احتمالاً شما عزیزان در برخی مقالات مجله پدال به سیستم KDSS تویوتا برخوردهاید اما آیا با عملکرد این سیستم آشنا هستید؟
تویوتا جزو پیشتازان تولید خودروهای آفرود است. وانت پیکاپ ها و شاسی بلندهایی همچون تاکوما، ۴ رانر و لندکروزر طرفداران فراوانی در زمینه آفرود و بیراهه نوردی دارند چراکه از امکان نصب لاستیکهای بزرگتر، زوایای حمله و فرار بسیار خوب و برخی تکنولوژیها برای آفرود راحت و بی دردسر سود میبرند. از جمله این تکنولوژیها میتوان به سیستم KDSS اشاره کرد که مخفف سیستم تعلیق دینامیک جنبشی است.
میلههای پایدار کننده (میل موج گیر) گزینهای مناسب برای هندلینگ خودرو در جادههای آسفالت هستند اما سفتی این قطعات در حین آفرود میتواند یک نقطهضعف باشد. سیستم KDSS تویوتا توازن مطلوبی بین سواری روزمره و توانایی آفرود ایجاد میکند. این کار با استفاده از میل موج گیرهایی انجام میشود که میتوانند از طریق سیلندرهای هیدرولیکی فعال یا غیرفعال شوند. این سیلندرها در میل موج گیرهای جلو و عقب نصب شدهاند و از طریق یک لوله به هم متصل هستند تا مایع هیدرولیک بسته به شرایط رانندگی امکان گردش را داشته باشد. در زمان سواری عادی در جادهها، فشار سیلندرها مساوی بوده تا تکانهای بدنه مدیریت شوند؛ اما در آفرود فشار نامساوی در میل موج گیرهای جلو و عقب برقرار میشود تا مقاومت میل موج گیرها خنثی شده و سیستم تعلیق خودرو انعطاف بیشتری داشته باشد. نتیجه این کار کشش بهتر خودرو حتی در سختترین مسیرها خواهد بود.
آنچه بیان شد توضیحی ساده از عملکرد سیستم KDSS تویوتا بود اما کدام خودروهای این برند به چنین سیستمی مجهز هستند؟ جالب اینکه سیستم موردبحث در خودروهای مدل ۲۰۲۵ وجود ندارد و برای استفاده از آن باید به دنبال تویوتاهای مدل ۲۰۲۴ و قبل از آن باشید. تریم های TRD و TRD آفرود پریمیوم تویوتا ۴ رانر مدل ۲۰۲۴ با KDSS عرضه شدهاند و تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ نیز به این سیستم مجهز است. همین موضوع درباره نسخههای قدیمیتر لکسوس GX470 و GX460 نیز صدق میکند.
در حال حاضر نسخههای جدید ۴ رانر ۲۰۲۵ به سیستمی با نام SDM یا مکانیسم قطع پایدار کننده مجهز هستند که از طریق دکمه و فعال کننده فیزیکی روی سیستم تعلیق میتوان آن را کنترل کرد. این سیستم در واقع همان مزایای KDS را به همراه قطع فیزیکی میل موج گیرها به همراه دارد. تویوتا لندکروزر ۲۰۲۵ نیز به همین سیستم SDM مجهز شده درحالیکه لکسوس GX مدل ۲۰۲۵ دارای سیستم e-KDSS یا سیستم تعلیق دینامیک جنبشی الکترونیکی است. این سیستم همان توازن مشابه بین راحتی سواری جادهای با تواناییهای آفرود را به همراه دارد اما صرفنظر از نامگذاری یا فعال کردن فیزیکی، موضوع مهم این است که خودروهای آفرود کشش خود را در مسیرهای صعبالعبور حفظ کنند و قطع کردن میل موج گیرها یکی از عوامل مهم حفظ این توانایی است.
R
۱ بهمن ۱۴۰۳سلطان آفرود لندکروزر
.
۱ بهمن ۱۴۰۳گودزیلای درگ هم هست.(منظورم نسخه ۲۰۰۰ اسبیش بود.)
سوپراmk4 به نوهاش(لندکروز)رو می کنه میگه:منو با خودت کول می کنی ببری؟
Cehx
۱ بهمن ۱۴۰۳البته لندکروز قدیمی تر از سوپرا mk4 هسته بعدشم این که یه ماشین اسپرت از یه آفرودی بگه منو کوله کن تناقص محضه ولی خب لندکروز جزو بهترین های این عرصه است
KAIZEN
۱ بهمن ۱۴۰۳تویوتا عشقه عشق
یوسف
۱ بهمن ۱۴۰۳سلام جناب احمد زاده
اون میله ای که با فلش نشون دادید ربطی به سیستم kdss نداره و در واقع از متعلقات فرمان هستش.
اگر دقت کنید پایین تر یه میله قطور با انحنا هست که اون میله موج گیر هست و روی اون یک گرد گیر پلاستیکی هست که داخلش متعلقات سیستم kdss وجود داره. که حرکت میل موج گیر رو کنترل میکنه در آفرود اجازه بازی به میل موج گیر رو میده و در آنرود اجازه نمی ده.
شاهین
۱ بهمن ۱۴۰۳سلام ممنون از دقت نظر شما. متاسفانه تصاویر باکیفیت و کم حجم از این سیستم وجود نداشت و مجبور شدم این تصویر رو استفاده کنم. تشکر
محمود
۲ بهمن ۱۴۰۳سلام تشکر میکنم از دقت واطلاعات شما اون از متعلقات فرمان هستش. درحقیقت شکل آخر گویای این سیتم هست. که سیلندر فرعی KDSs روی میل تعادل نصب است.
ایمان چراغی
۱ بهمن ۱۴۰۳عالیه
هدف جهانی
۲ بهمن ۱۴۰۳عملکرد عالی بیابانی خودروهای تویوتا مثل لندکروز پرادو و فورانر
Hossein Khaksar
۲ بهمن ۱۴۰۳هرچی از خدای خودرو سازی بگید کم گفتید TOYOTA خدای خودروسازان
بهروز خمسه
۳ بهمن ۱۴۰۳دوستان بنده مهندس مکانیک هستم و اطلاعات کلی در خصوص خودرو و سیستم هیدرولیک دارم سیستم اف رود را میشود با کمت ین هزینه در خودرو های غیر افرود سوا ی و یا هر خودروی که ممکناست به این سیستم در مقاطع کم نیاز باشد تعویه کرد ساده بگویم در خو روهای دیفرانسیل جلو که در شرایط یخبندان که امکان لغزیدن وجود دارد با یک سیستم هیدرولیک که به چرخهای عقب انتقال میشود براحتی میشود ایجاد کرد بصورتی که در چرخهای عقب یا سیتم پلوس کوتاه در چرخ عقب مثل سر پلوس چرخ جلو تعویه کرد که پشت سرپولس به یک محوضه پشت چرخ تعویه شود که حالت توربین داشته باشد که رانند در داخل کابین به سادگی میتواند با باز کردن پمپ هیدرولیک جهت چرخش چرخهای عقب در صورت نیاز عملی کند که این سیستم به سادگی میتواند در دوجهت هرجهتی لازم باشد عمل کند
متاسفانه خودروسازها ما سواد خودرو سازی ندارند که بتوانند سیستمی در خودرو پیاده کنند در صورت اشتیاق بامن تماس بگیرید موضوع را بیشتر توضیح میدهم که این سیستم میتواند یک طرح نوآوران درسیستم خودرو باشد که در هنگام بارندگی برف در جادهی یخبندان بسیار میتواند مفید باشد و هزینه چندانی برای نصب روی خودروهاندارد در صورت نیاز تماس بگیرید این موضوع میتواند یک طرح جدید و کم هزینه برای خودروهاباشد
s_you
۷ بهمن ۱۴۰۳با اجازه فکر کنم تعویه استباه است مهندس تعبیه ب گمونم درست باشه
عذر خواهی میکنم مهندس جان محوضه هم جسارتا اشتباه محفظه که ریشه ان از حفظ میاد.چطور میشه ت مقطع مهندس یا کارشناسی نخصیل کرد و کلمات پرکاربرد امثال این دو واژهدر این رشته به این شکل غلط نوشت که هم املا نگارش هم آوای گفتاری و نوشتاری در کلمه دوم نوشت مدعی اید و طرحی نوین در صنعت خودرو ساز شد و ب خودروسازن هم بی سواد بگیم قطعا اون هم دقیقاذاز امثال قماش شماها که مدعی عالمی در اوج جهالت هستند
حیدری
۳ بهمن ۱۴۰۳بنظر من این تصویر ی که با فلاش نشون میده و کل تصویر متعلق چرخ پراید هستش
پیوند
۳ بهمن ۱۴۰۳عشق فقط تاندرا فقط تاندرا از لندکروز بزرگتر کوشیده تر
مصطفی
۳ بهمن ۱۴۰۳کوئیک دورنگ و دنا بلاس
ساخت فرغون سازهای وطنی هم عملکرد خوبی دارند چون فروش شون بیش از تویوتاست در کشور ی که خودرو سازی دست مافیاست
علی
۳ بهمن ۱۴۰۳فقط ژیان زرد جاده ها نبود. بزن ۶۶ ❤️
بهمن
۳ بهمن ۱۴۰۳تعبیه کنید بهتره تا تعویه!
RAM1500TRX
۳ بهمن ۱۴۰۳جنس چاپنی حرف نداره.پرچمش بالاست
حالا میخواد از هر برندی باشه
اسدولا
۳ بهمن ۱۴۰۳خودرو سازان ما که سواد ندارن هیچ مهندس مکانیکمون هم تعبیه رو میگه تعویه ! خدای شکرت که اگه هیچی نداریم عوضش اسلام و امنیت داریم ! 😂😂😂
حرف حق
۵ بهمن ۱۴۰۳سلام عزیز شماره رو نوشتید
hamidzandi1397@gmail.com
ممنون میشوم یه با من بگیرید تماس بگیرید
به جیمیل پیام دهید و شماره بگزارید
مهرداد
۸ بهمن ۱۴۰۳برگرد متن خودتو بخون استاد نگارش،ویراستار بزرگ،
چقد اشتباه داری؟؟؟
مهندس در مورد ماشین و سیستم تعلیق گفتن،چ ربطی داره تخصص مهندسو با اشتباه نوشتن دوتا کلمه زیر سوال میبری؟؟!!
اصلا میدونی توربین چیه؟؟میدونی پلوس چیه؟میدونی مهور عقب و جلو چیه؟؟!!میدونی سیستم هیدرولیک چیه؟؟؟