شرکت تویوتا در حال توسعه طیف جدید محصولات خود است و از جمله شاخصترین آنها میتوان به احیای MR2 و سلیکا و همچنین تولید یک خودروی اسپرت ۸ سیلندر توسط لکسوس اشاره کرد.
بر اساس جدیدترین شایعات منتشر شده در دنیای خودرو، قرار است در آینده نزدیک شاهد احیای خودروهای مشهور MR2 و سلیکا بهصورت پیشرانه وسط و چهار چرخ محرک باشیم. همچنین سورپرایز جدیدی هم از طرف لکسوس در راه است. سال قبل بود که تویوتا به لطف موفقیت برندهای زیرمجموعه خود توانست برای پنجمین سال متوالی بزرگترین خودروساز جهان از نظر فروش و ارزش برند لقب بگیرد. ژاپنیها تقریباً در هر کلاس مهم خودرویی حضور دارند و به نظر میرسد همچنان به روند توسعه سبد محصولات خود ادامه خواهند داد. بر اساس جدیدترین اخبار موجود، تویوتا نه تنها علاقه زیادی به تولید خودروهای هیبریدی، محصولات سواری و شاسی بلندهای کوچک و بزرگ و همچنین وانت پیکاپ ها و آفرودرهای بزرگ دارد بلکه میخواهد در چند سال آینده با سهگانهای تازهنفس به بازار خودروهای اسپرت حمله کند. به این ترتیب علاوه بر عرضه خودروهای پرفورمنس و اسپرت همچون GR86، GR کرولا، GR سوپرا و لکسوس RC F، این خودروساز ژاپنی نسخههای جدید سلیکا و MR2 را به همراه جانشین معنوی لکسوس LFA تولید خواهد کرد.
این سه خودروی جدید باعث تزریق خونی تازه به رگهای زیرمجموعه GR خواهند شد مخصوصاً اینکه GR سوپرا به پایان راه خود رسیده است. همچنین گفته می شود GR86 نیز به دلیل جدیدترین قوانین آلایندگی و ایمنی اتحادیه اروپا از بازارهای این قاره خارج خواهد شد. نکته دیگر اینکه ظاهراً نسل بعدی GR سوپرا توسط خود تویوتا توسعه خواهد یافت تا از انتقاداتی که به دلیل همکاری با بی ام و در تولید نسل پنجم مطرح شد جلوگیری شود. شایعات مربوط به احیای MR2 و سلیکا از مدتها پیش وجود داشتهاند و آکیو تویودا قبلاً اعلام کرده خودروهای GR یاریس، GR کرولا، GR86 و سلیکا و MR2 بخشی از تلاشهای تویوتا برای ارائه محصولات اسپرت و جذاب در شوروم های این خودروساز خواهند بود.
پیشرانه ۴ سیلندر توربوی G20E که اخیراً رونمایی شده احتمالاً در MR2 پیشرانه وسط و سلیکا چهار چرخ محرک بکار خواهد رفت. گفته می شود قدرت این پیشرانه در نسخههای جادهای بیش از ۴۰۰ اسب بخار بوده و در مدلهای مسابقهای به حدود ۶۰۰ اسب بخار میرسد. پیشرانه G20E روی کانسپت GR یاریس رونمایی شده و این خودروی مفهومی از آرایش پیشرانه وسط و سیستم چهار چرخ محرک استفاده کرده است. چنین طرحی ما را به یاد خودروهای رالی گروه B دهه ۸۰ میلادی و به ویژه خودروهای فورد RS200 و لانچیا دلتا S4 میاندازد. احتمالاً MR2 جدید با چنین آرایشی تولید خواهد شد، خودرویی که همیشه به خاطر طراحی پیشرانه وسط خود مشهور بوده است. ظاهراً در طراحی این مدل نیز از تویوتا FT-Se کانسپت ۲۰۲۳ الهام گرفته می شود. انتظار میرود سلیکا جدید نیز دارای پیشرانه در بخش جلو و سیستم چهار چرخ محرک باشد و زودتر از سه محصول اسپرت و تازهنفس ژاپنیها تولید گردد. نکته دیگر اینکه نسل بعدی تویوتا GR سوپرا نیز سال ۲۰۲۷ و با طراحی دیفرانسیل عقب و قوای محرکه هیبریدی از راه خواهد رسید. احتمالاً یک سال بعد نیز MR2 جدید رونمایی خواهد شد. به این لیست باید پرچمدار اسپرت و جدید لکسوس را نیز اضافه کنیم که جانشین معنوی LFA به شمار میرود و قرار است با پیشرانه ۸ سیلندر خود به جنگ محصولاتی همچون مرسدس ای ام جی GT و پورشه ۹۱۱ برود.
البته برخلاف سلیکا و MR2 جدید و نسل بعدی GR سوپرا، خودروی اسپرت لکسوس از پیشرانه کوچک ساخت تویوتا استفاده نخواهد کرد بلکه در این زمینه وامدار LC و RC F فعلی خواهد بود. پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربوی لکسوس در دل این محصول پرچمدار قرار خواهد گرفت تا در حالت پایه قدرت حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ اسب بخار داشته باشد. مهندسان لکسوس هدف خود را دستیابی به وزن کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم اعلام کردهاند. نکته دیگر اینکه مسابقات موتور اسپرت نقش مهمی در جلبتوجه به این خودروهای جدید دارند. آکیو تویودا پشتیبان بزرگ موتور اسپرت در تویوتا بوده و خودش نیز پشت فرمان چنین خودروهایی مینشیند؛ بنابراین سوپرا و سلیکا جدید به احتمال زیاد در مسابقات موتور اسپرت شرکت خواهند کرد. نهایتاً باید گفت خودروی اسپرت و ۸ سیلندر لکسوس به عنوان نسخه تولیدی از کانسپت GR GT3 معرفی شده در سه سال قبل مطرح خواهد شد. بر اساس قوانین فیا، خودروهای مسابقهای GT3 باید نسخه جادهای نیز داشته باشند و با توجه به تصاویر جاسوسی منتشر شده احتمال استفاده از قوای محرکه هیبریدی ساده نیز در آن وجود دارد. لکسوس قبلاً نام تجاری LFR را ثبت نموده و شاید همین نام را برای مدل نهایی استفاده کند.