تویوتا لندکروزر سری ۷۰ یکی از قدیمیترین خودروهایی است که هنوز تولید میشود. این آفرودر جانسخت ژاپنی در سال ۱۹۸۴ به بازار آمد و سه دهه بعد هنوز هم فروش بالایی دارد تا جایی که گفته میشود ظرفیت فروش آن تا سال ۲۰۲۴ کاملاً پر شده است. طبق گزارش نشریهٔ استرالیایی درایو، نمایندگیهای تویوتا در این کشور بر اساس نرخ تولید کنونی این خودرو محاسبه کردهاند که سفارشهای فعلی در سال ۲۰۲۴ تحویل داده خواهند شد.
البته اگر تویوتا بتواند راهی برای افزایش تولید لندکروزر سری ۷۰ پیدا کند، شاید خریداران مجبور نباشند تا آن زمان صبر کنند زیرا مثل اکثر خودروها، مشکلات در زنجیرهٔ جهانی تأمین قطعات، تولید لندکروزر سالخورده را هم کُند کرده است. به دلیل محبوبیت بالای لندکروزر سری ۷۰ در استرالیا، تویوتا قصد دارد تا پایان امسال آن را بهروزرسانی کند تا بتواند قوانین تصادف جانبی سختگیرانهتر این کشور را رعایت کند. این یعنی تویوتا فعلاً برنامهای برای کنار گذاشتن این آفرودر سالخورده ندارد و همچنان به تولید آن ادامه خواهد داد.
لندکروزر سری ۷ در استرالیا با یک پیشرانهٔ ۴.۵ لیتری V8 توربودیزل عرضه میشود که ۲۰۲ اسب بخار قدرت و ۴۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو در تیپهای مختلفی قابل خریداری است که در بین آنها تیپ GXL کمی لوکستر است. در خانوادهٔ لندکروزر سری ۷۰ یک نسخهٔ پیکاپ هم وجود دارد که GX نامیده میشود.
اما چرا هنوز خریداران زیادی خودرویی را انتخاب میکنند که در اواسط دههٔ ۸۰ به بازار آمده است؟ یکی از دلایل اصلی این موضوع جانسختی سری ۷۰ است. علاوه بر این، اگر قطعهای در این ماشین خراب شود تعمیر یا تعویض آن بسیار آسان و کمهزینه خواهد بود. دلیل بعدی هم قیمت مناسب سری ۷۰ است که از ۶۷,۴۰۰ دلار استرالیا معادل ۴۷,۶۰۰ دلار آمریکا آغاز میشود درحالیکه قیمت لندکروزر سری ۳۰۰ جدید در این کشور از حدود ۱۵۰ هزار دلار استرالیا معادل ۱۰۶ هزار دلار آمریکا آغاز میشود.
البته سری ۷۰ کنونی دقیقاً همان خودرویی نیست که در دههٔ ۸۰ تولید میشد و تویوتا آن را طی سالها بروز و به تجهیزات مدرنی مثل تهویه مطبوع، ترمز ABS و پنجرههای برقی مجهز کرده است. همچنین در حال حاضر تمام تیپهای سری ۷۰ به کروز کنترل و نمایشگر لمسی ۶.۱ اینچی با ناوبری و بلوتوث مجهز هستند درحالیکه تیپ GXL حتی از سیستم کمک به شروع حرکت در سربالاییها هم برخوردار است. تمام نسخههای این ماشین از یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی استفاده میکنند که نیرو را به هر چهارچرخ میفرستد.
با توجه به این ویژگیها، اینیوس گرنادیر را میتوان معادل امروزی تویوتا لندکروزر سری ۷۰ دانست زیرا نسل جدید لندکروزر، دیفندر و G کلاس بسیار لوکستر و گرانتر از قبل شده و نمیتوانند بهعنوان یک آفرودر جانسخت و ساده مورداستفاده قرار گیرند.
امیر
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱با این قدرتی ک از این موتور پرحجم توربو دیزل گرفتن، منطقیه ک هیچ وقت خراب نشه !
۲۰۰ اسب و ۴۰۰ گشتاور!!!!
سامان اذری
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ضرایب گیرباکس و اینکه اون ۴۰۰ تا گشتاور رو رو چه دور موتور بهت بده هم خیلیییی مهمه که صد درصد میدونم که تو دور موتور خیلی پایین میده
NAVID۰۰۹۸
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱با اِرادت خدمت سامان آذری نازنین که از بچههای گل و قدیمی پدال هستند .
آقایانِ عشق آپشنِ کیا هیوندای چری جک چانگان ، تا به حال جنگ چاد و لیبی به گوشتان خورده !
میدانید اصلاً چرا به جنگ تویوتا معروف شده ، نه ، نمیدانید ، پس یه سرچ کنید تا بدانید تویوتا یعنی چی که از کوچکترین محصولاتش تا بزرگترین محصولاتش با بالاترین راندمان یعنی چی !
حرف بسیار هست اما نرود میخ آهنین در سنگِ بیسوادان !
reza-srt
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱میدونی این سری هفتاد خیلی منو یاد g کلاس میندازه
با گذشت ۴۰ سال از تولیدش هنوز با همون طراحی (با بروزرسانی ها جزئی)تولید میشه.
Iman99
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱این لندکروز کلا از اولش بر اساس جیپ ساخته شده و کپی جیپ بوده این لندکروزی که اینجا هم هست کلا همون جیپ کلاسیکه که آرم تویوتا زدن روش و طی سالها با کمترین تغییرات تولیدش کردن کره و ژاپن و تایوان کلا دارو و ندارشون از اروپا و امریکا هست که البته همونم به گرد پای خود اروپا و امریکا هم نمیرسه و قابل مقایسه با اروپا و امریکا هم نیستن چون اروپا و امریکا تو همه چیز برتری دارن و بهترین هستن مطلق
ولی اینم در حد خودش بعنوان یک گزینه معمولی که منسوخ هم شده برای همون مناطق جهان سوم افریقا و خاور میانه مشتری داره
و بعضیا ممکنه گول بخورن و فکر کنن که این چه جذابیتی داره واسشون درصورتی که وقتی تو کشور های عقب افتاده و یا خاور میانه استفاده میشه دلیلش همین ساده و ابتدایی بودنش هست که متناسب با خود اون مناطقه چون اونها که خودروهای پیشرفته نظامی و ارتشی با کارایی و راندمان بالا استفاده نمیکنن نمیتونن هم استفاده کنن
راندمان بالا واسه اونا همین محصولات ابتدایی و کلاسیک هست در واقعیت از لحاظ علمی و تکنولوژیکی موضوع فرق میکنه و درستش همینی هست که گفتم
datsun
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱تو دور 1.5 حداکثر گشتاور رو میده و تو دور ۲.۵ حداکثر قدرت
reza-srt
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱اینقدر فاجعهست،سال ۸۸ یه سمند با موتور دیزل تولید کردن (حجم ۱.۶ توربو) ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد(کاری به استهلاک ندارم).
این سری هفتاد با حجم ۳ برابر و تعداد سیلندر دوبرابر حتی نمیتونه ۲ برابر اون سمند گشتاور تولید بکنه(در این حد فاجعه)
ارسلان
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱reza-srt
توی پدال تا جایی که من دیدم اکثرا با موتور دیزل آشنایی ندارن و در نهایت نتیجه گیری های خنده دار میکنن
تو داری میگی سمند دیزل گشتاور 220 نیوتن داشته و سری 70 نتونسته 2 برابر بیشتر تولید کنه دو برابر میشه 440 لندکروز 430 نیوتن تولید کرده خب دعوات بخاطره 10 نیوتن متره !!! حالا در ادامه دلیلش رو میگم
فارغ از دیزلی با بنزینی توی موتورهای درون سوز یه اصلی وجود داره و این اصل میگه اگه حجم موتور با تعداد سیلندر متناسب نباشه هر چی تعداد سیلندرها بیشتر باشه بالانس انجین بهتر میشه ولی گشتاور کمتری تولید میشه
موتور تویوتا وی-8 هست اونم روی 4.8 لیتر ولی موتور سمندی که میگی صدرصد وی-4 بوده که برای 1.6 لیتر مناسب هست ولی موتور وی-8 نباید کمتر از 6 لیتر باشه مگه اینکه توربو با بوست مناسب براش بزاری
یه مثال دیگه
توی ایران دو مدل کاوازاکی نینجا روی حجم موتور 250 سی سی داریم که یکی 4 سیلندر و اون یکی 2 سیلندر هست
کاوازاکی نینجا ZX-25 چار سیلندر 250
کاوازکای نینجا دو سیلندر 250
حجم 250 چون مناسب چار سیلندر نیست با افت گشتاور مواجه میشه در نمونه 4 سیلندر
گشتاور کاوازاکی 4 سیلندر 22 نیوتن متر
گشتاور کاوازاکی 2 سیلندر 23 نیوتن متر
بالا بردن تعداد سیلندر چون بالانس بهتری به انجین میده فقط باعث افزایش HP میشه که البته توی بنزینی ها به چشم میاد چون دیزل کلا میانه ای با اسب بخار نداره
اسب بخار کاوازاکی 4 سیلندر 250 = 50 اسب
اسب بخار کاوازاکی 2 سیلندر 250 = 39 اسب
ولی حجم موتور ها باید متناسب باشه مثلا شما روی حجم 250 بیای موتور 12 سیلندر بزنی اسب بخارت هم به شدت افت میکنه برای همینه ما برای وسایل نقلیه حجم کمتر از 50 سی سی نداریم که اونم روی تک سیلندر و اسکوترهای مینی هست
به نظرم کفه حجم در هر سیلندر همون 50 سی سی هست
در کل افزایش حجم در هر سیلندر = افزایش گشتاور — (انجین کشتی های باری رو توصیه میکنم نگاه کنی حجم هر سیلندر رو)
تقسیم حجم مناسب در تعداد سیلندرها = افزایش اسب بخار
ارسلان
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱اشتباهات تایپی داشتم یه جاهایی هم مسائل رو قاطی کردم باهم مثلا به جای انجین 4c و 8c گفتم وی-8 و وی-4 / c=cylinder
یه جا حواسم نبود نوشتم کاوازکای به جای کاوازاکی
راستی اینم بگم عوامل زیادی در گشتاور و اسب بخار دخیل هستن مثل نوع انجین و کورس پیستون و … که من فقط به یکیش اشاره کردم
راستی تویوتا یاریس GR هم فک کردید چرا انجین سه سیلندر گذاشتن براش ؟
چون همون طور که گفتم کاهش سیلندر ها روی حجم مناسب 4 سیلندر باعث میشه حجم هر سیلندر نسبت به نمونه ی 4 سیلندرش افزایش پیدا کنه که منجر به افزایش گشتاور میشه و به شتاب گیری اولیه بهتر کمک میکنه
البته تقسیم وزن خوب و 4 چرخ محرکی روی پرفورمنس تاثیر خوبی داشته / از لحاظ موتوری گذاشتن سوپاپ های بزرگ و خروجی اگزوز جداگانه برای هر سیلندر هم باعث افزایش اسب بخار شده
ماشین هایی که از یه اگزوز مشترک برای تمام سیلندر ها استفاده میکنن فشار معکوس توشون اتفاق میافته و بخشی از قدرت موتور هدر میره و باعث افزایش سوخت میشه
کارو
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱اولا چطور میشه کاری به استهلاک نداشت این چه حرفیه دوما این گشتاورو تو دور های خیلی پایینی میده سوما اگه تویوتا بخواد قدرت و گشتاورشو زیاد کنه من شرط میبندم تا ۵۰۰ اسب هم راحت میتونه ارتقا پیدا کنه ولی بحث الایندگی، مصرف سوخت و همچنین استهلاک هست که این کارو نکردن
Iman99
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱این لندکروز از خودروهای کلاسیکی هست که از مدت ها قبل تا الان هنوز بصورت کلاسیک و با کمترین تغییرات از سال ها پیش تولید میشه
از این سبک از خودروها فقط بعضی از شرکت ها و سازندگان اقدام به تولیدشون میکنن
که همینها هم برای این کار روی اینها سرمایه گذاری میکنند فارغ از سود یا ضررش هرچند که نیاز به این سبک از خودرو ها در کشور های جهان سوم وجود داره و خرید و فروش میشن
این خودروها رو میتونیم بگیم که شاسی بلند های کلاسیکی هستن که در دوران مدرن تولید میشن
از لحاظ مقایسه ای به پای شاسی بلند ها و آفرودرهای مدرن نمیرسن ولی بالاخره در حد خودشون کاربرد ها و استفاده های خودشون رو دارن بخصوص برای مصارف در کشور های جهان سوم و کمتر توسعه یافته که از لحاظ مالی در مذیقه هستن و نیاز به یک خودروی مقرون به صرفه و ساده هستن که به شکلی ساده و کلاسیک و باکمترین تکنولوژی هم ساخته میشن
Ineos grenadier هم یکی دیگه از این نوع خودرو ها هست که به تازگی در بریتانیا بصورت رسمی فروشش آغاز شده
از لحاظ مقایسه ای کاملا گزینه خیلی بهتری نسبت به این لندکروز هست و کلا هم طراحی بهتری داره و هم هم کارایی و کیفیت و عملکرد خیلی بهتری داره که اگه از طرف سازنده اروپایی اون در تیراژ بالاتری تولید بشه حتما فروش بیشتری هم میتونه داشته باشه چون از همه نظر خیلی بهتره نسبت به لندکروز
لندکروز گزینه قابل قبولی هست ولی به پای ineos grenadier نمیرسه
ارسلان
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱امیر
خاصیت موتور دیزل همینه اسب بخار پایین / گشتاور بالا /
برای مثال موتور خاور بنز مدل OM-314 که توی ایران هست چار سیلندر 3.8 لیتری هست که همش 85 اسب بخار 235 نیوتن متر در دور موتور 2800 دور بر دقیقه قابل دریافت هست
مدل دیگه قدیمی بنز که توی ایران هس مرسدس 1924 که به چرخ گوشت معروفه توی ایران موتور ۶ سیلندر ۱۱.۶ لیتری داره که موتورش ۲۴۰ اسب بخار قدرت و گشتاور ۹۸۵ نیوتنمتر تولید میکنه نهایت سرعتش هم ۷۵ کیلومتر
حالا این تویوتا با 4.5 لیتر 202 اسب کشیده بیرون ولی مرسدس با 11.6 لیتر 240 اسب
پس ربطی به این نداره که چون فشار روی موتور نیس خراب نمیشه حقیقت اینه که موتور دیزل DNA ش همینه
meysam
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا دوسش دارم
ولی ۲ تا ایراد داره:
۱. مصرف بالا و بطبع آلایندگی بالاش
۲. صدای باد در سرعتهای بالای ۱۲۰ زیاده بخاطر آیرودینامیک ضعیف
viper2
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ماشین خوشگلی و با ابهتی هست و موتورشم خوبه . ولی قبول داری باید کیفیتشم یکم بیشتر میبود؟
meysam
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ما که بهش دسترسی نداریم ببینیم کیفیتش چجوریه
ولی تویوتا ماشین بی کیفیت نمیزنه
برای کاهش هزینه از متریال ارزان و خراب نشو استفاده میکنه
مثلا جنس رودریها و دستگیره ها، روکش صندلیها و … رو ببین، همگی ارزان و غیز لوکس هستند و به ساده ترین شکل ممکن غالبگیری شدن ولی کیفیت لازم برای کارکرد بلند مدت رو دارن
دلیل استقبال بالا ازش در مناطق خشن هم همینه که خراب نمیشه
viper2
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱اها درست میگی
حسام
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱خرابشم
Kato
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱عالی بود …
عالی هست….
عالی تر هم می شه …
پدرام
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱چه ابهتی داره
Afg
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا ارزش خرید بالابی داره
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱وی8 دیزل توربو حجم4.5 لبتر اونوقت 200 اسب.موتوری که قدرت تولید نمیکنه خوب خراب هم نمیشه دیگه.قیمت رو نکاه ابن با این وضعی که داره خدا وکیلی 20 چوب هم براش زیاده
reza-srt
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱کلا سیاست تویوتا(مخصوصا توی سری لندکروز)مصرف سوخت بالا،استهلاک کم،بازدهی پایین از لحاظ قدرته
NAVID۰۰۹۸
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱یانکی جان
اشتباه شما اینجاست که همه چیز را به اسببخار و گشتاور میبینید در صورتی که کارایی این خودرو در قدرت سر چرخها هنگام آفرود رفتن و استفادهی دراز مدت بدون خرابی مشخص میشه !
قرار نیست کسی با این خودرو درگ بگذاره یا شتاب صفر تا صد بگیره یا دریفت بکشه !
این خودرو ساخته شده برای استفادهی ابزاری و قدرتی که در دور موتور پائین به کار میاد و جالبه که در دندههای سَبُک سرعتی میشه که اتفاقاً ای کاش مسدودش کنند چون خیلیها با این خودرو راحت به سرعت ۲۰۰ میرسند با اینکه اصلاً امنیت نداره و خطرناکه !
نگاه به ظاهرش نکنید ، تو دنده سه بسیار سرعتی میشه و برای همین این خودرو همهکاره به حساب میاد که در کوهستان و جنگلی که صعبالعبور هست فقط باید با کمک سنگین و دنده یک و دو استفاده بشه و در جایی همچون کویر و ماسه از دنده سه و چهار !
ببینید تویوتا چی میسازه که عربها حتی بدون تجهیز و تقویت کردن شاسی و سیستم تعلیق با این خودرو حرکات نمایشی اجرا میکنند و روی دو چرخ حرکت میکنند که مطمئناً همهی شما دیدید در صورتی که این حرکت را اصلاً نمیشه روی هر خودرویی زد و حتماً باید تقویت و تجهیز بشه !
تویوتا به نمایش آپشن نشده تویوتای امروز !
تویوتا با کیفیت ماندگار ، اعتبار امروز را به دست آورده که چشم بسته محصولاتش را میخرند و اینقدر در مدلهای دست دوم افت قیمت کمی دارد !
Iman99
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱Navid0098 خیلی ابتدایی فکر میکنی
و همچنین ساده انگار هستی
تویوتا خودروی معمولی و ابتدایی ساخته دلیش همینه چیز عجیبی نیست
این ماشین از معدود ماشین هایی هست که بصورت کلاسیک و ابتدایی از دهه ۸۰ میلادی به همین صورت تولید شده
که همینم بر اساس همون جیپ کلاسیک ساخته شده که هنوزم بیشترش به همون صورت اولیه هست
ماشینی هم که ساده ساخته میشه مشتری هاش کشور های افریقایی و خاور میانه هستن
اصلا حرفات و دلیل هات ملاکی برای مقایسه نیستن فقط داری خودتو گول میزنی
بیچاره اونی که حرفتو باور میکنه
واسه همین من حرفاتو رد میکنم چون وقتی که به یک حد نصاب از روشن فکری برسی دیگه از این حرفا نمیرنی
Jamshid
۱۹ بهمن ۱۴۰۱فعلا کل استرالیا و اعراب جاهل هستن شما عاقل
برو لندکروزر هاشونو بگیر جیپ رانگلر و گرند واگونیر بده بهشون
ممد میر
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱موتور عالی داره .
اما کاش یک مدل با همین موتور و کابین قشنگتر و بدنه آیرودینامیک هم درست میکرد تویوتا
meysam
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ایکاش با این فیس تولیدش میکرد
https://i.pinimg.com/originals/ff/07/99/ff07997e23a1e992bcf7f0aecbf73918.jpg
https://i.pinimg.com/originals/86/2f/05/862f055cb83918d763fba4dd756d4a8f.jpg
کوبیده
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱چرا رو این جیپه ارم تویوتا زدن
امیرحسین
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱سلام تشکر ازاقای دهقان.
جناب میثم این بیشتر به fj کروز میخوره بعد ظاهرشو بخواهند تغییر بدهند که خوب نیست خوبیش برای کلاسیک بودنشه.
Ahmad
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱این لامصبا چرا ظرفیت تولیدشونو افزایش نمیدن؟
یبار میگن تا سال 2024 پر شده یبار میگن تا سال 2022 پر شده
محمد
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱تویوتا چاخان هم زیاد میکنه برای اینکه محصولاتش رو پرطرفدار نشون بده یه موتور به این حجیمی و پرمصرفی داره ازش زوری هم نمیگیره بعد میگن خراب نمیشه خب چیزی نداره که خراب بشه کلا استرالیا و اعراب انتخاب هاشون عجیبه تو استرالیا ماشین چینی هم پرفروشه بر خلاف دنیای غرب پس بگیم چینی ها عالین؟ اعراب جنوب خلیج فارس هم که بیشتر انتخاباشون احساسی هست تا عقلی درست مثل خوزستان که خودمم دارم زندگی میکنم با حدود ۵۰ هزارتا میشه انتخاب های خوبی از فورد و شورلت و رم داشت هم به مراتب سگ جون ترن ( ژاپنی ها تو خوابشون هم قدرت و کارهایی که اونا میتونن بکنن نمی تونن ببینن نمونه زندش رو تو تویوتا تاندرا و نیسان تیتان دیدیم که نیسان آخر سر اومد روشون موتور کامنز آمریکایی سوار کرد تا اوضاعش بهتر بشه)
نه آپشن فنی و رفاهی بهت میدن کافیه به موتور و کابین و تعلیق شون که کویر لوته نگاه کنید
datsun
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱کامنتت خیلی سطحی بود موتور کامنیز رو خیلی کمپانی ها استفاده میکنن نیسان هم این موتور رو دیگه کنار گذاشت کلا
انتخاب احساسی 🙂 کشورهای خلیج تقریبا انتخاب ازاده دلایلی وجود داره ژاپنی رو انتخاب میکنن که اینجا جاش نیست بگم و بحث الکی پیش میاد
انتخاب احساسی ظاهرا تو خود ایالت هم هست معمولا از ده ماشین پرفروش تو ایالات شیش یا هفت تاش ژاپنیه .
mos
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱کامنت باحالی بود خیلی خندیدم 😂
میشه جواب تک تک جمله های این کامنت رو داد و بحث کرد ولی ترجیح میدم وقت گران بها رو برای جواب دادن به یه کررره ای فن که هیچ درکی از صنعت خودرو نداره هدر ندم. (در واقع اگه داشت که کررره ای فن نمیشد)
علی
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱چرا کره ای فن ها اینقدر با تویوتا لج هستن!!! بابا جون موقعی که تویوتا ماشین میساخت هیوندای و کیا اصلا وجود نداشتن!!! هیوندا و کیا و سایر شرکتهای کره ای هم زیر صدقه سر آمریکا ، هم از نظر تکنولوژی و هم سرمایه به اینجا رسیدن
محمد
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱والا نوید جون من آمریکایی سوارم ، همون آمریکایی که لندکروزی که انداختی پروفت ازش اسکی رفت و اگه اعراب نبودن باید درشو تخته میکرد تجربه هم نشون داده خیلی بیکار تر از این حرفایی و یک صفحه انشا مینویسی تا دینت رو به سوباسا ادا کنی
Iman99
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱همون ژاپن هم صدقه سر امریکایی ها به اینجا رسیده که همینی هم که هست به گرد پای خود اروپا و امریکا هم نمیرسه
نمونش همین لندکروز که کلا از اولش بر اساس جیپ ساخته شده و کپی جیپ بوده این لندکروزی که اینجا هم هست که کلا همون جیپ کلاسیکه که آرم تویوتا زدن روش کره و ژاپن و تایوان کلا دارو و ندارشون از اروپا و امریکا هست که البته همونم به گرد پای خود اروپا و امریکا هم نمیرسه و قابل مقایسه با اروپا و امریکا هم نیستن چون اروپا و امریکا تو همه چیز برتری دارن و بهترین هستن مطلق
Jamshid
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ژاپن خیلی وقته انتقام اون بمب اتم هارو گرفته
میگی چطوری؟
دو سوم جنگ ها تویوتا بوده
کل جهان داره از محصولات پاناسونیک استفاده میکنه
رو میز رئیس جمهور هم پاناسونیکه😂
behn00d
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱پیرمرد جذاب
samurai
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱استرالیا بخاطر جاده های باز و بی پایانش معروفه تا کیلومترها نه ادم هست نه شهری واسه همین میرن تویوتا میخرن ات و اش….الای کرره-چینی که با اپشن و جایزه خریدن میخوان خریدارو گول بزنن جایی ندارن