همه آن قسمت از برنامه تاپگیر را به یاد داریم که کلارکسون و مِی برای رسیدن به قطب شمال از یک تویوتا هایلوکس قرمز استفاده کردند. آن هایلوکس مشهور ثابت کرد که میتوان با تجهیزات مناسب و خودرویی به کیفیت تویوتا به قطب هم سفر کرد. حال با معرفی نسخه شش چرخ از همان نسل هایلوکس، قطبنوردی فصل تازهای را تجربه خواهد کرد.
سازنده ایسلندی این خودرو، «Arctic Trucks»، به ساخت خودروهای بزرگ و بهشدت تجهیزشده برای عبور از شرایط دشوار مشهور است. این مجموعه در سال ۲۰۰۸ و برای رسیدن به قطب، با چالشهایی روبهرو شد و امروز و پس از گذشتن سالیان، تصمیم گرفت که مشکل گذشته خود را یکبار و برای همیشه حل کند.
این شرکت با توسعه یک تویوتا هایلوکس و استفاده از چرخهای مخصوص، «هایلوکس AT44 6×۶» را خلق کرده است که بهجای بهرهوری از دو محور چرخش چرخ، سه محور دارد! گروه «Barcroft Cars» در کانال یوتیوب خود این هایلوکس را که برای شرایط بسیار سخت ساخته شده، به نمایش درآورده است.
Arctic Trucks برای ساخت هایلوکس AT44 6×۶ باید تمام اجزای خودروی اصلی را از یکدیگر جدا میکرد. آنها ۸۰ درصد قاب پلتفرم هایلوکس را با مواد محکمتر بهینه کردند و ۲۰ درصد دیگر آن را کاملا از نو ساختند. این شرکت حدود ۵۰۰ ساعت زمان را صرف بهبود و تست اجزایی چون فنربندی کرد و نهایتا از بهینهشدن مرکز ثقل خودرو نیز اطمینان حاصل کرد؛ همانطور که میدانید، هرچه مرکز ثقل خودرو پایینتر باشد، عملکرد آفرود و جادهای آن بهتر خواهد شد.
یک موتور ۳ لیتری دیزل نیروبخش این هایلوکس قطبنورد است که برای دوام بیشتر در شرایط یادشده، از جت سوخت بهینهشده استفاده میکند. این جت سوخت باعث میشود تا عملیات سوخترسانی در دمای منفی ۴۳ درجه سانتیگراد نیز همچنان انجام شود و راننده با یخزدگی سوخت مواجه نگردد.
به لطف بزرگتر شدن ابعاد بدنه هایلوکس AT44 6×۶، مخزن سوخت آن نیز بزرگتر شده است؛ مخزن دیزل این آفرودر ۷۵۰ لیتر سوخت را در خود جای میدهد. قطبنوردان میتوانند برای حمل وسایل موردنیاز خود نیز به فضای بار ۱۴۰۰ لیتری این وانت آفرود اتکا کنند. تایرهای ۴۴ اینچی هایلوکس AT44 6×۶ برای عبور از شرایط دشوار با دیوارههای نرم ساخته شدهاند که به عملیات کاهش باد تایر کمک میکند (کاهش باد تایر در قطب بهمنظور افزایش چسبندگی تایر با سطح یخ و برف انجام میشود).
Arctic Trucks مدعی شده که استفاده از شش چرخ بهجای چهار چرخ، درکنار کمک به افزایش سطح در تماس با زمین، باعث افزایش فضای بار و مخزن سوخت میشود. البته که این نخستینبار نیست که Arctic Trucks خودروهای سرسخت میسازد؛ بنابراین میتوان از کیفیت بالای مخلوق آنها تاحد مناسبی اطمینان حاصل کرد. در نهایت و با وجود اینکه سازنده اشارهای به قیمت این خودرو نکرده است اما یوتیوبر یادشده قیمت آن را ۲۷۵ هزار دلار اعلام میکند.
mahdi-es17
۷ مرداد ۱۴۰۱هفته دیگه نیسان وانت 6چرخ محصول سایپا
با مشخصات z24 و تک دف😂
behnam1012
۷ مرداد ۱۴۰۱دقیقا چنین چیزی ساخته فقط هنوز به بازار عرضه نکرده
تو نت سرچ کن
پیکاپ 6 چرخ سایپا تصاویرش بالا میاد
حتی تک دف هم هست
موتور بدنه هم همون فابریک (تک کابین) فقط یکم شاسی عقب کشیدن
Si
۸ مرداد ۱۴۰۱با قیمت 10 میلیارد بسیار ارزان😂
Hello 1
۸ مرداد ۱۴۰۱آخه قطب نوردی واسه چی بعضی وقت ها از کار خودرو ساز ها هیچ چی نمی فهمم
مازیار
۷ مرداد ۱۴۰۱از جمله موارد کاربرد آفرودر شش چرخ همین منطقه
قطبی هست
البته موارد زیادی هم نیست فقط برف و شن بیابان
که نیاز به سطح تماس بیشتر لاستیکهاست
Humer
۸ مرداد ۱۴۰۱من توی فورزا هم فورد اف ۱۵۰ هنسی و هم جی کلاس ۶ در ۶ دارم که برای بالا رفتن از کوه بهترین مورد هستند کشش زیادی دارند
مازیار
۸ مرداد ۱۴۰۱راستش اصلا اهل این بازیها نیستم
اما برای یه ۶×۶ سطح بیش از حد ناهموار مایه دردسره همینطور سطح چسبنده به لاستیکها
و اگه قراره حتی تو بازی از کوهی بالا بره میتونم بگم که احتمالا اون کوه در عمل یه سطح شیبدار اما نسبتا صاف باشه
Mustang shelby gt 350
۹ مرداد ۱۴۰۱خدایی نت منطقه خوبه دیگه
Scuderia Ferrari
۷ مرداد ۱۴۰۱هایلوکس الکتریکی شده رو تصور کنید که قرار باشه پا به پای این هایلوکس دیزلی قطب نوردی کنه 😂😂
آینده صنعت خودرو با الکتریکی شدن مساوی هست با از بین رفتن لحظات شاد و مفرح
حالا nتا مورد دیگه هم هست که گفتنش از حوصله خارجه
JDM lover
۷ مرداد ۱۴۰۱حق گفتی
NAVID۰۰۹۸
۷ مرداد ۱۴۰۱ویگو تمام نشدنیست و جزو هایلوکسهائیست که میشه گفت در تمام ۸ نسل برترین میماند به خیلی از دلایل از جمله ظاهری ساده شیک بدون تاریخ با مشخصات فنی مکانیکی بسیار کارآمد و قابل اطمینان که مثل پازل میشه در هر شرایطی چیدش و تعمیرش کرد !
JDM lover
۷ مرداد ۱۴۰۱این نسل هایلوکس رو خیلی دوس دارم واقعا خیلی خوبه
امپراطوری خورشید
۸ مرداد ۱۴۰۱تویوتا یعنی اطمینان ، یعنی رفیق راه و بیراهه
❤ تویوتا غول خودروسازی دنیا ❤
Humer
۸ مرداد ۱۴۰۱مازیار جان کوهی که میگم سطح ناحموار با شیب فکنم ۶۵ یا ۷۵ درجه البته این ماشینها اصلا دایره گردش خوبی ندارندیعنی توی مسابقه هرچقدر هم قدرت داشته باشه میبازه چرا چون توی پیچ های آفرودی باید سرعتش خیلی کم بشه
مازیار
۸ مرداد ۱۴۰۱همینطوره
کلا ۶×۶ بیشتر نمایشی هست تا کاربردی
مازیار
۸ مرداد ۱۴۰۱حالا من یه بار تو جاده چندتا تریلی دیدم که پشت هر کدوم یه کاماز نظامی بود با چهار محور و چهار دیفرانسیل
با شاسی خیلی بلند و طولانی که دو محور جلو و دو محور عقب بودن یه غول بی شاخ و دم واقعی که تابحال نظیرش رو ندیدم
و جالب اینکه دوتا لوله اگزوز دیدم یکی از وسط خارج شده بود و یکی از انتها
و چون حین رانندگی بودم متوجه نشدم که آیا دوتا موتور یکی عقب و یکی جلو هست یا نه
اما چون طول ماشین بیشتر از ده متر بود و فاصله انتقال نیروی زیاد احتمال داره که روی هر دو محور یک موتور بود
حسین دهمرد
۸ مرداد ۱۴۰۱اینکه برای سرما از نسخه دیزل استفاده کرده عجیبه. سوخت دیزل تو سرما مشکلاتی داره که بنزین نداره.
محسن
۹ مرداد ۱۴۰۱یه 4.5بردار برو این همه ادا اصول نمیخاد دیگه
عشقه بخوداااااا
iranarmy25789
۱۳ مرداد ۱۴۰۱سلام، واقعا از این کارهایی که با خودروها میکنن خوشم میاد، هایلوکس 6چرخ،واقعا چی میشه، ولی خب در مورد قدرت این هایلوکس چیزی نگفتن، یعنی 6چرخ کردن، اونم تو برف حتما به موتورشم یه حالی دادن دیگه، وگرنه فکر نکنم با همون موتور، و اضافه شدن یه محور بیشتر و اونم تو برف بازدهی خوبی داشته باشه، البته این نظر منه، چون هرچی فکر میکنم جور در نمیاد، شایدم همون موتور واقعا کارایی داشته باشه البته بازم با شک دارم میگم