به مناسبت پنجاهسالگی استودیوی طراحی کالتی، تویوتا تعدادی از پروژههای مخفی این استودیو که تا به امروز دیده نشده بودند را به نمایش درآورده است.
استودیوی طراحی کالتی دیزاین تویوتا امسال ۵۰ ساله میشود و به همین مناسبت، شرکت ژاپنی برخی از کانسپتهایی که این استودیو طی سالها طراحی کرده را به نمایش درآورده است. این خودروها تا به امروز مخفی نگهداشته شده بودند و طرح اولیهٔ لندکروزر FJ40 که در حد ماکت باقیمانده و یک تریلر مسافرتی ازجملهٔ آنها هستند اما چیزی که بیش از همه جلبتوجه میکند، دو سوپراسپرت موتور وسط است.
در سال ۱۹۸۳، کالتی تصمیم به طراحی یک سوپراسپرت موتور وسط با درهای قیچی گرفت. این سوپرکار سفیدرنگ MX-1 نام داشت و ازآنجاییکه در مقیاس کامل ساخته شده بود، چیز بیش از یک اسکچ طراحی محسوب میشد. این خودرو به برخی مدیران تویوتا نشان داده شد اما این پروژه هیچگاه برای تولید تأیید نشد. البته یک سال بعد تویوتا مدل موتور وسط MR2 را به بازار فرستاد اما این یک خودروی اسپرت ارزانقیمت بود که اصلاً در سطح MX-1 نبود.
یکی دیگر از سوپراسپرتهای این استودیو، مدلی بنام MX-2 بود که یک سال بعد ساخته شد. در این مدل هم پیشرانه پشت صندلیها قرار گرفته بود اما بدنه از پلاستیک تقویتشده با فایبرگلاس ساخته شده و درهای گالوینگ و انتهایی کشیده داشت. در داخل نیز فرمانی با بازوی متحرک نصب شده بود که امکان تنظیم بهصورت فرمان چپ و فرمان راست را فراهم میکرد. این شبیه سیستم VarioPilot مرسدس بنز یونیماگ بود.
در پشت پردههای استودیوی کالتی اما غیرازاین دو سوپراسپرت، خودروهای دیگری هم وجود داشته است. این استودیو روی طراحی نسل چهارم سوپرا هم کار میکرد و قصد داشت آن را به خودروی اسپرت خالصی با کاپوت کشیده و برآمده برای نصب پیشرانههای شش سیلندر خطی حجیم تبدیل کند. هرچند این طراحی رد شد اما برخی ویژگیهای آن در نسل چهارم سوپرا که در سال ۱۹۹۳ به بازار آمد مورداستفاده قرار گرفت.
عجیبترین پروژهٔ کالتی اما خودروی شهری کانسپتی برای برند تعطیلشدهٔ سایون بوده است. این خودرو که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد، با اتاق بلند و غیرمعمول، بسیار عجیب بود و شبیه قورباغهای چرخدار به نظر میرسید. در داخل خودرو هم سرنشینان جلو تقریباً صاف مینشستند.
amir
۱۵ مهر ۱۴۰۲پیام امیدوارم این کامنت رو ببینی نمیدونم شما چرا فک میکنی هرکسی که با شما مخالفت میکنه مدافع ژاپن هستش یا بی سواده و شما اند عالمی و نمیدونم این حرفا کسی موفقیت کره را تکذیب نمیکنه و کسی به طور کامل بقیه برند ها و کشور ها رو ندید نمیگیره همه جاها بد و خوب دارن نمیدونم چرا این رو نمیخوای بفهمی من خودم الان گوشیم سامسونگه و لوازم خونمون نصفش سامسونگ بوده از طراحی کیا استینگر و جنسیس جی ۷۰ خوشم اومد همون طور که از جی تی ۸۶ سکویا سوپرا و این ها خوشم میاد همونطور که سونی رو قبول دارم ولی چیزی که آزار دهنده اس بیشتر از همه سطح تعصب باور نکردنی شما روی کره اس که همه جا کامنت اول ریپلای میکنی و کره و کره میکنی و تو هر پست مربوط به تویوتا ترول میکنی کسی انکار نمیکنه تویوتا توی الکتریکی کمی عقب مونده ولی توی بنزینی همچنان پرفروش ترین هاس و کسی نمیگه سوبارو طراحیش قدیمی نشده ولی همچنان مورد علاقه آمریکایی هاست کسی نمیگه طراحی های جنسیس زشته کسی انکار نمیکنه سامسونگ امروزه با آیفون شاخ به شاخ شده و بعضی جاها ازش بهتر هم بوده اکثریت میفهمن و بنا به سلایقشون هم عاشق چیز هایی میشن و شما نمیتونی اون رو عوض کنی و نمیدونم دلیل این همه جنگ و جدال و ترول و اینا چیه لطفا کامنتم تایید بشه
H2
۱۵ مهر ۱۴۰۲MX-1 👌
MX-2 👌
Enzo Ferrari 2008
۱۵ مهر ۱۴۰۲بعضیاش خوب که تولید نشدن
بهرام
۱۵ مهر ۱۴۰۲پا در کفش بزرگان نکن تویوتی کوچولو. هرگز لامبورگینی یا فراری نمیشی
Matt
۱۷ مهر ۱۴۰۲واکنش 2JZ توی فراری و لامبورگینی :|
تو طرفداری؟ دشمنی؟
ما داریم اینجا زحمت میکشیم
علی
۲۳ مهر ۱۴۰۲فقط اخریه🤣🤣🤣🤣