تویوتا

داستان ساخت اولین شاسی‌بلند تویوتا، خودرویی که بعداً لندکروزر نام گرفت

در اینجا داستان ساخت اولین خودروی ۴×۴ تویوتا را مرور خواهیم کرد که ابتدا جیپ نامیده می‌شد و بعدها به یکی از افسانه‌ای‌ترین شاسی‌بلندهای تاریخ تبدیل شد.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه در مواجهه با سختی‌ها دوباره روی پاهای خود بایستید، به تاریخ ژاپن در اواخر دههٔ ۴۰ و اوایل دههٔ ۵۰ میلادی نگاه کنید. جامعهٔ این کشور در آن دوران چنان عمیق ویران شده بود که به معنای واقعی کلمه باید از پایه بازسازی می‌شد و این بسیار فراتر از بازسازی زیرساخت‌ها و تلفات ناشی از جنگ جهانی دوم بود. پس از چندین دهه سلطهٔ یک حکومت تمامیت‌خواه، مردم ژاپن باید طرز فکر خود را در مورد خودشان و جایگاهشان در جهان کاملاً تغییر می‌دادند. این شاهکار بزرگی بود که هویت ژاپن را از نو ساخت و کمک کرد این کشور به جایگاهی پیشرو در خودروسازی دست پیدا کند.

کامیون تویوتا SB

یکی از محصولات این معجزهٔ اقتصادی ژاپن، خودرویی بود که نهایتاً لندکروزر نام گرفت اما در ابتدا با نام تویوتا جیپ شناخته می‌شد. در سال ۱۹۵۱، تویوتا خیلی قبل‌تر از آنکه بر خودروسازی جهان سلطه پیدا کند، به مدت ۱۸ سال بود که در زمینهٔ ساخت وسایل نقلیهٔ موتوری فعالیت می‌کرد. در اواخر دههٔ ۳۰، مثل بسیاری از دیگر خودروسازان ژاپن، تویوتا هم بجای خودرو به تولید ادوات جنگی روی آورد که این کار تا پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ ادامه داشت. تویوتا مدت کوتاهی پس ز جنگ دوباره به تولید خودروهای تجاری بازگشت اما راه‌اندازی خطوط تولید بسیار سخت بود زیرا جنگ آسیب‌های زیادی به زیرساخت‌ها وارد کرده و شرکت با کمبود نیروی انسانی هم مواجه بود.

کامیون تویوتا SB

در همین بحبوحه که تویوتا برای ادامهٔ حیات خود می‌جنگید، نیروی پلیس ژاپن در سال ۱۹۵۰ فراخوانی برای طراحی و ساخت یک خودروی ۴×۴ داخلی صادر کرد و تویوتا به‌سرعت به آن پاسخ داد. کار طراحی این خودرو در آگوست ۱۹۵۰ آغاز و تا ژانویهٔ ۱۹۵۱ یک پروتوتایپ برای آزمایش ساخته شد. تویوتا در نظر داشت برای ساخت این خودرو تا حد امکان از قطعات موجود استفاده کند و به همین دلیل کار با شاسی کامیون یک تنی سری SB آغاز شد. SB یک کامیون جمع‌وجور ۴×۲ با پیشرانهٔ ۹۹۵ سی‌سی چهار سیلندر و فاصلهٔ محوری ۲,۳۹۸ میلی‌متری بود. تویوتا برای ساخت شاسی‌بلند خود از این شاسی بدون تغییر استفاده و فاصلهٔ محوری آن را حفظ کرد.

بااین‌حال، تمهیدات لازم برای نیرو دادن به محور جلو صورت گرفت و از یک گیربکس کمکی تک سرعته استفاده شد. همچنین تویوتا بجای پیشرانهٔ ۱ لیتری کامیون مذکور، از پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر سری B با ۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتن متر گشتاور استفاده کرد که نیروی کافی برای پیمودن مسیرهای ناهموار را فراهم می‌کرد خصوصاً وقتی با ضریب اکسل ۴.۱۱:۱ و ضریب دنده یک ۵.۵۳:۱ گیربکس ترکیب می‌شد که از همان کامیون سری SB گرفته شده بود.

پیشینهٔ موتور سری B تویوتا به سال ۱۹۳۸ بازمی‌گردد. این موتور برای کامیون ۱.۵ تنی GB قبل از جنگ توسعه داده شده بود. این کامیون که به‌طور گسترده توسط ارتش امپراطوری ژاپن استفاده می‌شد، درواقع شورلتی بود که به‌صورت تحت لیسانس در ژاپن تولید می‌شد. بله درست خواندید، DNA پیشرانهٔ شش سیلندر خطی تویوتا لندکروزر افسانه‌ای به موتور استوبولت شورلت متعلق به اواسط دههٔ ۳۰ بازمی‌گردد. البته نمونه‌های ساخت تولید تویوتای این موتور در طول سال‌ها تغییرات و ارتقاءهای منحصربه‌فردی را تجربه کردند.

علاوه بر موتور که ریشه‌های آمریکایی داشت، بدنهٔ شاسی‌بلند تویوتا هم از روی جیپ الگوبرداری شد اما ازآنجایی‌که خودروی ژاپنی‌ها فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به جیپ داشت، در داخل کمی جادارتر بود. البته مقداری از این فضای اضافی به پیشرانهٔ شش سیلندر خطی دراز زیر کاپوت اختصاص داده شده و بقیه برای فضای بار در نظر گرفته شده بود و بنابراین، فضای راننده طبق استانداردهای غربی کمی تنگ بود. همچنین ازآنجایی‌که این خودرو به‌عنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی در نظر گرفته شده بود، ویژگی‌های بسیار ساده و سقف پارچه‌ای داشت.

هرچند تویوتا برای این خودرو کد BJ را انتخاب کرده بود اما رسماً تویوتا جیپ نام داشت. به همین دلیل، تصور می‌شد حرف J در نام BJ درواقع مخفف جیپ بوده است. هرچند هیچ سندی این موضوع را صد درصد تأیید نمی‌کند اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که چنین بوده است. داستان انتخاب نام جیپ برای شاسی‌بلند تویوتا یکی از خنده‌دارترین کپی‌برداری‌ها در تاریخ خودروسازی محسوب می‌شود. این اتفاق درواقع از تفاوت زبان‌ها ناشی شد زیرا تویوتا فکر می‌کرد جیپ درواقع اصطلاحی است که نوعی از خودرو را توصیف می‌کند مثل سدان یا پیکاپ! بااین‌حال، پس‌ازاینکه شرکت آمریکایی ویلیز (سازندهٔ جیپ) به این موضوع اعتراض کرد، قضیه با عذرخواهی تویوتا فیصله پیدا کرد.

پس‌ازاین ماجرا، در تاریخ ۲۴ ژوئن ۱۹۵۴، مدیرعامل تویوتا «هانجی اومهرا» نام لندکروزر را برای این خودرو ابداع کرد. وی برای این نام از لندروور الهام گرفت که بازارهای پررونق آن در آفریقا و استرالیا به‌تدریج توسط تویوتا در حال تصاحب بودند. تویوتا برای نشان دادن توانایی‌های لندکروزر، طی آزمایشی دشوار آن را به بالای کوه فوجی رساند یعنی کاری که تا آن زمان هرگز توسط یک وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری انجام نشده بود ولی بااین‌وجود، تویوتا نتوانست از همان ابتدا در انعقاد قرارداد با پلیس ژاپن برنده شود و این قرارداد با ویلیز آمریکایی منعقد شد اما در سال ۱۹۵۳، پلیس قرارداد بعدی خود را با تویوتا بست و اولین BJ جیپ از خط تولید خارج شد تا تویوتا به تأمین‌کنندهٔ اصلی نیروهای نظامی ژاپن تبدیل شود.

تویوتا BJ در چندین نسخه ساخته شد که شامل شاسی بدون اتاق برای تبدیل به خودروی آتش‌نشانی، نسخهٔ تورینگ یا SUV استاندارد و نسخهٔ مخصوص حمل تجهیزات رادیویی می‌شد. نسخهٔ استاندارد BJ برای استفاده‌های نظامی و پلیس طراحی شده بود. این خودرو به‌صورت غیرنظامی هم ارائه می‌شد اما فروش بسیار پایینی داشت و بیشتر تقاضا از سوی سازمان‌های دولتی و شرکت‌هایی بود که به یک خودروی ۴×۴ سبک نیاز داشتند. تولید BJ با چند تغییر عمده تا سال ۱۹۵۵ ادامه پیدا کرد.

لندکروزر سری ۲۰

لندکروزر BJ در سال ۱۹۵۵ با سری ۲۰ جایگزین شد که بسیار راحت‌تر و غیرنظامی‌تر بود. این مدل از پیشرانهٔ جدید ۳.۹ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری سری F استفاده می‌کرد که ارتقاء قابل‌توجهی نسبت به موتور سری B محسوب می‌شد. سری ۲۰ همچنین آغاز حضور پررنگ تویوتا در بازارهای صادراتی هم بود که منجر به صادرات آن از سال ۱۹۵۸ به آمریکا شد. به‌طورکلی، BJ را چه جیپ بنامیم و چه لندکروزر، سنگ بنای تویوتا بود و جایگاه بسیار مهمی در تاریخچهٔ خودروهای ۴×۴ دارد.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۵ رای

منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. حسن

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1900 ديدگاه)

    اسطوره ی ماندگار تاریخ خودرو
    لندکروز

    موافقم 15
    مخالفم 8
    1. SMS

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (402 ديدگاه)

      نمیگم بهترینه ولی الکی که حضرت نشده

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. TRD

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تویوتایی که رگ و ریشه خودش رو از جیپ گرفته ، با مدیریت درست و استراتژی هوشمندانه و مدیران دلسوز با وجدان ، به جایی رسیده که پرفروش ترین برند در آمریکا و جهانه . در آمریکا ، تنها GM فروش بهتری داره که اونم خودش متشکل از چند برنده …

    دوستانی که علاقه دارند کتاب «شیوه تویوتا» رو بخونند که واقعا جذابه . کاش بجای دروسی مثل پرورشی و تاریخ تحریف شده و غیره ، اصول مدیریت و تفکر ژاپنیا در مقطع مدرسه و دانشگاه تدریس می‌شد

    موافقم 19
    مخالفم 8
    1. ممد ژانگولر

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3972 ديدگاه)

      بنده پیشنهاد بهتری دارم و به جای خواندن کتاب تویوتا کتاب مردان مریخی زنان ونوسی اثر مهندس جان گری مطالعه کنن پر از صحنه های هیجان انگیز و آموزندست . شما بدون تویوتا میتونید زندگی کنید ولی بدون داشتن همسر و فرزند سالم کار سخت میشه .

      موافقم 7
      مخالفم 16
      1. TRD

        ۲۹ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جان گری تا اونجا که یادمه دکتر بود نمیدونم حالا مهندسم شده یا نه 😄
        شاید جالب باشه خود جان گری که انبوهی از این کتابا نوشته ، از همسرش جدا شده . همسرشم اتفاقا نویسنده معروفیه و کتاباش بارها در ایران ترجمه شده . خانوم دکتر باربارا دی انجلیس
        تو هر کتابخونه و کتاب‌فروشی که بری یا حتی ازینا که لب خیابون بساط میکنن ، کتاباش پیدا میشه
        در کل بنظرم گزینه های خیلی بهتر و معتبرتری هست نسبت به این کتابا

        موافقم 18
        مخالفم 3
        1. ممد ژانگولر

          ۲۹ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (3972 ديدگاه)

          دیگه داداش مردی که همش بشینه بنویسه ورزش نکنه عاقبتش میشه این بابا . به جای این کتاب نوشتن میرفت باشگاه قبل و بعدشم دوتا معجون شیر موز پسته هویج میزد الان کارش به جدایی نمیکشید .حالا میخواد مهندس باشه یا دکتر .مهم جوهره که احتمالا نداشته . جوهر خودنویس منظورم نبودا

          موافقم 18
          مخالفم 3
      2. Dariush

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (152 ديدگاه)

        بهتره اگه خواستین کتاب بخونین اول تاریخ کشورتون و بخونین

        موافقم 6
        مخالفم 8
        1. الیاس

          ۳۰ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          الان بحث تولیداته (خودرو) .خوب تاریخ کدوم خودرو رو بخونیم سایپا یا ایرانخودرو. اصلا کدوم اصالتا مال ایرانه ؟

          موافقم 2
          مخالفم 2
    2. TRD

      ۲۹ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اینم لینک مستقیمش تقدیم علاقمندان . حجمش ۳ مگه و ۵۰۰ صفحه ست به زبان انگلیسی . واقعا آموزندست . برای دانلود کتاب از ابزار مخصوص استفاده کنید چون فیلتره

      https://kalima13.files.wordpress.com/2017/04/book-lss-toyota-way.pdf

      موافقم 5
      مخالفم 3
    3. phonix

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      تویوتا رگ ریشه شو از جیپ گرفته عجب… تو دوران جنگ هم لابد امریکا جیپ میداده به ژاپنیا که ماشیناشون یکی باشه باهم میجنگن… رگ و ریشه

      موافقم 7
      مخالفم 8
      1. datsun

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3815 ديدگاه)

        زمانی که حتی نامی از جیپ نبود ارتش ژاپن از خودروهای دودیفرانسیل استفاده میکرد

        موافقم 8
        مخالفم 5
        1. NAVID@@98

          ۳۰ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (702 ديدگاه)

          چه فایده اتفاقا تو خود متن هم گفته
          اصلا دودیفرانسیل های خودشون اصلا!!!!!!
          اصلا در حد جیپ نبوده
          حتی پلیس شون هم اون رو انتخاب نکرده و اولش جیپ رو ترجیح دادن چون از هر لحاظ برتر بوده و عملکرد بهتری داشته
          خودشون دارن اینو میگن بعد شما خودتو به برعکسی زدی
          واقعیت برعکس حرف شما بود
          موتور و شاسی و سیستم چهار چرخ محرک از جنرال موتورز و جیپ گرفته شده بود
          حتی موتور های دیزلی اش هم برگرفته از موتور های دیزلی مرسدس بنز اروپا و آمریکا بوده البته به پای خودشون هم نمیرسه کلا هر چیز این در تاریخ ثبت شده
          اینا سنده ها…

          موافقم 6
          مخالفم 3
      2. TRD

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        درسته که تویوتا امروز یکی از بزرگترین و ارزشمندترین کمپانیای دنیاست اما در ابتدا مستقیم و غیرمستقیم از امریکا الگو گرفته . این چیز بدی نیست بلکه خیلی کمپانیای دیگه هم همینطور هستند و شروع کارشون به همین شکله و از بزرگان اون صنعت الگو میگیرن . بعد که کم کم رشد میکنن ، هویت خودشون رو پیدا میکنند
        برای مثال اولین خودروی تویوتا یعنی مدل AA ، ظاهر خودش رو از کرایسلر Airflow کپی کرده بود . یا قبل از تویوتا ، میتسوبیشی مدل A بر اساس فیات تیپو ۳ ساخته شده بود . یا حتی داتسون تایپ ۱۰ ، مشابه آستین ۷ بود …
        خیلی کمپانیا این طور کار رو آغاز میکنند و کم کم هویت خودشون شکل میگیره

    4. froG-driVer

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (888 ديدگاه)

      درست عین اسکالید که اولش چیزی جز یه یوکان با آرم کادیلاک نبود ولی الان از خود یوکان که هیچ،از بالاتر از اونا هم رد شده!!

  3. Saeed Farshchian

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    جیپ بهتره بنظرم
    لندکروزر که یه اسم کپی بود و موتورشم که شورلت
    ولی با دستو پا زدن خوب بالا اومد

    موافقم 5
    مخالفم 18
  4. سبحان

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (309 ديدگاه)

    میگن تو ساخت اولین کیلپ ها از قابلیت افرود تویوتا جیپ
    از خود جیپ استفاده کردن چون قابلیت افرود انچنانی تویوتا جیپ نداشت !

    موافقم 4
    مخالفم 14
    1. Cert

      ۵ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      همه ی این ها را تویوتا باید سپاس گذار
      جیپ باشد چون با نقشه های جیپ ویلیز تویوتا توانست به تولید بپردازد

  5. mosafer

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (135 ديدگاه)

    با دیدن مسیر پیشرفت کشورها در صد سال گذشته تا الان و تلاششون برای پیشرفت واقعا دل آدم به حال کشور خودمون میسوزه که بجای پیشرفت فقط عقبگرد و درجا زدیم .به نظرم سالهای طلایی پیشرفت برای کشور دیگه گذشته…

    موافقم 13
  6. JaMsHiD_R1988

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (2288 ديدگاه)

    نمی‌خوام تفره برم
    خودمم میدونستم این ماشین یه جیپ با موتور جی ام بوده
    ولی الانشو نگاه کنید
    اصلا کاری به اصالت و اینا ندارم
    بیشتر از هر چیز دلم برا خودم میسوزه که بعد چهل سال لندکروزری که بهش جیپ میگفتن شد یکی از برترین آفرودر های جهان ،
    بعدا ما چهل ساله هنوز داریم فلان ماشین رو مونتاژ میکنیم فلان ماشین رو ریبج میکنیم اونم با کیفیت درجه چندم
    تازه پسرفت هم داشتیم
    از مونتاژ کادیلاک و نیسان و شورلت رسیدیم به مونتاژ بی نام و نشون های چینی

    موافقم 15
    مخالفم 1
  7. علی Shelby

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (254 ديدگاه)

    ممنون از اقای دهقان

  8. هیروهیتو

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    جیپ ژاپنی ❤️‍🔥

    موافقم 9
    مخالفم 1
  9. datsun

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3815 ديدگاه)

    آمریکای ها زیاد برا خودشون داستان سرای کردن هر ماشین این سبکی تولید شده رو کپی جیپ میدون اصلا یه زمانی به خودروهای نظامی ارتش جیپ میگفتن و نام کمپانی جیپ از همین اصطلاح گرفته شده این که همه چیش ساخت خود تویوتا بوده فقط به خاطر طراحی ظاهری که اون زمان اکثر ماشینها به هم شباهت داشتن میگن این و پاترول و لندرور و هر چی ساخته شده کپی جیپه همین ژاپنی ها وقتی حتی نامی از جیپ نبود ماشینهای دو دیفرانسیل تولید انبوه برا ارتش می‌ساختن

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. Amir Machine

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1258 ديدگاه)

      دیگه از رو تعصب تاریخ رو تحریف نکنید
      همه عالم و آدم میدونن لندکروزر از روی جیپ ساخته شد چون اولین ماشین نظامی با این سبک و سیاق جیپ بود
      after the Empire of Japan occupied the Philippines, during 1941–1942, a captured Bantam GP (or Willys MB) was sent to Japan for assessment and testing. Japanese military authorities subsequently requested that Toyota produce a similar vehicle, albeit with an altered external appearance.

      جهت اطلاع، اسم جیپ هم اولین بار با همین ماشین مطرح شد و قبل از این کسی به ماشینای نظامی ارتشی جیپ نمیگفت!!
      Second World War (originally US): from the initials GP, standing for general purpose

      (( این که همه چیش ساخت خود تویوتا بوده))
      The 3,386 cc (3.4 L; 206.6 cu in) Type B was a more technically advanced version of the Type A. Production commenced in November 1938 with the opening of Toyota’s Koromo plant. The design was based on the Chevrolet 207 engine, and built under license

      موافقم 7
      مخالفم 1
      1. datsun

        ۳۰ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3815 ديدگاه)

        Prior to 1940 the term “jeep” had been used as U.S. Army slang for new recruits or vehicle
        تو که منبعت ویکیه اینم میخوندی حالا فهمیدی جیپ یه اصطلاح بوده
        در مورد موتور هم اینو ۱۵ سال تویوتا توسعه داده بود اگه اینطوره موتورهای v6 v8 فعلی فورد هم ساخت یاماهاست

        موافقم 5
        مخالفم 5
        1. Amir Machine

          ۳۰ تیر ۱۴۰۳
          سوابق: (1258 ديدگاه)

          تو اگه منبع بهتری سراغ داری که خلاف این میگه نشون بده
          اون موتور هم همون 15 سال قبل کپی موتور شورلت بود
          The Type A engine was a straight-six engine produced from 1935 through 1947 by Toyota and is a copy of the 1933 Chevrolet Stovebolt 207 engine

          فورد کلاً یه موتور V8 با همکاری یاماها توسعه داد که فقط بین سال‌های 1996 تا 1999 تو تاروس SHO استفاده شد و بعدم صیغش جمع شد و رفت، بعد موتورهای V6 و V8 فعلی فورد ساخت یاماهاس؟ بیشتر از این ما رو نخندون رفیق

          موافقم 6
          مخالفم 2
  10. راد

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    در زمان جنگ با یکی از مهندسین ایران خودرو قصد داشتیم گیربکس و دیفرانسیل برای تویوتا لندکروز طراحی کنیم تا چرخهای عقب را به شنی بولدزر مجهز کنیم.

    یکبار آزمایشی شنی را زیر چرخ لندکروز نصب کردیم جواب مثبت بود. ادامه طرح را رها کردیم زیرا گیربکس و دیفرانسیل پاسخگوی کار ما بود.

    هنوز رو دست تویوتا لندکروز وانت ندیدم. با این خوردو ،کامیون ده تن ۱۹۲۱ با بار ۹ تن را از ده کیلومتری اهواز تا کیلومتر هفت خرمشهر جنب کاترپیلا بکسل کردم. کامیون گاردن بریده بود ، موتور روشن و ترمز داشت ولی حرکت نداشت.
    وقتی کامیون ده تن را بداخل واحد ترابری بردم ، همگان متعجب شدند که لندکروز کامیون ده تن را بکسل کرده. حداکثر سرعتم ۴۰ کیلومتر با دو دیفراسیل بود.

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. NAVID@@98

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (702 ديدگاه)

      اتفاقا من هم در زمان جنگ با یکی از مهندسین ایران خودرو قصد داشتیم گیربکس و دیفرانسیل برای جیپ طراحی کنیم تا چرخهای عقب را به شنی بولدزر مجهز کنیم.

      یکبار آزمایشی شنی را زیر چرخ جیپ نصب کردیم جواب مثبت بود. طرح را ادامه دادیم زیرا گیربکس و دیفرانسیل پاسخگوی کار ما بود.

      👑🥇خداییش هنوز رو دست جیپ و لندرورر ندیدم مگر بزرگر های از ریشه خودشان هر چیز اول از خود اروپا و آمریکا هر چیز اول. با این خوردو ها ،کامیون نوزده تن ۲۶۲۴ با بار ۱۰ و ۱۱ تن را از صد کیلومتری اهواز تا کیلومتر هفتاد خرمشهر جنب لیبهر روبروی کاترپیلار بکسل کردم.👑🥇 کامیون گاردن بریده بود ، موتور روشن و ترمز داشت ولی حرکت نداشت.
      وقتی کامیون نوزده تن را بداخل واحد ترابری بردم ، همگان متعجب شدند که جیپ کامیون نوزده تن را بکسل کرده. حداکثر سرعتم ۷۰ کیلومتر با دو دیفراسیل بود.
      همگان میگفتن یا خدا از این خداییان

      موافقم 2
      مخالفم 2
  11. ابوالفضل

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    داتسون عزیز تعصب رو‌ برای لحظه ای کنار بذار ببین اصل داستان چی بوده
    اولین خودرو آفرود تاریخ ساخت جیپ بوده
    الکی که بهش لقب پدر آفرود جهان رو ندادن
    قبل از جیپ کدوم شرکتی خودرو نظامی با توانایی آفرود تولید میکرده ؟؟
    اوایل حتی ظاهرش هم مشابه جیپ بوده (نمونه اش جیپ تویوتا که تو کشور هم زیاده)
    کسی توانایی های لندکروز رو انکار نکرده
    ولی تعصب بیجا هم خوب نیست

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. datsun

      ۳۰ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (3815 ديدگاه)

      اولین خودرو آفرود که در سراسر دنیا عرضه شد جیپ بود اینو من انکار نمیکنم ولی اولین دودیفرانسیل آفرود دنیا نبود بنده هیچ وقت بدون اطلاع و منبع کامنت نمیزارم شاید بعضی ها ناراحت بشن شاید هم نه ولی

      موافقم 1
      مخالفم 3
  12. ابوالفضل

    ۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (282 ديدگاه)

    دو دیفرانسیل بودن با توانایی آفرود داشتن فرق میکنه
    الان تو بازار خیلی خودرو دو دیفرانسیل داریم که از اصلا آفرود بویی نبردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا