تویوتا لوین، سدان کامپکتی است که با همکاری مشترک شرکت تویوتا ژاپن و شرکت خودروسازی GAC چین تولید میشود. این خودرو در واقع همان تویوتا کرولا است که با ظاهری متفاوت و امکانات ویژه برای بازارهای خاصی طراحی شده است. در ایران نیز این خودرو با استقبال خوبی روبرو شده و بسیاری از علاقهمندان به خودروهای ژاپنی به آن توجه نشان دادهاند.
لوین تفاوت فنی خاصی با کرولا ندارد. اما طراحی آن برای مشتریان چینی احتمالاً جذابتر است و متفاوت با کرولایی است که بیشتر برای بازارهای غربی طراحی شده و چهره محافظهکارانهای دارد. طراحی خارجی لوین نسبت به کرولا اسپرتتر و جوانپسندتر است. چراغهای جلو تیز و کشیده، جلوپنجره بزرگ و سپر اسپرت از جمله ویژگیهای ظاهری این خودرو هستند. در حال حاضر، آخرین نسل تویوتا کرولا در بازارهای جهان، فیسی مشابه با لوین دارد و نه کرولای وارداتی!
ازآنجا که این خودرو، نسل دوازدهم کرولا است که در سال ۲۰۱۸ معرفی شده، کمی گرد پیری روی آن نشسته است. در نمای جانبی و پشت، تفاوتهای لوین و کرولا کمتر و نامحسوس اند. پایه آینههای جانبی به روی درها قرار گرفته و یک لچکی کوچک به پنجره جلو افزوده شده است. خبری از خطوط واضح در کناره خودرو و روی درها به چشم نمیخورد و گلگیرها نیز برجستگی محسوسی ندارند. البته این موضوع برای خریداران سنتی تویوتا عیبی محسوب نمیشود.
طراحی داخلی لوین ساده و کاربردی است. نسخه ۱.۲ توربو از کلاستر آنالوگ، تهویه دستی، مانیتور ۹ اینچی برخوردار است که در نسخه هیبریدی به کلاستر دیجیتالی، مایتور بزرگتر ۱۰.۲۵ اینچی، تهویه خودکار، درایو مود و پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو ارتقا یافته است. مواد استفاده شده در کابین باکیفیت هستند و فضای داخلی خودرو نیز نسبتاً جادار و راحت است.
مشخصات فنی تویوتا لوین
تویوتا لوین در دو نسخه بنزینی و هیبریدی عرضه میشود. نسخه بنزینی از یک پیشرانه ۱.۲ لیتری توربوشارژ بهره میبرد و نسخه هیبریدی نیز از یک پیشرانه ۱.۸ لیتری با قدرت ماکزیمم ۹۷ اسب بخار و گشتاور ۱۴۲ نیوتن متر به همراه یک موتور کوچک الکتریکی ۹۴ اسبی و ۱۸۵ نیوتن متری سود میبرد. باتری هم از نوع لیتیوم یون است. هر دو نسخه بنزینی و هیبریدی به یک گیربکس اتوماتیک CVT مجهز هستند.
مدل | ۲۰۲۴ |
ویژگی | خودروی وارداتی |
مشخصات پیشرانه هیبریدی | |
موتور | ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۸ZR-FXE |
حجم موتور | ۱۷۹۸ سی سی |
قدرت در حالت ترکیبی | ۱۳۵ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ |
ماکزیمم گشتاور | ۱۸۵ نیوتن متر |
گیربکس | E-CVT با ۱۰ دنده مصنوعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
سیستم فرمان | برقی حساس به سرعت |
ابعاد و وزن | |
طول | ۴۶۴۰ میلی متر |
عرض | ۱۷۸۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۳۵ میلی متر |
فاصله بین دو محور | ۲۷۰۰ میلی متر |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
حجم فضای بار | ۴۷۱ لیتر |
وزن خالص | ۱۴۲۰ کیلوگرم |
ابعاد چرخ و تایر | ۲۰۵/۵۵R16 |
سرعت و شتاب | |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۹.۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
سوخت و آلایندگی | |
مصرف سوخت داخل شهر | |
مصرف سوخت جاده | |
مصرف سوخت ترکیبی | ۴.۳۲ لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۶ |
حجم باک بنزین | ۴۳ لیتر |
امکانات | |
امکانات و تجهیزات ایمنی | سیستم کروز کنترل ایربگ راننده ایربگ سرنشین جلو ایربگ جانبی جلو ایربگ پردهای سنسور تشخیص عابر پیاده ترمز ABS ترمز EBD کنترل پایداری ESP ترمز جلودیسکی خنک شونده ترمز عقب دیسکی اتوهلد اتولایت کمکی ماندن در لاین (LKA) دستیار کمکی راننده (PDA) ترمز اضطراری هوشمند (AEB) رادار تغییرلاین (LDW) رادار تصادف جلو (FCW) |
امکانات و تجهیزات رفاهی | استارت دکمه ای صفحه نمایش مرکزی۱۲.۰۳ اینچ سانروف دوربین عقب مه شکن عقب تعداد بلندگو ۴ صندلی راننده ۶جهت دستی استارت دکمهای ورود بدون کلید تهویه خودکار USB حالت رانندگی برقی (EV) سنسور فشار باد تایر (TPMS) مدهای رانندگی استاندارد - اکو - پاور |
گارانتی | ۳ سال یا ۵۰ هزار کیلومتر |
هر دو مدل دارای ویژگیها و مشخصات فنی متفاوتی هستند که بر عملکرد، مصرف سوخت و قیمت خودرو تأثیر میگذارند. در ادامه، مشخصات فنی هر دو مدل را بررسی میکنیم:
مقایسه مشخصات فنی دو مدل لوین
مشخصه | لوین بنزینی | لوین هیبریدی |
---|---|---|
پیشرانه | ۱.۲ لیتری توربو | ۱.۸ لیتری بنزینی + موتور برقی |
قدرت | ۱۱۶ اسب بخار | ۱۳۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۸۵ نیوتن متر | ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | S-CVT | E-CVT |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
مصرف سوخت ترکیبی | حدود ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر | حدود ۴.۰۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت | حدود ۱۰.۲ ثانیه | اطلاعات دقیق در دسترس نیست، اما بهتر از نسخه بنزینی |
امکانات رفاهی و تجهیزات
آپشنهای تویوتا لوین وارداتی چه آنهایی که توسط معین خودرو وارد شده و چه آنهایی که توسط برساوش به فروش میرسند، تفاوت چندانی ندارند و لیست کوتاهی دارند. سانروف غیر پانوراما، صندلیهای دستی بدون گرمکن و سردکن، کروز کنترل هوشمند، رادار پیشگیری از برخورد و حفظ خودرو بین خطوط، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و کنترل پایداری، ورود و استارت بدون کلید، تهویه دستی تنها تجهیزات لوین وارداتی محسوب میشوند.
در لوین سیستمهای کروز کنترل تطبیقی (DRCC) و رادارهای هشدار تغییرلاین (LDA) و ماندن بین لاین (LTA) نیز استفاده شده و در نسخه هیبریدی هم ترمز اضطراری هوشمند (EDSS)، دستیار کمکی رانندگی (PDA) و رادار تابلوخوان (RSA) به این سیستمها افزوده میشوند.
مزایای تویوتا لوین
- کیفیت ساخت بالا: مانند تمام محصولات تویوتا، کیفیت ساخت و مواد مورد استفاده و مونتاژ لوین بسیار بالا است.
- دوام و قابلیت اعتماد
- مصرف سوخت پایین
- ایمنی بالا
معایب تویوتا لوین
- قیمت بالا: قیمت لوین در مقایسه با برخی خودروهای همرده مخصوصاً چینی بالاتر است.
- قوای محرکه کمتوان و با خروجی معمولی
- فضای صندوق عقب محدود: فضای بار عقب لوین نسبت به برخی سدانهای خانوادگی دیگر محدودتر است.
- تنوع آپشن کم: برخی از آپشنهای موجود در بازار جهانی در نسخههای عرضه شده در ایران وجود ندارد.
- پشتیبانی پس از فروش: به دلیل وجود نمایندگیهای محدود تویوتاهای جدید وارداتی به ایران، دسترسی به خدمات پس از فروش برای مالکان لوین فعلاً آسان نیست.
- تأخیر در تحویل
رقبا و ارزش خرید
رقبای اصلی تویوتا لوین در بازار ایران از میان خودروهای وارداتی، نیسان سیلفی با طراحی شیک و امکانات مناسب و برند خوشنام، هیوندای النترا و کیا سراتو با طراحی اسپرت و موتور قدرتمند، کیفیت ساخت و ایمنی بالا و آپشنهای معدود، دانگ فنگ شاین مکس با آپشنهای فراوان، جاداری و راحتی عالی و گک امپو با طراحی چشمگیر و اسپرت و جوانپسند محسوب میشوند. در میان خودروهای مونتاژی هم آریزو ۸ میتواند در این رده قیمت با انبوه آپشنها و کیفیت بالای کابین و پیشرانهای بسیار توانا، لوین را به چالش بکشد.
ازآنجاکه خودروهای تویوتا بهعنوان خودروهایی اقتصادی با قابلیت اطمینان بسیار بالا مطرح میشوند و خریداران بهجای طراحی افسونگر و آپشنهای بیشمار به دنبال ایمنی، کمدردسری و کیفیت بالای آن هستند، شاید کمبود قدرت پیشرانه و آپشن مدنظر آنها قرار نگیرد. بااینحال موضوعی که باعث تردید بسیاری از خریداران میشود، گمنامی واردکنندگان این خودرو، نبود یا کمبود شعبات خدمات پس از فروش، تحویل با تأخیر خودروها، احتمال واردات خودروهای مطرح دیگر از برندهای قابلاعتماد نظیر هوندا، فولکس، مزدا و نیسان، راکد شدن بازار خودروهای سدان نسبت به شاسیبلندها، عدم امکان خرید بهصورت شرایطی و اقساطی مناسب و قیمتگذاری اولیه گزاف باعث شده تا اکنون در بازار، قیمت تویوتا لوین وارداتی به سطح قیمت رسمی واردکننده تنزل یافته و حتی در مواردی ارزانتر شود.
بنابراین، اگر قصد خرید سدانی از تویوتا را دارید بهتر است بهجای لوین به سراغ کرولا بروید که نامآشناتری محسوب میشود و جهانیتر است. بعلاوه احتمالاً نسخه کرولا کراس، گزینه جذابتری خواهد بود.
The Grand Tour
۱۰ مهر ۱۴۰۳یه مدت شایعه شده بود که کیفیتشون خیلی ایراد داره، پلوس بریده، رنگ پریده و هزارتا چیز دیگه.
من که نتونستم هیچ خبر و ویدیویی حتی غیررسمی پیدا کنم در این باره.
سایتای خارجی هم دنبال کنین نه تنها تویوتا بلکه اکثر شرکت های بزرگ الان چندملیتی اداره میشه کارخونه هاشون برای مونتاژ و همشون توسط اون شرکت اصلی مادر به صورت کامل کنترل کیفیت میشن و حداقل به گفته خود کارخونه و تجربه مشتری های اروپایی و آمریکایی تفاوت کیفیتی ای ندارند و بعضا یکسری ها عین تسلا مونتاژ چینشون دقت بالاتری در ساخت و سوار کردن قطعات داره.
از طرفی تعداد زیادی پست هست که آره کرولای 2024 فلانه، لوین بهمانه، بهترین تویوتا ها همین کرولا های 2015 هستن بعد میدیدی با دلالی قیمت 2015 کارکرده از 2024 صفر زده بالاتر.
اکثرشونم توجیحی که داشتن این بود که نه این تویوتا ها مونتاژ چین هستن و بدرد نمیخورن و قدیمیا مونتاژ ژاپنن.
در صورتی که 2015 هم مونتاژ تایلند و تایوان و چین بودن.
الان با این جو دلالیه هم 2024 از لحاظ قیمتی اومده زیر 2015، هم ماشین نو ارزشش زیر سوال رفته.
اینکه این 2024 هم از لحاظ طراحی هم از لحاظ بهره وری موتور هم از لحاظ آپشن خیلی دست بالاتر دارد بماند.
هرچیزی هم میشه سریع اولین بحث حجم موتور رو پیش میکشن، انگار نه انگار که الان همه رفتن سمت موتور کوچک تر و توربو با تکنولوژی های بهتر برای راندمان بالاتر.
mickeyy
۱۰ مهر ۱۴۰۳به عنوان یک چینی سوار میگم خرید یک کرولا خیلی عاقلانه تر از خرید یک چینی به اصطلاح شاسی بلند و پر اپشن هست
hosen
۱۰ مهر ۱۴۰۳اخه این تویوتا لوین هم خودش ساخت چینه!
فکرم نمیکنم کسی که این همه پول هزینه میکنه واسه خرید ماشین صرفا دنبال دوام باشه.
Taha Ayoobi
۱۰ مهر ۱۴۰۳حسین، از اون حرفا بودا.
Galant.VR4(JDM)
۱۰ مهر ۱۴۰۳اتفاقا ملت دنبال دوام هستن که راحت برن و بیان تو این بازه قیمت همه ماشینا همینن حالا بعضیا تراکم بالاتری دارن یا قدرت بیشتر نهایتش ماشین اقتصادی محسوب میشن و بزرگترین مزایا همین دوام هستش و بعد فاکتور های دیگه مثل آپشن و ظاهر ….
علی جردن
۱۰ مهر ۱۴۰۳تویتا مونتاژ چین
خب مجبوریم پول اضافی برای لوگوی تویوتای چینی بدیم (!) اصلا این اصل ژاپن هم باشه امکانات اضافی برای ارئه در مقابل رقیبای چینی نداره
بجای لوین میشه FMC 511 خرید استهلاک کمتر از تویوتا
آرین
۱۰ مهر ۱۴۰۳جان هر کی دوست داری …… ترو قرآن حرف نزن
JaMsHiD-R1988
۱۰ مهر ۱۴۰۳تحت لیسانس با ملیت چینی و تکنولوژی چینی و ساخت توسط شرکت چینی فرق داره
علی جردن
۱۰ مهر ۱۴۰۳چرا فکر می کنی کشور ژاپن از کشور چین بزرگتره ؟ دلیل بیارید
Galant.VR4(JDM)
۱۱ مهر ۱۴۰۳تو چرا فکر میکنی چین از ژاپن بهتره ؟
فرشاد
۱۰ مهر ۱۴۰۳تویوتا لوین رو با فردا شترگاوپلنگ مقایسه میکنی؟ من تا همین یک ماه پیش خودروسازی فردا به گوشم نخورده بود 😂
ولمون کن جان هرکس دوست داری همین پارسال اگه این پست رو میزاشتن میگفتی رانا پلاس از این بهتره
Taha Ayoobi
۱۰ مهر ۱۴۰۳آره بابا، تازه گیربکسشم دو کلاچه اس
Galant.VR4(JDM)
۱۰ مهر ۱۴۰۳جک نگو
Saeed
۱۱ مهر ۱۴۰۳قرار نیس چون تویوتا هس خوبه.
قیمتش نسبت به امکاناتش واقعا گرونه. این چه کابینیه!!!
دیگه قدیم نیس که.
الان خودروهای چینی واقعا خوب دارن کار میکنن با قیمت پاییتر امکانات خیلی خوبی میدن.
مگه میخواییم باهاش فرمول 1 بریم که قدرت خودرو مهم باشع. اکثریت مردم برا امکاناتش میخرن کمی سرعت بره کافیه. سرعت بیشتر جانتو اونم تو خیابان های ایران و رانندگی داغون ایرانیا به خطر میفته.