تویوتا با هدفی ساده موفق شد یکی از پرفروشترین خودروهای جهان را به اعتلا برساند.
در سال ۱۹۹۳، مدیران، طراحان و مهندسان تویوتا بر سر خلق خودرویی برای ورود به قرن ۲۱ میلادی به بحث نشستند. نتیجه ساعتها و روزها بحث مسئولان تویوتا این شد که خودروی قرن جدید، محصولی کممصرف به شمار میرود که در زمینه مصرفسوخت، به دستاوردهای خاصی رسیده است. درنتیجه، پروژه G21 آغاز شد. این پروژه در سال ۱۹۹۵ بهعنوان یک محصول هیبریدی مفهومی رونمایی شد.
نسل اول
تویوتا به تصمیم خود اطمینان کامل داشت. پس در سال ۱۹۹۷، پیشرانه و خودروی مفهومی خود را بهعنوان نخستین محصول هیبریدی خانوادگی در جهان رونمایی کرد و آن را پریوس نامید. این خودرو کوچک بدنهای جمعوجور داشت که جا را برای چهار سرنشین باز میکرد. این خودرو که بهعنوان نسل نخست پریوس شناخته میشود موفق شد به مصرف سوخت ۲۸ کیلومتر به ازای هر لیتر (۳.۵۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) دست پیدا کند که آن را برای قرن بیست و یکم میلادی آماده میکرد.
نسل دوم
مشخصا ورود نسل نخست پریوس به بازار با موفقیتهای بسیاری همراه شد؛ پس تویوتا عزم خود را بیشازپیش جزم کرد تا نسل دوم سدان کوچک خود را به بازار عرضه کند. نتیجه تلاشهای این شرکت در سال ۲۰۰۳ به جهان معرفی شد. این خودروی جدید به نسخه دوم سیستم هیبریدی تویوتا مجهز شده بود که در مقایسه با نسل پیشین یک پیشرفت انقلابی به شمار میرفت. نسل دوم پریوس بهواسطه بهرهوری از این سیستم توانست به رکورد مصرف سوخت ۳۵.۵ کیلومتر بر هر لیتر (۲.۸۱ لیتر بر هر ۱۰۰ کیلومتر) دست پیدا کند.
درحقیقت این معرفی نسل دوم پریوس بود که نام این محصول کوچک را بیشازپیش در بازارهای بینالمللی طنینانداز کرد و تویوتا را بهتر از همیشه، بهعنوان برندی راهگشا و قابلاطمینان جلوه داد. این خودرو در کنار بهرهوری از نسل دوم سیستم هیبریدی به کابین تازه و طراحی کاملا بهروزشده و مدرن مزین شده بود. فرم بدنه از حالت سدان متداول خارج شده بود و پریوس را به یک کوپه نزدیک کرده بود؛ نکتهای بعدا به امضای این خودرو تبدیل شد و هیچگاه زیرسوال نرفت.
تویوتا در طراحی نسل دوم درکنار کار روی ظاهر مناسب و همهپسندی که بتواند یک محصول کممصرف را نشان دهد، روی آیرودینامیک آن هم تمرکز ویژهای داشت. ترکیب این المان مهم با موارد یادشده باعث خلق فرم متفاوت و متمایز پریوس شد تا هر بینندهای از فواصل دور هم بتواند آن را تشخیص دهد. اما دیری نپایید که تویوتا تصمیم گرفت پریوس را برای بار سوم بهروزرسانی کند.
نسل سوم
این شرکت ژاپنی در سال ۲۰۰۹ از نسل سوم سدان پریوس رونمایی کرد که بدنهای بزرگتر و کشیدهتر داشت. تغییر پریوس به سمت ابعاد بزرگ و مدرن به موتور آن هم سرایت کرده بود و حال به یک واحد ۱.۸ لیتری مجهز شده بود که جایگزین نمونه ۱.۵ لیتری نسل دوم میشد. طراحی نسل دوم در این نسل به اوج رسید و چهرهای زیبا و دلپسند را از سدان تویوتا عرضه کرد. البته که تویوتا در زمینه بهینهسازی مصرف سوخت هم از هیچ تلاشی فروگذار نکرده بود؛ پس با معرفی نسل جدید پریوس از مصرف فوقالعاده ۳۸ کیلومتر بر لیتر (۲.۶۳ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر) هم رونمایی کرد که هر چند انقلابی نبود، اما نیازی به پیشروی غیرعادی نداشت.
نسل چهارم
نسل سوم پریوس تا شش سال در بازارهای مختلف به فروش رسید تا اینکه تویوتا تصمیم گرفت زبان طراحی خود را برای تطبیق با فناوریهای جدید تغییر دهد. در همین راستا، تمام محصولات این برند دستخوش تغییر شدند و پریوس هم بهعنوان یکی از اصلیترین مدلهای این خودروساز، شامل این قانون شد. نسل چهارم تویوتا پریوس چهرهای جدیتر داشت و بهلطف ارتفاع کمتر مرکز ثقل بدنه، عملکرد دینامیکی بهتری را هم از خود به نمایش میگذاشت. این خودرو موفق شد با تکیهبر فناوریهای درحال رشد وقت به مصرف خارقالعاده ۴۰.۸ کیلومتر بر لیتر معادل ۲.۴۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر دست پیدا کند.
نسل پنجم
زندگی نسل چهارم تا سال ۲۰۲۲ و معرفی نسل پنجم و کنونی پریوس ادامه داشت. نسل پنجم این خودرو با دو پیشرانه متفاوت ۱.۸ لیتری و ۲ لیتری عرضه شد که قدرتمندتر از نمونههای پیشین بودند. از انجا که تویوتا در زمان معرفی این مدل درحال گذر از صنعت خودروهای درونسوز به برقی بود، بار دیگر لازم دانست که زبان طراحی خود را به نگاه به گذشته بهروزرسانی کند؛ بنابراین پریوس نسل ۵ هم با حفظ سنتهای گذشته به المانهایی تازه مزین شد که نمونه مشابه آن در کمتر خودرویی دیده میشود. از آنجا که این تغییرات کاربردی هستند، ظاهرا ضریب پسای این سدان را به رقم تحسین برانگیز ۰.۲۷ رساندهاند.
تویوتا اخیرا موفق شد رکورد بهترین مصرف سوخت را بار دیگر با پریوس نسل پنجم بکشند. این خودرو در یک تلاش کنترلشده از شهر لسآنجلس به نیویورک رفت و رکورد مصرف ۲.۳ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر را به ثبت رساند. برای مطالعه دقیقتر ماجرای این رکوردشکنی میتوانید مطلب «تویوتا پریوس رکورد مصرف سوخت را شکست» را مطالعه کنید.
amir
۱۰ مهر ۱۴۰۳بنظرم نسل چهارم زشت ترینش بود و نسل پنجم به معنای واقعی شفا پیدا کرده ولی کلا مصرف سوختش شگفت انگیزه بو کشیدن بنزین رو معنی کرده
Taha Ayoobi
۱۰ مهر ۱۴۰۳وااا
نسل چهارم خیلی خوب بود که
Puriya
۱۰ مهر ۱۴۰۳منم باهات هم نظرم
این نسل ۴ رو تو خیابون دیده ام چرت بود طراحیش
این نسل ۵ ام که خوبه
علی Shelby
۱۰ مهر ۱۴۰۳راست میگی
aliHOZA
۱۱ مهر ۱۴۰۳دقیقا همینطوره. پریوس های داخل ایران از نسل ۴ هستن و همگی به واقع زشت. بخصوص چراغهای عقبشون افتضاحه.
به نظرم نسل ۳ و ۵ بهترین طراحی رو داشتن.
HAMID
۱۲ مهر ۱۴۰۳تعداد خیلی محدودی نسل سه هم تو ایران هست که اگه بگم شاید زیر ۲۰ عدد باشن بیراه نگفته باشم به علاوه تعدادی هم تاکسی زرد ازش هست و همچنین مناطق آزاد مثل اروند و غیره هم که جای خود. ولی ای کاش نسل سوم به جای چهارم با این تعداد وارد میشد. دقیقا با شما موافقم. به نظرم از نظر طراحی به ترتیب پنج، سه، دو، چهار، یک (حتی به تعبیری انقدر که از طراحی نسل چهار در مقایسه با نسل های دیگه بدم میاد شاید بگم یک و بعدش چهار!) به خصوص که نسل چهار داخل کابین بی نهایت زشت شد از اون داشبورد و کابین زیبایی که نسل قبل داشت!
Mosafer
۱۰ مهر ۱۴۰۳بهترین خودرو برای ایران همینه
amirkhanzadeh
۱۱ مهر ۱۴۰۳سیویک پلاگین هیبریدی هم خوب بود البته به نظر جرمی و جیمز
هراکلیوس
۱۰ مهر ۱۴۰۳نسل اولش خوراکه سایپا که تولیدش کنه بنام خوییک بده600میلیون
محمد
۱۰ مهر ۱۴۰۳از ۱۹۹۷ تا الان که به آخرای ۲۰۲۴ رسیدیم و موضوع مقاله بود چقدر ماشین های رنگارنگ اومد و رفت و سال به سال سطح زندگی مردم دنیا بهتر شد اون وقت مردم ما مجبورن لگن های بزرگ شده ای که تو دهه هشتاد میلادی طراحی شدن رو با یک پنجم کیفیت نمونه های اصلیشون بخرن ( که البته با این وضعیت اقتصادی خرید همین لگن ها هم از دسترس خیلی از مردم خارج شد)
نانو
۱۰ مهر ۱۴۰۳زشت ترین وبهترین ماشین هیبرید جهان
RD 1600cc
۱۰ مهر ۱۴۰۳مصرف2.3لیتر در صد کیلومتر ، از125خیلی کمتر.
Taha Ayoobi
۱۰ مهر ۱۴۰۳عاشق این ماشینم
یادش بخیر اون اولا تو ایران اومده بود 90 میلیون بود.
hosen
۱۰ مهر ۱۴۰۳ارزون و اقتصادی در تمام دنیا
لوکس و گران در ایران!
JDM❤🇯🇵
۱۰ مهر ۱۴۰۳ماشین کم مصرفیه واقعا یک ماشین با کیفیت مناسب و اقتصادی مخصوص خانواده ها
نسل ۴و۵ طراحیش خوبه
Galant.VR4(JDM)
۱۱ مهر ۱۴۰۳پریوس نسل 5 از منظر مردم و کارشناسای مطرح جز بهترین ماشین های اخیر تویوتا هست اما واقعا طراحیش خیلی عالی شده نسل های قبل از لحاظ ظاهر ضعیف بودن
ashkan
۱۳ مهر ۱۴۰۳با نسل 4 تو جاده هیچوقت نتونستم زیر 5 لیتر بسوزونم. تازه خیلیم پر فشار نروندم.
اینا چجوری میارن زیر 3؟