برند GR، زبان طراحی تازه، کابین جدید و آیندهنگرانه و هواکش خارجی باتری تنها بخشی از امکانات FT-Se به شمار میروند.
تویوتا سه سال پیش چند محصول برقی مفهومی را معرفی کرد که یکی از آنها یک خودروی دو در با فرم بدنه یک اسپرت موتورمیانی بود. این خودرو که FT-Se نام دارد بهجای مزینشدن به لوگوی تویوتا، از لوگوی زیرشاخه مسابقهای آن یعنی GR (گازو ریسینگ) استفاده میکند. FT-Se در حقیقت جایگزین معنوی کوپه کلاسیک این شرکت با نام MR2 به شمار میرود و از نظر فرمپردازی شباهتهایی هم به پدر خود دارد اما ابعادش به سوپرا نزدیکتر است.
طراحی FT-Se در نگاه اول جسورانه به نظر میرسد. شکستگیهای فراوانی که در کمتر خودروهای این کلاس مانند پورشه کیمن یافت میشوند، به آن ظاهری رقابتطلبانه داده است. البته که تویوتا خود در استفاده از این سبک از طراحی مهارت دارد و پیشتر با معرفی مدلها مختلفی چون HR-V نشان داده که از اضافهکردن خطوط زیاد و حتی غیرضروری واهمهای ندارد. سازنده مدعی شده که این خودرو تمرکز ویژهای به اصول آیرودینامیک دارد.
بخش زیرین سپر جلو شامل یک هواکش در وسط و دو ورودی دیگر در پهلوی آن میشود که معمولا در خودروهای اقتصادی برقی استفاده نمیشوند. روی کاپوت شاهد دو خروجی هوا هستیم که مسیر آن از روی خط شانه خودرو عبور میکند و با گذر از طاق چرخهای عقب که بهنوعی آن را میشکند، به تیغه بالارونده چراغ عقب میرسد. عقب خودرو هم میزبان یک اسپویلر مینیمال و جذاب، لوگوی GR و یک دیفیوزر یکپارچه است. تویوتا برای تمرکز بیشتر روی جنبه مسابقهای این کوپه الکتریکی، یک پنل جانبی بازشونده را جلوتر از چرخهای عقب تعبیه کرده که درصورت داغشدن باتری در پیست، باز میشود و هوا را به سمت آن هدایت میکند.
تویوتا بهعنوان یکی از توسعهدهندگان بزرگ جهان خودرو قصد دارد خودروهای آینده خود را به باتریهای نسل جدید حالت جامد مجهز کند. با این حال رسیدن به این فناوری تا سال ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ زمان میبرد؛ بنابراین ژاپنیها راهحلی را برای چند سال آتی تدارک دیدهاند که شامل نوعی باتری عملکردبالا برای سال ۲۰۲۶، باتری باکیفیت و مقرونبهصرفه برای سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ و نمونه بالارده برای سالهای ۲۰۲۷ تا ۲۰۲۸ میشود. باتریهای عملکردبالا گستره مسافتی بیشتر از ۸۰۰ کیلومتری خواهند داشت اما نمونههای مقرونبهصرفه آینده و مدلهای بالارده بهترتیب بیشتر از ۶۰۰ و ۱۰۰۰ کیلومتر راننده را پشتیبانی میکنند. تمامی این باتریها به فناوری شارژ سریع مجهز خواهد شد.
FT-Se خودرویی با تمرکز روی وزن کم خواهد بود و در همین راستا از موادی چون پلاستیک تقویتشده با فیبرکربن، آلومینیوم و فولاد سبک استفاده خواهد کرد. جعبهدنده و سیستم خنککننده هم سبکتر طراحی خواهند شد و وزن کلی خودرو کاهش پیدا میکند.
کابین این خودرو میزبان یک فرمان مربعی بههمراه دو نمایشگر کناری با کیفیت است که عملکردهای گوناگونی چون انتخاب حالتهای رانندگی را کنترل میکنند. ارتفاع داشبورد کم است و دید خوبی برای راننده خود فراهم میکند. گمانهزنیها بر آن است که تویوتا از دنده دستی سنتی در این خودرو استفاده خواهد کرد که قاعدتا نسبت دندههای ساختگی دارد. درهرصورت تویوتا در تلاش است تا FT-Se را بهعنوان خودرویی جذاب معرفی کند که با تکیهبر دو موتور برقی و سیستم چهار چرخ محرک، لذت رانندگی را به مشتریانش ارائه میکند. سازنده مدعی شده که این کوپه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت به کمتر از ۳ ثانیه زمان نیاز دارد و نهایتا به سرعت ۲۴۸ کیلومتربرساعت میرسد.
هرچند نمونه نهایی این خودرو با نسخه مفهومی تفاوتهایی خواهد داشت اما حتما از نقاط برجسته نسخه کانسپت استفاده خواهد شد. نظر شما درباره این کوپه دوستداشتنی چیست؟ آیا دنده دستی روی خودروی برقی همان حسوحال دنده واقعی را میدهد؟
مازیار
۲۹ اسفند ۱۴۰۲تویوتا با این رویکردش نسبت به برقی ها در حال انجام بزرگترین قمار هست. یا ریز ریز یا تیز تیز
اما شواهد و نگاه به گذشته میگه برنده میشه
ممد ژانگولر
۲۹ اسفند ۱۴۰۲تویوتا یکی از ویژگیهاش عدم هماهنگی طراحیاشه که خودش یک سبک از هماهنگی از زیر مجموعه عدم هماهنگیه. دیدین میرین آب میوه فروشی و خسته شدین از اینکه همش شیر موز سفارش میدین و یهو فریاد میزنین داداش کوکتل بده .این فریاد همون طراحیه تویوتاست. البته خودروهای چینی هم ترکوندن و ته آب هویجو میریزن تو شیر موز ی چتر خوشگل کوکتلی هم میذارن روش میگن نوش جان قابلتو نداره داداش بعدا حساب کن.
امیرعلی
۱ فروردین ۱۴۰۳از اقوام جواد خیابانی.
net
۲۹ اسفند ۱۴۰۲طراحی بیرونی از حالت کوپه و اسپرت کوپه اومده بیرون و شبیه سوپر اسپرت شده
MehdiTurbo
۲۹ اسفند ۱۴۰۲اگه همین طراحی با قیمت یه کوپه بیاد بیرون عالی میشه هر چند ربطی به ایران نداره مگه اینکه مهاجرت کنین یا کرده باشین که اگه کردین دمتون گرم اگرم میتونین بکنین حتما به نظر من من تواناییش داشتم میکردم
Anti Tesla
۲۹ اسفند ۱۴۰۲مگه توانایی می خواد مهاجرت؟
Galant.VR4(JDM)
۲۹ اسفند ۱۴۰۲پس نمیخواد؟ همونطور که توی ایران خرج و مخارج هست اونجا هم برای کارکردن و پیداکردن شغل مناسب باید تلاش کنی. جز هزینههایی که داره باید زیربنا رو اماده کنی یه سری فاکتور هارو درنظر بگیری.
MehdiTurbo
۱ فروردین ۱۴۰۳اگه توانایی نمیخواست همه التن رفته بودن 😂😂
داداش نداری الکی روی بقیه برچسب نزن
یا مخ میخواد که یه مخی باشی یا پول میخواد تازه کنار اینا عرضه ام میخواد عرضه تنهایی زندگی کردن زبان خارجی بلد بودن
بعد میگی مگه توانایی میخواد 😐 خدایا
یاد اونایی می افتم که ماشین کره ای و یا چینی ندارن روش کلی عیب میزارن تهش هر چقدر پول بدی اش میخوری درست المانی و … نمیشه
اینم همون جریان رو چیزی که خودمون نداریم بقیه دارن تو درو برمون نه انکار کنیم نه برچسب بزنیم
مهاجرت صد در صد توانایی بالایی میخواد
سالار فصل
۲۹ اسفند ۱۴۰۲از همه زوایا بینظیره
واقعا آینده خودروسازی جهان ، در دستان تویوتا خواهد بود
NAVID@@98
۲۹ اسفند ۱۴۰۲نه اشتباهه😝💩👎🤧
چون این جمله شما از فرط تعصب به توهم شبیه هه
JaMsHiD
۱۷ فروردین ۱۴۰۳فعلا میبینی بیشترین خودروی فروش رفته ، کرولا هست .
بزرگ ترین خودرو ساز ، تویوتا هست .
تنها شرکتی که هم توی مسابقات رالی داکار هست هم توی رالی جهانی هم مسابقات نسکار هم توی لمانز تویوتاس .
آینده شاید فقط در دستان تویوتا نباشه . ولی به هر حال همچین شرکتی هیچوقت به این راحتیا اعتبار خودشو از دست نمیده که خیلی سریع کنار بکشه .
حالا هم حتما میاد میگه نه مرسدس با دوام ترین موتور هارو میسازه ، فورد بهترین شرکتی هست که توی موتور اسپرت هست ووو
رهام
۲۹ اسفند ۱۴۰۲با دیدنش یاد نویوتا نمی افتم
ولی زیباست
و به شدت پر شتاب عالیه اگر تولید بشه
JaMsHiD
۲۹ اسفند ۱۴۰۲با این فقط پیست نوربرگ رینگ میچسبه
زیزیگولو
۲۹ اسفند ۱۴۰۲صنایع خودروسازی دنیا هر روز با ارائه ماشینای جالب و امکانات فوقالعاده مردم رو مبهوت خودشون کردن و در کل فضای صنایع خودروسازی در سطح جهانی انقدر رقابتی شده که هر دفعه ناقوس مرگ یک غول شنیده میشه یا شنیده میشه که یکی از غولها تبدیل به نوچه یکی از غولهای بزرگتر از خودش شده
amirboss
۲۹ اسفند ۱۴۰۲طراحی آینده نگر!!!!
به درد زمان حال میخوره ولی آینده نگر اگه این باشه تویوتا باید بره کشکشو بسابه.
البته انتظار زیادی از تویوتا نمیره اگه یه پلت فرم مستقل برای این مدل بسازه احتمالا چند نوع اس یو وی و سدان و اسپرت و پیکاپ هم رو این پلت فرم گسترش میده.
yaghoub
۲۹ اسفند ۱۴۰۲این که چند خودرو رو روی یه پلتفرم گسترش بده . مشکلی داره؟
amirboss
۲۹ اسفند ۱۴۰۲منم نگفتم مشکلی داره.اتفاقا تواین اوضاع بهترین سیاست همینه. گنجشک رنگ کردن جای قناری فروختن هنر هرکسی نیست.
Galant.VR4(JDM)
۲۹ اسفند ۱۴۰۲الان میگی تویوتا گنجشک رنگ میکنه جای قناری میفروشه؟ داداش این هنر بعضیهاس نه تویوتا!
در ضمن اگه بقیه طراحی برای آینده داشته باشن اوکیه تشویق میکنین اگه تویوتا یا اصلا ژاپنیها بزنن باید کشکشو بسابه؟
برین کشکتون رو بسابین 😏
MehdiTurbo
۱ فروردین ۱۴۰۳خدایی قبول دارم بخشی از حرفات اینده نگرانه نیست بستگی داره منظورش از اینده نگرانه چی باشه
کلا تویوتا این مدلی حتی جی تی و سوپرا که معرفی کرد با اینکه اسطوره بودن زمان خودشان تو نسل جدید خودروهای به نسبت ساده ای بودن
این طرحم اگه منظورش از اینده نگرانه از تولید الانش تا ۴ ۵ سال دیگه باشه قابل قبول نهایتا ۴ سال الان به لطف کره و چین هر خودرویی که معرفی میشه دو سال بعدش هم از لحاظ طراحی هم اپشن انگار قد خودروی ده سال قبل قبلا مثل گوشی شده الان اپشنای بنز و بی ام ۶ ۷ سال پیش کاملا تو خودروهای نمیگم نسبتا بالا خودروهای بسیار اقتصادی چینی و کره ای تماما پیاده میشه طراحیاشونم که جوری شده واقعا بعد سه چهار سال اون خودرو قدیمی میشه این خودرو ام در خوشبینانه ترینش از الان تا پنج سال دیگه جذابیت داشته باشه
𝐀𝐥𝐢
۲۹ اسفند ۱۴۰۲با احترام به تویوتا به نظرم خیلی زشت
Car love
۲۹ اسفند ۱۴۰۲امیدوارم تو فروش بتونه موفقیت LFA رو تکرار کنه اونم با این طراحی داغون 😂
حسین
۲۹ اسفند ۱۴۰۲وضعیت اسپرت های چیوندا:
جنسیس کوپه : زباله دان تاریخ
ولوستر:زباله دان تاریخ
استینگر: زباله دان تاریخ
جی هفتاد: زباله دان تاریخ
وضعیت lfa: معامله با قیمت میلیون دلاری
Galant.VR4(JDM)
۲۹ اسفند ۱۴۰۲از سوپراسپرت های هیوندای چخبر؟
اها خبرش رو چندسال پیش اومد از بدترین کوپه های دنیا که ترمز هم ندارن
amirboss
۲۹ اسفند ۱۴۰۲برو درمورد چگونه خودروساز شدن تویوتا تحقیق کن.
Galant.VR4(JDM)
۱ فروردین ۱۴۰۳الان مشکل شما با تویوتا چیه؟
چندبار تحقیق کنم همون یه بار بسه
yaghoub
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ساخت خودرو اسپرت پرهزینه هست . برای همین هم خیلی از نام های مشهور دهه های گذشته یا وجود ندارند یا تبدیل به شاسی بلند و کراس اور شدن .
اگه واقعا این خودرو بره روی خط تولید به نظر من شانس موفقیت بالایی داره.
Taha Ayoobi
۲۹ اسفند ۱۴۰۲آینده نگره
۲۹ اسفند ۱۴۰۲یکم شبیه لامبورگینی نشده؟
Taha Ayoobi
۲۹ اسفند ۱۴۰۲وننو
سجاد عباسی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲زشت تر از همیشه…
محصولات تویوتا هیچوقت طراحی زیبایی نداشتن، چه مدل های های کلاسیک چه مدل های جدید
فقط یه سری مدل های کلاسیک، زیبا بودن که اونام انگشت شمارن
Galant.VR4(JDM)
۲۹ اسفند ۱۴۰۲جان؟
فقط اسم یکیش رو میگم همین جواب شما
GT86 از زیبا ترین کوپههای زمان خودشه
سجاد عباسی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲مشخصه شما روی برند تویوتا تعصب دارین و من الان هر چی دلیل و منطق بیارم بازم شما حرف خودتونو میزنین
اما این حقیقته
مفهوم زیبایی در طراحی خودرو بسیار پیچیده و تخصصی هستش
بهزاد
۲۹ اسفند ۱۴۰۲شما با این پاسخ عملا میفرمائید کسی حالیش نیست و تخصص فهمیدن نداره و توضیح هم نمیدید چون مقوله ی پیچیده ای هست.
توضیح بده اگر مایل بودی.
سجاد عباسی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲نه خدایی نکرده قصد توهین به کسی رو نداشتم دوست عزیز
یه مقدار این مبحث طولانی هستش تو یه مطلب کاملا به این موضوع می پردازم
Galant.VR4(JDM)
۱ فروردین ۱۴۰۳اره جناب تعصب دارم نه تعصب بیجا هرچقدر منطق هم بیارین من هم با منطق جواب شمارو میدم شده باشه بیشتر تحقیق میکنم ولی خلافشو به شما ثابت میکنم
Galant.VR4(JDM)
۱ فروردین ۱۴۰۳بهزاد با کنایه توهین حرف نزن که ما حالیمون نیست تو که تخصصشو داری چرا توضیح نمیدی؟
(حالا هرکی رسید شد متخصص خودرو و طراحی)
بهزاد
۱ فروردین ۱۴۰۳گالانت جان کامنت بنده در جواب سجاد بود نه شما!
ما که تخصصی در نقد طراحی نداریم و جوابمون در نهایت موجب سر درد دوستان میشه.
Galant.VR4(JDM)
۱ فروردین ۱۴۰۳بهزاد عذرخواهی میکنم از شما سوءتفاهم شد واقعا شرمنده🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
amirboss
۲ فروردین ۱۴۰۳تویوتا gt86 رو مدیون سوبارو BRZهست برادر. تویوتا گروه خونیش به این کلاس خودرو نمیخوره
Taha Ayoobi
۲۹ اسفند ۱۴۰۲سجاد احساس میکنم حرف خاصی میخوای بزنی ولی نمیتونی درست بیان کنی
خواهشا کامنت بی اساس نذارید
کامنت بی اساس: کامنتی که فقط نظر شخصی فرد باشه، نظر شخصی فرد ایرادی نداره، نظر شخصی ای که دلیل و منطقی پشتش نباشه و صرفا از روی تعصب یا علاقه باشه.
سجاد عباسی
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ببین Taha جان من همیشه سعی کردم تعصب های بی جا رو از بین ببرم و چشم مخاطبان رو باز کنم تا تعصب رو کنار بذارن و منطقی به خودروها نگاه کنن
به عنوان مثال اگه همین خودرو توسط یه برند چینی معرفی می شد همه انتقاد میکردن اما چون تویوتاس، به خاطر تعصب همه به به و چه چه میکنن
یا مثلا سر اون مطلب زشت ترین فراری ها همه مخاطبا به من انتقاد کردن که چرا 612 اسکاگلیتی توی لیسته در صورتی تمام سایت های خارجی اون خودرو رو توی لیست زشت ترین فراری ها گذاشته بودن
دلیل حرف منم همینه که مبحث زیبایی شناختی در طراحی خودرو به شدت تخصصی و پیچیده هستش و نیاز به دانش و دید باز و بدور از تعصب داره
همونطور که گفتم یه مطلب در این زمینه مینویسم و مفصل توضیح میدم
و این که منظورت از کامنت بی اساس کامنت من بود؟
Taha Ayoobi
۱ فروردین ۱۴۰۳بله درسته سجاد جان
این ماشین رو اگه چین زده بود صد درصد همه حالشون بهم میخورد
من خودم خیلی با طراحیش حال نکردم
ولی از روی تعصب ما نمیگیم خوشگله
از روی اینکه میدونیم تویوتا کارشو بلده و برنامه داره، روی هوا کار نمیکنه
کامنت بی اساس هم خیلی ها میذارن، طرف حرفم با بقیه هم بود
ولی اون تیکه ای که نوشته بودید محصولات تویوتا هیچوقت طراحی زیبایی نداشتن یک مقدار جالب نبود
Galant.VR4(JDM)
۱ فروردین ۱۴۰۳کامنت شما بی اساس نیست
اینکه یه طراحی از نظر بقیه چطوریه دو حالت داره یا خوب یا بد
اگه خوب باشه بازم یه عده هستن باهاش حال نکنن که کاملا سلیقهای هست
حالا اگه بد باشه یعنی خود کمپانی کلا رو طراحی ضعف داشته و هیچ نظر مثبتی رو نتونسته بگیره!طراحی این ماشینی که الان معرفی کردن خیلی هم عالیه ممکنه کسایی باشن که ازش ایراد بگیرن