آموزشتویوتا

سیستم KDSS تویوتا چیست و چه کاربردی دارد؟

احتمالاً شما عزیزان در برخی مقالات مجله پدال به سیستم KDSS تویوتا برخورده‌اید اما آیا با عملکرد این سیستم آشنا هستید؟


تویوتا جزو پیشتازان تولید خودروهای آفرود است. وانت پیکاپ ها و شاسی بلندهایی همچون تاکوما، ۴ رانر و لندکروزر طرفداران فراوانی در زمینه آفرود و بیراهه نوردی دارند چراکه از امکان نصب لاستیک‌های بزرگ‌تر، زوایای حمله و فرار بسیار خوب و برخی تکنولوژی‌ها برای آفرود راحت و بی دردسر سود می‌برند. از جمله این تکنولوژی‌ها می‌توان به سیستم KDSS اشاره کرد که مخفف سیستم تعلیق دینامیک جنبشی است.

میله‌های پایدار کننده (میل موج گیر) گزینه‌ای مناسب برای هندلینگ خودرو در جاده‌های آسفالت هستند اما سفتی این قطعات در حین آفرود می‌تواند یک نقطه‌ضعف باشد. سیستم KDSS تویوتا توازن مطلوبی بین سواری روزمره و توانایی آفرود ایجاد می‌کند. این کار با استفاده از میل موج گیرهایی انجام می‌شود که می‌توانند از طریق سیلندرهای هیدرولیکی فعال یا غیرفعال شوند. این سیلندرها در میل موج گیرهای جلو و عقب نصب شده‌اند و از طریق یک لوله به هم متصل هستند تا مایع هیدرولیک بسته به شرایط رانندگی امکان گردش را داشته باشد. در زمان سواری عادی در جاده‌ها، فشار سیلندرها مساوی بوده تا تکان‌های بدنه مدیریت شوند؛ اما در آفرود فشار نامساوی در میل موج گیرهای جلو و عقب برقرار می‌شود تا مقاومت میل موج گیرها خنثی شده و سیستم تعلیق خودرو انعطاف بیشتری داشته باشد. نتیجه این کار کشش بهتر خودرو حتی در سخت‌ترین مسیرها خواهد بود.

آنچه بیان شد توضیحی ساده از عملکرد سیستم KDSS تویوتا بود اما کدام خودروهای این برند به چنین سیستمی مجهز هستند؟ جالب اینکه سیستم موردبحث در خودروهای مدل ۲۰۲۵ وجود ندارد و برای استفاده از آن باید به دنبال تویوتاهای مدل ۲۰۲۴ و قبل از آن باشید. تریم های TRD و TRD آفرود پریمیوم تویوتا ۴ رانر مدل ۲۰۲۴ با KDSS عرضه شده‌اند و تویوتا لندکروزر مدل ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۱ نیز به این سیستم مجهز است. همین موضوع درباره نسخه‌های قدیمی‌تر لکسوس GX470 و GX460 نیز صدق می‌کند.

در حال حاضر نسخه‌های جدید ۴ رانر ۲۰۲۵ به سیستمی با نام SDM یا مکانیسم قطع پایدار کننده مجهز هستند که از طریق دکمه و فعال کننده فیزیکی روی سیستم تعلیق می‌توان آن را کنترل کرد. این سیستم در واقع همان مزایای KDS را به همراه قطع فیزیکی میل موج گیرها به همراه دارد. تویوتا لندکروزر ۲۰۲۵ نیز به همین سیستم SDM مجهز شده درحالی‌که لکسوس GX مدل ۲۰۲۵ دارای سیستم e-KDSS یا سیستم تعلیق دینامیک جنبشی الکترونیکی است. این سیستم همان توازن مشابه بین راحتی سواری جاده‌ای با توانایی‌های آفرود را به همراه دارد اما صرف‌نظر از نام‌گذاری یا فعال کردن فیزیکی، موضوع مهم این است که خودروهای آفرود کشش خود را در مسیرهای صعب‌العبور حفظ کنند و قطع کردن میل موج گیرها یکی از عوامل مهم حفظ این توانایی است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. R

    ۱ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (1235 ديدگاه)

    سلطان آفرود لندکروزر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا