تویوتا

دلیل علاقه زیاد آمریکایی‌ها به تویوتا لندکروزر چیست؟

آمریکایی‌ها علاقه زیادی به تویوتا لندکروزر دارند و این خودرو در آمریکا به جایگاهی برجسته رسیده است. در این مقاله به بررسی اجمالی رابطه خریداران آمریکایی و قدبلند ژاپنی می‌پردازیم.


ژاپنی‌ها قرابت عجیبی با آمریکایی‌ها دارند. برای مثال زمانی که آمریکایی‌ها پس از جنگ جهانی دوم وارد این کشور آسیایی شدند، فرهنگ خود یعنی لباس‌های جین آبی‌رنگ و تی‌شرت‌های سفیدرنگ را در ژاپن بر جای گذاشتند و ژاپنی‌ها از آن‌ها استفاده کردند. این روزها اگر بخواهید بهترین نسخه‌های شلوار جین و تی‌شرت آمریکایی را بخرید باید پول آن را به ین (واحد پول ژاپن) بپردازید. از نظر موسیقی نیز داستان مشابهی وجود دارد. هنوز هم در توکیو شاهد نواختن موسیقی‌های کلاسیک آمریکایی هستیم. این نوع تبادل فرهنگی ما را به یاد ارتباط نزدیک دو کشور پس از جنگ جهانی می‌اندازد. با اینکه ژاپن بسیاری از فرهنگ‌های آمریکایی را پذیرفته و حفظ کرده است، آمریکایی‌ها نیز بسیاری از فرهنگ‌های ژاپنی را پذیرفته‌اند؛ اما مدت‌ها قبل از ورود شلوارهای جین آبی به ژاپن و درست در زمانی که صنعت ژاپن از بین رفته بود، این کشور آسیایی نیم‌نگاهی به آمریکا داشت تا یکی از نمادین‌ترین محصولات تاریخ خود یعنی تویوتا لندکروزر را بسازد.

چندین سال قبل از ورود سربازان آمریکایی به ژاپن در دوران جنگ جهانی دوم، ژاپن خودروی کوچکی با نام کروگان تایپ ۹۵ را تولید می‌کرد. این خودروی چهار چرخ محرک با نام مستعار یانکی شناخته می‌شود. کروگان در دهه ۳۰ میلادی و ۱۰ سال قبل از تولید اولین ویلیزها معرفی شد و از پیشرانه دو زمانه ۳۳ اسب بخاری استفاده کرد. یانکی یکی از اولین خودروهای چهار چرخ محرک واقعی کره زمین بود و از جعبه‌دنده کمکی برای درگیر کردن چرخ‌های جلو سود می‌برد. صنایع توکیو کروگان، یانکی را به دستور ارتش ژاپن تولید کرد و از همان ابتدا نیز محصول موردبحث را برای کاربری‌های نظامی رونمایی کرد. تقریباً ۴۷۰۰ دستگاه یانکی بین سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۴ تولید شد.

زمانی که نیروهای آمریکایی در زمان جنگ جهانی دوم از فیلیپین عقب‌نشینی کردند، ژاپنی‌ها متوجه کارایی جیپ ویلیز شدند. این خودرو الهام‌بخش تویوتا برای تولید اولین آفرودر رده میانی‌اش یعنی AK10 بود. ژاپنی‌ها خودروی خود را با جعبه‌دنده کمکی دو سرعته، گیربکس دستی سه سرعته و پیشرانه ۴ سیلندر تولید کردند. با تکامل AK10 و تبدیل آن به خودرویی جیپ مانند، تویوتا در ابتدا نام جیپ BJ را برای خودروی خود انتخاب کرد. جیپ تویوتا بزرگ‌تر و خشن‌تر از شاسی‌بلند آمریکایی بود و از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری و سیستم چهار چرخ محرک سود می‌برد؛ اما خبری از جعبه‌دنده کمکی در جیپ تویوتا نبود.

ژاپنی‌ها بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۴ از نام جیپ برای خودروی خود استفاده کردند اما شرکت ویلیز مدعی شد تویوتا قوانین ثبت نام‌های تجاری را نقض کرده و به همین خاطر تویوتا مجبور شد نام جدید لندکروزر را برای خودروی خود انتخاب کند. هفتاد سال بعد، نام لندکروزر همچنان در دنیا مشهور است و با اینکه هیچ شباهتی به آفرودر دهه ۵۰ میلادی تویوتا ندارد اما بسیاری از کاراکترهای خاص آن را حفظ کرده که شامل مواردی همچون توانایی‌های خارج از جاده بسیار خوب، دوام و اطمینان مثال‌زدنی و… است.

باید گفت اولین نمونه‌های تویوتا لندکروزر راهی به آمریکا نیافتند. در سال ۱۹۵۸ یعنی یک سال پس از حضور تویوتا در آمریکا بود که این خودرو توانست به دست آمریکایی‌ها برسد. لندکروزر J20 و نسل‌های بعدی به خاطر توانایی‌های خارج از جاده، قابلیت اطمینان زیاد و همه‌کاره بودن مشهور شدند. با اینکه لندکروزر به اندازه آفرودر مشهور آمریکا یعنی جیپ محبوب نبوده اما همچنان در قلب میلیون‌ها عشق آفرود در سراسر جهان جای دارد. در سال‌های بعد، لندکروزر به آفرودی بزرگ‌تر و لوکس‌تر بدل شد و مشتریان کاملاً جدیدی را جذب کرد. خریداران خواهان آفرودری مطمئن برای گشت و گذارهای آخر هفته بودند. آن‌ها همچنین خودرویی بزرگ و راحت برای خانواده می‌خواستند و همین دلایل موجب شکل‌گیری نسل‌های J60 و J80 لندکروزر شد.

اما داستان لندکروزر در آمریکا با کمی تغییرات همراه شده است. جدیدترین نسل این خودرو که در کشور موردبحث عرضه شده در واقع لندکروزر پرادو است که همه ما می‌شناسیم. این خودرو از پیشرانه هیبریدی متشکر با تاکوما سود برده است. پیشرانه این خودرو ۳۲۶ اسب بخار قدرت دارد و با سیستم چهار چرخ محرک همکاری می‌کند. جدای از عملکرد عالی پیشرانه، کیفیت سواری لندکروزر پرادو بازار آمریکا نیز عالی است و بهتر از رقبا عمل می‌کند. حتی با وجود ساختار خشن بدنه روی فریم نیز سواری لندکروزر مشابه مدل‌های سواری تویوتاست و فرمان آن نیز عملکرد مطلوبی دارد.

فروش ۱۰ میلیون دستگاهی از سال ۱۹۷۰ تاکنون رقم کمی نیست. حتی قدیمی‌ترین نسل‌های لندکروزر نیز فروش بالایی داشته‌اند. نسل قبلی این خودرو مدت زیادی در بازار آمریکا حضور داشت و با معرفی پرادو ۲۰۲۴ شاهد تمرکز جدید تویوتا در این بازار هستیم و نتیجه کار نیز بسیار خوب بوده است. آمریکایی‌ها همچون همیشه لندکروزر را دوست دارند و اگر چنددقیقه‌ای در شهرهای این کشور قدم بزنید نمونه‌های زیادی از لندکروزر را خواهید دید. حتی در نیویورک نیز نسخه‌های آفرود و قدبلند از لندکروزر در اکثر خیابان‌ها پارک شده‌اند.

این نوع علاقه به لندکروزر همان چیزی است که باعث می‌شود یک خودرو به نمادی در آمریکا بدل شود. شما شاهد مالکان زیادی هستید که خودروهای خود را تیونینگ کرده و ارتقا داده‌اند و بسیار هم لندکروزر را دوست دارند. به همان طریقی که ژاپنی‌ها پذیرای شلوار جین و تی‌شرت آمریکایی شدند، آمریکایی‌ها نیز جذب آفرودر محبوب ژاپنی‌ها شده‌اند. با اینکه لندکروزر در ژاپن متولد شده اما درست به اندازه جیپ، آمریکایی حس می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. saeedfarshchian

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (68 ديدگاه)

    واقعا ابهت زیادی دارن لندکروز ها
    خصوصا اتاق ۲۰۰ که تو ایرانم هست
    عرضش اندازه دوتا پرایده!

  2. Mohsen68

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (112 ديدگاه)

    این همون جایی هست که عقل و علم حرف اول و آخر رو میزنه…

    بقول قدیمی ها، اگر میخوای بری تو دل طبیعت با لندروور برو، ولی اگر میخوای بتونی ازش در بیای لندکروزر رو انتخاب کن…

    ماشالا جان شما نظری نداری؟!

    موافقم 2
    مخالفم 2
  3. Ali B

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آمریکا اصن لندکروز تو بازارش نیست

  4. Siyavash

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (822 ديدگاه)

    لندکروز محبوب تمام دنیا هست فقط آمریکا نیس…

  5. محمد

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (144 ديدگاه)

    نمی‌دونم این منابع رو از کجا ترجمه میکنید ولی لندکروز هیچوقت تو آمریکا محبوب نبوده وضعیت تویوتا سکویا که منحصرا برای بازار آمریکا طراحی شده بود خیلی بهتر بود ، لندکروز تو بازار خاورمیانه و آفریقا محبوبه اما تو بازار خانگی آمریکا برند های آمریکایی تو دسته های تراک و اس یو وی های فول سایز همه جوره پیشرو هستن

    موافقم 6
    مخالفم 2
  6. 🇰🇷

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (115 ديدگاه)

    لندکروز LC200 سال ۲۰۲۱ از امریکا خدافظی کرد
    البته به معنای عدم شایستگی لندکروز نبود ‌. بلکه قربانی سیاست نادرست تویوتا شد
    اون سالها تویوتا از یک طرف سکویا رو داشت ‌. ازطرف دیگه هم LX570
    سکویا قیمتش از ۵۰ هزار دلار شروع میشد و مجهز به موتور v8 و شاسی مستقل بود گرچه کابین بی کیفیت تو ذوق میزد . اما قیمت پایه لندکروز از ۸۵ هزاردلار شروع میشد که جهش قیمت ۳۵ هزار دلاری داشت و اتفاقا اینم کابینش هم اندازه قیمتش احساس نمیشد ‌. اونم در بازاری که امثال تاهو هستند …
    ازون طرف لکسوس Lx570 رو داشت که از ۸۶ هزار دلار شروع میشد ! یعنی تنها یکی دو هزار دلار بیشتر میدادی و لکسوس رو برمیداشتی . نتیجه ش این بود که معمولا فروش لکسوس LX کمی از لندکروز بیشتر بود . بخاطر همین لندکروز نمیتونست به این وضع ادامه بده و موقت خارج شد و با پرادو برگشت . درواقع یه سگمنت اومد پایین تر که بتونه رقابت کنه و الان در بازار حضور داره
    البته الانم پرادو در کنار خودش فوررانر و GX رو میبینه اما از وضع قبلی بهتره و فاصله قیمت ها و تریم ها منطقی تر شده

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. hosen

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (722 ديدگاه)

    همیشه خوش سلیقه بودن آمریکایی ها

  8. IMAN

    ۴ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    به نظرم تا حدود زیادی لندکروز با سلیقه آمریکایی ها هماهنگه
    کیفیت بالای ساخت استحلاک پایین ابعاد مناسب و نسبتا بزرگ موتور حجیم همراه با قدرت مناسب و همینطور قابلیت تیون پذیری بالا
    به نظرم لندکروز حد وسط خودرو های آفروده یعنی می شه گفت نه به اندازه بعضی از رقبا به شدت خشن و تمرکز بیشتر افرود( مثلا جیپ رانگلر) و نه به اندازه بعضی از رقبا تمرکز بیشتر روی سواری جاده ای ( مثلا لندرور دیفندر جدید) داره حد وسط و دوست داشتنیه
    در نهایت لندکروز و تمامی رقب هاش دوست داشتنی و لایق احترام اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا