تویوتا لوین هیبریدی که توسط دو شرکت معین خودرو و برساوش وارد میشود، چه مشخصاتی دارد و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟
واردات تویوتا کرولا به کشورمان داستان پیچیدهای پیدا کرده است زیرا نهتنها چندین شرکت مختلف سراغ واردات این سدان ژاپنی رفتهاند بلکه کرولا با دو نام مختلف به ایران آمده که یکی از آنها لوین نام دارد. برای اینکه همهچیز پیچیدهتر شود، تویوتا لوین در دو نسخهٔ ۱.۲ لیتری توربو و ۱.۸ لیتری هیبریدی توسط دو شرکت برساوش و معین خودرو وارد شده است! در ادامه به بررسی لوین ۱ هیبریدی خواهیم پرداخت.
همچنین بخوانید:
- تویوتا کرولا ۱۵۰۰ وارداتی؛ بررسی مشخصات، مزایا معایب و قیمت
- تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری وارداتی؛ قیمت، مشخصات و بررسی کامل
- تویوتا لوین ۱۲۰۰ وارداتی؛ مشخصات، قیمت و راهنمای خرید
معرفی اجمالی تویوتا لوین
تویوتا در چین با دو شرکت گک و فاو جوینت ونچر دارد و کرولا در این کشور توسط هردو جوینت ونچر مذکور تولید میشود. نمونههای تولید فاو، با همان نام اصلی کرولا تولید میشوند درحالیکه برای نمونههای تولید گک نام لوین در نظر گرفته شده است. در کشورمان نیز هردوی این مدلها وارد شدهاند. البته این دو نمونه در طراحی بیرونی تفاوتهایی باهم دارند زیرا کرولای تولید فاو درواقع نسخهای از این خودرو است که با نام کرولا پرستیژ شناخته میشود. این نسخه در بازارهای چین، تایوان، بازارهای اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آمریکای جنوبی عرضه میشود و در طراحی جلو و عقب نمای متفاوتی با نسخه بینالمللی کرولا دارد. از سوی دیگر، لوین از همان طراحی اصلی کرولا استفاده میکند.
مشخصات فنی تویوتا لوین هیبریدی
همانطور که اشاره شد، لوین در دو نسخهٔ ۱.۸ لیتری هیبریدی و ۱.۲ لیتری توربو به ایران وارد شده که در اینجا به بررسی نسخهٔ هیبریدی میپردازیم. قوای محرکهٔ این مدل از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی بنزینی تشکیل شده است که بهتنهایی ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در کنار این، یک موتور الکتریکی هم با ۹۵ اسب بخار قدرت وجود دارد. مجموع خروجی این سیستم ۱۳۷ اسب بخار است که باعث میشود لوین هیبریدی هم از نسخهٔ ۱.۲ لیتری توربو و هم کرولای ۱.۵ لیتری سه سیلندر قویتر باشد. بااینوجود، چنین قدرتی هنوز هم رقم چندان چشمگیری نیست و وقتی در کنار وزن ۱۴۲۰ کیلوگرمی کرولا قرار میگیرد که به خاطر وزن باطری و موتور الکتریکی ۶۰ کیلوگرم از نسخهٔ ۱.۲ لیتری سنگینتر است، نباید انتظار شتاب چندان بالایی را داشته باشیم. همچنین انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس E-CVT صورت میگیرد تا پکیج اقتصادی قوای محرکهٔ لوین وارداتی تکمیل شود.
عملکرد، رانندگی و مصرف سوخت تویوتا لوین هیبریدی
همانطور که گفتیم، لوین درواقع کرولای تولید چین است و به همین دلیل، انتظار کیفیت تویوتاهای تولید ژاپن یا آمریکا را نباید از آن داشت. این موضوع در کیفیت پایینتر برخی قطعات داخلی و همینطور رنگ بدنه به چشم میخورد هرچند که درمجموع، این خودرو هنوز هم یک تویوتا است و از لحاظ کیفیت و متریال شرایط بهتری نسبت به خودروهای چینی دارد. به لطف قوای محرکهٔ اقتصادی هیبریدی، لوین خودروی بسیار کممصرفی است و در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی تنها ۴.۰ لیتر بنزین مصرف میکند. همچنین باک ۴۳ لیتری هم بهخوبی جوابگوی این مصرف خواهد بود.
هرچند قدرت ۱۳۶ اسب بخاری قوای محرکهٔ هیبریدی برای یک سدان اقتصادی قابلتوجه به نظر میرسد ولی از لوین هیبریدی نباید انتظار رانندگی هیجانانگیز و درگیر کنندهای را داشته باشید. شتاب گیریهای سریع با این خودرو به صبر نیاز دارد و با تحتفشار قرار دادن پیشرانه، سروصدا را به اوج میرساند ولی وقتی به سرعتهای بالا برسید، موتور بسیار ساکتتر خواهد شد. در مسیرهای صاف بزرگراهی، پیشرانه آنقدر نرم و بیصدا کار میکند که بهسختی متوجه روشن بود آن خواهید شد. البته در این سرعتها، کمی سروصدای باد از اطراف آینههای جانبی به گوش میرسد و آوای لاستیکها هم به کابین وارد میشود ولی این صداها آزاردهنده نیستند و لوین هنوز هم یک خودروی ساکت در پیمایشهای طولانی محسوب میشود.
در جادههای پرپیچوخم اما تجربهٔ رانندگی با لوین خیلی لذتبخش نخواهد بود و دلیل این موضوع بیشتر به پیشرانهٔ هیبریدی بازمیگردد تا ضعف شاسی. البته خودرو در پیچها پایداری خوبی دارد ولی محدودیتهای گیربکس CVT مانع لذت بردن از رانندگی میشود. در داخل کابین، صندلیهای جلو فضای کافی برای دو بزرگسال را ارائه میکنند درحالیکه فاصلهٔ محوری ۲,۷۰۰ میلیمتری، فضای زانو و پای مناسبی را در اختیار سرنشینان عقب قرار میدهد ولی خط سقفی که شیب ملایمی به سمت پایین دارد، میتواند فضای سر عقب را برای سرنشینان بلندقد محدود کند. صندوق بار لوین هیبریدی ۴۷۱ لیتر ظرفیت دارد که مناسب و برای قرار دادن چند چمدان و کیفدستی کافی خواهد بود.
امکانات و تجهیزات تویوتا لوین هیبریدی
لوین هیبریدی از امکانات بیشتری نسبت به نسخهٔ ۱.۲ لیتری بهره میبرد. در این نسخه، شاهد سیستم تهویهٔ اتوماتیک، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر لمسی بزرگتر ۱۰.۲۵ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی و چند سیستم ایمنی بیشتر مثل ترمز اضطراری هوشمند و سیستم تشخیص تابلوهای رانندگی هستیم هرچند که متأسفانه برخلاف نسخهٔ ۱.۲ لیتری، خبری از ایربگ زانو نیست. بهطورکلی، امکانات و تجهیزاتی لوین هیبریدی شامل موارد زیر میشود:
- ۶ ایربگ شامل جلو، جانبی، پردهای
- کنترل کشش و کنترل پایداری
- هشدار خروج از خط
- سیستم پیشگیری از برخورد جلو با قابلیت تشخیص عابر پیاده
- کروز کنترل پویا
- دستیار حفظ حرکت میان خطوط
- هشدار خروج از خط
- ترمز اضطراری خودکار
- نوربالای هوشمند
- سیستم کمکراننده فعال
- ترمز پارک برقی با اتوهلد
- دوربین دید عقب
- سانروف
- نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی
- اندروید اتو و اپل کارپلی
- ورود بدون کلید و استارت دکمهای
- سیستم پایش باد تایرها
- سیستم صوتی با ۴ بلندگو
- صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی
- سیستم تهویه خودکار
مزایا و معایب تویوتا لوین هیبریدی
ازجمله مزیتهای لوین هیبریدی وارداتی میتوان به قوای محرکهٔ اقتصادی کممصرف، کابین جادار، برند معتبر تویوتا، سواری نرم و صندوق بار بزرگ اشاره کرد. از سوی دیگر اما توان پایین پیشرانه که شتاب گیری کندی را به دنبال دارد و رانندگی کسلکننده هم ازجمله معایب این سدان وارداتی هستند. علاوه بر این، لوین هیبریدی از لحاظ امکانات و تجهیزات هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و هرچند از آپشنهای ایمنی مناسبی بهره میبرد اما در بازار آپشن پسند ایران خصوصاً با توجه به قیمتی بیش از ۳ میلیارد تومان، کاستیهای بزرگی مثل تنظیم برقی صندلیها دارد.
مزایا
- برند مطمئن
- مصرف سوخت پایین
- کابین جادار
معایب
- کمبود برخی امکانات
- کیفیت پایینتر از استاندارد تویوتا
- رانندگی کسلکننده
قیمت تویوتا لوین هیبرید صفر در نمایندگی و بازار (۱۶ دی ۱۴۰۳)
مدل | مشخصات | قیمت نمایندگی | قیمت بازار |
---|---|---|---|
تویوتا لوین | هیبریدی-۲۰۲۴ | ۲,۰۴۷,۰۰۰,۰۰۰ | ۲,۹۹۰,۰۰۰,۰۰۰ |
تویوتا لوین | هیبریدی کیت اس ای -۲۰۲۳ | --- | ۳,۳۸۰,۰۰۰,۰۰۰ |
آخرین قیمتی که برساوش برای لوین هیبریدی اعلام کرده، ۲ میلیارد و ۳۷۵ میلیون تومان در اردیبهشت امسال بوده ولی در بازار این رقم بسیار بیشتر است و در حال حاضر لوین با قیمتی در حدود ۳ تا ۳.۲ میلیارد تومان در بازار خریدوفروش میشود. این در حالی است که لوین ۱.۲ لیتری در بازار با قیمت حدود ۲.۶ میلیارد تومانی، با اختلاف قابلتوجهی ارزانتر است. با توجه به اینکه لوین هیبریدی بهجز کمی قدت بیشتر و چند آپشن بیشتر تفاوت دیگری با نسخهٔ ۱.۲ لیتری ندارد، به نظر میرسد ارزش لوین بنزینی ۱۲۰۰ سیسی در برابر قیمت بیشتر از نسخهٔ هیبریدی باشد. تویوتا کرولا هیبریدی وارداتی معین خودرو هم که از همین قوای محرکه استفاده میکند نیز در بازار همین قیمت حدود سه میلیارد تومانی را دارد. از بین دیگر سدانهای کامپکت وارداتی مثل هیوندای النترا و کیا اما لوین هیبریدی رقیب مستقیمی را مقابل خود نمیبیند.
جمعبندی
بهطورکلی، لوین هیبریدی با کمبود برخی امکانات و پیشرانهٔ نهچندان قدرتمند، در قبال قیمت گزاف بیش از ۳ میلیارد تومانی ارزش چندانی برای خرید ندارد و ویژگی مثبت بزرگ آن صرفاً برخورداری از برند معتبر تویوتا خواهد بود که البته آنهم از چین میآید. با چنین رقمی، میتوانید سراغ سدانهای چینی بسیار قویتر، مجهزتر و بزرگتری مثل چری آریزو ۸ بروید ولی اگر خواهان یک سدان وارداتی کماستهلاک و کممصرف از برندی معتبر هستید، میتوانید به لوین هیبریدی فکر کنید هرچند که از لحاظ تأمین قطعات و خدمات پس از فروش خیلی نمیتوان روی این شرکتهای واردکننده حساب کرد.
جدول مشخصات فنی تویوتا لوین هیبریدی
پیشرانه | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر هیبریدی |
قدرت موتور بنزینی | ۹۸ اسب بخار |
گشتاور موتور بنزینی | ۱۴۲ نیوتن متر |
قدرت موتور الکتریکی | ۹۵ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۱۳۸ اسب بخار |
گیربکس | E-CVT |
محور محرک | جلو |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۱ لیتر ترکیبی |
ظرفیت باک | ۴۳ لیتر |
وزن | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
طول | ۴,۶۴۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۷۸۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۵۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۰۰ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۷۱ لیتر |
هاشمی
۱۱ آذر ۱۴۰۳خرید خودروی 43000 دلاری با میانگین درآمد 200 دلاری 💩
Galant.VR4(JDM)
۱۱ آذر ۱۴۰۳دقیقا
اینهمه ناله میکردیم که واردات آزاد بشه بدون اینکه متوجه سطح درآمد باشیم
درحالی که مردم دنیا برای شروع استقلال در زندگی حداقل هارو دارن مثل خونه و ماشین و برای آپدیت کردن خودشون تلاش میکنن ما باید جون بکنیم ولی همون حداقل هارو هم نداشته باشیم
ali
۱۱ آذر ۱۴۰۳1.8 لیتر 98 اسب بخار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Kiarash
۱۱ آذر ۱۴۰۳از لحاظ قدرت با موتور xu7p یکیه 😁
hosen
۱۱ آذر ۱۴۰۳واقعا عجیبه چطور انقد قدرتش کمه موتور بنزینیش
Blue
۱۲ آذر ۱۴۰۳تو ماشین های هیبرید اقتصادی معمولا شرکت ها هدفشون مصرف سوخت هست قدرت موتور پایین میارن تا مصرف سوخت کم باشه و هم اصتحلاک موتور پایین بیاد وگرنه تویوتا تو gt86 از موتور دو لیتری دویست اسب کشید بیرون چون اونجا مصرف سوخت و اصتحلاک اولویت نیست لذت رانندگی اولویته
SS
۱۳ آذر ۱۴۰۳خودروهای هیبریدی تویوتا از موتورهای چرخه اتکینسون Atkinson cycle استفاده میکنن که باعث کاهش حداکثر قدرت خروجی در ازای کاهش مصرف سوخت میشه
با توجه به اینکه موتورهای الکتریکی این سیستم رو کمک میکنن این ضعف در اون قسمت جبران میشه
البته تا جایی که من میدونم نسخه چین کرولا از موتور 8ZR-FXE استفاده میکنه که مجموع قدرتش حدود 120 اسب هست و نه 138 اسب که مربوط به نسخه های بازارهای دیگر هست
—-
دوستانی که این سیستم رو با xu7 مقایسه میکنن هم باید بدونن که مصرف این ماشین 4 لیتر در برابر 12-13 لیتر xu7 در شهر هست
محمد ۱
۱۱ آذر ۱۴۰۳به درد همون جزیره کیش میخوره .. رو یه سطح صاف… خخخ
چه موتور غیر معمول و ضعیفی…
آدم خیال میکنه اشتباه چاپی اتفاق افتاده…!!!!
من فک میکنم اشتباه چاپیه…
Cehx
۱۱ آذر ۱۴۰۳البته تایپی درسته نه چاپی
محمد
۱۱ آذر ۱۴۰۳سلام
هدف بازدهی بالاست. چرخه این موتور اتکینسون هست. متفاوت از موتور های معموله.
Cehx
۱۱ آذر ۱۴۰۳یه جوری خودرو وارد می کنند که مردم آخرش مجبور به خرید چینی مونتاژی بشن از هر نمونه 1000 تا میارن چینی هاشونم که هر 1.5 لیتری تو چین ببینن میارن
پرهام
۱۲ آذر ۱۴۰۳اگه نگاهی به سایتهای دیوار و باما بندازید میبینید که خیلی از مالکان بعد از یکی دو ماه استفاده و در کارکردهای ۳ الی ۴ هزار کیلومتری کرولا و لوین هارو آگهی کردن. منم بمدت ۵ماه و ۱۵۰۰۰ کیلومتر ، کرولا ۲۰۲۴ داشتم و واقعاً کیفیت قطعات و متریال افتضاحی داشت.وقتی داخلش میشینی ، بوی ساینا و کوئیک میاد. کیفیت ابر صندلیهای پارچه ایش از سراتوی سایپا پایینتره و خیلی زود دفرمه میشه. بخاری یا کولر روشن میکنی ، بوی بخاری تیبا و ساینا میاد. علتش هم در کیفیت افتضاح مواد داشبورد هست.فرمون سمند کیفیت پلاستیک بالاتری نسبت به این کرولا و لوین داره..سیستم تعلیق عقب و جلوی بشدت آسیب پذیری داره.شیشه بالابرهای بعضیاشون خرابه.کیفیت رنگ فاجعه.
گاس فرینگ
۱۲ آذر ۱۴۰۳علت آسیب پذیری تعلیق کیفیت خیلی … جاده های ایرانه و ارتفاع پایین سپر جلوی کرولا
مثلا یکی از سایت های رقیب تو تهران داشت تست فیدلیتی پرستیژ میگرفت یهو ماشین میفته تو چاله رینگش میشکنه (مشخصا میدونین چه سایتی)
تو شهرستان ها خصوصا جاهای پایین شهر که خواه ناخواه برای میدون تره بار و لبنیات و غیره گذر کل شهر به اونجا ها میفته وضعیت بمراتب افتضاح تره
A
۱۲ آذر ۱۴۰۳عرض سلام
اگر به فکر خرید تویوتا کرولا یا لوین هستید مدل 2022 را پیشنهاد می شود چون اولین سری وارداتی (چند صد تای وارداتی سری اول) مدل 2022 بودند با دقت و وسواس توسط شرکتها انتخاب و وارد شدند کیفیت و امکانات مثل صندلی چرمی و.. بهتری از سری های بعد دارند
تویوتا در تمام کارخانه هایش تویوتا تولید می کند نه ماشین چینی. این را طی دهه های قبل اثبات نموده مثل رونیز
گاس فرینگ
۱۲ آذر ۱۴۰۳لوین هیبرید مدل se معین خودرو ارزش بیشتری داره نسبت به بقیه سری های لوین برساوش و معین خودرو
علی
۱۲ آذر ۱۴۰۳کیفیت موتور بله. استانداردهایی رو رعایت میکنن. ولی در مورد متریال داخل کابین و رنگ قطعا بی کیفیت ترین برای صادرات به ایران مورد استفاده قرار میگیره. کیفیت رنگ که افتضاح به معنی واقعی کلمه… کمی بنزین روش ریخته ردش مونده!
ضمنا رونیز برای نیسان هست
گاس فرینگ
۱۲ آذر ۱۴۰۳برای کیفیت رنگ، انگار این شرکت های وارد کننده یه سری از مدل های مرجوعی رو دارن وارد ایران میکنن یه بنده خدایی میگفت رفته لوین ثبت نامی تحویل بگیره سه تا ماشین دیده همشون مشکل رنگ داشتن
مثلا مزایده ایران خودرو هم یه سر برین ماشین هایی که رنگ شون اسیدی و … هست رو میشه دید البته بعضی هاش هم به علت نبود آفتابگیر و کتابچه راهنما اوردن
مجتبی
۱۶ آذر ۱۴۰۳دوست عزیز چرا تو ذهنتون تویوتا را مثل سایپا و ایران خودرو میبینید که دارن به مردم جا میکنن
این خودرو به قیمتش میرزه اگه به قیمتش هموطن عزیزت بهت بفروشه
گاس فرینگ
۱۲ آذر ۱۴۰۳فقط برام سواله که کرولا کراس چه چیز اضافه تری نسبت به این مدل ها داره که حداقل یک میلیارد گرون تره
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۲ آذر ۱۴۰۳کرولا کراس، از X55 مدیران خودرو بزرگتره
به بیان ساده، یک کراسآور خانوادگی هست و هزینه تولیدش با کرولا معمولی خیلی فرق داره
در عکسها کوچیک به نظر میاد ولی این طور نیست
احسان
۱۲ آذر ۱۴۰۳کسی که این متن نوشته مشخصه که تجربه رانندگی با لوین نداشته، با داشتن سه حالت رانندگی از جمله اکونونی ، نرمال و اسپرت که حتی در حالت نرمال شتاب بالا را تجربه میکنید و در حالت اسپرت تفاوت کاملا مشخصه و ضمنا کاملآ بی سروصدا و سواری نرم.
حسین دهمرد
۱۶ آذر ۱۴۰۳قدرت موتورش خیلی کمه با توجه به اینکه میل سوپاپ هوا از cvvt استفاده میکنه و فقط تو دور پایین از چرخه ی اتکینسون استفاده میکنه.
مجتبی
۱۶ آذر ۱۴۰۳باسلام
من قبلا تویوتا هیبریدی مثل پریوس داشتم که تولید امریکا بود الانم لوین ۲۰۲۴ دارم
اول اینکه از لحاظ سواری لوین خیلی نرم تره
دوم از لحاظ ظاهر
سوم از لحاظ شتابگیری جفتشون مثل هم وقتی موتور برقی میاد کنار بنزینی شتاب کافی و راضی کننده ای داره
کیفیت رنگ نسبت به پریوس پایین تر و نسبت به چینی ها و ایرانی ها خیلی بالاتره
متریال اقتصادی ولی جنس بد نیست
کیفیت مونتاژ و ساخت رو وقتی متوجه میشین که درب خودرو به آرامی از دستتون رها میشه و میبینید کیپ بسته شده و نیاز نداره بالگد ببندینش
صندلی از کیفیت خوبی برخورداره ولی میتونید برای جذابیت بهتر چرمش کنید
من خودروهایی داشتم که بافرغون توش اپشن ریختن ولی تویوتا یه چیز دیگه است
بعدشم دوستان فکر میکنن ایفون امریکا کجاها ساخته میشه ؟همش از نیویورک مستقیم میاد دست شما
همین چین و تایوان و مالزی میزنن دیگه
مجتبی
۱۶ آذر ۱۴۰۳در مورد قدرت موتور بگم که ۱۴۰ اسب بخار تویوتا رو با دنا پلاس مقایسه نکنید و اینکه تویوتا بعنوان یکی از بهترین برندهای ساخت خودرو نمیاد خودشو زیرسوال ببره چون ماشینهاش دارن میان ایران
همه میدونن کسی که از برند تویوتا خودروی لوکس میخواد میره لکسوس میخره
کلا همه مدلهای تویوتا در خارج از کشور لوکس بحساب نمیان ولی بسیار باکیفیتن
تویوتا ایران خودرو نیست که آشغالهای فول آپشن شو بفرسته عراق با نصف قیمت و آشغالترینهارو واسه هموطنهاش استفاده کنه