تویوتا

تویوتا از نسل تازه پیشرانه 2 لیتری خود رونمایی کرد

این موتور ۴ سیلندر در دو حالت زیر کاپوت خودروهای این برند قرار خواهد گرفت.

به گفته مدیر فناوری شرکت تویوتا، «هیروکی ناکاجیما»، پیشرانه تازه ۴ سیلندر این خودروساز ژاپنی یک طرح انقلابی برای بازار محصولات اقتصادی خواهد بود. این موتور که در دو نسخه متفاوت ۱.۵ و ۲ لیتری به مشتریان تویوتا عرضه خواهد شد برای همراهی با کمک‌پیشرانه‌های الکتریکی بهینه شده است و نهایتا در محصولات پلاکین هیبریدی و هیبریدی عادی تویوتا مورداستفاده قرار خواهد گرفت. البته از آنجا که بخشی از بازار محصولات اسپرت سری GR برند تویوتا از هیجان، راندمان خوب و پویایی بالای آن‌ها حاصل می‌شود، مسئولان این برند هم برای نسل تازه موتورهایشان یک آپشن جذاب را تدارک دیده‌اند.

نسخه ۱.۵ لیتری G20E

مهندسان این شرکت سال گذشته از اسکلت خام یک دستگاه لکسوس استفاده کردند تا نمونه ۲ لیتری، «G20E»، را روی آن بررسی کنند. نسخه یادشده در نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۲۵ هم روی یک خودروی پروتوتایپ نصب شده بود. تویوتا در کنفرانس خبری رونمایی از این محصول از جزئیات آن صحبت نکرد اما سخنران این شرکت کمی بعدتر اشاره کرد که احتمالا از ۴۰۰ اسب بخار قدرت سود خواهد برد. رسانه «کارواچ» هم بعدتر با دریافت تاییدیه از ناکاجیما اعلام کرد که پیشرانه اینده تویوتا از ۴۰۰ اسب بخار متریک (PS) استفاده خواهد کرد.

ناکاجیما در رویداد خودرویی ژاپن ۲۰۲۵ و در پاسخ به سوال یک خبرنگار که درباره خروجی موتور پرسید اعلام کرد که ممکن است تویوتا به سراغ استخراج قدرت بیشتر هم برود. از آنجا که نسخه پیشین این پیشرانه که سال گذشته رونمایی د هم از این حجم از قدرت بهره‌مند شده بود، بعید نیست که مهندسان خروجی بیشتری را انتخاب کنند و گشتاور را هم به مرز ۵۰۰ نیوتن متر برسانند.

پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ تویوتا با قدرت ۴۰۰ اسب بخار در این شرکت رخدادی تازه به حساب می‌آید اما برندهای دیگر پیش از این هم موتورهای قدرتمند اقتصادی زیادی را توسعه داده‌اند. برای نمونه می‌توان به موتور M139I مرسدس‌بنز اشاره کرد که حدود ۴۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و روی C63 نصب شده بود.

ناکاجیما به رسانه کارواچ اعلام کرد که نسخه ارزان‌‌تر ۱.۵ لیتری از ۳۰۰ اسب بخار قدرت خروجی و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور سود خواهد برد. نسخه محدودنشده این موتور هم برای مسابقات استفاده خواهد شد و نهایتا ۶۰۰ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده خود قرار خواهد داد. البته مهندسان می‌توانند برای نصب، موتور یادشده را در دو جهت زیر کاپوت قرار دهند.

برنامه شرکت تویوتا بر این است که نسل کنونی کوپه مشهور و محبوب سوپرا را بازنشسته کند و به سراغ تولید نسل بعدی آن برود؛ به این ترتیب دیگر خبری از استفاده تویوتا از نسل قبلی پیشرانه شرکت آلمانی یادشده نیست. حال آنکه تویوتا برای کاهش قیمت نسل بعدی سوپرا باز هم به سراغ بی‌ام‌و خواهد رفت یا نه، تنها با گذر زمان مشخص خواهد شد.

این شرکت در رویدادهای مختلف اشاره کرده است که قصد دارد نام‌های خاطره‌انگیز گذشته خود مانند سلیکا و MR2 را به بازار بازگرداند. هر چند انتظار می‌رود که نسل بعدی MR2 تماما برقی باشد اما تویوتا در نسخه‌های بنزینی و هیبریدی آینده از پیشرانه ۲ لیتری ۴۰۰ اسب بخاری G20E خود استفاده خواهد کرد و نسخه GTS آن را به لکسوس خواهد داد. نظر شما درباره این اتفاق چیست؟ آیا نسل بعدی موتور تویوتا باز هم باعث خلق خودروهای هایجان‌انگیزی مانند GR کرولا و GR یاریس خواهد شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (934 ديدگاه)

    موتور اینه نه آرمیچر . حالا اچن موتور ساخت تویوتا باشه که دیگه باید منتظر یه افسانه ی دیگه باشیم.

    موافقم 42
    مخالفم 10
    1. mmd@

      ۳۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (450 ديدگاه)

      این انجین موفق ترین انجین تویوتا خواهد بود ولی پراید انجینش اندازش از این بزرگترها هیچی نداره حتی پژو🤣

      موافقم 12
      مخالفم 6
  2. F22RAPTOR

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (2645 ديدگاه)

    به به این شد موتور
    اگه این 400 تا 500 داشته باشه
    بتونن نسخه شیش سیلندر رو بسازن
    بین 600 تا 750 اسب توان داره
    نسل آینده سوپرا😅

    موافقم 29
    مخالفم 6
    1. B

      ۳۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (982 ديدگاه)

      فکر نکنم شیش سیلندر بسازن با اینکه ۴ سیلندر یه سوپرا نمیاد ولی احتمالش زیاده که پلاگین هایبرید باشه با همین ۴ سیلندر

      موافقم 13
      مخالفم 3
      1. F22RAPTOR

        ۳۰ دی ۱۴۰۳
        سوابق: (2645 ديدگاه)

        به سوپرا 4 سیلندر نمیاد اصلا

        موافقم 14
        مخالفم 3
    2. SMS

      ۳۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (683 ديدگاه)

      غیر ممکنه ولی اگه این پیشرانه بیاد ایران ….

      موافقم 4
      مخالفم 2
  3. KAIZEN

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (327 ديدگاه)

    تویوتا مسیر چند وجهی رو انتخاب کرده که شامل: الکتریکی کامل، پلاگین هیبرید، هیبرید، درونسوز و هیدروژنی است و بنظر من بهترین استراتژی است. واقعا به این استراتژی ایمان دارم چون تمام تخم مرغها رو در یک سبد نمی چینه. البته با توجه به مارکت تویوتا که طیف وسیعی از کلاسهای خودرویی با پیشرانه های مختلف متناسب با بازارهای مختلف ارائه میده، انتظار میره همین استراتژی رو هم برای خودش درنظر بگیره وگرنه کلی مشتری از دست میده.
    آقای صفر پور، چند روز پیش خبر رسوایی آلایندگی هینو، زیر مجموعه تویوتا منتشر شد. مقاله جالبیه. ممنون

    موافقم 19
    مخالفم 4
    1. Sina

      ۱ بهمن ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      تویوتا بخاطر سرمایه زیادی که در اختیار داره این مسیر رو انتخاب کرده، خیلی دیگه از شرکت ها هم تمایل داشتند این مسیر رو دنبال کنند ولی بخاطر محدودیت های مالی نتونستند.
      ضمنا تویوتا هیچ وقت برنامه بسیار جدی و میان مدتی برای موتورهای تمام الکتریک نداره.

  4. محمد

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (257 ديدگاه)

    پدال جان این موتور دو روز پیش معرفی شد شما الان خبرشو کار میکنید ؟ خوبه که هنوز تویوتا رو طیف کاملی از موتور ها کار میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 5
  5. علی نورزاده

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    نمیشه یکی بیاریم ایران ازش کپی کنیم. ۱۰۰ سال توی پیشرانه جلو می افتیم

    موافقم 9
    مخالفم 4
    1. nima.jdm

      ۳۰ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (558 ديدگاه)

      نمیشه

      موافقم 5
      مخالفم 3
  6. Taha Ayoobi

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (5472 ديدگاه)

    خیلیم عالی

    موافقم 8
    مخالفم 1
  7. reza.63

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتور ۲ لیتری ۴۰۰ اسب معرکه هسش …دمش گرم مهندسین ژاپن.خب مرسدس هم قبلا از ۲ لیتری ۴۷۰ اسب بهره گرفت .مرسدسه دیه …چیز غیر این باشه تعجبه.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  8. nima.jdm

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (558 ديدگاه)

    ماشاالله داره واقعا

    موافقم 4
    مخالفم 1
  9. samurai

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (628 ديدگاه)

    نسخه محدود نشده 600 اسب بخار خیلیه هر سیلندر 150 اسب :))
    با توجه به الیاژی که تویوتا استفاده میکنه با تیون 2 3 برابر هم میتونن ازش بگیرن

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. جواد

    ۳۰ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تموم دنیا با سرعت نور دارن تکنولوژی شون رو به رخ جهان می کشن و هر روز با موتورهای کوچیکتر قدرت بیشتری میگیرن اما توی این خراب شده هر روز دنبال اینن قیافه تیبا رو با یه ارزن تغییر تبدیل به کوییک میکنن و کوییک رو با تغییر جزیی تبدیل به اطلس. تنها کشوری هستیم که همیشه داریم حسرت گذشته مون رو میخوریم و به گذشته مون مینازیم. همش میگیم چی بودیم…

    موافقم 6
    مخالفم 2
  11. مصطفی

    ۴ بهمن ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    این موتور و نصب کنی رو کوئیک دو رنگ‌
    یا دنا پلاس توربو
    از خوشحالی پرواز میکنن
    و‌ جهان نظاره گر فرغون های پرنده خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا