این موتور ۴ سیلندر در دو حالت زیر کاپوت خودروهای این برند قرار خواهد گرفت.
به گفته مدیر فناوری شرکت تویوتا، «هیروکی ناکاجیما»، پیشرانه تازه ۴ سیلندر این خودروساز ژاپنی یک طرح انقلابی برای بازار محصولات اقتصادی خواهد بود. این موتور که در دو نسخه متفاوت ۱.۵ و ۲ لیتری به مشتریان تویوتا عرضه خواهد شد برای همراهی با کمکپیشرانههای الکتریکی بهینه شده است و نهایتا در محصولات پلاکین هیبریدی و هیبریدی عادی تویوتا مورداستفاده قرار خواهد گرفت. البته از آنجا که بخشی از بازار محصولات اسپرت سری GR برند تویوتا از هیجان، راندمان خوب و پویایی بالای آنها حاصل میشود، مسئولان این برند هم برای نسل تازه موتورهایشان یک آپشن جذاب را تدارک دیدهاند.
مهندسان این شرکت سال گذشته از اسکلت خام یک دستگاه لکسوس استفاده کردند تا نمونه ۲ لیتری، «G20E»، را روی آن بررسی کنند. نسخه یادشده در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۵ هم روی یک خودروی پروتوتایپ نصب شده بود. تویوتا در کنفرانس خبری رونمایی از این محصول از جزئیات آن صحبت نکرد اما سخنران این شرکت کمی بعدتر اشاره کرد که احتمالا از ۴۰۰ اسب بخار قدرت سود خواهد برد. رسانه «کارواچ» هم بعدتر با دریافت تاییدیه از ناکاجیما اعلام کرد که پیشرانه اینده تویوتا از ۴۰۰ اسب بخار متریک (PS) استفاده خواهد کرد.
ناکاجیما در رویداد خودرویی ژاپن ۲۰۲۵ و در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره خروجی موتور پرسید اعلام کرد که ممکن است تویوتا به سراغ استخراج قدرت بیشتر هم برود. از آنجا که نسخه پیشین این پیشرانه که سال گذشته رونمایی د هم از این حجم از قدرت بهرهمند شده بود، بعید نیست که مهندسان خروجی بیشتری را انتخاب کنند و گشتاور را هم به مرز ۵۰۰ نیوتن متر برسانند.
پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ تویوتا با قدرت ۴۰۰ اسب بخار در این شرکت رخدادی تازه به حساب میآید اما برندهای دیگر پیش از این هم موتورهای قدرتمند اقتصادی زیادی را توسعه دادهاند. برای نمونه میتوان به موتور M139I مرسدسبنز اشاره کرد که حدود ۴۷۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد و روی C63 نصب شده بود.
ناکاجیما به رسانه کارواچ اعلام کرد که نسخه ارزانتر ۱.۵ لیتری از ۳۰۰ اسب بخار قدرت خروجی و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور سود خواهد برد. نسخه محدودنشده این موتور هم برای مسابقات استفاده خواهد شد و نهایتا ۶۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده خود قرار خواهد داد. البته مهندسان میتوانند برای نصب، موتور یادشده را در دو جهت زیر کاپوت قرار دهند.
برنامه شرکت تویوتا بر این است که نسل کنونی کوپه مشهور و محبوب سوپرا را بازنشسته کند و به سراغ تولید نسل بعدی آن برود؛ به این ترتیب دیگر خبری از استفاده تویوتا از نسل قبلی پیشرانه شرکت آلمانی یادشده نیست. حال آنکه تویوتا برای کاهش قیمت نسل بعدی سوپرا باز هم به سراغ بیامو خواهد رفت یا نه، تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.
این شرکت در رویدادهای مختلف اشاره کرده است که قصد دارد نامهای خاطرهانگیز گذشته خود مانند سلیکا و MR2 را به بازار بازگرداند. هر چند انتظار میرود که نسل بعدی MR2 تماما برقی باشد اما تویوتا در نسخههای بنزینی و هیبریدی آینده از پیشرانه ۲ لیتری ۴۰۰ اسب بخاری G20E خود استفاده خواهد کرد و نسخه GTS آن را به لکسوس خواهد داد. نظر شما درباره این اتفاق چیست؟ آیا نسل بعدی موتور تویوتا باز هم باعث خلق خودروهای هایجانانگیزی مانند GR کرولا و GR یاریس خواهد شد؟
بهنام
۳۰ دی ۱۴۰۳موتور اینه نه آرمیچر . حالا اچن موتور ساخت تویوتا باشه که دیگه باید منتظر یه افسانه ی دیگه باشیم.
F22RAPTOR
۳۰ دی ۱۴۰۳به به این شد موتور
اگه این 400 تا 500 داشته باشه
بتونن نسخه شیش سیلندر رو بسازن
بین 600 تا 750 اسب توان داره
نسل آینده سوپرا😅
KAIZEN
۳۰ دی ۱۴۰۳تویوتا مسیر چند وجهی رو انتخاب کرده که شامل: الکتریکی کامل، پلاگین هیبرید، هیبرید، درونسوز و هیدروژنی است و بنظر من بهترین استراتژی است. واقعا به این استراتژی ایمان دارم چون تمام تخم مرغها رو در یک سبد نمی چینه. البته با توجه به مارکت تویوتا که طیف وسیعی از کلاسهای خودرویی با پیشرانه های مختلف متناسب با بازارهای مختلف ارائه میده، انتظار میره همین استراتژی رو هم برای خودش درنظر بگیره وگرنه کلی مشتری از دست میده.
آقای صفر پور، چند روز پیش خبر رسوایی آلایندگی هینو، زیر مجموعه تویوتا منتشر شد. مقاله جالبیه. ممنون