تویوتا

تویوتا لوین 1.2 لیتری وارداتی؛ مشخصات، قیمت و راهنمای خرید

تویوتا لوین ۱.۲ لیتری توربو که توسط دو شرکت معین خودرو و برساوش وارد می‌شود، چه مشخصاتی دارد و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
تویوتا لوین 1.2 لیتری

واردات تویوتا کرولا به کشورمان داستان پیچیده‌ای پیدا کرده است زیرا نه‌تنها چندین شرکت مختلف سراغ واردات این سدان ژاپنی رفته‌اند بلکه کرولا با دو نام مختلف به ایران آمده که یکی از آن‌ها لوین نام دارد. برای اینکه همه‌چیز پیچیده‌تر شود، تویوتا لوین در دو نسخهٔ ۱.۲ لیتری توربو و ۱.۸ لیتری هیبریدی توسط دو شرکت برساوش و معین خودرو وارد شده است! در ادامه به بررسی لوین ۱.۲ لیتری خواهیم پرداخت.

همچنین بخوانید: تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری وارداتی؛ قیمت، مشخصات و بررسی کامل

تویوتا لوین 1.2 لیتری

معرفی اجمالی تویوتا لوین

تویوتا در چین با دو شرکت گک و فاو جوینت ونچر دارد و کرولا در این کشور توسط هردو جوینت ونچر مذکور تولید می‌شود. نمونه‌های تولید فاو، با همان نام اصلی کرولا تولید می‌شوند درحالی‌که برای نمونه‌های تولید گک نام لوین در نظر گرفته شده است. در کشورمان نیز هردوی این مدل‌ها وارد شده‌اند. البته این دو نمونه در طراحی بیرونی تفاوت‌هایی باهم دارند زیرا کرولای تولید فاو درواقع نسخه‌ای از این خودرو است که با نام کرولا پرستیژ شناخته می‌شود. این نسخه در بازارهای چین، تایوان، بازارهای اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی عرضه می‌شود و در طراحی جلو و عقب نمای متفاوتی با نسخه بین‌المللی کرولا دارد. از سوی دیگر، لوین از همان طراحی اصلی کرولا استفاده می‌کند.

تویوتا لوین 1.2 لیتری

مشخصات فنی تویوتا لوین ۱.۲ لیتری

همان‌طور که اشاره شد، لوین در دو نسخهٔ ۱.۸ لیتری هیبریدی و ۱.۲ لیتری توربو به ایران وارد شده که در اینجا به بررسی نسخهٔ ۱.۲ لیتری می‌پردازیم. پیشرانهٔ این مدل یک نمونهٔ چهار سیلندر ۱۲۰۰ سی‌سی توربوشارژ است که ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این‌ها اعدادی بسیار اقتصادی و معمولی هستند و وقتی در کنار وزن ۱۳۶۰ کیلوگرمی کرولا قرار می‌گیرند، نباید انتظار شتاب چندان بالایی را داشته باشیم. همچنین انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد تا پکیج اقتصادی قوای محرکهٔ کرولای وارداتی تکمیل شود. همین قوای محرکه را در کرولای وارداتی معین خودرو هم می‌بینیم.

تویوتا لوین 1.2 لیتری

عملکرد، رانندگی و مصرف سوخت تویوتا کرولا

همان‌طور که گفتیم، لوین درواقع کرولای تولید چین است و به همین دلیل، انتظار کیفیت تویوتاهای تولید ژاپن یا آمریکا را نباید از آن داشت. این موضوع در کیفیت پایین‌تر برخی قطعات داخلی به چشم می‌خورد هرچند که درمجموع، این خودرو هنوز هم یک تویوتا است و از لحاظ کیفیت و متریال شرایط بهتری نسبت به خودروهای چینی دارد. به لطف قوای محرکهٔ اقتصادی با پیشرانهٔ ۱.۲ لیتری و گیربکس CVT، کرولا خودروی بسیار کم‌مصرفی است و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی تنها ۵.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند. همچنین باک ۵۰ لیتری هم به‌خوبی جوابگوی این مصرف خواهد بود.

تویوتا لوین 1.2 لیتری

بااین‌حال، از لوین ۱.۲ لیتری نباید انتظار رانندگی هیجان‌انگیز و درگیر کننده‌ای را داشته باشید. شتاب گیری‌های سریع با این خودرو به صبر نیاز دارد و با تحت‌فشار قرار دادن پیشرانه، سروصدا را به اوج می‌رساند ولی وقتی به سرعت‌های بالا برسید، موتور بسیار ساکت‌تر خواهد شد. در این سرعت، کمی سروصدای باد از اطراف آینه‌های جانبی به گوش می‌رسد اما سروصدای بیشتر، آوای لاستیک‌ها است که به کابین وارد می‌شود. بااین‌حال، این صداها آزاردهنده نیستند و لوین هنوز هم یک خودروی ساکت در پیمایش‌های طولانی محسوب می‌شود.

تویوتا لوین 1.2 لیتری

در جاده‌های پرپیچ‌وخم اما تجربهٔ رانندگی با لوین خیلی لذت‌بخش نخواهد بود زیرا هرچند خودرو در پیچ‌ها بسیار پایدار است ولی گویی در برابر پیچیدن مقاومت می‌کند. علاوه بر این، اگر بخواهید پیچ‌ها را سریع‌تر طی کنید، با محدودیت‌های گیربکس CVT مواجه خواهید شد. در داخل کابین، صندلی‌های جلو فضای کافی برای دو بزرگ‌سال را ارائه می‌کنند درحالی‌که فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متری، فضای زانو و پای مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد ولی خط سقفی که شیب ملایمی به سمت پایین دارد، می‌تواند فضای سر عقب را برای سرنشینان بلندقد محدود کند.

امکانات و تجهیزات تویوتا لوین ۱.۲ لیتری

گفتیم که لوین ۱.۲ لیتری توسط دو شرکت معین خودرو و برساوش وارد می‌شود که از لحاظ مشخصات فنی کاملاً باهم یکسان هستند ولی طبق کاتالوگی که دو شرکت منتشر کرده‌اند، در لیست امکانات خودروها تفاوت‌هایی دیده می‌شود. به‌طورکلی، امکانات و تجهیزاتی که دو شرکت برای لوین وارداتی ۱.۲ لیتری اعلام کرده‌اند شامل موارد زیر می‌شود:

  • ۷ ایربگ شامل جلو، جانبی، پرده‌ای و زانو
  • کنترل کشش و کنترل پایداری
  • هشدار خروج از خط
  • سیستم پیشگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده
  • کروز کنترل پویا
  • دستیار حفظ حرکت میان خطوط
  • نوربالای هوشمند
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سانروف
  • نمایشگر لمسی ۹ اینچی
  • اندروید اتو و اپل کارپلی
  • ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سیستم صوتی با ۴ بلندگو
  • صفحه آمپر آنالوگ با نمایشگر ۴.۲ اینچی

تویوتا لوین 1.2 لیتری

مزایا و معایب تویوتا لوین ۱.۲ لیتری

ازجمله مزیت‌های لوین ۱.۲ لیتری وارداتی می‌توان به قوای محرکهٔ اقتصادی کم‌مصرف، کابین جادار، برند معتبر تویوتا، سواری نرم و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر اما توان پایین پیشرانه که شتاب گیری کندی را به دنبال دارد و رانندگی کسل‌کننده هم ازجمله معایب این سدان وارداتی هستند. علاوه بر این، لوین وارداتی هردو شرکت برساوش و معین خودرو از لحاظ امکانات و تجهیزات هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و هرچند از آپشن‌های خودروهای امروزی بهره می‌برد اما در بازار آپشن پسند ایران خصوصاً با توجه به قیمتی بیش از ۲.۵ میلیارد تومان، کاستی‌های بزرگی مثل تنظیم برقی صندلی‌ها، سیستم‌های کمک‌رانندهٔ پیشرفته و دوربین ۳۶۰ دارد. در این خودرو حتی سیستم تهویه هم به‌صورت دستی کار می‌کند.

مزایا

  • برند مطمئن
  • مصرف سوخت پایین
  • کابین جادار

معایب

  • امکانات محدود
  • پیشرانهٔ ضعیف
  • رانندگی کسل‌کننده

قیمت و رقبا

آخرین قیمتی که برساوش برای لوین ۱.۲ لیتری اعلام کرده، ۲ میلیارد و ۵۷۵ میلیون تومان در بهار امسال بوده است درحالی‌که برخلاف بسیاری از خودروهای وارداتی جدید، در بازار اصلاً اختلافی با این قیمت برای لوین دیده نمی‌شود و سدان مونتاژ چین تویوتا در هردو نمونهٔ وارداتی معین خودرو و برساوش حدود دو میلیارد و ۶۰۰ تا دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارند. این نشان می‌دهد که با وجود بهره‌مندی از برند معتبر تویوتا، بازار کشورمان استقبال خیلی چشمگیری از لوین نداشته است. اصلی‌ترین رقیب لوین در بازار ایران، همتای آن یعنی کرولا است که آن‌هم در نسخهٔ ۱.۲ لیتری در بازار حدود ۲.۶ میلیارد تومان قیمت دارد. ازآنجایی‌که لوین و کرولا از لحاظ قوای محرکه و امکانات باهم یکسان هستند و فقط در طراحی بیرونی باهم تفاوت دارند، انتخاب از بین آن‌ها صرفاً موضوعی سلیقه‌ای خواهد بود. از هیوندای النترا هم می‌تواند به‌عنوان یکی دیگر از رقبای لوین نام برد که با پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و قیمت بازار ۲.۶ میلیارد تومان، دقیقاً در مقابل کرولا ۱.۲ لیتری قرار می‌گیرد.

جمع‌بندی

به‌طورکلی، لوین ۱.۲ لیتری با امکانات محدود و پیشرانهٔ ضعیف، با قیمت گزاف ۲.۶ میلیارد تومانی ارزش چندانی برای خرید ندارد و ویژگی مثبت بزرگ آن صرفاً برخورداری از برند معتبر تویوتا خواهد بود که البته آن‌هم از چین می‌آید. با چنین رقمی، می‌توانید سراغ سدان‌های چینی بسیار قوی‌تر، مجهزتر و بزرگ‌تری مثل چری آریزو ۸ بروید ولی اگر خواهان یک سدان وارداتی کم‌استهلاک از برندی معتبر هستید، می‌توانید به لوین فکر کنید هرچند که از لحاظ تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خیلی نمی‌توان روی این شرکت‌های واردکننده حساب کرد.

جدول مشخصات فنی تویوتا لوین ۱.۲ لیتری

پیشرانه ۱.۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۱۶ اسب بخار
گشتاور ۱۸۵ نیوتن متر
گیربکس CVT
محور محرک جلو
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۵.۹ لیتر ترکیبی
ظرفیت باک ۵۰ لیتر
وزن ۱۳۶۰ کیلوگرم
طول ۴,۶۴۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۸۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۵۵ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۴۷۰ لیتر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4956 ديدگاه)

    Lmao

  2. M

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (833 ديدگاه)

    این فقط به درد تاکسی میخوره . نه بیشتر
    خداروشکر که دیگه برند پرستی دوره‌ش گذشته و الکی قیمت ۴ – ۵ میلیاردی برای این ماشین با صفحه آمپر آنالوگ و صندلی دستی نمیدن گرچه همین ۲.۵ هم حداقل ۲ برابر ارزش واقعیشه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  3. Down with CVT

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    انصافا با این قیمت گرون و بی ارزشه

  4. hosen

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (714 ديدگاه)

    میترسم بگم تویوتای چینی سهامدارن عزیز تویوتا بهم دیسلایک بدن!

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. MOHAMMAD.DEMON

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1444 ديدگاه)

    به مدت یکسال گرجستان کرولا داشتم که عوضش کردم موتور 1.5 لیتری
    بی دردسر هستن برای کسی که میخواد هزینه خرابی نده خوبه
    اگه نه قبلش ماشین کراس اوور داشتید اذیت میشید سواری جالبی مقابل ماشین هایی با وزن بیشتر ندارن از نظر راحتی
    فکر میکردم همه ماشین های این اندازه و این قیمت همین باشن تا اینکه پژو 208 روندم
    اگه پژو وارد ایران میشه از نظر راحتی پژو راحت تره ولی ممکنه هزینه های بیشتری رو دستتون بزاره
    البته من همیشه ماشین دسته دوم سوار شدم

  6. heshmat021

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    رقبای چینی اش 1 میلیارد ارزون ترن با امکانات بیشتر
    فقط بحث قابلیت اطمینان و تامین قطعات که خریدار باید مقایسه کنه خودش و بعید میدونم با این شرایط فروش داشته باشه

  7. پرهام

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اگه نگاهی به سایتهای دیوار و باما بندازید میبینید که خیلی از مالکان بعد از یکی دو ماه استفاده و در کارکردهای ۳ الی ۴ هزار کیلومتری کرولا و لوین هارو آگهی کردن. منم بمدت ۵ماه و ۱۵۰۰۰ کیلومتر ، کرولا ۲۰۲۴ داشتم و واقعاً کیفیت قطعات و متریال افتضاحی داشت.وقتی داخلش میشینی ، بوی ساینا و کوئیک میاد. کیفیت ابر صندلیهای پارچه ایش از سراتوی سایپا پایینتره و خیلی زود دفرمه میشه. بخاری یا کولر روشن میکنی ، بوی بخاری تیبا و ساینا میاد. علتش هم در کیفیت افتضاح مواد داشبورد هست.فرمون سمند کیفیت پلاستیک بالاتری نسبت به این کرولا و لوین داره..سیستم تعلیق عقب و جلوی بشدت آسیب پذیری داره.شیشه بالابرهای بعضیاشون خرابه.کیفیت رنگ فاجعه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا