تویوتا

چرا نسل اول تویوتا لندکروزر با نام جیپ شناخته می‌شد؟

برخی افراد نسل اول تویوتا لندکروزر را با نام جیپ صدا می‌زدند اما دلیل این کار چه بوده است؟


واژه جیپ تاریخچه طول و درازی دارد که سابقه‌اش حداقل به جنگ جهانی اول می‌رسد یعنی زمانی که جیپ توانایی‌های قابل‌توجه خود را به نمایش گذاشت. ارتش آمریکا در سا ۱۹۴۰ از ۱۳۵ خودروساز درخواست تولید یک خودروی سبک دو دیفرانسیل را داشت و نتیجه آن هم تولید وسایل نقلیه‌ای ویژه توسط بانتام، ویلیز و فورد بود. این خودروها با نام جیپ شناخته می‌شدند اما در سال ۱۹۵۰ بود که ویلیز اورلند به‌صورت رسمی نام جیپ را ثبت کرد و باعث شد نسل اول تویوتا لندکروزر در چهار سال اول تولید با نام جیپ BJ شناخته شود چراکه از نظر زبان محلی و تلفظ آن اختلافاتی وجود داشت.

سال ۱۹۵۰ برای کل جهان پرهیجان و گیج کنده بود. همان‌طور که ویلیز علامت تجاری جیپ را ثبت کرد، ژنرال داگلاس مک آرتور هنوز به همراه گروهی از نیروهای آمریکایی در ژاپن حضور داشت تا به بازسازی این کشور کمک کند. در همان زمان نیروهای کره شمالی با حمایت شوروی به کره جنوبی حمله کردند و نیروهای آمریکایی هم برای جلوگیری از نفوذ کمونیست وارد عمل شدند. ارتش آمریکا سریعاً فهمید که نیازمند وانت پیکاپ ها، شاسی بلندها و انواع دیگر وسایل نقلیه برای این جنگ جدید است و مهم اینکه شرکت‌های ژاپنی قبلاً با تولید چنین محصولاتی آشنا بودند. برای مثال صنایع توکیو کوروگان یک خودروی جمع‌وجور با نام تایپ ۹۵ را تولید کرده بود و تویوتا نیز تأمین کننده اصلی تراک ها برای ارتش سلطنتی ژاپن در جنگ جهانی دوم بود. آمریکا به دنبال آن بود که کارگران و کارخانه‌های ژاپنی را برای ساخت خودروها در همین کشور آسیایی به خدمت بگیرد و سپس از آن‌ها در جنگ‌ها استفاده کند.

خودروهای جیپ در جنگ جهانی دوم بسیار مشهور شدند و این شهرت به حدی بود که به تشکیل امپراتوری جیپ کمک کرد. مشابه همان روشی که جیپ‌های آمریکایی با استفاده از مواد خام داخلی ساخته می‌شدند، شرکت‌های خودروسازی ژاپنی نیز در مناقصه‌ها شرکت می‌کردند. پنج ماه پس از دریافت چراغ سبز تولید، تویوتا از پروتوتایپ خودروی پلیس در ژانویه ۱۹۵۱ رونمایی کرد. این پروتوتایپ که NPR نام داشت با هدایت گروه مشاوران ارتش آمریکا در زمان اشغال ژاپن توسط آمریکایی‌ها توسعه یافته بود.

از آنجایی که ژاپن در آن دوران همچنان فاقد زیرساخت و منابع لازم برای تولید خودروهای جدید بود بنابراین از قطعات موجود خودروها برای ساخت پروتوتایپ تویوتا استفاده شده بود. برای مثال سیستم تعلیق NPR از خودروی سواری تویوتا گرفته شد و شاسی نیز به وانت یک تن تایپ SB این برند تعلق داشت. بدنه هم از طراحی جعبه‌ای و بازی سود می‌برد که ما را به یاد جیپ‌های جنگ جهانی دوم می‌انداخت. اگرچه فاصله بین محوری بیشتر می‌توانست فضای کابین بیشتری را فراهم سازد اما پیشرانه ۶ سیلندر خطی باعث شده بود این خودرو کابین تنگ‌تری نسبت به جیپ‌های آمریکایی داشته باشد. پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری پروتوتایپ تویوتا ۸۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و از وانت چهار تن تایپ B قرض گرفته شده بود. این پیشرانه همان نیروگاه سری B موجود در وانت یک و نیم تن GB ارتش ژاپن بوده است. جالب اینکه پیشرانه موردبحث کپی تحت لیسانس از پیشرانه شورولت در اواسط دهه ۳۰ میلادی بود و بنابراین اولین نسل تویوتا لندکروزر را به نوعی می‌توان با پیشرانه شورولت تصور کرد.

دست بر قضا، پلیس ژاپن پروتوتایپ تویوتا را کنار زد و نسخه تحت لیسانس ساخت میتسوبیشی از ویلیز را انتخاب کرد. تویوتا مجدداً از صفر کار را شروع نمود تا یک خودروی دو دیفرانسیل توانا را که بتواند به معبد شینتو در بالای کوه آتاگو برسد بسازد. پلیس ژاپن به حدی تحت تأثیر این خودرو قرار گرفت که قرارداد جدیدی را با این خودروساز منعقد کرد تا این شرکت ۲۹۸ دستگاه جیپ BJ را بسازد. حرف B مخفف پیشرانه سری B و حرف J نیز مخفف جیپ بوده هرچند سندی رسمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. ویلیز با این موضوع مشکل داشت زیرا یک سال قبل از قرارداد تویوتا نام خود را ثبت کرده و نامه‌ای برای توقف استفاده از این نام برای تویوتا ارسال نموده بود. تویوتا ادعا کرد این فقط یک سو تفاهم زبانی ساده است و ژاپنی‌ها به حدی طراحی جیپ را دوست داشتند که فکر می‌کردند واژه جیپ یک اسم عمومی برای توصیف نوع خاصی از یک وسیله نقلیه است. در ۲۴ ژوئن ۱۹۵۴، هانجی اومه هارا مدیر تویوتا نام BJ را به لندکروزر تغییر داد هرچند او فکر می‌کرد شاید این نام هم با اعتراض شرکت بریتانیایی لندرور روبرو شود اما این‌طور نشد و پس از آن هم داستان و افسانه لندکروزر شروع شد که همه شما عزیزان با آن آشنا هستید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. گاس فرینگ

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (388 ديدگاه)

    توی ایران هم قدیم ها به ماشین های این سبکی میگفتن جیپ مثلا جیپ لاندیور (لندرور) جیپ سوزوکی (جیمنی) یا همین جیپ تویوتا که به سری ۴۰ میگفتن

    موافقم 36
    مخالفم 1
  2. datsun

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    کوروگان تیپ ۹۵ که تو متن اشاره شد در واقع اولین ماشین دودیفرانسیل تولید انبوه دنیا شناخته میشه، کوروگان زیر مجموعه کمپانی نیسان بود،

    موافقم 21
    مخالفم 11
    1. NAVID@@98

      ۲۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (877 ديدگاه)

      متنو بخون نوشته خود ژاپنی ها چیزی که ساختن برای خودشون انتخابش نکردن اون که تو گفتی هم اولیننی و هم عملکرد بیخود و بدرد نخوری داشته اون

      درنتیجه از نسخه کپی شده جیپ استفاده کردن موتورش هم از جنرال موتورز کپی کردن که مورد استقبال قرار گرفت هرچند که به پای خود جیپ نمیرسید نمیرسه ولی از عملکردش شگفت زده شدن از کوه هم بالارفت واسشون
      اولین آفرودر دودیفرانسیل جهان همون جیپ هستش که قابلیت های بالای آفرودی داشته

      موافقم 17
      مخالفم 11
      1. datsun

        ۲۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3953 ديدگاه)

        باشه اصلا کل عالم آدم رو آمریکا ساخته:)

        موافقم 20
        مخالفم 16
      2. net

        ۲۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3473 ديدگاه)

        تویوتا چون لوکس نیست و نیمه لوکس هست در بازار امریکا کسی نمیخره و تویوتا مجبور شد برای بازار امریکا لکسوس تاسیس و تولید کند. مردم امریکا جنس باکیفیت و لوکس می خرند و هر شرکتی موفق شود محصولاتش در امریکا به فروش برساند موفقیت بزرگی کسب کرده و بازار امریکا مهمترین و بزرگترین بازار دنیاست

        موافقم 4
        مخالفم 21
        1. hsam

          ۲۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          پس چرا تو ۲۰ خودرو پر فروش بازار امریکا هیچ نامی از لکسوس نمی بینی ولی تویوتا تا دلت بخاد هست

          موافقم 9
          مخالفم 3
        2. قنداق

          ۲۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (740 ديدگاه)

          بی ام و که بحران داشت مجبور شد و چه خر شانسی بود نسل اول m3 توی آمریکای سنگ محک موفق شد اینم بگو

          موافقم 3
          مخالفم 1
      3. 🇰🇷

        ۲۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (277 ديدگاه)

        حالا من با بحث شما کاری ندارم اما کسی که حرف خود مدیرعامل نیسان راجع به عقب موندن در هیبرید و همچنین اوضاع نابسامان اقتصادی نیسان رو قبول نداره ، کلا نباید ازش توقعی داشت

        موافقم 14
        مخالفم 11
        1. datsun

          ۲۵ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3953 ديدگاه)

          نوید ۹۸ ؛ این ماشین 1936تا1944 ساخته شد 4700 عدد ازش برا ارتش ژاپن ساخته شد تو میگی استفاده نشده:) سال ۱۹۳۶ جیپ کجا بود🙂
          ت **ل با پرچم کره فاقد ارزش ریپلای

          موافقم 15
          مخالفم 15
        2. NAVID@@98

          ۲۵ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (877 ديدگاه)

          کره خ. کیه!!!!!!
          توهم نزنید لطفا من فقط همین یکی ام اینقد …. دارم که بگم 😝

          اونایی هم که تو گفتی استفاده کردن بدرد خودشون میخورد اینقد بد بود خودشون برا خودشون دیدن به پای جیپ نمیرسید سه سوته از جیپ کپی کردن البته به پای خود جیپ نمیرسید نمیرسه ولی برتری واضحی نسبت به مال خودشون ایجاد کرد واسشون از کووووووه بالا رفتو برگشت حتی خرکیف هم شدن بابتش !!!!!!

          برای همین از جیپ کپی کردن تا کارایی داشته باشه جیپ طرح های اولیه ش ۱۹۳۱ هم بوده قبل از همه هر چی کدوم بنتام ویلیس و تراک های دو دیفرانسیل مثل فورد مدل جی و… اینم لینکش
          https://www.reddit.com/r/painting/comments/19ceycn/ford_model_j_truck_acrylic_on_canvas_painting_i/
          تو ردیت از آ. خروس تا روح آدمیزاد هم پیدا میشه مثل این لینک که قبل از جیپ و هر کی هم دودیفرانسیل حتی با شاسی دوتکه دو یک تکه داشتن

          و البته اینم بگم بد که کره رو که اصلا قبول ندارم ژاپن رو قبول دارم در حد قبولی چین هم شیطان کوچکه یعنی شیطانکِ

          آی پدال کامنتم چشه بزارش اصلاح شد کاری به کسی ناریم حساس میشی حساس نشو خاصی لینکم پاک گن فعلا رو فاز دوستانه گفتم

          موافقم 5
          مخالفم 9
        3. Galant.VR4(JDM)

          ۲۶ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1288 ديدگاه)

          آخ کمرم از سنگینی حرف نوید شکست
          نویدجون تو ژاپن هم از الان قبول نداشتی هم مهم نیست
          فقط اون کره‌ خ. کیه!!!!
          خدای تخریب های نامنظم

          موافقم 6
          مخالفم 1
  3. AliMOPAR

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (202 ديدگاه)

    تویوتا اولین ماشینش کپی از کرایسلر ایرفلو بود طبیعیه برای مدل لندکروز هم بیاد سراغ جیپ

    موافقم 12
    مخالفم 6
    1. 🇰🇷

      ۲۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (277 ديدگاه)

      بله . تویوتا AA
      همچنین انبوهی از مدلهای داتسون هم کپی شده از غرب بودن . اولین ماشین میتسوبیشی هم برگرفته از فیات بود . نمونه هاش زیاده
      اما در کل خیلی از کمپانیای بزرگ در ابتدای راه همین مسیر کپی کاری رو طی میکنند و خیلی نمیشه بهشون خرده گرفت و انگار تبدیل به یه رسم متداول شده

      موافقم 13
      مخالفم 9
      1. Galant.VR4(JDM)

        ۲۶ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1288 ديدگاه)

        خدایی برندی که قبل از خودروسازی چرخ خیاطی تولید میکرده انتظار داری کپی نکنه
        اینطور باشه که کل خودروسازی کپی بنز و پژو هستن
        اصلا کی‌به‌کیه اولین خودروساز هیوندای هست

        موافقم 4
        مخالفم 1
  4. امیرحسین

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (240 ديدگاه)

    سلام آقای احمد زاده مطلب زیبایی بود خسته نباشید لطف میکنید تست درایو کامارو اس اس ۲۰۱۷ بذارید ؟

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۵ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2959 ديدگاه)

      دوست عزیز
      تست و بررسی خودروهای قدیمی که رسما وارد ایران نشدند، در برنامه کاری پدال نیستند
      ما کامارو SS مدل 2012 در ایران بررسی کردیم و فیلم کوتاه هم ساختیم
      https://www.aparat.com/v/r71ye79

      بررسی کامارو ZL1 مدل ۲۰۲۱ هم دوبله فارسی در پدال داشتیم
      https://www.aparat.com/v/4xht6

      موافقم 7
      مخالفم 2
      1. امیرحسین

        ۲۵ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (240 ديدگاه)

        خیلی ممنون آقای اشتری

        موافقم 4
        مخالفم 3
  5. amirboss

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (792 ديدگاه)

    ماهیت تویوتا از اول همین بود.
    استفاده از تکنولوژی و قابلیت های خودرو های موفق جهان به نفع خودش البته با هاشیه سود پایین که موفق هم بوده.

    موافقم 6
    مخالفم 7
  6. ADAK

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ارتش آمریکا در سال ۱۹۴۰ از ۱۳۵ خودروساز درخواست تولید یک خودروی سبک دو دیفرانسیل را داشت و…

    یعنی در سال ۱۹۴۰ در امریکا یا حتی در کل جهان ۱۳۵ شرکت خودروسازی وجود داشته ؟!!!

    موافقم 2
    مخالفم 4
  7. ADAK

    ۲۵ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    ‘ ژاپنی‌ها به حدی طراحی جیپ را دوست داشتند که فکر می‌کردند واژه جیپ یک اسم عمومی برای توصیف نوع خاصی از یک وسیله نقلیه است’

    تعریف جمله ی بالا در یک کلمه = سنگ محک

    موافقم 7
    مخالفم 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا