتونی از اونجا بخری ببری افغانستانی جایی ۲ برابر قیمت بفروشی که بازم حدود ۱۰۰۰ یورو برای خریدارش در میاد بیزینس سودآوریه

      موافقم 12
      مخالفم 9
      1. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (5748 ديدگاه)

        آره تازه داش افغانستان ماشیناش پلاک هم نمیخوان فقط سالم باشه سند و اینا مهم نیست فقط یارو نفهمه ایرانی ای وگرنه خرید نمیکنه

        موافقم 19
        مخالفم 7
      2. froG-driVer

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1112 ديدگاه)

        از دروازه برلین تا پلیس راه کابل چقد میگیرن دربست با یه فولکس گلف نسل چهار؟
        خوب حساب کنن مشتری هم میشم ها!!…

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5748 ديدگاه)

          اونجوری که تو فیلما دیدم ماشینا رو اوراق میکنن و قطعاتشو با کامیون میبرن افغانستان بعد اونجا سرهمش میکنن میفروشن

          موافقم 5
          مخالفم 1
    2. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5748 ديدگاه)

      (در امریکا یک تویوتا هایلندر مدل ۲۰۰۱ با کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتر )
      دقت کنید
      ۱۶۰ هزار کیلومتر!
      بعد اون وقت
      ماشین مدل ۸۹ پدر من ۳۵۰ هزار کیلومتر کارکرد داره از صفری هم دست خودش بوده و کل ایران رو باهاش گشته
      تازه آمریکا یه کشوریه که خیلی بزرگه و کلی ایالت داره
      اون چطور یه همچین ماشین مدل بالا و لوکسی داره ولی اصلا جایی باهاش نرفته؟

      موافقم 16
      مخالفم 2
      1. ehsan.fa

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (1958 ديدگاه)

        احتمالا چندتا خودرو داشته ،پدر من ۳ تا ماشین داره واسه هرکاری ، پاترول واسه آفرود ، وانت آریسان و دنا اینجوری کیلومترش پخش میشه

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
          سوابق: (5748 ديدگاه)

          آره ممکنه اینجوری بوده باشه

  2. Taha Ayoobi

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5713 ديدگاه)

    این تویوتا بود، ببین بقیه چیه

    موافقم 25
    مخالفم 2
  3. samurai

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (639 ديدگاه)

    دوبرابر ازش گرفته همه چیو نو گذاشته

    موافقم 22
    مخالفم 3
  4. Omar.M

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    خود ماشین رو ۵ هزار دلار خریده با ۹ هزار دلار تعمیر میشه ۱۴ هزار دلار یه تویتای عالی نو شده با قطعات اصلی سوار میشی که تا ۱۰ سال دیگه واست کار میکنه در حالی که تازش رو کمتر از ۴۰ هزار دلار نمیخری بعد ما میگیم تو ایران ماشین نو رو ترجیح میدیم اونم ساینا و پراید و…🤣🤣🤣

    موافقم 15
    مخالفم 39
    1. Grant

      ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (170 ديدگاه)

      فقط یه ایرانی میتونه موضوع بحثو ۱۸۰ درجه بچرخونه و از نقطه ضعف به بهای یکی کردن ماشین ساخت ۲۰۰۱ و ۲۰۲۵ نقطه قوت بسازه

      موافقم 38
      مخالفم 9
      1. Aj23

        ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
        سوابق: (64 ديدگاه)

        خیلی خوب پاسخ دادی!

        موافقم 7
        مخالفم 3
    2. امین

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (702 ديدگاه)

      توی مغزت چی میگذره که این کامنت گذاشتی؟

      متوجه نیستی با ۱۴ تا میتونست مدل ۲۰۱۵ بخره ؟
      کجا سیر می‌کنید شماها؟

      موافقم 13
      مخالفم 2
    3. New comer

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (2220 ديدگاه)

      بازم ضرر کرده
      ۲۰۲۵ میخرید از دم قسط با زیرو دانپیمنت
      نرخ بهره ۵-۶٪
      تکنولوژی روز
      چند سال گارانتی و وارانتی و پشتیبانی

      موافقم 3
      مخالفم 1
  5. محمد

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (265 ديدگاه)

    با همون ۱۴ هزار دلار یه تویوتای جدیدتر و به روز تر می‌گرفت بیشتر سود میکرد ، تازه این هزینه تعمیرات تویوتا بود که قطعات ارزون و فراوان و تعمیرکاران زیادی داره برند های گرون تر که هیچ منطق اقتصادی جز علاقه برای تعمیر و نگهداری مدل های قدیمیشون وجود نداره

    موافقم 16
    مخالفم 3
  6. گاس فرینگ

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (643 ديدگاه)

    اینجا ماشین ۱۶۰ تا کار در حد صفر حساب میشه دایی

    موافقم 20
    مخالفم 1
    1. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5748 ديدگاه)

      آره داش

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. Taha Ayoobi

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5713 ديدگاه)

      تازه آب بندی شده

      موافقم 9
      مخالفم 1
  7. Titanium

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    یکی از جالبترین مطالبی بود که خواندم
    تشکر.

    موافقم 7
    مخالفم 1
    1. ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5748 ديدگاه)

      به کی بگم
      که زندگی آنقدر سخته

      موافقم 6
      مخالفم 5
  8. سهیل گل آزاد

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (140 ديدگاه)

    اینطوری ماشین دست دوم خریدن میتونه تا حدود زیادی منطقی به نظر بیاد طرف حداقلش خیلی پول ماشین رو نداده بیشتر هزینه تعمیراتش رو کرده ۵۰۰۰ دلار پول خود ماشین رو داده ۹۰۰۰ دلارم حدودا خرجش کرده ولی تو ایران اصلا اینطوری نیست با تمام فشار هایی که ما داریم بابت خرید خودرو صفر ولی بیشتر از اون فشار خرید خودرو کارکرده یا دست دومه انصافا این قضیه خیلی آدم رو میسوزونه که یه ماشینی که همه جا بعد چند سال از گذشت عمرش کلی افت قیمت پیدا میکنه رو بری کلی پول واسش تو ایران بدی تو ایران طرف ۷ ۸ سال یه ماشین رو سوار میشه و نهایت استفادشم میکنه و وقتی به خرج میافته شروع به فروشش میکنه نقطه منفی قضیه اینجاست که همون ماشین با اون سن نسبت به نسخه صفرش ۲۵ تا ۳۰ درصد اختلاف قیمت داره که بدین سبب این قضیه در بازار خودرویی ایران خرید خودرو کارکرده جنبه اقتصادی اصلا نداره از یه طرف ماشین رو گرون میخری از طرف دیگه کلی هم هزینه تعمیرات باید واسش بدی

    موافقم 11
    مخالفم 8
  9. Jamshid

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (3148 ديدگاه)

    نصب و بالانس لاستیک ۲۱۲ دلار ؟!!!!
    بریم آمریکا مکانیک بشیم😂

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (5713 ديدگاه)

      خداشاهده رفته بودم بالانس لاستیک، میگفت هرچی دادی کوتاه هم نمیومد😂

      موافقم 10
      مخالفم 1
  10. Aj23

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    خداییش کیفیت مقالات خیلی بالاتر رفته!

    موافقم 2
    مخالفم 5
    1. froG-driVer

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (1112 ديدگاه)

      فازتو خریدارم شدیداً برارم…

      موافقم 2
      مخالفم 1
  11. محمد

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (10 ديدگاه)

    درود بر پدالی های عزیز
    در کشورهای عربی مثل امارات خودروها بعد از 5 سال کارکرد افت قیمت زیادی پیدا می کنند و معمولا ارزش چندانی ندارند. نکته شگفت این جاست که این خوردوهای مستعمل اوراق شده و در قطعات آنها دپو می شود و بعد قطعات با قیمت چند برابر به کشورهایی مثل ایران یا عراق فروخته می شوند. در ایران قطعه فروشان بسیاری از قطعات و لوازم یدکی خودروهایی چون اسپورتیج، توسان و… را از این مراکز تهیه و محددا بسته بندی کرده و با چند برابر قیمت به مشتری ایرانی می فروشند

  12. HAMID

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (317 ديدگاه)

    اینم از تویوتا

    موافقم 2
    مخالفم 3
  13. kasra

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بخاطر اینکه اینها بفروشند ماشین جدید بگیرند دولت این کار رک کرده که برای مصرف ککننده نصرفه اره

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. دکتر حسن

    ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (12 ديدگاه)

    مکانیک دزد کلاه سرش گذاشته…سمند ای آف سون با ۱۷۰ هزار کارکرد که اقلا ۵۰۰۰ هزار تاش رو تو خاکی با سرعت بالا رفتم تا حالا ۱۰۰۰ دلار هم کلا خرج تعمیرات و مصرفی نکردم…اونوقت تویوتا چرا اینهمه باید خراب شده باشه

    1. .

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (89 ديدگاه)

      هاذا فاذا!
      What the case?
      فازت چیه؟
      این رو با سمند مقایسه می کنی!
      انشالله موفق باشی.🗿

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا