یکی از ارزانترین ساختههای تویوتا که با نام پروباکس شناخته میشود برای سال ۲۰۲۵ بهروز شده و از ویژگیهای بیشتری سود میبرد.
برای پنجمین سال متوالی تویوتا ژاپن توانست عنوان بزرگترین خودروساز جهان را کسب کند. همانطور که تصور میکنید این شرکت برای دستیابی به چنین مقامی، فقط به تولید کرولا و راو ۴ اکتفا نمیکند و همانند گروه فولکسواگن طیف وسیعی از وسایل نقلیه را ارائه مینماید. سبد محصولات گسترده تویوتا شامل برخی خودروهای بسیار ارزانقیمت همچون کرولا آکسیو ۱۰ هزار دلاری و کرولا فیلدر واگن است. این خودروهای بازار ژاپن در حال وداع از خط تولید هستند اما همچنان یک گزینه دیگر از تویوتا با قیمت حدود ۱۰ هزار دلار وجود دارد.
دقت کنید که ما درباره خودروهای مشهور kei ژاپنی که با قیمت کمتر از ۷ هزار دلار هم عرضه میشوند صحبت نمیکنیم. تویوتا پروباکس ۲۰۲۵ یک خودروی عادی با طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۴۲۴۴/۱۶۹۴/۱۵۲۹ میلیمتر است. با این تفاسیر پروباکس در دسته خودروهای کامپکت قرار میگیرد و توسط زیرمجموعه دایهاتسو در ژاپن تولید میشود. همچنین نسخه ریبج شده از این خودرو با نام و نشان مزدا هم با عنوان ون فامیلیا در دسترس خریداران قرار دارد.
قیمت پروباکس از حدود ۱.۵ میلیون ین معادل ۱۰۲۰۰ دلار شروع میشود و با توجه به فضایی که این خودرو در اختیار قرار میدهد بنابراین ارزش بالایی در برابر مبلغ پرداختی دارد هرچند باید اذعان کرد استایل و ظاهر پروباکس همچنان در دهه ۹۰ میلادی باقی مانده است. این خودروی ون/استیشن از سال ۲۰۱۴ تاکنون تولید میشود و هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد درحالیکه نسل اول آن سال ۲۰۰۲ عرضه شده بود. نسخه پایه تویوتا پروباکس ۲۰۲۵ از پیشرانه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی با ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۲ نیوتون متر گشتاور استفاده میکند. البته جدای از مدل پایه با رینگهای فولادی ۱۴ اینچی امکان خرید پروباکس با پیشرانه ۱.۵ لیتری قویتر و حتی مدل هیبریدی و چهار چرخ محرک نیز وجود دارد. در حقیقت پروباکس را میتوان یک خودروی کاربردی و جادار دانست که مأموریت خود را بدون اضافهکاری و نمایشهای پر زرق و برق انجام میدهد. همیشه تقاضا برای چنین محصولاتی وجود دارد و پروباکس نیز با کمترین هزینه گزینه مطلوبی به شمار میرود. حتی قیمت گرانترین نسخه پروباکس ۲۰۲۵ هم فقط از حدود ۱۳۷۰۰ دلار شروع میشود.
البته نباید از چنین خودرویی انتظار تجهیزات فراوان حتی در تیپهای فول را داشت. با اینکه مدل پایه دارای کولر با تنظیمات دستی است اما مدلهای گرانتر از تهویه مطبوع خودکار و صندلی راننده گرم شونده بهره میبرند. از جمله تجهیزات دیگر این خودرو میتوان به شیشههای برقی، رادیو و ریموت درها اشاره کرد. حتی بسته ایمنی تویوتا شامل دستیار حفظ خودرو بین خطوط، نوربالای خودکار و دیگر سیستمهای کمکراننده نیز در پروباکس وجود دارند. یکی از نقاط قوت این خودرو را میتوان انعطاف بالای کابین دانست. پروباکس سریعاً از یک استیشن به یک ون تبدیل میشود و برای این کار فقط کافی است صندلی عقب تا شود. کف تخت خودرو نیز توانایی حمل وسایل زیادی را دارد. مهندسان تویوتا به گونهای اسب کاری خود را طراحی کردهاند که از در پشتی بزرگ برای دسترسی راحت به فضای بار سود ببرد.
البته که دستیابی به چنین قیمت ارزانی بدون تبدیل نرخهای ین و دلار ممکن نبوده است. همانطور که قبلاً گفته شده است، ین ژاپن در ۵ سال گذشته حدود یکچهارم ارزش خود در برابر دلار را از دست داده هرچند هنوز هم کشورهایی وجود دارند که با ۱۰ هزار دلار خودروی صفرکیلومتر را عرضه میکنند. چین را میتوان واضحترین مثال دانست هرچند اخیراً نیز کراس اور جدید اشکودا در هند با قیمتی کمتر از ۱۰ هزار دلار تولید شده است. شرکتهای هوندا و سوزوکی هم سدان های زیر ۱۰ هزار دلار خود را در هند ارائه میکنند.
Souls_Master
۹ اسفند ۱۴۰۳با توجه به قیمتش ظاهر بیرونی خوبی داره ولی اصلا طراحی داشبورد و کابین قابل قبول نیست طراحیشون ما ۵۰ سال پیش هست.حداقل کاش یکمی بروز ترش میکردن.
حسین
۹ اسفند ۱۴۰۳به این میگن ماشین نه هایما 7X
Souls_Master
۹ اسفند ۱۴۰۳البته بنظرم برای بازار ایرانچیز خیلی خوبی میشه.اگر قیمتش یک میلیارد میبود میتونست برای خیلی از قشرهای جامعه کاربردی و خوب باشه.افسوس افسوس
مهدی میباخ
۹ اسفند ۱۴۰۳تازه تویوتا هم هست
Mr.negative
۹ اسفند ۱۴۰۳تو ایران حرف اول رو آپشن و طراحی میزنه شاید افرادی باشن که به خاطر احتیاج این ماشین رو بخرن اما به طور کلی احتمال شکست همچین خودرویی تو ایران زیاده
پیام
۹ اسفند ۱۴۰۳چه طراحی فاجعه ای!!!
Yaghoob
۹ اسفند ۱۴۰۳با این قیمت واقعا تو ایران چی بهمون میدن؟
مهدی میباخ
۹ اسفند ۱۴۰۳اگه توی یک کشور توسعه یافته زندگی میکردم صددرصد این ماشین رو برای استفاده روزانه میخریدم
احسان
۹ اسفند ۱۴۰۳خیلی هم عالیه ، با قیمت ده هزار انتظار نیست که داشبورد آنچنانی یا ظاهر آنچنانی داشته باشه.این ماشین برای قشر ضعیف در خارج هست(برای ما قشر متوسط و حتی پولدار!) و تعمیرپذری آسان، کم خرج بودن و استقامت اولویت اصلی هست.
روایتگر حقیقت
۹ اسفند ۱۴۰۳دوستان واقعا ارزش بالایی داره با این قیمت تو کشور بنظرتون چی میدن و با چه کیفیتی
این از تمام خودروهای هم رده تو کشور سدان خانوادگی فلان بهتره و کیفیتش بالاتره
بعد بعضی دوستان عیب ایراد گرفتن دوست عزیز. داشبورد مگه چشه و طراحیش درسته
مال چند سال پیش هست ولی واقعا خوبه کاربردی به دل میشینه . و مطلب دیگه دوستان
اینه واقعا در این قیمت زیر یک میلیارد واقعا عالیه از خودروهای داخلی یگ سرو گردن بالاتر
هم سبک سدان خانوادگی هست برا کارا روزمره نقش به خوبی ایفا میکنه هم برا کار عالیه
کار استفاده شرکت ها و حمل نقل شرکت ها .وو هزاران سبک کاربردی هست
و از همه چی بیشتر کاربرد داره با این قیمت. برا خانواده قشر پایین بهترین گزینه و انتخاب هست
برا مسافرت خانوادگی . و کار کردن خانواده و ازش پول در آوردن واقعا عالیه
هم از امکانات خوبی برخورد داره و از لحاظ موتور گیربکس قابل اطمینان هست
محمدh
۹ اسفند ۱۴۰۳این خودرو هشت نفره نیست پنج نفر بیشتر جا نمیگیره اگه دوتا ردیف عقب داشت خیلی خوب میشد
علی ====
۹ اسفند ۱۴۰۳جالبه که توی ژاپن با اون قدرت اقتصادی و صنعتی همچین ماشینی رو سوار میشن و یا توی اروپا انواع هاچ بک و ماشینهای کوچیک مثلا با موتور 1200 سی سی و یا ضعیفتر ولی ما ایرانیها حالمون از همچین ماشینهایی به هم می خوره و همیشه بهترین امکانات رو می خواهیم و حتی از قیافه هامون هم راضی نیستیم و به انحاء مختلف و با عملهای گوناگون شکلهامون رو هم عوض کنیم.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ اسفند ۱۴۰۳گول چارتا کامنت نخور
الان کرولا با موتور ۱۲۰۰ شده چند میلیارد تومن
مردم ما اگر سهچرخه ژاپنی گیرشون بیاد، بیستسال سوار میشن
KAIZEN
۹ اسفند ۱۴۰۳یه ماشین مناسب برای سازمانها و کسب و کارها
یه سازمانی مثل اداره پست یا شرکتهای پخش دقیقا به همچین چیزی نیاز دارند، یعنی ماشینی ارزان و کم استهلاک با خدمات خوب، بدون زرق و برق و آپشنهای اضافی