جیپ گرند چروکی و تویوتا لندکروزر پرادو هردو بهعنوان شاسیبلندهای میان سایز آفرودی با ابعاد و قیمت نزدیک به هم، رقبای مستقیم یکدیگر در بازار خواهند بود.
جیپ گرند چروکی هماکنون در نسل پنجم خود قرار دارد که برای اولین بار در نسخهٔ کشیدهٔ هفتنفره هم ارائه میشود. این ماشین یکی از لوکسترین کابینها را در کلاس خود دارد و هنوز هم شاسیبلند آفرودی توانمندی است. بااینحال، گرند چروکی حالا با رقیب جدیدی بنام تویوتا پرادو مواجه خواهد بود که قرار است با نام لندکروزر در آمریکا عرضه شود. پرادو به ریشههای خود بازگشته و به یک آفرودر تمامعیار تبدیل شده است. لندکروزر پرادو و گرند چروکی هردو روی پلتفرم جدیدی ساخته شدهاند و از آخرین تکنولوژیها بهره میبرند اما کدامیک از آنها بهتر خواهد بود؟
پیشرانه
گرند چروکی با همان دو پیشرانهٔ V6 پنتااستار و V8 همی نسل قبلی ارائه میشود که هیچ افزایش قدرتی نداشتهاند اما جیپ در این نسل یک نسخهٔ هیبریدی بنام 4xe را هم با پیشرانهٔ چهار سیلندر ارائه کرده که قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری دارد. از سوی دیگر، پرادو در آمریکا فقط با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربوشارژ هیبریدی عرضه میشود و خبری از موتور V6 یا V8 نیست؛ بنابراین، بهتر است پیشرانهٔ پرادو را با گرند چروکی 4xe مقایسه کنیم. تفاوت اصلی بین دو خودرو این است که قوای محرکهٔ جیپ از نوع پلاگینهیبریدی است اما پرادو از پیشرانهٔ هیبریدی معمولی استفاده میکند که امکان شارژ از بیرون را ندارد. همچنین پیشرانهٔ جیپ قدرت بیشتری هم دارد اما قوای محرکهٔ تویوتا هم دستوپابسته نیست.
توانایی یدک کشی و آفرود
هرچند نسخهٔ هیبریدی گرند چروکی کمترین مصرف سوخت را دارد اما ظرفیت یدک کشی آن از نسخههای V6 و V8 کمتر است. درحالیکه ظرفیت یدک کشی نسخهٔ شش سیلندر ۲۸۱۰ کیلوگرم و نسخهٔ هشت سیلندر ۳۲۷۰ کیلوگرم اعلام شده، این رقم در نسخهٔ هیبریدی ۲۷۲۰ کیلوگرم است. ظرفیت یدک کشی پرادو هم مثل گرند چروکی هیبریدی ۲۷۲۰ کیلوگرم است. در بخش آفرود، هرچند گرند چروکی بیشتر یک شاسیبلند لوکس بهحساب میآید و ساختار یکپارچه دارد اما اگر بهخوبی تجهیز شود میتواند تقریباً از هر مسیر آفرودی عبور کند. توانمندترین نسخهٔ این خودرو در آفرود، تریلهاوک است که از تجهیزاتی مثل دیفرانسیل لغزش محدود عقب، سیستم تعلیق بادی و حالتهای رانندگی برای مسیرهای مختلف بهره میبرد. پرادو هم مثل هر لندکروزر دیگری با ویژگیهایی مثل شاسی مستقل، قفل دیفرانسیل الکترونیکی عقب و مرکزی، کرال کنترل و آنتیرول بار قابل قطع شدن، تواناییهای آفرود چشمگیری دارد.
داخل و تکنولوژی
ازآنجاییکه گرند چروکی قصد دارد یک شاسیبلند لوکس باشد، کابین آن با تودوزی چرمی زیبا، تریم چوبی و تزئینات مشکی پیانو پوشیده شده است. وجود سه نمایشگر بزرگ هم حس و حال پیشرفتهای به کابین این شاسیبلند آمریکایی بخشیده است. لندکروزر اما چیدمان داخلی بسیار سادهتر و جعبهای شکلی داشته و هرگز نمیخواهد خود را لوکس جلوه دهد. کابین این خودرو بهگونهای طراحی شده که فضایی کاربردی و بدون متریال فانتزی مثل گرند چروکی را ارائه کند. علاوه بر این، کابین پرادو از دوام بالایی هم برخوردار است.
سه نمایشگر داخلی گرند چروکی شامل صفحه آمپر ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر ۸.۴ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی و صفحهنمایش ۱۰.۱ اینچی مقابل راننده میشود. همچنین در تیپ لیمیتد به بالا، نمایشگر مرکزی هم با یک نمونهٔ بزرگتر ۱۰.۱ اینچی جایگزین میشود. در کابین پرادو اما فقط دو نمایشگر وجود دارد که البته هنوز هم در قیاس با نسل قبلی پیشرفت بزرگی محسوب میشود. مقابل راننده یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی قرار گرفته که به یک صفحهنمایش ۱۲ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی متصل است. گرند چروکی در نسخهٔ معمولی ظرفیت حمل پنج نفر را دارد اما در نسخهٔ L با سه ردیف صندلی، این تعداد به هفت نفر افزایش پیدا میکند. پرادو هم فعلاً بهصورت پنجنفره به بازار عرضه میشود اما تویوتا وعدهٔ ارائهٔ یک نسخهٔ سه ردیفه را داده است.
قیمت
تویوتا هنوز قیمت لندکروزر پرادو را برای بازار آمریکا اعلام نکرده است اما انتظار میرود بسیار ارزانتر از نسل قبلی باشد (لندکروزر اصلی سری ۲۰۰) که با قیمت پایهٔ ۸۷ هزار دلار در آمریکا عرضه میشد. طبق تخمینها، قیمت پایهٔ لندکروزر پرادو میتواند از حدود ۵۵ هزار دلار آغاز شود. هرچند نسل قبلی لندکروزر در آمریکا فروش بسیار پایینی داشت اما پرادوی جدید با اندازهٔ کوچکتر و قیمت ارزانتر میتواند نظر خریداران را به خود جلب کند. از سوی دیگر، خانوادهٔ گرند چروکی تنوع بسیار بالایی دارد و نسخههای مختلفی از تیپ پایهٔ دیفرانسیل عقب V6 گرفته تا تیپ پرچمدار سامیت رزرو دو دیفرانسیل V8 را ارائه میکند. قیمت این خودرو از ۳۶,۴۹۵ دلار آغاز شده و در تیپ سامیت رزرو هیبریدی به نزدیک ۸۰ هزار دلار میرسد.
جیپ گرند چروکی
نقاط قوت:
- ارائه با سه پیشرانه مختلف
- عرضه در نسخه سه ردیفه
- جادار و لوکس
نقاط ضعف:
- ظرفیت یدک کشی پایین نسخه هیبریدی
- قیمت گران در نسخههای بالایی
- بیشازحد لوکس برای آفرود خشن
تویوتا پرادو
نقاط قوت:
- ارائه پیشرانه هیبریدی بصورت استاندارد
- تواناییهای آفرود بالا
- طراحی خشن با اشاره به گذشته
نقاط ضعف:
- ارائه فقط با یک پیشرانه
- عدم ارائۀ نسخۀ سه ردیفه
- متریال و طراحی داخلی ساده
مشخصات فنی
جیپ گرند چروکی | تویوتا پرادو | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی | ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی |
قدرت (اسب بخار) | ۳۷۵ | ۳۲۶ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۶۳۷ | ۶۳۰ |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) | ۲۷۲۰ | ۲۷۲۰ |
زاویه حمله (درجه) | ۳۰.۱ | ۳۱.۰ |
زاویهٔ فرار (درجه) | ۲۶.۶ | ۲۲.۰ |
زاویهٔ شکست (درجه) | ۱۹.۱ | ۲۵.۰ |
فاصله از زمین (میلیمتر) | ۲۱۳ | ۲۲۱ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۹۱۵ / ۱,۹۷۹ / ۱,۸۱۶ | ۴,۹۲۵ / ۱,۹۸۰ / ۱,۸۷۰ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۶۴ | ۲,۸۵۰ |
parhamiof
۲۲ بهمن ۱۴۰۲جیپ از همه لحاظ فنی و ظاهری جذابتره.
NAVID۰۰۹۸
۲۲ بهمن ۱۴۰۲میگم امروز پدال دیوونه شده 🤔🤔🤔😂
گیر دو پیچ داده به ژاپن ، گیر سه پیچ داده به تویوتا ، گیر شیش پیچ هم داده به پرادو با داداشاش!!!
پدال ، امروز روز جهانی ۲۲ بهمنِ ، چه خبرته ، کمی یَواشتر ، سهام عدالت من به حساب کدومتون ریخته میشه عزیزانِ دلم ، بِدید میخوام قبض آب برق آلونکمو حساب کنم لامصبا تا قطعش نکردن😢!!!
parhamiof
۲۲ بهمن ۱۴۰۲کامنت برتر.
ali_x76
۲۲ بهمن ۱۴۰۲چیزی که در مورد جیپ ناراحتم میکنه، عدم ارائه تنوع نسل قبلشه.
نسل قبلی انجین ۶.۴ لیتری هم داشت.
نسخه اسپرت و پرفرمنس محور داشت.
این یکی اگر نسخه کوتاه رو برداری حتی V8 5.7 رو هم نمیتونی انتخاب کنی.
نسخه افرود محور تریلهاوک هم فقط در نسخه هیبرید ارائه میشه که قیمت زیادی داره.
به شدت معتقدم که جیپ باید انجینهای هوریکین رو روی این نسل ارائه بده، نسخه ۴۱۰ اسبی به جای ۵.۷ لیتری و نسخه ۵۵۰ اسبی به عنوان ترکهاوک.
از همون ۴۱۰ اسبی هم روی تریلهاوک استفاده کنه.
REZA
۲۳ بهمن ۱۴۰۲جیپ کلا تو آفرود خیلی خوبه حتی شاسی بلند های که با شاسی یکپارچه هم میزنه قابلیت آفرود بالایی دارن و با اس یو وی های شاسی مستقل رقابت میکنه
حالا فکر کنید دیگه جیپ رانگلر چقدر خوبه و پتانسیل و قابلیت های آفرود بالایی داره و بهتر هستش
واقعا جیپ رانگلر قابلیت های نامحدودی داره اون دیگه رقیبش فورد برانکو هست لندروور دیفندر هم در نوع خودش فوق العادست از اون آفرودر هایی هست که با شاسی یکپارچه با آفرودر های شاسی مستقل رقابت میکنه
Siyavash
۲۲ بهمن ۱۴۰۲پدال جان درگ جدید مت واتسون رو پوشش بده..مکلارن ۷۲۰ با ۷۵۰ درگ انجام داره که نتیجه واقعا مسخر میشه..خیلی تایم هایه بدی ثبت کرد با جفتشون تویه این درگ دیشب دیدم و هنوز نتونستم باور کنم با دوتا غول آنقدر بد عمل کنی..اشتری جان منتظریم.💯💯💯
Siyavash
۲۲ بهمن ۱۴۰۲با تمام احترامی که برا تویوتا بزرگ قائل هستم انتخابم تویه این مقایسه جیپ هست..واقعا برام خیلی سخت بود با وجود تویوتا بیام جیپ رو انتخاب کنم..💯💯
𝐀𝐥𝐢
۲۲ بهمن ۱۴۰۲من پرادو رو برمیدارم
Killer
۲۲ بهمن ۱۴۰۲برتری جیپ واضحه،عقب نیوفتاده
جومونگ
۲۲ بهمن ۱۴۰۲یه کره ای عقب نیفتاده بگو که حریف اینا باشه ( ۲۰ نمره )
Silent
۲۲ بهمن ۱۴۰۲با برانکو و دیفندر باس قیاس کنن این سری پرادو رو.
JeeP توو این اتاق زیادی لوکس هست.
(Ali(chevynova
۲۲ بهمن ۱۴۰۲جیپ بعنوان گادفادر این کلاس انتخابم هست
amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲شما یکی که بین amc پیسر و بوگاتی شیرون amc رو انتخاب میکنی هیچی بماند
مردی که دنیا رو فروخت
۲۲ بهمن ۱۴۰۲پیسر که خوب بود
میتونستی پر آبش کنی چند تا ماهی بندازی توش
دقیقا مثل تنگ ماهی
محمد
۲۲ بهمن ۱۴۰۲پرادو خودروییه که بین فوررانر و لندکروز قبلی قرار میگیره و به گمونم هر دوی این خودرو ها هم با اومدنش حذف بشن ، والا فوررانر که همچین آفرود خفنی داشت ، این که خوب خیلی جدید تر و به روز تره و به نظرم میتونه حتی از اسطوره آفرود یعنی فوررانر هم بهتر باشه
Anti BTS
۲۲ بهمن ۱۴۰۲دقیقا . فوررانر به عنوان یه شاسیبلند میان سایز تو آفرود واقعا بی نظیره . طرفداران پر و پا قرصی هم داره . از لحاظ فروش ۸ – ۹ ساله به صورت پیوسته و سالانه بالای صد هزار تا فروش میره تو امریکا . اگه پرادو بتونه همچین کاریو بکنه واقعا شاهکاره . گرچه من خیلی محتمل نمیدونم . حدود ۵۰ هزار تا عدد واقع بینانه تریه
Piero Ferrari
۲۲ بهمن ۱۴۰۲قطعا جیپ از لندکروز زیباتره
Anti BTS
۲۲ بهمن ۱۴۰۲پرادو محصول بسیار جذابیه اما فعلا نمیتونه با جیپ رقابت کنه . تنوع پیشرانه و تریم لوکس تری میخواد .
شاید لکسوس GX حریف بهتری بود . در کل جیپ اینجا موفق تره .
Taha Ayoobi
۲۲ بهمن ۱۴۰۲احساس میکنم تویوتا طراحی این مدلو خراب کرده
به نظرم نباید جعبه ای میشد
نمیدونم
۲۲ بهمن ۱۴۰۲جعبه ای تولید میشد ولی در کنارش نسل قبل فیس لیفت هم تولید میشد و این جدیده هم به اسم پرادو با یه تیپ دیگه مثلا پرادو ELX تولید میشد😐👌
amir
۲۲ بهمن ۱۴۰۲چشم در نسل بعدش یه مدلم با موتور ایکس یو سون تولید میکنن یه نسخه تیو فایوم میدن
۲۳ بهمن ۱۴۰۲بسیار هم عالی
۲۲ بهمن ۱۴۰۲با احترام انتخابم جیپ هست
Dariush saadat
۲۲ بهمن ۱۴۰۲حداقل هفتاد و پنج درصد مخاطبین این سایت باید تحصیل کرده باشن
عجیبه این حد از تعصب از آدم های تحصیل کرده با وجود دردسترس بودن حجم عظیمی از اطلاعات تو این دوره از تاریخ بشر
واقعا تعصب با ضایع شدن عقل میشه و نمیزاره مغز بدرستی کار کنه یا اینطور بگم کلا جلو فعالیت مغز و میگیره
یکم تجدید نظر کنین شاید بهتر شدیم
ab0lf4zl
۲۳ بهمن ۱۴۰۲کسی ک خودروی خونواده بخواد و استفادش اکثرا داخل جادس جیپ رو انتخاب میکنه شیکتره و امکانات مدرن تری داره.
کسی ک برای جاده های خاکی و مسیر های سخت تر بخواد بخره پرادو رو میگیره بخاطر استهلاک پایینتر
18:45
۲۳ بهمن ۱۴۰۲😂😂
من که زدم پرادو.
جایی که تویوتا هست اونم مدل پرادو با اون اصالت و دوام و آفرود استثنایی، گول ظاهر چروکی رو نخورید!
لااقل به احترام پرادوهای سال 2005 تو ایران میزدین پرادو…
18:45
۲۳ بهمن ۱۴۰۲راستی یه چیزی یادم رفت بگم!
دقت کردین این پرادو 2005 ها، هر چی روز بروز بیشتر از عمرشون میگذره انگار دارن زیباتر میشن!
برخلاف طراحی کسل کننده اون روزهای تویوتا، پرادوهای قدیمی انگار تازه طراحی شدن و تاریخ انقضا ندارن.
از کنارت رد میشن اندازه تانک هستن! 😂
Siahe rozegar
۲۳ بهمن ۱۴۰۲تنها چیزی که من را نگران میکنه ریخته نشدن یارانه بهمن ماهه ما را چه به هیربدی و جیپ و پرادو والله…..شکم گشنه دین و ایمان یوخ
JaMsHiD
۲۴ بهمن ۱۴۰۲لکسس جی ایکس رقیب این جیپ به بهتره .
آفرود باز بلوچ
۲۵ بهمن ۱۴۰۲حقیقتا موندم دوستان و عزیزانی که ظاهر قضیه رو نگاه میکنن و نظر میدن چقدر زیادن، اصالت چیزی نیست که با یکی دو تا محصول شیک بدست بیاد اگه بنا به لوکس بودن و مدرن بودن باشه که چین مادر هرچی لوکس و مدرن رو روی تکه چوب داره به فنا میده اما آیا چین میتونه اصالت تویوتا یا لکسوس رو داشته باشه ؟ مطلقا خیر… پس خواهشاً قبل انتخاب هر گزینه ای قبلش رزومه اونو درنظر بگیرید و مطالعه کنید بعد انتخاب کنید…. اینو کسی که پاترول ، لندروور ، لندکروز ، و هایلوکس سوار بوده داره میگه… موفق باشید…
رامین کریمی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲من فقط موندم چی میزنید زمانی که جیپ داشت تولید میشد تویوتا داشت خیاطی میکرد چرا قیمه ها را میریزید تو ماستا🤣🤣🤣🤣
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳جیپ سلطان افروده جهان، هرچند تویوتا هم حرفها برا گفتن داره اما سنگ محک و مخترع این سگمنت جیپه