تویوتا هایلوکس یکی از پرفروشترین وانتها در دنیا است، البته اگر آمریکا را کنار بگذارید! این خودروی محبوب مجدداً وارد بازار کشورمان شده و اکنون در مناطق آزاد نیز برای فروش عرضه میشود.
از سال ۱۹۶۸ تاکنون بیش از ۲۷ میلیون دستگاه از این وانت سرسخت به مشتریانی از کشاورزان گرفته تا نیروهای نظامی و مسابقهای فروخته شده است. در دنیای مسابقات هم موفق بوده و چهار بار قهرمان رالی داکار شده است (۲۰۱۹، ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵).
اما آیا در نسل جدید همان فرمول همیشگی حفظ شده؟ نه دقیقاً! با ورود رقبای قدرتمندی مثل فورد رنجر و فولکسواگن آماروک که علاوه بر تواناییهای کاری، خریداران شهری و علاقهمندان به سبک زندگی ماجراجویانه را هم هدف گرفتهاند، تویوتا مجبور شد تغییراتی اعمال کند تا سهم بازار خود را حفظ کند.
موتورهای جدید و نسخه هیبریدی
برای سال ۲۰۲۵، تویوتا علاوه بر نسخه ۲.۴ لیتری (۱۴۸ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتنمتر) و نسخه قدرتمندتر ۲.۸ لیتری (۲۰۱ اسب بخار و ۵۰۰ نیوتنمتر)، یک نسخه هیبرید ملایم (۴۸ ولت) هم ارائه کرده است. این سیستم شامل یک موتور برقی کمکی است که ۱۶ اسب بخار قدرت و ۶۵ نیوتنمتر گشتاور اضافه میکند. اگرچه قدرت و گشتاور کلی تغییر نکرده، اما عملکرد نرمتر، توقف و استارت سریعتر را به همراه دارد.
نکته عجیب؟ مصرف سوخت نسخه هیبریدی از مدل غیرهیبریدی بیشتر است!
- هایلوکس هیبریدی: ۱۰.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- هایلوکس ۲.۸ اتوماتیک: ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- هایلوکس ۲.۴ اتوماتیک: ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
پس هیبریدی فقط برای کاهش آلایندگی و رانندگی روانتر طراحی شده، نه برای کاهش مصرف سوخت!
نسخه GR Sport؛ فقط ظاهر اسپرت؟
تویوتا برای بهرهبرداری از موفقیت داکار، مدل GR Sport را معرفی کرده که شامل:
✅ فنرهای جلو سفتتر و کمکفنرهای جدید
✅ طراحی مشبک مشکی جلوپنجره و گلگیرهای پهنتر
✅ تایرهای مخصوص آفرود و رینگهای ۱۷ اینچی
✅ صندلیهای چرمی اسپرت و پدالهای آلومینیومی
اما تغییرات فنی چندان چشمگیر نیستند. نسخه GR Sport II حتی سیستم تعلیق و ترمز بهبودیافته دارد، اما همچنان همان موتور ۲.۸ لیتری را حفظ کرده است.
نتیجه؟ در مقایسه با فورد رنجر رپتور، هایلوکس GR Sport کندتر، کمتر هیجانانگیز و از نظر طراحی داخلی ضعیفتر است. اما حداقل در توانایی بکسل و بارگیری برتری دارد!
تجربه رانندگی؛ همچنان یک وانت واقعی
با وجود بهبودها، هایلوکس هنوز کاملاً حس یک پیکاپ سنتی را دارد:
🔹 سیستم تعلیق برگهای همچنان باعث تکانهای زیاد روی دستاندازها میشود.
🔹 فرمان سنگین، کند و بدون حس است.
🔹 ترمزها تند و ناگهانی عمل میکنند.
اما خبر خوب اینجاست که:
✅ نسخه ۲.۸ لیتری قدرت بیشتری دارد و هنگام بارگیری سنگین، عملکرد بهتری نسبت به قبل دارد.
✅ گیربکس اتوماتیک، تعویضهای نرم و هوشمندانهای ارائه میدهد.
اما اگر انتظار رانندگی مثل یک SUV را دارید، کاملاً اشتباه کردهاید!
امکانات داخلی؛ کاربردی اما همچنان پر از پلاستیک!
✅ صندلیهای راحت با روکش چرمی در نسخههای بالاتر
✅ صفحهنمایش ۸ اینچی با پشتیبانی از Apple CarPlay و Android Auto
✅ سیستم صوتی JBL (فقط در نسخه GR Sport II)
✅ دستیارهای رانندگی مانند کنترل حرکت در سرازیری و قفل دیفرانسیل اتوماتیک
اما همچنان:
❌ طراحی کابین پر از پلاستیک است.
❌ تنظیم فرمان فقط بهصورت ارتفاعی (نه عمقی) انجام میشود.
❌ دکمههای گرمکن صندلی جای مناسبی ندارند.
ظرفیت بارگیری و بکسل
- ظرفیت بار: ۱ تن
- طول فضای بار: ۱,۵۲۵ میلیمتر
- عرض فضای بار: ۱,۵۴۰ میلیمتر
- حداکثر توان بکسل: ۳,۵۰۰ کیلوگرم (با ترمز)
این یعنی از نظر کاربردی بودن، هایلوکس همچنان در صدر باقی میماند.
قیمت و ارزش خرید
در انگلستان، قیمتها از ۳۵,۸۰۷ پوند (بدون مالیات) شروع میشوند:
مدل | گیربکس | قیمت (پوند) |
---|---|---|
Invincible ۲.۸ لیتری | ۶ دنده دستی | ۳۵,۸۰۷ |
Invincible ۲.۴ لیتری | ۶ دنده اتوماتیک | ۳۶,۷۶۵ |
Invincible X | ۶ دنده دستی | ۳۸,۱۸۲ |
هیبریدی ۲.۸ لیتری | ۶ دنده اتوماتیک | ۴۰,۴۳۶ |
GR Sport | ۶ دنده اتوماتیک | ۴۹,۷۵۰ (تمام شده!) |
✔ پنج سال گارانتی
✔ ارزش فروش دستدوم بسیار بالا
✔ شرایط لیزینگ مناسب برای مشاغل
نکته جالب: نسخه GR Sport برای سال ۲۰۲۵ بهطور کامل فروخته شده است!
جمعبندی؛ هایلوکس هنوز یک اسطوره است؟
✅ قویتر، مجهزتر و راحتتر از نسلهای قبل شده است.
✅ تواناییهای باربری و آفرود عالی دارد.
✅ موتور ۲.۸ لیتری انتخاب بهتری نسبت به نسخههای دیگر است.
❌ هیبریدی تغییر اساسی ایجاد نکرده و حتی مصرف سوخت بیشتری دارد.
❌ کیفیت داخلی هنوز جای بهبود دارد.
❌ نسخه GR Sport فقط یک ظاهر اسپرت است، نه یک پرفورمنس واقعی!
پس اگر دنبال یک وانت سرسخت و قابل اعتماد هستید، هایلوکس همچنان یکی از بهترین گزینههاست. اما اگر دنبال یک پیکاپ شهری لوکس با هندلینگ مشابه SUV هستید، شاید بهتر باشد به سراغ فورد رنجر یا فولکسواگن آماروک بروید!
jaghori
۱۲ فروردین ۱۴۰۴هایلوکس به تنهایی به اندازه اماروک و رنجر اعتبار و اعتماد جهان دارد. پیکاپی مشهورتر از هایلوکس توی دنیا نیست.
جان سخت بودن و قابل اعتماد بودن این وانت دیگه نیاز به تعریف ندارد. از بیابانهای آفریقا گرفته تا شهرهای بارانی جنوب آسیا این پیکاپ را همه می شناسند و به آن اعتماد دارند. این موضوع برای پرفروش بودن یک برند کافی است.
اما رقبا را نباید دست کم گرفت. زمانی موتورولا و نوکیا در جهان موبایل حکمرانی می کردند.
Ahmad
۱۲ فروردین ۱۴۰۴آخ آخ چه ماشینیه درد و بلات بخوره تو سر هرچی آلمانی و انگلیسی پر استهلاک
net
۱۲ فروردین ۱۴۰۴باربند روی اتاق بار و محافظ پلاستیکی اطراف گلگیر روی هر وانتی باشه چهره اون وانت رو زشت میکنه روی این وانت هم باربند و محافظ گلگیر پلاستیکی هست. زیر چراغ جلو مسطح نیست و نوک اطراف جلوپنجره رفته زیر چراغ بد هست. خط مشکی اطراف جلوپنجره بیرون زدگی داره بد هست. در جلوپنجره آرم تویوتا نداره و با حروف انگلیسی نوشته TOYOTA بد هست. طراحی چراغ قرمز زرشکی عقب خوبه اگر وسطش رنگ سفید نبود و کامل قرمز زرشکی بود قشنگتر میشد. اگر خط سفید اطراف شیشه دربها داشت و اگر سقف سانروف تا ردیف دوم صندلی داشت قشنگتر میشد. طراحی داخلی یکپارچه رنگ مشکی هست خوبه و صفحه نمایشش نسبت به نسل قبلی شناور نیست و دکمه اطراف صفحه نمایش نیست و صفحه نمایش ساده تر شده و چسبیده به داشبورد خوبه
net
۱۲ فروردین ۱۴۰۴این وانت تویوتا هایلوکس نیمه لوکس هست اگر لکسوس بیا همین وانت رو مدل لوکسترش تولید کند برای کشورهای پیشرفته و ثروتمند امریکای شمالی و استرالیا عالی میشه
KOP
۱۳ فروردین ۱۴۰۴ماشین لوکس یا نیمه لوکس و … تعریف پذیرفته جهانی دارند. با GMC Denali ، F-150 Platinum آشنایی داری؟
معیارت چیه که به هایلوکس میگی نیمه لوکس؟ پژو ، پراید ؟ چون در ایران گران و دور از دسترس اکثر افراد هست دلیل نیمه بهشون برچسب دلخواهت بدی!؟!!!!!
واژگان از معنا تهی کردی
مجتبی
۱۲ فروردین ۱۴۰۴در استان خوزستان زندگی میکنیم اینجا در منطقه آزاد اروند هایلوکس های GR با یک موتور فوق العاده شش سیلندر چهار هزار سی سی عرضه میشوند نه موتور ۲.۸ لیتری تیپ های ادونچر و TRD هم با همین موتور عرضه می شوند
هومن
۱۳ فروردین ۱۴۰۴اره تو انزلی هم gr با موتور ۶ سیلندره
۱۳ فروردین ۱۴۰۴عشق است هایلوکس
میدانید چرا
چون فورد آف ۱۵۰ رو حریف است
چون با رولزرویس رقابت میکند
اما به گرد پای آن خودرو نمیرسد
خودتان میدانید
چی را میگویم
NAVID@@98
۱۳ فروردین ۱۴۰۴به گرد پای فورد اف ۱۵۰ نمیرسه کلا هر کدومش رو هم اصلا فورد اف ۱۵۰ رو حریف نیست بیا
datsun
۱۲ فروردین ۱۴۰۴جان سخت
ehsan.fa
۱۳ فروردین ۱۴۰۴تو شهر ما به فرماندهی یدونه راو۴ دادن اونقدر خوشگله که نگو
🥇M🏆bavaria///👑
۱۲ فروردین ۱۴۰۴اینکه ظاهر و داخلش اصلا نسل جدید نیست!! 😐😐
فقط فیس لیفت شده…
نی نی
۱۲ فروردین ۱۴۰۴نظر تو کاربر کارشناس نما مهم نیست
🥇M🏆bavaria///👑
۱۲ فروردین ۱۴۰۴ببین نی نی جان من خودم عاشق تویوتا و هایلوکس هستم، چون فلسفه تویوتا بهترین تو دنیاست! ولی انتظار بیشتری از ظاهر نسل جدید داشتم.
ضمنا کارشناس خودرو هم هستم چون در غیر اینصورت مثل خیلیا الکی نظر نمینوشتم!!
نی نی
۱۳ فروردین ۱۴۰۴نظرات من الکی نیست مثل خیلیا
Mohammad
۱۲ فروردین ۱۴۰۴درسته ولی فکر کنم مدل ۲۰۲۶ این خودرو کلا تغییر کنه ، شاید هم یه تیپ دیگه اضافه بشه و اون تیپ جدید تغییر پیدا کنه ، چون خریداران به همین فیس عادت کردن و خیلی هم زیباس .
محمد
۱۲ فروردین ۱۴۰۴خیلی وقته تو بازاره احتمالا نسل جدید سال بعد معرفی بشه
KAIZEN
۱۲ فروردین ۱۴۰۴یکی از دلایلی که خیلی تغییرش ندادن و فقط بهبودهای اندک دادن اینه که دارن رو نسل جدیدش کار میکنن
اونجا باید منتظر تغییرات اساسی بود
سید هاشم موسوی
۱۲ فروردین ۱۴۰۴سلام دوستان ، هایلوکس ۳ تیپ داره
هایلوکس ۴سیلندر ۲۷۰۰
هایلوکس ۶ سیلندر۴۰۰۰ ادونچر
هایلوکس ۴سیلندر ۴۰۰۰ جی آر
مهدی
۱۲ فروردین ۱۴۰۴هاشم جان ۲.۸لیتری دیزل هم داره عزیزم
حسام الدین
۱۲ فروردین ۱۴۰۴الگو برای تمام خودروسازان جهان. و باز تویوتای دوست داشتنی!
Ali
۱۲ فروردین ۱۴۰۴نسخه ۴ لیترش عالیه
moshfeg
۱۲ فروردین ۱۴۰۴همچنین برای نسخه 2026 تویوتا قرار هستش نسل9(نسل جدید)این خودرو رو با موتورهای جدید معرفی کنه.و به زودی شاهد نسل جدید این خودرو بعد از ده سال خواهیم بود.
مجتبی
۱۲ فروردین ۱۴۰۴سلام ما در استان خوزستان زندگی میکنیم اینجا در منطقه آزاد اروند هایلوکس های GR با یک موتور فوق العاده شش سیلندر چهار هزار سی سی عرضه میشوند نه موتور ۲.۸ لیتری تیپ های ادونچر و TRD هم با همین موتور عرضه می شوند
۱۳ فروردین ۱۴۰۴سلام دوست عزیز ما هم در تهران زندگی میکنیم اینجا پراید وانت پلاس با موتور ۱۳۰۰ فکرکنم و اریسان ۲ با موتور ۱۸۰۰ و نیسان وانت نیو با موتور ۲۴۰۰ عرضه میشوند ♥️
moshfeg
۱۲ فروردین ۱۴۰۴پدال معمولا سایت های اروپایی رو ترجمه میکنه و توی سایت های اروپایی به نسخه بنزینی هایلوکس جی آر اشاره ای نمیشه. و مورد بررسی قرار نمیگیره.نسخه جی آر بنزینی این ماشین .دارای موتور لندکروز پرادو نسل قبل هستش و قدرت بسیار بالایی داره.نسخه های تویوتا هایلوکس جی آر بنزینی 2024 که معروف به جی آر خلیجی هستش.توی جزیزه قشم به وفور دیده میشه و قدرت فوق العاده ای داره…
Mohammad
۱۲ فروردین ۱۴۰۴ماشاءالله قدو ببین یا خدا فیسو ببین یا خدا
تنها پیکاپی که واقعاً دوستش دارم و عاشقشم ♥️
واقعاً معرکه هست 👏
۱۳ فروردین ۱۴۰۴عشقه
احمد احمدی
۱۲ فروردین ۱۴۰۴هایلوکس طلاست خاطرجمع هرجا که میری نگرانی نیست خدا به سازندگانش،سلامتی بده که برای سرنشینان این ماشین سلامتی رو هدیه دادن
Mjd
۱۲ فروردین ۱۴۰۴من خاطره خوبی از هایلوکس ندارم. سال ۲۰۱۲ یک هایلوکس ۲۰۰۶خریدم. چهارسال سوارش شدم بدون فشار و بارسنگین و بکسل سنگین. با سرویسهای دوره ای منظم و دویست هزار کارکرد. پدرمو دراورد. دوبار تعمیر موتور تعویض کمک تعمیر جعبه فرمان تعویض کمپرس کولر و خیلی دیگه.هرجاشو درست میکردم یه جا دیگش خراب میشد. ما ایرانیا از بس ماشین خوب ندیدیم وسوار نشدیم تویوتا برامون اسطورس. پژو جی ال آیم داشتم. ده سال سوارش شدم همه جای ایرانم باهاش گشتم یه بار آخ نگفت. درکل زخم خورده تویوتام. الان دیگه جرأت نمیکنم برم سمتش. البته با این قیمتای فضایی داخل ایران اصلا نمیشه رفت سمتش ماشالا یه هایلوکس داغون پانزده سال کار قیمت دوتا آپارتمان شیک نوسازه
۱۳ فروردین ۱۴۰۴از کی تا حالا آپارتمان نوساز دونه ای یک میلیارد پانصد شده قیمتش آن هم شیک
froG-driVer
۱۲ فروردین ۱۴۰۴من که پول خریدشو ندارم ولی اونایی که دارن لطفا بخرن خیابونای کشورمونو زیبا کنن
۱۳ فروردین ۱۴۰۴مگه وارد میشه بخرن
froG-driVer
۱۳ فروردین ۱۴۰۴مناطق آزاد بله نسبتا به وفور یافت میشه حداقل تو ارس
nima.jdm
۱۳ فروردین ۱۴۰۴فقط هایلوکس ۶ سیلندر دیزل💪