تویوتا به توسعه سوختهای جایگزین در موتور اسپرت ادامه میدهد و در تمامی دورهای مسابقه سوپر تایکیو ۲۰۲۲ ژاپن با کرولای هیدروژنی و GR86 که از سوخت کربن خنثی استفاده میکند حضور پیدا کرده است. هر دو خودرو چند روز پیش در اولین دور مسابقات سوپر تایکیو که در پیست سوزوکا برگزار شد حضور یافتند و تویوتا GR86 CNF کانسپت به رتبه دوم دست پیدا کرد. نسخه استاندارد و بنزینی GR86 نیز از دور بعدی مسابقات به دو خودروی یاد شده ملحق خواهد شد.
مدل مسابقهای کرولا از تیم روکی ریسینگ سال پیش در ۴ دور از مسابقات سوپر تایکیو حضور یافته بود و امسال در تمامی ۷ دور مسابقات حاضر خواهد بود. تویوتا با برجسته ساختن اهمیت توسعه مهندسی نوین در موتور اسپرت اظهار داشته است بین ماههای می و نوامبر ۲۰۲۱، پرفورمنس پیشرانه به سطح قابل مقایسه با پیشرانههای درونسوز رسیده است. قدرت این پیشرانه هیدروژنی ۲۴ درصد و گشتاور آن ۳۳ درصد افزایش یافته است هرچند رقم دقیق آنها را نمیدانیم.
البته تویوتا علیرغم این پیشرفتها اذعان میکند شعاع حرکتی و زمان سوختگیری هنوز هم جزو مشکلات اصلی هستند و به دنبال حل این مشکلات در فصل جاری است. شعاع حرکتی قبلاً ۲۰ درصد افزایش یافته است که این کار به مدد کنترل تزریق سوخت و استفاده کاراتر از هیدروژن حاصل شده است. دیگر ایده تویوتا نیز تبدیل هیدروژن گازی به هیدروژن مایع از طریق تکنولوژی جدید است. از نظر زمان سوختگیری نیز باید گفت این زمان از ۲ به ۱.۵ دقیقه کاهش یافته است.
امسال همچنین شاهد معرفی تویوتا GR86 CNF کانسپت با رنگهای روکی ریسینگ بودیم. این خودرو از سوخت کربن خنثی استفاده میکند. پسرعموی این خودرو یعنی سوبارو BRZ CNF کانسپت نیز در مسابقات کلاس ST-Q حضور دارد. زیر کاپوت این خودرو پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوی برگرفته از واحد ۱.۶ لیتری GR یاریس با برخی بهبودها و تغییرات جا خوش کرده است.
اگرچه این پیشرانه هنوز هم کربن دیاکسید تولید میکند اما این آلایندگی با استفاده از کربن دیاکسید در ترکیب سوخت خنثی میشود و منجر به آلایندگی صفر میشود. نکته مثبت این سوخت کربن خنثی هماهنگی با زیرساختها و تکنولوژیهای خودرویی کنونی است و میتوان آن را جایگزینی برای الکتریکی سازی در نظر گرفت. تویوتا و سوبارو از موتور اسپرت برای بررسی مشکلات، بهبود و احتمال کاربردهای آتی سوخت کربن خنثی استفاده خواهند کرد. این دو خودروساز همچنین از تجربه به دست آمده برای تکامل GR86 و BRZ سود خواهند برد.
تویوتا از دور بعدی مسابقات سومین خودروی مسابقهای را نیز روانه میدان خواهد کرد که این بار دارای رنگهای تیم تامز اسپریتیت خواهد بود. این خودرو یک GR86 بنزینی است که در کلاس ST-4 حضور خواهد داشت. این خودروی مسابقهای نزدیکی زیادی با نسخه استاندارد GR86 دارد و به توسعه مدلها و قطعات استاندارد جادهای کمک خواهد کرد.
میثم
۴ فروردین ۱۴۰۱باریکلا 👏👏👏👏👏👏
ماشین دوست
۴ فروردین ۱۴۰۱این تویوتا هم داره زورای آخرش رو میزنه
دو سه سال دیگه بیشتر نمیتونه سرپا وایسه
فقط شانس بیاره ورشکست نشه
JDM
۴ فروردین ۱۴۰۱چیزی میزنی شما؟
جنس ساقیت عالیه
میثم
۴ فروردین ۱۴۰۱😂😂😂
Clean energy (صیانت!)
۴ فروردین ۱۴۰۱بازم میگم حرافت برام سنده
فقط واسه این کفار دلیل بیار
زیزیگولو
۴ فروردین ۱۴۰۱در حالی که برقیا دارن صنعت خودرو و بازار خودروی جهان رو فتح میکنن ولی با این وجود بعضی از کارشناسا هستن که سوخت هیدروژن رو آینده صنعت خودروی جهان میدونن