در اینجا داستان ساخت اولین خودروی ۴×۴ تویوتا را مرور خواهیم کرد که ابتدا جیپ نامیده میشد و بعدها به یکی از افسانهایترین شاسیبلندهای تاریخ تبدیل شد.
اگر میخواهید یاد بگیرید که چگونه در مواجهه با سختیها دوباره روی پاهای خود بایستید، به تاریخ ژاپن در اواخر دههٔ ۴۰ و اوایل دههٔ ۵۰ میلادی نگاه کنید. جامعهٔ این کشور در آن دوران چنان عمیق ویران شده بود که به معنای واقعی کلمه باید از پایه بازسازی میشد و این بسیار فراتر از بازسازی زیرساختها و تلفات ناشی از جنگ جهانی دوم بود. پس از چندین دهه سلطهٔ یک حکومت تمامیتخواه، مردم ژاپن باید طرز فکر خود را در مورد خودشان و جایگاهشان در جهان کاملاً تغییر میدادند. این شاهکار بزرگی بود که هویت ژاپن را از نو ساخت و کمک کرد این کشور به جایگاهی پیشرو در خودروسازی دست پیدا کند.
یکی از محصولات این معجزهٔ اقتصادی ژاپن، خودرویی بود که نهایتاً لندکروزر نام گرفت اما در ابتدا با نام تویوتا جیپ شناخته میشد. در سال ۱۹۵۱، تویوتا خیلی قبلتر از آنکه بر خودروسازی جهان سلطه پیدا کند، به مدت ۱۸ سال بود که در زمینهٔ ساخت وسایل نقلیهٔ موتوری فعالیت میکرد. در اواخر دههٔ ۳۰، مثل بسیاری از دیگر خودروسازان ژاپن، تویوتا هم بجای خودرو به تولید ادوات جنگی روی آورد که این کار تا پایان جنگ در سال ۱۹۴۵ ادامه داشت. تویوتا مدت کوتاهی پس ز جنگ دوباره به تولید خودروهای تجاری بازگشت اما راهاندازی خطوط تولید بسیار سخت بود زیرا جنگ آسیبهای زیادی به زیرساختها وارد کرده و شرکت با کمبود نیروی انسانی هم مواجه بود.
در همین بحبوحه که تویوتا برای ادامهٔ حیات خود میجنگید، نیروی پلیس ژاپن در سال ۱۹۵۰ فراخوانی برای طراحی و ساخت یک خودروی ۴×۴ داخلی صادر کرد و تویوتا بهسرعت به آن پاسخ داد. کار طراحی این خودرو در آگوست ۱۹۵۰ آغاز و تا ژانویهٔ ۱۹۵۱ یک پروتوتایپ برای آزمایش ساخته شد. تویوتا در نظر داشت برای ساخت این خودرو تا حد امکان از قطعات موجود استفاده کند و به همین دلیل کار با شاسی کامیون یک تنی سری SB آغاز شد. SB یک کامیون جمعوجور ۴×۲ با پیشرانهٔ ۹۹۵ سیسی چهار سیلندر و فاصلهٔ محوری ۲,۳۹۸ میلیمتری بود. تویوتا برای ساخت شاسیبلند خود از این شاسی بدون تغییر استفاده و فاصلهٔ محوری آن را حفظ کرد.
بااینحال، تمهیدات لازم برای نیرو دادن به محور جلو صورت گرفت و از یک گیربکس کمکی تک سرعته استفاده شد. همچنین تویوتا بجای پیشرانهٔ ۱ لیتری کامیون مذکور، از پیشرانهٔ ۳.۴ لیتری شش سیلندر سری B با ۸۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۱ نیوتن متر گشتاور استفاده کرد که نیروی کافی برای پیمودن مسیرهای ناهموار را فراهم میکرد خصوصاً وقتی با ضریب اکسل ۴.۱۱:۱ و ضریب دنده یک ۵.۵۳:۱ گیربکس ترکیب میشد که از همان کامیون سری SB گرفته شده بود.
پیشینهٔ موتور سری B تویوتا به سال ۱۹۳۸ بازمیگردد. این موتور برای کامیون ۱.۵ تنی GB قبل از جنگ توسعه داده شده بود. این کامیون که بهطور گسترده توسط ارتش امپراطوری ژاپن استفاده میشد، درواقع شورلتی بود که بهصورت تحت لیسانس در ژاپن تولید میشد. بله درست خواندید، DNA پیشرانهٔ شش سیلندر خطی تویوتا لندکروزر افسانهای به موتور استوبولت شورلت متعلق به اواسط دههٔ ۳۰ بازمیگردد. البته نمونههای ساخت تولید تویوتای این موتور در طول سالها تغییرات و ارتقاءهای منحصربهفردی را تجربه کردند.
علاوه بر موتور که ریشههای آمریکایی داشت، بدنهٔ شاسیبلند تویوتا هم از روی جیپ الگوبرداری شد اما ازآنجاییکه خودروی ژاپنیها فاصلهٔ محوری بیشتری نسبت به جیپ داشت، در داخل کمی جادارتر بود. البته مقداری از این فضای اضافی به پیشرانهٔ شش سیلندر خطی دراز زیر کاپوت اختصاص داده شده و بقیه برای فضای بار در نظر گرفته شده بود و بنابراین، فضای راننده طبق استانداردهای غربی کمی تنگ بود. همچنین ازآنجاییکه این خودرو بهعنوان یک وسیلهٔ نقلیهٔ نظامی در نظر گرفته شده بود، ویژگیهای بسیار ساده و سقف پارچهای داشت.
هرچند تویوتا برای این خودرو کد BJ را انتخاب کرده بود اما رسماً تویوتا جیپ نام داشت. به همین دلیل، تصور میشد حرف J در نام BJ درواقع مخفف جیپ بوده است. هرچند هیچ سندی این موضوع را صد درصد تأیید نمیکند اما شواهد و قرائن نشان میدهد که چنین بوده است. داستان انتخاب نام جیپ برای شاسیبلند تویوتا یکی از خندهدارترین کپیبرداریها در تاریخ خودروسازی محسوب میشود. این اتفاق درواقع از تفاوت زبانها ناشی شد زیرا تویوتا فکر میکرد جیپ درواقع اصطلاحی است که نوعی از خودرو را توصیف میکند مثل سدان یا پیکاپ! بااینحال، پسازاینکه شرکت آمریکایی ویلیز (سازندهٔ جیپ) به این موضوع اعتراض کرد، قضیه با عذرخواهی تویوتا فیصله پیدا کرد.
پسازاین ماجرا، در تاریخ ۲۴ ژوئن ۱۹۵۴، مدیرعامل تویوتا «هانجی اومهرا» نام لندکروزر را برای این خودرو ابداع کرد. وی برای این نام از لندروور الهام گرفت که بازارهای پررونق آن در آفریقا و استرالیا بهتدریج توسط تویوتا در حال تصاحب بودند. تویوتا برای نشان دادن تواناییهای لندکروزر، طی آزمایشی دشوار آن را به بالای کوه فوجی رساند یعنی کاری که تا آن زمان هرگز توسط یک وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری انجام نشده بود ولی بااینوجود، تویوتا نتوانست از همان ابتدا در انعقاد قرارداد با پلیس ژاپن برنده شود و این قرارداد با ویلیز آمریکایی منعقد شد اما در سال ۱۹۵۳، پلیس قرارداد بعدی خود را با تویوتا بست و اولین BJ جیپ از خط تولید خارج شد تا تویوتا به تأمینکنندهٔ اصلی نیروهای نظامی ژاپن تبدیل شود.
تویوتا BJ در چندین نسخه ساخته شد که شامل شاسی بدون اتاق برای تبدیل به خودروی آتشنشانی، نسخهٔ تورینگ یا SUV استاندارد و نسخهٔ مخصوص حمل تجهیزات رادیویی میشد. نسخهٔ استاندارد BJ برای استفادههای نظامی و پلیس طراحی شده بود. این خودرو بهصورت غیرنظامی هم ارائه میشد اما فروش بسیار پایینی داشت و بیشتر تقاضا از سوی سازمانهای دولتی و شرکتهایی بود که به یک خودروی ۴×۴ سبک نیاز داشتند. تولید BJ با چند تغییر عمده تا سال ۱۹۵۵ ادامه پیدا کرد.
لندکروزر BJ در سال ۱۹۵۵ با سری ۲۰ جایگزین شد که بسیار راحتتر و غیرنظامیتر بود. این مدل از پیشرانهٔ جدید ۳.۹ لیتری ۱۰۵ اسب بخاری سری F استفاده میکرد که ارتقاء قابلتوجهی نسبت به موتور سری B محسوب میشد. سری ۲۰ همچنین آغاز حضور پررنگ تویوتا در بازارهای صادراتی هم بود که منجر به صادرات آن از سال ۱۹۵۸ به آمریکا شد. بهطورکلی، BJ را چه جیپ بنامیم و چه لندکروزر، سنگ بنای تویوتا بود و جایگاه بسیار مهمی در تاریخچهٔ خودروهای ۴×۴ دارد.
حسن
۲۹ تیر ۱۴۰۳اسطوره ی ماندگار تاریخ خودرو
لندکروز
SMS
۳۰ تیر ۱۴۰۳نمیگم بهترینه ولی الکی که حضرت نشده
TRD
۲۹ تیر ۱۴۰۳تویوتایی که رگ و ریشه خودش رو از جیپ گرفته ، با مدیریت درست و استراتژی هوشمندانه و مدیران دلسوز با وجدان ، به جایی رسیده که پرفروش ترین برند در آمریکا و جهانه . در آمریکا ، تنها GM فروش بهتری داره که اونم خودش متشکل از چند برنده …
دوستانی که علاقه دارند کتاب «شیوه تویوتا» رو بخونند که واقعا جذابه . کاش بجای دروسی مثل پرورشی و تاریخ تحریف شده و غیره ، اصول مدیریت و تفکر ژاپنیا در مقطع مدرسه و دانشگاه تدریس میشد
ممد ژانگولر
۲۹ تیر ۱۴۰۳بنده پیشنهاد بهتری دارم و به جای خواندن کتاب تویوتا کتاب مردان مریخی زنان ونوسی اثر مهندس جان گری مطالعه کنن پر از صحنه های هیجان انگیز و آموزندست . شما بدون تویوتا میتونید زندگی کنید ولی بدون داشتن همسر و فرزند سالم کار سخت میشه .
TRD
۲۹ تیر ۱۴۰۳جان گری تا اونجا که یادمه دکتر بود نمیدونم حالا مهندسم شده یا نه 😄
شاید جالب باشه خود جان گری که انبوهی از این کتابا نوشته ، از همسرش جدا شده . همسرشم اتفاقا نویسنده معروفیه و کتاباش بارها در ایران ترجمه شده . خانوم دکتر باربارا دی انجلیس
تو هر کتابخونه و کتابفروشی که بری یا حتی ازینا که لب خیابون بساط میکنن ، کتاباش پیدا میشه
در کل بنظرم گزینه های خیلی بهتر و معتبرتری هست نسبت به این کتابا
ممد ژانگولر
۲۹ تیر ۱۴۰۳دیگه داداش مردی که همش بشینه بنویسه ورزش نکنه عاقبتش میشه این بابا . به جای این کتاب نوشتن میرفت باشگاه قبل و بعدشم دوتا معجون شیر موز پسته هویج میزد الان کارش به جدایی نمیکشید .حالا میخواد مهندس باشه یا دکتر .مهم جوهره که احتمالا نداشته . جوهر خودنویس منظورم نبودا
Dariush
۳۰ تیر ۱۴۰۳بهتره اگه خواستین کتاب بخونین اول تاریخ کشورتون و بخونین
الیاس
۳۰ تیر ۱۴۰۳الان بحث تولیداته (خودرو) .خوب تاریخ کدوم خودرو رو بخونیم سایپا یا ایرانخودرو. اصلا کدوم اصالتا مال ایرانه ؟
TRD
۲۹ تیر ۱۴۰۳اینم لینک مستقیمش تقدیم علاقمندان . حجمش ۳ مگه و ۵۰۰ صفحه ست به زبان انگلیسی . واقعا آموزندست . برای دانلود کتاب از ابزار مخصوص استفاده کنید چون فیلتره
https://kalima13.files.wordpress.com/2017/04/book-lss-toyota-way.pdf
phonix
۳۰ تیر ۱۴۰۳تویوتا رگ ریشه شو از جیپ گرفته عجب… تو دوران جنگ هم لابد امریکا جیپ میداده به ژاپنیا که ماشیناشون یکی باشه باهم میجنگن… رگ و ریشه
datsun
۳۰ تیر ۱۴۰۳زمانی که حتی نامی از جیپ نبود ارتش ژاپن از خودروهای دودیفرانسیل استفاده میکرد
NAVID@@98
۳۰ تیر ۱۴۰۳چه فایده اتفاقا تو خود متن هم گفته
اصلا دودیفرانسیل های خودشون اصلا!!!!!!
اصلا در حد جیپ نبوده
حتی پلیس شون هم اون رو انتخاب نکرده و اولش جیپ رو ترجیح دادن چون از هر لحاظ برتر بوده و عملکرد بهتری داشته
خودشون دارن اینو میگن بعد شما خودتو به برعکسی زدی
واقعیت برعکس حرف شما بود
موتور و شاسی و سیستم چهار چرخ محرک از جنرال موتورز و جیپ گرفته شده بود
حتی موتور های دیزلی اش هم برگرفته از موتور های دیزلی مرسدس بنز اروپا و آمریکا بوده البته به پای خودشون هم نمیرسه کلا هر چیز این در تاریخ ثبت شده
اینا سنده ها…
TRD
۳۰ تیر ۱۴۰۳درسته که تویوتا امروز یکی از بزرگترین و ارزشمندترین کمپانیای دنیاست اما در ابتدا مستقیم و غیرمستقیم از امریکا الگو گرفته . این چیز بدی نیست بلکه خیلی کمپانیای دیگه هم همینطور هستند و شروع کارشون به همین شکله و از بزرگان اون صنعت الگو میگیرن . بعد که کم کم رشد میکنن ، هویت خودشون رو پیدا میکنند
برای مثال اولین خودروی تویوتا یعنی مدل AA ، ظاهر خودش رو از کرایسلر Airflow کپی کرده بود . یا قبل از تویوتا ، میتسوبیشی مدل A بر اساس فیات تیپو ۳ ساخته شده بود . یا حتی داتسون تایپ ۱۰ ، مشابه آستین ۷ بود …
خیلی کمپانیا این طور کار رو آغاز میکنند و کم کم هویت خودشون شکل میگیره
froG-driVer
۳۰ تیر ۱۴۰۳درست عین اسکالید که اولش چیزی جز یه یوکان با آرم کادیلاک نبود ولی الان از خود یوکان که هیچ،از بالاتر از اونا هم رد شده!!
Saeed Farshchian
۲۹ تیر ۱۴۰۳جیپ بهتره بنظرم
لندکروزر که یه اسم کپی بود و موتورشم که شورلت
ولی با دستو پا زدن خوب بالا اومد
سبحان
۲۹ تیر ۱۴۰۳میگن تو ساخت اولین کیلپ ها از قابلیت افرود تویوتا جیپ
از خود جیپ استفاده کردن چون قابلیت افرود انچنانی تویوتا جیپ نداشت !
Cert
۵ مرداد ۱۴۰۳همه ی این ها را تویوتا باید سپاس گذار
جیپ باشد چون با نقشه های جیپ ویلیز تویوتا توانست به تولید بپردازد
mosafer
۲۹ تیر ۱۴۰۳با دیدن مسیر پیشرفت کشورها در صد سال گذشته تا الان و تلاششون برای پیشرفت واقعا دل آدم به حال کشور خودمون میسوزه که بجای پیشرفت فقط عقبگرد و درجا زدیم .به نظرم سالهای طلایی پیشرفت برای کشور دیگه گذشته…
JaMsHiD_R1988
۲۹ تیر ۱۴۰۳نمیخوام تفره برم
خودمم میدونستم این ماشین یه جیپ با موتور جی ام بوده
ولی الانشو نگاه کنید
اصلا کاری به اصالت و اینا ندارم
بیشتر از هر چیز دلم برا خودم میسوزه که بعد چهل سال لندکروزری که بهش جیپ میگفتن شد یکی از برترین آفرودر های جهان ،
بعدا ما چهل ساله هنوز داریم فلان ماشین رو مونتاژ میکنیم فلان ماشین رو ریبج میکنیم اونم با کیفیت درجه چندم
تازه پسرفت هم داشتیم
از مونتاژ کادیلاک و نیسان و شورلت رسیدیم به مونتاژ بی نام و نشون های چینی
علی Shelby
۲۹ تیر ۱۴۰۳ممنون از اقای دهقان
هیروهیتو
۲۹ تیر ۱۴۰۳جیپ ژاپنی ❤️🔥
datsun
۳۰ تیر ۱۴۰۳آمریکای ها زیاد برا خودشون داستان سرای کردن هر ماشین این سبکی تولید شده رو کپی جیپ میدون اصلا یه زمانی به خودروهای نظامی ارتش جیپ میگفتن و نام کمپانی جیپ از همین اصطلاح گرفته شده این که همه چیش ساخت خود تویوتا بوده فقط به خاطر طراحی ظاهری که اون زمان اکثر ماشینها به هم شباهت داشتن میگن این و پاترول و لندرور و هر چی ساخته شده کپی جیپه همین ژاپنی ها وقتی حتی نامی از جیپ نبود ماشینهای دو دیفرانسیل تولید انبوه برا ارتش میساختن
Amir Machine
۳۰ تیر ۱۴۰۳دیگه از رو تعصب تاریخ رو تحریف نکنید
همه عالم و آدم میدونن لندکروزر از روی جیپ ساخته شد چون اولین ماشین نظامی با این سبک و سیاق جیپ بود
after the Empire of Japan occupied the Philippines, during 1941–1942, a captured Bantam GP (or Willys MB) was sent to Japan for assessment and testing. Japanese military authorities subsequently requested that Toyota produce a similar vehicle, albeit with an altered external appearance.
جهت اطلاع، اسم جیپ هم اولین بار با همین ماشین مطرح شد و قبل از این کسی به ماشینای نظامی ارتشی جیپ نمیگفت!!
Second World War (originally US): from the initials GP, standing for general purpose
(( این که همه چیش ساخت خود تویوتا بوده))
The 3,386 cc (3.4 L; 206.6 cu in) Type B was a more technically advanced version of the Type A. Production commenced in November 1938 with the opening of Toyota’s Koromo plant. The design was based on the Chevrolet 207 engine, and built under license
datsun
۳۰ تیر ۱۴۰۳Prior to 1940 the term “jeep” had been used as U.S. Army slang for new recruits or vehicle
تو که منبعت ویکیه اینم میخوندی حالا فهمیدی جیپ یه اصطلاح بوده
در مورد موتور هم اینو ۱۵ سال تویوتا توسعه داده بود اگه اینطوره موتورهای v6 v8 فعلی فورد هم ساخت یاماهاست
Amir Machine
۳۰ تیر ۱۴۰۳تو اگه منبع بهتری سراغ داری که خلاف این میگه نشون بده
اون موتور هم همون 15 سال قبل کپی موتور شورلت بود
The Type A engine was a straight-six engine produced from 1935 through 1947 by Toyota and is a copy of the 1933 Chevrolet Stovebolt 207 engine
فورد کلاً یه موتور V8 با همکاری یاماها توسعه داد که فقط بین سالهای 1996 تا 1999 تو تاروس SHO استفاده شد و بعدم صیغش جمع شد و رفت، بعد موتورهای V6 و V8 فعلی فورد ساخت یاماهاس؟ بیشتر از این ما رو نخندون رفیق
راد
۳۰ تیر ۱۴۰۳در زمان جنگ با یکی از مهندسین ایران خودرو قصد داشتیم گیربکس و دیفرانسیل برای تویوتا لندکروز طراحی کنیم تا چرخهای عقب را به شنی بولدزر مجهز کنیم.
یکبار آزمایشی شنی را زیر چرخ لندکروز نصب کردیم جواب مثبت بود. ادامه طرح را رها کردیم زیرا گیربکس و دیفرانسیل پاسخگوی کار ما بود.
هنوز رو دست تویوتا لندکروز وانت ندیدم. با این خوردو ،کامیون ده تن ۱۹۲۱ با بار ۹ تن را از ده کیلومتری اهواز تا کیلومتر هفت خرمشهر جنب کاترپیلا بکسل کردم. کامیون گاردن بریده بود ، موتور روشن و ترمز داشت ولی حرکت نداشت.
وقتی کامیون ده تن را بداخل واحد ترابری بردم ، همگان متعجب شدند که لندکروز کامیون ده تن را بکسل کرده. حداکثر سرعتم ۴۰ کیلومتر با دو دیفراسیل بود.
NAVID@@98
۳۰ تیر ۱۴۰۳اتفاقا من هم در زمان جنگ با یکی از مهندسین ایران خودرو قصد داشتیم گیربکس و دیفرانسیل برای جیپ طراحی کنیم تا چرخهای عقب را به شنی بولدزر مجهز کنیم.
یکبار آزمایشی شنی را زیر چرخ جیپ نصب کردیم جواب مثبت بود. طرح را ادامه دادیم زیرا گیربکس و دیفرانسیل پاسخگوی کار ما بود.
👑🥇خداییش هنوز رو دست جیپ و لندرورر ندیدم مگر بزرگر های از ریشه خودشان هر چیز اول از خود اروپا و آمریکا هر چیز اول. با این خوردو ها ،کامیون نوزده تن ۲۶۲۴ با بار ۱۰ و ۱۱ تن را از صد کیلومتری اهواز تا کیلومتر هفتاد خرمشهر جنب لیبهر روبروی کاترپیلار بکسل کردم.👑🥇 کامیون گاردن بریده بود ، موتور روشن و ترمز داشت ولی حرکت نداشت.
وقتی کامیون نوزده تن را بداخل واحد ترابری بردم ، همگان متعجب شدند که جیپ کامیون نوزده تن را بکسل کرده. حداکثر سرعتم ۷۰ کیلومتر با دو دیفراسیل بود.
همگان میگفتن یا خدا از این خداییان
ابوالفضل
۳۰ تیر ۱۴۰۳داتسون عزیز تعصب رو برای لحظه ای کنار بذار ببین اصل داستان چی بوده
اولین خودرو آفرود تاریخ ساخت جیپ بوده
الکی که بهش لقب پدر آفرود جهان رو ندادن
قبل از جیپ کدوم شرکتی خودرو نظامی با توانایی آفرود تولید میکرده ؟؟
اوایل حتی ظاهرش هم مشابه جیپ بوده (نمونه اش جیپ تویوتا که تو کشور هم زیاده)
کسی توانایی های لندکروز رو انکار نکرده
ولی تعصب بیجا هم خوب نیست
datsun
۳۰ تیر ۱۴۰۳اولین خودرو آفرود که در سراسر دنیا عرضه شد جیپ بود اینو من انکار نمیکنم ولی اولین دودیفرانسیل آفرود دنیا نبود بنده هیچ وقت بدون اطلاع و منبع کامنت نمیزارم شاید بعضی ها ناراحت بشن شاید هم نه ولی
ابوالفضل
۳ شهریور ۱۴۰۳دو دیفرانسیل بودن با توانایی آفرود داشتن فرق میکنه
الان تو بازار خیلی خودرو دو دیفرانسیل داریم که از اصلا آفرود بویی نبردن