تویوتا

تویوتا هایلوکس 2026؛ طراحی جدید برای مقابله با فورد رنجر

وانت پرفروش تویوتا هایلوکس در نسل جدید خود با طراحی مدرن‌تر، فناوری‌های به‌روز و گزینه‌های قوای محرکه متنوع، آماده رقابت با فورد رنجر و سایر پیکاپ‌های محبوب بازار می‌شود.

تویوتا هایلوکس یکی از پرفروش‌ترین وانت‌های دنیا، در سال ۲۰۲۶ وارد نسل جدید خود خواهد شد. اگرچه این مدل یک طراحی کاملاً جدید نخواهد داشت، اما تغییرات گسترده‌ای در ظاهر، پلتفرم و فناوری‌های آن اعمال می‌شود تا این پیکاپ محبوب همچنان جایگاه خود را در برابر رقبای سرسختی مانند فورد رنجر، میتسوبیشی تریتون، ایسوزو D-Max و حتی پیکاپ‌های چینی حفظ کند.

تحول در طراحی؛ چهره‌ای خشن‌تر و مدرن‌تر

تصاویر جاسوسی منتشرشده از نمونه‌های آزمایشی هایلوکس جدید در تایلند نشان می‌دهند که این وانت به‌جای یک طراحی کاملاً جدید، یک فیس‌لیفت سنگین را تجربه می‌کند. با این حال، تغییرات ظاهری کاملاً مشهود هستند:

  • جلوپنجره بزرگ‌تر و تهاجمی‌تر با خطوط عمودی برجسته
  • چراغ‌های جلو باریک‌تر و مدرن با گرافیک داخلی جدید
  • سپر جلو با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر و طراحی عضلانی‌تر
  • گلگیرهای عضلانی‌تر با فلاپ‌های پلاستیکی، تأکیدی بر شخصیت آفرودی وانت
  • چراغ‌های عقب جدید با گرافیکی متفاوت و سپری که احتمالاً پله‌های یکپارچه خواهد داشت

کابین به‌روز شده با فناوری‌های مدرن

اگرچه هنوز تصاویر واضحی از داخل کابین هایلوکس ۲۰۲۶ منتشر نشده، اما انتظار می‌رود تغییراتی در مواد به‌کاررفته، نمایشگرها و سیستم‌های کمک‌راننده اعمال شود. برخی از احتمالات شامل موارد زیر است:

  • نمایشگر دیجیتال بزرگ‌تر برای صفحه آمپر
  • سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو
  • افزایش کیفیت متریال کابین و بهبود ارگونومی
  • اضافه شدن سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته مانند ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج از خط و کروز کنترل تطبیقی

پلتفرم قدیمی، اما ارتقایافته

تویوتا تصمیم گرفته است تا همچنان از پلتفرم IMV برای هایلوکس استفاده کند و به سمت معماری مدرن‌تر TNGA-F که در مدل‌هایی مانند لندکروزر ۳۰۰ و تاکوما به‌کار رفته، نرود. با این حال، انتظار می‌رود مهندسان تویوتا سیستم تعلیق و فرمان این وانت را بهبود بخشند:

  • اضافه شدن فرمان برقی برای کاهش مصرف سوخت و بهبود عملکرد سیستم‌های کمک‌راننده
  • افزایش پایداری و راحتی رانندگی از طریق اصلاحات در سیستم تعلیق
  • احتمال استفاده از ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ برای بهبود عملکرد ترمزگیری

گزینه‌های قوای محرکه؛ از دیزل تا برقی

هایلوکس جدید به احتمال زیاد همچنان از پیشرانه‌های دیزلی و بنزینی فعلی خود بهره خواهد برد، اما برخی تغییرات در راه است:

  • موتور ۲.۸ لیتری دیزل با سیستم هیبریدی ملایم (MHEV) برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی
  • نسخه‌های بنزینی و دیزلی بدون سیستم هیبریدی برای برخی بازارها
  • هایلوکس برقی (Hilux EV) که تولید آن از اواخر ۲۰۲۵ در تایلند آغاز خواهد شد
  • آزمایش نسخه هیدروژنی هایلوکس که از فناوری خودروی سلول سوختی تویوتا میرای بهره می‌برد

رقبای سرسخت در بازار جهانی

تویوتا هایلوکس در سال‌های اخیر با رقابت شدیدی از سوی برندهای مطرح و حتی خودروسازان چینی مواجه شده است. برخی از مهم‌ترین رقبای این مدل در سال ۲۰۲۶ عبارت‌اند از:

  • فورد رنجر که در ۲۰۲۵ یک فیس‌لیفت دریافت خواهد کرد
  • میتسوبیشی L200 / تریتون که به‌تازگی نسل جدید آن معرفی شده است
  • ایسوزو D-Max و مزدا BT-50 که به‌دلیل پلتفرم مشترک و توانایی آفرود محبوبیت بالایی دارند
  • فولکس‌واگن آماروک با پلتفرم مشترک با فورد رنجر
  • کیا تاسمان که یک پیکاپ کاملاً جدید از کره‌ای‌ها خواهد بود
  • چینی‌هایی مانند GWM Cannon و BYD Shark که با قیمت پایین و امکانات جذاب، سهم بازار را هدف گرفته‌اند

آینده‌ی هایلوکس؛ مسیر ادامه‌دار موفقیت

هایلوکس، که از سال ۱۹۶۸ تاکنون یکی از قابل‌اعتمادترین وانت‌های جهان بوده، حالا در نسل جدید خود با طراحی مدرن‌تر، تکنولوژی‌های به‌روز و گزینه‌های قوای محرکه متنوع، تلاش می‌کند همچنان برتری خود را در بازار حفظ کند.

نظر شما درباره هایلوکس ۲۰۲۶ چیست؟ آیا می‌تواند همچنان یکی از محبوب‌ترین وانت‌های بازار باقی بماند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴۹ رای

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. کولول خودرو شناس

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (89 ديدگاه)

    بنظرم فیس لیفت خوبیه ولی طراحی قبلیش رو بیشتر میپسندم

    موافقم 103
    مخالفم 11
    1. Ahmad

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (232 ديدگاه)

      ای جان این ماشین از لحاظ دوام با فورد قابل مقایسه نیست هیچ ماشینی تاکیید میکنم هیچ ماشینی تو دنیا کل این رو تو دوام نمیتونه بخابونه

      موافقم 120
      مخالفم 33
      1. NAVID@@98

        ۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1209 ديدگاه)

        نه اتفاقا اشتباه گفتی Ahmad اشتباه گفتی
        چون درستش اینه که من میگم درستش اینه
        اتفاقا همون فورد تو آمار ها از دوام و از هر لحاظ بهتر از این ماشین بوده و هست و میخوبونش از دوام هم خیلی ماشین های خدایی هرچیزاول۱اروپاآمریکاهرچیزاول۱ خدایی هرچیز اول۱ اروپایی و آمریکایی این رو خوابوندن جوری که تا خونه هم نتوسته برگرده

        رکورد داراول۱ دوام و هرچیز جهان چند تا ماشین از هرچیزاول اروپا۱و آمریکا۱ هرچیزاول۱ هستن با ۱ میلیون کیلومتر به بالا که اولیش ۵ میلیون کیلومتر با موتور پلمپ یا دوج رم با ۲.۵ میلیون کیلومتر با موتور پلمپ بوده و هست
        و آمار بیشترین درصد رسیدن به کیلومتر بالای ۱ میلیون کیلومتر با فورد سوپر دیوتی که سنگین های آفرودی آمریکایی هستن با آمار های قابل استناد درست و خوب
        نه اون آمار و نظرات بیخود
        درستس اینه که من گفتم حالا بدو نظر بیخود بده

        موافقم 36
        مخالفم 110
        1. عبدالحمید

          ۷ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (4 ديدگاه)

          سلام خدا قوت کاملاً درسته…
          ما ایرانیا چون ماشین آمریکایی لمس نکردیم خیلی متوجه کیفیت نیستیم البته بگم تویوتا عالیست ولی فوق العاده چیزی دیگر است بدرود

          موافقم 41
          مخالفم 33
        2. NAVID@@98

          ۷ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1209 ديدگاه)

          آفرین عبد الحمید دقیقا قضیه همینه

          موافقم 11
          مخالفم 24
        3. SHAHIN

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          احتمال قطع به یقین،خودت یا نزدیکان یا هرچیز نزدیکت،از کارکنان مرکز آمار ایرانی🤣🤣🤣🤣،

          موافقم 17
          مخالفم 2
        4. حسین

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          از تعداد منفی هایی که گرفتی مشخصه عزیزم

          موافقم 14
          مخالفم 3
        5. NAVID@@98

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1209 ديدگاه)

          چون تاکید میکنم که اصلا اصلا اصلا به هیییچ عنوان چیز مطلقی به هیییچ عنوان تاکید میکنم که همون که اشتباه Ahmad اشتباه گفت اصلا وجود نداره هیییچ حتی فکرشم نکن چون هرموردی که گفته بشه مثل اون حرف اشتباه متعصبانه بیخود و اشتباهه چون هرموردی ش رو که بگی
          مثال نقض و برعکس اون رو دارم تا براحتی این حرفا رد بشه و قطعا دروغ بودن حرفش هم مشخص بشه چون خیلی از حرفا از نادانی و بی اطلاعی و بیسوادیه که قبلا از این حرفا بود ولی الان دیگه اوضاع طوری شده که باید با دقت و دقیق و با دانش حرفی گفته بشه علی الخصوص اینکه حرفی نظری که مطلق گفته بشه باید با احتیاط گفته بشه چون قطعا رد میشه

          موافقم 7
          مخالفم 8
        6. دیا

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (238 ديدگاه)

          نمی دونم این آمار رو از کجا میاری ؟؟

          موافقم 5
          مخالفم 1
        7. NAVID@@98

          ۸ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1209 ديدگاه)

          لایک و دیسلاک ها که اتفاقاً گاهی اوقات برعکسش درسته یعنی اگه دیسلایک دیدی بدون درسته قضیه
          مثل اینجا
          آمار ها هم همه بالینک آمادست مثال نقض هر موردی که بخواهیدش رو رو میکنم تا بدونید درست رو من گفتم درستش رو

          موافقم 2
          مخالفم 12
      2. Am

        ۷ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (14 ديدگاه)

        اتفاقاً خود تویوتا مدل پر دوامش هر سال طبق گارانتی که می‌زاره تویوتا سکویا هست بعد فوررانر و بعدش هم کرولا و لند کروز ولی هایلوکس مثل کمتر دوام داره نمی‌گم ماشین کم دوامیه ولی اندازه مدل های دیگه تویوتا نیست و اینکه فورد هم مدل های مختلفی داره که دوامش اندازه فوررانر یا حتی بیشتر هم هست من که نمیخوام تعصبی باشم تورو نمی‌دونم تویوتا دوام داره ولی ماشین های دیگه هم هستند دوامی مثل تویوتا و حتی بهتر داشته باشن اگه بحث فقط انجینشون باشه نیسان فورد جی ام سی انجین های با دوام زیادی دارن

        موافقم 16
        مخالفم 11
        1. NAVID@@98

          ۷ اسفند ۱۴۰۳
          سوابق: (1209 ديدگاه)

          دقیقا همینطوره من با سند و استناد هم براش دارم
          لازم باشه فرصت کنم بیشتر توضیحاتشو میگم

          موافقم 3
          مخالفم 11
      3. آرمان

        ۹ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (156 ديدگاه)

        هایلوکس یک وانت کار هستش با قیمت پایین و مناسب که حتی ترمز عقبش کاسه ای،فنر های تخت قدیمی عقب و استفاده از پلاستیک در تریم داخلی،چرا چون ماشین کار و استفاده برای جاده های کوهستانی و مسیر آفرود،ولی متاسفانه در ایران یک ماشین لاکچری حساب میشه و مدلهای ۱۰سال پیش،بالای ۵میلیارد تومن قیمت داره
        خیلی از بازارها مدلهای ساده و کم آپشن حدود ۲۰هزار تا ۲۵هزار دلار قیمت داره،حکم نیسان وانت خودمون داره
        ماشین با دوام و قابلیت و کارایی بسیار بالا نسبت به قیمتش

    2. Artin

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      آقا من دیدگاهمو اینجا میذارم همه دوستان ببینن
      لعنت ب این مسؤولین ک داشتن ی ماشین نرمال جوون پسند رو برای مردم ب رؤیا تبدیل کردن با قوانینی ک از فلان جای بهمن شخصشون در آوردن
      هایلوکس دیگ داره ب تاریخ میپیونده تو کشورای دیگه، اما تو مملکت ما پول لاستیکاش مساویه با پول خون ی انسان شریف
      و دیگر هیچ🤫🤫🤫

      موافقم 123
      مخالفم 2
    3. HFball

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (225 ديدگاه)

      توان پیشرانه درون‌سوزش چقدر شده؟

  2. نیو کار

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (137 ديدگاه)

    محبوب دل اعراب دوستان عزیز قاچاقچی لب مرز جنوب شرقی کشور افرود بازهای محترم داخل شهری کشور(فقط کلاس بزارن ) نیروی خدوم انتظامی و علی صادقی

    موافقم 80
    مخالفم 4
  3. مهدی میباخ

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (87 ديدگاه)

    L200 جدید از این فسیل بهتره

    موافقم 14
    مخالفم 52
  4. Aj23

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    بین این و مزدا bt50قطعا bt50انتخواب من هست!

    موافقم 10
    مخالفم 50
    1. Aj23

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (78 ديدگاه)

      چرا اینقدر هیت میدین!

      موافقم 5
      مخالفم 19
  5. KAIZEN

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (373 ديدگاه)

    امیدوارم فیس جلوش این نباشه
    ابهت نسل فعلی بیشتره

    موافقم 45
    مخالفم 6
  6. Hamid

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    سلام. تویوتا در این رده خودرویی، سنگ محک حساب میشه. خدایی ما در مجموعه خودمان ۹ دستگاه مدل ۲۰۱۶ داریم. با کارکردهای ۳۵۰ هزار کیلومتر به بالا. فقط روغن و بنزین و مصرفی ها تعویض شده است. به نظرم شاگرد اولیه کلاس خودشه.

    موافقم 39
    مخالفم 8
    1. Am

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      واقعاً عالیه من ۴۰۰ هزارشم دیدم کلا ژاپن و آمریکا ماشیناشون با دوامن واقعا از این با دوام تر کد موتور نیسان vq 35 و فورد ماژولار کارکرد 700هزار حتی 800هزار هم دارن

      موافقم 16
      مخالفم 3
  7. سینا

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نظر ما؟
    مگه مردم ما حق ابراز نظر دارن
    این ماشین به ایران وارد نخواهد شد و البته که نظر دادن در مورد آن کار جالبی نخواهد بود
    ما بهتر در مورد کی ام سی و فوتون و … و البته پراید پشت نظر بدیم

    موافقم 46
    مخالفم 1
  8. ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (5884 ديدگاه)

    جلوش شبیه ایسوزو های ۲ میلیاردی هست چرا😐
    ولی خوبه بدک نیست

    موافقم 14
    مخالفم 1
  9. شکیبا

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (75 ديدگاه)

    قیافه اش مث کلینت ایستوود شده تو خوب بد زشت ،،قبل از دوئل

    موافقم 6
    مخالفم 3
  10. نیما

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    نه دیگه تویوتا هم زد تو کار چراغ دو تیکه
    خرابش کرد

  11. datsun

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (4020 ديدگاه)

    تیتر زرد
    ولا فورد باید تلاش بکنه به هایلوکس برسه

    موافقم 10
    مخالفم 15
    1. NAVID@@98

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1209 ديدگاه)

      اتفاقاً فقط نظر خودت زرده چون
      اولا طبق جمله خودت باید میگفتی رنجر، نه فورد
      ضمن اینکه فورد با نسخه های آفرودی مثل رنجر رپتور عملا تو یه لیگ دیگست و تویوتا هایلوکس خودشو پاره هم کنه به پاش نمیرسه

      تو مدل های جدیدش هم با هایلوکس یه حرکتی زدن ولی بازم تو بررسی ها به پاشون نرسید

      این یعنی هایلوکس باید تلاش کنه به قبل از رنجر برسه
      به قبلش که گفتم هم برای این بود که به خودش که نه چون دیگران باید برای بعد از فورد رنجر این رقابت کنند

      در مقایسه با فورد رنجر رپتور فقط شورلت کلرادو بایسون یک چیز خوب در اومده که میتونه باهاش رقابت کنه و بهش برسه

      موافقم 6
      مخالفم 11
      1. فرید

        ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تنها عیب ماشین های آمریکایی بخاطرمصرف بالای سوخت هست…

    2. ارمین مکانیک

      ۹ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      🤣🤣🤣🤣

  12. Ali

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (61 ديدگاه)

    فیس قبلش واقعا عالی بود احساس میکنم این فیسش بیشتر برای بازار اروپا و آمریکا ولی نسل های قبلش مثل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۵ بیشتر برا آسیا بود

  13. net

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (3694 ديدگاه)

    تویوتا هایلوکس (نیمه لوکس) هست ولی فورد رنجر (لوکس) هست

    موافقم 3
    مخالفم 8
    1. datsun

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (4020 ديدگاه)

      نه بابا

      موافقم 6
      مخالفم 1
  14. Saeed

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    فورد باید تلاش کنه
    تویوتا خیلی وقته جایگاه ویژه خودشو داره

    موافقم 11
    مخالفم 6
    1. NAVID@@98

      ۷ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1209 ديدگاه)

      نه اتفاقا تویوتا هرچی تلاش هم کنه به گرد پای فورد و آمریکایی ها بخصوص این نوع ماشین ها نمیرسه خودشونم به این موضوع اعتراف کردن نظر تو که اصلا مهم نیست چون اشتباه و برعکس گفتی saeed اشتباه و برعکس گفتی
      ضمن اینکه فورد با نسخه های آفرودی مثل رنجر رپتور عملا تو یه لیگ دیگست و تویوتا هایلوکس خودشو پاره هم کنه به پاش نمیرسه

      تو مدل های جدیدش هم با هایلوکس یه حرکتی زدن ولی بازم تو بررسی ها به پاشون نرسید

      این یعنی هایلوکس باید تلاش کنه به قبل از رنجر برسه
      به قبلش که گفتم هم برای این بود که به خودش که نه چون دیگران باید برای بعد از فورد رنجر باهم رقابت کنند

      در مقایسه با فورد رنجر رپتور فقط شورلت کلرادو بایسون یک چیز خوب در اومده که میتونه باهاش رقابت کنه و بهش برسه

      موافقم 2
      مخالفم 13
  15. سعیدرحیمی

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    حفظ گِل پخش کن های عقب و جلو،، جلوه ای از اصالت ..
    یک وانت اعجاب انگیز سایز کوچک،،، زنده باد.
    (امیدوارم در ایران نیز به قیمت واقعی خودش برسه)

  16. امین

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    کارمون شده دیدن عکس و خوندن مشخصات هایلوکس تو اینترنت، همه میدونیم داشتنش رویاست

    موافقم 13
    مخالفم 1
  17. froG-driVer

    ۷ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (1151 ديدگاه)

    🙂‍↔️👎🏻

  18. Arash Kashani

    ۸ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    بستگی داره منطقت نسبت به با دوام بودن چی باشه
    اگه کیفیت متریاله
    تویوتا خودشم ادعایی نداره
    و اگر میخوای تجربش کنی،میگه که باید لکسوس بخری
    از نظر فنی هم اگه بخوای صحبت کنی،
    به نظر خودم پیکاپ های آمریکایی فقط انجین هایی دارن که بزرگن و قد یه تریلی میتونن بار بکشن( گشتاور بعضی هاشون از یه تریلی هم بیشتره) قطعا در طولانی مدتم هزینه مراقبت و تعمیر نگهداری بالاتریم دارن
    به نظرمم توی وانت MIDSIZEکلن حرفی برای گفتن ندارن
    بیشتر دارن پلتفرم بقیه رو کپی میکنن
    دیگه از رم 1200 بالاتر که پلتفرم پژو و چانگان رو به عنوان یه ماشین آمریکایی بهت میده

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. NAVID@@98

      ۸ اسفند ۱۴۰۳
      سوابق: (1209 ديدگاه)

      قسمت ابتدای حرفت درسته
      ولی درمورد سگمنت MIDSIZE نه اتفاقاً۱ فورد شورلت با مدل های رنجر رپتور و کلرادو بایسون این سگمنت رو به اعلی و بلوغ و اوج خودش رسوندن و بینظیر و بیرقیب ساخته شدن سیستم تعلیق و شاسی و طراحی و قابلیت ها و زوایای آفرود کلا از هر لحاظ برتری دارند و تواناترین آفرودی ترین این سگمنت هستن ضمن اینکه در انواع و اقسام مسابقات مثل نورا ۵۰۰ و … که تنها مسابقاتی هستن که با شاسی و موتور گیربکس و… فابریک مسابقه میدن بارها قهرمان شدن نشون دهنده برتری هاشون هست
      از طرفی ارتش هم سفارش نسخه های ویژه از همین سگمنت داشتن و در مقایسه با رقبا جوری ساخته شدن که از هر لحاظ مثل شاسی و سیستم تعلیق و پیشرانه برتری ۱داشته باشند
      و این نقطه برتری هست که مهمه دیگر موارد بعد از اینها قرار میگیرن
      درنتیجه مثال های اصلی مثل اونا که گفتم کارو درمیاره

      موافقم 4
      مخالفم 4
  19. L100

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با چیزی کاری ندارم ولی افسوس به این طراحی، ابهتی توش نمی‌بینم شما برو نسل های قبلی ببین هایلوکس ویگو و تایگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا