تویوتا

تویوتا آلفارد؛ اولین مینی ون پلاگین هیبرید بازار ژاپن

چهارمین نسل تویوتا آلفارد راهی بازار ژاپن شده تا اولین مینی ون پلاگین هیبرید این کشور لقب بگیرد.


اولین نسل این خودرو اوایل قرن ۲۱ میلادی عرضه شد و تقریباً از همان ابتدا با قوای محرکه هیبریدی در دسترس بود. آلفارد هم‌اکنون در چهارمین نسل خود قرار دارد و با قوای محرکه پلاگین هیبریدی معرفی شده تا اولین مینی ون از این دست در بازار ژاپن باشد. آلفارد در کنار دیگر محصول خانوادگی تویوتا یعنی ولفایر عرضه می‌شود، خودرویی که سومین نسل آن در بازار حضور دارد. هر دو خودرو در سال قبل بازنگری اساسی را تجربه کرده‌اند و هم‌اکنون علاوه بر قوای محرکه استاندارد با نسخه پلاگین هیبریدی هم عرضه می‌شوند.

مینی ون‌های پلاگین هیبریدی تویوتا فقط به‌صورت شش نفره عرضه می‌شوند و از باتری لیتیوم یون مشترک سود می‌برند. ژاپنی‌ها اشاره‌ای به ظرفیت باتری موردبحث نکرده‌اند اما این باتری در حالت برقی می‌توان توان پیمایش حدود ۷۳ کیلومتر را فراهم کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که توان پیمایش یاد شده بر اساس استانداردهای خوش‌بینانه WLTC اعلام شده و احتمالاً با استانداردهای EPA کمتر خواهد بود. با استفاده از شارژر ۵۰ کیلوواتی تنها ۳۸ دقیقه طول می‌کشد تا شارژ باتری به ۸۰ درصد برسد. تویوتا بازهم به این موضوع اشاره نکرده که زمان یاد شده برای شارژ باتری از صفر درصد است یا ۲۰ درصد. تویوتا آلفارد و ولفایر پلاگین هیبریدی از پیشرانه ۲.۵ لیتری تنفس طبیعی و موتورهای برقی استفاده می‌کنند و قدرت ترکیبی ۳۰۲ اسب بخار دارند. از آنجایی که مینی ون‌های تویوتا به سیستم E-Four تویوتا مجهز هستند بنابراین یک موتور برقی در اکسل جلو و دیگری در عقب نصب شده‌اند.

وجود این باتری باعث شده مرکز ثقل تویوتا آلفارد و ولفایر نسبت به مدل هیبریدی عادی ۳۵ میلی‌متر کاهش یابد. همچنین مینی ون یاد شده از توانایی شارژ دو جهته سود می‌برد و بنابراین می‌توان آن‌ها را به عنوان یک پاور بانک متحرک در نظر گرفت. پیشرانه بنزینی نیز می‌تواند برق تولید کند و این موضوع در شرایط اضطراری کاملاً مفید خواهد بود. با وجود باک سوخت پر، آلفارد برق کافی برای ۵ نفر و نصف روز را تأمین خواهد کرد. این ارقام بر اساس مصرف انرژی روزانه ۱۰ کیلووات ساعتی محاسبه شده‌اند.

مینی ون‌های تویوتا قیمت بالایی دارند و برای آلفارد باید رقمی معادل ۶۸ هزار دلار را پرداخت کرد که بیش از دو برابر قیمت مدل پایه هیبریدی و دیفرانسیل جلوست. قیمت ولفایر هم از حدود ۶۹ هزار دلار شروع می‌شود. علاوه بر وجود درگاه شارژ، این مدل‌ها با رینگ‌های ۱۹ اینچی، پوشش داخلی سقف جیر و تریم چوبی روی فرمان متمایز می‌شوند. در نهایت باید گفت بازارهای جهانی می‌توانستند بیش از پیش پذیرای مینی ون‌های پلاگین هیبریدی باشند. تنها خودرو از این دست که فورا به ذهن می‌رسد کرایسلر پاسیفیکا است هرچند در کشور چین گزینه‌های بیشتری در دسترس هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بیوک GL8، ترامپچی E8، دنزا D9 و وویا دریم اشاره کرد. باید منتظر ماند و دید لکسوس LM که از زیرساخت مشترک با آلفارد استفاده می‌کند نیز به قوای محرکه پلاگین هیبریدی مجهز خواهد شد یا خیر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. مهدی میباخ

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    نمیدونم چرا از این فرم بدنه خیلی خوشم میاد
    ساده، کاربردی همه چیز

    موافقم 5
    مخالفم 2
  2. ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5006 ديدگاه)

    اگه آمریکا هواوی و چین رو تحریم نمیکرد الان هایما میتونست اولین ون پلاگین هیبرید جهان رو درست کنه 😥😥💔
    آقایون به من می‌خندند ولی هیچی نمیدونن💔

    موافقم 2
    مخالفم 10
  3. بهنام

    ۲ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (909 ديدگاه)

    چرا انقدر بد طراحی میکنن ؟ اصلا همه ی اجزای بیرونی این ماشین عجیبه خصوصاً نمای پشت .

    موافقم 1
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا